De 18 beste SEO tools voor professionals! - Plazatalk.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down

De 18 beste SEO tools voor professionals!

In 2020 (en de toekomst nog meer) speelt SEO een steeds grotere rol, om je website de traffic en conversies te geven die het verdient. Het is soms veel werk en voor beginners, maar soms ook experts, knap lastig zijn. Hoe zorg je er nou voor dat jouw website hoog in de zoekmachines gaat belanden?

Hiervoor zijn kennis van zaken en ervaring natuurlijk essentieel, maar ook de nodige SEO tools die kunnen helpen bij deze activiteiten. We laten je in dit artikel de beste SEO tools van 2020 zien, voorzien van een uitleg over wat ze precies voor je zullen doen. Je hoeft deze tools niet allemaal te gebruiken, maar kies de tools eruit die voor jou meerwaarde bieden.

Deze SEO tools voor 2020 wil je niet missen

Je hebt SEO tools in verschillende soorten en maten. Zo heb je tools die helpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden voor jouw niche, linkprofielen kunnen analyseren en andere belangrijke statistieken doorspelen om er alles uit te halen. Hoe meer jij weet over jouw website en publiek, des te beter kan je hierop finetunen om nog meer bezoekers en conversies te realiseren.

Er zijn gratis, maar ook betaalde tools …laat je hier niet gelijk door afschrikken. Het kan namelijk de investering dubbel en dik waard zijn in zowel tijd (zodat jij andere belangrijke zaken kunt regelen, of meer vrij tijd hebt) en geld.

1. Ahrefs: SEO Keyword Tool

Laten we van start gaan met een van de bekendste SEO tools op de markt, namelijk Ahrefs. Het is de meest aanbevolen SEO tool online. Ze staan net achter Google als het aankomt op grootste aantal website “crawlers” (het met spiders doorbladeren van het internet naar belangrijke data). SEO professionals zijn er alleen maar lovend over, omdat de tool enorm helpt om websites tot in de puntjes te optimaliseren en de mogelijkheden ongekend zijn.

SEO tools

De tool laat je zien welke onderdelen van jouw website moeten worden verbeterd, zodat jij uiteindelijk beter zal gaan ranken. En door je beter te richten op meer (en met name dan kwalitatieve) bezoekers, zal dit met de juiste producten en diensten ook leiden tot meer conversies.

Je zal met deze tool ook in staat zijn backlinks te checken die jouw concurrenten krijgen, wat een mooi startpunt is om zelf een beter linkprofiel op te bouwen. En je kan met deze tool ook zien naar welke content het meest gelinkt wordt in jouw niche …zeer waardevol, ook voor het optimaliseren van je eigen hoogwaardige content.

2. Google Search Console: Top SEO Tool

Deze mag zeker niet ontbreken aan je tools-set, en dat is namelijk de Google Search Console van de grootste zoekmachine ter wereld zelf. Je kan makkelijk aanmelden met een Google account en je website toevoegen. In deze tool kan je jouw website monitorenen rapportages uitvoeren, alles om jouw website beter te laten presteren in de SERP’s (Search Engine Ranking Pages).

Je zal jouw website natuurlijk wel moeten verifiëren, wat eenvoudig kan worden gedaan op verschillende manieren. Een van die manieren is door een Google Analytics code te gebruiken en deze toe te voegen aan jouw website (bij WordPress meestal in een bepaalde sectie van je website zoals header.php, of door gebruik te maken van een plugin …waarin je de code ook dient te plakken). Overigens hoef je niet gebruik te maken van deze SEO tool om geïndexeerd te worden in Google, maar het kan dit proces wel voor je website versnellen.

Afhankelijk van hoe snel je website en pagina’s namelijk indexeren, kan je het met de Google Search Console handmatig doen …en ondanks dat Google nog steeds zelf bepaalt wanneer het websites en pagina’s indexeert gaat het op deze manier meestal wel een stukje sneller.

3. SEMRush: Marketing SEO Tools

Wederom een zeer geliefde SEO tool onder de echte experts. Je kan er namelijk heel gemakkelijk je rankings mee beoordelen, ter verbetering hiervan de nodige dingen aanpassen en kansen benutten om je concurrenten slimmer af te zijn. Een van de meest populaire kenmerken van SEMRush is de domein vs. domein functie.

Hiermee kan je (wat de naam al een beetje verklapt) jouw domein vergelijken met die van jouw concurrenten en bepaalde verbeterpunten doorvoeren, om het beter te doen dan hun. Verder kan je ook zoekwoorden vergelijken, en met de uitgebreide mogelijkheden van deze tool gelijk de juiste pijnpunten aanpakken op jouw website.

De on-page SEO Checker tool laat je ook eenvoudig rankings monitoren, om je prestaties te optimaliseren.

Wil je het zelf uitproberen? Semrush biedt 7 dagen gratis toegang tot de all-in-one tools.

4. KWFinder: SEO Keyword Tool

Bij het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek, weet je over het algemeen wel wat de belangrijkste “shorttail” zoekwoorden zijn in jouw niche. Verkoop je fietsen dan zijn dit bv. fiets, fietsen, racefietsen, mountainbikes, damesfietsen of een merknaam. Je snapt wel dat iedereen (al jouw concurrenten) ook blij zijn gevonden te worden op deze zoekwoorden, omdat mensen (en de doelgroepen) hier zeker naar zoeken.

SEO tools

Het kan echter ook heel nuttig zijn longttail zoekwoorden te gebruiken bv. damesfiets kopen om meerdere redenen. Op de eerste plaatst zal de concurrentie voor dit zoekwoord (zoekwoordcombinatie) minder zijn dan alleen damesfiets, waardoor je er relatief sneller op kan scoren. En door de toevoeging van het woord “kopen” weet je ook de intentie van de bezoeker, namelijk een damesfiets kopen …wat eerder zal leiden tot de nodige conversies.

Je kan dit soort zoekwoorden (shorttail en longtail) heel makkelijk en snel vinden met KWFinder, een SEO tool voor 2020 die je veel mooie zoekwoorden zal opleveren.

KWFinder heeft een tijdelijke actie, waarbij je 10 dagen gratis toegang krijgt tot de toolbox.

5. MOZ: SEO Software

MOZ is ook weer zo’n SEO tool die bij veel specialisten in de standaard uitrusting zit. Het is een van de meest gebruikte tools, om vele redenen. Sommige mensen zeggen dat MOZ altijd up-to-date is, ondanks de continue wijzigingen van het Google algoritme. En anderen prijzen het vanwege de communicatie van deze tool, omdat er altijd inzichtelijke antwoorden worden verstrekt.

Of je nu op zoek bent naar zoekwoordaanbevelingen of het crawlen van je website, MOZ is een echte powertool. Je krijgt een duidelijk plaatje van jouw website, en hoe je bepaalde zaken kan verbeteren.

Je kan een gratis MozBar downloaden (met een account) die de DA (domein-autoriteit) en PA (pagina-autoriteit) van jouw website en pagina’s toont. Wil je MOZ tot zijn volledige potentie gebruiken dan kan je hiervoor een betaalde versie gebruiken, in de vorm van een abonnement.

6. Ubersuggest: Keyword Tracking Tool

Ubersuggest is een tool van Neil Patel (ook een SEO goeroe in het wereldje). Je kan met deze SEO tool zoekwoorden identificeren, maar ook de intentie erachter. Het helpt je beter te begrijpen in welke orde van grootte, en waarom deze mensen bepaalde zoekopdrachten gebruiken.

Je kan er van short- tot longtail talloze zoekwoorden mee vinden die jouw website meer verkeer kunnen opleveren. Het inzetten van shorttail, longtail en zelfs LSI zoekwoorden (zoekwoorden die veel op elkaar lijken en hetzelfde betekenen, of een bepaalde verwantschap hebben) heeft veel voordelen voor jouw websiteverkeer. Bij het gebruiken van een breed scala aan zoekwoorden zal je alle graantjes meepikken, en uiteindelijk meer bezoekers (ook heel specifiek) naar je website toe leiden.

Deze tool is hier perfect voor en zal je al deze pareltjes helpen vinden!

7. Answer The Public: Gratis SEO Tools

Je wilt altijd relevante, interessante en leuke content schrijven voor jouw websites. Hiervoor ga je samen met de zoekwoorden uit jouw niche en een berg creativiteit, leuke onderwerpen bedenken. In je zoektocht naar onderwerpen kan je ook de SEO tool “Answer The Public” gebruiken, en dat helemaal gratis en voor niks.SEO tools

De tool gaat aan de hand van een zoekwoord, opzoek naar een aantal onderwerpen waarover jij (of tekstschrijvers) kunnen gaan schrijven. Wil je snel een lijst maken met onderwerpen, dan voer je simpelweg een zoekwoord in en je hebt binnen 5 minuutjes een hele lijst aan onderwerpen om mee te beginnen. Een handige tool die je verder niks kost.

Start hier met jouw zoekwoorden onderzoek: Answer The Public

8. SpyFu: Gratis SEO Tools

Hoewel SpyFu een geweldige premiumversie heeft, zijn de meeste SEO-experts al uitbundig over de gratis functies van deze tool. Je kan zo ook heel makkelijk kijken of het iets voor jou is (waarschijnlijk wel) en vervolgens doorgroeien naar een bepaalde optie. Op het moment dat bv. je verkoopcijfers groeien.

SEO toolsJe kan met deze tool heel eenvoudig zien hoe vaak er naar een zoekwoord wordt gezocht per maand, samen met de moeilijkheidsgraad om erop te ranken. Verder is het ook mogelijk te onderzoeken op welke zoekwoorden je concurrenten proberen te ranken, hoeveel organische zoekwoorden ze hebben, hoeveel maandelijkse klikken ze krijgen, wie hun organische en betaalde competitie is, advertenties die ze gebruiken in Google Adwords en meer.

En het is een van de meest gedetailleerde SEO analysetools op de markt.

9. Woorank: SEO Ranking Tool

Woorank is een SEO tool die komt in een gratis versie, maar ook in betaalde varianten. Het is een tool waarmee je marketing data mee kan traceren. Je kan er ook concurrenten mee doorzoeken en welke zoekwoorden ze gebruiken, om deze te laten matchen met die van jou (en zelfs zoekwoorden te vinden die jij wel gebruikt en jouw concurrentie niet). Probeer te achterhalen welke zoekwoorden het over een iets langere tijd goed doen, en welke niet.

Je krijgt op die manier een beter beeld van waar bezoekers naar zoeken ,en hoe ze handelen na bepaalde zoekopdrachten. Immers wil je altijd zoveel mogelijk kwalitatieve bezoekers naar je website sturen, die ook converteren.

Zorg ervoor dat je ook achterhaalt waar jouw website nog verbetert kan worden, op technisch vlak maar ook qua content (met behulp van dit soort tools) om je website op de best mogelijke manier te laten presteren.

10. Majestic: Marketing SEO Tools

De Majestic SEO tool is ook een essentiële en waardevolle tool, voor de echte experts die er alles uit willen halen. Je kan met deze tool makkelijk inzien hoeveel backlinks jouw website ontvangt, en ook de kwaliteit ervan. Het laat namelijk de zogeheten Trust Flow en Citation Flow zien van de backlinks.

Je Trust Flow is een score voor de betrouwbaarheid van je backlinks, bv. links die je krijgt van autoritaire websites. En Citation Flow draait meer om de kwantiteit. Een goede balans tussen beide is belangrijk en zal jouw website (over het algemeen) ook beter in de zoekmachines doen laten ranken.

Met een berekening van TF (Trust Flow) / CF (Citation Flow) = ratio, kan je de ratio’s uitrekenen van je backlink-profiel. Het is mooi om te streven naar een ratio van 1, maar blijf je boven de 0,5 dan zit je op de goede weg.

11. Google Trends: SEO Checker Tool

Google Trends bestaat toch best alweer een tijdje, maar is lange tijd onderschat door SEO professionals. Tegenwoordig zie je dat het steeds vaker gebruikt wordt en vele inzichten te bieden heeft. Je kan er namelijk informatie over zoekwoorden mee achterhalen, en dan met name opkomende of aflopende trends mee detecteren.

Het voordeel hiervan is dat het een back-check kan zijn, voor wanneer je een trend in de markt denkt te spotten. Ga na of de curve zich in een stijgende lijn omhoog bevindt, en of er nog voldoende ruimte is om te groeien met dit specifieke zoekwoord. Zo kan je daar de verkoop van bepaalde producten en diensten, plus de optimalisatie voor deze zoekwoorden op aanpassen.

Je kan gratis gebruik maken van Google Trends!

12. SEOQuake: Gratis SEO Tools

SEOQuake wordt door veel deskundigen beschouwd als een van de beste gratis tools. Je kan met de SEO checker je pagina namelijk on-page checken en examineren. Verder kan je erachter komen hoe goed je het doet met zowel interne en externe links, in verhouding tot je concurrentie.

Met een ingebouwde functie kan je ook kijken hoe goed de zoekwoorden het doen op je website zoals de zoekwoord “dichtheid” (keyword density). Het is belangrijk dat je teksten niet overladen zijn met je belangrijkste zoekwoord (en). Google beoordeelt je pagina’s in positieve zin, wanneer jouw zoekwoorden op een natuurlijke manier met enige regelmaat voorkomen.

Probeer altijd te schrijven voor je bezoekers, en neem daar je belangrijkste zoekwoorden in mee. Hiermee zou je ook goed moeten scoren na analyses die je met dit soort (en natuurlijk ook vele andere tools) kan uitvoeren.

13. SIteliner: SEO Analysis Tool

Siteliner is een SEO tool die je helpt bij het vinden van duplicate content welke (mogelijk) op jouw website aanwezig is. Je zal hier natuurlijk niet mee te maken krijgen, wanneer je jouw teksten altijd zelf schrijft. Hiermee zijn ze uniek, en komt dit in de praktijk (bijna) niet voor.

Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, kan je deze SEO tool erop los laten om dit soort pagina’s op te speuren. De tool zal gedupliceerde content vinden, broken (dode) links, gemiddelde paginagrootte en snelheid, het aantal interne links per pagina en meer. Het vergelijkt je website ook met de gemiddeldes van andere websites die gecheckt worden met deze tool.

Om je te voorzien van de juiste informatie, en zodat je indien nodig de juiste acties kunt ondernemen die ten goede komen van jouw website.

14. Fat Rank: SEO Tools

Met de Fat rank SEO tool kan je makkelijk de prestaties van jouw website en pagina’s controleren. Het laat je namelijk weten op welke zoekwoorden je rankt en hoe hoog jij momenteel in de zoekmachines staat voor die pagina’s. Wanneer je niet in de top 100 staat, geeft deze tool aan dat je niet rankt voor dit zoekwoord (na pagina 10 in Google zal je praktisch geen verkeer krijgen voor dat specifieke zoekwoord).

Je kan met deze informatie verder aan de slag gaan, om beter te scoren met pagina’s waar jij prioriteit aan verleent. Ga je content nog eens bekijken en zie wat je er (eventueel) aan kan verbeteren. Of bekijk andere metrics van de pagina of jouw website in het algemeen (backlinks naar pagina’s spelen ook een belangrijke rol, en websites met een hogere domein autoriteit doen het vaak ook beter in de zoekmachines). Probeer zoveel mogelijk zaken te optimaliseren.

Hierbij moet je wel bedenken dat Google ziet of je op natuurlijke wijze, al dan niet met allerlei foefjes snel probeert te scoren. Ga dus niet in overmaat allerlei “verdachte” praktijken uitvoeren. Maar probeer altijd op een natuurlijk wijze te groeien (en dat kan heel snel gaan) met een geoptimaliseerde website, goede producten of diensten en het op de juiste manier omgaan met jouw publiek.

15. Keywords Everywhere: SEO Keyword Tool

De “Keywords Everywhere” tool is een geweldige SEO Chrome extensie die data verzamelt uit verschillende bronnen zoals Google Analytics, Google Search Console, Google Trends en meer wat jou helpt de beste zoekwoorden te vinden, waarop jij kan gaan ranken. Ze gebruiken een combinatie van tools om het simpeler voor je te maken de juiste zoekwoorden te vinden voor jouw website. Met deze SEO tool kun je dus in plaats van elke dag websites te doorzoeken, elke dag extra tijd overhouden voor andere dingen.

16. Screaming Frog

Onder de experts is dit ook weer zo’n tool die mooie woorden ontvangt. Je hoort met name heel vaak de snelheid voorbijkomen, waarmee deze tool al zijn nuttige taken uitvoert. En het is fijn met een SEO tool te werken die je gemak, maar ook meer tijdwinst te bieden heeft. Een win-win situatie dus eigenlijk.

Je kan met deze tool o.a. ook duplicate content detecteren, error-meldingen achterhalen en oplossen, verkeerde re-directs aanpassen en verbeteringen doorvoeren wanneer het op linkbuilding aankomt.

Zeker een aanrader, probeer het zelf maar eens!

17. CORA: Advanced SEO Tools

Ben je op zoek naar een nog meer geavanceerde SEO tool, eentje die alle fronten dekt? Je zal dan absoluut eens moeten kijken naar CORA, hiermee zal elk aspect van je website dat ertoe doet worden aangepakt. Het is een SEO tool die, zeker wanneer je een wat grotere website hebt en in een zeer competitieve markt opereert, veel voordelen te bieden heeft.

Het is niet echt een tool voor beginners, maar voor de gevorderde SEO-experts onder ons. Er wordt namelijk diep geanalyseerd en een goede kennis van en ervaring met SEO, maakt het gebruik van deze SEO tool effectiever. Er worden namelijk honderden correlaties gebruikt die SEO van websites kunnen verbeteren. Je kan hiermee een echte in-dept analyse uitvoeren, om jouw website zo te finetunen dat concurrenten kunnen worden ingehaald en achtergelaten.

Je kan het voor jouw eigen website gebruiken, maar ook wanneer jij een SEO-expert bent en klanten helpt bij het optimaliseren van hun websites en webshops.

18. Serpstat: All-in-one SEO platform

Serpstat is een SEO tool voor groei en bedoeld om al je marketing doelen te bereiken. Het is een zeer betaalbare all-in-one tool die je helpt allerlei SEO taken tot uitvoering te brengen. Veel SEO-experts stappen over naar deze tool, omdat het een prettige tool is om mee te werken.SEO tools

De tool beschikt ook over een slimme functie die aangeeft met welke zoekwoorden je concurrenten in de top 10 resultaten ranken, en jij niet.

Er worden ook goede beoordelingen gegeven over de interface van deze SEO tool, en met het juiste plan kun je er met meerdere users gebruik van maken. Wat heel handig kan zijn op het moment je met verschillende mensen aan een of meerdere websites werkt. Of dat je dit samen met een team doet voor andere websites of webshopeigenaren, om hen te helpen bij alle SEO activiteiten.

Start jouw zoekwoordenonderzoek vandaag op Serpstat!

Welke SEO tools ga jij gebruiken in 2020 voor meer groei?

We hebben je nu een reeks aan prachtige SEO tools gegeven, die je bij al jouw SEO activiteiten in 2020 kunnen helpen. Sommige hiervan beschikken over soortgelijke functies, andere zijn weer uniek en raken hele specifiek onderdelen van het optimalisatieproces voor jouw website. Het is aan jou om te kiezen welke jij gaat gebruiken, we raden je wel aan een goede balans te vinden.

Met name de Google Search Console en enkele andere producten van Google zijn helemaal gratis, en kunnen altijd in je standaardpakket van SEO tools zitten. Verder zijn er nog een aantal andere tools zoals Ahrefs, SEMRush, Majestic, MOZ en Ubersugest die ook zeker waardevol zijn. Met wat kleine verschillen draait het soms ook om persoonlijke voorkeuren (voor de een werkt dit en anderen weer dat).

Het belangrijkste is natuurlijk dat je jouw doelen ermee bereikt!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies