Wat is Amazon Launchpad?
Wat is Amazon Launchpad?

Een bedrijf beginnen is nooit eenvoudig. Jezelf naar buiten brengen vereist moed. Als je creatieve en geavanceerde producten wilt aanbieden, maar niet weet hoe, kan Amazon je helpen.

Amazon moedigt zijn klanten aan om de meest onderscheidende en innovatieve ideeën en ontwerpen te hebben. Als gevolg daarvan, als je zo'n item bezit, nodigt de e-commerce kolos je uit aan boord te komen.

Amazon lanceerde in 2015 een samenwerking met de top crowd-funding platforms, durfkapitaal en startup accelerators om startups te helpen hun weg te vinden binnen de e-commerce. Het programma staat bekend als Launchpad.

Verkopers die deelnemen aan het Amazon Launchpad programma hebben toegang tot een aantal hulpmiddelen voor marketing en zakelijke hulp. Amazon biedt pre-launch coaching, hulp bij het opzetten van een account, het optimaliseren van de productdetail pagina en meer.

Lees verder om alles te leren wat je moet weten over Amazon Launchpad en beslis of het de moeite waard is.

Wat is Amazon Launchpad?

Amazon Launchpad is een gespecialiseerde winkel voor verkopers en kopers van innovatieve artikelen. Het is een tool van Amazon die ondernemers en bedrijven helpt om hun items tentoon te stellen en uiterst zichtbaar te maken voor het winkelend publiek.

Daarnaast helpt het Amazon Launchpad programma verkopers bij het starten en opschalen van hun verkoop. Het helpt vooral kleine ondernemingen die nieuwe artikelen op de markt willen brengen.

In werkelijkheid is Launchpad Amazon een win-win situatie voor alle deelnemers. Aan de ene kant biedt het een keuze van geavanceerde, betrouwbare artikelen van bewezen kwaliteit aan tech-kopers.

Aan de andere kant betekent het voor ambitieuze ondernemers kant-en-klare toegang tot een pool van potentiële klanten met een sterke koopintentie. Amazon biedt verkopers ook inwerkhulp, marketinghulp en hulpmiddelen voor merkpromotie.

Ondertussen werft Amazon nieuwe klanten en verbetert het consumententevredenheid. Bedenk ook dat elke succesvolle verkoper inkomsten genereert voor Amazon.

Om aan het Launchpad-programma deel te nemen, moet je echter eerst goedgekeurd worden. Bovendien gaat het gepaard met hogere uitgaven.

Wie komt in aanmerking voor Amazon Launchpad?

Handelaren en merkeigenaren die een uniek en creatief product op de markt willen brengen, kunnen zich aanmelden voor deelname aan het Launchpad-programma. In werkelijkheid moet je, om deel te nemen aan het programma, voldoen aan een aantal verkopersvoorwaarden.

Om in aanmerking te komen voor Amazon Launchpad:

  • moet je een nieuwe of huidige verkoper zijn met een professioneel verkopersaccount
  • je artikelen minder dan vier jaar op Amazon noteren
  • jaarlijks minder dan 5 miljoen dollar aan bruto verkoop op Amazon realiseren
  • de merkeigenaar zijn van producten die je in de winkel van Amazon vermeldt.

Opmerking: Amazon nodigt ook mensen uit om zich aan te melden voor het Climate Pledge Friendly Products and Black-Owned Businesses initiatief.

Tijdens je deelname aan Launchpad moet je: 

  • bestellingen van klanten vervullen met behulp van Fulfillment by Amazon of Seller Fulfilled Prime
  • verkopen onder een Professioneel verkoopplan
  • een account in goede staat hebben met:
    • Order Defect Rate van 1% of minder
    • Annuleringspercentage van 2,5% of minder
    • Late Shipment Rate van 4% of minder.

Om deel te mogen nemen aan Launchpad marketing evenementen:

  • moeten je artikelen minstens 3,5 sterren hebben
  • minstens 5 beoordelingen hebben
  • geregistreerd zijn in Fulfilled by Amazon (FBA) met Prime Badging

Wat zijn de voordelen van Launchpad?

Wat zijn de voordelen van Launchpad?

Amazon Launchpad is bedoeld om ondernemers te helpen hun goederen snel te lanceren en hun inkomsten te vergroten. Amazon biedt handelaren onboarding hulp en trainingstools om een soepele start te garanderen. Daarnaast verbetert een aparte Launchpad homepage de vindbaarheid van producten. Hierdoor kunnen potentiële kopers je artikel eenvoudig vinden en kopen.

Verhoogde zichtbaarheid

Het primaire doel van Amazon Launchpad is om shoppers te helpen bij het ontdekken van je items op een speciale webpagina. Dit wordt bereikt door extra locaties, categorie-specifieke advertentiecampagnes en e-mailmarketing. Je kunt ook meedoen aan flash deals of 7-daagse specials.

Extra plaatsingen

Launchpad deelnemers kunnen hun spullen tonen op de Amazon Launchpad categorie, Uitgelichte producten, Uitgelichte aanbiedingen, enzovoort.

Categorie-specifieke advertentiecampagnes

Als je product in een categorie valt die deel uitmaakt van Amazons marketinginspanningen, wordt het op een relevante pagina getoond.

E-mail marketing

Deze functie maakt reclame voor je goederen bij Launchpad-kopers. Amazon voegt je artikel toe aan de mailinglijst.

Bliksemkortingen en 7-daagse koopjes

Je kunt de vindbaarheid vergroten door elke week één Lightning Deal of één 7-daagse Deal te plaatsen op de eigen Deals-pagina van Amazon Launchpad.

Verbeterde presentatie van de inhoud van de listing

Leden van het Launchpad-programma krijgen toegang tot de A+ inhoudsoptie, die meestal gereserveerd is voor premium verkopers. Met het A+ inhoudsformaat van je productbeschrijvingspagina kun je een aparte listing opbouwen met grafische en uitgebreide informatie. Bovendien kan het Amazon Imaging Services Team je helpen bij het maken van professionele foto's van hoge kwaliteit van je product.

A+ materiaal omvat: 

  • breedbeeld opgemaakte inhoud
  • videocarrousels
  • hotspot foto's
  • verbeterde vergelijkingstabellen.

Hulpmiddelen en ondersteuning voor verkopers

Amazon Launchpad leden krijgen individuele hulp bij pre-launch ondersteuning, account setup, listing optimalisatie, het opzetten van PPC campagnes, het verbeteren van Amazon SEO en andere onderwerpen. Verkopers krijgen toegang tot webinars, snelstartinstructies, AWS-kredieten en Benefit Support.

De Amazon Launchpad Brand Portal helpt Amazon Launchpad merkeigenaren bij de groei van hun bedrijf.

Wereldwijde verkoop

Leden van het Launchpad kunnen hun artikelen aanbieden aan klanten in verschillende landen. Op dit moment zijn er negen Amazon Launchpad locaties: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Australië, India en Nederland. Amazon Launchpad ondersteunt met productlancering in elke locatie.

Welke producten zijn ideaal voor Launchpad?

Welke producten zijn ideaal voor Launchpad?

Als je wilt weten of je productconcept geschikt is voor Launchpad, bedenk dan of het een oud probleem op een nieuwe manier oplost. Het moet een unieke en creatieve aanpak hebben. Het zou bijvoorbeeld een levensverbeterend product of een handige life hack kunnen zijn. Het kan ook modieus of trendy zijn. Het kan van alles zijn, zelfs een Amazon Launchpad-stoel.

Een goed Launchpad product moet een uniek verkoopargument hebben, uiterst inventief zijn, een probleem aanpakken of in een behoefte voorzien, en eenvoudig te begrijpen of praktisch zijn.

Je kunt Launchpad productideeën zoeken op crowdfunding platforms zoals Kickstarter. Zoek naar dingen waar veel vraag naar is.

  • Elektronica
  • Home
  • Sport & Buitenleven
  • Speelgoed
  • Kleding & Accessoires
  • Schoonheid & Gezondheid
  • Keuken
  • Kruidenier
  • Benodigdheden voor huisdieren

Hoeveel kost Launchpad?

Als je verkopersaccount geautoriseerd is voor het Launchpad Programma, wordt een premie van 5% toegepast op de verwijzingskosten die Amazon elke verkoper in rekening brengt. De verwijzingskosten verschillen per producttype.

Als je bruto productverkoop over 12 maanden meer dan $1 miljoen bedraagt terwijl je deelneemt aan het Launchpad, kan Amazon je premie van 5% verlagen tot 3%.

Minimale duur van het programma

Het programma vereist een minimum van 12 maanden om je in te schrijven. Amazon brengt je voor diezelfde tijd gerelateerde kosten in rekening.

Dit wordt door Amazon de'minimum commitment' termijn genoemd. Dit is omdat 12 maanden bedrijven in staat stelt deel te nemen aan alle grote Amazon verkoopmomenten, zoals Prime Day.

Je kunt je deelname na 12 maanden stopzetten door Amazon daarvan 30 dagen van tevoren in kennis te stellen.

Hoe schrijf ik me in voor het Launchpad Programma?

Om je aan te melden voor het Launchpad ga je naar de Amazon Launchpad programma aanmeldingswebsite en vul je het aanmeldingsformulier in.

Amazon wil dat je informatie geeft over je bedrijf.

Nadat je je aanvraag hebt ingediend, zal Amazon deze analyseren en reageren met een aanvaarding of afwijzing.

Doorgaans ontvang je binnen 7-10 werkdagen een reactie.

Laatste gedachten

Het promoten van je bedrijf is geen eenvoudig proces. Vooral niet als je een crowdfunding-inspanning overweegt. Omdat Amazon een zeer inventief bedrijf is, omarmen en promoten ze handelaren met unieke productideeën. Ze hebben een Launchpad-initiatief opgezet om startups te helpen met onboarding en productpromotie.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen