15 SEO tips die iedereen zou moeten weten! - Plazatalk.nl
15 SEO tips die iedereen zou moeten weten!

15 SEO tips die iedereen zou moeten weten!

Het mag duidelijk zijn dat SEO de motor is van je website, maar ook via andere verkoopkanalen een belangrijke rol speelt. Je rankt beter in zoekmachines, krijgt meer bezoekers en zal er hogere conversieratio’s mee realiseren. Nu is wel heel belangrijk op welke manier je het gaat toepassen, zoekmachineoptimalisatie is door de jaren heen namelijk flink veranderd.

Terwijl vroeger SEO niet zo complex was en je vrij makkelijk met een zoekwoord kon scoren (door een vermelding ervan of het zelfs in overmaat te gebruiken, ook wel “keyword stuffing” genoemd), is dat vandaag de dag wel even helemaal anders.

En ook in de toekomst zullen de algoritmes steeds beter kunnen inschatten, wie meerwaarde te bieden heeft en logischerwijs hoger in de zoekmachines komt te staan. Het is continue aan verandering onderhevig en jij zal daar dus bovenop moeten zitten. We laten je in dit artikel zien welke factoren belangrijk zijn, en met welke SEO tips je in 2020 hoger in de zoekmachines gaat belanden.

Zo ga je met SEO in 2020 aan de slag

We gaan hieronder alle tips uitgebreid behandelen, zodat je na het lezen snapt hoe je beter kunt scoren in de zoekmachines (en dan met name Google).

1. Kwaliteit, nieuwswaarde en diepgang van je content

SEO tips

De kwaliteit van je content staat op de eerste plaats, deze zal natuurlijk hoogwaardig moeten zijn. Het is belangrijk dat jouw pagina diepgang heeft, met kloppende informatie en waar de lezers ook echt iets aan hebben. Maar hoe kan je hier het beste mee beginnen?

Neem een kijkje bij de concurrentie op dezelfde zoekterm die jij wilt gebruiken voor de pagina (op de eerste pagina van Google). En ontdek waar ze over schrijven, maar ook welke insteek ze gebruiken. Op die manier krijg je meer inzicht, waarom Google ze deze topposities toekent.

Het is nu aan jouw om dit nog beter te doen, en boven de rest uit te stijgen!

Content is king!

Je kan echt al een heel eind komen met waardevolle content, ook wanneer er geen backlinks naar de pagina gaan en zelfs op de eerste plaats in Google belanden met fantastische (en vanzelfsprekend unieke) content. Natuurlijk zijn er wel andere factoren, zoals de autoriteit van je domeinnaam die een rol spelen. Maar de juiste content is superbelangrijk, en zal alleen nog maar een grotere rol krijgen met het groeiende aantal spelers in het veld. Het maakt verder ook niet zoveel uit of je gelijk rankt (soms duurt het iets langer), het is altijd de basis voor goede SEO en belangrijk om bezoekers binnen te halen (die afhankelijk van het doel ook zullen converteren). Neem dan ook echt de tijd voor onderzoek over het onderwerp, ga voor diepgang en schrijf op een informatieve doch makkelijk leesbare manier je artikelen (maak het boeiend voor de lezers).

Het plaatsen van wetenschappelijke bronvermeldingen

In sommige gevallen kan het ook handig zijn om bepaalde claims met wetenschappelijke bronnen te onderbouwen, om het artikel nog geloofwaardiger te maken. Je kan hiervoor specifieke onderzoeken, studies, of zelfs testen gebruiken die van autoritaire websites komen. Zo kunnen lezers niet alleen dergelijke onderdelen uit je tekst verifiëren, maar is het ook een signaal naar Google dat je stellingen onderbouwt zijn met harde feiten. En ze kunnen je hiervoor belonen met een hogere positie in de SERP’s.

Gebruik magische woorden

Het gebruik van woorden die lezers triggeren, kan ertoe leiden dat mensen eerder geneigd zijn bepaalde acties te ondernemen (converteren). Je zal er versteld van staan hoe makkelijk de meeste mensen te beïnvloeden zijn, met het plaatsen van bepaalde “magische” woorden.

SEO tipsVerder geldt het overigens niet alleen op de pagina’s van je eigen website, maar ook op andere platformen.

Je kan op de eerste plaats denken aan woorden die nieuwsgierigheid uitlokken (zoals gratis of ontdek). Het kan lezers geïnteresseerd maken en verder laten lezen. Na het lezen van je pagina kan het ook de kans op conversies vergroten (met bv. een aantrekkelijke “call to action”).

Tutoyeren of vousvoyeren

Maar ook andere woorden (of de manier waarop je ze toepast) kunnen dit effect versterken.

Je kan hierbij denken aan de keuze tussen tutoyeren (je, jij of jou zeggen) en vousvoyeren (het formele “U” spreken gebruiken). In beide gevallen spreek je de lezers op een persoonlijke manier aan, waarbij je iemands zijn of haar naam vervangt. Ze hebben dan ook allebei op hun eigen manier hetzelfde effect.

Het tutoyeren zal in de meeste gevallen de beste optie zijn, maar soms is vousvoyeren ook beter (dit hangt maar net af van de situatie).

We houden allemaal van redenen

Je kan hier een klein beetje het kritische brein van lezers / consumenten mee omzeilen. In de chaos, verlangen mensen naar orde. En de bezoekers van je pagina een reden geven (oorzaak en gevolg), kan in je content o.a. worden getriggerd met het woord “omdat”.

Het woord bevredigt namelijk de natuurlijke verlangens naar redenen, en ook logica.

Ga je dus dit of soortgelijke woorden gebruiken, is de kans groter op meer conversies. Omdat de meeste mensen met dit soort “onderbewuste” triggerwoorden zijn geprogrammeerd. Je kan er dus voordeel uit halen door ze in de content te plaatsen.

Stel je voor…

Het is meer een zinsnede, maar wel een krachtige. Je helpt mensen hiermee iets voor te laten stellen of inbeelden. En kan de kans op conversies of andere gewenste acties op je pagina ermee vergroten.

Op die manier kun je de kritische consument, in plaats van weg laten klikken, even uit de dagelijkse sleur halen met de verfrissende pluspunten van producten of diensten.

Stel je voor dat er bepaalde softwareprogramma’s zijn die simpele standaardtaken uit handen kunnen nemen. En denk aan de tijd die je over zal houden voor belangrijkere taken of leuke dingen. Het is maar een voorbeeld, uit de velen die je kan gebruiken om mensen een bepaald beeld te geven over producten en diensten.

2. Een merk bouwen van je website

Het is voor de meeste ondernemers wel duidelijk, echter niet iedereen handelt er ook op de juiste manier naar. We praten over het opbouwen van je eigen merk, of ook wel “branding” genoemd. Je zal dan tevens bekend zijn met het acroniem E.A.T. wat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness staat.

SEO tips

In het Nederlands zijn deze deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid elk op zich belangrijke onderdelen voor het opbouwen van een sterk merk. Verder spelen ze bij SEO ook een belangrijke rol die je positie in de markt (en rankings in de zoekmachines) helpt te boosten. Ga er daarom dus ook zeker mee aan de slag.

We laten je hieronder zien hoe elk onderdeel van dit principe, bijdraagt aan het opbouwen van je eigen merk.

Je expertise is heel belangrijk

Het is belangrijk specialist te zijn op je vakgebied. Wil je gaan schrijven over bepaalde onderwerpen is kennis en ervaring dus heel belangrijk. Je praat over onderwerpen met deskundigheid, en kan op die manier lezers ook echt verder helpen.

Verder is het van essentieel belang de taal van je doelgroep te kennen en spreken, zodat je deze kunt gebruiken in artikelen. En het is ook belangrijk zoekwoordanalyse te doen, waarbij je nieuwe termen ontdekt waarvoor een scala aan pagina’s gemaakt kan worden. Je laat deze op een natuurlijke manier in de tekst terugkomen, maar zeker niet overdreven veel. Het is met name Google die al vrij snel doorheeft waar je content over gaat, en een perfect zoekwoordpercentage bestaat er ook niet echt. Gebruik een SEO plugin zoals “Yoast” in WordPress om dit voor je te checken, een SEO tip die je zeker meerwaarde zal bieden.

Opbouwen van autoriteit

Naast deskundigheid is ook de autoriteit van je website heel belangrijk. Je hebt vaak natuurlijk meerdere deskundigen in bepaalde niches, maar niet iedere deskundige is ook een autoriteit. Het vergroten van deze autoriteit kan o.a. worden gerealiseerd met het krijgen van meer links naar je website en pagina’s van betrouwbare bronnen.

Je kan hierbij denken aan grote nieuwswebsites, universiteiten, overheidswebsites en andere autoriteitswebsites. Er bestaan natuurlijk ook andere websites binnen jouw niche die wellicht al veel waarde hebben opgebouwd. Een linkje vanuit die hoek kan ook zeer waardevol zijn en jouw website meer autoriteit geven (bij voorkeur wel een dofollow linkje).

Hoewel 1 autoritaire backlink vaak aanzienlijk mee waarde heeft dan bv. honderden linkjes van lage kwaliteit moet je wel een natuurlijk linkprofiel opbouwen. Je linkprofiel zal namelijk moeten zijn opgebouwd uit verschillende soorten links. En hierin zitten dus ook soms andere (niet-autoritaire) websites, no-follow linkjes vanuit bepaalde bronnen, startpagina’s en meer in. Verder zijn ook “mentions” belangrijker aan het worden. Het zijn in feite vermeldingen van je merk of website, zonder dat het een link is naar je website (dus gewoon tekst). En het is dan ook zeker goed op die manier vermeldingen te krijgen op andere websites.

Zorg dat je betrouwbaarheid hoog in het vaandel staat

Je zal naast deskundigheid en autoriteit, uiteindelijk ook betrouwbaar moeten zijn. En zorgen dat Google je (met positieve verhalen op internet, sociale media en ook daarbuiten) betrouwbaarheidsscore zal verhogen. Maar wat kun je doen om je betrouwbaarheid te tonen aan de grootste zoekmachine ter wereld?

Je betrouwbaarheid vergroten!

SEO tips

Neem onderstaande zaken door om je betrouwbaarheid kenbaar te maken, zodat Google je hiervoor kan belonen:

• Je dient open en transparant te communiceren, maak dus ook duidelijke vermeldingen van contactgegevens op je website samen met een fysiek adres
• Maak algemene voorwaarden en privacy-beleid eenvoudig vindbaar
• Zorg voor een https domeinnaam, met een slotje
• Voor webshops is een duidelijk en simpel (en natuurlijk toegankelijk) retourbeleid van groot belang
• Alle (relevante) veiligheidsinformatie bij producten vermelden
• Het kan ook je betrouwbaarheid ten goede komen, wanneer er vanuit eigen artikelen naar betrouwbare “externe” bronnen word gelinkt
• Vermelden van de auteur bij het artikel, wat je kan aanvullen met wat meer informatie over bv. het vakgebied (ook belangrijk voor “Your Money Or your Life” onderwerpen, ook wel bekend onder de afkorting YMYL)
• Mogelijkheid om beoordelingen of aanbevelingen achter te laten op je website, en deze natuurlijk ook tonen aan iedereen
• Op klachten reageren en ze goed afhandelen

Is je merk een YMYL-Website?

Je hebt verschillende soorten websites zoals persoonlijk blogs (over dagelijkse dingen), nieuws of in bepaalde vakgebieden. Het is belangrijk bij een YMYL-Website (Your Money Or Your Life), zeker te voldoen aan de opsomming die we je net hebben laten zien. Google noemt websites en merken die gerelateerd zijn aan geluk, gezondheid, financiën en juridische zaken zo.

Het aantonen van je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid is de manier van werken en Google zal je hiervoor belonen. Ze verwijzen ook niet graag door naar slechte en ontoereikbare informatie of nepieuws (fake news). Verder zal je ook moeten begrijpen dat veel van de E.A.T. evaluatie van je website meestal erbuiten daadwerkelijk gebeurt.

En je doet er ook verstandig aan eens te kijken naar de “Google Quality Rater Guidelines”, aan de hand waarvan een groep speciaal aangestelde mensen in opdracht van Google je website handmatig zullen beoordelen.

3. Gebruik social media in je voordeel

Je hebt een fantastisch hoogstaand stukje content geschreven, waar je trots op bent. Hoe kun je dit simpel onder de aandacht van nog meer lezers krijgen? Ga het promoten op social media, dit werkt echt!

Ondanks dat het geen directe rankingfactor is, bestaat er wel degelijk een correlatie tussen het delen van artikelen en rankings. Wanneer je een artikel deelt en deze goed wordt ontvangen, kan dit namelijk wel invloed hebben op je rankings. Je kan ook andere mensen in je netwerk taggen, zodat ook vrienden het weer kunnen delen onder hun volgers.SEO tips

Zelfs wanneer het nul oplevert voor je rankings, is het wel verstandig goede artikelen te delen. Je lezers zullen dit waarderen en het kan je logischerwijs meer traffic en conversies opleveren. Bekijk hieronder waar je op moet letten.

Zo deel je artikelen goed op sociale media

Een paar tips die je in acht moet nemen bij het delen van content zijn:

• Maak echt waardevolle content waar je lezers iets aan hebben en die het waard is om gedeeld te worden
• Deel het via de juiste kanalen en vraag ook om reacties
• Plaats duidelijk “deel” knoppen toe aan je artikel
• Verzoek mensen het artikel ook te delen, wanneer ze het nuttig of waardevol vinden
• Je deel het op de grootste sociale media kanalen, of andere die ook interessant kunnen zijn voor je

Start gelijk met een paar van je artikelen en deel ook regelmatig nieuwe op sociale media platformen.

4. De kracht van goede afbeeldingen

Het gebruik van afbeeldingen is een belangrijk onderdeel van je content. Ze worden al heel lang gebruikt door Google en sommige mensen zoeken er zelfs alleen maar op. Bij het creëren van kwalitatieve content zal je dus ook de bijpassende afbeeldingen dienen te optimaliseren.

Google wordt er steeds beter in te herkennen wat er op de foto’s die je plaatst staat afgebeeld, toch kun je ze hierbij helpen. En het makkelijk maken door de juiste zoekwoorden (die met de afbeelding en tekst te maken hebben) te gebruiken in de bestandsnaam en ook de “alt” tekst in te vullen. Het staat feitelijk voor alternatieve tekst die ingevuld kan worden, waarbij je aangeeft waar de afbeelding precies over gaat.

Hoe denkt Google over afbeeldingen in 2020?

Verder zijn er, naast deze SEO tips voor afbeeldingen, nog een aantal dingen belangrijk volgens Google in 2020 omtrent het plaatsen van “images”, namelijk:

• Je autoriteit speelt een rol bij het laten zien van afbeeldingen in de zoekresultaten
• Het regelmatig (of indien nodig) updaten van pagina’s en artikelen geeft je meer prioriteit in de zoekmachines
• Afbeeldingen die in het bovenste deel (of helemaal bovenaan) en centraal in de content zijn opgenomen hebben een hogere prioriteit
• Goede afbeeldingen van hoge kwaliteit en minimaal 1200 pixels breed krijgen een hogere prioriteit
• Nog een SEO tip voor afbeeldingen, zoek naar passende (aansluitend bij de content die je aan het schrijven bent) en rechten-vrije beelden die je o.a. gratis kunt vinden op Pexels.com, Pixabay.com of kunt bestellen op verschillende betaalde “stockfoto” websites.

Je doet er dus slim aan even goed te zoeken naar mooie afbeeldingen, en deze op de juiste manier in je content te vermelden.

5. Voice Search en featured snippets

Steeds meer gebruikers ontdekken het gemak van “Voice Search” in Google, en het is dus belangrijker dan ooit om kort en goed antwoord te geven op vragen die bij je bezoekers (of de klanten) leven. Ze putten hierbij vaak uit dezelfde bron die uitgelichte fragmenten (featured snippets) opleveren.

Het is een rode draad, maar Google kijkt ook hier weer naar deskundigheid, autoriteit en vertrouwen (het E.A.T. principe) en geeft de voorkeur aan websites die het beste scoren.

Je maakt het Google makkelijker door een alinea met heldere definitie op te nemen van zo’n 40 tot 60 woorden (het blijkt namelijk uit onderzoek van SEMrush dat het overgrote merendeel van de snippets deze lengte heeft). En is hiermee het ideale stukje “clickbait”. Geef er verder ook een goede structuur aan.

