Jouw website traffic verhogen op 21 eenvoudige manieren! - Plazatalk.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down
Jouw website traffic verhogen op 21 eenvoudige manieren!

Jouw website traffic verhogen op 21 eenvoudige manieren!

Je hebt een prachtige website of webshop, maar wil ook hogere bezoekersaantallen krijgen. Het is de droom van elke websitebeheerder om die cijfers consistent te zien groeien. Maar waarom lukt het de een wel en ander niet?

Het is belangrijk dat je een goed plan van aanpak hebt, en de dingen die je moet doen ook echt doet. Veel websites doen het een beetje, maar dat is vandaag de dag niet meer genoeg …de concurrentie neemt namelijk alleen maar verder toe. Je zal naast een sterk concept ook tijd en geld moeten steken in een strategie om meer zoekverkeer te genereren.

Wij gaan je in dit artikel 21 tips voor meer websiteverkeer in 2020 laten zien die je zeker niet wilt missen. Het is een diversiteit aan methodes die keer op keer hun succes hebben bewezen. Ontdek ze snel, zodat ook jij er gelijk mee kan beginnen.

1. Je website optimaliseren

Het starten van een nieuwe website gaat samen met het vinden van de juiste zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw niche. Je zal namelijk op die zoekwoorden gevonden worden, met name in de Google SERP´s (Search Engine Results Pages). En je kan hiervoor tools gebruiken zoals KWFinder, Keywords Everywhere of Google’s zoekwoordenplanner.

Je kan in het begin verschillende strategieën hanteren, maar een die vaak word gebruikt is te beginnen (bij een nieuwe website vanaf “scratch” …dus niet een bestaande website die al waarde heeft opgebouwd) met je te richten op zoekwoorden met een zoekvolume onder de 10.000. Zo kan je namelijk eerst meer website traffic genereren met zoekwoorden waarop je sneller kan scoren. En dit vervolgens steeds verder uitbouwen naar meer concurrerende zoekwoorden met hogere zoekvolumes.

En heb je een website die al wat autoriteit heeft opgebouwd? In dat geval kan je zoekwoorden met veel en weinig concurrentie gebruiken om je platform te laten groeien en meer zoekverkeer te krijgen.

2. Maak nieuwe content

Het is natuurlijk altijd zaak regelmatig nieuwe content te schrijven voor je website, want dit is de beste manier om Google te paaien en meer bezoekers te trekken. Zorg er wel altijd voor dat je veel informatie te bieden hebt, en op een makkelijke en duidelijke manier schrijft.

Gebruik voor elk artikel 2 tot 3 zoekwoorden en wees in-dept met je content. Zo hebben je bezoekers er ook echt iets aan, kan het problemen die ze hebben oplossen en komen ze vaker bij je terug (ook voor aankopen).

Maar je kan natuurlijk ook bestaande content updaten, iets waar je vaker mee zou kunnen experimenteren. Heb je bv. een mooi artikel geschreven, maar zijn er bepaalde aspecten veranderd …of kan je er iets waardevols met een update aan toevoegen? We raden je in dat geval aan het artikel van een aanvulling te voorzien daar waar je het nodig vindt, om nog meer waarde toe te voegen.

3. Google Search Console

Op het moment dat je begint met schrijven en het plaatsen van nieuwe content, zal Google dit over het algemeen snel oppikken. Maar we raden je evengoed aan om je pagina’s (soms) handmatig te laten indexeren, zeker wanneer het langer duurt dan verwacht. Je kan dit doen met de Google Search Console.

En die kan je overigens voor nog meer handige zaken gebruiken zoals zien hoeveel bezoekers je krijg en waar ze vandaan komen, fouten oplossen, sitemaps toevoegen (zodat de Google “spiders” je website makkelijker kunnen crawlen en sneller kunnen indexeren) en je ook bv. pagina’s kan uitsluiten (misschien wil je bepaalde pagina’s op dit moment nog niet in de zoekresultaten laten verschijnen).

Je kan websites heel simpel aanmelden voor de Google Search Console en het is helemaal gratis. We raden je aan dit vanaf het begin te doen, nog voordat je content gaat schrijven. Op die manier kan je alles bijhouden, naarmate je steeds meer content toe gaat voegen.

4. Linkbuilding

Je kent vast de uitspraak “content is king” wel, maar wij gooien een nieuwe in de strijd namelijk “linkbuilding is queen”. Het is namelijk naast goede content de belangrijkste factor om waardering te krijgen in Google en dus hoger te scoren in de zoekresultaten. Google gebruikt links om te zien hoe belangrijk jouw website is in de ogen van anderen (en dus ook de websites die naar je linken).

Het is natuurlijk wel zaak om er verstandig mee om te gaan, ga dus niet allerlei “spammy” methodes inzetten om meer links te krijgen. Je kan namelijk ook gestraft worden door Google, met het gevolg dat je rankings misschien zelfs afnemen.

Zorg ervoor dat je linkprofiel natuurlijk is, waarbij links vanzelf ontstaan. Je kan natuurlijk manieren bedenken om meer links naar je website te krijgen, waarbij waardevolle links natuurlijk de voorkeur hebben …maar er wel een goede mix moet zijn tussen verschillende soorten links (dofollow, nofollow, links van autoriteiten maar ook kleinere websites, startpagina’s, nieuwswebsites …en bij voorkeur natuurlijk zoveel mogelijk relevante links).

5. Check je concurrentie

Je concurrentie analyseren is ook een belangrijk aspect en kan tot meer website traffic leiden. Het is in vele opzichten slim te kijken waar ze op ranken, met welke content en welke backlinks ze allemaal krijgen. Op die manier krijg je meer inzicht in waarom ze bv. hoog scoren op bepaalde zoekwoorden in jouw niche.

Maar je kan ook kijken, met behulp van de gratis Alexa tool (of vergelijkbare tools …ook die niet gratis zijn) waar je concurrenten het meeste verkeer vandaan krijgen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is de website van je concurrenten in te typen en naar “Upstream sites” te scrollen om te ontdekken vanaf welke website de bezoekers vandaan komen, voordat ze naar die van je concurrent zijn gegaan.

Wanneer je ziet dat de meeste van die bezoekers uit Google komen, kan je de focus leggen op Google advertenties en SEO (om hogere posities te behalen in de organische resultaten). Is dit Facebook, probeer dan met Facebook advertenties en activiteiten meer bezoekers aan te trekken. Maar misschien komen de bezoekers wel uit een hele andere hoek, wellicht een niche blog waar veel bezoeker op zoek zijn naar iets en je concurrent hier slim gebruik van maakt …probeer dan ook op die platformen actiever te worden om nog meer website traffic te genereren naar jouw eigen website.

6. Gebruik short-tail en long-tail zoekwoorden

Bij het vinden van de juiste zoekwoorden, is het zaak relevante zoekwoorden te selecteren met veel of voldoende zoekvolume. Maar er zijn ook verschillende soorten zoekwoorden die je kan gebruiken met allemaal weer andere intenties. Welke zoekwoorden moet je dan gebruiken?

Je kan ze allebei gebruiken …waarbij je moet snappen dat shorttail zoekwoorden vaak heel breed en meestal zeer competitief zijn. Wil je bv. gevonden worden op “sneakers” is de kans dat snel op de eerste plaatst in Google zal belanden heel klein. Verder is de zoekterm “sneakers” heel algemeen. Wil iemand alleen maar naar leuke nieuwe modellen kijken? Misschien weten wie van de beroemdheden er welke schoenen dragen? Of echt zelf een nieuw paar aanschaffen?

Met bv. de long-tail zoekterm “sneakers kopen”, “goedkope sneakers bestellen” of “blauwe Adidas sneakers” weet je veel meer over de intentie van de bezoekers en die zoekwoorden of zoekwoordgroepen zijn vaak ook nog eens een stuk minder competitief. Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen, maar het geeft je een idee hoe jij slim gebruik kan maken van deze long-tail zoekwoorden die ook vaak tot hogere conversies leiden.

7. Maak polls, testjes en quizzen

Je kan nog meer interactie creëren met je bezoekers door polls, testjes of quizzen op je website te plaatsen. Het schijnt dat de conversieratio’s hierdoor ook toenemen en je kan er tegelijkertijd ook je e-maillijst (abonnees) mee gaan uitbreiden. En ze op een later moment opvolgmails sturen met interessante informatie over je merken, producten en diensten.

Maar hoe krijg je precies meer website traffic met dergelijke activiteiten? Op de eerste plaats zullen mensen graag deelnemen aan bv. een quiz en hiermee ook deelbare resultaten “sharen” op bv. Facebook. Vervolgens zullen mensen binnen hun netwerk waarschijnlijk ook nieuwsgierig raken en de test zelf gaan doen …op die manier krijg je steeds meer zoekverkeer naar je website. En dus ook meer e-mailadressen (die je vraagt bij het maken van de test).

Nu zal je dus meer aandacht krijgen en kan er met de groei van e-mailadressen, ook naar een groter publiek informatie worden verstuurd op een later moment. Om zo nog meer interactie te creëren met je (potentiële) doelgroep. Het is dus een vrij simpele manier die meestal veel zoden aan de dijk zet je zoekverkeer te vergroten.

8. Start een podcast

Een podcast kan ook slim zijn, om meer website traffic te krijgen. Het is steeds populairder aan het worden, en een hele dikke 2 miljoen Nederlanders (en dit blijft maar stijgen) luistert naar podcasts. In de VS luistert maar liefst 51 procent van de Amerikanen regelmatig naar een podcast.

De voordelen van een podcast starten zijn:

• Je zal er meer “brand awareness” mee gaan creëren: misschien komen nieuwe bezoekers eerst wel via de podcast bij je binnen, en kijken ze op je website omdat ze meer van je willen weten
• Je klantrelaties onderhouden: lever een meerwaarde me je podcast content en probeer op de een of ander manier je merken, producten of diensten erin te “pitchen” …wel op een natuurlijke manier
• SEO voordelen die een podcast heeft: je kan natuurlijk alle content uit de podcast met transcripties vertalen naar tekst en ook de originele podcast hierin plaatsen of vermelden …je creëert op die manier ook weer nieuwe mogelijkheden om beter gevonden te worden in de zoekmachines

En een podcast maken is natuurlijk ook heel leuk!

9. Wedstrijden en “giveaways”

Het starten van een leuke wedstrijd of “giveaway” geeft bezoeker een reden je website te bezoeken. En natuurlijk ook om terug te blijven komen, voor nieuwe kansen …waarbij aannemelijk is dat ze ook je merk, producten en diensten bekijken en beter leren kennen. Verder spelen ook hierbij de social media platformen weer een sterke rol, omdat mensen dit soort dingen vaak rijkelijk delen en ook anderen het snel oppikken.

Je kan deelnemers ook op een later moment weer makkelijker benaderen, met bepaalde marketingstrategieën die je hebt. Vaak zijn deelnemers ook bereid informatie over je merk, producten en diensten te ontvangen (wanneer die optie aanwezig is) …gemiddeld een derde van alle deelnemers vinkt dat namelijk altijd aan.

Daarbij krijg je ook meer inzicht in waar deelnemers interesse in hebben, zodat je gepersonaliseerde aanbiedingen kan doen. En het is ook iets wat klanten vaak waarderen. Want bijna 75% geeft de voorkeur aan een persoonlijke ervaring tijdens het shoppen.

10. YouTube

Met YouTube kan je ook meer website traffic genereren naar je eigen website. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je consistent video’s post, waarbij je bv. kan denken aan minimaal 1 video per week. Zo kan je met links, reacties en door het te delen op andere platformen meer zoekverkeer krijgen …waarvan ook een deel zal converteren.

En de mogelijkheden zijn eindeloos! Heb je een expertise? Maak dan video’s waarin je dingen uitlegt met eventueel een call-to-action naar je eigen website. Je kan ook productvideo’s maken, een handleiding of reviews van bepaalde items. Het zorg er allemaal voor dat je bestaande en potentiële klanten meer interesse krijgen en je video’s heel waardevol vinden.

Nu is de kans ook groter dat ze aankopen bij je doen, terugkomen voor nieuwe filmpjes (en producten of diensten die je te bieden hebt) en zal je door deze aandacht ook meer autoriteit opbouwen (wat tot nog meer verkeer zal leiden).

11. Via Facebook traffic naar je website genereren

Hoewel Facebook in de organische zoekresultaten afneemt, gezien de prioriteit steeds meer op personen komt te liggen en niet op bedrijven, is het nog steeds een sterk platform om website traffic mee te realiseren. Je kan namelijk via Facebook groepen (waar je specifiek doelgroepen kan targetten), Facebook Ads, het plaatsen van een post of bv. je eigen Facebook bedrijfspagina genoeg extra zoekverkeer krijgen naar je website.

Je kan bv. in groepen actief zijn, dingen posten en vragen beantwoorden om meer interactie te creëren met je doelgroepen. Op die manier benader je mensen die al interesse hebben in jouw niche. En door hier slim op in te spelen, kan je vrij snel meer zoekverkeer doorloodsen naar je eigen website of webshop.

En de kans op meer bezoekers, tevredenheid en eventueel nieuwe klanten neemt toe naarmate je er regelmatig tijd voor vrij maakt mensen te voorzien van informatie waar ze iets aan hebben.

12. Geef Instagram marketing een kans

Instagram blijft groeien en met de ontwikkeling van allerlei nieuwe functies, wordt het ook voor bedrijven steeds aantrekkelijker zaken te doen op het platform.

Je kan natuurlijk website traffic genereren door een link in jouw bio te zetten, maar ook bv. affiliatelinks gebruiken waarbij je andere gebruikers beloont op het moment dat er producten of diensten via hun verkocht worden. Op die manier krijg je meer verkeer en is de kans op verkopen ook groter. Verder kan je ook influencers met een grote “following” vragen een link naar jouw website te plaatsen op hun profiel. En je kan nog meer zoekverkeer krijgen met traffic ads, links in Instagram Stories, posts en foto’s …maar ook gratis tools zoals Showcase gebruiken om Instagram galerijen te creëren en hierin links te plaatsen.

Je kan zo dus niet alleen websiteverkeer verhogen, maar ook conversies een boost geven bij het slim plaatsen van links.

13. Social share buttons

Na het schrijven van een goed artikel en plaatsing ervan op je website, kan je nog iets doen om de kans op meer website traffic te vergroten …en echt op een hele simpele manier. Je kan er namelijk social share buttons onder plaatsen, zodat bezoekers het artikel kunnen delen via verschillende platformen.

Het is natuurlijk altijd taak om waardevolle content te maken, maar ook belangrijk voor het delen ervan. Want op het moment dat mensen na het lezen van jouw artikel flink zijn geholpen, is de kans groot dat ze het willen delen met anderen. Zorg er verder voor dat je (op zijn minst) social share buttons plaatst van de grootste platformen, om je kansen te vergroten.

Je hebt hier in bv. WordPress of andere platformen vaak plug-ins voor, maar ze kunnen ook handmatig met code worden geplaatst. Maak ook de vormgeving van de buttons aantrekkelijk, samen met de positie en het gemak voor bezoekers om ze te gebruiken.

14. E-mailmarketing

Het opbouwen van een e-maillijst kan veel tijd in beslag nemen, maar er zijn veel manieren om e-mails van je doelgroep te verzamelen (zoals je in dit artikel kan zien). Een groot voordeel van e-maillijsten is dat je er de complete controle over hebt, in tegenstelling tot activiteiten op social media kanalen.

Zolang mensen geabonneerd blijven op je nieuwsbrief, of het ontvangen van andere e-mails en hier ook steeds meer nieuwe leden bijkomen is dit een sterke manier om meer website traffic te realiseren. En in het geval van e-mailmarketing praten we ook niet alleen over verkeer, want meestal hebben mensen die ingeschreven staan al interesse in je merken, producten en diensten. Bij het versturen van e-mails is de kans dus groter dat er meer conversies worden gerealiseerd.

Neem e-mailmarketing dus ook serieus mee in je strategie, het is een slimme manier om snel en succesvol je doelgroep te bereiken.

15. Twitter marketing optimaliseren

Twitter doet er alles aan om spam tegen te gaan, en zetten hier natuurlijk ook hun geautomatiseerde algoritmes voor in. Wanneer je in een leerproces zit om meer website traffic te genereren is Twitter een goed platform om mee te experimenteren. Je bereik is ongelimiteerd en met specifieke hashtags kan er een groot publiek worden bereikt.

Het voordeel van die hashtags is dat je verschillende doelgroepen bereikt die relevant zijn in jouw niche.

Een slimmigheidje is ook om de “click to retweet” link te delen. Je originele tweet zal zo meer onder de aandacht komen, en nog meer mensen bereiken. Gebruik je relevante hashtags dan is de kans ook groot dat je zo hoger in de zoekresultaten gaat belanden.

16. Influencermarketing

Er zijn verschillende manieren om aan influencermarketing te doen, waarmee je meer zoekverkeer kan realiseren:

• Influencers betalen om dingen over je merken, producten en diensten te posten inclusief links op social medial kanalen
• In de nieuwsbrief van influencers belanden
• Je kan een relatie opbouwen met influencers, en ze vragen om in een blogartikel over je te schrijven
• Stuur producten naar influencers en laat ze hier een eerlijke review over geven
• Is er een “round-up” artikel waarin je uitgelicht kan worden?
• Maak een vermelding van een influencer in je eigen content, en laat ze weten dat je over hem of haar hebt geschreven …mensen houden van gratis aandacht en zijn waarschijnlijk bereid het artikel te delen met hun netwerk

17. Interactie met doelgroepen

Je kan ook meer website traffic genereren door vaker de interactie te zoeken met je doelgroep. Het gesprek aangaan in bv. Facebook groepen is een goede manier om meer aandacht te krijgen van mensen die interesse hebben in jouw niche. Er zijn ook op andere social media platormen genoeg mogelijkheden om actief te zijn.

Wat je op die manier doet, is steeds meer bekendheid opbouwen …en wanneer je ook nog eens goede informatie te bieden hebt zullen mensen je sneller gaan volgen.

En je kan dan weer linken naar merken, producten en diensten. Het is natuurlijk wel altijd belangrijk dat ook die van hoge kwaliteit zijn. Op die manier is de puzzel compleet en zal je meer website traffic, maar ook nieuwe klanten krijgen …die steeds blijven terugkomen voor nieuwe aankopen.

18. Affiliatemarketing

Je wilt meer website traffic genereren …waar ook verkopen uit ontstaan? Het is dan slim je eens te verdiepen in affiliate marketing. Zo kunnen andere publishers (websites) je helpen dit te realiseren.

Wat je met affiliatemarketing namelijk doet, is je aanmelden bij een platform waar veel mensen jouw merken, producten en diensten willen promoten. Je kan die websites goedkeuren en vervolgens op basis van een commissie (percentage of soms vaste bedragen) een samenwerking met ze aangaan.

Ze krijgen een “referal-link” die naar jouw website gaat, en jouw laat zien waar die link vandaan komt om de juiste publishers te belonen. Zorgt een publisher zo voor een verkoop via zijn of haar platform, krijgen ze hun deel van de taart en heb jij er een klant bij. Er zitten vaak ook kosten aan verbonden, om gebruik te maken van dergelijke platformen …zo betaal je dus publishers een deel en het platform om gebruik te maken van hun diensten (een goede doorberekening of het rendabel zal worden is dus wel noodzakelijk).

19. Adverteren

Heb je een budget om te adverteren (hoef niet een groot bedrag te zijn)? We raden je dan aan eens te kijken naar de mogelijkheden. Je kan namelijk met het runnen van advertenties (wanneer goed uitgevoerd) ook meer website traffic en conversies realiseren voor je platform.

20. Vormgeving en technische aspecten van je website

Er zijn natuurlijk ook andere aspecten die website traffic kunnen verhogen, en bouncerates kunnen verlagen (wat indirect uiteindelijk ook weer tot meer websiteverkeer zal leiden). Hierbij kan je denken aan de snelheid waarmee je pagina’s worden geladen (heel belangrijk), navigatie (zodat mensen makkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn) of bv. een optimale mobiele versie van je website (steeds meer mensen browsen op hun telefoon, dus het is essentieel een perfect werkende mobiele versie van je website te hebben).

21. Meer tijd aan je website besteden

Het klink natuurlijk vrij logisch, maar hoe meer tijd je aan jouw website gaat besteden …des te groter de kans op meer website traffic. En neem je onze tips uit dit artikel mee, zal je hier absoluut in gaan slagen. Je hoeft overigens niet perse fulltime te werken aan je website, maar zorg er wel voor dat je op een consistente manier stappen zet om je website te laten groeien.

Zorg ervoor dat je aan effectieve tijdsbesteding doet, om je websiteverkeer te doen laten stijgen. We bedoelen hiermee het zoeken van methodes die het meeste rendement opleveren. In feite zijn de meeste aspecten die je meeneemt belangrijk voor je website, maar om websiteverkeer te vergroten raden we je 21 tips uit dit artikel aan om in 2020 te gaan knallen!

Je hoeft ze niet eens allemaal tegelijk te doen, maar kies eruit wat voor jouw website het beste werkt en binnen jouw budget ligt. Het is altijd nog mogelijk om op een later moment voor betaalde opties te kiezen. Er zijn genoeg manieren om je website traffic een boost te geven, zolang je er maar serieus mee aan de slag gaat.

Start vandaag met meer website traffic genereren!

We willen je nog even meegeven dat (hoewel je dit natuurlijk weet) websiteverkeer het belangrijkste is om uiteindelijk ook echt succes te behalen. En hierbij moet je ook bedenken dat elke seconde die jij zal besteden aan andere dingen de concurrentie op de loer ligt en ook bezig is met het opbouwen van steeds meer websiteverkeer …zorg er dus voor dat je voorop loopt en dus niet achteraan hoeft te sluiten.

Maak een duidelijk plan van aanpak, en gebruik alles wat je in dit artikel hebt geleerd om je website naar ongekende levels te laten doen stijgen.

Succes!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies