Amazon reviews: Zo verzamel jij de meeste 5 sterren reviews in no-time!
arrow_drop_up arrow_drop_down
Amazon reviews: Zo verzamel jij de meeste 5 sterren reviews in no-time!
26 oktober 2020 

Amazon reviews: Zo verzamel jij de meeste 5 sterren reviews in no-time!

Je weet vast dat er dagelijks bergen Amazon reviews worden geschreven, en door consumenten worden meegewogen bij de aankoop van producten. Het is ook niet zo gek, want reviews zijn tegenwoordig nu eenmaal de “mond-naar-mond” reclame …natuurlijk wordt die laatste ook gebruikt, maar ga jij voor die relatief goedkope waterfles 3 buurten verderop vragen hoe hij is bevallen? De kans is groot dat je voor dit soort aankopen bij de Amazon reviews kijkt …omdat die Amazon reviews je in een paar simpele muisklikken een duidelijk beeld geven van de gebruikerservaringen.

Uit studies blijkt ook dat bijna 80% van de consumenten online reviews op dezelfde manier meeweegt zoals bij normale mond-naar-mond reclame. En tegen de 90% leest de online reviews van lokale bedrijven. Verder zorgen positieve online reviews ervoor dat bijna 75% van de mensen een bedrijf meer vertrouwen.

En …are you shooting for the stars? Helaas kom je er dan niet alleen met dromen en hopen dat je ze krijgt, maar zal je ook een beetje je best moeten doen.

Je snapt natuurlijk wel dat er veel competitie heerst op Amazon …en wanneer jij er uitspringt met goede Amazon reviews, jouw kansen op meer verkopen aanzienlijk omhoog schieten.

We gaan hieronder laten zien hoe je die Amazon reviews kan realiseren, ze van klanten ontvangt (ook van Amazon top reviewers) en reviews een boost kan geven om er binnen no-time nog meer te krijgen!

Wat doen Amazon reviews precies?

Maar …waar zijn Amazon reviews allemaal goed voor?

• Consumenten die op het randje staan een aankoop te doen, over de streep te trekken met lovende beoordelingen van je product
• Potentiële klanten overhalen voor jouw product te gaan dan alternatieven
• Je klanten verzekeren van een hoogstaande kwaliteit
• Ze vormen ook een goede mond-naar-mond reclame
• En zijn een goede account-metric waar Amazon je voor zal belonen

Immers, wanneer jij goede Amazon reviews ontvangt hebben ze geen andere keuze dan je hoger te ranken in de zoekresultaten.

Waarom vinden je klanten Amazon reviews belangrijk?

Amazon reviews productHet antwoord is simpeler dan je denkt …mond-naar-mond reclame is het krachtigste marketingmiddel, zelfs in een online tijdperk. Wanneer een aantal mensen een product helemaal de hemel in prijzen, zijn andere hoogstwaarschijnlijk extra gestimuleerd het product ook te kopen. En wanneer iemand al interesse heeft in je product is die drempel nog lager, waarbij iemand alleen nog even dat extra zetje nodig heeft om ook een aankoop te doen.

Amazon reviews geven klanten een extra stukje veiligheid, want op het moment dat er grote aantallen gebruikers een product meer dan 3 sterren geven …is het waarschijnlijker dat andere klanten het ook kopen. Maar 5 sterren is natuurlijk de heilige graal!

Bij een 5 sterrenbeoordeling staat een klant niks meer in de weg je product te kopen …je producten zijn van een hoge kwaliteit, heeft zich bewezen en vliegen over de virtuele toonbank van Amazon.

Verder wil je ook zoveel mogelijk Amazon reviews ontvangen. In het begin zal je misschien nog niet zoveel reviews ontvangen, maar daar kan snel verandering in komen. Helemaal wanneer je er zelf ook wat tijd en werk insteekt.

Want hoe meer goede reviews je bij producten hebt staan, des te groter de kans dat mensen het ook echt zullen kopen. Heb je bv. een 4,5 ster waardering voor je product met 10 reviews dan zit je al op de goede weg. Maar wanneer je een 4 sterren waardering bij je product hebt staan met 390 reviews …dan is de kans nog veel groter dat mensen je product kopen!

5 tips om binnen no-time meer Amazon reviews te krijgen

Wil jij ook meer 5 sterren reviews krijgen op Amazon? Dan raden we je aan de volgende 5 tips op te volgen. Hierbij gaan we uit van 100% legitieme manieren. Je wilt immers niet door Amazon op de bon geslingerd worden met een accountschorsing. Verderop laten we je wel zien (waarschuwing) welke schimmige methodes er bestaan zodat je die kan vermijden.

1. Amazon reviews ontvangen met een ultieme klantervaringProducten op Amazon

Je wilt de klant altijd van de best mogelijke informatie voorzien, waarbij een product ook echt is wat mensen ontvangen. Het advies is dus producten niet mooier te doen laten voorkomen dan ze daadwerkelijk zijn. Veel verkopers gaan hiermee de boot in waarna klanten het product terugsturen en negatieve reviews achterlaten bij zo’n verkoper. En dat lijkt ons niet de bedoeling van zaken doen op het Amazon platform. Wees dus duidelijk, helder en eerlijk over je producten zodat klanten meer vertrouwen zullen krijgen.

En verder kan je er ook alles aan doen om het “klant is koning (of natuurlijk koningin)” principe te hanteren waarmee je de kans op Amazon reviews met 5 sterren zal vergroten.

Hoe beter jij jezelf manifesteert …des te meer zullen klanten je waarderen en dat ook anderen willen laten weten.

2. Stuur opvolgmails naar je klanten die een aankoop hebben gedaan

Reviews op Amazon triggerenAmazon vraagt klanten feedback achter te laten, nadat ze iets bij je hebben gekocht …het nadeel is alleen dat die e-mail er vrij “standaard” uitziet en de kans groter is dat klanten er niks mee doen of zelfs ongelezen weggooien. Zorg er dan ook voor dat je zelf een persoonlijk e-mail stuurt naar je klanten, en vraag ze om een Amazon review. Je kan een e-mail zo een stuk persoonlijker maken en klanten zijn dan meer gestimuleerd een review bij je te droppen.

Hierbij is wel belangrijk dit zo snel mogelijk na de aankoop te doen …je wilt immers dat ze na het openen van de verpakking blij zijn met je product, en die vreugde zo rap mogelijk vertalen naar een Amazon 5 sterren review …of in ieder geval een positieve review.

Wanneer je een persoonlijke opvolgmail stuurt met de vraag of het product naar wens is, met een verzoek of ze ook een Amazon reviews willen achterlaten voor je …dan kan je dat het beste doen op een moment dat ze met een lach op hun gezicht het product ontvangen of misschien wel verrast zijn (omdat het nog beter is dan ze in eerste instantie hadden verwacht).

En dat vergroot je kansen op een Amazon review met 5 sterren!

Verder heb je hiervoor ook een aantal goede diensten zoals FeedbackFive of Feedback Express die automatisch e-mails sturen naar je klanten nadat ze een product hebben gekocht. Hierin zou je dan een link kunnen zetten waarmee de klant een review kan plaatsen door erop te klikken …kansen op een Amazon review nemen met zo’n handige link aanzienlijk toe.

3. Verzoek nieuwbriefabonnees of social media fans

Het is natuurlijk vrij logisch (of de kans is groot) dan mensen die ingeschreven staan op je nieuwsbrief en social media fans je al leuk vinden …dus waarom zou je ze niet vragen om een Amazon review achter te laten? Er bestaat een reële kans dat ze dit ook zullen doen, waarschijnlijk hebben ze ook al eens producten bij je gekocht en zullen ze in de toekomst ook weer nieuwe producten bij je aanschaffen …je wilt die (vaste) klantenkring graag tussen de Amazon reviews zien staan.

4. Schrijf gebruikers aan die reviews plaatsen voor overeenkomende producten

Je kan gebruikers vinden die reviews hebben geplaatst bij producten welke gelijk zijn aan die van jou …door vanaf jouw productpagina naar die van concurrenten te gaan. Hiervoor kijk je bij de “Customers Who Bought This Item Also Bought” en “Customers Who Viewed This Item Also Viewed” secties van je eigen productpagina. Het zijn concurrenten en je doet er verstandig aan hun Amazon reviews eens te lezen (kijk hierbij wat ze goed doen en welke dingen niet) …en neem ook eens een kijkje op hun website.Vragen om reviews

Om er zelf ook meer Amazon reviews mee te krijgen …ga je simpelweg naar de “Customer Reviews” en sorteer je die lijst op de nieuwste reviews. Klik op de naam van reviewers om hun gebruikersgegevens in meer detail te bekijken. Staat er contactinformatie bij dan heb je geluk! Je kan ze nu een e-mail sturen …en wanneer er alleen een naam op hun profiel staat kan je ze proberen op andere manieren te benaderen zoals via social media door even te zoeken (via Facebook of bv. Twitter).

5. Amazon’s top reviewers proberen te benaderen

Amazon VineAmazon heeft een lijstje met top reviewers bestaande uit klanten die op reguliere basis reviews plaatsen en vaak ook uitgebreide en behulpzame reviews schrijven waar andere klanten ook echt iets aan hebben. Je hoort ze ook weleens onder de naam “Top Ten Reviewer” of “Hall of Fame Reviewer” om aan te geven dat het hier om de crème de la crème van de reviewers gaat. Hier wil jij natuurlijk ook graag Amazon reviews van ontvangen …immers zullen de reviews een waardevolle toevoeging zijn in jouw reviewsectie.

Het is dan natuurlijk op de eerste plaats wel altijd belangrijk dat jouw producten ook echt waardevol genoeg zijn voor een hoge waardering. Je wilt natuurlijk altijd winnende producten vinden om te verkopen op Amazon …maar dan vervolgens ook perfect laten fabriceren voor klanten. En het is ook de weg naar een hogere waardering en uiteindelijk natuurlijk 5 sterren reviews voor je producten.

Je snapt dat alles met elkaar samenhangt …en er dus op alle fronten een sterke aanpak zal moeten worden gehanteerd.

Ze bepalen namelijk allemaal voor een deel je grotere succes!

We gaan hieronder laten zien hoe je Amazon reviews krijgt van die top reviewers …en zo een boost te ervaren in de reviewssectie.

Hoe krijg je reviews van Amazon top reviewers?

Je wilt natuurlijk mensen aan het woord laten die bekend staan op reguliere basis reviews te geven en ook uitgebreid over die producten vertellen. We gaan je hieronder laten zien hoe deze “top reviewers” kunnen worden binnengehaald …zodat ze ook jouw producten gaan reviewen.Amazon reviewers vinden

Er zitten reviewers tussen die hiervan kunnen leven, wat het dus een serieuze business maakt …anderen doen bv. zo’n 100+ reviews per maand. Je zal wel bereid moeten zijn om gratis producten weg te geven (maar het levert je dan wel in-dept goede Amazon reviews op). Je zal echter ook dienen te kijken of het interessant is en afhankelijk van de producten of die bezigheid niet te duur wordt. Of het dus binnen je marketingstrategie past.

1. Waar vind je die top reviewers?

Je kan hiervoor naar de “Amazon’s Top Customer Reviewers” lijst gaan …waarna je de lijst verdeelt ziet staan in “Top Reviewer Rankings” en “Hall of Fame Reviewers”. Op die eerste lijst staan de meest recente top reviewers, terwijl op die laatste de beste reviewers aller tijden staan. Vervolgens kan je over de namen scrollen (dat werkt op beide lijsten hetzelfde) en die aanklikken om meer informatie over die persoon te krijgen …en contact op te nemen.

2. Zoek hier naar relevante tags

Je kan vervolgens ook opzoek gaan naar de meest gebruikte tags …en die zoveel mogelijk laten aansluiten bij jouw product en niche. Op die manier zijn ze namelijk perfect geschikt voor reviews die bij je producten geplaatst kunnen worden.

3. Maak nu een lijst met contacten

Vervolgens zal je in een mooie Excel-sheet alle personen willen plaatsen die je wilt mailen (en dan bij voorkeur reviewers die zoveel mogelijk affiniteit hebben met jouw niche en producten). Zet alles in een overzichtelijke lijst die je makkelijk kan benaderen om er mails uit te sturen.

4. Eerste mailronde naar je contacten

Review uitnodiging per mailNu is het tijd om ook echt de eerste mails eruit te sturen naar je contactenlijst. Zorg ervoor dat je duidelijk uitlegt hun Amazon review (bij bv. een concurrent van je) gevonden te hebben en ze jouw product wilt sturen, waar ze hoogstwaarschijnlijk ook wel interesse in hebben. Ga er ook niet een standaard mail uitgooien, maar personaliseer de mails zoveel mogelijk. Je wilt laten zien dat je wat meer weet van de reviewer en reviews van hem of haar hebt gelezen. Je kan ook commentaar geven op een van de reviews die ze geplaatst hebben.

Het personaliseren van je e-mail zorgt ervoor dat de kansen toenemen ook echt een reactie te krijgen.

Vertel ze dat je hoopt op een eerlijke review van zijn of haar kant (en wanneer je een winnend product hebt uitgekozen, en die van hoogwaardige kwaliteit is …verhoogt dit natuurlijk je kansen op een positieve review).

Je zal merken dat veel reviewers misschien niet eens reageren, en de helft van de groep die wel reageert bereid zijn een review te schrijven …maar dat zijn nu precies de pareltjes waar je naar opzoek bent.

Ja …het is natuurlijk een beetje riskant, want ze kunnen toch beslissen een minder positieve review achter te laten. Echter, is dat in bijna alle gevallen geheel aan jezelf te wijten. Want voordat je dit soort praktijken gaat uitoefenen, moet je er zeker van zijn dat jouw product echt een topper is (niet alleen voor de Amazon reviews, maar natuurlijk ook voor het complete succes van je producten). Maar bij topproducten is de kans groot dat degenen die reviews plaatsen hier ook een positieve of zelf 5 sterren review voor achterlaten. En een paar van die Amazon reviews met 5 sterren (die je krijgt van deze Amazon top reviewers) kunnen een wereld van verschil maken!

5. Bedank je reviewers!

Het is een bekend gegeven dat iedereen het op prijs stelt waardering te krijgen voor wat ze doen en dus ook bij het geven van een goede Amazon review. Nadat je dus een Amazon review van een top reviewer hebt ontvangen, bedankt ze dan voor hun inbreng. Met alle oprechtheid natuurlijk en niet met een standaard mailtje.

Je krijg niet heel makkelijk Amazon reviews van deze criticasters, maar wanneer je er een aantal van weet binnen te halen …zal je de gouden sterren gaan zien waar je zo van droomt!

Laat schimmige benaderingen voor wat het is…

Je zal het vast weleens zien of horen: fake reviews die bij producten staan, of advertenties die ervoor zorgen grote aantallen “positieve” reviews te realiseren. Amazon doet haar best om die valse reviews onschadelijk te maken, maar ook weer niet alles …en ze blijven toch zo nu en dan opduiken. Het gebeurt niet alleen op Amazon, maar ook op andere platformen …echter, juist omdat Amazon zo groot is zal het er vaker voorkomen dan op andere websites.Amazon Terms of Service

Op bv. Fiverr en BuyAmazonReviews.com kunnen die kunstmatige reviews worden ingekocht, maar we raden het zeker niet aan.

Het zijn schimmige praktijken, en hoewel sommige ondernemers er mee in de weer gaan voor de “snelle” resultaten, kan het ook meer schade aanrichten voor je bedrijf dan gewenst …wanneer Amazon erachter komt bestaat er namelijk een reële kans dat ze je account opschorten.

Hoe ga je om met negatieve Amazon reviews?

Online verkopen is niet altijd even makkelijk, en het haalt bij sommige mensen ook minder goede dingen naar boven …omdat alles maar onder anonimiteit kan worden gezegd (die ze nooit in het echte leven zouden zeggen, over bv. je bedrijf of producten). Daarbij moet je ook realiseren dat het niet de vraag is OF je een slechte reviews ontvangt, maar WANNEER je die krijgt (iedere verkoper heeft er op zijn minst wel een paar tussen zitten …anders is het ook niet echt natuurlijk).

Je kan uiteraard op het ergste voorbereiden (het hoeft helemaal niet zo’n vaart te lopen, maar voor het geval dat er opeens veel negatieve reviews binnendruppelen). En er zullen gerust altijd wat slechte reviews bij je producten komen te staan en misschien zelfs wel hele slechte reviews. Het maakt dan niet uit of ze onverdiend, onbeleefd of onnodig zijn …er is geen internetpolitie die deze “stoute” klagers op de vingers tikt.

Echter zal je er wel mee om moeten gaan, en dan wel op de juiste manier …we raden je hierbij aan het volgende te doen:

Stap 1: tel tot 10…

Negatieve reviews op AmazonJe wilt er het beste uithalen …en wanneer mensen dan (onterecht) slechte reviews plaatsen kan dat irritant zijn. Maar we raden je aan gewoon kalm te blijven en er zakelijk mee om te gaan. Lees de Amazon review na een paar dagen nog een keer en kijk of er toch niet een oprecht probleem is …en of jij die kan oplossen voor de klant.

Verder kan je zo ook onderscheid maken tussen alleen maar geschreeuw zonder onderbouwing (waar andere klanten hoogstwaarschijnlijk ook niet teveel aandacht aan zullen besteden) of een oprechte woede omdat er iets is misgegaan.

In dat laatste geval kan je proberen een oplossing en / of toenadering te zoeken met die klant om het tij te keren.

Wellicht zal de klant na een paar dagen ook afgekoeld zijn en merken dat jij er alles aan doet om de situatie weer recht te breien. En inzien dat de initiële review meer een emotionele uitbarsting is en niet echt een rationele beoordeling …nadat de lucht is geklaard en problemen zijn opgelost, zal een klant de Amazon review wellicht aanpassen en omtoveren naar een positieve beoordeling.

Je kan het anders natuurlijk (na de oplossing) ook voorleggen aan de klant of ze dit willen doen …omdat je dit waardeert en je klanten graag tevreden ziet!

Stap 2: benader de situatie op zorgvuldige wijze

Je zal ook in sommige gevallen moeten kijken of er wel een reactie moet komen op de negatieve review. En hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen “reseller” feedback en Amazon product reviews.

• Voor Amazon resellers: ga eerst na welk issue de klant ervaart, en kan deze (snel) opgelost worden? Je kan hierbij aanbieden het product te ruilen of de klant zijn of haar geld terug te geven. Amazon klanten kunnen hun reviews tot 60 dagen na aankoop nog verwijderen …er is dus zeker een kans op verlossing.

• Voor slechte Amazon product reviews: reageren kan natuurlijk goed uitpakken, maar ook zuidwaarts gaan waarbij andere gebruikers de kant van een reviewer kiezen. Is het 1 slechte Amazon review, kan je er ook voor kiezen die te neutraliseren met nog meer positieve Amazon reviews. In sommige gevallen zal Amazon reviews zelfs verwijderen (wanneer die niets bijdragen en bv. alleen maar grof taalgebruik blijken te bevatten). Echter, is dit meer een uitzondering op de regel …en zal Amazon dit dus niet zomaar doen.

2 bonustips om Amazon 5 sterren reviews te krijgen!

Er zijn nog een paar manieren om snel meer positieve Amazon reviews te krijgen, ontdek ze hieronder.

Je kan deelnemen aan het Amazon “Early Reviewer Program”Early reviewer program Amazon

Het is een perfecte manier voor verkopers (helemaal voor nieuwe verkopers op Amazon) om Amazon reviews te krijgen, voor producten die nog geen reviews hebben.

Amazon zal hierbij de klanten zelf benaderen om hun mening te geven over het product dat ze hebben aangekocht.

Met het “Early Reviewer Program” nodigt Amazon haar klanten uit de eerste te zijn om een Amazon review te geven voor het product. En stimuleert die klanten, omdat ze nieuw klanten helpen, met een cadeau in de vorm van bv. een giftcard.

En vanuit het perspectief van de verkoper op Amazon is dit ideaal tijdens bv. de productlancering.

Verder zijn de kosten hiervan ook wel te doen …je betaalt namelijk 60 dollar per product en die blijft geldig tot je 5 Amazon reviews krijgt voor het product, of gedurende de periode van 1 jaar (zoals je misschien wel weet is het enorm belangrijk die eerste positieve Amazon reviews binnen te halen …voor je rankings, maar ook verkoopmetrics en klanten die hiermee sneller zullen converteren).

Amazon Vine is een andere optie…

Amazon Vine is een betaald programma van Amazon dat verkopers in staat stelt Amazon reviews voor hun producten te krijgen. Ze brengen hiervoor een “fee” in rekening, waarna er vervolgens door de meest betrouwbare reviewers een Amazon review kan worden geplaatst.

Het is een perfecte manier voor verkopers om Amazon reviews te krijgen.

Je zal natuurlijk wel moeten beseffen dat er geen garantie is op Amazon reviews met 5 sterren, maar het zijn wel 100% eerlijke reviews. Verder is het (bij de verkoop van goede producten op Amazon) uiteraard DE manier om meer Amazon reviews met 5 sterren te krijgen op het Amazon platform.

Eventueel kan je ook nog via social media kanalen proberen Amazon reviews te krijgen …de beste manier om dat te doen is een lijst met je klanten te verzamelen en dan via een social media campagne advertenties te maken voor die groep klanten. Zo ga je namelijk gericht te werk.

Er zijn dus een aantal extra manieren om nog meer positieve Amazon reviews te realiseren …gebruik ze dan ook wijs!

Klaar om je Amazon 5 sterren reviews te boosten?

Succesvolle Amazon businessMet de tips uit dit artikel, kan je al een flitsende start maken met het verkrijgen van meer Amazon reviews voor je producten. Het is niet altijd een garantie dat dit ook Amazon 5 sterren reviews zijn. Maar doe je op alle fronten je best en volg je ook de tips juist op …dan is de kans een stuk groter dat er veel positieve reviews tussen zullen zitten en jij dus beter in de kijker zal komen te staan met je producten.

Het hangt natuurlijk met veel dingen samen: je product (kwaliteit), behoefte, klantenservice …en alle manieren (tips) waarop je Amazon reviews kan boosten. Zorg ervoor dat je het gehele proces serieus neemt en je zal zeker een boost in Amazon reviews ervaren voor je producten!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies