15 cruciale lessen die wij kunnen leren van Amazon oprichter Jeff Bezos
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 cruciale lessen die wij kunnen leren van Amazon oprichter Jeff Bezos
6 augustus 2020 

15 cruciale lessen die wij kunnen leren van Amazon oprichter Jeff Bezos

Wat is er voor nodig het grootste e-commerce platform van de wereld te worden? Een persoonlijk vermogen van ruim over de 80 miljard te creëren? Zelfs verkozen te worden tot Times “Person of the Year”? Je snapt aan de titel en deze omschrijving dat het over Jeff Bezos gaat …een van de invloedrijkste personen en eigenaar van de grootste webwinkel die er bestaat: Amazon.

Hij is oprichter, voorzitter, president en CEO van Amazon …plus momenteel ook nog eens de rijkste man ter wereld. En of dat nog niet genoeg is blijft Amazon maar groeien en is Jeff Bezos zeer beroemd. Maar het is niet allemaal zo vanzelfsprekend gegaan en pas na lange tijd uitgegroeid tot het Amazon zoals we dat vandaag de dag kennen.

En om die reden hebben we een stukje over het leven van Jeff Bezos in 15 waardevolle lessen gegoten …zodat jij hier voor jouw bedrijf lering uit kunt trekken.

Heb jij vragen over Jeff Bezos of verkopen op Amazon? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

1. Actie

Je kan uiteindelijk nog zoveel leuke ideeën hebben, maar je zal altijd actie moeten ondernemen om de wereld naar je hand te zetten.Jeff Bezos tips

Maar hierbij valt gelijk een belangrijke misvatting op en dat is: dat je vooraf de exacte resultaten moet weten voordat je actie gaat ondernemen (ofwel, dat je vooraf altijd de uitkomst weet en dus een 100% succesgarantie hebt) …echter, het kan ervoor zorgen dat die schijnzekerheid waarbij acties altijd tot de gewenste resultaten leiden …sommige mensen zal aanzetten die actie niet te ondernemen tot ze een waterdicht plan hebben.

In ieder geval is het niet Jeff Bezos die in deze valkuil trapt (en slimme ondernemers ook niet). En hoewel hij natuurlijk dondersgoed weet dat de verkeerde acties ook gevolgen kunnen hebben, vindt hij het ook geen ramp.

Hij zegt ook: “If you decide that you're going to do only the things you know are going to work, you're going to leave a lot of opportunity on the table.”

In de jaren negentig stond Jeff Bezos voor een uitermate belangrijke keuze van zijn leven namelijk stoppen met zijn goed betalende baan (hij was een NYC hedge fund manager) om zijn droom te verwezenlijken en een online boekenwinkel te starten …of toch zijn baan te behouden?

En hij besloot door het land te gaan reizen, waarbij hij de domeinrechten van Amazon heeft gekocht …de rest is natuurlijk geschiedenis.

Amazon is flink gegroeid door de jaren heen …en doet dat nog steeds! Jeff Bezos moedigt zijn werknemers aan altijd het pad van actie te kiezen. Hierbij zijn sommige ideeën uitgegroeid tot briljante en succesvolle dingen (zoals de ontwikkeling van one-click shopping), maar zijn er ook enkele andere ideeën die keihard hebben gefaald (bv. de ontwikkeling van “Amazon Auction” dat niet heeft kunnen opwegen tegen eBay).

Jeff Bezos maakt zich echter niet druk om zo'n sporadische misstap.

Hij zegt daarover: “We are willing to go down a bunch of dark passageways, and occasionally we find something that really works.”

Het is allemaal onderdeel van de Amazon filosofie …Jeff Bezos heeft een voorliefde voor het altijd nemen van acties en het is zelfs een van de zes “core values” van Amazon.

2. Geen spijt krijgen

Toen Jeff Bezos op het punt stond om wel of niet zijn baan op te zeggen en met Amazon.com te starten, kwam hij erachter dat hij een analytisch “kader” miste om dat soort grote levensbeslissingen te nemen …dus heeft hij er eentje verzonnen.

Hij zegt namelijk: “The framework I found which made the decision incredibly easy was what I called – which only a nerd would call – a ‘regret minimization framework'. So I wanted to project myself forward to age 80 and say, ‘Okay, now I'm looking back on my life. I want to have minimized the number of regrets I have.”

Wanneer je het grote plaatje bekijkt, is de juiste beslissing dus helder. Hij zou dus op 80-jarige leeftijd geen spijt krijgen van het verliezen van zijn baan (en natuurlijk vast en zeker in die tijd wel weer een andere goede baan hebben gevonden), maar wel van het feit niet te hebben gecasht in de online “gold rush” met een goed idee (op dat moment was het internet groeiende met zo'n 2300 procent per jaar).

Hij zeg ook: “I knew that if I failed I wouldn't regret that, but I knew the one thing I might regret is not trying”.

Geef deze “minimaliseren van spijt krijgen mindset” van Jeff Bezos zelf eens een kans en het zal je wellicht verassen welke acties jij daarna gaat ondernemen.

3. Rustig aan groeien

Hoe lang zou het moeten duren voordat een startup winstgevend wordt? 3 maanden, 6 maanden …een jaar? In het geval van Jeff Bezos en Amazon.com heeft het bijna 7 jaar geduurd …en zelfs toen maakte het bedrijf nog maar zo'n 5 miljoen winst over een omzet van 1 miljard.

Jeff Bezos tips om te groeienEn dat lijkt misschien een lange tijd met daarbij een zeer kleine marge, maar het is allemaal gegaan volgens het “slow-paced” businessplan van Jeff Bezos. Hij was zijn reis niet begonnen om snel rijk te worden, maar wilde de prijzen laag houden zodat zijn bedrijf op de lange termijn zou blijven groeien (met meer klanten die Amazon.com leren ontdekken) …en wilde zoveel mogelijk herinvesteren in zijn bedrijf om deze verder te ontwikkelen.

In het begin waren investeerders hier natuurlijk niet blij mee, maar ze hebben wel het vertrouwen in Bezos gehouden. En dat vertrouwen heeft zich ook zeker uitbetaald, toen Amazon.com de dot-com bubble overleefde en daarna zelfs kwartaal na kwartaal de winsten alleen maar zag stijgen …Amazon heeft in de jaren erna enorme groei doorgemaakt en is vandaag de dag ook nog steeds stijgende. Je ziet dus dat een lange termijn strategie, wanneer dit op de correcte manier wordt uitgevoerd, kan leiden tot een enorme naamsbekendheid en winst die maar blijft groeien.

4. Mond naar mond

Toen Jeff Bezos net begon met Amazon, was er geen marketingbudget om te besteden aan allerlei betaalde plannen. En de enige manier om te groeien was dus wanneer het bedrijf dusdanig goed zijn best deed, en het van mond naar mond ging waarbij mensen het doorvertelde aan anderen. En dat is ook vandaag de dag nog steeds een goede strategie.

Hij zegt dit: “If you build a great experience, customers tell each other about that. Word of mouth is very powerful.”

En vandaag de dag is dat met social media alleen nog maar makkelijker geworden. Is een klant tevreden over bepaalde producten, wordt dit in een paar seconden gedeeld met de hele wereld. Wanneer jouw producten en diensten van hoogwaardige kwaliteit zijn …dan zullen mensen dit graag willen delen met anderen en zo krijg je vanzelf meer aandacht van nieuwe klanten.

Zorg er dus altijd voor dat jij iets nieuws, speciaals en van goede kwaliteit levert …het werpt op de langere termijn namelijk veel meer zijn vruchten af. En dat is natuurlijk wat je probeert te bereiken. Naamsbekendheid, meer klanten en uiteindelijk dus ook meer winst …bekijk altijd het grote plaatje en denk uit de gedachte van je potentiële klanten.

5. Klant is koning

Iedereen weet dat je klanten altijd gelijk hebben. Maar Jeff Bezos heeft met Amazon hier nog flink wat schepjes bovenop gedaan en het naar extreem uitgebreid. Het is voor Jeff Bezos namelijk niet alles, maar het enige dat telt. En hiermee de fundering van zijn businessmodel.

Hij zegt daarover: “The most important single thing is to focus obsessively on the customer. Our goal is to be earth's most customer-centric company.”

En hij beschouwt de klantenservice ook een van de grootste voordelen, waarmee hij een voorsprong wil hebben op zijn concurrentie:

“If there's one reason we have done better than of our peers in the Internet space over the last six years, it is because we have focused like a laser on customer experience.”

De klantenervaring is nog nooit zo belangrijk geweest …dan het tegenwoordig online is. De verspreiding van mond naar mond reclame gaat razendsnel op social media en jouw concurrentie is slechts 1 klik verderop. Wil jij dus floreren met jouw merk en producten online? Focus dan op een perfecte klantenervaring …en zorg er voor dat ook je klantenservice van hoogstaande kwaliteit is.

Het kan je merk, bedrijf en productlijn namelijk maken of kraken …en we nemen vanzelfsprekend aan dat je die eerste voor ogen hebt.

6. Minder kosten in rekening brengen

Sommige bedrijven zoeken altijd naar manieren om je meer in rekening te brengen. Hierbij kan je denken aan alle extra toeslagen die je betaald voor een vlucht bij vliegtuigmaatschappijen of de extra kosten die autodealers rekenen bovenop de oorspronkelijk geadverteerde prijs.

Amazon zou waarschijnlijk nog veel meer winst kunnen maken met deze strategie …maar dat doen ze niet. Jeff Bezos vertelt zijn personeel manieren te vinden om kosten te beperken en efficiëntie te blijven optimaliseren, zodat ze klanten nog minder in rekening hoeven brengen.

Hij zegt daarover: “There are two kinds of companies: those that work to try to charge more and those that work to charge less. One will be second.”

Je kan natuurlijk heel simpel omzet en winst verhogen door de prijzen duurder te maken, maar dat kan ook leiden tot ontevreden klanten (wat dus de andere kant op werkt voor de langere termijn).

Ga voordat je prijzen wilt verhogen, eerst opzoek naar manieren om kosten omlaag te brengen en efficiënter te zijn. Op die manier zal je er zelf meer aan verdienen en kan je misschien zelfs wel de prijzen voor je klanten verlagen …en dat is natuurlijk de ultieme win-win situatie.

7. Stop nooit met het innovatieproces

Hoewel verandering onderdeel van het leven is (en ook van je onderneming), waarbij dit ook altijd goed is …zijn er toch ook mensen die niet van al teveel veranderingen houden wanneer ze zaken doen. Maar veel andere mensen zijn het 100% met Jeff Bezos eens.

Jeff Bezos zegt: “What is dangerous is not to evolve”.

En om die reden is ook Amazon een continue innoverend bedrijf.

Amazon is simpelweg ooit begonnen met het verkopen van alleen boeken, maar niet gestopt met innoveren na de start ervan. Vandaag de dag verkoopt Amazon bijna alles wat je maar kan bedenken, maar het maakt ook eigen producten en diensten die mensen graag willen gebruiken. Het laat zien hoeveel groei ze hebben doorgemaakt, maar ook nu en naar de toekomst altijd blijven maken.

8. Wees eigenwijs en flexibel tegelijkertijd

Jeff Bezos is iemand die de waarde van een goede paradox kent.Jeff Bezos Amazon

Hij zegt namelijk: “The thing about inventing is you have to be both stubborn and flexible, more or less simultaneously.”

En het lijkt ook niet te kunnen, eigenwijs en flexibel zijn tegelijkertijd, maar dat is precies wat Amazon vertegenwoordigt.

In een verder uitleg zegt hij: “If you're not stubborn, you'll give up on experiments too soon. And if you're not flexible, you'll pound your head against the wall and you won't see a different solution to a problem you're trying to solve.”

Beide zijn waardevol ..en je zal dus een manier moeten vinden om in deze 2 een gulden middenweg te vinden.

9. Realistische doelen stellen

Zoals de uitspraak van Will Smith: “Being realistic is the most commonly traveled road to mediocrity.” Het idee erachter is dat wanneer je jezelf nooit toestaat een buitengewone leefstijl voor te stellen …je er ook nooit een zal bereiken.

Maar aan de andere kant, is het ook mogelijk dat dromen iets te groot worden voorgesteld …en dit komt met regelmaat voor bij ondernemers. Wanneer je snel rijk denkt te worden met minimale inspanningen kan het goed zijn dat je van een koude kermis thuiskomt.

En Jeff Bezos zegt ook dat realistisch zijn over je bedrijf voor verlichting kan zorgen tijdens het ondernemen en je meer inzicht geeft over wat je moet doen om uitermate succesvol te worden.

Hij zegt ook: “It's very important for entrepreneurs to be realistic. So if you believe on that first day while you're writing the business plan that there's a 70 percent chance that the whole thing will fail, then that kind of relieves the pressure of self-doubt.”

10. Imiteren

Het is natuurlijk altijd goed uniek te zijn, maar het is nog beter om een unieke “twist” te geven aan iets dat alleen bewezen heeft succesvol te zijn.

Jeff Bezos zegt: “We watch our competitors, learn from them, see the things that they were doing for customers and copy those things as much as we can.”

Zorg er altijd voor dat je de concurrentie in de gaten blijft houden. Er bestaat een grote kans dat ze dingen doen waarvan je kan leren. Je kan de goede dingen hieruit overnemen en na analyse zelfs beter doen dan je competitie. Je ziet bv. dat Amazon nu ook met allerlei producten en diensten komt die al bestaan, maar deze nog beter willen doen dan de rest. Het combineren van uniek zijn met goede dingen van andere kopiëren en verbeteren zal leiden tot een zeer succesvolle cocktail die je zeker geen windeieren zal leggen.

11. Kies wat werkt

Hoe maak je een product dat gegarandeerd zal gaan verkopen?

En het allerbeste advies hiervoor is om erachter te komen wat je klanten precies willen of nodig hebben. Zorg dat jouw product hieraan voldoen en je zal geen probleem hebben het te verkopen.

Amazon hanteert deze strategie heel vaak …een van de meest bekende voorbeelden is “Kindle” (Amazon's ebook reader).

Jeff Bezos zegt: “There are two ways to extend a business. Take inventory of what you are good at and extend out from your skills. Or determine what your customers need and work backwards, even if it requires learning new skills.”

Voorheen was Amazon alleen een online retailer, en niet de maker van elektronische apparatuur. Maar Jeff Bezos is er natuurlijk snel achter gekomen dat klanten een behoefte hebben om gekochte ebooks op Amazon.com ergens op te kunnen lezen en heeft daarom in die behoefte voorzien met hun eigen ebook reader, waarvan nu enorm veel mensen gebruik maken.

Toen de Amazon ebook reader “Kindle” voor het eerst op de markt verscheen, was deze na ruim 5 uurtjes helemaal uitverkocht en is vervolgens bijna een half jaar niet op voorraad meer geweest. Vandaag de dag doet “Kindle” het nog steeds heel goed en staan ze in de top van deze categorie.

12. Het is soms goed om niet begrepen te worden

Wanneer je een idee hebt dat bestemd is de wereld te veranderen (zoals de start van Amazon.com onder leiding van Jeff Bezos), is het normaal dat er mensen zijn die er helemaal niets van begrijpen. Hoe meer je in termen van revolutie denkt …des te vaker het zal voorkomen dat je niet begrepen zal worden door een hoop mensen.

Jeff Bezos kan hier prima mee omgaan, net zoals veel andere revolutionairen: “ We're very comfortable being misunderstood. We've had lots of practice.”

Amazon deinst nooit terug bij het uitwerken van nieuwe (revolutionaire) ideeën, omdat klanten het misschien wel of niet leuk vinden. Volgens Jeff Bezos zijn er altijd een hoop sceptici …maar ze hebben altijd vertrouwen in hun eigen visie, zoveel dat ze deze sceptici zullen converteren naar mensen die geloven in het product of nieuwe diensten van Amazon.

13. Selectiviteit

Een van de “core values” van Amazon is selectief te zijn met het inhuren van mensen. Ze gaan alleen een samenwerking aan wanneer hij of zij goed past bij het bedrijf.

Jeff Bezos zegt: “I'd rather interview 50 people and not hire anyone than hire the wrong person.”

Hij realiseert zich dat een goede bedrijfscultuur belangrijk is en ook valt en staat met wie je allemaal een samenwerking aangaat. Inmiddels heeft Amazon een enorme hoeveelheid werknemers in dienst en dat zal alleen nog maar meer worden.

14. Kijk naar de lange termijn

Je handelt natuurlijk altijd nu, maar ook naar de toekomst …en dat is ook wat Jeff Bezos zegt over het kijken naar de lange termijn voor in dit geval Amazon.com:

“a lot of people believe that you should live for the now.” But he's says, “I'm just not one of them.”

Planning van Jeff BezosHij beveelt mensen het volgende aan: “think about the great expanse of time ahead of you and try to make sure that you're planning for that in a way that's going to leave you ultimately satisfied.”

En dit komt ook weer perfect overeen met het “snel rijk proberen te worden” of iets bouwen voor de langere termijn …zodat je na het zaaien blijft oogsten, ofwel de vruchten ervan blijf plukken.

Amazon is een bedrijf dat korte termijn resultaten opoffert voor nog meer winst op de langere termijn, Jeff Bezos zegt hier dan ook over “sometimes we measure things and see that in the short term they actually hurt sales, and we do it anyway.”

Hier is zijn reden daarachter:

“Every time the math tells you that you shouldn't lower prices because you're going to make less money. That's undoubtedly true in the current quarter, in the current year. But it's probably not true over a 10-year period, when the benefit is going to increase the frequency with which your customers shop with you, the fraction of their purchases they do with you as opposed to other places. Their overall satisfaction is going to go up.”

Jeff Bezos brengt klanten vandaag liever minder in rekening, zodat ze Amazon morgen weer gebruiken en opnieuw bestellen.

15. Je wilt uiteindelijk geschiedenis schrijven

Het zal voor de meeste mensen zo lijken dat Jeff Bezos en Amazon alles al hebben bereikt, maar daar kijkt hij zelf heel anders tegenaan. Jeff Bezos heeft openlijk gezegd dat hij een duurzaam bedrijf wil neerzetten voor nu en in de toekomst …wat blijkt uit de uitspraken “a lasting company” en “the Internet in general and Amazon.com in particular, is still in Chapter One.”

Jeff Bezos is erop uit geschiedenis te schrijven, en wanneer jij hetzelfde wilt doen zal je zijn uitspraak “go big or go home” moeten gaan naleven en deze houding dienen aan te nemen.

En neem daar ook dit motto van Jeff Bezos in mee:

“Work hard, have fun and make history.”

Wat neem jij mee uit deze Jeff Bezos lessen?

Je hebt nu een heleboel wijsheid van Jeff Bezos gezien …en kan hier veel lering uit trekken voor je eigen acties. Stel jezelf een aantal van dezelfde vragen en haal inspiratie uit acties van de eigenaar van het succesvolle Amazon …om soortgelijke acties te hanteren en wellicht je eigen succes te boosten.

En snap hierbij goed dat ondernemen altijd een leerproces is waarin je soms fouten maakt om vervolgens tot alle goede dingen te komen en succes te bereiken!

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies