Plazatalk - Verkopen op Amazon? Voorkom deze fouten!
Verkopen op Amazon? Voorkom deze fouten!
8 oktober 2018 
in

Verkopen op Amazon? Voorkom deze fouten!

Verkopen op Amazon is op zich niet moeilijk, maar er zijn best wat foutjes die je kunt maken zonder het door te hebben. Het beleid van Amazon staat, met goede redenen, vol kleine lettertjes. Alles wat Amazon doet, is gedreven door klantervaringen.

In dit artikel lees je wat de meest voorkomende fouten zijn, zodat je die niet hoeft te maken. We kijken onder andere naar accountinstellingen, verkopen op Amazon en omgaan met Amazon -bestellingen. Veel leesplezier en doe er je voordeel mee!

 

Accountinstellingen: de basis moet goed zijn

De Amazon Verkoop Account is de plaats waar Amazon-verkopers veel tijd aan spenderen. Hieronder een overzicht van fouten die vaak voorkomen.

1.    Meer dan één verkoopaccount registreren

Je mag bij Amazon maximaal 1 verkoopaccount hebben. Simpeler kan niet. Het is zelfs verboden om meer dan 1 verkoopaccount te hebben, dus doe dat gewoon niet!

2.    Amazon-klanten verwijzen naar je eigen website

Veel verkopers proberen een URL naar hun eigen site toe te voegen bij productomschrijvingen. Dat is tegen het beleid van Amazon, dus probeer andere manieren te vinden om klanten vaker te laten terugkomen.

3.    Het kopiëren van verkoopinstellingen van andere verkopers

Het is verleidelijk om verkoopinstellingen van andere verkopers te kopiëren. Maar er zijn heel veel accounts die het beleid van Amazon schenden of hun account niet geoptimaliseerd hebben. Concentreer je dus op je eigen account: blijf continu controleren, testen en verfijnen!

4.    Het verkeerde type verkoopaccount kiezen

Je hebt meerdere soorten verkoopaccounts. Zorg ervoor dat je de verkopersaccount kiest dat het beste bij jouw online winkel past.

5.    Te weinig begrip van Amazon

Amazon is een geweldig platform, maar wel heel eigenwijs. Vergelijk het dus niet met eBay of Google. Amazon werkt anders, dus daar zul je wel even voor moeten gaan zitten. Zorg dat je weet waar je aan begint. Maar ook dat je strategie klopt, zodat je de grootste ROI kunt krijgen op de Amazon Marketplace.

Het is ook erg belangrijk om je Amazon-uitgaven te berekenen en de winstmarges te voorspellen voordat je vol gas gaat op Amazon. Voor meer informatie over de Amazon-verkopersaccount en de meest gestelde vragen, bezoek de hulppagina van Amazon.

Amazon-productlijst: informatie is key!

Productinformatie is de sleutel tot succes. Je moet weten dat content en format je maakt of breekt op Amazon. Hetzelfde geldt voor incomplete of incorrecte productinformatie. Hieronder zie je fouten die vaak gemaakt worden en die veel effect hebben op je winst.

6.    Sales of coupons in je producttitel vermelden

Het kan verleidelijk zijn om in je producttitel een coupon, korting of marketingboodschap te vermelden, om je eigen winkel of webshop onder de aandacht van de klant te brengen. Amazon geeft heel duidelijk aan dat reclame maken voor je eigen webshop niet toegestaan is.

Probeer alles te voorkomen wat als promotie gezien kan worden. Dus geen ‘20% korting’, ‘laagste prijs’ of een link naar je website. Amazon verbiedt alle informatie wat niet heeft te maken met het product.

7.    Informatie in je producttitel vermelden waar Amazon geen toestemming voor geeft

Wanneer je Amazons ‘producttitels’ volgt dan komt het zeker goed! Denk aan maximaal 100 karakters en begin met het merk van je product. Als het mogelijk is voeg dan ook cijfers toe.

Producttitels geven vaak een error wanneer er gebruikt is gemaakt van:

  • HTML-code
  • Alles is geschreven met een CAPS LOCK
  • Het symbolen bevat (!@#$%^&*)

8.    Het toevoegen van promotieteksten in foto’s

Mocht je het nog niet doorhebben: Amazon heeft helemaal geen interesse in marketing van je je eigen webshop op Amazon. Probeer dan ook geen marketingkreten toe te voegen aan je foto’s, dat heeft toch geen zin.

9.    Het gebruiken van hoofdafbeeldingen met gekleurde of lifestyle achtergronden

Je kunt het beste productfoto’s met een witte achtergrond gebruiken. Het beeldbeleid voor een hoofdafbeelding volgt deze handleiding. Wanneer je de productafbeeldingen bekijkt, dan zie je dat dit beleid gunstig is voor zowel Amazon als voor jou.

10. Het gebruiken van afbeeldingsranden, watermerken, tekst of andere beschrijvingen

Wees er zeker van dat je de meest voorkomende problemen rond afbeeldingen ontwijkt:

  • Het hebben van afbeeldingen met producten die meerdere kleuren hebben, terwijl de producten los worden verkocht
  • Het gebruiken van lijntekeningen of artistieke representaties, zoals cartoons
  • Het toevoegen van animaties

Controleer voordat je de afbeeldingen online zet of ze voldoen aan de voorwaarden van Amazon.

Verzenden met Amazon

Logistiek is een van de grootste verleidingen voor Amazon-klanten. Prime-klanten genieten van versneld bezorgen en betalen voor de bezorgsnelheid. Zorg ervoor dat je een klantgericht beleid hebt en je beheer zuiver is.

11. Hoge verzendkosten

Niemand zit te wachten op hoge verzendkosten. Onthoud dat je koopknop en je verkoopstatus afhankelijk is van je beoordelingen. Slechte of dure verzending zorgt misschien tot meer directe winst op het moment, maar zal een negatief effect hebben op je verkoopsucces bij Amazon.

12. (Te) laat verzenden

Klanten van Amazon waarderen dat het gemakkelijk winkelen is op Amazon. De lage prijzen en snelle verzending is daarbij erg belangrijk. Wees eerlijk en duidelijk over je verzenddatums en bekijk realistisch welke snelheid en verzendkosten je kunt beloven.

13. Eigen marketingmateriaal met verpakkingsmateriaal mee te sturen

Over het algemeen raden we aan om logistiek via Amazon te gebruiken. Je profiteert dan van de verzendsnelheid en klantenservice. In dat geval is er weinig kans dat promotie door Amazon wordt ontvangen.

Als je je eigen verzending regelt, dan kan alles wat met je eigen webshop te maken heeft, je klanten in verwarring brengen.Beoordeel de kosten om te verzenden en de logistiek voordat je een methode kiest. Vergeet niet om de verzendkosten, retouren en andere kosten die komen kijken bij verzenden, te berekenen voor Amazon.

14. Beheren van je account gebaseerd op emailmeldingen

Als je gebruikt maakt van je e-mail om wijzigingen aan te brengen bij Amazon, dan beheer je je Amazon-account niet effectief. Vergeet niet dat een mail gemakkelijk kwijtraakt, wordt verwijderd of gemist. Reageer proactief op klantbehoeften, beheer je voorraad en accountactiviteiten.

Amazon klantenservice: belangrijk voor je account

De zichtbaarheid van je Amazon-zoekpagina’s en verkopen op Amazon worden beïnvloed door de klantenservice van Amazon. Of het nu gaat om het retourbeleid, verzendkosten, prijzen of beoordelingen: je Amazon-verkopen worden geraakt door fouten die je maakt in de klantenservice.

Dit zijn de meest voorkomende blunders op dit gebied.

15. Betalen voor positieve feedback

Amazon vertrouwt sterk op het vertrouwen van gebruikers:

‘’Klanttevredenheid is een van de meest belangrijke prestatiemaatstaven die we gebruiken om te bepalen hoe goed je het doet als Amazon Verkoper. De klantgegevens pagina biedt je rapporten aan die je meer inzicht geven in hoe je het doe met betrekking tot klanttevredenheid’’ aldus Amazon.

 

Het is essentieel van belang dat je de variabelen die je klantstatistieken beïnvloeden, ontwikkelt. Inclusief de koopstatistieken van je producten. Maak gebruik en investeer in middelen om het Feedbackmanagement voor verkopers te verbeteren zodat je de statistieken voor klantenservice kunt verbeteren.

16. Boos worden op een klant

Soms zijn Amazon-klanten hebberig of gaan ze te veel in discussie. Je krijgt gegarandeerd een keer met zulke klanten te maken. Probeer te voorkomen dat je met ze in discussie gaat. Doe je best om problemen en discussies te voorkomen. Vergeet niet dat Amazon-klanten buitengewoon goed behandeld worden. Denk aan Amazon’s A-Z garantie.

17. Denken dat klanten lezen

Een groot deel van je klanten leest je voorwaarden niet. Zelfs de beschrijvingen van de gekochte producten worden nauwelijks echt gelezen.

Schrijf je voorwaarden duidelijk op en zet ze op meerdere plekken op je pagina. Herhaal vriendelijk de voorwaarden in het klantcontact. Hoe vaker je het herhaalt, hoe groter de kans dat ze het lezen.

Amazon verkoopfouten: waar het allemaal op neerkomt

De gouden regel van Amazon kan samengevat worden in 1 zin:
Zet de klant op # 1.

Veel bedrijven zeggen dat ze het belangrijk viden om de klant op #1 te zetten. Toch is Amazon een van de weinige bedrijven die deze regel ook daadwerkelijk volgt. Als je een succesvolle verkoper wilt zijn, volg dan die mentaliteit. Zo word je een succesvolle Amazon-verkoper!

 

 

Over de schrijver
Hallo! Wat leuk dat je de blog hebt gelezen (of van plan bent om te lezen :). Mijn naam is Dilara en ik werk als Social Media Manager bij Plazatalk. Ik ben verantwoordelijk voor alle social media kanalen en schrijf daarnaast ook blogs. Ik ben er van overtuigd dat Plazatalk hét platform is om meer kennis op te doen van e-commerce. Heb je tips/suggesties/onderwerpen waar ik over kan schrijven? Reageer dan vooral onder de blogs. Veel leesplezier! Groetjes, Dilara
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies