Adverteren op zoekmachines? Zo doe je dat!
Adverteren op zoekmachines? Zo doe je dat!
27 juni 2023 

Adverteren op zoekmachines? Zo doe je dat!

Adverteren op zoekmachines is een fantastische manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Maar het kan lastig zijn om ermee te beginnen. Hoe zorg je ervoor dat je advertenties opvallen? In deze blogpost zullen we de basisprincipes van zoekmachine-adverteren doornemen en tips geven over hoe je een succesvolle Pay-Per-Click campagne kunt starten. Laten we het dus snel gaan ontdekken!


Wat is SEA? 

Zoekmachine adverteren - ook wel SEA genoemd, wat staat voor Search Engine Advertising, is een online marketing strategie die wordt gebruikt om specifieke producten en diensten onder de aandacht te brengen. SEA werkt door advertenties te plaatsen op zoekmachines, zoals Google en Bing, zodat potentiële klanten deze te zien krijgen wanneer zij een gerelateerde zoekopdracht uitvoeren. Dit maakt SEA een efficiënte en zeer waardevolle strategie voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken met relevante content en meer leads of verkopen te genereren.

Hoe kun je adverteren in zoekmachines?

Hoe adverteren met zoekmachines?

Adverteren op een zoekmachine is relatief eenvouding. SEA kun je op twee manieren doen:

Pay-Per-Click (PPC) advertenties

Met Pay-Per-Click advertenties kun je bieden op advertentieruimte op basis van zelfgekozen trefwoorden. Zo verschijnen jouw advertenties bovenaan of aan de zijkant van zoekresultatenpagina's als iemand dezelfde trefwoorden gebruikt. Het werkt via een veilingsysteem, waarbij je betaalt per klik. Maak een account aan bij een SEA-provider als Google Adwords of Bing Ads om aan de slag te gaan. Voor deze methode moet je een account aanmaken bij een SEA-provider zoals Google Adwords of Bing Ads.

Het voordeel van Pay-Per-Click advertenties

PPC-adverteren is dé manier om snel en efficiënt je doelgroep te bereiken. Je kunt op trefwoorden richten, wat betekent dat je advertentie gezien wordt door mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. En omdat je alleen betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt, is er geen risico dat je onnodig geld uitgeeft. Door PPC-advertenties kun je eenvoudig leads en verkopen genereren van potentiële klanten die actief op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Het nadeel van Pay-Per-Click advertenties

PPC-advertenties zijn een krachtige manier om potentiële klanten te bereiken, maar er zijn enkele nadelen. Ten eerste kan PPC-adverteren kostbaar zijn, omdat er voortdurend investeringen moet doen om concurrerend te blijven. Ook vereisen PPC-campagnes veel tijd en moeite om succesvolle advertenties te maken die klikken aantrekken. Toch blijven PPC-advertenties een krachtige tool om je bedrijf te laten groeien.

Display advertenties

In tegenstelling tot Pay-Per-Click advertenties, worden display advertenties weergegeven als banners aan de zijkant van een zoekmachinepagina of website. Lekker opvallend dus! Bovendien kun je display-advertenties maken met tekst, afbeeldingen en video's. Het is dus een creatieve en effectieve manier van adverteren.

Het voordeel van display advertenties

Display advertenties zijn top voor het vergroten van je naamsbekendheid en bereik. Je hoeft niet te bieden en betaalt alleen voor clicks. Display advertenties bieden unieke en creatieve opties die PPC-advertenties niet hebben, waardoor je de look en feel van je campagne kunt aanpassen. Daarnaast kun je zelf bepalen wie de advertentie te zien krijgt.

Het nadeel van display advertenties

PPC-advertenties hebben wat nadelen, en dat geldt ook voor display-advertenties. Je kunt namelijk minder nauwkeurig bijhouden hoe succesvol je campagnes zijn dan bij PPC-advertenties. Daarnaast vergt display advertising een flink budget en moet je aansprekende visuals creëren die de aandacht trekken.

SEA met Pay-Per-Click advertenties in 7 stappen

Omdat Pay-Per-Click advertenties laagdrempeliger én goedkoper zijn dan display advertenties en je er veel resultaat mee kunt boeken, vertellen we je graag hoe je SEA kunt doen met Pay-Per-Click advertenties.

Bepaal je doelgroep

Wil jij mensen bereiken met jouw advertentie? Dan moet je eerst weten wie jouw doelgroep is. Wat is hun leeftijd, geslacht, interesses en waar bevinden ze zich? Zodra je deze informatie hebt verzameld, kun je een advertentie creëren die perfect aansluit bij de behoeftes en wensen van jouw publiek. Zo wordt jouw advertentie gegarandeerd een succes!

Kies een budget

Budgetteren voor jouw Per-Per-Click advertenties is essentieel om grip te houden op jouw advertentiekosten. Het is daarom slim om vooraf te bepalen hoeveel je wilt uitgeven en je daaraan te houden. Zo krijg je meer waar voor je geld en voorkom je onverwachte uitgaven!

Kies de juiste zoekwoorden

Als je een winstgevende Pay-Per-Click reclamecampagne wilt, zijn trefwoorden essentieel. Kies zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf en veel gezocht worden.

Schrijf een pakkende advertentietekst

Zodra je je zoekwoorden hebt gekozen, is het tijd om een effectieve advertentietekst te maken die de aandacht van je publiek trekt. Zorg ervoor dat de tekst duidelijk, beknopt en relevant is voor het zoekwoord.

Tracering instellen

Tracking is essentieel voor een succesvolle PPC campagne omdat het je in staat stelt om de prestaties van je advertenties te meten en indien nodig wijzigingen aan te brengen.

Start je advertentie

Starten met Pay-Per-Click advertenties

Het is zover! Je hebt je zoekwoorden gekozen en nu is het tijd om een advertentietekst te maken die meteen opvalt. Houd het simpel, bondig en relevant voor je zoekwoord. Zo trek je de juiste aandacht van je publiek.

Monitoren en optimaliseren

Zodra je je campagne hebt gestart, is het belangrijk om regelmatig te checken hoe het gaat en aanpassingen te maken om je PPC-campagne te boosten. Zo haal je meer uit je advertenties!

Wil jij de exposure van jouw bedrijf vergroten op een effectieve en betaalbare manier? Dan is adverteren op zoekmachines de oplossing voor jou! Volg de stappen hierboven en zet een succesvolle PPC advertentiecampagne op die jouw doelgroep bereikt en zorgt voor meer leads en omzet. Succes!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen