Verkopen via Amazon? 24 tips voor meer verkopen op Amazon!
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 juni 2019 

Verkopen via Amazon? 24 tips voor meer verkopen op Amazon!

Amazon is het grootste online verkoopplatform van de wereld. Veel mensen kopen op Amazon met de gedachte dat ze ook echt producten van Amazon zelf aanschaffen. Maar het zijn voor bijna 50 procent derde partijen (verkopers) die verkopen op Amazon en hun producten via de website aanbieden.

Wil je beginnen met verkopen op Amazon? Dan is het eigenlijk vrij simpel om hiermee te starten.

Scroll op amazon.com helemaal naar beneden en klik dan bij “Make Money with Us” op “Sell on Amazon”. Je wordt doorverwezen naar een andere pagina met een button “Start selling”, waarop je moet klikken om verder te gaan. In het vervolgvenster kan je bij “Choose a selling plan” kiezen voor “individual” of “Professional” (aanbevolen). Start met verkopen door verder te gaan met de “Sign up” button.

Gebruik deze 24 tips voor meer verkopen op Amazon

Nu je aanmelding is voltooid, gaan we je hieronder een 24-tal tips laten zien hoe je goed van start gaat. Of wanneer je al bezig bent jij meer verkopen op Amazon gaat realiseren!

1. Registreren op Amazon als professionele verkoper

Je kan op 2 manieren verkopen op Amazon namelijk als individuele en professionele verkoper. We laten je hieronder de voordelen van de professionele verkoper account zien.

Deze voordelen zijn:

• Wanneer je een individuele verkoper bent, rekent Amazon 15 procent verkoop commissie en 99 dollarcent per verkoop. Wil je een professionele verkoper worden dan betaal je bijna 40 dollar per maand, maar niet de bijna 1 dollar extra per verkoop. Draai je meer dan 40 verkopen per maand, dan bespaar je dus geld op de fees die Amazon rekent voor individuele verkopers.
• Ben je een professionele verkoper, dan kan je ook productvermeldingen (bestelpagina’s) maken voor items die momenteel nog niet verkocht worden op Amazon. Je kan ook productbundels creëren, waar we het verderop in dit artikel nog verder over gaan hebben. Het is een hele slimme manier om je omzet en winst te vergroten. De combinatie van deze 2 zal je helpen snel die 40 verkopen of meer per maand te realiseren.
• Amazon heeft een aantal categorieën met beperkte toegang (kleding, schoenen, sieraden en autoaccessoires zijn er slechts een paar), waarvoor je een professionele verkoper account nodig hebt om hierin te kunnen verkopen.
• Je kan voorraden bijhouden met het gebruik van feeds, spreadsheets en rapporten.
• Maak gebruik van promoties, cadeauservice en andere speciale diensten.
• En dan nog een heel belangrijk voordeel van verkopen op Amazon met een professionele verkoper account, toegang tot de “Amazon Buy Box”! Bijna 80 procent van de Amazon verkopen ontstaan hieruit.

2. Verkopen met FBA (Fulfillment by Amazon)

FBA staan voor Fulfillment by Amazon, wat betekent dat je al jouw producten naar Amazon Fulfillmentcentra stuurt. Wanneer er een product (of meerdere items) verkocht worden zorgt Amazon voor de verzending hiervan. Verder zullen ook de klantenservice, communicatie met klanten, retourzendingen en terugbetalingen aan klanten door Amazon worden afgehandeld.

Veel verkopers hebben baat bij FBA en zien hun verkopen en omzet stijgen. Je betaalt dan wel iets meer fees aan Amazon, maar je verkopen zullen doorgaans ook toenemen doordat alles een stuk makkelijker gaat.

Je zal er ook kostbare tijd mee besparen die je anders kwijt bent aan het verpakken en versturen van pakketjes. Dit biedt meer mogelijkheden voor waardevolle taken zoals product research en sourcing.

Het is dus zeker iets om in overweging te nemen wanneer je gaat verkopen op Amazon!

3. Volg de regels

Amazon heeft, net als andere platformen zoals eBay, een aantal regels en voorschriften waaraan je zal moeten voldoen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een eBay, zijn de regels op Amazon niet snel aan veranderingen onderhevig, begrijpbaar en kan je ze makkelijk opvolgen.

Je kan via deze link <a href=”https://sellercentral.amazon.com/gp/help/external/1791?language=en-US&ref=mpbc_1161302_cont_1791″>hier</a> de algemene beleidsregels van Amazon vinden.

Om specifieke beleidsregels te vinden over verkopen op Amazon, kan je inloggen via “Amazon Seller Central” en op de help button klikken. Type vervolgens “Amazon policy” in de zoekbalk. Wanneer de pagina verschijnt, kan je in de kolom aan de linkerkant zoeken naar de beleidsregels voor al je Amazon activiteiten.

Amazon heeft ook een speciale pagina die over FBA (Fulfillment by Amazon) gaat.

<a href=”https://sellercentral.amazon.com/gp/help/external/53921?language=en-US&ref=mpbc_200229160_cont_53921″>Klik op deze link voor de FBA pagina!

4. Verover de Amazon Buy Box voor meer verkopen op Amazon!

Wanneer je potentiële klanten zoeken op Amazon, verschijnen er verschillende items in de zoekresultaten. Vervolgens klikt een bezoeker op een van deze artikelen en komt op de productpagina uit. Mits je geen exclusieve producten verkoopt, deel je deze pagina met andere aanbieders (verkopers) waarvan er maar één in de “Amazon Buy Box” terechtkomt.

Het is heel belangrijk in die Amazon Buy Box te komen, gezien volgens Amazon zo rond de 80 procent van de verkopen voortkomen via deze “Koopbox”. De Amazon Buy Box is het vakje naast een product waarin de button “Add to Cart” staat.

Je zal snappen dat op het moment wanneer jouw producten hiervoor in aanmerking komen jij veel meer zal verkopen!

Er zijn een 3 manieren om meer kans te maken op de Amazon Buy Box, namelijk:

1. De laagste prijs bieden inclusief verzendkosten!
Ben jij goed bezig met jouw verkopersaccount op Amazon en hanteer jij de laagste prijs inclusief verzendkosten? Dan zal je product in de Amazon Buy Box belanden en heb je voordeel boven de andere verkopers op Amazon.

Hierbij moet je wel bedenken dat wanneer een verkoper FBA gebruikt, Amazon ervan uitgaat dat de verzenkosten nul zijn. De reden hiervoor is dat Amazon Prime Members hun producten gratis binnen 2 dagen kunnen laten bezorgen. En alle andere Amazon klanten krijgen gratis “standaard” verzending van producten met een totale waarde van boven de 35 dollar.

Stel je voor jij verkoopt een messenset voor 129 + 9.90 dollar aan verzendkosten. Het totaal samen met de verzendkosten komt dan op 138.90 dollar. Wanneer een FBA verkoper dezelfde set verkoopt kan die een prijs hanteren van 137.90 dollar. Deze prijs is dan 8.90 dollar boven jouw verkoopprijs, maar 1 dollar onder de totale prijs met verzendkosten. En hiermee de Amazon Buy Box winnen, omdat Amazon ervan uitgaat dat de verzendkosten van deze verkoper nul zijn.

2. Verkoop een item dat niemand anders heeft!
Heb je een uniek artikel en ga je deze verkopen op Amazon? Dan zal je altijd de Amazon Buy Box winnen. Je bent namelijk de enige verkoper die het product aanbiedt. Een goede en slimme manier om dit te doen is het creëren en verkopen van je eigen private label.

3. Start met productbundels verkopen op Amazon!
Wanneer er andere verkopers zijn voor het product dat je wilt verkopen, probeer dan op een creatieve manier productbundels te creëren. Je kan bijvoorbeeld een leuke set of toolkit bedenken voor mensen die een eigen koffiemachine bezitten.

Door het maken van een productbundel (van items die ook allemaal los verkocht worden op Amazon) creëer je een nieuw item. Hiermee zal je altijd de Amazon Buy Box winnen (totdat iemand je idee natuurlijk kopieert). Je kan ook producten combineren met elkaar en een set maken. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een messenset van 4 verschillende keukenmessen, met daarbij een slijpsteen.

Je kan bijna alle producten combineren en verkopen op Amazon als een uniek item. De enige regel is echter dat je productbundels met media items, zoals boeken en DVD’s, niet in de media categorie kan plaatsen. En ook geen media product met andere mediaproducten kan bundelen.

En als laatste kijkt Amazon ook nog naar de metrics van je account. Om een voorbeeld te geven, stel je verkoopt een product voor 15 procent meer dan de 2 andere verkopers die het ook verkopen op Amazon. Jij krijgt 100% positieve feedback op Amazon, terwijl de andere 2 verkopers 90 en 92 procent positieve feedback krijgen. Je zal hiermee toch de Amazon Buy Box winnen, puur vanwege deze statistieken.

5. Snel reageren op je klanten

Wanneer je vragen of opmerkingen krijgt van klanten, zou Amazon het liefst zien dat deze vragen binnen 24 uur worden beantwoord. Doe je dit niet? Dan is dat volgens Amazon een tekortkoming!

In Amazon Seller Central zie je deze vragen aan de linkerkant van de pagina. Je kan er zelfs voor kiezen de vragen van klanten door te sturen naar je e-mailadres (forwarden).

Zo kan je de vragen ook beantwoorden, wanneer je even niet op Amazon bezig bent. En kan je ze zelfs openen vanaf je telefoon. Ideaal, voor wanneer je klanten graag zo snel mogelijk te woord staat en punten wilt scoren bij Amazon.

6. Zorg voor een vlotte en correcte levering

Amazon eist dat je levertijden duidelijk maakt aan jouw klanten en deze nakomt, voorzien van de correcte trackinginformatie. Doe je dit niet? Dan zal je status afnemen of zelfs je account kunnen worden ingetrokken (voor wie het echt bont maakt).

7. Let op met codes, tijdens het toevoegen van producten

Ga je een item verkopen op Amazon, dan kan je tijdens het plaatsen hiervan de productcode invoeren bij “Add a Product”. Wanneer je dit doet en het artikel wordt al verkocht op Amazon dan zal hiervan automatisch een voorbeeldlijst getoond worden. Maar je zal nu echt goed moeten opletten dat het item welke je uit de lijst selecteert ook exact het item is dat jij wilt gaan verkopen.

Fabrikanten passen nog wel eens wat zaken aan, waarbij de productcode echter hetzelfde blijft. Dit kan leiden tot veel retourzendingen en klachten van klanten. Zo ontvang je dus onnodig slechte reviews en raak je de producten ook niet kwijt.

Om dit te voorkomen zal je dus goed moeten kijken naar alle details van een product, zodat deze 100% overeenkomen. Ga hierbij niet alleen af op afbeeldingen, maar neem ook de productomschrijving en alle specificaties van het product goed door. Zo weet je zeker dat het precies overeenkomt met wat jij gaat verkopen!

8. Wees accuraat met productomschrijvingen

Dit lijkt vanzelfsprekend, maar je moet begrijpen dat zelfs de kleinste verschillen worden opgemerkt door klanten wat kan leiden tot retourzendingen, slechte reviews en een schorsing van je account door Amazon.

9. Vraag naar feedback

Klanten laten zelden feedback achter, tenzij je ernaar vraagt. Je kan hiervoor ook tools gebruiken zoals Kilby die je helpen, waarmee automatisch e-mails worden verstuurd naar klanten met de vraag feedback te geven wanneer er iets aan de hand is met hun producten of levering.

De kans bestaat dat je meer feedback krijgt van jouw klanten en ze eerst contact opnemen, voordat ze een review plaatsen.

Zo kan je klanten beter helpen en ook een goede reputatie opbouwen voor de toekomst!

10. Gebruik grote afbeeldingen en handel volgens de richtlijnen

Gebruik ook afbeeldingen die aan de eisen voldoen die Amazon stelt. Hierbij kan je denken aan bepaalde maten en resoluties, maar ook dat je producten op een witte achtergrond moeten worden getoond. Wil je alle regels weten voor het plaatsen van productfoto’s? Log dan in op Amazon Seller Central en klik op <a href=”http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html/ref=help_search_1-1?ie=UTF8&nodeId=200202110&qid=1386464812&sr=1-1″deze</a> link.

11. Verzoek klanten feedback of reviews te geven

Slechts een heel klein deel van alle klanten van Amazon laat feedback achter, zelfs een nog kleine percentage reviews. Het is hierom dat verkopers op Amazon diensten gebruiken om deze cijfers te boosten.

Zorg er wel voor dat je een service gebruikt die voldoet aan alle eisen van Amazon, ze zien er namelijk streng op toe dat alles ook goed verloopt.

Je zal door toenemende en met name positieve reviews, meer tijd in de Amazon Buy Box doorbrengen met je producten Wat zal leiden tot meer verkopen!

12. Reduceer opslagkosten met JIT inventory management

Just In Time (JIT) helpt je slim bij de aanvulling van je voorraden, vlak voordat deze op dreigen te raken. Zo ben je altijd op de juiste tijden bevoorraad met nieuwe producten en voorkom je onnodig lange opslag en bijbehorende kosten (fees) die je aan Amazon zal moeten betalen hiervoor.

Je kan dit doen met de zogenoemde “Replenishment Alerts” (meldingen voor het aanvullen van je voorraden). Je kan dit met verschillende instellingen doen, bijvoorbeeld wanneer je nog maar een bepaald aantal op voorraad hebt van een product.

Ben je bekend met de levertijden van je producten? Dan weet je ook precies wanneer jij weer nieuwe orders moet plaatsen, samen met JIT is het in een handomdraai gebeurd.

13. Verhoog je Average Selling Price (ASP) voor meer winstmarges

Een van voornaamste FBA fees is de “handling fee” die meestal rond de 2 dollar ligt voor items van een standaardformaat.

Het regelmatig verkopen op Amazon van producten die een paar tientjes kosten, maakt dat deze fee een flink percentage van je winst opslokt.

Probeer dan ook je voorraden te doorspitten en zoek naar producten met een hogere verkoopprijs. Het meest ideale is wanneer je een “Average Selling Price” (gemiddelde verkoopprijs) behaalt met je totale voorraad van zo’n 35 dollar. Probeer dus items die voor minder verkocht worden eruit te filteren.

Er zijn wellicht uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer je enorm veel winst maakt op bepaalde producten onder de 35 dollar. Maar het streven zou moeten zijn om producten te verkopen die hierboven liggen. Zo betaal je namelijk minder in procenten voor deze “handling fees”!

14. Label je items correct voor verzending naar FBA

Het zou zomaar een keer kunnen gebeuren dat je labels door elkaar gooit en ze op de verkeerde producten belanden.

Denk hierbij ook aan simpele dingen zoals de kleur van producten. Hiermee alleen al zal je slechte reviews krijgen en veel retourzendingen wat je een hoop extra geld zal kosten.

Maak hiervoor een systeem voor jezelf waarbij je dubbel checkt, of verpak je producten zo dat je door de verpakking heen kan kijken om een extra check te kunnen uitvoeren.

15. Zet een paar stappen harder, om negatieve reviews te verwijderen

Wanneer je neutraal of negatieve feedback krijgt, stuur dan een mail naar je klanten met een excuus voor mogelijke problemen die ze ervaren met het product of de levering. Je kan er bijvoorbeeld ook een kortingsvoucher bijdoen, zodat je klanten het idee hebben dat je ze echt tegemoet wilt komen.

Zorg er altijd voor dat je met jouw klanten meeleeft en een oplossing voor ze zoekt. Hiermee is de kans groot dat wanneer je ze in een later stadium verzoekt negatieve feedback te verwijderen, ze dit meestal ook doen.

En het werkt vaak, wat je ook een betere status zal opleveren op Amazon!

16. Verpak je zending voor Amazon correct om beschadigingen, vertragingen en penalty’s te voorkomen

Amazon hanteert duidelijke regels omtrent de verzending van je producten naar de Amazon Fulfillmentcentra. Zorg ervoor dat je deze netjes en correct opvolgt. Zo voorkom je dat producten beschadig raken, de verzending vertraagd wordt en je penalty’s krijgt van Amazon.

<a href=”https://sellercentral.amazon.com/gp/help/external/200141500?language=en-US&ref=mpbc_200243250_cont_200141500″>Via deze link kan je alle regels voor verpakken van je producten bekijken, op de website van Amazon zelf. 

17. Beheer je voorraden proactief

Amazon doet aan het toekennen van “Sales Ranks” voor producten, gebaseerd op vernieuwing en bevoorrading.

Heb je producten die als een tierelier gaan waardoor je een hoge sales rank behaalt? Zorg er dan voor dat je ze op tijd weer in voorraad hebt. Je zal namelijk flink kelderen in sales rank, wanneer het een tijdje duurt en de weg terug omhoog is pittig.

Probeer niks en zeker geen populaire producten uit voorraad te laten gaan die je wilt verkopen op Amazon. Je zal moeten weten hoe lang producten nodig hebben om bij Amazon te arriveren, zodat je altijd op tijd bent.

Let hierbij extra op voor seizoensgebonden producten, waarbij de levering langzamer kan zijn dan normaal en verkopen opeen heel snel kunnen accelereren.

18. Gebruik FBA voor Multi Channel Orders

Wil je ook via eBay of andere kanalen verkopen, dan kan je deze orders vervullen met Amazon. Hiervoor zal je op de “FBA inventory pagina” in de dropdown (actions) moeten kiezen voor “Create Fulfillment Order”. Vul hier alle benodigde gegevens in en elke keer wanneer er iets via eBay wordt verkocht zal de rest automatisch worden geregeld.

19. Onderhandel exclusieve verkooprechten met je leveranciers

Een van de manieren om in de Amazon Buy Box te komen, is exclusieve producten verkopen. Probeer dan ook de exclusieve verkooprechten voor een product te krijgen bij je fabrikant. Dit kan lastig zijn, maar in sommige gevallen kan je met een beetje slim onderhandelen deze toch voor elkaar krijgen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleine fabrikanten die je tegenkomt (je vind ze ook vaak op beurzen). Het kan zijn dat ze niet eens op Amazon verkopen. Je kan uitleggen waarom verkopen lastig is voor ze, omdat veel verkopers de prijzen van hun producten verlagen. Dusdanig, dat er weinig te verdienen valt voor ze en dat jij daarom hun producten tegen vaste prijzen wilt aanbieden met exclusieve verkooprechten. Verder zal je er ook melding van maken wanneer je ziet dat er gekopieerd wordt door andere partijen.

Het kan je zomaar exclusieve verkooprechten opleveren en een vast plaatsje in de Amazon Buy Box, waardoor je meer zal verkopen op Amazon!

20. Leer de Amazon Keywords Tool te gebruiken

Er zijn een aantal tips die niet door alle verkopers worden gebruikt, tijdens het plaatsen van nieuwe producten en bijbehorende zoekwoorden.

Let bij het invoeren van zoekwoorden op onderstaande zaken:

• Herhaal geen zoekwoorden in het zoekwoordenveld die al in je titel staan, je kan hier wel die van productomschrijvingen en specificaties plaatsen. Amazon kijkt namelijk het eerst naar je titel, bij het matchen van zoekwoorden.
• Voer ook zoekwoorden los van elkaar in, wanneer aannemelijk is dat bezoekers hetzelfde doen.
• Gebruik in sommige gevallen verkeerde spellingen.
• Neem ook zoekwoorden die in verschillende vormen kunnen worden ingetikt mee.
• Sommige bezoekers gebruiken Engels op de Britse manier, waarvan de spelling soms iets anders is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld color en colour. Neem beide mee om je kansen te vergroten!

21. Amazon FBA Storage fees

Probeer je verkoopproces en voorraad aanvulling te optimaliseren om zoveel mogelijk Amazon FBA Storage fees te reduceren.

22. Wees voorzichtig met specifieke materialen in de productnamen

Gebruik enkel specifieke namen bij producten wanneer deze ook echt 100% kloppen. Zo voorkom je ontevreden klanten en reprimandes van Amazon. Wees zo duidelijk mogelijk naar je klanten!

23. Let op bij de vermelding van kleuren

Wees op dezelfde manier zo accuraat mogelijk over kleuren om klachten te voorkomen.

24. Probeer extra kosten voor verzendingen te vermijden

Probeer je producten zo slim mogelijk te verpakken. Het komt soms namelijk voor dat er wordt gekeken naar de afmetingen van pakketten, waarop dan een geschat gewicht wordt losgelaten. Terwijl je wellicht ook 2 producten in hetzelfde formaat kwijt kan. Ga hier dus slim mee om en voorkom extra kosten!

Ga aan de slag met deze tips voor meer verkopen op Amazon!

Nu je weer een hoop fijne kneepjes van het vak hebt geleerd, is het zaak ze van toepassing te laten zijn in de praktijk.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies