Viral Marketing, wat is het? Dit is hoe je uit het niets succes kan hebben!
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 juni 2020 

Viral Marketing, wat is het precies? Dit is hoe je uit het niets succes kan hebben!

Je bent natuurlijk altijd op zoek naar nieuwe manieren om producten te promoten. Het is de taak van elke ondernemer om zijn of haar bedrijf en merk te laten groeien, om uiteindelijk ook echt die “next level” resultaten te bereiken. Een van de beste manieren om meer aandacht te krijgen voor je beste producten of diensten is viral marketing te gebruiken.

Nu is dat een vrij breed begrip, waarbij je niet moet denken dat het altijd vanzelf gaat. Je kent vast wel die leuke filmpjes die uit het niets helemaal viral gaan en zeeën aan kliks, views en aandacht krijgen …en dat kan heel snel gaan!

Maar ga je iets promoten …in de hoop dat het viral gaat, meer aandacht trekt en merkwaardering realiseert voor je producten en diensten?

Je zal dan bijna altijd een goede strategie nodig hebben, om er ook echt alles uit te halen en daadwerkelijk tractie te krijgen met een promotie.

We gaan je in dit artikel uitleggen wat viral marketing is, succesvoorbeelden tonen en tips laten zien hoe je jouw kansen aanzienlijk vergoot om zelf een succesvolle viral marketing campagne te starten.

Wat is viral marketing eigenlijk?

Het is eigenlijk een vrij simpel concept …elke tactiek waarvan het resultaat een snelle online of offline verspreiding is, noem je viral marketing …en dat kan om van alles gaan. Je ziet hiervan natuurlijk veel voorbeelden in de praktijk.

Viral marketing betekenisEen goed voorbeeld zijn pakkende reclames die door fans, maar zelfs mensen die niet eens gebruik maken van dergelijke producten of diensten, gedeeld worden en snel over het internet en ook offline verspreiden. Je zal denken, waarom delen andere mensen (die het merk niet gebruiken) de content ook? Het kan gaan om leuke of dusdanig interessante informatie, waarbij iedereen het graag zal willen delen.

Op die manier zorgt viral marketing er voor dat iets snel verspreid onder een enorm groot publiek, waarbij mensen met interesse voor iets …maar ook nieuwe mensen worden aangetrokken tot wat er gedeeld wordt (het kan gaan om een goed artikel, filmpje, product, dienst, foto en meer).

Heb jij vragen over Viral Marketing? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

Hoe werk viral marketing precies?

Je gaat met een viral marketing strategie producten, diensten of merken promoten via bestaande kanalen. Hierbij zal je voornamelijk moeten kijken naar social media kanalen zoals Facebook, Instagram of bv. YouTube. Nadat je iets hebt geplaatst gaat het balletje rollen en wordt het razendsnel opgepakt door enorm veel mensen, lokaal of internationaal!

Er zijn verschillende manieren om iets viral te laten gaan, waarbij emotie van mensen die het delen ook een rol speelt. Maak je bv. een hilarische video voor een bepaald merk, product of dienst …dan is de kans groot dat het veel gedeeld zal worden en het binnen no-time het olievlek-verspreidingseffect laat zien.

Maar ook andere emoties kunnen een rol spelen bij viral marketing. Verder zijn er natuurlijk ook verstandige, interessante en revolutionaire aspecten die je kan gebruiken voor een viral marketing campagne. Je kan hierbij bv. denken aan een uniek product dat je in de markt wil zetten.

Enkele voorbeelden van viral marketing

We gaan je hieronder een 3-tal succesvolle viral marketing campagnes laten zien die veel kliks en views opleveren.

Dove: Real Beauty Sketches

Een goed voorbeeld is het merk “Dove” die met hun viral marketing campagne over de echte schoonheid van vrouwen, veel aandacht hebben weten te trekken. Met het doel vrouwen die wellicht bepaalde dingen minder mooi vinden aan zichzelf, te confronteren met de waarheid en te laten zien hoe waardevol en prachtig ze eigenlijk echt zijn.

Nadat het merk een beetje in het slop was geraakt, is deze campagne in rap tempo viral gegaan …waarbij ze weer volop aandacht hebben gekregen. Het massaal delen en doorsturen naar vrienden en familie, mensen die erover schrijven en de snelheid van verspreiding via social media liggen allemaal ten grondslag aan de succesvolle campagne.

Het voordeel van de campagne is ook dat het alle vrouwen aanspreekt, van jong tot oud en uit alle lagen van de bevolking (ongeacht geloof, sociale kringen etc.) en hiermee nog krachtiger is …wil je hier een voorbeeld aan nemen, maak dan ook een campagne voor jouw hele doelgroep.

Popey´s: Chicken Sandwich

In 2019 is de bekende restaurantketen Popey’s compleet viral gegaan met de introductie van een overheerlijk broodje kip. En voor wie denkt dat viral marketing slechts 1 keer een ronde kan doen, heeft het mis.Viral marketing voorbeeld

Met hun nieuwe “chicken sandwich” hebben ze het internet gebroken, en iedereen in de rij laten staan om er ook eentje te scoren. En het broodje is nog meer onder de aandacht gekomen, toen “Chick-Fil-A’s” erover is gaan tweeten, omdat het broodje veel op dat van hen lijkt. Het broodje is door alle hype vervolgens in twee maanden tijd helemaal uitverkocht geraakt.

Nadat dit gebeurde heeft Popey’s het er echter niet bij laten zitten, en hebben ze het broodje op en later moment (na verse voorraden) wederom opnieuw leven ingeblazen. En het is niet toevallig dat ze dit op een zondag hebben gedaan, de dag dat hun concurrent Chick-Fil-A’s niet geopend is. En wat blijkt, ze hebben zelfs de piek overtroffen van de initiële campagne …om maar aan te tonen dat iets ook meerdere keren viral kan gaan.

Nike: 30th anniversary van de iconische “Just Do It”

En het bekende sportmerk Nike is ook helemaal viral gegaan met hun campagne, waarin “Just do it” centraal staat. Het hangt ook samen met etnische aspecten, wat natuurlijk ook weer voor veel ophef heeft gezorgd. Op een gegeven moment heeft president Trump zelfs zijn stem laten horen.

Het is natuurlijk een belangrijk onderwerp en helemaal in de VS, waarbij er natuurlijk veel voorstanders zijn …maar ook groepen die de campagne wellicht afkeuren. Toch zorgt iedereen die erover praat voor nog meer aandacht voor het onderwerp, waardoor de viral marketing van de campagne het (grotere) doel heeft bereikt.

Verder heeft de campagne natuurlijk ook veel tractie heeft gekregen door de vele steren die zichzelf hebben laten horen en zien. Je moet hierbij denken aan de bekende tennisster Serena Williams, basketballer Lebron James en American footbal-speler Colin Kaepernick. En de voorbeelden zijn natuurlijk ook door vele anderen gevolgd, waardoor de olievlek alleen nog maar groter wordt.

3 voordelen van viral marketing

Je kan viral marketing enigszins vergelijken met het “15 minutes of fame” principe en bedrijven kunnen veel voordeel halen uit de (vaak) korte maar krachtige campagnes die binnen no-time enorm veel tractie krijgen.

Hieronder laten we je de 3 belangrijkste voordelen van viral marketing zien:

1. Weinig tot geen advertentiekosten

Het is juist de kracht van viral marketing dat iedereen het in rap tempo met elkaar zal delen. En hiermee hoef je dus geen (of weinig) advertentiekosten te betalen, omdat het delen onderling vanzelf gaat. Je bespaart hiermee een berg aan kosten die je anders kwijt zou zijn aan dure advertenties. En zal toch enorm veel aandacht krijgen met je campagne …een win-win situatie dus!

2. Veel meer “brand awareness”

Je kan natuurlijk het beste zoveel mogelijk content creëren voor je merken producten en diensten. Want die waardevolle content zorgt ervoor dat je publiek groeit, en ook je merkwaardering toeneemt (wat zal leiden tot meer conversies). Het voordeel van een viral marketing campagne is dat, wanneer deze aanslaat, er ook snel meer merkwaardering zal plaatsvinden. Hierbij is het dan natuurlijk wel belangrijk dat je alles goed doet.

En ook de geloofwaardigheid van je merk neemt toe

Wat voor viral marketing campagne je ook voert zoals bv. een goed (nieuws) artikel, afbeelding, GIF, video, podcast of andere media …het zal ertoe leiden dat je merk meer bekend raakt bij je publiek en nieuwe klanten aantrekt die bij jou kopen. En ze zullen ook eerder aan je denken bij nieuwe aankopen.

Verder moet je goed snappen dat een viral marketing campagne snel kan accelereren en je dus naast genoeg voorraad (wanneer je merkt dat een campagne steeds meer tractie krijgt) je klanten ook op een eenvoudig en correcte manier zal doorsturen naar jouw producten en diensten.

5 factoren die je viral marketing campagne succesvol maken!

Een viral marketing campagne starten hoef niet gecompliceerd te zijn. In feite kan ook elke ondernemer van klein tot groot een succesvolle campagne starten die opeens flink veel aandacht krijgt. Hierbij zijn onderstaande 5 stappen wel heel belangrijk. Ontdek ze snel zodat je succeskansen aanzienlijk toenemen!

1. Onderzoek

Op de eerste plaats zal je moeten weten, welke content het goed doet bij je (potentiële) klanten, en wie er ook eerder geneigd zijn bepaalde content te delen met anderen. Zo kan je veel gerichter te werk gaan …dan bv. alleen maar iets te proberen in de hoop dat het viral zal gaan.

Viral marketing onderzoekJe kan hiervoor onderzoek doen, door bv. te kijken naar de content op social media platformen zoals Facebook en Instagram om te zien welke content er in jouw branche het meeste viral gaat. Het geeft je een beeld wat mensen leuk vinden en veel met elkaar delen, en in welke hoek je het ongeveer moet zoeken (nieuwe dingen die nog niet eerder zijn gedaan kunnen natuurlijk ook viral gaan, maar het geeft je een beeld qua interesses).

 

Er zijn verschillende pagina’s op social media platformen die je kan raadplegen, om het gedrag van je (potentiële) klanten te achterhalen, namelijk:

• Facebook: most talked about, populair now, today’s spotlight
• Google: Google News en Google Trends
• YouTube: Trending
• Instagram: Explore
• Reddit: homepage (hottest) en Top Scoring Links
• Imgur: homepage (hottest)

Afhankelijk van welke producten je verkoopt, zal je misschien nog specifieker op zoek moeten gaan naar welke viral content het meest aantrekkelijk is voor jouw doelgroep. En de snelste manier om dit te doen is door ook hashtags te gebruiken die speciaal met jouw product of dienst te maken hebben. Hierbij zal je o.a. moeten zoeken op bepaalde zoekwoorden, relevant aan wat je doet.

Om een voorbeeld te geven, Instagram zal nadat je die hashtags gebruikt de topberichten bovenaan laten zien gevolgd door de meest recente voor de zoekwoorden waarnaar je zoekt. Bij YouTube krijg je eerst de meest relevante video’s bovenaan en daarna de meest populaire. En daarbij krijgen geverifieerde YouTube kanalen voorrang …wanneer ze natuurlijk relevant zijn voor waar je naar zoekt. Twitter zal zoekwoorden en hashtags sorteren op relevantie en populariteit, en wederom ook hier krijgen de geverifieerde Twitter gebruikers voorrang wanneer ze relevante content hebben te bieden voor de ingevoerde zoekopdrachten.

Je kan met de ingevoerde zoekopdrachten dus achterhalen welk content mensen te zien krijgen op sociale platformen (maar natuurlijk ook andere belangrijke websites die relevant zijn). Ga je dus iets creëren waarvan de kans groot is dat het goed in de smaak valt, kan jij hiermee ook viral gaan.

Bij het analyseren van (viral) content die hoog in de zoekresultaten staan, is het belangrijk goed aandacht te besteden aan de volgende zaken:

• Om wat voor content gaat het? (een artikel, e-book, podcast, GIF, afbeelding etc.)
• Hoe is de content gedeeld? (link naar een website, link naar een YouTube video, een directe upload etc.)
• Wat is de omvang van alle content? (1000 woorden, 100 pagina’s , een paar uur of paar minuutjes etc.)
• Wie heeft de content gepubliceerd? Een bedrijf (merk), publisher, klanten, reviewers, influencer etc.)

Verkoop je bv. motoronderdelen dan zal je doelgroep interesse hebben in video’s waarbij motors in actie komen op Facebook en Instagram, onderdelen (review) video’s op YouTube, artikelen met de laatste nieuwtjes en technologieën en afbeeldingen of Gifjes die je deelt van video’s op Facebook en Instagram voor platformen zoals Imgur en Reddit. Kortom, je zal op veel verschillende platformen dingen moeten gaan delen om de kans dat het snel zal worden opgepakt te vergroten.

2. Ontdekken en creëren

De volgende stap is ontdekken welke content nu echt de grootste kans heeft om viral te gaan. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je ook een product of dienst toont die er duidelijk uitspringt in de content die je gaat verspreiden …of meer in algemene zin je merk. Je content moet verder natuurlijk ook van hoge kwaliteit zijn.

Wil je dat mensen jouw content gaan delen, zal je namelijk iets moeten creëren waar jouw doelgroep ook echt iets aan heeft (en ook nieuwe klanten aantrekt). Je zal hier dus tijd en geld in moeten steken, om echt iets te maken wat opgepakt en gedeeld gaat worden. Gebruik hierbij ook de juiste zoekwoorden (na een gedegen zoekwoordenanalyse) en plaats ook een duidelijke call-to-action bij voorkeur bovenaan de content …zodat je klanten precies weten waar ze naartoe moeten gaan voor meer informatie en aankopen.Viral marketing ontdekken

Gebruik hierbij ook de dingen die je in voorgaande stappen hebt genotereerd, om een nog beter beeld te krijgen hoe je jouw content kan vormgeven voor meer succes.

Vervolgens ga je de content publiceren op je eigen website, en social media platformen die je gebruikt, omdat ze helpen bij het sneller viral laten gaan van de content.

Wanneer je een stukje content hebt weten te vinden waarin een merk wordt gebruikt dat jij ook verkoopt (of wellicht zelfs jouw eigen merk wordt “gepitched”), is het halve werk al voor je gedaan. En helemaal wanneer die content populair is. Ga je het vervolgens delen, vergroot je hiermee ook weer de kans dat het door jouw doelgroep wordt gezien. Hebben ze interesse en gaan ze over tot aankopen van de producten en diensten is de kans groter dat ze dit nu bij jou zullen doen.

Het voordeel is dan namelijk dat iets al viral gaat, en jij op die trein kunt springen om ervan te profiteren. Je moet dan natuurlijk wel precies hetgeen verkopen of aanbieden, wat ook in de viral content wordt gebruikt. Verder zal je even moeten kijken of je de content rechtstreeks op je eigen plaform kan (mag) uploaden of het beter met een “re-share” kan worden gedaan …afhankelijk van hoe de originele maker van de content hier tegenover staat.

Is er geen bestaande (viral) content die je kan gebruiken? Maak dan zelf content met het doel hiermee viral te gaan! Gebruik onze stappen en kijk wat voor soort content op welke sociale media platformen je wilt gaan plaatsen. Je kan het op een eigen website of webshop zetten, maar dus ook (voor een nog beter resultaat) op de belangrijkste social media platromen plaatsen die je kunnen helpen de content viral te laten gaan.

Kortom, maak een gerichte campagne van hoge kwaliteit en deel het op zoveel mogelijk (social media) platformen om je kans op succes te vergroten (gezien het aantal gebruikers dat op die platformen actief is, en die ook interesse hebben in jouw producten en diensten). We praten hier over miljoenen, zelfs miljarden gebruikers wereldwijd die op dagelijkse basis naar nieuwe content zoeken …waarbij ze ook producten en diensten aanschaffen. Maar hier dus slim gebruik van, door op (minimaal) de grootste platformen je content te delen!

3. Pre-launch voorbereidingen

Iets wat vaak nog een beetje over het hoofd word gezien, is de pre-launch van viral marketing campagnes. Een hele simpele manier waarop je dit kan doen, is het gesprek te starten en bv. ook je team aansporen meer interactie aan te gaan met je doelgroep. Je kan ook denken aan het inzetten van affiliate campagnes of ander zaken die ervoor zorgen dat je nog meer aandacht krijgt voor jouw merken, producten en diensten.

Viral marketing lanceringHet zal ertoe leiden dat mensen steeds vaker en meestal ook een heel stuk uitgebreider over jouw merk gaan praten, waardoor je al wat meer tractie krijgt. En op het moment dat je dan echt de viral marketing campagne lanceert, er al een soort van fundament is gelegd om nog sneller te accelereren. Een “teaser” starten voordat je daadwerkelijke campagne wordt gelanceerd, is dus misschien wel net zo belangrijk!

Je kan bij een pre-launch aan de volgende dingen denken, namelijk:

• Een wedstrijd houden: zorg ervoor dat mensen een prijs kunnen winnen, waar ze ook echt interesse in hebben (en dus niet een of andere afgedankt product) zodat ze er ook echt aan gaan deelnemen en de actie met anderen zullen gaan delen. Plaats het op de belangrijkste social media platformen, en e-mail het met de aankondiging dat er iets nieuws aankomt …je zal jouw doelgroep hiermee reuze nieuwsgierig maken. Doe de prijsuitreiking live of in een video op een of meerdere belangrijke social media kanalen …waarbij je ook gelijk het nieuwe product lanceert, om gebruik te maken van het verkeer dat je zal genereren tijdens de prijsuitreiking.

• Gratis uitproberen: laat een aantal mensen (influencers) het product gratis testen en vraag ze om een eerlijke review te plaatsen van het product. Je krijg hiermee ook weer een hoop meer aandacht die ertoe kan leiden dat je campagne en producten / diensten / merken viral gaan.

• Gastbloggen: probeer met artikelen op andere (top) platformen nog meer de aandacht te trekken naar je product.

• Beta-testing: laat top-influencers je product testen! Je kan hierbij denken aan Apple, bij het elk jaar lanceren van de nieuwe iphones. We praten hier over een groot merk, met enorm veel “brand awareness” …maar het principe blijft hetzelfde. Het tipje van de sluiter lichten voordat een product daadwerkelijk op de markt komt, zorgt altijd voor veel interesse en enthousiasme …en kan ook behoorlijk uitgroeien. Zorg ervoor dat je tijdens die “testfase” alle foutjes of bugs bij de daadwerkelijke lancering hebt opgelost, het is dus naast een goede “teaser” voor je klanten ook een leerproces voor jezelf om te ontdekken waar er nog verbeterpunten zijn, om een geoptimaliseerd product op de markt te brengen.

• Hashtags: gebruik hashtags die ertoe doen vaker, zodat de mensen die interesse hebben de content vaker te zien krijgen. En ook weer gaan delen met diezelfde hashtags en nieuwe hashtags. Het zal je content automatisch bij een steeds groter publiek onder de aandacht brengen. Je bereikt zo precies het doel van jouw viral marketing campagne.

Nadat je dit allemaal in werking hebt gezet, kan je een klein beetje relaxen voordat de echte viral marketing campagne van start gaat.

4. Promotie

Nu komt het echt op de essentie aan van viral marketingcampagnes, het daadwerkelijke promoten ervan. Het is niet altijd vanaf het begin duidelijk waar je campagne toe zal leiden. Sommige content gaat op een heel natuurlijke en automatische wijze viral, terwijl andere content een duwtje nodig heeft om ook echt serieus viral te gaan.viral marketing promotie

Je plaatst iets op verschillende social media platformen die allemaal algoritmes hebben, om te bepalen of iets wel of niet relevant, trending of populair is. Hierbij kijken ze naar hoe snel iets in welke mate wordt bekeken, om je een plaatsje te geven in de zoekresultaten (afhankelijk van je score).

Is het bv. je doel om trending te worden op YouTube, maakt je video een kans op het moment dat:

• een heleboel mensen je video bekijken, liken, delen of er reacties onder plaatsen in de eerste 24 uur na het uploaden ervan
• een heleboel mensen, op wat voor manier dan ook, in aanraking komen met de video in een korte tijd (onafhankelijk van wanneer je de video hebt ge-upload)

Om er zeker van te zijn dat je content de grootste kans maakt viral te gaan, is het belangrijk dat je promotieactiviteiten direct na je lancering gaat uitvoeren. Hierbij helpt natuurlijk ook een sterke pre-launch. Vervolgens wil je ervoor zorgen dat je natuurlijk ook daarna zoveel mogelijk onder de aandacht komt bij een groot publiek …maar de eerste 24 uur zijn dus een kritieke fase voor de algoritmes om te bepalen of je content in de top van de zoekresultaten terecht komt.

Je kan aan de hand van een checklist dingen afstrepen, zodat de promotie op een gerichte en correcte manier verloopt:

• Social Media Posts: deel je content op jouw (merk) social media kanalen en gebruik hierbij de juiste hashtags om nog meer tractie te krijgen
• Werknemers en teamleden: stuur je werknemers of teamleden aan dit ook zoveel mogelijk te doen
• E-mail Marketing: creëer een flitsende e-mail of nieuwsbrief die je verstuurd aan je e-maillijst voor nog meer aandacht voor je lancering
• Influencers: vraag influencers om je content te delen en laat ze ook de producten (eventueel) testen en hier reviews over schrijven
• Betaalde promoties: maak betaalde advertenties op de grootste social media platformen en zet deze in op het moment dat je content live gaat
• Groepen en forums: zorg dat je actief bent op (en wordt) op bestaande of nieuwe platformen, forums, groepen, Q&A secties die relevant zijn voor je lancering om nog meer te accelereren met je viral marketing campagne

Je kan hierbij de regel hanteren dat bij een grote “following” (wanneer je al veel volgers hebt), betaalde promotie misschien niet eens nodig is …om de simpele reden dat het delen in grote lijnen vanzelf zal gaan. Voor kleine bedrijven kan het echter juist wel heel belangrijk zijn, om vanaf het begin de viral marketing campagne te boosten …zodat die sneller viral kan gaan.

5. Track campagnes

Het is bij marketing campagnes soms al lastig echt alles tot in de puntjes te analyseren, om te zien of die succesvol is of bijgestuurd moet worden. Bij een viral marketing campagne is dat alleen nog maar meer. Je wilt echter wel weten of de marketing campagne het gewenste resultaat oplevert.

Want het is natuurlijk geweldig om veel bezoekers te krijgen en kliks of views te genereren, maar is je doel meer verkopen realiseren en gebeurt dat niet …dan is het maar de vraag of je ook echt iets aan de campagne hebt.

Om die reden is het belangrijk goed te plannen, en vanaf het begin van de campagne alles goed te monitoren. Je kan zo alles in real-time bijhouden en ook bijsturen daar waar het nodig is. Zorg ervoor dat je dit regelmatig doet (dagelijks), zodat je ook echt alles uit de viral marketing campagne haalt en doelen bereikt.

Welke soorten viral marketing zijn er eigenlijk allemaal?

Er zijn veel verschillende manieren om “viral te gaan” met content, waarbij tevend niet 1 set aan marketingtechnieken gebruikt kan worden voor elke onderneming. Je zal dus echt op maat gemaakte viral marketing campagnes gaan starten en bepalen wat belangrijk is, maar ook welke platformen er worden ingezet om alles te delen. Hierbij zijn video’s vaak heel populair, maar ook goede artikelen of het posten van relevante zaken is essentieel.

Hierbij kan je viral marketing ook weer onderverdelen in content die je zelf maakt voor producten (en op een natuurlijke of betaalde manier met advertenties laat groeien), content die anderen creëren of content die tegen betaling wordt gemaakt en gepromoot door influencers.

We gaan hieronder verder in op de verschillende soorten content die je kan maken, om een goede viral marketing campagne te starten …en deze succesvol te laten zijn!

Viral video content

Viral content is er in verschillende soorten, waarbij video’s ook zeer populair zijn. Op YouTube kunnen gebruikers door “trending” video’s browsen …en volgens YouTube zelf worden de video’s gerangschikt op views, de snelheid waarmee de views stijgen, waar de views vandaan komen (op YouTube zelf of bv. via “embedded” video’s op andere platformen) en wanneer de video is ge-upload.

Video viral marketingHet zijn overigens niet de enige signalen die bepalen of video’s trending worden of niet. YouTube kijkt natuurlijk naar meer data zoals likes en dislikes, reacties op video’s en hoe lang gebruikers naar de video kijken. Ze geven bv. zelf aan dat video’s met de meeste views, niet per definitie ook altijd bovenaan staan (het kan zijn dat in verhouding andere video’s het beter doen, op basis van overige metrics die ook een belangrijke rol spelen).

Hierdoor zullen de zoekresultaten ook diversiteit laten zien waarbij productvideo´s, reclamespotjes en reviews tussen andere content (entertainment, nieuws en overige relevante zaken) in de zoekresultaten terechtkomen.

Viral social content

En ook Facebook heeft manieren om de meest populaire content te tonen aan gebruikers via o.a. nieuws-feeds en in de trending video’s sectie van de website of app. Ze proberen gebruikers hiermee de belangrijkste content te geven, waarbij minder content van bedrijven wordt gebruikt (en juist meer van personen). Natuurlijk zal een product dat in trending content verschijnt, wel heel veel aandacht krijgen en kan het dus ook viral gaan.

Instagram (ook van Facebook) heeft ook een vergelijkbare manier om trending content te tonen aan gebruikers, waarbij kleine bedrijven (in tegenstelling tot Facebook) juist wel sneller ranken. Hoewel het ook steeds vaker personen (in plaats van bedrijven) zijn die de leiding nemen op het platform.

Viral content in de organische zoekresultaten van Google

Natuurlijk zijn social media kanalen een goede manier om content “viral” te laten gaan. Maar het is niet de enige manier. Je kan ook veel verkeer, views en kliks genereren door hoog in de Google SERP’s (Search Engine Results Pages) te belanden.

Is het vrij lastig om hoog in de zoekresultaten te belanden voor een bepaald zoekwoord? Je kan dan ook kijken of het mogelijk is jouw product in een artikel te krijgen dat wel hoog in Google staat, voor dat zoekwoord. En hierbij bv. denken aan nieuwswebsites.

Ze verschijnen met relevant nieuws en goede artikelen, vaak hoog in Google en op pagina 1 (omdat het belangrijke nieuwswaardige artikelen zijn). Verder speelt de autoriteit van de nieuwswebsite natuurlijk ook een rol …wanneer bv. de Telegraaf een nieuwswaardig artikel plaatst, is de kans groot dat deze op pagina 1 onder Google nieuws wordt weergegeven voor het zoekwoord dat relevant is voor het nieuwsartikel.

Je kan ook via e-mail aan viral marketing doen

En ook e-mailcampagnes zijn een prima manier om aandacht te creëren voor je merken, producten of diensten. Het inspelen op een bepaalde behoefte van je (potentiële) klanten, kan je prima doen door een flitsende nieuwsbrief te maken met uitgebreide informatie. Verder is het hierbij ook belangrijk dat je een goede “call-to-action” gebruikt voor elke product of dienst die je in de nieuwsbrief wilt aanbieden.Viral email marketing

Op die manier wordt het namelijk veel makkelijker voor je klanten gelijk actie te ondernemen, zonder dat ze op de website hoeven te zoeken naar je producten of diensten.

Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 20% van abonnees nieuwsbrieven opent, maak er dus slim gebruik van!

Wanneer ga jij starten met viral marketing activiteiten?

Je weet nu dat viral marketing een zeer goede en effectieve manier kan zijn om jouw merken, producten of diensten onder de aandacht (van je doelgroep) te krijgen. Er zijn verschillende manieren om het aan te pakken. Maar het is dus altijd belangrijk dat je echt waardevolle content deelt.

Ga je een viral marketing campagne starten? Neem dan onze tips uit dit artikel mee, en bedenk de beste content voor je publiek. Bedenk ook goed wat je met de campagne wilt bereiken, in de meeste gevallen komt het natuurlijk neer op meer bekendheid …maar het ultieme doel daarna is meer verkopen van de producten en diensten die je aan het promoten bent.

Kortom, start met het creëren van een geweldige campagne en kijk hoe het valt bij je doelgroep en nieuwkomers. Je kan gelijk succes behalen, en zo niet …is je opgedane kennis en ervaring een leerweg om de volgende keer wel viral te gaan met je viral marketing activiteiten!

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies