Webshop beginnen: hoe begin je jouw eigen webshop in 2019?
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 mei 2019 

Webshop beginnen: hoe begin je jouw eigen webshop in 2019?

Het internet heeft het makkelijker dan ooit gemaakt, om je brood te verdienen met het verkopen van producten en diensten. Je eigen webshop beginnen zal meer werk zijn dan een website bouwen, maar al met al valt het beste mee. In een middag tijd kan je al een webshop hebben draaien.

Om een eigen webshop te beginnen is het niet noodzakelijk een fysieke winkel, met alle bijbehorende kosten, te hebben. Het is een van de redenen waarom online winkels zo succesvol zijn, wat in de toekomst zal blijven groeien.

Hieronder gaan we je door het hele proces van een eigen webshop beginnen heen loodsen.

We laten je in dit artikel zien hoe je:

• De beste domeinnaam en hosting kiest.
• Een eigen webshop gaat bouwen.
• Marktonderzoek doet naar trending producten en diensten.
• Jouw eerste product of dienst gaat verkopen.
• Meer gaat verdienen met marketing!

Ben jij klaar voor jouw eigen webshop?

Wat  moet je voor een webshop beginnen weten?

Voor het beginnen van een eigen webshop heb je een domeinnaam en webhosting nodig. Ben je er nog niet helemaal uit wat je wilt gaan verkopen, dan kan je dit beter eerst uitwerken en pas later een domeinnaam kopen. Je zal deze voor een eigen webshop, hoe dan ook, altijd nodig hebben.

Er zijn verschillende manieren waarop je een webshop kan bouwen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de platformen Shopify en Wix. Je kan er ook voor kiezen om helemaal zelf een webshop te bouwen, met WooCommerce of een vergelijkbaar platform.

Het kan op het eerste gezicht makkelijker lijken om voor een platform als Shopify te gaan. Maar het is niet altijd de beste manier.

Je bent namelijk meer gelimiteerd en hebt ook niet de volledige controle over je eigen webshop. Verder is WordPress WooCommerce gratis te gebruiken en heb je alles zelf in de hand, de keuze is aan jou.

Wel of geen dropshipping gebruiken?

Dropshipping kan een makkelijke en korte route zijn om producten te verkopen via je webshop. Je klanten bestellen in jouw webshop en een derde partij zorgt voor de afhandeling en levert de producten. Het scheelt je een hoop kopzorgen, al is de klantenservice wel aan jou (wat ook een hoop tijd kan kosten).

De keerzijde van de medaille is dat je marges een stuk lager uitpakken dan het verkopen van eigen producten. Dit heeft mede te maken met allerlei kosten die je niet zelf hoeft te maken met dropshipping.

Voor een jonge en startende webshop vol ambities, is dit niet het meest ideale bedrijfsmodel. Je levert namelijk veel van je winstmarges in en bent afhankelijk van de producten die een derde partij levert.

Ja, verkopen met dropshipping is eenvoudiger. Maar je bouwt niet echt een webshop voor de lange termijn, met een sterk en schaalbaar eigen merk.

Welke producten en diensten heb je nodig voor een webshop?

Een webshop beginnen gaat gepaard met een aantal producten en diensten die je nodig hebt, waarin je zal moeten investeren.

Een aantal zaken die je nodig gaat hebben zijn:

• Een pakkende domeinnaam.
• Goede webhosting die mee kan groeien met je webshop.
• Platform om je webshop op te bouwen, bijvoorbeeld WordPress en WooCommerce.
• Startkapitaal om een prototype of MVP (minimum viable product) te creëren (meer hierover lees verderop in dit artikel) en te starten met productie.
• Verpakkingsmateriaal en verzendmogelijkheden van je producten.
• Budget voor alle marketing en betaalde advertenties.

Zoals je ziet zijn er een aantal investeringen die je zal moeten doen. Maar ze vallen mee, in vergelijking met het starten van een fysieke winkel.

In 3 stappen je eigen webshop beginnen in 2019

Nu je een beetje weet wat er nodig is voor je eigen webshop, is het tijd spijkers met koppen te slaan. We hebben hieronder 3 stappen voor je, waarin duidelijk wordt wat je moet doen. In elke stap vind je uitgebreide informatie, zodat je na het lezen van dit artikel gelijk kan gaan starten.

Heb je er al zin in?

Stap 1. Marktonderzoek

Ga je een webshop beginnen, dan zal je hier producten of diensten voor nodig hebben. Maar hoe vind je producten die ook echt verkopen? Het heeft natuurlijk geen zin producten in je webshop te plaatsen, waar niemand interesse in heeft.

Het kiezen van producten die verkopen en de juiste markt vinden is een van de moeilijkste stappen bij het starten van een eigen webshop.

Misschien heb je wel een gouden idee en houden mensen gelijk van je producten, waarvoor ze bereid zijn te betalen. Hoewel dit natuurlijk goed kan, is het meestal niet aan de orde.

Maar dat betekent natuurlijk niet dat je geen succesvolle webshop kan starten. Het begin eigenlijk bij een hele simpele vraag: wat hebben mensen nodig waar ze geld voor willen betalen?

Dit klinkt eenvoudig, maar het kan zijn dat je toch wat meer hulp nodig hebt bij het zoeken.

Het vinden van trending producten en diensten

Je wilt met een eigen webshop unieke producten of diensten aanbieden. Wanneer iemand naar de winkel kan lopen en kan kopen wat jij in jouw webshop hebt staan, zal je niet veel succes hebben. Je zal bezoekers een reden moeten geven, waarom ze bij jou moeten kopen. De reden kan zijn dat ze bij jou iets kunnen kopen, wat niemand anders verkoopt.

Een goede manier om producten te vinden die goed verkopen, is research te doen naar groeiende trends. Zo zal je niet alleen op de korte termijn succes hebben, maar ook op de lange termijn. Let hierbij wel op dat de markt groeiende is en een product niet aan het einde van de populariteitsgolf zit.

Volg je passie en verdiep je hier verder in

Het is hierbij ook belangrijk te kijken naar je eigen passies en interesses. Zo werk je met veel meer plezier en weet je ook veel duidelijker wat er speelt.

Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

• Welke problemen ervaar je in het dagelijks leven?
• Van welke producten die jij hebt ben je gaan houden?
• Zijn er merken of bedrijven waar jij van gepassioneerd raakt?
• Kan je jezelf identificeren met een bepaalde doelgroep?

Enkele handig tools om te gebruiken en trends te achterhalen zijn Google Trends en Trendhunter.

Je passies en de markt

Bij een markt die trending is, hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je er zelf wild van bent. Natuurlijk is bij een webshop beginnen, geld een grote motivator. Maar ga je een echt succesvolle webshop starten, dan is je motivatie op meer gebaseerd dan enkel financiële redenen.

Hierbij kan je jezelf deze vragen stellen:

• Geef je echt om de markt en haar producten?
• Wil je voor 5 jaar of langer in deze niche werken?
• Heb je enige ervaring in deze markt?
• Is de markt groot genoeg voor nog een webshop?

Om onderscheidend te zijn, stel je ook deze vragen:

• Wat doet jouw product dat anderen niet doen?
• Welke pijnpunten los je op met jouw product?
• Hoe steek je af bij de rest (betere klantenservice, hogere kwaliteit of iets anders)?
• Stoor jij je aan iets dat concurrenten doen, wat jij kan elimineren?

Probeer zo diep mogelijk te graven!

Valideer je idee

Met een paar ideeën in de hand is het tijd om te kijken of hier ook echt een markt voor is. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, de meest gebruikte zijn echter Amazon en Google.

Maar hoe ga je dit dan onderzoeken?

