Wat is Amazon Phishing en hoe blijf je veilig
Wat is Amazon Phishing en hoe blijf je veilig?
22 november 2022 

Wat is Amazon Phishing en hoe blijf je veilig?

Je hebt vast wel eens gehoord van online oplichters die valse e-mails sturen om je persoonlijke informatie te krijgen. In veel gevallen lijken ze op e-mails van Amazon of linken ze naar websites die op Amazon lijken.

Meestal zien deze berichten eruit alsof er vreemde dingen op je rekening gebeuren of hebben ze andere verdachte tekenen. Ook kunnen ze informatie bevatten die te mooi klinkt om waar te zijn.

Amazon phishing e-mails zijn vaak gericht op verkopers. Volgens de Federal Trade Commission waren online kapers het meest gericht op de online gigant.

Dergelijke cyberaanvallen zijn erg gevaarlijk omdat ze je persoonlijke en financiële veiligheid in gevaar brengen en je identiteit kunnen stelen.

Een voorbeeld is de Amazon phishing scam. Oplichters kunnen je e-mails en tekstberichten sturen met behulp van verfijnde en geavanceerde technologie. Dat betekent dat je op je hoede moet zijn en meteen moet handelen als je denkt dat je zoiets is overkomen. Als je denkt dat je misschien geen bericht van Amazon hebt gekregen, moet je dat meteen melden.

Lees verder om te leren over Amazon phishing en waar je Amazon phishing e-mails naartoe kunt sturen.

Wat is frauduleuze Amazon phishing?

Amazon Phishing is elke manier van communicatie die probeert gevoelige persoonlijke informatie van Amazon kopers of verkopers te krijgen. Dit kan informatie zijn over hoe te betalen met een creditcard, persoonlijke gegevens, of accountinformatie.

Een phishing e-mail ziet eruit alsof hij van een betrouwbare bron komt, maar in werkelijkheid is hij verstuurd door kapers die je persoonlijke gegevens willen bemachtigen door je te vragen een bijlage met malware te openen of op een link te klikken die je naar een valse website brengt.

Dus, als je een e-mail krijgt die er verdacht uitziet en zegt dat hij van Amazon komt, kan het een phishing e-mail zijn. Sommige phishing e-mails kunnen een link bevatten naar een website die lijkt op Amazon.com maar niet echt is. Zo'n site vraagt je om je gebruikersnaam en wachtwoord of om software te installeren die je niet wilt. Het beste is om een verdacht bericht te verwijderen zonder bijlagen te openen of op links te klikken.

Onthoud dat oplichters hoogwaardige spoof e-mails en websites kunnen gebruiken die sterk lijken op de klantenservice portalen van Amazon. Hun e-mails kunnen marktplaatslogo's of andere afbeeldingen hebben om je te laten denken dat de e-mail of website echt is.

Als je denkt dat je een phishing e-mail van Amazon hebt ontvangen, meld dit dan meteen.

Hoe werkt phishing?

Hoe werkt phishing

Er zijn verschillende soorten phishing, zoals spear phishing, vishing, e-mail phishing, HTTPS phishing, pharming, en meer.

  • Spear phishing - Spear phishing online doelen om hun inloggegevens te krijgen.
  • Vishing - Vishing, of kortweg "voice phishing", is wanneer oplichters via de telefoon informatie proberen te stelen door zich voor te doen als een gerenommeerd bedrijf of een vertrouwde vriend.
  • E-mail phishing - Bij e-mail phishing stuurt de kaper een e-mail die er echt uitziet en probeert de ontvanger persoonlijke informatie te laten invoeren.
  • HTTPS phishing - Een HTTPS phisher stuurt je een e-mail met een link naar een valse website waar ze je proberen te misleiden of om persoonlijke informatie vragen.
  • Pharming - Bij pharming wordt kwaadaardige code geïnstalleerd op de computer van de gebruiker. Deze code stuurt hen vervolgens naar een valse website die hun inloggegevens verzamelt.
  • Pop-up phishing - Pop-up phishing toont je een pop-up venster over de beveiliging van je computer of een ander probleem dat je probeert te laten klikken. Je krijgt dan te horen dat je een bestand moet downloaden dat malware lijkt te zijn of dat je een nep-ondersteuningscentrum moet bellen.
  • Evil twin phishing - Dit type phishing maakt gebruik van een vals Wi-Fi-netwerk. Als je inlogt, wordt je gevoelige informatie gestolen.
  • Watering hole phishing - Bij dit type phishing infecteert een hacker de computers van gebruikers om in het netwerk te komen.
  • Whaling - Whaling richt zich op topmanagers omdat zij toegang hebben tot gevoelige delen van het netwerk.
  • Kloon phishing - Bij kloon phishing maakt de aanvaller een kopie van een bericht dat de gebruiker al heeft gekregen en voegt daar een kwaadaardige link aan toe.
  • Social engineering - Social engineering gebruikt psychologische trucs om het slachtoffer gevoelige informatie te laten prijsgeven.
  • Hengelaar phishing - Deze vorm van phishing gebruikt valse berichten op sociale media om gebruikers zover te krijgen dat ze hun inloggegevens geven of malware downloaden door ze een terugbetaling of een beloning aan te bieden.
  • Smishing - Smishing is phishing met een sms of sms waarin om persoonlijke informatie wordt gevraagd.
  • Man-in-the-middle (MTM) phishing - De hacker komt "in het midden" van twee gebruikers en steelt de informatie die ze uitwisselen.
  • Website spoofing - Hierbij maken oplichters een valse website die er echt uitziet. Als je de site gebruikt, worden je gegevens gestolen.
  • Domein spoofing - Domain spoofing is wanneer slechteriken het domein van een bedrijf namaken om mensen te verleiden hen gevoelige informatie te geven.
  • Beeld phishing - Het gebruikt afbeeldingen met schadelijke bestanden om je accountgegevens te stelen of je computer te infecteren.
  • Zoekmachine phishing - Bij dit soort phishing gaat het om nepproducten die er goed uitzien. Wanneer deze opduiken in een zoekmachine, wordt de gebruiker gevraagd persoonlijke informatie in te voeren voordat hij een aankoop doet. Deze informatie wordt vervolgens gestolen.

Waarom richten Phishers zich op handelaren?

Online verkopers krijgen veel klanten omdat ze vertrouwd worden. Op hun beurt vertrouwen verkopers het beveiligingssysteem van Amazon omdat het werkt.

Maar met miljoenen aanbiedingen, vooral op Black Friday, Cyber Monday en Kerstmis, is het moeilijk om phishing te vermijden. Oplichting is waarschijnlijker als er veel verkopen zijn, omdat er dan veel geld te verdienen valt.

Ook kunnen je concurrenten hackers inhuren om je reputatie te ruïneren.

Advies om een Phishing bericht te herkennen

Er zijn duidelijke tekenen in een e-mail, telefoontje, sms of website van Amazon. Als je die niet ziet, moet je waarschijnlijk geen bijlagen openen of op verdachte links klikken.

Links naar websites die lijken op Amazon.com maar niet van Amazon.com zijn, kunnen in verdachte berichten of webpagina's staan die niet van Amazon.com zijn.

  • Deze websites hebben geen punt voor "amazon.com". Een legitieme URL zou er uit moeten zien als https://"iets".amazon.com;
  • de link brengt je naar een site die geen legitiem domein is;
  • een orderbevestiging voor een product dat je niet hebt gekocht of een bijlage bij een orderbevestiging;
  • verzoeken om betalingsinformatie bij te werken die geen verband houden met een bestelling op de marktplaats;
  • bijlagen of verzoeken om ongewenste software te installeren; grammaticale fouten;
  • als je gebeld wordt, kunnen ze je om gevoelige persoonlijke informatie vragen, die je beter niet kunt geven.

Hoe weet je of een e-mail oplichterij is?

Behalve de gewone e-mails die je van Amazon krijgt, zoals Verkocht, Nu verzenden of Technische meldingen, kun je ook e-mails krijgen die er sterk op lijken, maar niet door Amazon zijn verzonden.

Je kunt zien wat deze berichten proberen te doen, omdat ze allemaal proberen om je gevoelige accountgegevens te laten prijsgeven.

Vaak sturen deze e-mails je naar een valse website die precies lijkt op een marktplaats website en vragen je om accountgegevens zoals je e-mailadres en wachtwoord.

Advies om je te beschermen tegen phishers

  • Weet welke vragen Amazon niet stelt in een e-mail: Informatie over je bankrekening, je creditcardnummer, je pin- of creditcardbeveiligingscode, alle informatie die gebruikt kan worden om je te identificeren, en het wachtwoord voor je Seller Central-account.
  • Let op grammaticale fouten in de e-mail.
  • Controleer het retouradres; het moet eindigen op:
  • Zorg ervoor dat het adres van de website eindigt op ".amazon.com," "amazonsellerservices.com," of "sellercentral.amazon.com;".
  • Meld je niet af via een valse e-mail die zegt een manier te hebben om je af te melden; gebruik in plaats daarvan The Sold, Ship Now e-mail notificatie of de Manage Orders functie in je account om je bestellingen bij te houden; - Profiteer niet van aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn.

Gift Card Phishing

Gift Card Phishing

Er zijn momenten waarop oplichters vragen om betaling met Amazon Gift Cards. Je moet Gift Cards niet gebruiken om iets buiten Amazon te betalen. Gebruik die met een kaartnetwerkmerk (zoals Visa, MasterCard, American Express of Discover) bij winkels die dat merk accepteren. Geef ze niet direct als betaling of geef geen kaartgegevens af.

Gift card phishing methoden

  • Sociale zekerheid of identiteit phishing: "problemen" met je sofinummer, rekening of andere gegevens;
  • job offer scams zijn wanneer je ongevraagd een e-mail of telefoontje krijgt waarin je "een baan" wordt aangeboden;
  • Bij een fake online listing scam wordt je gevraagd te betalen voor een artikel met behulp van cadeaubonnen en vertelcodes via e-mail of telefoon;
  • boss scams: een verdachte e-mail of sms van je baas waarin je wordt gevraagd Amazon Gift Cards te kopen en de codes naar hen te sturen;
  • caller ID spoofing is een vals telefoontje van "Amazon". Oplichters gebruiken valse beller-ID informatie om zich voor te doen als bijvoorbeeld de Klantenservice en vragen om creditcard-ID of bankrekeningnummer.
  • Familienoodoplichting is wanneer iemand je belt of mailt en beweert een advocaat te zijn die een familielid vertegenwoordigt dat onmiddellijk geld nodig heeft;
  • Onbetaalde schulden en belastingfraude: een verdachte e-mail of telefoontje waarin je wordt gevraagd belastingen of boetes te betalen met een cadeaubon; e-mail- of sms-zwendel: een bericht dat je een Amazon.com Cadeaubon hebt gekregen die niet afkomstig is van het nummer 455-72 of het patroon volgt "Jane Doe - Gefeliciteerd! - https://www.amazon.com/g/EXAMPLECLAIMCODE."

Hoe blijf je uit de buurt van betalingsfraude?

Als je niet zeker weet of het bericht echt is, controleer dan altijd de gegevens van de persoon die het gestuurd heeft en let op waarom ze geld willen. Stuur het geld pas als je weet dat het van een veilige bron komt.

Om betalingsphishers te stoppen

Als je niet zeker weet of het bericht echt is, controleer dan altijd de gegevens van de persoon die het gestuurd heeft en let op waarom ze geld willen. Stuur het geld pas als je weet dat het van een veilige bron komt.

Om betalingsphishers te stoppen

  • doe geen zaken met een verkoper die je van de Amazon website af stuurt.
  • Stuur geen geld naar een verkoper die zegt dat Amazon de transactie zal garanderen of je zal terugbetalen als je niet tevreden bent met de aankoop.
  • Maak geen geld over om loterij- of prijswinsten op te eisen.
  • Stuur geen betaling omdat je bent goedgekeurd voor een creditcard of lening. Reageer niet op een online of telefonisch aanbod waarvan je niet zeker weet of het echt is.
  • Stuur geen geld als je de identiteit van de ontvanger niet kunt verifiëren.

Hoe vertel ik Amazon over phishing?

Als je denkt dat phishers hebben geprobeerd je informatie te bemachtigen, moet je contact opnemen met Amazon. Log in op je Amazon account, of maak er een aan als je er nog geen hebt, en vertel hen over het probleem. Het probleem zal worden afgehandeld door Amazon's Customer Protection Review team.

Conclusie:

Hoe meer bedrijven zich naar online verplaatsen, hoe meer bijbehorende risico's zich ook naar online verplaatsen. Cybercriminaliteit is nu een probleem voor zowel grote bedrijven als kleine verkopers. Online kapers die de persoonlijke gegevens van mensen willen stelen, sturen vaak valse e-mails en telefoontjes naar handelaren die zaken doen op het platform. Deze berichten kunnen lijken op e-mails die Amazon aan verkopers stuurt of kunnen links bevatten naar websites die lijken op Amazon.com.

Meestal staat er vreemde of onverwachte informatie in deze berichten, zoals verzoeken om je persoonlijke gegevens of links naar websites van derden. Dit soort cyberaanvallen zijn erg gevaarlijk en moeten meteen gemeld worden.

Je kunt de Federal Trade Commission (FTC) informeren over phishing e-mails of inloggen op je Amazon account en hen vertellen over het probleem. Zij zullen je in contact brengen met het Customer Protection Review team, dat je zal helpen het probleem op te lossen.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen