Verkopen op Amazon in 8 stappen!
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 april 2019 

Verkopen op Amazon in 8 stappen!

Verkopen op Amazon: waarom zou je dat willen? Daar zijn genoeg redenen voor. Uitbreiding van je verkopen richting buitenland is er zo één. Of zelf minder bezig hoeven zijn met de afhandeling, kan ook een reden zijn om naar nieuwe verkoopvormen te gaan kijken. Verkopen op Amazon biedt veel voordelen. Jouw product wordt door veel meer mensen gevonden, alleen dát kan al een reden zijn om (ook) via Amazon te gaan verkopen. Maar het biedt meer. Zo kan Amazon dus voor jou het hele magazijnproces op zich nemen. Klinkt heel aanlokkelijk natuurlijk, maar hoe werkt het verkopen via dit wereldbedrijf nu eigenlijk? Daarom hier een handig stappenplan, zodat ook jij simpel kan gaan beginnen!

Hoeveel wil je verkopen en waar?

Weet je nog niet zo goed of je wilt verkopen via een verkoopplatform? Laten we eerlijk zijn: de voordelen zijn legio. Je kan, zoals gezegd, bijvoorbeeld kiezen voor het laten afhandelen van de leveringen door Amazon. Dat scheelt jou heel veel, alleen al aan tijd, maar ook aan kosten en vele hoofdbrekens. Maar daarover lees je straks meer. Daarnaast: jij kan alleen nooit bieden wat jij samen met een groot concern wel kunt bieden aan je klanten. En andersom. Met een eigen, kleine website kan je jezelf nooit bieden wat Amazon wel kan: miljoenen geïnteresseerden!

Voordat je gaat beginnen is het wel handig om te weten wat je verwachtingen zijn van Amazon. Wil je bedrijfsmatig groeien en daarom Amazon gaan gebruiken, of heb je gewoon een paar producten die je graag verkopen wilt. Je kunt namelijk kiezen uit een individueel verkoopaccount of een professioneel account. Bij een individueel account betaal je een klein bedrag per verkocht artikel, bij een professioneel account heb je juist een maandelijks vast bedrag. Je snapt wel dat het dus afhankelijk is van jouw verwachtingen welk account het beste werkt. Simpel gezegd is een individueel account bedoeld voor een afzet van minder dan 35 stuks per maand. Dit account is dus, misschien ten overvloede, verder gratis.

Naast het kiezen van een professioneel account of een individueel account, kan je ook nog een keuze maken in jouw afzetgebied. Via één account kan je namelijk verkopen op alle Europese platforms van Amazon en zo jouw klantenkring vrij eenvoudig internationaal laten worden of verder laten groeien. Want door via deze platforms te verkopen zorg je voor minder stress voor jezelf. Alle landelijke regeltjes zelf te weten komen, kan nog een hele klus zijn, om maar 1 ding te noemen.

Registreren

Je begint niets zonder een registratie, natuurlijk. Registreren doe je op Amazon Seller Control. Welke informatie heb je hierbij nodig?

  • Hierbij gaat het om officiële gegevens zoals je KvK nummer en het adres waarop het bedrijf is ingeschreven. Ook de datum van de start van je bedrijf willen ze weten. Daarnaast vragen ze om de organisatievorm van je zaak
  • Telefoonnummer
  • Contactpersoon (die dus toegang heeft tot het account)
  • Creditcard: deze mag niet verlopen zijn!
  • Identiteitsgegevens
  • Woonadres van de contactpersoon. Soms zullen ze hier een bevestiging van willen hebben en daarom vragen om een bankafschrift of een ander bewijs dat dit adres klopt
  • Afhankelijk van jouw soort bedrijf/inschrijving kan het zo zijn dat ze om eigenaarsinformatie vragen, waarbij je opnieuw moet denken aan identiteitsgegevens en een woonadres. Ook hier kunnen ze echt bewijzen van willen hebben
  • Bankgegevens
  • Kies je voor een professioneel of een individueel account?

Welk afzetgebied wil je? Kies je voor heel Europa of voor een aantal specifieke landen?

Doe je voordeel met extra services!

Verkopen op Amazon heeft, zoals gezegd, meerdere voordelen. Je kunt naast het gebruik maken van het platform, en zo dus zichtbaar zijn voor miljoenen gebruikers, ook kiezen voor meerdere services van het bedrijf. Het concern heeft zoveel ervaring in verkopen in heel Europa, daar kan jij alleen nooit tegenop. Zo kan je zien wanneer bepaalde feestdagen in Europa gevierd worden, en hier je verkopen op afstemmen. Maar naast dit soort informatie, kunnen ze je ook helpen met alle ellende rondom de BTW bij verkopen in het buitenland.

Maar de meest handige optie is waarschijnlijk de volledige afhandeling van de goederenstroom door Amazon.

Wat houdt FBA in?

Bij Fulfilment By Amazon hoef jij alleen te zorgen dat de producten bij Amazon komt. Je zorgt dat zij een inventarislijst hebben en vervolgens zullen zij de opslag regelen, de levering aan de klant, de retourverwerking, maar ook de klantenservice! Je snapt wel dat dat veel hoofdbrekens oplost en jou een grote mate van vrijheid geeft. Daarnaast hoef jij dus niet te zorgen voor een klantenservice of een eigen loods. Zo kan jij kiezen om je te richten op wat jij belangrijk of leuk vindt. Het maken of ontwikkelen van mooie artikelen, bijvoorbeeld. Of gewoon de wereld rond gaan, terwijl je verkopen gewoon doorgaan. Met een eigen webshop gaat dat mooi niet lukken! Wil je gaan verkopen door heel Europa, dan kan je ook kiezen voor de variant EFN (European Fulfilment Network). Hierbij stuur jij naar 1 fulfilmentcentrum jouw producten. Vervolgens worden jouw klanten snel en deskundig geleverd vanaf elke Europese Marktplaats. Een snellere levering dus en toch niet nog meer rompslomp. Ook handig: verkoop je ook via je eigen site, bijvoorbeeld? Dan kan je toch de bestellingen laten uitvoeren door Amazon! Dit regel je door gebruik te maken van het Multichannel Fulfilment.

Producten plaatsen

En dan begint het echte werk: je producten gaan plaatsen. Uiteraard zal je voor ieder product het traject moeten doorlopen:

  • Er zijn 20 (voor een individueel account) tot meer dan 30 (bij een professioneel account) productcategorieën. Aan jou de keus waar jouw product onder valt
  • Let op: er zijn producten waar een goedkeuring voor vereist is. Weet je niet of jouw producten dus wel verkocht mogen worden? Dit kan je vooraf al checken op de website van Amazon. Je vindt daar allerlei informatie over goederen die (soms in bepaalde landen) niet verkocht mogen worden e.d.
  • Bepaal of jouw artikel al bestaat. Zo niet: zorg zelf voor een EAN-code en maak een lijst met producteigenschappen
  • Bij bestaande producten vul je uiteraard de specifieke kenmerken in van jouw artikel, zoals de kwaliteit en de hoeveelheid. Je kunt maximaal 5 USP’s toevoegen
  • Hoe ga je ze verzenden? Regel jij dit of Amazon?

Verkoop als de beste…

En dan komt de grote stap: het echte verkopen. Nu heeft dit platform een super groot bereik, maar hoe val jij nu op tussen al die anderen? Natuurlijk door niets anders dan in de ‘echte’ wereld: eruit springen en kwaliteit bieden! Tips om dit te doen:

  • Zorg voor afbeeldingen die duidelijk zijn en het product echt duidelijk laten zien. Afbeeldingen zeggen (gevoelsmatig) vaak meer dan woorden. Dus ook bij een product waarbij het uiterlijk minder van belang is dan bij bijvoorbeeld kleding: zorg toch voor een goede kwaliteit foto!
  • Een duidelijke tekst. Deze tekst moet SEO geoptimaliseerd zijn, wil je kans maken om gevonden te worden. Maar minstens zo belangrijk is uiteraard de waarde van de tekst voor de potentiële klant. Wat biedt jouw product, waar is het van gemaakt en dat soort relevante informatie. Maar zorg ook voor een duidelijk verhaal rondom garantie en dergelijke
  • Zorg voor een ruim aanbod, zodat de klant ook iets te kiezen heeft en dus langer bij jou rondsnuffelt
  • Heb je het verkocht? Denk dan niet dat je zo het belangrijkste hebt gehad. Spring eruit met je service, levering en eventuele klachtenafhandeling. Zo bind je de klant aan jou!
  • Is de bestelling geplaatst, dan krijg jij hierover een melding van Amazon

Levering aan klant (zelf of door Amazon)

Jouw product is verkocht. Maar nu: ga je zelf achter de levering aan of besteedt je dit uit aan Amazon? Voor beide is iets te zeggen en het zal afhangen van jouw unieke situatie wat de beste optie is.

 

 

Voordelen als Amazon verzendt

Eerlijk is eerlijk: er hangen heel veel voordelen aan het gebruik van FBA (Fulfilment By Amazon). En misschien is de meest grote winst wel jouw vrijheid. Zo geef je de hele rompslomp rondom verkopen uit handen en kan jij echt gewoon blijven verdienen terwijl je in je hangmatje op een bounty strand ligt… Daarnaast kan je zo ook gebruik maken van een klantenservice, die gewoon 24/7 te bereiken is. Dat kan jij als kleine(re) ondernemer niet bieden. Voor grotere bedrijven is het uiteraard ook een uitkomst, want je hebt misschien wel een klantenservice, maar zie dat maar eens in het Frans te doen… Bij Amazon in Europa verkopen zorgt ook voor een klantenservice die verstand heeft van de mensen en de taal aldaar.

Als je zelf de leveringen afhandelt

Een voordeel van zelf de leveringen doen, is toch vooral zelf de controle houden. Je hebt het immers helemaal zelf in de hand. Maar je hebt er wel veel meer regelwerk omheen, om nog maar te zwijgen over verstand moeten hebben van allerlei regeltjes die weer verschillend per land kunnen zijn. Ook de levertijden kunnen behoorlijk verschillen. Als jouw product al bij een centrum in het betreffende land ligt, is het uiteraard een stuk sneller bij de klant. En dat zorgt weer voor meer tevredenheid bij de klant en daarmee uiteraard de kans dat deze beste vrouw of man nog een keer bij je komt bestellen. Of de klant zorgt voor een prima review, wat uiteraard de meest waardevolle reclame is! Want de woorden van een klant worden betrouwbaarder gevonden dan jouw verkoopverhaal.

Betalingen ontvangen

Amazon zal je iedere 2 weken uitbetalen. Hierover word je op de hoogte gehouden. Dit is uiteraard heel reëel. Zo hoef jij niet te lang op je geld te wachten. Wat wel zo prettig is: want daar doe je het waarschijnlijk toch allemaal voor?! 

Extra tips

Goed, de kogel is door de kerk. Je bent begonnen met verkopen via Amazon. Je hebt gekozen voor het account wat het beste bij je past. En je hebt een keuze gemaakt waar je jouw artikelen wilt verkopen. Jouw artikelen zijn ingevuld en misschien heb je wel gekozen voor FBA. Kan je nu dus verder niets meer doen? Achterover zitten en afwachten? Zou kunnen… maar je kan natuurlijk ook er voor gaan en zorgen dat het nog beter wordt dan het al is! Hoe kan je je verkopen nog verder uitbreiden?

  • Loop regelmatig je teksten na. Zorg voor goede SEO-teksten, om zo vindbaar te zijn!
  • Kijk zelf eens kritisch naar je afbeeldingen. Maak desnoods betere, want een afbeelding is echt het eerste waar iemand naar kijkt! En worden ze niet door de afbeelding getrokken, dan zijn ze zo door gesurft naar een volgend artikel! Amazon stelt trouwens toelatingseisen aan de afbeeldingen
  • Beoordeel nog eens of je artikel wel in de juiste categorie staat
  • Om ook even bij stil te staan: bescherm je merk op Amazon
  • Natuurlijk kan je gewoon je assortiment blijven uitbreiden…verkoop je allicht nog meer!
  • Uiteraard kan je ook andere manieren vinden om mensen op jouw artikelen bij Amazon te attenderen. Vind je schrijven wel leuk? Schrijf artikelen voor een eigen site, je bedrijfssite of kijk eens bij andere sites. Soms mag je ook een artikel inleveren met reclame. Hoe meer mensen van jouw producten afweten, hoe meer mensen er naar zullen zoeken. Je hoeft natuurlijk niet alleen maar afhankelijk te zijn van vindbaarheid via Amazon/zoekmachines
  • In navolging op bovenstaande: tegenwoordig wordt het offline verhaal ook nog weleens vergeten. Vertel over jouw bedrijf/je spullen. Gewoon op verjaardagen, verenigingen of waar dan ook! Goedkopere reclame kan je niet hebben. Zijn ze tevreden? Vraag dan om leuke reviews op internet…

 

 

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies