EffectConnect - Dit is hoe jij marketplace activiteiten kunt automatiseren
arrow_drop_up arrow_drop_down
EffectConnect - Dit is hoe jij marketplace activiteiten kunt automatiseren
9 februari 2021 

EffectConnect - Dit is hoe jij marketplace activiteiten kunt automatiseren

EffectConnect, weet jij waarvoor jij deze tool kan gebruiken?

Productfeeds – ook wel productdatafeeds of datafeeds genoemd – zijn bestanden in verschillende formaten (csv, txt, xml) die allerlei verschillende productinformatie bevatten.

In een e-commerce-context worden deze “feeds” gebruikt door verkoop- en marketingkanalen zoals Google Shopping, eBay en Facebook om de productgegevens van e-commerce verkopers te ontvangen en deze vervolgens te gebruiken om die productvermeldingen op hun site weer te geven.EffectConnect korting

En een tool zoals EffectConnect kan je hierbij enorm goed helpen, gezien het de processen om die feeds te maken veel makkelijker maakt en in feite iedereen binnen no-time feeds kan maken, beheren en doorspelen naar relevante partijen (verkoopkanalen).

EffectConnect – Waarom zijn feeds belangrijk in e-commerce?

EffectConnect reviewsFeeds spelen een cruciale rol bij het verkrijgen van gegevens uit jouw online winkel om ze te vermelden op marktplaatsen wereldwijd. Je wilt namelijk overal jouw producten kunnen aanbieden, en met feeds kan je die processen makkelijk maken en automatiseren plus ook kiezen welke producten je waar wil plaatsen. Het kan namelijk zijn dat een deel van jouw productlijn relevant is voor de ene website terwijl andere producten weer op overige websites geplaatst moeten worden en op sommige zelfs alle producten. Ga je een feed maken kan je verfijnen op welke producten er waar komen te staan, en ook heel makkelijk producten op verschillende platformen krijgen en updaten.

Wanneer je EffectConnect gaat gebruiken zal je merken dat het maken, beheren en updaten van die feeds heel simpel gedaan kan worden. Je wilt dit soort processen ook doen met (online) software die dingen eenvoudiger maakt, zodat er meer tijd kan worden vrijgemaakt om aan andere belangrijke taken te besteden. En je producten staan ook sneller op de gewenste platformen, om de verkopen te boosten.

Elk kanaal heeft specifieke vereisten voor hoe ze willen dat jouw feed eruitziet en hoe deze moet worden gestructureerd. Bijvoorbeeld, Google specificeert dat elk product een begeleidende GTIN dient te hebben, terwijl bv. Miinto aangeeft dat er geen merken kunnen worden opgenomen in producttitels.

Voor online marketeers zijn feeds belangrijk, omdat ze de grens moeten vormen tussen een succesvolle online campagne en verspilling van online uitgaven.

Het is voor online marketeers niet alleen belangrijk ervoor te zorgen dat de feeds voldoen aan alle vereisten die het verkoopkanaal nodig heeft. Om echt alles uit feeds te halen komt er veel meer kijken dan alleen wat data verzamelen, en het doorzetten naar een ander platform.

Want op verschillende shopping-kanalen worden feeds gebruikt om potentiële klanten zo goed mogelijk te bedienen, en daarvoor is de kwaliteit van jouw feed extreem belangrijk. Op basis van de inhoud, de volledigheid van de feed en relevante zoekwoorden, zullen kanalen beslissen of jouw producten al dan niet moeten worden weergegeven voor een specifieke zoekopdracht door een van jouw klanten.

Je ziet dus dat het belangrijk is om kwalitatieve feeds te maken, en met EffectConnect kan je dit allemaal in goede banen leiden.

En laten we eens kijken naar de voordelen van die goede (kwalitatieve) feeds.

EffectConnect automation

Voordelen van een geoptimaliseerde feedVoordelen EffectConnect

Het idee van feeds is voor sommige (nieuwe) ondernemers nog wel eens een lastig begrip en velen denken dus dat het alleen maar draait om het overzetten van wat data, maar het is meer dan dat ….laten we eens kijken hoe een feed effect heeft op je online onderneming (je kan die feeds dus het beste maken met tools en dan bij voorkeur bv. een EffectConnect, omdat alles dan heel gestroomlijnd verloopt en het voor iedereen makkelijk wordt gemaakt).

Betere kwaliteitsscores

Wanneer je een online verkoper bent, is het enige dat je aan (veel) verkoopkanalen zal aanbieden de feeds met alle productgegevens erin …omdat dit simpelweg de meest snelle manier is om al jouw producten makkelijk en correct op die platformen te krijgen.

Wat betekent dat dit het enige is dat hun algoritmen gebruiken, wanneer ze kijken naar welke productvermeldingen aan het winkelend publiek moeten worden getoond. Dus de informatie die je besluit op te nemen in jouw feed, maakt een wereld van verschil. Hoe gedetailleerder, vollediger en van hoge kwaliteit jouw gegevens …des te beter!

De nauwkeurigheid van jouw gegevens

Wanneer je online producten verkoopt, zijn er een aantal factoren die je moet doorlopen om je succeskansen te vergroten:

• Komen de vermeldingen in jouw winkel overeen met die op het kanaal?
• Is jouw inventaris onlangs bijgewerkt?
• Heb je nieuwe acties of bepaalde kortingen, producten of verkoopprijzen toegevoegd?

Indien jouw online winkel en verkoopkanalen niet overeenkomen, kan dit leiden tot opschorting, en het gaat er dus bij productbeheer om de juiste informatie op het juiste moment te plaatsen.

Effectieve productgegevens

Wanneer jij voor elke klik, vertoning en verkoop betaalt, wil je jezelf houden aan de aanbevolen methoden en technieken waarvan je weet dat ze je de verkoop opleveren. Door jouw feeds efficiënt te beheren, heb je de controle over jouw gegevens die jij nodig hebt.

Welke opties zijn beschikbaar voor verkopers die willen beginnen met verkopen op meerdere kanalen?

EffectConnect EcommerceHeb jij een online onderneming (winkel) en wil je op meerdere verkoopkanalen verkopen, zal je dus feeds nodig hebben om processen te automatiseren en daarvoor is EffectConnect dus een heel populaire tool voor. Maar laten we eens kijken welke opties verkopers eigenlijk allemaal hebben, om die producten succesvol naar andere platformen te krijgen.

1. Een spreadsheet gebruiken om handmatig een feed te maken.
2. Een feed toevoegen rechtstreeks vanuit je online winkel middels een API.
3. Een geautomatiseerde feed via feed-marketingplatformen gebruiken (bv. het EffectConnect platform inzetten).
Laten we eens kijken naar die verschillende opties.

1. Handmatig een feed maken voor je producten

Het is aan jou (of een professional die helpt) om productgegevens samen te stellen en constant te beheren met een spreadsheet die je handmatig moet bijwerken met Excel of Google Spreadsheets. En dat kan een tijdrovende taak zijn wanneer je heel veel producten hebt. Elke keer dat je een wijziging aanbrengt in die oorspronkelijke spreadsheet, zal je het bestand opnieuw in een csv- of txt-formaat dienen te importeren naar elk kanaal waarop je verkoopt.

Indien dit tijdrovend en omslachtig klinkt …dan heb je daar gelijk in! Je zou deze mogelijkheid dan ook eigenlijk alleen moeten overwegen, wanneer je een zeer kleine lijst met producten hebt die je heel makkelijk zelf kan bijhouden. En waarbij je dus alles snel kan fixen. Heb je namelijk een gemiddeld tot groot aantal producten in je assortiment, wordt het al snel een taak waaraan je veel tijd kwijt bent …die je liever met bv. een EffectConnect wilt doen, zodat je een hoop tijd over zal houden voor andere dingen die jouw online business laten groeien en je dus efficiënter werkt.

2. Gebruik maken van API feeds
En die gebruiken een verbinding tussen de host van jouw online winkel en het kanaal waarop jij wilt verkopen. Sommige e-commerce “hosts” zoals Shopify , Bigcommerce en 3dcart hebben allemaal verschillende versies van deze API beschikbaar in hun app-winkels. Je hebt hiervoor dus geen tool zoals EffectConnect nodig, maar maakt een directe link tussen jouw webshop en het platform waar je producten op wilt plaatsen.

Het grote voordeel is dat je er snel en makkelijk feeds mee kan linken. Echter is het nadeel een totaal gebrek aan enige vorm van aanpassing en optimalisatie van jouw productgegevens. Want het wordt precies zo naar die kanalen gestuurd zoals die in jouw online winkel staan. Zoals we hierboven hebben beschreven, is dat niet altijd de beste oplossing wanneer kanalen hun eigen specifieke aanbevelingen en voorkeuren hebben voor hoe ze willen dat die productfeed er uitziet en gestructureerd moet worden.

3. Of geautomatiseerde feeds gebruiken voor je producten
Tenzij je een nieuwe verkoper bent die pas onlangs een online winkel heeft gemaakt, is het gebruik van geautomatiseerde feeds de beste optie.

Door het proces te automatiseren, bespaar je enorm veel tijd, wat betekent dat je kan concentreren op andere taken wetende dat alles goed gaat …helemaal wanneer je feed-software zoals die van EffectConnect gebruikt.

Het natuurlijk altijd belangrijk even te kijken welke wensen en eisen je hebt, en hoeveel je wilt kunnen opschalen met producten. Stel dat je echt gigantische feeds wilt automatiseren moet een tool dat wel kunnen fixen. EffectConnect is hier prima software voor, ga hierbij altijd wel even voor jezelf na of het helemaal aansluit bij wat je zoekt. Je zal merken dat er met dit soort software echt vele meer tijd overblijft voor andere belangrijke dingen of extra vrije tijd en je dus een hoop (onnodig) werk zal besparen.

En voor wie zijn die geautomatiseerde feeds het meest geschikt?

Iedereen kan gebruik maken van tools die geautomatiseerde feeds kunnen faciliteren, echter zal je er bij de onderstaande voorbeelden zeker eens over na moeten denken om een tool zoals EffectConnect te gebruiken om processen te vergemakkelijken.

Verkopers met meerdere SKU's

Indien je slechts 20 producten hebt, hoef je waarschijnlijk geen automatiseringstools voor feeds te gebruiken. Echter, naarmate bedrijven groeien wordt de vraag hiernaar natuurlijk een stuk relevanter. Je zal er dan echt serieus over na moeten denken zo'n softwaretool te gebruiken.EffectConnect automatisering

Verkopers met productcatalogussen die steeds wijzigen

Zoals hierboven vermeldt, is het cruciaal om e-commerce-kanalen up-to-date informatie te geven. Alle wijzigingen in jouw prijzen, voorraad, maten etc. moeten natuurlijk zo snel mogelijk worden opgeslagen en worden geëxporteerd zodat het op alle kanalen zal worden doorgezet.

Verkopers die op meerdere verkoopkanalen willen verkopen

Het is een van de belangrijkste redenen om feeds te automatiseren, en dat is wanneer je verkoper bent en op meerdere verkoopkanalen wilt gaan verkopen. Want het zal bijna een onmogelijke taak worden dit handmatig te doen, en het automatiseren van die processen is in dat soort gevallen dan ook eigenlijk een must.

Je moet hierbij dus wel goed snappen dat de feeds niet zijn geoptimaliseerd voor elk kanaal, alleen jouw eigen online winkel. En dus de eisen van Google, Fruugo, Facebook en Amazon enorm kunnen variëren en het is aan jou, de verkoper zelf, om aan die eisen te voldoen.

En dan komt software zoals die van EffectConnect hierbij weer enorm goed van pas, want hiermee heb je toegang tot veel standaard sjablonen die helpen voor elk platform de juiste feeds te genereren.

Het gebruiken van zo'n tool is de beste optie om alles in goede banen te leiden en wil je dan ook zeker overwegen, wanneer jij meerdere producten hebt of op meerdere verkoopkanalen zaken wilt doen.

Je kan met EffectConnect feeds automatiseren, eigen attributen kiezen en in de “Feed Manager” beheren en editen …het grote voordeel is zo dat je tot op de korrel dingen kan finetunen en dat maakt het enorm waardevol voor verkopers die op meerdere verkoopkanalen actief zijn met verschillende soorten producten. En vanuit de software kan je dit allemaal heel eenvoudig doen. Op de website van EffectConnect vind je ook video's die hierbij ondersteuning kunnen bieden en zie je hoe snel het eigenlijk voor elkaar is. Wil je nog meer hulp aangaande zaken die met de feeds te maken hebben, kan er ook altijd contact met ze worden opgenomen en dan helpen ze je graag verder.

Ga jij ook feeds maken met EffectConnect?

EffectConnect kortingJe zal op de eerste plaats moeten bepalen of het nodig is om feeds te maken. Het kan namelijk prima zijn dat je maar een paar producten verkoopt, samen met nog wat diensten die je op de website / webshop hebt staan. Wanneer dit vrij kleinschalig is, zal je hoogstwaarschijnlijk niet eens een feed nodig hebben …omdat je dit heel makkelijk door kan zetten naar andere verkoopkanalen, of je zelf een feed kan maken voor een klein aantal producten of diensten.

Echter, voor de meeste verkopers zal het al snel goed van pas komen …want met een iets groter aanbod (of zelfs hele grote productlijnen) wil je echt gebruik maken van feeds en daarbij is EffectConnect een prima tool die je hiervoor kan gebruiken.

Het is ook met name de manier waarop je ze uiterst eenvoudig en visueel kan maken, waarom EffectConnect zo geliefd is …probeer het zelf maar eens!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies