Verkopen op Walmart: inmiddels meer dan 100.000 externe verkopers!
Verkopen op Walmart: inmiddels meer dan 100.000 externe verkopers!
22 september 2021 

Verkopen op Walmart: inmiddels meer dan 100.000 externe verkopers!

Het is groot nieuws dat het Walmart platform zeer goede zaken doet, dat is ook goed zichtbaar aan het feit dat ze meer dan 100.000 externe verkopers hebben bereikt die hun platform versterken …een tweede jaar dat die cijfers dus zijn verdubbelt.

Na het bereiken van 50.000 verkopers in juli 2020, voegt de markt nu maandelijks bijna 5.000 nieuwe verkopers toe. Net zoals op andere marktplaatsen, worden veel daarvan nooit actief …35.000 van de 100.000 verkopers hebben momenteel producten te koop staan. Toch groeit Walmart in het aantal actieve verkopers sneller dan ooit.

De GMV (Gross Merchandise Value) van de markt groeide in 2020 met meer dan 100 procent. Walmart maakt de marktplaats GMV niet bekend in dollars …hoe dan ook, het is voor veel verkopers de op één na belangrijkste marktplaats geworden, ondanks dat het aanzienlijk kleiner is dan eBay.

Een groeiend aantal verkopers daarvan is internationaal. In maart breidde Walmart hun marktplaats uit om de eerdere beperking voor alleen de VS te verwijderen. In juli kwam 15% van de nieuwe verkopers uit China. Het cijfer stijgt elke maand …binnenkort komen er maandelijks 1.000 verkopers uit China bij. De meeste tonen echter leveringsschattingen langer dan een week.

In februari zei Walmart tegen investeerders: “Dit jaar zullen we het aantal verkopers op onze markt aanzienlijk vergroten.” Het doet dit door samen te werken met Shopify en BigCommerce en door uit te breiden met internationale verkopers. Het toenemende verkopersuniversum brengt infrastructuuronderdelen zoals fulfilment en reclame op de voorgrond.

Walmart dringt er bij verkopers op aan om zijn Walmart Fulfillment Services (WFS) magazijnservice te gebruiken. Het aantal verkopers dat WFS gebruikt, groeit sneller dan het aantal verkopers dat tweedaagse verzending vanuit hun magazijnen aanbiedt. Het bedrijf lijkt te racen om meer te draaien in en met de Walmart + compatibel te zijn, een lidmaatschap dat momenteel is opgebouwd rond boodschappen.

Adverteren begint een meer kritische hefboom te worden, aangezien er nu maar weinig niches zijn zonder substantiële concurrentie. De marktplaats groeit echter aanzienlijk sneller dan het aantal shoppers op Walmart. Dat vergroot de rol van advertenties om anderen te overtreffen in zoekresultaten. Walmart haalt dit in door meer advertentiemogelijkheden aan te bieden.

Het kan voor jouw ook interessant zijn om juist nu eens jouw kansen te bekijken, omdat het platform meer tractie lijkt te krijgen.

Naast een hoge zichtbaarheid voor klanten en weinig concurrentie, biedt Walmart verkopers verschillende andere voordelen en we hebben er een aantal op een rijtje gezet.

1. Je krijgt toegang tot gratis verzending binnen 2 dagen

Verkopen op Walmart verzendenJe bent vast wel bekend met het Amazon Prime lidmaatschap. Een van de belangrijkste voordelen van het programma is de gratis verzending van bestellingen via het platform binnen twee dagen. In feite is het een functie die Amazon agressief promoot. Hiermee krijgen consumenten een soort uitnodiging om lid te worden van dat Prime-lidmaatschap op de startpagina terwijl ze door categorieën bladeren en wanneer ze aan het afrekenen zijn en een verzendoptie kiezen.

En op de huidige tweede plaats, na Amazon uiteraard, is Walmart's reactie op Amazon Prime en hun Prime-badge de Walmart TwoDay Shipping-tag. Met de tag kunnen verkopers shoppers snelle verzending garanderen, kopers vastleggen die klaar zijn om te kopen en meer zichtbaarheid krijgen voor hun producten.

Je zal merken dat er in de linker-navigatie van elke categoriezoekopdracht op Wallmart.com een filter is voor verzendopties. 2-daagse verzending is gemarkeerd in vet, groene tekst, zodat het opvalt in vergelijking met andere verzendopties. Productvermeldingen met de tag voor gratis verzending hebben ook dezelfde vetgedrukte, groene tekst, waardoor het voor shoppers gemakkelijk is om naar beneden te scrollen op een pagina om te zien welke producten in aanmerking komen.

Dit gedurfde kleurenschema gaat ook over naar de eigenlijke productpagina, waar gratis verzending binnen 2 dagen prominent op de pagina verschijnt.

Om in aanmerking te komen voor gratis verzending binnen 2 dagen, zijn er vier criteria waaraan je moet voldoen:

1. Tijdige verzending >95%
2. Tijdige levering >95%
3. Geldige tracking tarieven >95%
4. Laag annuleringspercentage <1,5%

Naast deze criteria moet jij ook beschikken over een solide retourbeleid en een sterke klantenondersteuning. Je moet minimaal 90 dagen een Walmart Marketplace-verkoper zijn OF minimaal 100 bestellingen hebben uitgevoerd. Walmart gebruikt deze criteria om ervoor te zorgen dat verkopers zich aan die gemaakte afspraken kunnen houden wanneer klanten om gratis verzending van twee dagen vragen.

En nog een bonus is dat je automatisch in aanmerking komt voor gratis verzending binnen 2 dagen wanneer jij Deliverr gebruikt om jouw afhandeling te automatiseren. Deliverr regelt de verzending voor je, zodat je kan garanderen dat je klanten hun bestellingen op tijd krijgen. Kortom …het neemt je dus een hoop werk uit handen.

Je hebt ook een enorme kans om jouw omzet te verhogen, aangezien slechts nog relatief weinig verkopers op de site 2-daagse verzending gebruiken. En je hebt dus een grotere kans om op te vallen, vooral wanneer kopers filteren op snelle verzending, en jouw bedrijf sneller laten groeien dan een verkoper die zich meer richt op verkopen op slechts één marktplaats, zoals Amazon.

Enkele andere voordelen van gratis verzending binnen 2 dagen zijn:

• verbeterde zoekresultaten rankings: we hebben ontdekt dat de Walmart TwoDay Shipping-tag helpt bij het optimaliseren van productvermeldingen, omdat ze meestal dichter bij de top van de zoekresultaten verschijnen. Hoe hoger jouw producten in zoekopdrachten staan, hoe groter jouw kansen op verkopen;

• opname gefilterde zoekopdrachten: wanneer klanten die op het laatste moment kopen of gewoon snelle verzending willen, filteren op 2-daagse verzending, verschijnen jouw producten het eerste, wat jouw kansen op verkopen groter maakt;

• Walmart Buy Box: in vergelijking met andere externe verkopers die dezelfde producten verkopen, zorgt het label voor 2-daagse verzending ervoor dat jouw producten eerder worden gekocht, zelfs wanneer jouw prijzen iets hoger zijn dan die van de concurrentie;

• ervaar stijgende verkopen: gratis verzending binnen twee dagen is een onbenutte kans voor een site zoals Walmart met meer dan 100 miljoen unieke bezoekers per maand . Met zo weinig verkopers die deze tag gebruiken om hun producten te markeren, worden je producten voor jouw doelgroep geplaatst wanneer ze filteren op verzendopties;

• versnelt het koopproces: met tags kunnen klanten snel vinden en sorteren wat ze zoeken, zodat ze eerder vroeger dan later zullen kopen;

Zorgen dat je voldoet aan eisen voor gratis verzending binnen 2 dagen. Je harde werk zal zijn vruchten afwerpen, want het label voor gratis verzending betekent dat je in aanmerking komt om het soort verzending aan te bieden dat klanten gewend zijn.

2. Walmart Fulfillment ServicesWalmart Fulfillment center

Walmart Fulfillment Services (WFS) is antwoord van het bedrijf op Fulfillment by Amazon (FBA). Het programma stelt verkopers in staat door het gemakkelijker te maken om bestellingen uit te voeren. Verkopers kunnen hun voorraad naar de fulfilmentcentra van Walmart sturen voor veilige opslag en verzending.

Enkele voordelen van Walmart Fulfillment Services zijn:

• snelle levering, makkelijk retourneren en goede klantenservice …via WFS kunnen verkopers hun producten binnen 2 dagen verzenden;

• eenvoudige prijzen en geen verborgen kosten …WFS gebruikt een eenvoudige kostenstructuur met een vast maandelijks opslagtarief en een uitvoeringsprijs op basis van alleen het verzendgewicht;

• eenvoudig bijhouden van inventaris …bestellingen en verzendingen, via gemakkelijk leesbare dashboards kunnen verkopers een volledig beeld krijgen van wat ze op voorraad hebben, welke bestellingen zijn gedaan en welke bestellingen zijn afgeleverd;

• persoonlijke ondersteuning voor jouw bedrijf …Walmart biedt klantenservice en helpt verkopers bij het beheren van alle vragen van klanten, terugbetalingen en retourzendingen, verkopers kunnen ook hulp krijgen van WFS-callcentermedewerkers om al hun vragen beantwoord te krijgen;

• verhoogde zichtbaarheid …verkopers die WFS gebruiken krijgen automatisch Walmart's TwoDay-tags, ze krijgen ook hogere rankings en Buy Box-bekendheid in de Walmart Marketplace-zoekopdrachten;

Je moet een bestaande Walmart Marketplace-verkoper zijn om gebruik te kunnen maken van WFS …verkopers kunnen hier terecht om aan de slag te gaan met Walmart Fulfillment Services.

3. Afhandeling uitbesteden aan een door Walmart goedgekeurde partner

Verkopen op Walmart.comWalmart geeft verkopers de mogelijkheid om verschillende verzendmethoden zoals Deliverr te gebruiken om de afhandeling te beheren. Ze bieden ook toegang tot gesponsorde producten, zodat verkopers hun producten op de markt kunnen brengen. Met gesponsorde producten is er geen minimale besteding vereist wanneer je Deliverr gebruikt, anders is het minimum 1000 dollar per campagne. Op deze manier kunnen verkopers hun producten tegen lage kosten promoten en tegelijkertijd hun omzet verhogen.

Bovendien gebruiken gesponsorde producten het CPC-model waarmee je al bekend bent met andere soorten advertenties, en het proces is volledig self-service. Dus afhankelijk van de producten die je verkoopt, kan je beslissen op welke aanbiedingen je promoties wil richten. Het gebruik van Deliverr voor fulfilment naast Performance Ads is vooral handig tijdens de feestdagen wanneer je meer verkoopt en bestellingen snel moeten worden uitgevoerd.

Gesponsorde producten verschijnen op twee manieren in de markt …op individuele producten staat bijvoorbeeld de vlag “Gesponsord product”.

En er is een schuifregelaar “Gesponsorde producten” onder aan productcategoriepagina's. Dit gedeelte maakt het voor klanten gemakkelijk om inhoud te doorzoeken die verband houdt met hun hoofdzoekopdracht.

Walmart gebruikt doorgaans geen gesponsorde producten om hun eigen producten te promoten, dus verkopers concurreren met andere externe verkopers op het platform. De manier waarop het proces werkt, is dat je biedt op trefwoorden die verband houden met producten in jouw niche, zodat wanneer kopers zoeken en ontdekken, meer van jouw gerelateerde producten verschijnen in de vorm van gesponsorde producten waarop kopers kunnen klikken.

Enkele voordelen van gesponsorde producten en uitbestede uitvoering zijn:

• verhoogd bereik ..om tegemoet te komen aan de verschillende manieren waarop shoppers op Walmart.com browsen, verschijnen gesponsorde producten op meerdere plaatsen van de website;

• afhandeling en verzending ..jij hoeft geen voorraad op te slaan en kan erop vertrouwen dat alle producten worden verzonden op een uiterst zorgvuldige wijze. Met een ervaren partner zoals Deliverr kan je garanderen dat de fulfilment aan een hoge standaard voldoet en dat je pakketten er altijd professioneel uitzien;

• zelfbediening voor simpliciteit …onderzoek de soorten producten die klanten kopen en hoe deze producten zich tot elkaar verhouden. Zoek uit wat de toepasselijke zoekwoorden zijn en begin hierop te bieden, zodat jouw producten gemakkelijker te vinden zijn en hoger scoren dan de producten van concurrenten;

• CPC-model …verkopers kunnen een advertentiebudget instellen en testen welke soorten producten de meeste kopers trekken en het beste verkopen. Je betaalt niks wanneer shoppers niet op de advertenties klikken.

Zelfs wanneer je op andere marktplaatsen verkoopt, geniet je voordelen van fulfilment, marketing en SEO-hulp om jouw producten sneller te laten opvallen en verkopen.

4. Maak gebruik van het brand “Walmart”Verkopen via Walmart

Wanneer je voor het eerst begint in e-commerce, kost het tijd om merkherkenning op te bouwen en een loyaal klantenbestand op te bouwen. Walmart is echter een gevestigd merk met meer dan 110 miljoen unieke maandelijkse bezoekers. Dit maakt Walmart het ideale platform om mee samen te werken en te profiteren van hun enorme publiek en aanzienlijke advertentie-investeringen die gericht zijn op het genereren van meer verkeer naar Walmart.com.

Hoewel Walmart al langer bestaat dan Amazon, is het een goede “follow-up” …in termen van jaarlijkse verkoop. In 2016 opende Walmart.com hun platform om externe verkopers in staat te stellen hun eigen producten te verkopen en toegang te krijgen tot een pool van loyale klanten. Wanneer je eenmaal bent goedgekeurd om verkoper te kunnen zijn via Walmart, kost het veel minder tijd en energie om jouw merk op te bouwen en verkopen te genereren wanneer je wordt ondersteund door Walmart en alle voordelen die hiermee samen gaan en helemaal wanneer je bv. ook van WFS gebruik maakt.

Wanneer shoppers inloggen op Walmart.com om nieuwe gadgets, kleding en huishoudelijke producten te kopen, zien jouw vermeldingen er net zo gelikt uit in vergelijking met bestaande vermeldingen van Walmart. Het enige verschil is dat jouw aanbiedingen persoonlijke verkopersinformatie, retourbeleid en contactgegevens zullen bevatten.

Wat ook geweldig is wanneer jij op Walmart verkoopt, is dat jouw producten in aanmerking komen voor speciale Walmart-programma's.

Enkele andere voordelen van de merkkracht van Walmart zijn:

• opbouwen van aanzien …het hebben van jouw producten op de Walmart Marketplace spreekt tot de kwaliteit en waarde die jij aanbiedt, je werkt samen met een grote, bekende retailer die een strikt goedkeuringsproces hanteert waar andere gevestigde, diverse merken toegang hebben tot een breder publiek;

• vergroot je bereik …mensen in je doelgroep die jouw website en producten misschien nooit hebben gevonden, vinden je op een platform waar ze veel van hun tijd online doorbrengen;

• automatische geloofwaardigheid …wanneer je een nieuwer merk bent maar tot nu toe een solide reputatie heb opgebouwd, zal je het voordeel van een toonaangevend merk om jouw kwaliteit te ondersteunen krijgen en jouw geloofwaardigheid bij het winkelend publiek ook zeker boosten.

Verkoop op Walmart Marketplace om toegang te krijgen tot de reputatie en het vertrouwen dat Walmart in de loop der jaren bij haar publiek heeft opgebouwd.

5. Krijg toegang tot veel full-service en speciale listing-tools

Verkopen op Walmart toolsIntegraties zijn een krachtige manier om repetitieve taken te automatiseren en het risico op invoerfouten te verminderen. Wanneer jij op Walmart verkoopt, heb je flexibiliteit om de tools die jij al gebruikt te integreren en nieuwe te vinden die nog efficiënter zijn.

Wanneer je op Walmart verkoopt, kan je automatisering gebruiken om prijzen en promoties te beheren of voorraadhoeveelheden te beheren die zijn opgeslagen in meerdere magazijnen in vergelijking met handmatig voorraadbeheer op één statische locatie.

Enkele voordelen van het gebruik van integraties om jouw Walmart-verkoop te verbeteren zijn verder:

• beheer Walmart samen met andere verkoopkanalen …wanneer je op Walmart verkoopt, kan je ook verbinding maken met leveranciers van fulfilmentoplossingen zoals Deliverr en gratis verzending binnen 2 dagen om de verkoop en levering te stroomlijnen;

• tools zorgen voor een vlotte bedrijfsvoering …Walmart Marketplace biedt ondersteuning vanaf een breed scala aan platforms om automatisering gemakkelijker te maken, de kans is groot dat er een platform is dat aan jouw persoonlijke behoeften voldoet;

• komt tegemoet aan unieke behoeften …met toegang tot meer dan 30 verschillende integraties, kan je kiezen tussen full-service en gespecialiseerde integraties, afhankelijk van jouw specifieke zakelijke behoeften.

Experimenteer met verschillende integraties om degene te vinden die het beste aan jouw behoeften voldoen …zodra je jouw proces heb opgezet, kan je verdergaan met andere belangrijke onderdelen en meer aandacht schenken aan andere delen van je bedrijf die jouw hulp nodig hebben.

Tot slot nog even dit …

Want het is natuurlijk zeer aantrekkelijk om gelijk te profiteren van die vergoeding om meer traffic naar je Amazon productvermelding te sturen, hetgeen je dus in een “kostenverlaging” (verrekening) terugkrijgt. De vraag is echter of je doel is alles naar Amazon te sturen, of dat je wellicht toch ook meer bereik op je eigen website wil. Het kan natuurlijk voor een rechtstreekse doorverwijzing naar een productpagina voor snellere CTA, het transactie-aspect en de overall ervaring voor je klanten wellicht een slimme zet zijn …maar je naamsbekendheid zal er wellicht onder lijden, omdat je veel doorverwijst van de traffic uit mogelijk andere bronnen en advertenties die je juist wil inzetten om meer mensen naar je eigen website te krijgen (en ook autoriteit) …vraag jezelf dus goed af hoe je dit wilt vormgeven …het is natuurlijk verder aan jou, succes!

Over de schrijver
Hi Plazatalker, hopelijk vond je het blog artikel interessant en heb je er iets van op kunnen steken! Wil je met mij in contact komen? Mijn emailadres is: Marciano@plazatalk.nl
Reactie plaatsen