Amazon is niet alleen een van de grootste webwinkels ter wereld, je kan er ook veel nuttige data vinden. Ga je een webshop beginnen, dan is het slim om je ideeën eerst te checken in de “Amazon Bestseller List”. Hierin kan je zien of producten in jouw niche ook echt goed verkopen.

Wil je beauty producten gaan verkopen, dan kan je hiernaar zoeken in deze lijst.

Je bent op zoek naar producten die het goed doen, welke door meerdere bedrijven worden verkocht. In dit geval is concurrentie goed, het geeft aan dat er een grote markt is waar ook plaats is voor jou.

Tip: check ook de reviews die klanten geven!

Bekijk ook de reviews die worden gegeven per product en dan met name ook de negatieve beoordelingen. Dit geeft je inzicht in waar klanten problemen mee ervaren, wat kansen voor jou biedt dit te verbeteren. Het geeft jouw product wederom een meerwaarde op de rest. Heel simpel trucje, maar wel enorm effectief.

Creëer een prototype of MVP (Minimum Viable Product)

Je zou onderhand een goed idee moeten hebben. Nu kan je het aan iedereen vertellen, maar een product tonen is beter.

De eerste versie van je product hoeft niet gelijk perfect te zijn. Het laten maken van een prototype of MVP is wellicht ook een goed idee. Het doel hiervan is om het product werkelijkheid te laten worden. Dit prototype of MVP moet kunnen doen waar het voor gemaakt is, maar is zeker nog niet het eindproduct.

Laat deze versie ook niet teveel geld kosten en tijd in beslag nemen. Probeer het zo snel mogelijk in de handen van mensen te krijgen. Geef het aan je vrienden die in dezelfde doelgroep zitten, of aan een lijst met e-mail adressen die je misschien al hebt.

Probeer mensen warm te maken voor jouw product en vraag naar feedback.
Zo ga je jouw webshop beginnen, met producten waar klanten gelijk van houden!

Product sourcing en fabricatie

De productie en verzending kan voor starters die een webshop beginnen, veel kopzorgen veroorzaken. Je krijg te maken met veel verschillende aspecten. Maar het is ook weer niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Je zal waarschijnlijk niet jouw producten vanuit huis gaan maken. Ga dus op zoek naar een fabrikant die het product maakt en misschien ook wel gaat verzenden. Zo hoef je niet zelf alle technische elementen uit te zoeken, maar kan je bouwen op een team met veel ervaring.

Er zijn wereldwijd enorm veel fabrikanten en leveranciers te vinden. Maar zeker wanneer je net begint kan het slim zijn de productie lokaal te laten uitvoeren. Zo ben je veel meer direct betrokken en je hoeft meestal ook niet gelijk grote orders af te nemen.

Is je product helemaal uitgewerkt en groeien je verkopen? Dan zou je inkopen in China kunnen doen, om de kosten te drukken.

Verpakking van je producten

Een ander onderdeel waar je over na moet denken, is de verpakking van je producten. Je klanten krijgen dit het eerst onder ogen, wanneer het wordt afgeleverd.

Welke ervaring wil jij voor jouw klanten, wanneer ze het product openmaken? Kies hiervoor verpakkingsmateriaal dat overeenkomt met die emoties.

Verder zal de verpakking natuurlijk stevig genoeg moeten zijn en soms zelfs aan bepaalde eisen dienen te voldoen. Een voorbeeld is wanneer je jouw producten ook via Amazon verkoopt met FBA (Fulfillment by Amazon).

Spendeer bij een webshop beginnen, dus ook de nodige tijd om het juiste verpakkingsmateriaal te kiezen!

De verzending van je producten

Het is nu tijd om je producten te verzenden naar je klanten.

In het begin zal je misschien de producten nog zelf gaan verpakken en wellicht zelfs versturen. Maar bij groei zal je al snel gebruik gaan maken van een PostNL, DHL of UPS om je producten te verzenden.

Blijf je doorgroeien, dan kan het ook een hele slimme zet zijn een derde partij in te schakelen. Denk hierbij aan Bol.com of Amazon, die het gehele logistieke proces van je kunnen overnemen.

Hierbij moet je denken aan de opslag van je producten, verzamelen, verpakken, versturen tot aan klantenservice toe.

Het gaat hier om de diensten Logistiek via bol.com (Bol) en Fulfillment by Amazon (Amazon). Je hebt dus bij een eigen webshop beginnen verschillende oplossingen voor je logistieke proces!

Stap 2. Het bouwen van je eigen webshop

De stappen die je nu reeds hebt genomen, kosten je al veel tijd. Je zal eerst producten moeten vinden waar jij gepassioneerd van raakt, om vervolgens te kijken of ze ook echt verkopen. Maar heb je alles doorlopen? Dan kan je nu jouw webshop beginnen, door er echt een te bouwen!

Hiervoor heb je een domeinnaam en webhosting nodig. Zorg ervoor dat je een webhostingbedrijf kiest dat kan meegroeien en waar je makkelijk en snel WordPress kan installeren. We gaan namelijk in dit voorbeeld WooCommerce gebruiken. Een goede optie voor domein en webhosting is neostrada.nl.

Vind je het lastig een goede domeinnaam te kiezen, stel jezelf dan deze vragen:

• Is de domeinnaam aantrekkelijk voor mijn doelgroep?
• Is mijn naam relevant voor het product en de markt?
• Zijn er alternatieve betekenissen voor de naam die je kiest, die verkeerd kunnen uitpakken?

Voor nog meer inspiratie spiek je even bij de concurrentie!

Installeren van WordPress

Nu je domeinnaam en webhosting hebt, kan je met jouw webshop beginnen. Hiervoor zal je op de eerste plaats WordPress moeten installeren. Je gaat hiervoor meestal (met een one-click installer) naar de CPanel (Controlepanel).

Vervolgens kan je met 1 klik WordPress installeren. Voer je gegevens in en laat de installatie zijn werk doen. Je krijgt nadat de installatie voltooid is, hiervan ook een e-mail.

Ga nu naar je domeinnaam en log in met WordPress. De URL waarop je dit kan doen ziet er ongeveer zo uit https://jouweigenwebshop.nl/wp-admin.php. Voer je inloggegevens in en je bent ingelogd.

Vervolgens ga je naar pagina’s > nieuwe pagina en geeft die de titel “over ons”. Hier schrijf je wat over jezelf en de webshop.

Maak daarna ook de volgende belangrijke pagina’s aan:

• Betalen en verzenden
• Algemene voorwaarden
• Klantenservice
• En eventueel een blog (categorie)

Je bent nu klaar voor de volgende stap, namelijk WooCommerce installeren.

WooCommerce opzetten

WooCommerce is een gratis WordPress plugin die je normale website omtovert tot een complete webshop. Je zal hier niet snel een betere plugin voor vinden. Je kan zelfs nog allerlei extra’s installeren om jouw eigen webshop nog uitgebreider te maken.

Om WooCommerce te installeren ga je naar plugins > nieuwe plugin en type je in de zoekbalk “WooCommerce” om vervolgens te zoeken. Je kan de plugin daarna installeren en activeren.

Je komt nu op een configuratiescherm uit van WooCommerce, waar je al jouw bedrijfsgegevens kan invullen.

Ben je klaar? Dan is het tijd om je webshop een mooi design te geven!

Design van je webshop

Je wilt natuurlijk naast veel functionaliteiten ook een mooie webshop beginnen, met de juiste vormen en kleuren. Hiervoor heb je een thema nodig. Hoewel WooCommerce bekend is en veel thema’s compatibel zijn, kan je het beste kiezen voor een echt WooCommerce afgestemd thema.

Op themeforest.net kun je er een hoop vinden. Heb je er eentje uitgekozen? Dan zal je deze moeten installeren.

Ga vanaf je WordPress dashboard naar weergave > thema’s en kies voor thema toevoegen. Je kan nu kiezen om er een te installeren of uploaden. Tijdens het uploaden van het (ingepakte) thema, word deze uitgepakt en geïnstalleerd.

Vervolgens vind je nu onder weergave de complete editor om je eigen webshop tot in de puntjes vorm te geven.

Je eerste product toevoegen

Je webshop zou er nu toch al aardig leuk uit moeten zien, tijd voor het toevoegen van je eerste producten.

Om dit te doen ga je naar producten > nieuwe toevoegen vanuit het linker menu in WordPress met WooCommerce. Je komt nu uit op een pagina die, wanneer je al bekend bent met WordPress, veel lijkt op een normale pagina of bericht.

Wanneer je naar beneden scrolt, kan je verschillende dingen toevoegen. Een titel, productomschrijving, prijs, foto’s en meer.

Met WooCommerce kan je zoveel producten toevoegen als je wilt. Maar wellicht heb je er nog maar 1, wat voor nu prima is. Je kan met 1 product jouw webshop beginnen en dit langzamerhand uitbreiden.

Stap 3. De marketing voor je webshop

Nu gaat een eigen webshop beginnen weliswaar gepaard met goede producten en de webshop zelf, marketing is de echte motor. Je wilt namelijk wel bezoekers krijgen die jouw producten ook echt gaan kopen.

We gaan je hieronder laten zien hoe jij marketing kan inzetten om meer verkopen te realiseren voor jouw eigen webshop!

SEO voor een lange termijn strategie

Het is belangrijk te weten dat SEO  heel belangrijk is voor je webshop. Door hier van begin af aan mee te starten, zal je er ook op langere termijn de vruchten van plukken. Een paar belangrijke zaken die je zou moeten doen is het schrijven van content (cornerstone content, blog, geoptimaliseerde productpagina’s en meer). Hierdoor zal je uiteindelijk steeds meer bezoekers krijgen, wat zal leiden tot meer verkopen.

Maar hierbij is ook linkbuilding belangrijk. Elke link is een soort stem naar je webshop en, afhankelijk van de waarde, ook goed voor je rankings.

Probeer nu echter niet zomaar willekeurige links te verzamelen. Dat werkt vandaag de dag niet meer, je zal hiervoor echt een duidelijk plan moeten hebben.

Verder kun je ook nog zoekwoorden in de URL, breadcrumbs, PMD (Partial Match Domain) of een EMD (Exact Match Domain) gebruiken. Tegenwoordig zie je overigens steeds meer “branded” domeinnamen (voorbeeld: zalando.nl).

Betaald adverteren

Je kan er bij een eigen webshop beginnen ook voor kiezen betaald te adverteren. In Google kan je dit doen met Google Adwords, waarvoor je dan per klik betaald. Besef wel dat je ook altijd met de Google kwaliteitsscore te maken krijgt waarbij advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s worden geëvalueerd. Hoe hoger de score is die Google je geeft, des te lager de kosten en beter de advertentieposities.

Verder kijk je naar de kosten per klik, conversieratio’s van zoekwoorden en of je onderaan de streep genoeg winst maakt.

Een andere manier kan zijn, op sociale media campagnes te voeren.

Sociale media inzetten om je producten en diensten te promoten

Maar je kan er natuurlijk ook eerst voor kiezen, op een natuurlijk manier groter publiek op te bouwen. Ga ook regelmatig posten en deel items uit je webshop.

Een webshop beginnen betekent ook dat je jezelf in de kijker moet spelen. Maak daarom in ieder geval een paar pagina’s of kanalen aan op de belangrijkste sociale media platformen.

Wat voor webshop ga jij beginnen in 2019?

Je weet nu alles over hoe een webshop beginnen werkt, van begin tot eind. Blijf je daarbij leren, investeren en innoveren dan zal je met wat doorzettingsvermogen zeker succesvol worden met jouw webshop! 

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies