Verkopen op Amazon China - Dit zijn de 10 grote- en kostbare valkuilen
arrow_drop_up arrow_drop_down
Verkopen op Amazon China - Dit zijn de 10 grote- en kostbare valkuilen
30 maart 2021 

Verkopen op Amazon China - Dit zijn de 10 grote- en kostbare valkuilen

Het kan zijn dat jij een nieuwe verkoper bent op de Amazon Marketplace, of misschien wel onder de veteranen valt …in beide gevallen zijn er valkuilen die je zal moeten vermijden om het beste uit je online business te kunnen halen. Sommige fouten van Amazon FBA-verkopers zijn echter kleine hobbels op de weg, terwijl andere je duizenden dollars kunnen kosten …of zelfs je bedrijf helemaal laten floppen (en het doel is natuurlijk om te slagen!). Amazon heeft verschillende marktplaatsen in tal van landen, en in dit artikel gaan we je laten zien waar je extra op moet letten bij verkopen op Amazon China.

En hoewel er een aantal valkuilen specifiek bedoeld zijn voor amazon.cn, zullen er ook een aantal toepasbaar zijn op Amazon in andere landen …omdat ze universeel zijn en dus net zo goed voor een andere Amazon Marketplace gelden.

Je doet er verstandig aan ze door te nemen, om succeskansen op Amazon te vergroten en meer geld te verdienen met je online business!

10 valkuilen bij verkopen op Amazon China die je moet weten

Ontdek hieronder welke valkuilen je veel tijd en geld kunnen besparen, want in het begin zal er veel op je afkomen en is alle wijsheid die je kan opsteken meegenomen (en gelukkig voor jou hebben wij enorm veel kennis en ervaring in huis en ook grote successen behaald …maar kennen we ook de klappen van de zweep die we jou willen besparen). En hoewel verkopen op Amazon China niet veel anders is dan je producten aanbieden op een andere Amazon website (in de basis) …zal je wel te maken krijgen met taal, cultuurverschillen en wellicht ook nog wat bedrijfsprocessen die anders zijn. Laten we er eens in duiken!

1. Je werkt niet volgens de regels

Amazon China terms of serviceWanneer je met verkopen op Amazon begint …zorg er dan voor dat je begrijpt wat je wel en niet kan doen. Indien je bepaalde regels of de Amazon TOS (Terms Of Service) overtreedt, kan en zal Amazon je een waarschuwing geven of zelfs je account zonder pardon opschorten.

In dit artikel laten we je veel voorbeelden zien van dingen die je niet zou moeten doen om van je verkopen op Amazon een succes te maken, maar wanneer je account word opgeschort vanwege het overschrijden van belangrijke richtlijnen die Amazon stelt aan haar externe verkopers …dan praten we in feite gelijk al over de grootste valkuil die er bestaat. En helemaal wanneer jij flinke voorraden hebt aangelegd, kosten hebt gemaakt voor andere zaken of zelfs personeel in dienst hebt om je online business samen mee te runnen kan dit dus veel schade aanrichten voor je online business en wellicht zal je die zelfs moeten opdoeken vanwege die reden.

En je zal ook goed moeten begrijpen dat …wanneer jij denkt wel eventjes de regels te overtreden zonder ermee weg te komen, je de plank volledig mis slaat. Want de kans is heel groot dat Amazon erachter zal komen. Je moet snappen dat Amazon er bovenop zit om hun marktplaats in goede banen te leiden en frauduleuze praktijken niet zal tolereren.

Amazon is een bedrijf van bijna een biljoen dollar (even voor degenen die niet zo handig zijn met cijfertjes …dat is een 10 tot de twaalfde macht, of wel 1000 miljard en uitgeschreven is dat $ 1.000.000.000.000,- dollar). Ze hebben honderdduizenden werknemers en een aantal van de meest geavanceerde technologieën ter wereld. Ze hebben ook de middelen om het verkopersgedrag van Amazon te controleren en zullen geen grote financiële verliezen lijden door hier en daar een verkoper op te schorten.

Wanneer jij dus begint met verkopen op Amazon, zorg er dan voor dat je hun regels kent en ook goed snapt. En indien je iets niet helemaal zeker weet, doe dan je onderzoek naar die zaken. Het is namelijk uiterst belangrijk op goede voet te staan met Amazon, zodat je ook op het platform kan blijven verkopen.

Je zal ook even goed moeten bedenken wat er verloren kan gaan, bij het niet op de juiste manier naleven van die Amazon regels. Want op het moment dat Amazon je account echt opschort, zal je geen toegang meer hebben tot je voorraden die je in een Amazon Fulfillment Center hebt liggen (wanneer jij gebruikt maakt van Amazon FBA wat veel verkopers op het platform doen). En alleen dat al kan je duizenden dollars (euro's) gaan kosten. Verder kan je die producten ook nog eens niet verkopen …waarmee je dus een flinke inkomstenbron mist en in potentie zelfs een heel jaarinkomen. Om die reden is het nogmaals extreem belangrijk om alles goed te doen in de ogen van Amazon (en natuurlijk ook voor jezelf) zodat je wel geld verdient en winst zal maken om je online business te laten groeien!

2. Je bent niet op de hoogte van concurrentie

Een andere valkuil bij verkopen op Amazon China (eigen alle marktplaatsen van Amazon), is het niet analyseren van de concurrentie tijdens product research. Zorg er daarom altijd voor dat je kijkt hoeveel concurrenten er zijn voor het product dat je van plan bent te gaan verkopen op Amazon. Wanneer jij gaat zoeken op het product dat je wilt verkopen (of iets wat er heel veel op lijkt), en de eerste 10 verkopers hebben allemaal meer dan 100 (positieve) Amazon reviews dan is het hoogstwaarschijnlijk te competitief en kan je jezelf beter richten op een ander item om te verkopen.Concurrentie op Amazon China

Een tool die je hierbij kan helpen is Jungle Scout …waarmee je bv. de Amazon PPC (Pay Per Click) kosten achterhaalt om te kijken hoeveel concurrentie er bestaat voor een specifiek zoekwoord. We hebben ook het artikel “Jungle Scout: 13 tips voor het vinden van potentiële Amazon bestsellers” geschreven, waarmee je nog meer een kijkje in de keuken krijgt van hoe jij met die tool meer uit je Amazon business zal halen!

Je zal ook hier weer even moeten kijken wat het trappen in deze valkuil kost. Want om te beginnen zal je bij het verkopen van de verkeerde producten niks (of heel weinig) verkopen en een belangrijke factor voor het bepalen van die juiste producten is dus je concurrentie goed leren kennen. Verder zal je dus op zijn minst niks verkopen met de winst die je voor ogen hebt, en hopelijk de producten tegen inkoopprijs nog kunnen slijten …hoe dan ook zal je er geld mee verliezen en dat kan bij een normale voorraad duizenden euro's zijn. Wellicht heb je ook betaalde advertenties ingezet om meer aandacht voor je merk en producten te krijgen …in dat geval komen er vaak nog honderden euro's verlies bij.

3. Je slaagt er niet in goede leveranciers te vinden

Betrouwbare leverancier vinden in ChinaIn een perfecte wereld van leveranciers, zullen die natuurlijk allemaal goed en ook betrouwbaar zijn. Helaas zijn niet alle leveranciers even goed. Er zitten wel degelijk leveranciers tussen waar je geweldige samenwerkingen mee kan opzetten, echter is het altijd belangrijk het kaf van het koren te scheiden en echt kan starten met vruchtbare inkopen. Importeren uit China (wat in de meeste gevallen van toepassing is), zal je op de correcte manier dienen uit te voeren …wil je er ook echt succes mee behalen.

En om die reden wil je bij voorkeur samenwerken met partijen die ook het vertrouwen winnen van andere verkopers. Je kan hier ook weer prima de Jungle Scout tool voor gebruiken. Want hiermee krijg je namelijk enorm veel inzichten aangaande leveranciers.

Wanneer je zelfs nog een stapje verder gaat met de tool, kan je aan de hand van naam of ASIN van een product zien me wie ze zaken doen.

Met een verkeerde leverancier in zee gaan kan leiden tot producten die niet aan je verwachting zullen voldoen, problemen met de levering ervan krijgt, hogere kosten van de afgenomen producten betaalt, issues tijdens drukte of feestdagen ervaart gezien er wellicht niet aan de verwachtingen kan worden voldaan voldoende voorraden te leveren, en nog meer. En hieraan zie je dus hoe belangrijk het vinden van goede leveranciers is. Lees anders ook het artikel “Inkopen op Alibaba: waar moet je echt op letten?” eens …zo leer je hoe importeren uit China in elkaar steekt. Wil je dus verkopen op Amazon China …zoek dan eerst goede leveranciers in het land en dat kan je doen door naar alibaba.com te gaan.

4. Je maakt geen betere producten, maar kopieert alleen

In het begin kon je op de Amazon Marketplace producten (feitelijk) 1 op 1 kopiëren en hier evengoed geld mee verdienen, vandaag de dag heeft dat natuurlijk totaal geen zin meer. Amazon is een stuk geavanceerder geworden …en nog veel belangrijker de consument slimmer. Je klanten zijn kritischer en kijken naar kenmerken van je producten …waarna ze kiezen voor het beste product dat ook echt hun leven verbetert.Product innoveren Amazon China

En verder moet je ook snappen dat wanneer jouw product extreem veel lijkt op dat van een andere verkoper op Amazon, ze voor de partij zullen kiezen met de meeste en beste Amazon reviews (en op het moment dat jij net begint, zal je nog aan het opbouwen zijn met je beoordelingen). Prijs is ook belangrijk en de kans is aannemelijk dat grotere partijen die al veel langer bezig zijn, ook (in veel gevallen) een interessanter prijspunt kunnen realiseren. Je staat dus voor een flinke uitdaging daartussen te komen.

Wil je gaan verkopen op Amazon China, zal je snappen dat taal ook een rol speelt in het geheel en dien je die zelf machtig te zijn (of kan je natuurlijk een vertaler inhuren om je hierbij te helpen). Je kan voor de website amazon.cn echter nog wel een trucje gebruiken …en dat is de vertaaloptie in bv. Google Chrome (rechts bovenaan in de adresbalk van je browser). En dat kan handig zijn om bv. in het Nederlands (of andere taal) Amazon reviews te lezen van concurrenten die het product ook verkopen (of iets dat erop lijkt) …omdat je zo kan achterhalen wat er goed en slecht is aan het product, zodat jij het kan verbeteren aan jouw product en je kansen vergroot om meer klanten binnen te halen.

Wanneer jij geen betere producten maakt dan concurrenten, en ook nog eens een inhaalslag zal moeten maken op het aantal Amazon reviews …dan zal het enorm lastig worden om die producten in grote aantallen te verkopen.

5. Je legt te grote voorraden aan

Amazon China voorraad leggenHet is een veelvoorkomend gegeven dat verkopers grotere voorraden aanleggen voor het geval er opeens een acceleratie is in het aantal verkopen (ook rond speciale of feestdagen), en natuurlijk omdat de kosten per unit lager zijn wanneer je groter inkoopt …verder hoef je ook nooit “NEE” te verkopen aan klanten wanneer jij op tijd of groter inkoopt.

Hierbij is keerzijde van de medaille dat je wel meer voor je opslag betaalt aan Amazon (wanneer jij een Amazon FBA verkoper bent) …en op het moment dat jij items niet zo snel verkoopt, zal je die wel moeten betalen en lopen de kosten dus aardig op. Of je nu kiest voor verkopen op Amazon China of andere marktplaatsen …het is universeel dat de opslagkosten zullen stijgen bij grotere aantallen die je niet gelijk verkoopt.

En om het nog maar niet eens te hebben over het kwijtraken van je voorraden, wanneer ze niet snel lopen. Je kan er voor kiezen om ze voor minder te verkopen en een soort uitverkoop te organiseren (hierbij gaan je producten dan wel tegen een fikse discount weg, of zelfs een break-even prijs). Of je kan ervoor kiezen de units te laten versturen naar jezelf …echter betaal je dan wel $ 0,50 dollar per unit om dit door Amazon te laten doen. Welke optie je dus ook kiest, er zal altijd geld voor moeten worden betaald.

Maar …hoe bepaal je dan de juiste hoeveelheid voorraad die jij wilt bestellen?

In feite is de allerbeste manier om dit te bepalen, toch secuur te kijken naar hoe snel je producten ECHT verkopen. Want aan de hand daarvan kan je de allerbeste schattingen maken hoeveel je nodig zal hebben …en wanneer je ook weer nieuwe voorraden zal moeten bestellen. Het is dus de beste indicator die je kan hebben.

Een tool zoals Jungle Scout kan je hierbij ook uiterst goed bij helpen, want zo kan je bv. met de “Inventory” manager van die tool kijken wanneer je nieuwe voorraden zal moeten bestellen en eveneens ook een plan maken zodat je niet teveel voorraden opslaat …zo wordt verkopen op Amazon China een stuk rendabeler.

Verder is het ook uiterst belangrijk om op feestdagen te letten, en dan bv. met name het Chinese nieuwjaar gezien er rond die tijd hele andere productieschema's zullen gelden. En dan wil je er zeker van zijn dat jouw verkopen natuurlijk wel door kunnen gaan. Zorg ervoor dat je altijd voorraden hebt door dit goed in de gaten te houden.

Het geldt overigens niet alleen voor ondernemers die verkopen op Amazon China (amazon.cn), maar natuurlijk ook verkopers die op een andere Amazon Marketplace verkopen en hun producten importeren uit China …want de fabrieken zullen tijdens het Chinees nieuwjaar tijdelijk met aangepaste schema's werken dan normaal het geval is.

En hoewel je dus geen NEE wilt verkopen, zal je dus ook absoluut niet teveel voorraad moeten hebben en hier niks van verkopen (want in beide gevallen zal je inkomsten mislopen en het is natuurlijk altijd de bedoeling winst te maken met je online business).

Je moet het eigenlijk zo zien …zelfs wanneer jij toch (uiteindelijk) op een gegeven moment al jouw voorraden weet te verkopen, zal je in de tussentijd wel te maken krijgen met de Amazon long-term storage fees …en die kunnen behoorlijk oplopen. In een situatie waarbij je voorraad langer dan 1 jaar in een Amazon Fulfillment Center ligt, zullen ze hiervoor aardige bedragen in rekening brengen per vierkante meter met een minimale fee van 15 dollarcent per unit.

Verder moet je het ook zo zien …dat al het geld wat je hieraan uitgeeft, in feite ook weer gebruikt zou moeten worden voor nieuwe winstgevende productideeën die jij hebt en dus ook liever niet kwijt wilt zijn aan producten die momenteel wat minder lopen.

6. Je maakt niet gebruik van Amazon PPC (Pay-Per-Click)

Amazon Pay-Per-Click (PPC) is het ingebouwde advertentiesysteem van Amazon. Ja, er zitten kosten aan verbonden. Echter …wat je met die kleine kosten voor elkaar bokst is dat je producten aan meer mensen vertoond zullen worden. Het feit dat een groter aantal mensen nu je producten te zien krijgt, zal resulteren in een hogere kans op meer verkopen. Amazon PPC verkopen in China

En wanneer jij gebruik maakt Amazon Sponsored Products, waarbij de kans op meer verkopen toeneemt, zal het algoritme van Amazon dit ook registreren en jouw producten steeds populairder inschalen …en dat heeft ook effect op de organische rankings van je producten (wat dus ook tot hogere conversies zal leiden …en zo werkt het dus in meerdere lagen door).

Om effectief advertenties te runnen en je kosten (CPC) zo laag mogelijk te houden, zal je goede campagnes moeten voeren …een tool zoals Jungle Scout kan je hier wederom bij helpen.

Het is wel enorm belangrijk om de meerwaarde van advertenties door te berekenen. Je kan dit doen door naar je winstmarges te kijken, het aantal verkopen per maand en hoeveel je advertenties daadwerkelijk kosten. Haal je dan nog steeds voldoende winst uit je producten en zie je een toename aan inkomsten? Dan zit je op de goede weg …maar blijf altijd optimaliseren en wees goed op je hoede van alle kosten die je hebt.

7. Je hebt geen plan de campagne voor Amazon reviews

Reviews op Amazon ChinaJe moet snappen dat Amazon reviews een extreem belangrijke factor vormen, in het aankoopproces van je klanten. Want meer dan 90% van je klanten (blijkt uit onderzoek) zullen verdergaan met hun aankoop, op het moment dat ze veel positieve Amazon reviews lezen bij je producten.

Wanneer je dus net begint met verkopen op Amazon China, zal je ook een plan moeten hebben om gelijk al meer Amazon reviews te krijgen voor je producten. En verder moet je jezelf natuurlijk ook aan de regeltjes houden. Het komt erop neer dat je geen “black-hat” technieken wilt gebruiken om meer Amazon reviews binnen te harken voor je producten.

Zorg er dan ook voor dat je goed op de hoogte bent van alle regels, en dus ook een plan maakt om op een eerlijke manier meer Amazon reviews te krijgen voor je producten.

Wanneer meer dan 90 procent van je klanten hun aankopen doorzet, bij positieve Amazon reviews …is het zaak om je conversieratio's eens te analyseren. Stel je maakt 100 verkopen per maand, zou het dus betekenen dat de meerderheid (90% of hoger) komt na het lezen van die reviews. Wanneer je maar 10 verkopen per maand hebt, kan het dus ook andersom werken.

8. Je hanteert een incorrecte verkoopanalyse

Amazon overhandigt je geen “sales data” …indien ze dit wel zouden doen zal iedereen op een bepaald moment dezelfde producten verkopen. Vanzelfsprekend zijn er wel tools waarmee dit gedaan kan worden, zoals die van Junglescout bijvoorbeeld.Verkopen op Amazon China monitoren

Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van accurate gegevens …omdat ze een bepalende rol spelen in het maken van je winst.

Je zal denken dat het wellicht niet zoveel uitmaakt …maar stel dat je door die afwijking in accurate gegevens meer “units” inkoopt op basis van populariteit (daadwerkelijk verkochte items), en er door een afwijking door jou meer wordt ingekocht. En dat terwijl een concurrent met veel preciezere data minder inkoopt en ook nog eens wat conservatiever is. Vervolgens loopt het product iets minder dan verwacht en is je concurrent los, terwijl jij nog met een hele berg voorraad zit die niet verkoopt en waarvoor je meer (langer) opslagkosten dient te betalen.

Er is dus wel degelijk noodzaak accurate tools te gebruiken om zo goed mogelijk in te schatten wat je zal verkopen en ook strakke voorraden aan kan leggen.

9. Je probeert de weg naar succes af te snijden

Succesvol verkopen op Amazon ChinaHet komt nog weleens voor dat verkopers slaatjes proberen te slaan uit dingen, op de verkeerde manier (om tijd en geld te besparen). Zo kan het voorkomen dat een externe verkoper op Amazon ervoor kiest met dubieuze Amazon GTIN's te werken (barcodes van producten).

Amazon geeft aan dat je dit bij de aanbevolen (officiële) distribiteur ervan moet doen, namelijk GSI (of een legitieme derde partij die ze verkoopt). Indien verkopers het via andere wegen denken te kunnen kopen (om zo een paar dollar te besparen) …komen ze hiermee dus van een koude kermis thuis.

Want hoewel het lijkt of er geld wordt bespaart …loopt die verkoper nu dus inkomsten mis gezien Amazon die barcodes niet accepteert.

En dat is slechts nog maar een klein voorbeeld van de “shortcuts” die verkopers proberen te hanteren om wat geld of tijd te besparen. Want nieuwe verkopers doen ook nog weleens overhaast aan product research, maken slechte productvermeldingen, zoeken voor hun inkopen op Alibaba niet de beste leveranciers uit voor het importeren uit China, en nog veel meer van dat soort fratsen die verkopers duur zullen komen te staan achteraf.

Wanneer jij een serieuze Amazon FBA verkoper bent, is het niet de bedoeling “snel” rijk te worden met je producten …maar juist de bedoeling om een hoogwaardige online business te creëren waar jij langer iets aan hebt.

Om nog even voort te borduren aangaande die barcodes …de verkoper zal nu niks hebben aan de ingekochte barcodes (geldverlies), opnieuw ze bij GSI dienen te kopen (de normale kosten) en in de tijd hiermee bezig te zijn voorlopig nog 0 producten kunnen verkopen op Amazon (dus geen inkomsten).

10. Je optimaliseert productvermeldingen helemaal verkeerd

Zou jij bij winkels kopen op het moment dat je lang moet zoeken, er geen duidelijke omschrijving bij de producten wordt geleverd en het verder ook nog eens 1 grote puinhoop is? Waarschijnlijk zit je nu nee te schudden!Productlisting op Amazon China

Amazon werkt op dezelfde manier.

Teveel beginners hebben nog niet helemaal door dat verkopen op Amazon nagenoeg hetzelfde werkt. En dat je productvermelding dus het etaleren van je producten is en dat die zich gezamenlijk in je “online” Amazon Store bevinden. Het is dus belangrijk in de weer te gaan met verleidelijke producttitels, professionele foto's uit verschillende hoeken en met details, duidelijke allesomvattende productomschrijvingen en uiteraard nog veel meer.

We schrijven hier continue goede artikelen over, en voor alle fijne zaken hierover kan je ook contact met ons opnemen …verder kan een Amazon cursus nieuwe EN gevorderde verkopers ook naar nog hogere levels brengen.

Je zal moeten snappen dat al die verfijningen aangaande verkoopactiviteiten, allemaal zullen leiden tot hogere conversieratio's …en hoe meer je verkoopt des te beter je winst ook zal zijn.

En nog een paar extra tips bij verkopen op Amazon China …

Want er komt een hoop op je af, en we geven je die tips die nuttig zijn voor verkopen op Amazon China echter kan je er ook een hoop daarvan uiteindelijk op andere Amazon marktplaatsen gebruiken. Op Amazon China moet je natuurlijk ook rekening houden met taal (zorg dat je de taal spreekt en schrijft OF dit door een vertaler laten doen die de taal beheerst). Verder is de Chinese markt natuurlijk anders dan die in andere landen …wat erop neerkomt dat er in verschillende landen ook andere interesses kunnen zijn voor producten. Speel daarop in en leer dus ook de cultuur ontdekken, voordat je op een Amazon Marketplace begint met het verkopen van je producten!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies