Terugblik op 2021: De marketplace ontwikkelingen, aggregators, uitdagingen in logistiek en meer!
Terugblik op 2021: De marketplace ontwikkelingen, aggregators, uitdagingen in logistiek en meer!
24 december 2021 

Terugblik op 2021: De marketplace ontwikkelingen, aggregators, uitdagingen in logistiek en meer!

2021 was het jaar van gebroken toeleveringsketens, Amazon-aggregators, een enorme toename in advertenties, de "bijna-marktplaats" van Shopify en één onbeantwoorde vraag: heeft de pandemie de e-commerce gestimuleerd? 

Voorlopig draait de wereld van marketplaces om Amazon - het platform is in twee jaar tijd verdubbeld. Niemand zal het direct uitdagen..

Het is vaak schokkend hoe gecentraliseerd de industrie rond Amazon is. Bij het overwegen van het totaal marketplace bruto handelsvolume (GMV) en toekomstig potentieel, wordt de lijst klein. Amazon staat bovenaan, eBay ernaast (maar worstelt om weer relevant te worden), en dan is er natuurlijk Walmart. Er zijn geen andere marktplaatsen. Wish, Google Shopping, Target en anderen beloofden marktplaatsen, maar deze leverden niet. Wish bestaat nog steeds voornamelijk uit Chinese verkopers, en de app heeft geen enkele vooruitgang geboekt om dat om te buigen. Google Shopping zag eruit alsof het een marktplaats aan het bouwen was, maar nadat Google de strategie opnieuw heeft geherformuleerd, werd het weer een prijsvergelijkingstool. Target had een geweldig 2021, maar bleef een marktplace die alleen op uitnodiging beschikbaar is, en dus slechts een paar honderd sellers op het platform heeft.

Terwijl veel Amazon sellers bleven wachten tot het volgende bedrijf Amazon uitdaagde en hen ook de mogelijkheid te geven om elders te verkopen, bleek het volgende bedrijf direct-to-consumer te zijn. Target, Wish, Google, eBay, die beloofden uitdagers te zijn om te leveren, kwam de kans in de vorm van Shopify! Het concept van een "Amazon-verkoper" of een "marktplace verkoper" is verleden tijd. Het nu is "verkoper".

Marketplaces vergelijken

Deze blog is een verzameling marketplace verhalen, ontwikkelingen, inzichten en gegevens. Er zijn honderden andere marktplaatsen, vooral internationaal, en duizenden onderwerpen die niet behandeld worden. Tenzij anders vermeld, zijn alle besproken gegevens en data Marketplace Pulse-gegevens, de financiële gegevens afkomstig zijn van de kwartaalcijfers van de genoemde marketplaces.

De penetratie van e-commerce in de Verenigde Staten in het 3e kwartaal van 2021 was op een niveau dat het waarschijnlijk zou hebben bereikt, zelfs als de pandemie niet had plaatsgevonden! 

Terwijl Covid de e-commerce-uitgaven in 2020 enorm verhoogde, was die versnelling misschien toch geen stapsgewijze verandering. De lockdowns van 2020 leidden tot een gedwongen adoptie van e-commerce en online boodschappen bestellen, en een enorme groei werd hierdoor behaald. De online uitgave van de consument stegen in het 2e kwartaal van 2020 met meer dan 40%, de snelste groei in decennia. Maar toen de offline detailhandel (de gewone winkel) herstelde, leek de rol van e-commerce in de Amerikaanse detailhandel weer terug te vallen.

Elk jaar wordt e-commerce een beetje groter, en de pandemie maakte het een tijdje een stuk groter. Maar toen de zaken begonnen te kalmeren, keerde e-commerce terug naar de trendlijn die het al meer dan tien jaar aan de gang was. Volgens het ministerie van Handel in de Verenigde Staten vertegenwoordigde e-commerce 12,4% van de totale detailhandelsuitgaven in het derde kwartaal van 2021. Vóór de pandemie en gezien de gemiddelde groei in de afgelopen vijf jaar, zou dit 12,6% zijn geweest..

Ecommerce in Amerika

Consumenten gaven echter nog steeds meer online uit. In het 3e kwartaal van 2021 bedroegen de uitgaven voor e-commerce $204 miljard. Vóór de pandemie zou de trendlijn het op $ 183 miljard hebben gebracht, een behoorlijk verschil dus. Het marktaandeel van e-commerce is bijna identiek aan de verwachtingen van vóór de pandemie, omdat de offline detailhandelsuitgaven ook enorm waren gestegen - de totale detailhandelsuitgaven stegen met 13%, na twee decennia van 2-3% groei. Shoppers gaven meer online én offline uit!

De pandemie eindigt niet in 2021, en wereldwijde verstoringen van de toeleveringsketen zorgden voor nieuwe tegenwind. Het zou kunnen dat de groei van de penetratie van e-commerce in de toekomst eruit zal zien als een "J-curve" - een economische theorie die zegt dat een periode van negatieve rendementen wordt gevolgd door een periode van geleidelijk herstel die stijgt naar een hoger punt dan het startpunt . Misschien was 2021 na de e-commerce-boost in 2020 het hersteljaar voordat het weer versnelt. Maar het zou zeer waarschijnlijk kunnen blijven groeien met het gemiddelde van 14-15% in het decennium voorafgaand aan de pandemie.

Ecommerce sales 2021 Amerika

Het importeren van producten uit China werd behoorlijk veel duurder, en de levering vele malen langzamer. De zeevrachttarieven voor goederen die vanuit China naar de VS worden verzonden, zijn in 2021 5x gestegen. Vergeleken met de tarieven van vóór de pandemie, waren ze 10x hoger. De vrachttarieven voor containers stegen van $1.500 aan het begin van 2020 tot meer dan $ 20.000 in september 2021. Tegen het einde van 2021 begonnen de tarieven te dalen, maar helaas slechts tot $ 15.000. Havensluitingen, arbeidstekorten, knelpunten, tyfoons, onevenwichtige vraag en containertekorten zijn slechts enkele van de redenen achter de enorme prijsstijging..Kosten van importeren producten 2021

Het duurde daarnaast bijna twee keer zo lang voordat goederen de magazijnen in de VS bereikten in vergelijking met begin 2020. Tot bijna 80 dagen tegenover de gebruikelijke 40 dagen. De meest zichtbare oorzaak was het aantal vrachtschepen dat wachtte om buiten de grote havens aan te meren. Na jaren van progressie naar een just-in-time retailmodel (lage hoeveelheden in magazijnen, frequente invoer) moest de industrie zich aanpassen. Stijgende vrachttarieven en langzamere invoer betekende dat verkopers de vrachtroutes, vrachtmethoden en productielocaties moesten heroverwegen worden. De prijzen verhogen om rekening te houden met stijgende kosten en tegelijkertijd proberen op voorraad te blijven is de uitdaging.

Levertijden importeren uit China 2021

Ondanks verstoringen van de wereldwijde toeleveringsketens en Amazon's magazijn-ruimte-beperkingen die in 2020 werden ingevoerd, waren de voorraadniveaus in Amazon-magazijnen hoog. 83% van de topverkopers op Amazon.com had het grootste deel van hun voorraad opgeslagen in FBA, slechts iets minder dan 84% in 2020. De Prime-beschikbaarheidsindex van de topverkopers fungeert als een indicator voor de algemene Prime-compatibele catalogus. In 2020, van mei tot juli, bereikte het een dieptepunt in twaalf maanden. Destijds was het Prime-assortiment afgenomen omdat Amazon op 17 maart 2020 prioriteit begon te geven aan de opslag van huishoudelijke artikelen en medische benodigdheden, waardoor andere artikelen uitverkocht raakten.

Omdat andere retailers bang waren voor lege schappen, maakte Amazon van zijn enorme markt een voordeel. Sommige verkopers konden artikelen niet op tijd importeren of gaven bestellingen op vanwege hogere vrachttarieven en beperkte Amazon's magazijnruimte, en hadden geen voorraad meer voordat nieuwe voorraad kon worden ingecheckt. Maar aangezien veel verkopers concurreren met honderden of meer die vergelijkbare artikelen verkopen, hebben kopers dat waarschijnlijk niet begrepen. Stel dat het product dat een shopper wilde van verkoper A niet langer beschikbaar was omdat het op was. Duizenden andere verkopers boden bijna identieke producten aan en kwamen tussenbeide om aan die vraag te voldoen.

Toename Amazon Prime sellers

Amazon bouwde meer opslagruimte en nam meer mensen aan dan ooit tevoren om aan de toegenomen vraag naar fulfilment te voldoen. Amazon lag op schema om ons fulfilmentnetwerk te verdubbelen in de periode van twee jaar sinds het begin van de pandemie. Veel van deze verhoogde capaciteit ondersteunt onze FBA-verkopers", zei Brian Olsavsky, CFO bij Amazon, tijdens de winstoproep over het derde kwartaal. En dat in het kwartaal, "arbeid onze primaire capaciteitsbeperking werd, niet opslagruimte of uitvoeringscapaciteit." Dat nam niet helemaal de beperking van de voorraadhoeveelheid van Amazon weg die het implementeerde terwijl de opslagruimte onder de capaciteit was. Maar Amazon heeft de vraag wel ingehaald.

Shopify bleef volhouden dat ze geen marktplaats zouden bouwen. "Er is een absoluut duidelijk draaiboek voor Shop waarvan ik denk dat iedereen het kan zien", zegt Tobi Lütke, CEO van Shopify. Het voor de hand liggende playbook waarnaar Tobi verwijst, is hoogstwaarschijnlijk een marketplace. Hij zei verder dat Shopify het niet wil volgen. In een interview met Harley Finkelstein, president van Shopify, vroeg Neil Patel van The Verge: "Zie je jezelf in die meer consumentenrichting gaan, waar je in feite een catalogus beheert voor veel onafhankelijke bedrijven?" Harry antwoordde: "Nee. We hebben geen plannen om een marktplaats te zijn.”

En toch bleef Shopify langzaam functionaliteit toevoegen die de app dichter bij een marktplaats bracht. Toen de app in april 2020 werd gelanceerd, had deze geen winkelwagentje of in-app-kassa. Als je op items klikt, wordt een pop-upvenster geopend met de website van de seller. Dat werden native features, waardoor winkelen zonder de app ooit te verlaten mogelijk was. De app voldoet aan de definitie van een marketplace - de app maakt het mogelijk om handelaren te ontdekken, hun artikelen aan een winkelwagentje toe te voegen en af te rekenen.

Shopify marketplace

Het ontbrekende onderdeel is de mogelijkheid om naar items te zoeken in plaats van naar verkopers - de app staat niet toe om truien te vinden bij alle Shopify-verkopers. In plaats daarvan worden handelaren weergegeven met 'truien' in de titel. Maar Shopify testte een functie die dit oploste. "Shopify test stilletjes een nieuwe zoekfunctie waarmee klanten artikelen kunnen zoeken bij Shopify-verkopers - wat betekent dat producten van concurrerende merken naast elkaar zouden verschijnen", schreef Madeline Stone voor Business Insider. Universeel zoeken betekent echter een ranking-algoritme en beslissen welke statistieken een hogere ranking beïnvloeden. Uiteindelijk betekent universeel zoeken ook een advertentieplatform voor handelaren die willen betalen om hoger te scoren.

Shopify heeft geen duidelijke richting voor de app, maar ondertussen kreeg het miljoenen downloads per maand omdat Shopify het vermeldde in e-mails na aankoop. Meer mensen hebben de app gedownload dan die van Walmart, Nike, Target en praktisch iedereen behalve die van Amazon. Als Shopify de universele zoekopdracht voor iedereen zou uitrollen, zou de Shop-app - vanwege de tientallen miljoenen shoppers die hem hebben gedownload - onmiddellijk een aanzienlijke GMV genereren. Maar lang niet substantieel genoeg om een bredere e-commerce te beïnvloeden.

Shopify heeft, misschien onbedoeld, een marktplaats gebouwd. Maar, zoals Tobi Lütke zei, dat is het "voor de hand liggende" draaiboek. Een draaiboek dat de e-commerce statistieken niet verstoort. Meer op Amazon gaan lijken wanneer je probeert te concurreren met Amazon lijkt doelloos. En marketplace functionaliteit is niet genoeg om van Shop een winkelbestemming te maken. Shopify heeft misschien alles op zijn plaats, maar het heeft geen waardevoorstel voor shoppers. Miljoenen Shopify-verkopers verpakt in universeel zoeken is het niet. De app zou Amazon of andere retailers niet vervangen omdat de selectie vlekkerig is. Evenmin kan het zich concentreren op slechts een paar categorieën, omdat dat al goed wordt gedaan door een nieuwe golf van DTC-marktplaatsen voor merkontdekking, zoals The Fascination, Thingtesting of Etsy. Evenmin zou het sociale functies en door gebruikers gegenereerde inhoud van Instagram of TikTok kunnen repliceren. Ten slotte is het onduidelijk of merken er baat bij zouden hebben of dat hun producten in plaats daarvan begraven zouden worden in de zoekresultaten.

Amazon-aggregators - de eerste die succesvolle externe verkopers van Amazon overnamen - haalden in 2021 meer dan $12 miljard op. Het opgehaalde bedrag omvat zowel eigen vermogen als schuldfinanciering. Vijfenveertig Amazon-aggregators kondigden financieringsrondes aan, waarvan 29 ten minste $100 miljoen hebben opgehaald. Meer dan 40 andere bedrijven maakten geen financieringsrondes bekend, maar waren verder wel actief. Ter vergelijking: het totale bedrag dat in 2020 door de weinige actieve aggregators in die tijd werd opgehaald, was slechts ongeveer $1 miljard..

Amazon Aggegators

Er waren aggregators in 20 verschillende landen. De meeste aggregators kwamen uit de Verenigde Staten. Niettemin waren er ook bedrijven actief in België, Canada, China, Finland, Frankrijk, Duitsland, India, Israël, Japan, Luxemburg, Mexico, Portugal, Singapore, Spanje, Zwitserland, Nederland, Turkije, de VAE en het Verenigd Koninkrijk. De locatie van het hoofdkantoor is echter niet bijzonder belangrijk - aggregators kochten bedrijven van over de hele wereld, die praktisch allemaal op Amazon in de VS verkopen. Maar sommige bedrijven probeerden zich te onderscheiden door zich te concentreren op lokale marktplaatsen of unieke toegang tot lokale verkopersgemeenschappen te creëren 

Adverteren op Amazon bereikte eind 2021 een prijs per klik van $1,33. Een stijging van 43% ten opzichte van $ 0,93 aan het begin van het jaar en een stijging van meer dan 37% op jaarbasis vanaf 2020. De vraag naar advertenties op Amazon steeg sneller dan de advertentievoorraad op Amazon (het heeft het aantal advertenties in de zoekresultaten al een tijdje niet verhoogd), waardoor de advertentieprijzen zijn gestegen. Advertentieprijzen zijn bijna identiek veranderd in alle Amazon-markten, niet alleen de in de VS gevestigde merken en Amazon-aggregators brachten hun advertentiebudgetten naar Amazon. Als gevolg hiervan konden ze het zich veroorloven om ondanks stijgende prijzen te strijden om advertentieruimte, om deze vervolgens verder te verhogen. Hetzelfde gebeurde in het verleden op Google en Facebook, twee toonaangevende advertentieplatforms.

De gemiddelde kosten per klik (CPC) van Amazon bedroegen $1,13 in 2021, vergeleken met $0,85 in 2020. Het bereikte begin mei 2020 het laagste punt van $0,70, toen de pandemie verstoringen van de toeleveringsketen veroorzaakte, waardoor sommige merken geen voorraad meer hadden en terug op reclame. Het herstelde zich echter medio september 2020 en bereikte vervolgens drie opvallende pieken: Prime Day in oktober 2020, Black Friday en Cyber Monday in november 2020 en kerstinkopen in december 2020. Daarna kwam de CPC voor het grootste deel van het eerste kwartaal uit op ongeveer $0,90. 2021 voordat nieuwe pieken worden bereikt tijdens Prime Day in juni 2021 en kerstinkopen in december 2021.

De gemiddelde advertentiekosten van verkoop (ACoS) waren 22% in 2020. ACoS is de totale advertentie-uitgaven gedeeld door de totale advertentieverkoop. Begin 2021 was dat 25% en steeg tot ruim 30%. Toch bleef de gemiddelde conversieratio - het percentage klikken dat een advertentie omzet in verkopen - relatief stabiel op 12%-13%. De gemiddelde verkoopkosten waren dus $6- $7 in 2020, maar stegen tot $9 - $10 in 2021 - er waren acht klikken nodig tegen een gemiddelde prijs van $1,20 om één verkoop te genereren, een stijging van $0,85.

Gemiddelde CPC Amazon PPC

Adverteren draagt bij aan de klantacquisitiekosten (CAC). Voordat advertenties bekendheid kregen, was de CAC op Amazon doorgaans 15% - de transactiekosten die het in rekening brengt voor elke verkoop (vanwege de aard van Amazon betalen merken meestal een CAC-prijs voor elke bestelling, in plaats van deze terug te verdienen over de 2e en volgende bestellingen). Adverteren duwde de acquisitiekosten van klanten echter aanzienlijk boven de 20%.

Advertenties hebben productaanbevelingen en personalisatie op Amazon vervangen. Ze probeerden niet langer productontdekking te begeleiden, maar lieten advertenties in plaats daarvan de reis leiden. De advertentiesecties 'Gesponsorde producten met betrekking tot dit artikel', 'Vier sterren en hoger' en 'Merken gerelateerd aan deze categorie op Amazon' hebben vrijwel alle organische vervangen, 'Klanten die dit artikel kochten, kochten ook' en 'Klanten die dit artikel ook bekeken hebben' bekeken” suggesties. De laatst overgebleven aanbevelingsfunctionaliteit was 'Vaak samen gekocht'. Al het andere op de productpagina, inclusief extra display-advertenties, was een advertentie.

Amazon is de zoekmachine geworden voor veel shoppers. Als ze iets zien dat ze leuk vinden in een Netflix-show of ergens anders op sociale media-apps zoals Instagram of TikTok, gaan ze naar Amazon om het te vinden. De oneindige catalogus van Amazon helpt hier. Amazon vangt die vraag op zonder te hoeven betalen voor advertentie- of partnerkosten.

In oktober was de meest gezochte term op Amazon 'Squid Game Custume'. De populaire dystopische thriller "Squid Game" van Netflix veroorzaakte een rage voor Squid Game-kostuums minder dan twee weken nadat de show was uitgebracht. Er was echter geen officiële show-merchandise. Amazon had producten in de aanbieding omdat zijn markt doorgaans het snelst reageert op veranderende trends. Een paar honderd verkopers waren actief bezig met het verkopen van geïmproviseerde merchandise, vooral de trainingspakken.

Andere winkeliers hadden niets op voorraad; dus heeft Amazon waarschijnlijk de meeste Squid Game-gerelateerde merchandise-verkopen veroverd. De merchandise-strategie van Netflix ontbrak - in juni lanceerde het een merchandise-website Netflix.shop, maar het promootte het niet en integreerde het niet in de Netflix TV-app. In oktober kondigde Walmart aan dat het de Netflix Hub lanceerde op Walmart.com/netflix, waarvan het zei dat het de "grootste online retailbestemming voor Netflix-consumentenproducten in de VS" zou zijn. Die bestemming was in plaats daarvan nog steeds Amazon.

Netflix merchandise op Amazon

Twee jaar geleden stopte Nike met het rechtstreeks verkopen van zijn kleding en sneakers aan Amazon. Het merk heeft het sindsdien uitzonderlijk goed gedaan om zijn digitale verkoop op te schalen. En toch bleven consumenten Nike op Amazon zoeken. Nike-producten behoorden jarenlang tot de top 10 van meest gezochte merken op Amazon. De populariteit van het merk op Amazon veranderde niet wezenlijk toen Nike stopte met verkopen aan Amazon. De enige merken die meer aandacht trokken waren Apple, Nintendo, Lego, PlayStation, Crocs, Anker, Uggs, Xbox en Funko Pop.

Zoekopdrachten met betrekking tot Nike-producten behoorden nog steeds tot de top 200 van meest gezochte zoekwoorden - voor en na de beslissing van Nike. Beslissingen van Nike noch Amazon leken geen enkele invloed te hebben. De enige keer dat Nike uit de top 200 viel, was in maart en april 2020, toen productzoekopdrachten naar essentiële zaken zoals gezichtsmaskers het vervingen.

Meer mensen winkelden rechtstreeks bij Nike dan dat ze op Amazon naar zijn producten zochten. Nike doet het super. Maar het is ook een van de meest erkende consumentenmerken. Het gaat niet om Nike - het is dat klanten naar Amazon gaan ondanks de inspanningen van merken om hen rechtstreeks te bereiken - op alle mogelijke manieren is winkelen op Nike.com beter voor de klant. Als sommige Nike-klanten in gebreke bleven bij Amazon, dan nog meer bij andere merken. Dat maakt Amazon de standaardzoekmachine van de handel. Het aantal mensen dat op Amazon kijkt voordat ze ergens anders zoeken, is misschien wel de grootste gracht. In het geval van Nike merkten sommigen dat de keuzes beperkt waren en gingen ze ergens anders zoeken. Maar vaak waren de aangeboden producten wat de klant zocht.

Een toenemend percentage van de verkopen op de Amazon-marktplaats komt van verkopers die er al jaren op zitten. Meer dan de helft van degenen die zich in 2017 of eerder hebben aangesloten. Ondanks de continue instroom van nieuwe verkopers die zich nog steeds met duizenden per dag aansloten. Tegelijkertijd vonden nieuwe verkopers kansen en zorgden ze voor een toenemende marktgroei.

Nieuwe verkopers voegden extra volume toe aan de bestaande basis. Uit de gegevens blijkt dat verkopers langzamer groeien dan nieuwe verkopers. Door de groeiende algemene markt GMV konden nieuwe verkopers groeien zonder de verkoop van de bestaande verkopers weg te nemen. Amazon-marktplaats is dus niet verzadigd.

Ontwikkeling Amazon sellers

De cohortgegevens van Amazon laten zien dat de markt niet verzadigd is, verkopers al jaren succesvol zijn, het klantverloop stabiel is en nieuwe verkopers kansen vinden. De cohortanalyse van Amazon is het totale volume, van maand tot maand, uitgesplitst naar het eerste jaar van de verkoper op de markt en weergegeven als een aandeel van het totaal. Als de laag rechtsboven in de grafiek (die de nieuwste verkopers vertegenwoordigt) er aanzienlijk anders uit zou zien, zou dit duiden op gezondheidsproblemen op de markt. Het vertegenwoordigt visueel de balans tussen duurzaamheid en concurrentie. De markt zou verzadigd zijn als de laag tegelijkertijd drastisch kleiner zou zijn dan in voorgaande jaren. 

Verkopers die merken bouwden, domineerden de lijst met topverkopers. Slechts 12% van de topverkopers had meer dan 1.000 producten te koop. Vijf jaar geleden, in 2016, was dat 33% en sindsdien is het aandeel gestaag gedaald. Amazon bedacht de marktplaats om merken te brengen die het niet kon overtuigen om op de site te verkopen. Jarenlang waren de meeste verkopers grote wederverkopers met tienduizenden producten. De toegenomen concurrentie en merken die direct gaan, hebben die mogelijkheid echter uitgehold. Er waren nog steeds succesvolle resellers en nieuwe verkopers die met dit businessmodel begonnen. De trend is ook gestopt in 2021. Maar de markt was verder gegaan - private label-verkopers namen hun plaats in.

Amazon heeft in april en mei honderden Chinese topverkopers geschorst wegens deelname aan neprecensies. Mpow en Aukey waren eind april de eerste grote geschorste verkopers; Amazon heeft in totaal bijna 300 verkopersaccounts opgeschort. De lijst met merken omvatte Mpow, Aukey, VicTsing, Tacklife, Austor, Vtin, Seneo, Homasy, Homitt, LITOM, TopElek, OMORC, TRODEEM, Atmoko, HOMTECH, OKMEE, Fairywill en anderen. De gezamenlijke jaarlijkse omzet van de geschorste verkopers bedroeg meer dan $ 1 miljard en omvatte tientallen eerder best verkochte items. 

De schorsing was niet tijdelijk of per ongeluk en gericht op een paar grote merken. In tegenstelling tot de meeste Amazon-opschortingen, werden deze ook door consumenten opgemerkt. De elektrische tandenborstel van Fairywill stond bijvoorbeeld al minstens drie jaar in de top 5 van bestsellers op Amazon. Het had meer dan 75.000 beoordelingen verzameld met een algemene beoordeling van 4,5 uit 5 sterren. Het had meer recensies en was routinematig duurder dan duurdere concurrenten van gevestigde merken zoals Philips en Oral-B. Fairywill is een van de geschorste merken. De Fairywill-tandenborstel werd door GQ uitgeroepen tot een van de "13 beste elektronische tandenborstels van 2021" en werd in honderden andere publicaties vermeld. Het GQ-artikel verwees naar recensies op Amazon en citeerde een van hen (dezelfde recensies waardoor het merk werd opgeschort).

Chinese sellers op Amazon

"Made in China, verkocht op Amazon" is een groot deel van de Amazon-marktplaats. De schorsingen hadden geen significante invloed op die dynamiek - de geschorste verkopers vertegenwoordigen een klein deel van het totale aantal in China gevestigde bedrijven op Amazon. Desalniettemin stuurden de verhalen van Mpow, Aukey, VicTsing, Taotronics, RavPower, Fairywill en vele anderen schokgolven door de Chinese verkopers-gemeenschappen. Enkele van de geschorste verkopers kondigden ontslagen en faillissementen aan.

De geschorste merken waren fatsoenlijke producten en vertrouwden tegelijkertijd op illegale tactieken om de concurrentie voor te blijven. Ze waren het Amazon-systeem niet te slim af om slechtere producten te verkopen. Ze manipuleerden het systeem omdat ze waarschijnlijk dachten dat als ze dat niet deden, anderen het wel zouden doen. Amazon's ineffectieve toezicht op de markt maakte dit mogelijk. En het werkte; voor vele jaren. Wirecutter van The New York Times raadde Mpow aan, CNET stelde RavPower voor en GQ hield van Fairywill. En toen waren ze weg van Amazon.

Chinese verkopers verloren het grootste deel van 2021 marktaandeel op de Amazon-marktplaats. Na jarenlang marktaandeel te hebben vergroot, was de trend onverwacht gekeerd - 2021 was een anomalie in vergelijking met de vijf jaar ervoor. Voorheen nam het marktaandeel van Chinese verkopers in de topverkopers elk jaar toe: van 16% naar 22% in 2017, van 23% naar 26% in 2018, van 26% naar 33% in 2019 en van 35% naar 42% in 2020.

Eind 2021 was 33% van de topverkopers gevestigd in China. Een daling van 40% aan het begin van het jaar en bijna een daling vanaf januari 2020. Het cijfer is het gemiddelde van de vier kernmarkten van Amazon - de VS, het VK, Duitsland en Japan - afgeleid van een analyse van meer dan 90% van de topverkopers waarvan het bedrijfsadres op betrouwbare wijze kon worden bepaald. Van die vier markten kromp het het meest op Amazon in de VS, terwijl de andere drie het grootste deel van het jaar stabiel waren en pas aan het einde van het jaar begonnen af te nemen.

Vorig jaar, in mei 2020, kromp het marktaandeel van Chinese verkopers als gevolg van verstoringen in de productie, het vrachtvervoer en de opslag. Tegen het einde van 2020 was het hersteld. Maar sindsdien is het niet meer gegroeid zoals het de jaren ervoor deed. Misschien omdat de pandemie de wereld ongelijk bleef ontwrichten of omdat binnenlandse verkopers sneller konden diversifiëren van FBA dan buitenlandse verkopers. Een deel van dat verloren marktaandeel was ook te wijten aan de honderden geschorste verkopers.

Het grootste deel van het verkoopvolume van Amazon op zijn wereldwijde marktplaatsen was afkomstig van eerste, binnenlandse en tweede Chinese verkopers. Andere landen vertegenwoordigden samen een klein percentage. Binnenlandse verkopers bedroegen minder dan de helft in Frankrijk, Italië, Spanje, Mexico en Canada. De kritische bevinding is de relatief kleine binnenlandse aanwezigheid en dat de grensoverschrijdende verkoop op Amazon zich in een paar landen concentreert. Er was bijvoorbeeld weinig overlap tussen Europa en de V.S.: Europese verkopers vertegenwoordigden een klein percentage van het volume in de V.S., en er waren maar weinig verkopers in de V.S. in Europa.

Walmart & Chinese sellers

Ondertussen opende Walmart in maart zijn marktplaats voor internationale verkopers en voegde meer dan 6.000 verkopers uit China toe. Tegen het einde van het jaar vertegenwoordigen ze meer dan 20% van de nieuwe verkopers in een maand. "Chinese verkopers hebben zeer duidelijke voordelen op het gebied van wereldwijde grensoverschrijdende e-commerce", zei Michelle Mi, vice-president van Global Sourcing bij Walmart, op een conferentie die op 25 maart 2021 in Shenzhen werd gehouden.

Amazon heeft nog twee marketplaces toegevoegd - Egypte en Polen - om twintig wereldwijde marktplaatsen te bereiken. Amazon is op 1 september in Egypte gelanceerd en op 2 maart in Polen.

De markt in Egypte volgde Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten in de regio, waar Amazon de afgelopen twee jaar lanceerde. Egypte was de kleinste markt van Amazon om tot nu toe te lanceren. Het concurreert met bedrijven zoals Noom uit de VAE en Jumia in Nigeria. Net als in Saoedi-Arabië in juni 2020 en de Verenigde Arabische Emiraten daarvoor in mei 2019, lanceerde Amazon in Egypte door de gelokaliseerde Souq.com-winkel te vervangen. Het nam het bedrijf in 2017 over en heeft de overname gebruikt om zich in de regio te vestigen. Egypte was de laatste lokale operatie van Souq.com die overging op Amazon-branding.

Polen is gelanceerd met meer dan zeventigduizend sellers - Amazon's grootste lancering tot nu toe mogelijk gemaakt door de bestaande infrastructuur van Amazon in Europa. Allegro is de marktleider in Polen - haar website trekt maandelijks meer dan 200 miljoen bezoeken. Met Polen toegevoegd, was Amazon actief in alle top 10 grootste economieën in Europa, behalve Zwitserland en Rusland. Het was hun achtste in Europa (Turkije niet meegerekend, waarvan slechts de helft in Europa ligt), naast het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden en Nederland. Het werd in 2020 gelanceerd in Nederland en Zweden.

Amazon marketplaces 2021

Amazon.com in de VS bleef de belangrijkste markt, goed voor bijna 47% van het totale aantal bezoeken op de twintig wereldwijde marktplaatsen. De volgende drie - Japan, Duitsland en het VK - voerden elk ongeveer 10% uit. De top vijf markten (VS, Japan, Duitsland, VK en India) vertegenwoordigden bijna 80% van het webverkeer. Nieuw gelanceerde marktplaatsen in Egypte en Polen, en de voorgaande, droegen weinig bij aan de groei van de totale GMV.

Amazon marketplaces bezoekers

De marktplaats van Walmart is in twaalf maanden bijna verdubbeld en bereikte 130.000 externe verkopers. Het voegde maandelijks bijna 5.000 nieuwe verkopers toe, aanzienlijk meer dan in voorgaande jaren. Maar veel belangrijker is dat WFS, een fulfilmentservice die Walmart minder dan twee jaar geleden lanceerde, al 25% van Walmarts marktplaatsverkopen deed, aldus Brett Biggs, CFO bij Walmart. Walmart was op weg om de markt onzichtbaar te maken voor het winkelend publiek. Meer dan 90% van de artikelen die online op Walmart werden verkocht, waren door externe verkopers. Walmart onderging dezelfde stappen als Amazon heeft genomen om die enorme catalogus te verpakken in een ervaring die het kan beheersen. Dat is de rol voor WFS.

Walmart 2021 groei

Amazon gaat geen innovatie brengen. De eerste innovatie van Amazon was het bouwen van de oneindige catalogus, waardoor het niet langer nodig was om ergens anders te winkelen. Waar de klanten ook naar op zoek waren, Amazon had het (vaak dankzij de marktplaats). De tweede innovatie was snel en gemakkelijk verzenden en retourneren. Alle producten van dat oneindige schap zouden binnen twee dagen of minder verschijnen. Dat kwam in 2005 toen het Prime introduceerde. Sindsdien heeft het honderden nieuwe aanbiedingen en experimenten aangekondigd, maar de core-commerce-ervaring is vrijwel onveranderd gebleven. Amazon heeft geleerd dat het niet meer hoeft te doen.

Amazon heeft meer dan tien jaar geleden de dingen gevonden die het moet doen om de meeste shoppers tevreden te stellen. De Wikipedia-definitie van een minimaal levensvatbaar product, een term die in Silicon Valley is bedacht en populair is geworden, is "een versie van een product met net genoeg functies om bruikbaar te zijn door vroege klanten die vervolgens feedback kunnen geven voor toekomstige productontwikkeling." Amazon verzamelde feedback dat het niet meer hoefde te doen dan het al doet. Beide omdat het blijft groeien en de concurrentie achterblijft. De Minimum Viable Amazon zal nog tientallen jaren blijven werken.

Amazon heeft de afgelopen tien jaar zijn imperium 'gepatcht'. Valse beoordelingen opvangen, omgaan met vervalsingen, knelpunten in de uitvoering oplossen en nog duizenden andere. In die tijd heeft het de grootste catalogus, fulfilmentnetwerk en werknemersbestand opgebouwd. De meeste middelen van Amazon zijn bedoeld om dat draaiende te houden. Zeer weinig in het proberen om e-commerce te verstoren. Daarom gaat Amazon de toekomst van winkelen niet brengen. Wat het ook zal worden. Het gaat niet om sociale handel of live winkelen. Amazon haalde Walmart in 2021 in, maar het lijkt zelf een gevestigde exploitant.

Winkelen op Amazon vereist inspanning. Elke zoekpagina is een eindeloze lijst met vergelijkbare resultaten, waarvan vele onherkenbare merken en sommige advertenties. Elk product heeft duizenden recensies; sommige zijn misschien nep. Het is aan de shopper om te onderzoeken wat hij moet kopen - Amazon weet niet wat het verkoopt en kan ook niet helpen. Maar dat werkt nog steeds voor veel mensen. De meer dan 200 miljoen Prime-leden zijn het momentum dat het draagt.

E-commerce in het Westen ziet er praktisch hetzelfde uit als twee decennia geleden. Een zoekbalk met een lijst met resultaten. Amazon won dat paradigma. Het wordt niet verstoord door iets dat hetzelfde doet. Alle vergelijkingen voor "Amazon vs Walmart" of "Amazon vs Shopify" proberen de tijdstroom om te keren. Verstoring lijkt in niets op Amazon, Walmart of Shopify Marketplace. En als het niet komt, zal Amazon blijven sjokken en elk jaar $ 100 miljard of meer aan GMV toevoegen, de verstoring komt niet.

En toch zijn er spannende gebieden om naar te kijken. Shein, een direct-uit-China-app voor kledingwinkelen, die op een gegeven moment in 2021 Amazon inhaalde voor de nummer 1 meest gedownloade plek. Shopify bijvoorbeeld, maar niet per se voor Shopify zelf, maar voor het soort businessmodel en winkelmodel dat het vertegenwoordigt. Instagram, TikTok, Facebook, Netflix, Pinterest, Snapchat en hun rol in e-commerce. Bezorg-apps van vijftien minuten. Niche marktplaatsen. Buy-Now-Pay-Later-diensten die uitgroeien tot betalingsnetwerken. De wereld van e-commerce draait niet om Amazon, ook al praten we er het meest over.

Hoe dan ook, een gelukkig- en gezond 2022 toegewenst!

Over de schrijver
Hi Plazatalker, hopelijk vond je het blog artikel interessant en heb je er iets van op kunnen steken! Wil je met mij in contact komen? Mijn emailadres is: Marciano@plazatalk.nl
Reactie plaatsen