10 tips voor jouw productlancering op Amazon - Plazatalk.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 mei 2020 
in Amazon

10 tips voor jouw productlancering op Amazon

Je wilt gaan verkopen op Amazon, en krijgt te maken met alle verschillende aspecten die hierbij komen kijken. De productlancering op Amazon is er een van, maar wat kenmerkt nou een geweldige lancering van je producten? We gaan je de factoren laten zien die bepalend kunnen zijn voor je succes.

Ondertussen zijn veel verkopers je al voorgegaan, en hoewel er mooie successen worden geboekt …trappen ze ook soms in valkuilen.

Neem onderstaande 10 tips mee op avontuur, zodat jij deze onnodige missers niet hoeft te maken tijdens het opstarten. En je beter voorbereid bent op een uiterst succesvolle productlancering. Lees je mee?

10 tips voor een succesvolle productlancering op Amazon

Hieronder vind je tips die je voor, tijdens en na je productlancering helpen meer uit je verkopen op Amazon te halen. Neem ze daarom goed door, want het is op deze punten waar verkopers vaak de mist in gaan. Je wilt namelijk de start van je leven maken, om vervolgens je bedrijf nog verder te laten groeien!

1. Je hoeft niet met een groot budget te starten

Een veel gemaakte misvatting is dat je met diepe zakken moet beginnen voor je productlancering op Amazon. Maar niets is minder waar. Er zijn genoeg verhalen waarbij er met een minimaal budget en 1 SKU snel verkopen worden gemaakt. Het speelt natuurlijk wel een rol, maar veel belangrijker is je aanpak.productlancering op Amazon

Laat je dus niet zo snel uit het veld slaan, met de gedachten dat je 25.000, 50.000 of 100.000 euro nodig hebt om groot te worden. Je zal in het begin met een bedrag van tussen de 5000 en 10.000 euro al heel veel kunnen doen. Hierbij moet je denken aan voorraad, logo en website design, branding en betaalde advertenties op Amazon.

Overigens zijn er genoeg startende verkopers die nog met een veel lager budget zijn gestart, en nu met meerdere items grote omzetten draaien. Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je zelf kan doen, en hoe je het anders slim kan uitbesteden. Kortom, met een minimaal budget starten kan prima.

2. Ga voor een product waar kansen liggen

Starten met een heel klein budget, gaat wel in overeenstemming met welke producten je wilt gaan verkopen. Heb je een iets groter budget tot je beschikking, is er namelijk ruimte voor “Amazon Sponsored Product” advertenties. Bij een lage investering niet, waardoor je op een aantal zaken extra zal moeten gaan letten.

productlancering op AmazonEn dat is met name het creëren van je productvermelding die gemaakt wordt tijdens het wachten op de eerste voorraad. Hierbij is het belangrijk een niche en zoekwoorden te kiezen die minder competitief zijn, omdat je geen betaalde advertenties gebruikt om hierop te ranken. Logischerwijs moet er natuurlijk wel genoeg (of een redelijk) zoekvolume zijn en het relevant zijn voor je product.

Verder moet je doelgroep zoeken en kopen op Amazon, en jij ook passie hebben voor je product. Het is de beste strategie voor de langere termijn. Je klanten zullen dit ook oppikken en eerder geneigd zijn bij je te kopen.

Daarna ga je nog een paar filters gebruiken om je succeskansen te vergroten, namelijk:

• Check of de nummer 1 voor het product, minder dan 500 reviews heeft
• Verkoopprijs van het product moet minimaal tussen de 20-30 euro zijn
• Zorg dat je product niet gebonden is aan een bepaald merk
• Ga voor lichtgewicht producten (probeer onder de 2 kilo te blijven)
• Een product dat je herhalend kan blijven verkopen

3. Focus op kleinere aantallen SKU’s

Je moet ook niet de fout maken om gelijk met tientallen, honderden of zelfs duizenden producten Amazon te willen bestormen. Het Amazon platform staat bol van de reviews, en het zal onwijs lastig worden voor al deze producten (goede) reviews te krijgen. Ze spelen namelijk een belangrijke rol tijdens en na je productlancering op Amazon.

Verder zal het ook moeilijk worden om voor een berg aan producten verkoopvolume te krijgen. De meeste van je producten zullen niet eens in de top 10 (na voldoende inspanning), maar in de top 20, 30 of zelfs verder komen te staan. Hiermee zal je slechts 1 keer per aantal dagen of zelfs weken een verkoop maken.

Het is veel slimmer om met 1 product te beginnen, er veel aandacht aan te besteden en hiervoor betaalde advertenties in te kopen. Om ervoor te zorgen dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Amazon scoort. Sta je hoog gerankt en is je verkoopvolume goed, denk dan pas na over volgende productlanceringen op Amazon (voor nieuwe producten).

4. Maak hoogwaardige content

Je ziet nog maar wat vaak productvermeldingen die er “cheesy” of goedkoop uitzien, met foto’s die eigenlijk niet kunnen. Het is echt bittere noodzaak je productvermeldingen te voorzien van hoogwaardige foto’s, kwalitatief goede en pakkende content inclusief een merknaam, logo en website. In dit geval zal een klant veel meer vertrouwen in je hebben, in vergelijking met verkopers die hier niet zoveel aandacht aan besteden.productlancering op Amazon

Het is ook belangrijk te kijken naar waar je goed in bent, en anders hiervoor de juiste mensen in te huren. Vraag een professionele fotograaf om je productfoto’s te maken. En een tekstschrijver / content creator om je productomschrijvingen (inclusief titels, bulletpoints, meta-descriptions etc.) te schrijven voor je.

Voor een productlancering op Amazon en ook je succes erna, zeer belangrijke factoren die je dient mee te nemen. En ook waarin je jezelf kan onderscheiden t.o.v. jouw concurrentie. Start er dus vanaf het begin op de juiste wijze mee.

5. Op de correcte manier zoekwoorden inzetten

Er zijn een aantal dingen heel belangrijk, voor het ranking in de Amazon zoekresultaten. Je verkoopvolume is er 1 van, maar zoekwoorden en reviews spelen ook een zeer belangrijke rol. Immers, je moet gevonden worden voordat je überhaupt verkopen gaat krijgen tijdens een productlancering op Amazon.

productlancering op AmazonZorg ervoor dat je de juiste zoekwoorden, en gerelateerde termen vindt voor je product wat neerkomt op short-tail maar ook long-tail zoektermen. En met name bij die laatste liggen veel kansen. Al deze zoekwoorden samen vergroten je vindbaarheid, verkopen en conversies.

Je kan hiervoor tools zoals SEMrush, Google’s Keyword Planner en Merchantwords gebruiken (om te zien welke zoekwoorden voor jouw product het hoogste zoekvolume hebben op Amazon). Ze helpen je veel beter inzicht te krijgen om de juiste zoekwoorden te vinden en te gebruiken. TIP: gebruik zoekwoorden (bij voorkeur die je niet aan de voorkant gebruikt) ook in de back-end van Amazon in het daarvoor aangegeven veld …het kan er toe leiden dat je nog beter gevonden wordt in de Amazon zoekresultaten.

6. Adverteren en je verkopen op gang brengen

Er bestaat een grote kans dat er voor jouw product veel zoekresultaten zijn op Amazon. Maar hoe kom je tussen al deze productvermeldingen in de top 20, 10 of zelfs op een van de eerste posities terecht? Je hebt er namelijk niet veel aan om lager te belanden, gezien daar vrij weinig verkopen plaatsvinden.

Het is belangrijk om tijdens je productlancering op Amazon hoog in de rankings terecht te komen. Zo komen je eerste verkopen op gang en druppelen ook de zo belangrijke reviews ondertussen binnen. Je kan dit doen met “Amazon Sponsored Product” advertenties, een pay-per-click adverteerwijze die Amazon zelf te bieden heeft op haar platform.

Afhankelijk van het aanwezige budget, kan het zeker waardevol zijn hier in het begin aardig op in te zetten. In geval van voldoende budget is 50 tot 100 euro per dag geen uitzondering op de regel. En hoewel iedere verkoper hier zijn eigen draai aan moet geven, raden we je wel aan betaalde advertenties in te zetten om je verkopen (zeker tijdens de eerste beginfase) een flinke boost te geven.

7. Het belang van goede klantbeoordelingen

Amazon reviews zijn een van de belangrijkste dingen voor conversies. Hoe meer 4 of 5 sterrenreviews je krijgt, des te groter je kans op meer verkopen. Het “magische” aantal om de boel op gang te krijgen voor je productlancering op Amazon is omennabij de 5 reviews. Natuurlijk is het geen exact gegeven, maar wel een richtlijn die je kunt volgen. Bij minder dan 5 denken klanten wellicht dat het om vrienden of familie reviews gaat, maar 5 of meer komt doorgaans legitiem over.

Vervolgens is een 20-30 reviews natuurlijk, wanneer je meer gaat verkopen, nog veel mooier. Idealiter krijg je de eerste 5-10 reviews de eerste paar weken na de productlancering op Amazon. En voor de lange termijn is alles boven de 30 een zeer mooi aantal voor een product.

Uiteraard zal een verkoper met 1000 reviews (met positief gemiddelde) voor een product, het voordeel krijgen boven een verkoper met 30 reviews. Echter, het verschil bij verkopers met 30 en 70 reviews is kleiner …om klanten over te halen voor de verkoper met meer reviews te kiezen.

Je kan tijdens de productlancering op Amazon, ook gebruik maken van het “Amazon Early Reviews Program”. Je kan hier tegen zo’n 60 dollar aan deelnemen. Wanneer je een product verkoopt, stuurt Amazon de klant een kleine stimulans in de vorm van een giftcard op het moment dat ze een review achterlaten. Zo kan je sneller aan die minimale 5 reviews komen die je een kleine boost geven.

Een andere goede oplossing is FeedbackGenius, een softwareprogramma dat geautomatiseerde e-mails verstuurd naar je klanten. In de mail staat een bedankwoordje voor de aanschaf van het product, de vraag of ze een review willen achterlaten en met de reden dat het jouw kleine / startende onderneming zeer helpt. Op die manier kan je toch weer gaande weg een paar extra reviews binnenhalen (2-3 % van het aantal verkopen na een mail is redelijk).

8. Blijf op de hoogte van je verkoopvolume

De eerste paar weken na je productlancering op Amazon zijn cruciaal. Indien je niet in de eerste paar maanden genoeg verkopen weet te genereren, is het lastig dit daarna goed op te pakken. Je verkoopvolume vereist in de beginfase (maar feitelijk altijd) de nodige aandacht.productlancering op Amazon

Het is belangrijk om die paar verkopen per dag te realiseren, in de eerste paar weken. Een groot deel daarvan zullen binnenstromen via de betaalde advertenties. Zo kan je bv. gemakkelijk 20 of 30 dollar kwijt zijn per dag voor een paar verkopen per dag …en hiermee dus gemiddeld 10 dollar per verkoop aan kwijt zijn.

Maar de kans is ook zeer aannemelijk dat je na het krijgen van meer reviews, jouw conversieratio’s ziet gaan stijgen. En hiermee is het na een paar maanden mogelijk om op tussen de 5 en 10 verkopen per dag uit te komen. De eerste fase is dus essentieel voor het vervolg en de groei van je verkopen.

9. Een eigen merk-website is belangrijk, maar is bijzaak

Het is wel belangrijk naast je Amazon “winkel” ook een eigen merkwebsite te hebben. Je wekt hiermee meer vertrouwen op bij de klant en geeft je een bepaalde legitieme status. Maar op het gebied van klanten en verkopen, speelt je website zeker in de beginfase de tweede viool.

Je kan namelijk op Amazon veel makkelijker starten met een merk en wordt gelijk blootgesteld aan een enorm publiek. Bij de lancering van je product op Amazon is het daarom belangrijk hierop te focussen. Hiermee zal je namelijk snel de meeste verkopen binnenhalen.

Wanneer er genoeg verkopen binnenstromen en omzet wordt gedraaid, kan je met een deel van de winst na bv. een half jaar je eigen e-commerce website verder gaan uitbouwen. Op die manier draait het product al goed op Amazon en kun je een tweede verkoopkanaal (je eigen website) aanboren om het totale aantal verkopen te laten groeien.

Je productlancering op Amazon laten knallen?

Het geheim van een succesvolle productlancering ligt niet in 1 magische factor. Je zal er gedegen werk in moeten steken, zodat je er daarna de vruchten van kan gaan plukken van al jouw doelgerichte inspanningen. We hebben je de belangrijkste speerpunten ervan laten zien.

Zorg ervoor dat je een goed product uitkiest, laat de kwaliteit van dit product doorstralen in je productvermelding en geef je eerste verkopen een boost. En wees vooral klantgericht, je gaat het terugzien in je reviews. Wanneer de motor eenmaal gaat draaien kan je verdienen en eventueel opschalen.

Voer bij nieuwe producten dan ook weer deze stappen uit …succes!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies