Een eigen merknaam bedenken met deze 5 tips!
Een eigen merknaam bedenken met deze 5 tips!
09 maart 2022 

Een eigen merknaam bedenken met deze 5 tips!

Ben jij opzoek naar een fantastische merknaam voor je nieuwe startup?

Het kan zonder enige twijfel soms een hele taak zijn de juiste (perfecte) merknaam te kiezen …het is een van de meest opwindende en belangrijke elementen van het starten met je bedrijf, echter ook vaak een van de moeilijkste.

Wanneer je het kiezen van een merk snapt, zoals bv. bol.com, Pepsi, Coolblue …dan kan je daar zeker voordeel uit halen voor je onderneming.

Maar wanneer je het fout hebt kan je de plank ook volledig misslaan, een flater slaan en alles op een regelrecht debacle uitlopen. Het kiezen van een goede merknaam is zo belangrijk dat je er echt eventjes goed over wil brainstormen. Anders word je namelijk misschien gedwongen om een nieuwe naam te verzinnen, of heb je wellicht zelfs al een verkeerde reputatie opgebouwd …met alle gevolgen van dien betreft je onderneming.

Een merk bouwen en een sterke merkidentiteit ontwikkelen kost simpelweg tijd en omvat veel meer dan een slogan + logo ontwikkeling. Voordat je begint met het kiezen van een merknaam, zal je moeten snappen wat de basis vormt van een sterke merknaam en hoe je die het beste kan uitzoeken.

We gaan je daarom helpen aan de hand van 5 tips die je zullen inspireren een geweldige merknaam te bedenken met alle positieve gevolgen.

Het creëren van een avatar voor jouw merk

Originele merknaam bedenkenVoordat je zelfs maar begint na te denken over een naam voor jouw merk, is het noodzakelijk om zo nauwkeurig mogelijk de kenmerken van de ideale klant voor de producten of diensten van jouw merk te identificeren.

Indien je niet precies weet voor wie jij jouw producten precies maakt, zal je ook nooit een echt goede merknaam kunnen maken (het helpt namelijk enorm om te weten wie je doelgroep is en daar een merknaam op te finetunen).

Het definiëren van jouw doelklant komt ook naar voren wanneer jij jouw marketing- en bedrijfsstrategieën maakt, dus het is de moeite zeker waard. Het is alleen zo dat veel startups in de verleiding kunnen komen om hun merknaam meteen te definiëren …voordat ze deze details hebben uitgewerkt.

Stel jouw merknaam pas definitief vast wanneer jij zeker weet dat deze jouw doelgroep zal aanspreken en jouw merkwaarden zal weerspiegelen.

Het creëren van effectieve merk-avatars is tot op zekere hoogte een intuïtief en creatief proces, maar het is ook belangrijk om harde data te gebruiken.

Web-tools zoals Alexa kunnen belangrijke demografische informatie verschaffen over bezoekers van websites van concurrenten, waaronder leeftijd, geslacht en locatie.

Checken van de social media kanalen van concurrenten, zal je ook een duidelijk beeld geven over de stand van zaken. Facebook-pagina's en Twitter-accounts van concurrenten kunnen daarom ook nuttige informatie opleveren over hun klantenbestand en online volgers. Op basis van deze bronnen zou jij gemakkelijker een duidelijk beeld moeten kunnen vormen van de klant waarop jouw merk zich richt en helpt je dus enorm bij het verzinnen en opbouwen van jouw eigen merknaam.

Het is vanzelfsprekend wel nog maar een beginfase daarvan …

De volgende stap: creëer jouw merkarchetype

Tips voor merknaamNadat je je merk-avatar hebt gemaakt, is het ook noodzakelijk om een merkarchetype te definiëren bij het bedenken van een merknaam die werkt.

Eventjes simpel gezegd, het doel is om zo duidelijk mogelijk te begrijpen wat jouw merk zal betekenen of vertegenwoordigen, wat een essentiële voorwaarde is om te beslissen over de beste merknaam om potentiële klanten aan te trekken.

Voor het kiezen van een merknaam is het nodig om te begrijpen dat de avatar de personificatie van jouw klant is, terwijl het archetype de personificatie is van jouw bedrijf, samen met zijn producten of diensten.

Een andere handige manier om hierover na te denken, is door jezelf af te vragen hoe jouw merk een emotionele weerklank zal creëren bij jouw beoogde klanten. Welke merkwaarden wil je communiceren? Zou een woordspeling geschikt zijn voor het imago dat jij voor jouw bedrijf wilt creëren? Of wil je een gevoel van luxe oproepen?

Het kan namelijk in sommige gevallen handig zijn een pakkende naam gerelateerd aan je werkzaamheden te gebruiken …echter niet altijd. Je kan wellicht namelijk ook gaan voor een korte pakkende naam die blijft hangen, en welke neutraal is maar wel kan voor jouw merk. Dat is het giswerk wat je zal moeten doen om tot een geweldige merknaam te komen.

Je wilt natuurlijk dat een merknaam aangeeft wat je doet, wie jij bent of welke doelgroep zich daarmee kan identificeren.

Zo is Nike geleend van de Griekse Godin …en staat het ook voor overwinning met daarbij overigens een korte pakkende naam die blijft hangen bij de meeste mensen.

Bol.com is ook zo’n voorbeeld …het kan in feite voor alles worden gebruikt, precies wat ze op dit moment doen en in de toekomst van plan zijn (het steeds verder uitbreiden van hun assortiment en vanzelfsprekend dus ook een groter platform daarmee creëren).

Verder is ook dit weer een uiterst pakkende (korte) naam die inmiddels bij iedereen wel bekend is. Het hoeft niet altijd een super korte naam te zijn zolang die helemaal fantastisch is en makkelijk voor klanten.

Verder kan je bv. ook denken aan Apple …en natuurlijk zijn er nog veel meer van dat soort aantrekkelijke merknamen.

Het is ook een goed idee om met jouw team de tijd te nemen om na te denken over de non-verbale betekenissen en emotionele associaties die jij voor jouw merk wilt hebben. Indien je een besluit hebt genomen, zorg er dan voor dat je ze ook noteert, zodat je ze in de toekomst aan je merk-richtlijnen kan toevoegen. Dit zorgt ervoor dat de verschillende elementen van jouw branding consistent, samenhangend en effectief zijn.

Ideeën voor je nieuwe merk genereren

Eisen aan merknaamDe volgende taak is het genereren van merknaam ideeën, die zowel jouw merkarchetype vertegenwoordigen en jouw merkavatar aanspreken. Hier zijn geen vaste regels voor, maar hier zijn enkele algemene principes die jou absoluut kunnen helpen.


Het simpel maken …

De perfecte merknaam voor jouw startup zal over het algemeen kort, eenvoudig en gemakkelijk te zeggen zijn. In het ideale geval is het een woord met twee lettergrepen, omdat die over het algemeen meer grip krijgen bij de doelgroepen en meer memorabel zijn.

Vaak zal een succesvolle startup een reeks producten ontwikkelen, dus jouw merknaam moet niet te specifiek zijn.

Met dit in gedachten kan jij beginnen met brainstormen over ideeën voor merknamen.

Gebruik woordassociatie om te brainstormen over ideeën voor merknamen

Merknaam registrerenBegin met enkele eenvoudige woordassociatie-spelletjes. Schrijf, zeg of roep zoveel mogelijk woorden die bij jouw merk horen.

Je wilt idealiter tientallen of zelfs honderden kanshebbers hebben. Deze kunnen vervolgens worden beperkt tot slechts enkele waarvan jij of jouw team denken dat ze het testen waard zijn.

Indien je niet met een groot team werkt, kunnen vrienden en familie je misschien nuttige feedback geven.

Om het proces op gang te brengen, kan je proberen een geheel nieuw woord uit te vinden of twee gewone woorden te combineren om een nieuw woord te vormen.

Wanneer je de creatieve sappen niet kan laten stromen, overweeg dan om een paar minuten door online platformen zoals thesaurus.com te browsen (zoekende naar woorden):

- Voer een mogelijke naam in voor jouw startup-merk en de Thesaurus genereert een lijst met synoniemen en verwante woorden
- Je kan dan enkele van deze verwante woorden invoeren om nog meer ideeën te verzamelen
- Maak een spreadsheet van de resultaten
- Combineer ze opnieuw om volledig nieuwe, hoewel vaak onzinnige, woorden te creëren.

Gebruik online tools om jouw lijst met merken te laten groeien

Zodra je deze spreadsheet hebt, ga je naar namemesh.com (of een andere merknaam-generator) en gooi je enkele woorden in die machine.

Overweeg om woorden in een vreemde taal te gebruiken

Voor meer opties kan je ook overwegen Engelse (in andere talen) woorden te gebruiken. Interessante woorden uit de Romaanse talen zoals Frans, Spaans of Italiaans zijn vaak erg effectief in het benoemen van luxegoederen, vooral in markten zoals kleding, sieraden, cosmetica, parfum, eten en wijn.

Maar voorzichtigheid is geboden... secundaire betekenissen in lokale straattaal kunnen het tegenovergestelde van de bedoeling overbrengen, of zelfs ernstig beledigend zijn. Gebruik Google Translate of voer een eenvoudige zoekopdracht op internet en sociale media uit om dit risico te verkleinen.

Controleer de beschikbaarheid van jouw beste merknaam ideeën

Zodra jij een shortlist van mogelijke merknamen hebt, is het belangrijk om te controleren of deze momenteel niet in gebruik zijn. Zorg ervoor dat ze niet al een handelsmerk zijn van een ander bedrijf en dat er een geschikte domeinnaam beschikbaar is.

Om dit te doen, moet jij dus:

Een domeinnaam zoeken met die merknaam bij een van de belangrijkste providers. Het is verstandig na te gaan of jouw merknaam niet al in gebruik blijkt te zijn door een andere bedrijf. Verder kan je ook altijd even wat Google zoekopdrachten doen om te zien of er resultaten verschijnen met die merknaam …zolang dit niet of heel beperkt is kan je er dus hoogstwaarschijnlijk veilig mee starten.

Zoek naar Facebook-pagina's en Twitter-accounts met dezelfde of een vergelijkbare merknaam.

Controleer of jouw potentiële opstart namen niet beschermd zijn door handelsmerken. Het uitpluizen of dat zo is, bij de instanties die daarover gaan …is een aanrader. Jij wil namelijk die merknaam gebruiken en niet in de problemen raken op het moment dat iemand anders die naam al gebruikt.

Testfase van merknamen

Merknaam testenVoordat jij uiteindelijk de perfecte merknaam voor jouw bedrijf kiest, is het een goed idee om jouw shortlist te testen. Zo kom je erachter hoe aantrekkelijk en gedenkwaardig je potentiële klanten ze vinden. Indien jij bestaande klanten hebt voor andere producten kan je hen raadplegen via Facebook, e-mail of een van de vele andere online enquête tools.

Wanneer jij en gloednieuwe startup bent, kan het testen slechts een onderdeel zijn van jouw marktonderzoek …dat kan worden uitgevoerd onder familie, vrienden, collega’s en op sociale media.

Zorg er in ieder geval voor dat je de door jou gekozen merknaam grondig en objectief zal analyseren. Wanneer mensen je negatieve reacties geven of denken dat je zonnebrillen verkoopt terwijl je merk haarverzorgingsproducten zou moeten verkopen, weet je dat je de plank dus mis slaat.

Blijf altijd sceptisch. Let niet alleen op wat mensen zeggen en hoe ze reageren, maar ook op hun allereerste reactie. Het kan namelijk soms voorkomen dat mensen die je kent het altijd wel goed vinden, maar vraag ze dus echt naar een uiterst eerlijke mening …laat ze eventjes wat minder subtiel reageren (dus niet zoetmakertjes).

Het kiezen van de allerbeste merknaam om te gebruiken!

Eindelijk, wanneer jij jouw merknaam goed hebt doorgelicht en getest, kan je beginnen met het opzetten van je online aanwezigheid.

Dus ga erop uit en leg alle relevante domeinen, Facebook-pagina’s, Twitter-accounts en al het andere vast dat nodig is om het proces te voltooien. Bouw jouw logo rond de door jou gekozen merknaam en begin een relevant en vertrouwd merk te ontwikkelen dat trouw is aan jouw waarden.

Enkele laatste gedachten… Jouw merknaam is slechts een onderdeel van de lange-termijnontwikkeling van jouw merk. Neem het voorbeeld van Apple , een van ‘s werelds machtigste merken wiens naam helemaal niets met zijn producten te maken heeft.

Een overduidelijk proces. Het vinden van de juiste merknaam kent dus verschillende interessante opties en uiteindelijk zal dit een uiterst belangrijk onderdeel van de identiteit van jouw bedrijf worden.

Merken zijn meer dan namen en logo’s. Definieer dus jouw bedrijf en waar jij 100% voor staat, en deel het met de wereld. Het is belangrijk en zorgt ervoor dat je kansen op succes zullen toenemen.

Het kan ook interessant zijn onze artikelen regelmatig in de gaten te houden …ze zullen je helpen bij dit soort zaken aangaande jouw onderneming.

Over de schrijver
Hi Plazatalker, hopelijk vond je het blog artikel interessant en heb je er iets van op kunnen steken! Wil je met mij in contact komen? Mijn emailadres is: Marciano@plazatalk.nl
Reactie plaatsen