6. Maak cleane URL’s

Zorg er ook voor dat je mooi, cleane en bij voorkeur korte URL’s gebruikt. We praten dan met name over de “slug”, het deeltje van de URL na de domeinnaam. Het kan je rankings bevorderen en mensen kunnen het ook makkelijker overtypen en delen met elkaar.

Je ziet nog best vaak lelijke URL’s voorbij komen die eindeloos lang zijn, allerlei tekens bevatten of totaal geen logische structuur hebben.

Doe er je voordeel mee en creëer vanaf het begin de beste URL’s, door ze vrij simpel te houden. Plaats het zoekwoord, samen met 1 of 2 andere woorden erin. En haal eveneens alle overbodige zaken eruit, zodat het een prachtige vertoning zal worden (op de website zelf, maar ook in de zoekmachines).

7. Geef je titels wat extra aandacht

Het is een van de belangrijkste SEO tips in 2020 en dient hem goed in je oren te knopen. En dat zijn namelijk de titels. Je zal een geweldige paginatitel moeten creëren voor een mooie verschijning in de zoekresultaten, positieve invloed op je rankings en een hogere “Click Trough Rate” (CTR) of wel doorklikpercentage omdat je bezoekers nieuwsgierig worden naar je content.

SEO tips voor titels in 2020

Maak de beste SEO-titels in 2020, door onderstaande tips op te volgen:

• Om de kans op meer klikken te vergroten met bijna 50% (onderzoek van Backlinko), doe je er verstandig aan je zoekwoord in de titel te vermelden en bij voorkeur ergens vooraan (of er zelfs mee beginnen)
• Het gebruik van jaartallen laten je titels er actueel uit zien
• Cijfers gebruiken zoals bv. “15 SEO tips voor 2020 die iedereen zou moeten weten”
• Gebruik “magische woorden” zoals gratis, nieuw of ontdek om het menselijk brein te beïnvloeden
• Een titel met handleiding, gids of stappenplan vormen ook meer aantrekkingskracht voor mensen die een eenvoudige op te volgen oplossing zoeken voor een probleem
• Maak een titel die intrigeert, prikkelt en nieuwsgierigheid uitlokt
• En tot slot, zorg voor een soepel lopende titel die lekker uit te spreken valt …maak de titel dus nooit een aaneenschakeling van enkel en alleen maar zoekwoorden

Hieronder een voorbeeld!

Zo spring je er nog meer uit bij de rest

Om je nog een beetje verder op weg te helpen laten we je hieronder een goed voorbeeld zien van hoe je dit kunt toepassen:

“Elektrische fiets kopen? Vergelijk hier de beste 2020 modellen (tip!)”

Zoals je kun zien zijn de belangrijkste zoekwoorden gelijk aan het begin van de titel geplaatst en voldoet meteen aan de zoekopdracht van je potentiële klanten. Verder is het kort en bondig, met de oplossing erachteraan, namelijk de beste nieuwe modellen van dit jaar te vergelijken. Nog even tussen haakjes “tip” vermelden met een uitroepteken geeft de mensen die zoeken naar elektrische fietsen het gevoel dat ze er goed aan doen (op basis van een tip) bij jou eens een kijkje te gaan nemen omdat er zeer waarschijnlijk veel goeds op je pagina staat.

8. Je bezoekers verleiden in de meta-description

Je titel is de eerste binnenkomer, maar gaat gepaard met een aantrekkelijke meta-description (omschrijving) van waar de pagina over gaat. De meta-description is het eerste stukje “content” die mensen in de zoekresultaten te zien krijgen en je moet deze dus aantrekkelijk genoeg maken. Je mist een hele grote kans deze (samen met titel) niet te optimaliseren.

In de meta-description plaats je opnieuw de belangrijkste zoekwoorden, magische woorden en “call to action” (of een belofte) om je websitebezoekers binnen te slepen. Zorg er wel voor dat wat je schrijft wordt waargemaakt op de daadwerkelijke pagina zelf …anders zijn je bezoekers snel weg, en gaan ze op zoek naar een van de andere resultaten in Google. Het zorgt voor een bepaald effect op je “bouncerate” die je zo laag mogelijk dient te houden (ook goed voor je rankings).

Je mag deze specifieke SEO tips dus niet missen!

De titel en meta-description hebben allebei veel impact op je SEO, behandel ze dusdanig goed om er alles uit te halen. Verder zal je ook voor elke pagina een unieke titel en meta-description moeten gebruiken, maak dus niet alle meta-descriptions hetzelfde door alles te kopiëren. Wees lekker creatief!

Zo kun je bezoekers versieren

Maak de titels opvallend in de zoekresultaten. Je kan hierbij denken aan het gebruik van een hoofdletter voor elk woord, bepaalde woorden zoals “GRATIS” helemaal in die stijl te plaatsen, maar ook andere dingen te gebruiken die eruit springen (bij de rest). Schrijf ook de meta-description aantrekkelijk, niet alleen met tekst maar ook bv. met groene vinkjes.

Je kan ook andere emoji gebruiken, waarvoor je kan kijken op bv. Emojipedia. Ze visualiseren bepaalde dingen en dit soort plaatjes in de tekst kunnen (met natuurlijk de juiste toepassing ervan) zo dus een meerwaarde bieden. Bedenk wel dat het ook geen kermis moet worden, en je geloofwaardig blijft overkomen.

Richt je dus met name op de tekst en het gebruik van bepaalde woorden. En ga het vervolgens finetunen met dingen om het effect te versterken. Het doel is bezoekers van dienst te zijn, en het nog aantrekkelijker voor ze maken.

9. Zorg ervoor dat je pagina snel is

Je websitesnelheid en het rap laden van pagina’s voor bezoekers, is van essentieel belang. Immers, een trage pagina vormt een van de grootste irritaties …en de pagina’s van concurrenten zijn dan snel gevonden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Google er een rankingfactor van maakt.SEO tips

Een SEO tip die je dus zeker mee zal moeten nemen, is je website snelheid optimaliseren. Je kan al een flinke slag maken, door een cleane lay-out te hanteren met de dingen die echt nodig zijn en overbodige toeters en bellen weg te laten. Verder spelen meestal ook de afbeeldingen een belangrijk rol.

Hoe kun je de snelheid nog meer optimaliseren?

Op een slimme manier (online) comprimeren van afbeeldingen kan bestandsgroottes kleiner maken. Hiermee worden ze sneller ingeladen. Je kan er ook voor kiezen een “Content Distribution Network” (CDN) te gebruiken zoals CloudFlare of Photon CDN, waarmee bestanden over de hele wereld worden opgeslagen. Op het moment dat bezoekers je website aanklikken, worden deze bestanden vanaf de dichtstbijzijnde server ingeladen.

Het lijkt niet zoveel uit te maken, echter zal dit je websitesnelheid significant vergroten.

Om je snelheid te checken gebruik je Google PageSpeed Insights, WebPageTest.org en Pingdom Tools Website.

Er meer uithalen

Gebruik je WordPress dan zijn er enorm veel thema’s waar je uit kan kiezen (sommige met zeer veel tierelantijntjes). Het is belangrijk te kijken naar wat je nodig hebt, maar ook geen onnodige zware thema’s te installeren. Er zit namelijk flink verschil in de snelheid van het aanbod WordPress thema’s.

Je kan dit uiteraard op bestelpagina’s (van de thema’s) zien of natuurlijk een keertje extra testen. Ga altijd voor een thema die lekker snel in de browser zal laden, omdat het de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt. En installeer alleen plugins die je echt nodig hebt (sommige plugins kunnen de laadsnelheid ook behoorlijk vertragen, maak het dus zo “clean” mogelijk).

We raden je aan deze SEO tip voor 2020 mee te nemen, en je website regelmatig een snelheidstestje te geven. Zo blijf je altijd goed op de hoogte, en de bezoekers van je website ook tevreden. En haal je bij Google eveneens een wit voetje.

10. Je website dient mobiel vriendelijk te zijn

Waar het voorheen altijd de desktopversies zijn geweest, is het nu de mobiel (en ook tablets) waarop het meest wordt gesurft. Je zal dan ook een “mobile first” strategie moeten hanteren en alles mobielvriendelijk moeten maken. In het algemeen kun je namelijk zeggen dat zo’n 70% (en wellicht stijgende) vanaf de mobiel op je website terechtkomt.SEO tips

Iets genuanceerder is het zo dat B2B (Business To Business) websites vaker via de desktop worden bekeken, en mensen meestal op hun mobiel kijken naar B2C (Business to Consumer) websites.

Zorg ervoor dat je afbeeldingen goed worden weergegeven, en netjes inladen. Maak ook het lettertype duidelijk, clean en niet te klein. Het draait allemaal om gebruiksvriendelijkheid en dat bezoekers alles goed kunnen lezen, eenvoudig kunnen navigeren en makkelijk acties ondernemen wanneer ze je website bezoeken.

11. Plaats relevante linkjes

Tijdens het schrijven van content kan je ook doorlinken naar andere (waardevolle) content om het artikel kracht bij te zetten. Er zijn nog best veel mensen die linkjes plaatsen over het hoofd zien, of denken hiermee onnodig waarde door te geven naar andere websites. Maar het plaatsen van de juiste linkjes kan juist de rankings verbeteren.

Ten eerste is het vrij natuurlijk (vindt Google ook) dat je zo af en toe eens linkt naar een andere website in je niche. Websites die helemaal geen links naar andere hebben en alleen maar krijgen, zijn niet echt natuurlijk. Hoewel geen links plaatsen je wellicht niet gelijk schade zal opleveren, kan de plaatsing ervan naar sterke websites je wel helpen. Hierbij moet je wel een klein beetje opletten waar de links geplaatst worden.

Wees selectief in het plaatsen van linkjes

Je kan natuurlijk zelf ook wel bedenken dat een link vanaf salespagina’s naar een directe concurrent, misschien niet zo handig is. Maar in een informatie artikel (op de juiste manier en dus relevant) kan het juist waardevol zijn. En de kans is ook groter dat je linkjes terug krijgt van websites (die zien echt wel in hun linkprofiel dat je naar hun linkt).

12. Interne links naar relevante pagina’s

Het gebruik van interne links wordt (net zoals links naar andere websites) nog te vaak niet gebruikt en onderschat. Toch is het enorm belangrijk een goede sitestructuur te hebben, en door te linken naar relevante pagina’s die bezoekers ook willen lezen. Ze blijven hiermee ook langer op je website en conversiekansen zullen toenemen.

Zorg dat je een aantal uitgebreide artikelen op je website plaatst, zogeheten “cornerstone content”. Je vindt hier alle informatie over een bepaald onderwerp, en deze artikelen mogen dan ook best lang zijn. Maak wel een goede indeling, inhoudsopgave en kopjes …zodat bezoekers er simpel doorheen kunnen lezen.

Je gaat nu vanuit andere artikelen op je website (uiteraard wel relevant) doorlinken naar deze pagina’s waar bezoekers meer kunnen lezen. Het is een signaal voor bezoekers van je website dat ze voor meer informatie naar andere pagina’s kunnen gaan. Maar ook voor Google die jouw onmisbare pagina’s leert ontdekken.

Hoe kun je deze SEO tip praktisch toepassen?

Je kan er natuurlijk voor kiezen alle links handmatig in de content te plaatsen. Zo heb je alles volledig in de hand en kan er doelbewust te werk worden gegaan …omdat je weet hoe de links geplaatst zijn. Maar er bestaan ook plugins die automatisch links in je artikelen plaatsen, en doorverwijzen naar gerelateerde content op je website.

Het is gunstig links te plaatsen om je merk beter op te bouwen, meer waardering te krijgen van Google en een ultieme leeservaring te geven aan je bezoekers.

Schrijf daarom kwalitatieve content en plaats hierin zeker de nodige links, zowel intern maar ook af en toe naar externe websites.

13. Nodig andere websites uit naar jouw pagina’s te linken

Het is een van de moeilijkste factoren, maar wel een essentiële om uiteindelijk topposities te bereiken in Google. Je zal bloed, zweet en tranen moeten investeren in linkbuilding. Maar laat er dus zeker wel je aandacht naar uit gaan.

Vooral in het begin (met een compleet nieuwe website) kan dit knap last zijn. Maak hoogwaardige content, omdat je kansen op backlinks naar deze artikelen hiermee echt aanzienlijk worden vergroot. En verder is het ook belangrijk dat links die je krijgt natuurlijk zijn (hoewel sterke autoritaire links waardevol zijn, is het ook logisch dat je linkprofiel uit andere links bestaat).

SEO tips voor linkbuilding in 2020

We laten je hieronder nog wat extra SEO tips voor linkbuilding zien die je in 2020 kunnen helpen:

• Gebruik de zogeheten “Skyscraper” tactiek, waarbij je de huidige zoekresultaten voor jouw term nog veel beter en uitgebreider gaat maken
• Zoek naar “dode” links op interessante websites en maak er melding van bij de websitebeheerder …het is vervolgens de truc om jouw eigen website (of relevante pagina’s) op te geven , die een alternatief kunnen vormen
• Je kan aanmelden om een “bron voor journalisten” te zijn, waarvoor je in het Engels de website HARO (Help A Reporter Out) hebt. Wellicht vind je hier ook een goed alternatief voor in het Nederlands, of blijf dit in de gaten houden
• Verzoek websites die ongevraagd tekst of afbeeldingen gebruiken van je website (wat vaker gebeurt dan je denkt), om een link met bronvermelding naar jouw website
• Wees nieuwswaardig en probeer op nieuwswebsites te belanden

14.Structuur van pagina’s

Zorg voor een duidelijk verhaal, onderverdeeld met de juiste kopjes (h1, h2, h3 of eventueel meer). Het maakt je content goed leesbaar en overzichtelijk. Schrijf ook niet enorme blokken, maar laat ruimtes tussen je tekst (schrijf bv. 50 tot 100 woorden en sla dan een regel over en begin met de nieuwe tekst).

Over het algemeen is het toevoegen van meer elementen ook een goede optie. Hierbij kun je natuurlijk denken aan foto’s, video’s maar ook infographics. Ze kunnen je ook helpen meer links te krijgen, wanneer andere er op hun website gebruik van maken. En je maakt het aantrekkelijker voor lezers.

Het creëren van “rich content” zoals dit heet, is dan ook een goede manier om nog meer uit je pagina’s te halen. Neem deze SEO tip dus zeker mee, en gebruik het in je voordeel om boven de rest uit te steken. Je kunt met name ook bij videoplaatsingen een langer websitebezoek verwachten van je lezers.

15. De statistieken bijhouden van je website en pagina’s

Indien je helemaal geen inzicht hebt in statistieken van de website, kunnen er ook geen juiste keuzes worden gemaakt om deze te verbeteren. Het is daarom essentieel deze informatie tot je te nemen. Ze vormen een extreem waardevolle bron om aan je website te werken.SEO tips

Zo wil je bv. weten welke pagina’s het goed doen in termen van bezoekers, tijd die ze op de pagina besteden en “bounce rate” (het percentage dat na paginabezoek gelijk weer vertrekt). Het is belangrijk voor je bezoekersaantallen, conversies maar ook een signaal naar Google of je pagina interessant genoeg is. Neem deze metrics daarom ook goed door!

Heb je nog geen of beperkte informatie om je conclusies op te baseren? Zorg er dan gelijk voor dat je de Google-Analytics code implementeert …om te beginnen met het verzamelen van de juiste gegevens. Het geeft je waardevolle inzichten om je website verder te optimaliseren.

En tot slot…

Je zal voor een website altijd met SEO bezig zijn, en met deze SEO tips komt het in 2020 zeker goed! Neem alle onderdelen goed door en ga er op reguliere basis mee aan de slag. Het is veel werk en resultaten kunnen soms op zich laten wachten …maar die gaan er met deze tips zeker komen.

We hebben je SEO tips voor 2020 gegeven, samen met een duidelijk uitleg van hoe je ze in de praktijk kunt brengen. Maak er meteen werk van, want de concurrentie ligt ook op de loer. Doe dus je voordeel met dit artikel, om je voorsprong te behouden.

We halen nogmaals een keer aan dat je content aan de basis lig van jouw toekomstige successen. Ga het dus niet afraffelen, alleen maar om snel proberen te scoren. Investeer op alle fronten en je zal hiervoor zeker worden beloont.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen