Plazatalk - ‘Dit is waarom je geen succes behaalt met producten verkopen onder de 20 euro’
‘Dit is waarom je geen succes behaalt met producten verkopen onder de 20 euro’
17 december 2018 

‘Dit is waarom je geen succes behaalt met producten verkopen onder de 20 euro’

Als je rondkijkt op bol.com dan zie je oneindig veel artikelen (assortiment van ruim 15 miljoen artikelen!). Veel artikelen zijn onder de 20 euro. We weten inmiddels dat een groot deel van de artikelen uit China wordt geïmporteerd en op bol.com als private label wordt gekocht.

Je moet in ieder geval niet voor producten kiezen die onder de 20 euro zitten, een hoge concurrentie heeft en waarbij de prijs al enorm onderdrukt wordt. Je moet je marge berekenen vóórdat je gaat inkopen.

De volgende kosten moet je in ieder geval berekenen om tot een verkoopprijs te komen:

– Btw 6% (op korte termijn zelfs 9%) of 21%
– Commissie bol.com (variabel en vast)
– Lvb (logistiek via bol.com) kosten of eigen verzendkosten. Wij raden ongetwijfeld Lvb aan, zo creëer je meer vrijheid
– Inkoopkosten (invoerrechten, productiekosten, verzendkosten)
– Eventuele ‘her verpakking’ van een product als het niet stevig genoeg is
– Eventuele EAN’s die aangevraagd moeten worden als je unieke producten inkoopt (dus producten die merkloos zijn en die je als eigen merk verkoopt; private label)
– Verzending richting logistiek centrum (indien je gebruik maakt van Lvb)
– Ruimte voor retouren (de schatting is vaak 5%)

Met het bovenstaande rijtje bereken je de verkoopprijs. Hieruit blijkt als snel waarom we producten onder de 20 euro niet aanraden. De winstmarge is vaak heel laag. Zeker op het begin van je verkopen heb je nog niet veel afzet maar blijven de kosten natuurlijk wel lopen.

Een winstmarge van 25% op je artikel is netjes. Als je een product wilt verkopen die in een lage prijscategorie zit dan is je winstmarge ineens ook een stuk lager.

Je moet dus op zoek gaan naar een product waar ongeveer de inkoopkosten maximaal ¼ deel is van de verkoopprijs. Wanneer je een keuze hebt gemaakt voor een bepaald product dan heb je ook meteen een keuze gemaakt voor een doelgroep. Vergeet niet: wie spreek je aan met het product? Denk eraan dat de een minder heeft te besteden dan de ander. Vaak heeft een student minder te besteden bijvoorbeeld. Het draait dan meer om de beleving van het product. Denk daarom bij de keuze van je product ook aan deze aspecten.

Lijkt het jou ook interessant om te verkopen via marketplaces zoals bol.com en Amazon? Je kunt gratis een kijkje nemen binnen ons platform om te ontdekken of Plazatalk wat voor jou is. We hebben namelijk 11 lessen gratis voor jou beschikbaar gesteld! Hieronder zie je een kort stukje van een Q&A van Bas Urling van Plazatalk. Bas beantwoord de vragen van de leden van de Community. 

Klik hier om de rest van de Q&A te zien in de community van Plazatalk.

Over de schrijver
Hallo! Wat leuk dat je de blog hebt gelezen (of van plan bent om te lezen :). Mijn naam is Dilara en ik werk als Social Media Manager bij Plazatalk. Ik ben verantwoordelijk voor alle social media kanalen en schrijf daarnaast ook blogs. Ik ben er van overtuigd dat Plazatalk hét platform is om meer kennis op te doen van e-commerce. Heb je tips/suggesties/onderwerpen waar ik over kan schrijven? Reageer dan vooral onder de blogs. Veel leesplezier! Groetjes, Dilara
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies