Wat is Alibaba precies? Hoe samen te werken met een van s werelds grootste e-commercebedrijven
Wat is Alibaba precies? Hoe samen te werken met een van 's werelds grootste e-commercebedrijven
14 november 2022 

Wat is Alibaba precies? Hoe samen te werken met een van 's werelds grootste e-commercebedrijven

Als je iemand zou vragen wie hij denkt dat 's werelds grootste online retailer is, zou hij waarschijnlijk Amazon antwoorden - en ze zouden gelijk hebben, gebaseerd op de inkomsten van Amazon in 2021. Maar wist je dat Alibaba, samen met Amazon, een van de grootste e-commerce bedrijven ter wereld is?

Een geweldige prestatie, zeker, maar wat is Alibaba precies?

Alibaba, het grootste buitenlandse bedrijf van China, werd in 1999 opgericht door een leraar Engels genaamd Jack Ma.

Alibaba doet, net als zijn Amerikaanse tegenhanger Amazon, een beetje van alles. Zijn diensten omvatten e-commerce, financiën, technologie en cloud computing, om er een paar te noemen.

Alibaba is ontstaan als een peer-to-peer platform, zoals Amazon en eBay, dat bedrijven aan consumenten koppelt (b2c), bedrijven aan bedrijven (b2b) en zelfs consumenten aan consumenten (c2c).

Deze diensten zijn onderverdeeld in drie onafhankelijke sites: Taobao voor consument-naar-consument transacties, Tmall voor business-to-business transacties, en Alibaba voor business-to-business transacties.

Alibaba

Alibaba is het internationale business-to-business platform van Alibaba Group. Het verbindt bedrijven met wereldwijde fabrikanten. Een bedrijf kan Alibaba gebruiken om een fabrikant te vinden die bulkartikelen kan ontwikkelen en deze in zijn land kan importeren.

In veel opzichten functioneert Alibaba als de zustersite van Amazon, want veel Amazon-handelaren kopen artikelen via Alibaba.

Alibaba

Taobao

Taobao, dat klanten met consumenten verbindt, lijkt op Ebay in die zin dat het Chinese consumenten in staat stelt dingen aan elkaar te verkopen. Taobao heeft acht miljoen handelaren die verkopen aan 875 miljoen dagelijks actieve consumenten.

Tmall Tmall (voorheen Taobao Mall) is de "Amazon van China", die bedrijven en klanten met elkaar verbindt. Het heeft ook meer dan 70.000 Chinese en buitenlandse merken van meer dan 50.000 verkopers.

De site bedient 180 miljoen shoppers en controleert 47,6% van China's business-to-consumer retailmarkt (Wikipedia).

Taobao

Aliexpress

Aliexpress lijkt op Alibaba, omdat het detailhandelaren koppelt aan internationale fabrikanten. Anders dan Alibaba daarentegen laat Aliexpress overzeese handelaren specifieke goederen bestellen en naar eindgebruikers verzenden.

Aliexpress helpt handelaren ook bij het vinden van groothandelsproducten, zoals hoesjes voor mobiele telefoons, elektronica en andere artikelen, die tegen lage kosten worden verkocht.

aliexpress

Alipay

Alibaba heeft, naast zijn peer-to-peer platforms, zijn eigen versie van "PayPal" genaamd Alipay.

Met Alipay kunnen klanten via hun mobiele apparaten betalen voor zaken als taxiritten en bioscoopkaartjes, en het biedt ook investeringsmogelijkheden. Zo is het fonds van Alipay, Yu'e Bao, een van de snelst groeiende geldmarktfondsen ter wereld.

Consumenten

Momenteel is Alibaba in China vooral een internetdetailhandelaar (vergelijkbaar met Amazon), met name via zijn merken Taobao en Tmall.

Via Tmall kunnen klanten dezelfde dingen kopen als op Amazon. Tmall verkoopt schoonheidsartikelen, keuken- en eetbenodigdheden, speelgoed en spelletjes, gereedschap en andere artikelen.

Tmall is even snel, met levering in twee dagen of minder, vergelijkbaar met Amazon Prime.

Productie onder een huismerk

Een huismerkproduct is een product dat door een ander bedrijf wordt geproduceerd en onder een apart merk of label wordt verkocht. Target's Market Pantry merk en Walmart's Great Value merk zijn twee populaire voorbeelden van huismerk artikelen.

Veel derde partijen op Amazon produceren huismerkartikelen die zij op de marktplaats adverteren en verkopen. Alibaba.com is het beste portaal om detailhandelaren met fabrikanten te verbinden.

Dropshipping

Dropshipping is een uitstekend goedkoop alternatief voor beginnende ondernemers die niet over de middelen beschikken om huismerkartikelen te produceren of groothandelsgoederen te verwerven.

Een dropshipper promoot de artikelen van een fabrikant onder zijn eigen merk. Wanneer de goederen verkopen, bestelt de handelaar ze bij de fabrikant, die ze namens hem naar de klant stuurt.

Aliexpress is de populairste site voor dropshippers.

Groothandel

Groothandel is het proces waarbij grote hoeveelheden artikelen op distributieniveau worden gekocht en doorverkocht aan individuele consumenten.

Groothandelaren bieden, in tegenstelling tot huismerkfabrikanten, bestaande merken aan in plaats van hun eigen merken, en deze kunnen zowel op Alibaba als op Aliexpress worden gekocht.

Nu je iets meer weet over Alibaba, volgt hier een eenvoudige inleiding om ermee aan de slag te gaan. In dit voorbeeld leer ik je hoe je private label artikelen voor Amazon kunt vinden en produceren.

Alibaba kan je helpen een product en een fabrikant te vinden.

Eenmaal op Alibaba heb je twee opties om een leverancier voor je product te vinden:

Product Lookup: Op de hoofdpagina van Alibaba kun je in het zoekveld het gewenste artikel of verwante termen invoeren om relevante resultaten te krijgen.

Offerteaanvraag (RFQ): Bij deze strategie plaats je een advertentie voor de goederen die je wilt laten maken en vraag je potentiële handelaren om contact met je op te nemen via je Alibaba account. Klik gewoon op de "Mijn Alibaba" knop, kies dan de Submit RFQ optie voordat je je informatie invoert en verstuurt. Je krijgt vaak binnen 24 uur antwoord.

Een verkoper vragen

Zodra je contact hebt gelegd met een verkoper, moet je een aantal vragen stellen. Zo krijg je niet alleen cruciale informatie over je toekomstige product, maar ontwikkel je ook de geloofwaardigheid van uw potentiële verkoper en kun je hun communicatievaardigheden beoordelen.

Onderzoek leveranciers

Je zult de geloofsbrieven van een paar leveranciers willen controleren nadat je een band met hen hebt opgebouwd (ik raad aan om met minstens drie tot vijf leveranciers te spreken om je keuze open te houden).

Er zijn twee primaire benaderingen hiervoor (afgezien van een bezoek aan de fabriek zelf).

1. Leveranciersverificatie met behulp van Alibaba's meervoudige handelsreferenties:

Tijd op Alibaba - Het aantal jaren dat een leverancier al op Alibaba zit.

Trade Assurance - Alibaba's Trade Assurance programma beschermt kopers tegen ondermaatse artikelen en late (of geen) levering. Als zich problemen voordoen, onderzoekt Trade Assurance deze en lost ze op.

Transactiescore - Een "oranje hart" beoordelingssysteem wordt gebruikt voor de kwantiteit en kwaliteit van transacties die via Alibaba worden uitgevoerd. Scores variëren van een half hart (0 - 2.000) tot vijf volle harten (50.000.000+).

Beoordelingen - Klanten kunnen fabrikanten die ze in het verleden hebben gebruikt, beoordelen op een schaal van één tot vijf, waarbij één verschrikkelijk is en vijf geweldig. Leverancierservice, tijdige levering en productkwaliteit zijn de drie subcategorieën van beoordelingen.

Responspercentage - Het percentage antwoorden dat binnen 24 uur na ontvangst van een bericht wordt verstuurd is de responsscore van een leverancier.

Transacties - Alibaba geeft de totale hoeveelheid en het volume van de transacties van de leverancier.

On-Time Delivery Rate - Deze score toont het aandeel van de transacties die op of voor de leverdatum aankomen.

2. Gebruik een tool om leveranciers te verifiëren:

Total Shipments - Supplier Database toont het aantal zendingen dat in Nederland is aangekomen.

Totaal Klanten - Supplier Database toont ook hoeveel klanten zendingen hebben ingevoerd in de Verenigde Staten.

Topklanten - Bepaal wie artikelen in Nederland heeft ingevoerd, ongeacht het merk, vooral wanneer u producten koopt van dezelfde bron als een rivaal of een groot merk.

Manufactured Items - In een duidelijk taartdiagram laat de database zien welke soorten producten de leverancier produceert.

Verzendingsgeschiedenis - Bestudeer de verzendingsgeschiedenis van een leverancier om te zien hoe vaak hij artikelen naar de Verenigde Staten brengt.

Verzendingsdetails - Deze lijst laat zien wat er is ingevoerd, de gebruikte verzendcode(s), het gewicht en de hoeveelheid.

Nadat je een relatie hebt opgebouwd met een verkoper, is het tijd om een monster te bestellen; dit is een absoluut essentiële stap om drie redenen.

Nadat je een relatie hebt opgebouwd met een leverancier is het tijd om een monster te bestellen; dit is een absoluut essentiële stap om drie redenen.

Ten eerste wil je er zeker van zijn dat de kwaliteit van het product aan je verwachtingen voldoet.

Ten tweede wil je weten hoe snel het product gemaakt en aan je geleverd zal worden.

Ten slotte moet je de communicatievaardigheden van je leverancier beoordelen om er zeker van te zijn dat hij precies begrijpt wat jij, je bedrijf en uiteindelijk je consumenten nodig hebben.

Wat de prijs betreft, moet je ervan uitgaan dat het monster en de verzending tussen de $50 en $100 zullen kosten.

Als je je monster ontvangt, zorg er dan voor dat je het onderzoekt op gebreken. Als het je bevalt, maak dan duidelijk dat het uiteindelijke product identiek moet zijn aan het monster dat je hebt ontvangen.

Als er aanpassingen nodig zijn, doe die dan ook. (Als er te veel aanpassingen nodig zijn, moet je misschien een tweede monster aanvragen).

Je zult met een leverancier moeten afdingen nadat je er een hebt geselecteerd waarmee je wilt samenwerken.

De meeste leveranciers hebben maximaal een prijsmarge van 10%, dus kun je tijdens de onderhandelingen het beste reageren met een prijspunt dat iets meer is dan wat je wilt - maar nog steeds binnen het redelijke. Ze zouden je ergens in het midden tegemoet moeten komen.

Nadat de prijs wederzijds is overeengekomen, maak je betalingsafspraken met de verkoper via een gekozen methode. Ik raad aan PayPal of Alibaba E-checking/Trade Assurance te gebruiken om jezelf als koper te beschermen.

Coördineer tenslotte de verzending met je verkoper.

Sommige methoden, zoals expresse/luchtverzending, kunnen door de aanbieder geregeld worden. Als je over zee wilt verzenden en je artikelen per vrachtwagen naar hun eindbestemming wilt vervoeren, moet je waarschijnlijk gebruik maken van de diensten van een expediteur. Deze experts kunnen je helpen met bonding, douane, opslag, trucking en andere diensten.

Naar mijn mening zijn de kleine vergoedingen die ze in rekening brengen de kennis en de bespaarde tijd meer dan waard.

Hoewel Amazon en Alibaba veel overeenkomsten hebben, zijn er ook belangrijke verschillen om te overwegen.

Culturele verschillen

Er zijn een paar dingen die je moet weten over Alibaba en de Chinese cultuur als je voor het eerst zaken doet met overzeese bedrijven. Als je deze verschillen begrijpt, kun je effectiever communiceren en onderhandelen met verkopers, waardoor transacties gemakkelijker verlopen.

Om te beginnen hebben veel verkopers en Chinese leveranciers te maken met een taalbarrière. Hoewel de meerderheid van de verkopers van Alibaba Engels spreekt, leest en schrijft, kan de communicatie moeilijk zijn, vooral via e-mail.

Bovendien zijn Chinese begroetingen anders. In e-mails kunnen ze je aanspreken met "darling" of "sweetheart", wat volkomen natuurlijk is. Verder staat eer hoog in het vaandel in China. Vergeet niet hoffelijk te zijn wanneer je met je leveranciers communiceert (dit is altijd een goed idee, ongeacht waar je leveranciers zich bevinden).

Vakantie en arbeidsethos

Veel arbeiders in China volgen het 996-rooster, wat betekent dat ze zes dagen per week van 9 tot 21 uur werken. Voor mensen die gewend zijn aan een 40-urige werkweek kunnen deze 72-urige weken overdreven lang lijken. Toch is het heel gewoon in China.


Daarentegen hebben veel Chinese arbeiders vier belangrijke feestdagen per jaar: Lentefestival (Chinees Nieuwjaar), Qingming (Graffestival), Dag van de Arbeid en Drakenbootfestival.

Alle vier deze festivals duren vaak een week of langer, en het grootste deel van China is in deze periode gesloten. Dit kan invloed hebben op hoe snel je reacties krijgt van je handelaren, en op de leverings- en verzendtermijnen.

Van oktober tot december wordt China overspoeld met bestellingen, wat de vertragingen nog vergroot.

Dit geldt niet alleen voor Amerikaanse winkeldagen zoals Black Friday en Cyber Monday, maar ook voor China's equivalent van "Black Friday." Singles Day wordt gevierd op 11 november.

Singles Day wordt, net als Black Friday, aangeprezen als China's grootste winkeldag van het jaar. Een impliciet voordeel van Singles Day is dat veel van Alibaba's artikelen worden afgeprijsd, net zoals Amazon dat doet voor Black Friday, Cyber Monday en Prime Day.

Bij het gebruik van Alibaba hebben consumenten te maken met meer dan alleen een taalbarrière. Hoewel er verschillende beveiligingsmechanismen zijn om fraude op Alibaba's marktplaats te voorkomen, komt het nog steeds af en toe voor. Daarom is het cruciaal om de leverancier grondig te onderzoeken met behulp van de leveranciersdatabase in plaats van alleen de geloofsbrieven van Alibaba.

Hoe meer zaken een leverancier in Nederland heeft gedaan, hoe groter de kans dat hij te vertrouwen is.

Bovendien laat de leveranciersdatabase zien met welke andere bedrijven de leverancier eerder heeft samengewerkt, waaronder grote merken als Target, Walmart en Amazon zelf.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait!Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen