12 eenvoudige tips om succesvol te verkopen op Amazon Zweden
12 eenvoudige tips om succesvol te verkopen op Amazon Zweden
4 mei 2021 

12 eenvoudige tips om succesvol te verkopen op Amazon Zweden

Het is geen geheim dat Amazon stukje voor stukje de wereld probeert te veroveren met hun online winkelplatform. En sinds oktober 2020 is Amazon Zweden ook een feit en kunnen consumenten in het land naar de website amazon.se gaan, om er alles te kopen wat hun hartje begeert. Verder biedt het ook enorme kansen (zeker nu het nog in de beginfase zit) voor nieuwe verkopers.

Want die kunnen hun producten nu blootstellen op de Zweedse Amazon Marketplace, en bij het nemen van de juiste stappen winstgevend zijn.

Maar hoe pak je het dan aan op Amazon Zweden? Wat zijn populaire items die juist op Amazon zweden worden verkocht …of überhaupt in Zweden? Welke andere tips kan je meenemen om van verkopen op Amazon een succes te maken?

In dit artikel gaan we je 12 tips geven die hier antwoord op zullen geven.

Ontdek hieronder hoe jij meer verkopen zal maken via Amazon in het Scandinavische land en lees snel verder.

Verkopen op Amazon Zweden: waar moet je op letten?

Het starten van je eigen Amazon Store is meer dan alleen maar een leuk productidee, het inkopen ervan en alles op de website knallen …er komt veel meer bij kijken. En specifiek voor Amazon Zweden zijn er ook een aantal zaken waar je op moet letten …immers zijn landen niet hetzelfde en kan je daar natuurlijk ook jouw voordeel mee doen. Laten we eens kijken hoe jij met een flitsende start kan beginnen op het Zweedse Amazon platform.

1. Zorg dat je de taal beheerst

Tips voor Amazon ZwedenJe wilt bij elke buitenlandse Amazon Marketplace, natuurlijk wel goed de taal in woord en geschrift beheersen om er ook daadwerkelijk op te kunnen verkopen. Immers zal je productomschrijvingen moeten maken, Amazon reviews willen kunnen lezen en ook de interface optimaal kunnen gebruiken (al zal je sommige dingen natuurlijk ook op eigen taal kunnen instellen). Wanneer jij van plan bent te gaan verkopen op Amazon Zweden, is de kans groot dat je “roots” daar liggen of wellicht zelfs andere mensen uit Zweden die je kent op ideeën probeert te brengen …of dat je een taaldocent bent die Zweeds onderwijst en dit nu ten goede van je Amazon avonturen kan gebruiken.

Het is overigens geen bittere noodzaak dat jij zelf de taal spreekt en schrijft. Want je kan natuurlijk ook altijd een vertaler inhuren die alles voor je omzet naar vloeiend Zweeds. Indien jij grote kansen ziet voor bepaalde producten die je goed op Amazon Zweden kan verkopen ….zal het inhuren van een vertaler je helpen die mogelijkheid aan te grijpen.

Zorg er wel voor dat alles echt goed verloopt, want je wilt ook geen krakkemikkig Zweeds op je productvermeldingen hebben staan. Het is niet goed voor je reputatie, rankings en Amazon zal je daarop dus ook beoordelen door je uit de zoekresultaten te halen (of zo'n lage plek toewijzen dat je veel te weinig verkopen maakt) …en je wilt het juist goed doen zodat jij beloont wordt door Amazon en meer verkopen zal maken, en alles op een correcte manier vertalen speelt daar een extreem belangrijke rol in en wil je dus goed uitvoeren.

2. Verkoop producten die specifiek in Zweden gekocht worden

En nu is de taal natuurlijk belangrijk, want zo kunnen je Zweedse klanten lezen wat je te bieden hebt. Verder is het ook belangrijk dat je weet welke producten populair zijn in het land …ofwel die door veel Zweden positief en in grote aantallen worden gekocht. Het is natuurlijk logisch dat ze in Zweden een ander “shopgedrag” hebben dan bv. in Nederland of andere EU landen. Vanzelfsprekend hebben Zweden ook eten en drinken nodig of beautyproducten …maar bepaalde merken kunnen prevaleren, eetgewoontes (en drinkgewoontes ook) kunnen anders zijn dan in andere landen en bv. ook op het gebied van kleding kan er wel een heel andere stijl overheersen dan in bv. Nederland of andere landen.

Hetzelfde zal bv. ook gelden voor Amazon China, of andere Amazon marktplaatsen en hoe verder continenten uit elkaar liggen …des te groter die verschillen vaak zijn. En dat is iets waar je rekening mee moet houden en juist jouw voordeel mee moet doen.

Verdiep je een beetje in die markten …wat wordt er veel gekocht? Waar houden Zweedse mensen ECHT van en kan jij verkopen op Amazon Zweden? Welke dingen kopen Zweedse mensen het meest en hoe vaak doen ze dat? Je kan door hier aandacht aan te besteden uiteindelijk meer verkopen op amazon.se …omdat niet alle verkopers er zo doordacht mee omgaan, maar jij dus wel en dat is waarom je een voorsprong zal uitbouwen ten opzichte van je concurrenten.

Het zijn allemaal van die kleine dingen die je meer verkopen opleveren.

En doe jij daarbij ook nog eens op een correcte wijze product research voor je artikelen, zal je er nog meer uithalen en verkopen flink kunnen boosten.

3. Pro-actief werken aan je reviewsReviews Amazon Zweden

Je zal natuurlijk ook aan de slag moeten gaan met Amazon reviews …laat dat niet op zijn beloop bij het starten met verkopen in Zweden. Want het is een van de belangrijkste dingen die je mee wilt nemen in jouw verkoopstrategie. In het begin wil je helemaal snel die eerste (positieve) reviews binnenhalen, omdat het je rankings in de zoekresultaten zal bevorderen en dat levert natuurlijk nog meer verkopen op. En dat geldt in het begin, maar ook daarna wil je hier steeds aan blijven werken en tevens reviews op een juiste wijze afhandelen.

Ga bv. niet moeilijk doen over dingen, maar probeer klanten altijd uit de brand te helpen met hun problemen. En zelfs wanneer jij het idee hebt dat klanten wellicht meer in het voordeel zijn of er een slaatje uit proberen te slaan, handel dan nog steeds naar eer en geweten. Tenzij je klanten het echt TE bont maken, werk je dus altijd met het “klant is koning (of koningin)” principe. En dat komt er dus op neer dat jij soms wat meer inlevert dan de klant …aan de andere kant zal die klant wel bij je terugkomen voor nieuwe aankopen, positieve reviews achterlaten en jouw klantgerichtheid (en goede producten) bij anderen aanbevelen …en dat levert je veel meer op voor de langere termijn dan besparen op een “mogelijke” onterechte retourzending.

Het is dus altijd slimmer om het grotere plaatje te bekijken, en wat nu lijkt op een extra kostenpost (bv. een nieuw product toesturen, waarmee je hierbij het voordeel van de twijfel aan de kant toebedeeld) …levert het je per saldo dus waarschijnlijk veel meer op voor de langere termijn.

4. Uitdagende producttitels gebruiken voor je items

Nieuwe verkopers onderschatten nog vaak de importantie van producttitels. Het is de eerste blikvanger die je potentiële klanten te zien krijgen in de zoekresultaten, samen met de productfoto (hoofdfoto) van je artikel. En je wilt dan ook dat mensen die naar een specifiek product zoeken, op die van jouw klikken en een producttitel speelt hierin een uiterst belangrijke rol.

Plaats belangrijke zoekwoorden in de titel (liefst aan het begin ervan), verwerk belangrijke informatie zoveel mogelijk in je titel (zodat klanten weten dat jouw product is wat ze zoeken) en speel er een beetje mee om alles zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor je klanten op Amazon Zweden, zodat ze overgaan tot het aankopen ervan (of in ieder geval meer willen weten van je product door erop te klikken).

Het lijkt wellicht een klein ding …maar alle kleine beetjes helpen. Je kan het een beetje zien in vergelijking met een checklist. Want hoe meer jij aanvinkt op de lijst naar succes …des te groter de kans dat je ook echt succesverhalen zal maken. Dat geldt overigens voor alle Amazon marktplaatsen, en dus ook voor verkopen op Amazon Zweden via amazon.se.

5. Ga in zee met de beste leveranciers

Leverancier in ZwedenStart je met verkopen op Amazon Zweden, zal je de producten hoogstwaarschijnlijk niet in het land zelf laten fabriceren (tenzij je goede deals kan sluiten met de leveranciers in Zweden). In de meeste gevallen zullen verkopers zich richten op China, omdat ze daar simpelweg alles kunnen maken tegen lage inkoopprijzen en dat vertaalt zich dan ook in hogere winsten op je producten. En hoewel dat natuurlijk heel aantrekkelijk lijkt (en ook is), zitten er toch ook wel wat haken en ogen aan die je moet weten …leer die kennen zodat je ook echt succes behaalt en niet met de gebakken peren komt te zitten.

En dat begint met de manier waarop jij product research doet, waarbij je het filteren naar de beste leverancier onderdeel van je plan maakt. Het platform waar de meeste verkopers naartoe gaan is Alibaba (alibaba.com), omdat je daar enorm veel fabrikanten en leveranciers zal vinden op 1 centrale plek. Verder heeft de website ook een reputatie, en worden leveranciers ook steeds beter …maar dat betekent niet dat er ook minder goede partijen tussen kunnen zitten (en die wil je natuurlijk uit de zoekopdracht filteren).

Maar hoe doe je dat dan? Om te beginnen kan je bv. kijken naar of een leverancier een “Gold Supplier” is, omdat leveranciers betalen voor die status en over het algemeen frauduleuze partijen hiervoor niet in de buidel tasten. Echter, geeft je dat nog geen keiharde 100% garantie dat die leverancier ook helemaal “safe” is en die je producten naar wensen + eisen zal leveren. Scan een leverancier verder door ze eens door Google te halen, en kijken ook hoeveel ze verkopen aan klanten, en aan welke landen ze leveren.

Je zou ook nog kunnen vragen of ze ervaring hebben met externe verkopers op Amazon, omdat de kans dan wat groter is dat ze op de hoogte zijn van de strenge eisen die Amazon stelt en hier ook aan kunnen voldoen ….en ze dus in staat zijn om op grote schaal zaken met je te doen, zodat jij jouw producten ook echt succesvol kan verkopen op Amazon Zweden.

Ga hier dan ook echt mee in de weer …en kies dus niet zomaar een leverancier! Je kan ook eens kijken naar ons artikel “Inkopen op Alibaba, waar moet je echt op letten?” om bekender te raken met het proces. Met de juiste kennis en ervaring zal je namelijk veel succesvoller worden!

6. Op de juiste manier je winst berekenen

Je zal met verkopen op Amazon Zweden, net zoals op een van de andere marktplaatsen, te maken krijgen met opbrengsten, kosten en winsten. En hoewel het heel logisch klinkt, nemen toch een hoop verkopers dit met een korreltje zout ofwel hun bedragen kloppen niet altijd (waardoor ze soms uit het niets verlies draaien, terwijl de zaken “toch goed lopen”). Het komt omdat ze bepaalde kosten overslaan, toch lagere winstmarges verdienen over producten of overheadkosten niet meetellen op de balans.

Wat je dus moet doen is altijd alle kosten die je maakt aangaande het op de markt brengen van je producten, meeneemt en doorberekent om tot realistische winsten te komen en je dus kan kijken of de zaken echt zo goed lopen. Hierbij kan je denken aan de inkoopprijs van je product, verzending die erbij komt maar ook bv. incoterms. Verder kan je nog te maken krijgen met Global VAT en andere zaken die je natuurlijk ook zal moeten afdragen.

En het is uiterst belangrijk dat je al die verplichtingen en kosten plus gezonde winstmarges ook echt serieus neemt. Want op doe manier zal je ook de gewenste resultaten behalen en kom je dus niet achteraf voor verassingen te staan. Ga hier dan ook vanaf het begin af aan mee aan de slag, ook bij het verkopen op Amazon Zweden om je winsten te waarborgen en een goede boterham te verdienen met de verkoop van je producten …het is een van de belangrijkste aspecten van verkopen via de Amazon Marketplace en moet dus altijd worden meegenomen in je strategie.

7. Schiet professionele foto's van je artikelenProductlisting Amazon Zweden

We hebben het al even gehad over de producttitel, gezien die een prominente rol speelt in het klikgedrag van potentiële klanten die vanuit de zoekresultaten verder willen gaan met hun aankopen. Je moet er dan ook altijd voor zorgen dat hier de belangrijkste zaken in komen te staan (en bv. zoekwoorden plaatsen die ertoe doen en waar flinke zoekvolumes voor zijn …ofwel potentiële klanten die hiernaar zoeken via Amazon). Er speelt echter nog een andere factor mee, namelijk je productfoto's.

Je wilt niet weten (of eigenlijk wel) hoe belangrijk foto's zijn en wat de impact is op het gedrag van klanten. Stel je vindt een product op Amazon …en de productfoto's (op de eerste plaats de hoofdfoto die in de zoekresultaten staat) is met een krakkemikkige camera geschoten, maar laat ook het product niet eens goed zien. Verder worden er allerlei kleuren ingezet, zijn er geen foto's waar het product ook door echte mensen wordt gebruikt en worden er geen details op beeld gezet (inzoomen) zodat mensen die extra kunnen bekijken. Zou jij het product dan kopen?

Die kans is heel klein …professionele foto's leveren je dus meer verkopen op, maar wanneer je er nog een schepje extra bovenop doet kan het ook tot nog meer winsten leiden. Wanneer jij een nieuwe auto (occasion) gaat kopen doe je in feite hetzelfde …een auto die gewassen en mooi gepoetst is, er van binnen netjes uitziet en een reeks aan goede kwaliteit foto's heeft, krijgt veel meer aandacht en gaat over het algemeen ook voor een hoger bedrag onder de hamer en wordt ook tegen die prijs (doorgaans) verkocht. En dat geldt dus ook bij het verkopen van producten via Amazon Zweden, of andere marktplaatsen …ook in brede zin zie je dit bij online winkels en zal het dus extra verkopen genereren.

8. Implementeren van de juiste zoekwoorden

Je kan nog zulke geweldige producten verkopen, uitstekende foto's gebruiken en titels maken …zolang er nergens zoekwoorden worden gebruikt (die klanten dus ook daadwerkelijk gebruiken voor je producten) zullen al je inspanningen voor niks zijn. Want je komt namelijk aan de hand van die zoekwoorden op een bepaalde positie in de resultaten. Verder spelen ook andere dingen hierin een rol, echter voor de primaire vindbaarheid zijn die zoekwoorden van groot belang.

En hiervoor moet je een gedegen zoekwoordenonderzoek doen …eveneens de intentie van die zoekwoorden weten. Want sommige zoekwoorden kunnen voor verschillende dingen worden gebruikt. Verder moet je ook kijken naar waar je die zoekwoorden in je productvermeldingen verwerkt.

Het belangrijkste zoekwoord zou idealiter aan het begin van je producttitel moeten komen te staan en aanvullende woorden in je productomschrijving en de bulletpoints van je productvermelding. Er kunnen ook nog een paar (longtail) zoekwoorden zijn die je niet meer in die content kwijt kan …toch wil je ze graag nog ergens vermelden, en die zet je dan het beste in de sectie in de backend van de productvermelding. Zo pak je van alle graantjes wat mee …omdat je klanten op verschillende zoekwoorden zullen zoeken. Neem dus de tijd om onderzoek te doen naar welke zoekwoorden er worden gebruikt in je niche en dan specifiek voor jouw producten. En ga dan ook op een correcte manier de productvermeldingen maken en schrijven om er alles uit te halen voor je productlijn. Zo wordt niet alleen verkopen op Amazon Zweden rendabeler, maar ook producten die je op andere marktplaatsen wilt gaan verkopen …en zal je daar dus zeker de vruchten van gaan plukken.

9. Heldere en duidelijke productomschrijvingen maken

In je productomschrijving komt het verhaal van je producten te staan. Je wilt hierin alle belangrijk informatie (inclusief zoekwoorden) kwijt, en potentiële klanten overhalen jouw product te kopen. Ja logisch natuurlijk, echter hoe doe je dit dan? Laten we daar eens naar kijken.

Want na je titel en de productfoto's te hebben gezien, scrollen klanten (wanneer die nog steeds interesse hebben) naar je productomschrijving om alle informatie en kenmerken van jouw product te lezen. Je wilt hier alles wat voor de klant relevant is plaatsen, en ook een mooie verhaal vertellen over je producten om klanten er warm voor te krijgen. Verder wil je dan in de bulletpoints een aantal belangrijk kenmerken zetten die jouw product laten “shinen” …waarom is jouw product zo goed, hoe is die beter dan het product van je concurrenten en welke problemen lost jouw product op ofwel hoe maakt je product het leven van je klant nog beter …en uitermate geschikt?

Het is hierbij ook belangrijk te kijken hoe en waar je zoekwoorden implementeert. Want in de producttitel zet je het belangrijkste zoekwoord (of een paar). In de productomschrijving komen vervolgens ook een aantal van je primaire zoekwoorden, met bij voorkeur hogere zoekvolumes wat aantoont dat je potentiële klanten er ook echt vaker naar zoeken op Amazon Zweden. Speel er een beetje mee en verwerk die zoekwoorden goed in je productbeschrijving.

10. Amazon Zweden gebruiken met FBAFBA Amazon Zweden

Er komt dus best wel veel kijken bij verkopen op Amazon Zweden, en daarbij krijg je ook te maken met alle logistieke processen van je online business. Want je kan natuurlijk producten inkopen en doorverkopen …echter zal je dus een fantastisch productidee moeten hebben die je valideert, de beste leveranciers moeten gaan zoeken op bv. Aliababa, productvermeldingen maken en vervolgens optimaliseren, een goede doorberekening maken om je daadwerkelijke winst te berekenen die jij maakt, ACoS (wanneer je Amazon advertenties draait) uitrekenen en dus ook de verzending van producten naar klanten in goede banen willen leiden. En dat laatste kan je natuurlijk prima zelf doen …helemaal wanneer jij bv. zelf een groot logistiek systeem op zijn plaats hebt, van plan bent alle pakketten vanuit je garage te versturen met de post of goede deals kan sluiten met bezorgingsdiensten in Nederland en natuurlijk ook in het buitenland.

In de praktijk staan veel verkopers echter voor een hele tijdrovende (en ook dure) klus, om dat allemaal goed op zijn plaats te krijgen, waardoor het een slimme keuze kan zijn om voor Amazon FBA te kiezen gezien de vele voordelen ervan.

Want dan hoef je alleen maar de producten te importeren uit China en die naar een Amazon Fulfillment Center te sturen (die bevinden zich over de hele wereld, en je kan er dus altijd eentje vinden in het land waar je wilt verkopen of anders omringende buurlanden). In veel landen heb je deze warenhuizen van Amazon en anders kan je ze dus sturen naar het dichtstbijzijnde land om vanuit die Amazon Fulfillment Centers je producten naar je klanten te krijgen. Je producten worden na binnenkomst gecheckt en opgeslagen, verzameld op het moment dat klanten producten bij je bestellen en verpakt + verstuurd om uiteindelijk snel bij de klant te arriveren …en ook retourzendingen worden door Amazon afgehandeld. Je snapt natuurlijk wel dat Amazon alles perfect regelt, en ook dat ze veel betere contracten kunnen sluiten met bezorgdiensten, waardoor jij voor een aantrekkelijke “fee” gebruik kan maken van die Amazon dienst …ook voor verkopen op Amazon Zweden zijn er hiervoor genoeg mogelijkheden.

11. Je netjes aan regeltjes houden

En hoewel dit ook weer zo'n open deur is, zie je toch nog een hoop verkopers die de Amazon TOS (Terms Of Service) niet zo serieus nemen. Of dat wel doen, echter niet op de hoogte zijn van alle belangrijke regels die Amazon stelt aan haar externe verkopers. We raden je aan hier zeker goed van op de hoogte te zijn.

Het kan namelijk zijn dat je bewust of onbewust niet aan die regels voldoet …en dat jij dan opeens berispt wordt door Amazon, wellicht zal je helemaal verwijdert worden van Amazon indien je de verkeerde aanpakt hanteert (en dus niet volgens de regels opereert op Amazon Zweden …het geldt tevens voor elke andere Amazon Marketplace waarop je wilt gaan verkopen).

Zorg er dus voor dat je altijd volgens de regels handelt, omdat je dan kan continueren succesvol zaken te doen op Amazon …en wanneer je al deze tips meeneemt zal je nog meer beloont worden door Amazon met bv. hogere rankings in de zoekresultaten en dat kan je meer winsten opleveren voor de langere termijn bij het verkopen van je producten op de Amazon Marketplace!

12. Werken aan je kennis en ervaring

Verkopen via Amazon ZwedenHet is waarschijnlijk de belangrijkste tip die we je kunnen geven …want in dit artikel staan al een hoop bruikbare tips die je direct kan toepassen bij verkopen op Amazon Zweden of een andere marktplaats. Je wilt daarbij natuurlijk alle fijne kneepjes van het vak leren en verkopen nog succesvoller maken. Een gouden tip die we je kunnen geven is om nog meer en zoveel mogelijk kennis op te bouwen (en veel ervaring op te doen) …het voordeel van bv. onze Amazon cursus is dat je niet alleen kennis, maar ook een hele berg ervaring achter je hebt staan zodat je niet de klappen van de zweep hoeft te ervaren (zoals wij dat al voor je hebben gedaan) en dus gelijk met een flitsende start kan beginnen op de juiste manier.

Wanneer jij echt serieus van plan bent een online business te runnen, zal je enorm veel hebben aan informatie die je ergens anders niet zal vinden.

Je doel is natuurlijk om niet alleen voor de korte termijn even snel te “scoren” …maar juist ook die langere termijn inkomsten te genereren en uiteindelijk tevens een echt welvarend bedrijf te realiseren, wat steeds bekender zal worden onder je klanten (op die manier zullen je inkomsten flink verder blijven uitgroeien).

Wat ga jij verkopen op Amazon Zweden?

Het is nu aan jou om ermee te beginnen …en ook al lijkt de beginfase een behoorlijke uitdaging, zal je met onze tips al een heel eind komen. Wanneer alles op een gegeven moment begint te lopen zal je zien dat alles steeds beter op zijn plaats valt. Start met het toepassen van onze tips voor verkopen op Amazon Zweden of vergroot je kansen via andere internationale Amazon Marketplaces.

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen