Amazon zoekmachine wordt steeds populairder
Amazon zoekmachine wordt steeds populairder
12 april 2022 

Amazon zoekmachine wordt steeds populairder

Een paar jaar geleden stopte Nike met het rechtstreeks verkopen van zijn kleding en sneakers aan Amazon. Het merk heeft het sindsdien uitzonderlijk goed gedaan om zijn digitale verkoop op te schalen. En toch blijven consumenten Nike op Amazon zoeken.

Waarom zoeken mensen steeds vaker op Amazon?

Het voordeel van zoeken op Amazon en gebruik te maken van die zoekmachine, heeft te maken met verschillende factoren.

1. Aanbod van producten

Natuurlijk is een van de redenen waarom mensen zoveel gebruikmaken van de Amazon zoekmachine dat het aanbod groot is …je kan er bijna alles vinden wat je hartje begeert. Wanneer jij dus opzoek bent naar iets is de kans groot dat je het op Amazon zal vinden en dat is natuurlijk een fijn gegeven. Ze hebben talloze categorieën en subcategorieën, waarin mensen kunnen speuren naar al hun producten en gelijk ook gevisualiseerd alles te zien krijgen (met omschrijvingen, productdetails en wat het kost). Het is dan ook niet meer dan logisch dat mensen daarvan op de hoogte zijn en Amazon gebruiken voor meer en meer zoekopdrachten. 

In feite dus 1 grote verzamelplaats waar je praktisch alles kan vinden, bekijken en gelijk kopen. 

Zoek voor de grap maar eens op producten, en je zal zien dat bijna elk (specifiek) product gevonden kan worden op amazon.com. En omdat Amazon natuurlijk alles eraan doet de ervaring van bezoekers en klanten te optimaliseren, zal het ook vloeiend verlopen wat de gebruikerservaring ten goede zal komen. Kortom …een van de allerbelangrijkste redenen waarom mensen dus neigen te zoeken op Amazon dan andere plaatsen (hoewel Google natuurlijk ook een heel populaire zoekmachine heeft).

2. Verkopers in overvloed

Amazon zoekmachine wordt steeds populairderHet zit wellicht ook een beetje in de gedachte dat, wanneer mensen gaan zoeken naar producten, ze ook te maken krijgen met een verscheidenheid van aanbieders. Consumenten kunnen zo kiezen uit verkopers die goedkoper zijn, uitzonderlijk goede klantenreviews hebben of de producten bv. sneller kunnen leveren dan de concurrenten en dat zijn allemaal belangrijke zaken tijdens een zoekopdracht die (hoogstwaarschijnlijk) ook zal leiden tot nieuw aankopen. Op Amazon heb je een sterke concurrentie, waardoor er op een hele natuurlijk manier vaak de beste verkopers bovenaan zullen staan. En hierdoor hebben klanten niet alleen de keuze om te kijken (aan de hand van verschillende factoren) bij welke verkoper ze hun aankopen willen voortzetten, maar zal er ook bijna altijd aanbod zijn voor snelle levering.

Amazon verkoopt zelf natuurlijk ook producten, maar er bevinden zich ook een hoop externe verkopers op het platform. Waarbij Amazon streng toezicht houdt op de kwaliteit van die verkopers (en ze bv. ook aan bepaalde eisen laat voldoen, alvorens ze überhaupt op het platform kunnen verkopen …maar worden daarna natuurlijk ook de prestaties gemeten, om alleen de allerbeste verkopers bovenaan de zoekresultaten te krijgen). 

Zo waarborgen ze dus een bepaalde kwaliteit die in het belang van de klanten en uiteindelijk ook Amazon zelf is …want wanneer je klanten tevreden zijn, komen ze vaker terug voor nieuwe aankopen en zal je dus uiteindelijk ook meer verdienen, winst maken en groeien in omvang (precies het motto van Amazon en de reden waarom ze inmiddels steeds groter worden).

3. Overal ter wereld

Amazon zoekmachine wereldwijdVerder is het natuurlijk ook een pluspunt dat Amazon over de hele wereld opereert, in tientallen landen en verschillende talen. Het maakt Amazon voor iedereen toegankelijk omdat er naast zoekopdrachten bestellingen kunnen worden gemaakt waarbij producten vaak rap worden bezorgd. En dat zorgt natuurlijk ook weer voor een groei van het aantal mensen die zoekt via de Amazon zoekmachine met een doelgroep over de hele wereld.

Amazon heeft natuurlijk amazon.com, maar ook in steeds meer landen websites in de lokale taal en met producten die wellicht beter aansluiten op de cultuur. Verder groeit het aantal Amazon Fulfillment Centers en kan het platform dus steeds beter haar klanten bedienen, met het optimaliseren van productvoorraden en bezorgtijden. 

Het zoeken naar iets betekent natuurlijk nog dat klanten in een speurtocht kunnen zitten of dat ze al bereid zijn te kopen. Met dat gegeven is Amazon dan ook het platform die gelijk aan wensen + eisen van consumenten kunnen voldoen wat hoogstwaarschijnlijk ook een belangrijke reden is voor het zoeken via de marktplaats.

4. Naamsbekendheid

Verder heeft Amazon natuurlijk ook een flinke naamsbekendheid …bijna of eigenlijk iedereen weet wel van wat ze te bieden hebben. Het zorgt voor een stukje vertrouwen en natuurlijk weten klanten ook de omvang, dus ze hebben een garantie waarschijnlijk te vinden wat er gezocht zal worden. 

Amazon ontvangt samen met Google de meeste zoekopdrachten, terwijl dus Amazon steeds vaker wordt gebruikt om standaard mee te zoeken …het mag duidelijk zijn dat Amazon niet alleen maar een groot winkelplatform is maar nu dus ook wordt gebruikt om te speuren in grote mate en met vele zoekopdrachten. 

Het is eigenlijk ook wel logisch …met zoveel maandelijkse bezoekers die er flink wat geld besteden aan nieuwe producten, vergroten natuurlijk ook zoekopdrachten gezien mensen uitzonderlijk veel speuren via Amazon.

5. Het gemak van zoeken en direct aankopen

Amazon wereldwijd online shoppingKlapper op de vuurpijl is dus ook het gemak van zoeken, aankopen (tegen interessante prijzen) en snelle levertijden overal ter wereld. Natuurlijk heeft Google ook “Shopping” en komen daar ook immens veel zoekopdrachten binnen, maar klanten raken dus steeds vaker vertrouwd met Amazon en weten dus ook gebruik te maken van die fantastische zoekmachine die alles zal opspeuren.

Het is dus een ideale mix …waardoor klanten op hun wenken worden bedient. Jeff Bezos vindt dat ook een van de allerbelangrijkste dingen: klanttevredenheid! Wat ook duidelijk blijkt uit de groei van mensen die langskomen, zoeken en bestellen. Amazon zal dus (hoogstwaarschijnlijk) steeds groter worden en uitgroeien tot een nog groter begrip dan ze al zijn …natuurlijk zijn er ook andere grote jongens op de markt, echter zeker op het gebied van zoeken wordt het platform dus ook steeds vaker ingezet.

En dat blijkt ook wel uit de cijfers …

Uit verschillende marktonderzoeken blijkt dat Nike-producten al jaren tot de best gezochte merken op Amazon behoren (het is ook een grote merkfabrikant). De populariteit van het merk op Amazon veranderde niet wezenlijk toen Nike stopte met verkopen aan Amazon. De enige merken die meer aandacht trekken zijn Apple, Nintendo, Uggs, Xbox, Funko Pop, Lego, PlayStation, Crocs en Anker. 

Zoekopdrachten met betrekking tot Nike-producten staan nog steeds in de top 200 van meest gezochte zoekwoorden, zowel voor en na de beslissing van Nike niet meer via het Amazon platform te verkopen. Dus beslissingen van Nike noch Amazon lijken geen enkele invloed te hebben op waar klanten naar zoeken. 

"Als onderdeel van Nike's focus op het verbeteren van consumentenervaringen door middel van meer directe, persoonlijke relaties, hebben we de beslissing genomen om onze huidige pilot met Amazon Retail te voltooien", zei het bedrijf in november 2019 . Nike stemde pas in 2017 in met de pilot in ruil voor Amazon-controle op namaak en verkopen door derden. De pilot werkte niet en daarom bracht het merk nooit zijn volledige catalogus naar Amazon. 

Nike realiseerde zich dat het zijn problemen met Amazon niet hoefde op te lossen. Het zou in plaats daarvan een kanaal kunnen bouwen zonder die problemen. De digitale verkoop blonk de afgelopen jaren uit om 30% van het totaal te vertegenwoordigen en ligt op schema om volgend jaar 50% te bereiken. Nike.com ontvangt 100 miljoen bezoekers per maand (wat ook duidelijk laat zien hoe groot Nike is …een grote fanbase), en Nike's app staat in de top 5 van shopping-apps in de iPhone app store …het krijgt meer downloads dan Etsy, Target en de meeste andere retailers en merken. 

Ondertussen is een deel van de Nike-catalogus beschikbaar op Amazon, verkocht door externe verkopers en omgeven door advertenties van concurrerende merken zoals Adidas. Het is een teleurstellende klantervaring. Nike vindt het waarschijnlijk niet zo belangrijk om slecht gepresenteerd te worden op Amazon …waardoor shoppers in plaats daarvan naar Nike.com gaan of de app downloaden. 

Steeds meer consumenten winkelen rechtstreeks bij Nike dan het zoeken naar producten van het merk op Amazon. Nike doet het echt supergoed qua verkopen. Maar het is ook een van de meest erkende consumentenmerken. Het gaat niet om Nike …het gaat erom dat klanten naar Amazon gaan ondanks de inspanningen van merken om hen rechtstreeks te bereiken …op alle mogelijke manieren is winkelen op Nike.com beter voor de klant. Wanneer klanten dus toch nog in sommige gevallen Amazon gebruiken om daar standaard naar Nike producten te zoeken …dan zal dit natuurlijk voor kleinere merken nog vaker gebeuren omdat klanten dat waarschijnlijk minder uitmaakt. 

Dat maakt Amazon de standaardzoekmachine …het aantal mensen dat eerst op Amazon kijkt voordat ze ergens anders gaan zoeken, is natuurlijk een significant gegeven + signaal voor zowel Amazon en het merk in die kwestie. In het geval van Nike merken sommigen dat de keuzes beperkt zijn waardoor ze toch ergens anders zoeken. Echter zal de klant vaker wel vinden wat het zoekt op Amazon …genoeg verkopers die Nike producten in alle variaties aanbieden.

Over de schrijver
Hi Plazatalker, hopelijk vond je het blog artikel interessant en heb je er iets van op kunnen steken! Wil je met mij in contact komen? Mijn emailadres is: Marciano@plazatalk.nl
Reactie plaatsen