Dropshipping: Snel geld verdienen met weinig risico!
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 maart 2019 

Dropshipping: Snel geld verdienen met weinig risico!

Laat je de term “dropshipping” vallen, dan krijg je hierop meestal verschillende soorten reacties. Het is voor de 1 een regelrechte goudmijn, terwijl anderen er juist weer heel sceptisch tegenover staan. En dat is ook niet zo gek …er bestaan namelijk genoeg zwendeltjes, waarmee allerlei loze beloftes worden gedaan. Het leidt echter wel tot een hoop misinformatie over wat het echt is.

Dropshipping is namelijk een bedrijfsmodel waarmee je juist heel goed kunt verdienen, met vrij lage risicofactoren. Zo kost een eigen product maken en opslaan meestal veel tijd en geld. En je weet nog niet eens of die producten wel gaan lopen. Met de kans dat je misschien wel met een groot deel van je voorraad blijft zitten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Door gebruik te maken van dropshipping, verstuur je echter goedlopende producten direct vanuit de leverancier naar je klanten. Klinkt ideaal toch?

In dit artikel lees je alles over hoe het werkt …

Wat is dropshipping?

Bij dropshipping levert een verkopende partij producten aan zijn klanten, zonder deze daadwerkelijk op voorraad te hebben. Zo heeft de verkoper geen zorgen over houdbaarheidsdatums, de verzending van de producten en eventuele kapitaalvernietigende restpartijen. Het is voor de verkoper dan ook een zeer interessant en vrij risicoloos bedrijfsmodel!

Maar hoe werk het dan? Wanneer iemand iets bestelt bij de verkopende partij, wordt het rechtstreeks vanuit de fabrikant of groothandel geleverd aan de klant. De complete afhandeling van de geplaatste order, verloopt dus via een derde partij. Zelfs wanneer de verkoper op vakantie is, mits er natuurlijk een aantal zaken zijn geautomatiseerd.

Hiermee is dropshipping voor veel verkopende partijen de ideale manier van zaken doen. Gedegen onderzoek is natuurlijk wel belangrijk. Veder zijn er ook een aantal essentiële stappen nodig, om van je dropshipping avontuur een succes te maken. Je vindt ze verderop in dit artikel!

De voordelen van dropshipping

Nu je weet wat het is, sta je ook vast te popelen om nog meer voordelen ervan te ontdekken. We laten je hieronder alle pluspunten zien die dropshipping heeft, maar geven je ook de keerzijde van de medaille. Zo kun je zelf bepalen of jij de “pro’s” het waard genoeg vindt om ermee te starten.

Je hebt veel minder kapitaal nodig om te beginnen

Het grootste voordeel is dat dropshipping voor iedereen toegankelijk is en er weinig opstartkosten zijn. Ga je op de traditionele manier handel drijven, dan zal je altijd een bepaalde hoeveelheid voorraad moeten inslaan. Feitelijk gewoon kapitaal dat je kwijt bent, terwijl je nog niets hebt verdient.

Bij dropshipping heb je hier geen last van. Je betaalt namelijk pas aan de fabrikant of groothandel nadat er een bestelling is gedaan. Waarbij jij zelf al de betaling van jouw klanten hebt ontvangen. Zo loop je dus niet het risico producten te hebben liggen, terwijl je hiervan niets(of te weinig) verkoopt.

Je kunt dan ook met een klein budget jouw dropshipping business van de grond krijgen!

Het starten is ervan is een stuk simpeler

Wanneer je met dropshipping begint, heb je veel minder zorgen. Je slaat namelijk veel zaken over, die je uit handen worden genomen door een derde partij (groothandel of fabrikant).

Bij zaken waar jij niet mee bezig hoeft te zijn, kun je denken aan:
• Het beheer van een magazijn of kosten van een externe opslagplaats
• Inpakken en versturen van je bestellingen, wat zeer tijdrovend kan zijn
• Bijhouden en tellen van je voorraden voor verschillende doeleinden
• Je retourzendingen ontvangen en verwerken
• Steeds opnieuw inkopen doen om je voorraden op peil te houden

Zoals je ziet zijn de besparingen die worden gemaakt, veel groter dan ze op het eerste gezicht lijken.

Bijna geen overhead voor je onderneming

Zogeheten “overhead” kosten (het budget dat je aan jouw eigen organisatie besteedt), zijn er bijna niet. Dit komt voor een groot deel omdat je geen kosten kwijt bent aan producten, de opslag en verwerking hiervan. Je kunt een complete dropshipping business runnen vanuit je eigen kantoor aan huis, met een gewone PC of laptop. Hierdoor zijn je kosten bijzonder laag en kun je meer verdienen met de verkopen die je maakt.

De kosten kunnen natuurlijk wel toenemen wanneer je groeit met je onderneming …te denken aan meer kantoorruimte, computers en personeel. Toch zullen je kosten altijd lager blijven t.o.v. veel andere bedrijfsmodellen.

Flexibele werkplek en zaken doen over de hele wereld

Je kunt met een dropshipping business werken waar je maar wilt. Zolang je maar een laptop, internetverbinding (tegenwoordig bijna overal) en een telefoon tot je beschikking hebt voor je klantencontacten.

Zo is het mogelijk om vanaf elk gewenst kantoor je werk te doen, maar kun je ook naar het buitenland gaan. En toch al je zaakjes op afstand regelen.

Het is hard werken, maar levert je ook veel vrijheid op vanaf welke plek je dit doet!

Een breed scala aan producten die je kan verkopen

Omdat je niet beperkt bent tot eigen opslag (meestal bestaande uit een x aantal verschillende producten), heb je meer mogelijkheden. Heeft een groothandel of fabrikant een product op voorraad, dan kun je deze zonder extra kosten plaatsen op je website. Hiermee kun je ook snel schakelen tussen goedlopende en minder populaire producten.

Vrij makkelijk en zonder problemen opschalen

Tijdens de groei van je verkopen, kun je met dropshipping ook sneller opschalen. Normaal gesproken betekent 3 keer zoveel groei, ook een verdrievoudiging van je werkzaamheden. Je zult bij groei natuurlijk altijd te maken krijgen met extra werk, maar bij dropshipping ligt de verdeling hiervan anders.

Nu is het natuurlijk niet alleen maar koek en ei, maar komen al deze voordelen ook tegen met bepaalde prijs.

Welke nadelen heeft het?

We laten je hieronder enkele minpunten zien, waarmee je te maken kunt krijgen tijdens je dropshipping activiteiten.


Lagere marges op de verkochte producten

De winstmarges liggen meestal een stuk lager, dan wanneer je zelf de complete poespas van je verkopen regelt. Je hebt zulke lage kosten (geen inkoop, opslag en logistiek) …dat je hiermee dan ook genoegen zal moeten nemen.

Meestal zie je ook veel kwalitatief slechte websites (je kunt het zelf natuurlijk beter doen) …die voor dropshipping worden gebruikt. Vaak met producten tegen lagere prijzen, dan waar ze voor worden verkocht bij concurrenten. Het zal klanten echter niet weerhouden, toch de producten te vergelijken op prijs. Met de aantallen die worden gedraaid, tellen al deze kleine marges dan natuurlijk ook op …waardoor prijsvechten rendabel kan zijn.

Maar bedenk dus wel goed dat je rekening moet houden met lagere winstmarges …en je strategie hierop aanpast.

Je kunt te maken krijgen met voorraadproblemen

Omdat je zelf geen voorraad hebt, kan het voorkomen dat die van de groothandel of fabrikant niet toereikend is. Heb je zelf voorraad, kun je dit eenvoudig bijhouden. Zo weet je exact wat er in en uit gaat en kun je jouw inkooporders hierop afstemmen. Maar bij dropshipping heb je te maken met de voorraad bij een groothandel of fabrikant, waarvan je geen overzicht hebt.

En omdat er meerdere ondernemers zaken doen met deze partijen, kan het zijn dat producten (tijdelijk) uit voorraad zijn. En loop je verkopen mis …zeker bij drukke periodes of gevallen waar de vraag hoog is, maar niet geleverd wordt.
Hier bestaan wel sync-toepassingen voor, zodat alles op rolletjes kan blijven lopen en er geen voorraadtekorten optreden. Dit gaat alleen niet altijd goed …tevens zijn er genoeg groothandels of fabrikanten die hier geen oplossingen voor bieden. Of beschikken over de technische eisen om het te implementeren.

Wisselende verzendkosten van verschillende leveranciers

Je doet meestal zaken met veel verschillende leveranciers die de producten versturen naar jouw klanten. Wat in veel gevallen gepaard gaat met verschillende verzendkosten. Stel je voor, een klant besteld 5 producten op jouw webshop. Maar die komen van 5 verschillende leveranciers die allemaal andere verzendkosten rekenen.

Het is in dat soort gevallen niet slim om deze verzendkosten door klanten te laten betalen. Ze zullen zich belazerd voelen en denken dat jij te hoge verzendkosten rekent voor de geleverde producten.

En al wil je het incalculeren, dan is het automatiseren van dat proces een hoop werk. Denk hier dus goed over na …en schrik hiermee tegelijkertijd ook je klanten niet af. Het doel is juist om meer (blije) klanten te krijgen, die tevredenheid boven aan hun lijstje hebben staan.

Jij draait op voor de afhandeling van problemen

Het kan voorkomen dat een product niet naar de wens is van een klant, of kapot aankomt. In dit geval moet jij de afhandeling hiervan accepteren en mogelijk spijt betuigen naar je klanten …dat is jouw verantwoordelijkheid. En wanneer je (regelmatig) met gemiddelde of lage kwaliteit leverende partijen werkt, kan dit een heuse bottleneck zijn. Het brengt je business schade aan en is slecht voor je (online) reputatie.


Is het slim om dropshipping te gebruiken?

We hebben alle voordelen, samen met de minpunten voor je op een rijtje gezet. Het is zeker niet zo dat je op jouw lauweren kunt rusten …en alles compleet vanzelf gaat. Wanneer er problemen optreden, zul je deze op een correcte manier moeten afhandelen voor een perfecte klanttevredenheid.

Het goede nieuws is dat je met alle voordelen van dropshipping, een enorm succesvolle (online) business kunt runnen!

Zolang je maar dus maar goed rekening houdt met alle bovengenoemde zaken, staat niets je succes in de weg.

Volg deze 10 stappen om te starten met dropshipping

Om succesvol te worden met dropshipping is het slim een “plan de campagne” te voeren. Hieronder staat een stappenplan om je hiermee te helpen. Zorg dat je ze met veel aandacht doorneemt …zo maak je meer kans op succes!

1. Begin met welke producten je wilt gaan verkopen

De belangrijkste vraag die je jezelf zal moeten stellen is (waarschijnlijk weet je het al) …wat wil je gaan verkopen?

Oftewel, in welke niche wil jij starten met je dropshipping activiteiten?

En nog veel belangrijker …hoe groot is de concurrentie? Hoe hoog liggen je marges? Is er veel vraag naar de producten die je wilt verkopen? Je zult hier kritisch naar moeten kijken, waarna je met volle overtuiging jouw producten kunt uitkiezen …en gaat verkopen.

Het is namelijk handig een indicatie te hebben, hoeveel potentie er is voor de producten die je wilt gaan verkopen.

2. Zoeken naar een leverancier die aan dropshipping doet

Op de eerste plaats is het handig om te weten wat het verschil is tussen een groothandel en fabrikant. De fabrikant maakt het product en verkoopt meestal niet direct aan het grote publiek. Ze verkopen wel enorme bulkaantallen aan groothandels. Bij groothandels kun je dus het beste terecht voor dropshipping.

In je zoektocht is het slim om wel de fabrikant te informeren aan wie ze leveren. Zo heb je snel een duidelijk overzicht van groothandels, die jouw producten leveren. De volgende stap is informeren bij die groothandels naar de mogelijkheden voor dropshipping.

Je kan zoeken in Google naar groothandels, waarbij een paar dingen wel even belangrijk zijn. Zo kan het best zijn (gezien de marketing van groothandels meestal slecht is) dat ze niet op pagina 1 staan. Schenk ook niet teveel aandacht aan de website …die vaak niet best is.

Het belangrijkste is dat je zaken met ze kunt doen!

3. Het vinden van de beste leveranciers voor je producten

Net zoals bij alles in het leven, is de ene leverancier de andere niet. Het is belangrijk om dit goed te filteren. Je wilt immers succesvol een bedrijf runnen …en je leverancier speelt hierin een cruciale rol.

Hierbij kun je denken aan een goed team en uitgebreide support. Topleveranciers zorgen er zelfs voor dat je een eigen contactpersoon toegewezen krijgt. Dit lijkt zo simpel, maar kun je een hoop kopzorgen besparen. Je kunt zo bij 1 verantwoordelijk persoon terecht voor problemen, die ze ook oplost. Wanneer dit over meerdere schijven gaat en elke keer via andere medewerkers, zal dit proces een stuk langer duren.

Verder is het natuurlijk belangrijk te letten op reactietijd, hoe snel producten worden geleverd en of het verpakkingsmateriaal goed is. Het zijn allemaal kleine details die professionaliteit uitstralen. En dat wil je graag zien!

4. Let op deze dingen voordat je contact gaat leggen met leveranciers

Hoe vanzelfsprekend het ook klinkt …je zult een eigen onderneming moeten hebben. Je kunt namelijk alleen maar zaken doen met een groothandel, wanneer je ook echt bij de KvK ingeschreven staat. Wil je alleen weten of een leverancier aan dropshipping doet of heb je een andere simpele vraag? Dan kan dat eventueel ook zonder de juiste papieren.

Je moet verder ook beseffen dat veel groothandels aan de lopende band verzoeken krijgen. Om er in sommige gevallen veel tijd in te steken …zonder ook maar 1 gerealiseerde bestelling van de verkoper. Zorg dan ook dat je zo min mogelijk onnodige …en zoveel mogelijk specifieke vragen stelt. Je wilt immers niet gelijk een slechte reputatie opbouwen en de goede samenwerking met je leverancier beschadigen.

Verder is het slim om altijd meerdere leveranciers te benaderen, zodat je de beste eruit kunt kiezen!

5. Kies een methode waarop je leveranciers gaat betalen

Je kunt een leverancier op verschillende manier betalen, voor de geleverde producten. Meestal gebeurt dit via creditcard of termijnbetalingen.

Een creditcard is natuurlijk de meest eenvoudige manier. Zo heb je niet te maken met losse betalingen en facturen, maar wordt alles digitaal geregeld. Het voordeel hiervan is ook dat je punten spaart in zogeheten “Flying Miles” …voor korting op reizen of andere dingen.

Deze punten bouw jij op, omdat de klant al heeft betaald en jij feitelijk met je creditcard betaald aan de leverancier.

Je kunt ook termijnbetalingen bespreken met je leverancier. Heb je een product verkocht, kan je bv. afspreken dat je binnen 30 dagen je leverancier betaald voor de levering. Het kan zijn dat je leverancier hiervoor eerst wat papieren van je wil zien, omdat het toch een vorm van lenen is. Dit is vrij normaal.

6. Succesvol worden met je gekozen producten

Je denkt nu waarschijnlijk aan de laagste prijs hanteren voor je producten. Natuurlijk zijn klanten altijd op koopjes uit en werkt een prijsverlaging je plannen in de hand. Toch is het niet slim (of zelfs fout) om alleen middels een lage prijs meerwaarde te bieden. Ten eerste gaat er een groot deel van je winst verloren, waardoor het moeilijker wordt om er iets mee te verdienen.

Vervolgens heb je tegenwoordig te maken met verschillende grote platformen. Denk hierbij aan Amazon, die veel interessantere deals kunnen sluiten en (wanneer ze willen) prijzen drastisch kunnen verlagen. Is de goedkoopste willen zijn jouw enige wapen …dan belandt je dus in een regelrechte prijzenoorlog. Veel succes hiermee …je zult het nodig hebben in je strijd met de internetreuzen!

Je zult veel sterker voor de dag komen met bv. informatievoorziening, klantenservice, handleidingen, productvideo’s en ga zo maar door.

7. Probeer de juiste klanten voor je te winnen

Niet alle klanten zijn hetzelfde. Het is grappig hoe sommige kleine klantjes de wereld van je verwachten …terwijl grote afnemers bestellen zonder dat ze je iets vragen.

Je op de juiste klanten richten kan dan ook een enorme winstfactor zijn!

Denk hierbij bv. aan hobbyisten die enorme bedragen uitgeven aan hun spullen. Mountainbikers geven zo veel uit aan hun fiets (soms nog meer dan aan hun auto). En zo zijn er natuurlijk nog veel meer niches die zeer rendabel kunnen zijn.

Verder is het ook slim om producten te verkopen waarvan de aanschaf steeds weer opnieuw zal plaatsvinden. Zoals inktpatronen voor een printer. Je kunt zo snel een goede klantenkring opbouwen en in rap tempo groeien met je online dropshipping business.

Kies producten die je aan particulieren, maar ook bedrijven kunt verkopen. Bedrijven plaatsen vaak grotere orders. En eenmaal bekent met je bedrijf, blijven ze graag zakendoen.

8. Gebruik de Google Keyword Tool en Google Trends

Het vinden van de juiste zoekwoorden is van essentieel belang. Je hebt namelijk niets aan lage zoekvolumes. Verder wil je ook weten op welke zoekwoorden, maar ook gerelateerde termen wordt gezocht door je klanten. Hiervoor kun je de Google Keyword Tool gebruiken.

Wil je het helemaal goed aanpakken, dan gebruik je hierbij ook Google Trends. Deze tool geeft je net iets meer inzicht, dan alleen de Google Keyword Tool. Hierbij kun je denken aan seizoengebondenheid, geografie en de groei van zoekwoorden over bepaalde tijdsperiodes. Die laatste geeft je bv. ook inzicht of een product stijgt in populariteit, zodat je hierop kunt inspelen.

9. Niet teveel concurrentie, maar ook zeker niet te weinig

Het is fijn wanneer je niet teveel concurrentie hebt, maar te weinig is ook niet goed. Het is mooi wanneer je in een niche bezig bent, waar je snel bij bent …en de concurrentie net opkomt. Er zal echter wel voldoende zoekvolume voor moeten zijn, wil je ermee kunnen verdienen. Houdt daar dus rekening mee.

10. Toewijding en hard werken voor resultaten

Het succes van jouw onderneming gaat gepaard met hard werken …samen met veel toewijding voor wat je doet. Op die manier zul je het onderste uit de kan halen …en ook steeds meer verkopen gaan realiseren met dropshipping.

Een professionele houding en serieuze aanpak, zul je dan ook absoluut terugzien in de door jouw behaalde resultaten


Wil je starten met dropshipping? Ga er dan voor!

Sta je aan het begin van je avontuur …bedenk dan dat het altijd goed of fout kan gaan. De kans op succes is aanwezig, maar die van floppen ook. De 1 wacht liever op de “perfecte markt”, terwijl de ander (met de risico’s voor lief) direct actie onderneemt. Je mag 3 keer raden wie uiteindelijk het meest succesvol is!

Het is ook een veel gemaakte denkfout dat bij succesvolle ondernemers altijd alles goed gaat. Ze bevinden zich juist in de top, omdat ze door vallen en opstaan (vaak weer opstaan) wijzer zijn geworden. En er uiteindelijk in zijn geslaagd winstgevende bedrijven mee te runnen.

Dus …ben je van plan met dropshipping te starten? Leer er dan zoveel mogelijk over, verdiep je in details en onderneem altijd gelijk actie! Het is de enige weg naar succes, waarbij grote dromen werkelijkheid kunnen worden.

En neem natuurlijk ook onze tips mee …succes!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies