Trendgevoelige producten: Netflix serie wordt een hit, Amazon verkopers profiteren!
Trendgevoelige producten: Netflix serie wordt een hit, Amazon verkopers profiteren!
07 februari 2022 

Trendgevoelige producten: Netflix serie wordt een hit, Amazon verkopers profiteren!

Het is momenteel een van de meest gezochte zoektermen op Amazon, namelijk “Squid Game Costume”. Na de uitkomst van de spannende show "Squid Game" van Netflix werd een ware rage ontketend in de weken erna en al snel gingen mensen op zoek naar merchandise op, hoe kan het ook anders, Amazon. 

Amazon gebruiken als zoekmachine

Amazon zoekmachineWanneer mensen op een gegeven moment fan zijn van iets, zullen ze namelijk al vrij snel de Amazon zoekmachine gebruiken op de website om te kijken welke producten er allemaal te koop zijn van, in dit geval, een zeer populaire Netflix show.

Netflix heeft Squid Game uitgebracht op 17 september 2021. In minder dan twee weken is “Squid Game Costume” een van de meest gezochte dingen op Amazon geworden. Er is echter geen officiële show-merchandise, wat het natuurlijk nog interessanter maakt voor Amazon verkopers die hier snel op acteren. Netflix heeft alleen t-shirts met de branding van de show te koop op hun “merch” website. Verder hebben retailers zoals Walmart en Target helemaal geen gerelateerde producten. Je snapt het natuurlijk al …slimme verkopers duiken in op de rage van Netflix. En dat is precies wat dan ook gebeurt. Want het is een gigantische hit, en op het moment dat weinig partijen bijpassende producten verkopen kan daar natuurlijk door Amazon verkopers op worden ingesprongen. 

Inspelen op trends

In tegenstelling tot hen heeft Amazon producten in de aanbieding, omdat de Amazon Marketplace doorgaans het snelst reageert op veranderende trends. Een paar honderd verkopers verkopen actief geïmproviseerde merchandise, vooral de trainingspakken. Resultaat? 4 van de 5 meest verkochte kostuums in de categorieën “Dames Kostuums” en “Herenkostuums”. Andere marktplaatsen zoals eBay, Wish en Etsy hebben ook duizenden of meer items te koop …en je ziet dus dat in vergelijking met andere markten, zelfs de eigen merchandise van de populaire Netflix show, grote marktplaatsen zoals die van Amazon razendsnel inspringen op dit soort trends met klanten die om dezelfde reden dat soort marktplaatsen checken om te zoeken naar dergelijke producten. 

Problemen met de levertijd

Levertijd inspelen op trendWat overigens niet altijd betekent dat ze de producten (kostuums of andere merchandise gerelateerd aan die Netflix show) snel zullen ontvangen, een hoop ervan komen namelijk niet in aanmerking voor Amazon Prime …en veel klanten zullen hun producten dan ook later ontvangen dan verwacht. Of dat ook zal leiden tot minder verkopen …waarschijnlijk niet gezien het om razend populaire producten gaat echter zal er dus wel rekening moeten worden gehouden met een langere bezorgtijd.

Het is echt belachelijk om te zien hoe snel de “rank” van de “Squid Game” zoekwoorden combinatie in nog geen maand tijd door het plafond schiet. Want het begint half september 2021 en de zoekterm stijgt van een rank om en nabij de 200.000 naar 70.000 en maakt dan een sprintje naar de top van de zoekresultaten in de weken erna met steeds meer verkopers die de producten verkopen. Dus je ziet hoe rap verkopers en klanten elkaar vinden. 

Verkopers die er op tijd bij zijn en de items ook snel kunnen laten produceren bij Chinese fabrikanten (op kunnen inkopen), profiteren dus royaal van een rage die met raketsnelheid stijgt nadat het nog maar net op Netflix verschenen is. 

De rage voor Squid Game-merchandise zal binnenkort voorbij zijn. Maar het belicht meerdere interessante e-commerceverhalen. 

Amazon als standaardzoekmachine

Op de eerste plaats is Amazon de standaardzoekmachine voor veel shoppers. Wanneer mensen iets leuks zien bv. een Netflix-show of iets heel anders wat dus zelfs een rage kan ontketenen, gaan ze naar Amazon om het te vinden …het laat zien dat naast Google, Amazon dus steeds vaker wordt gebruikt om specifieke zoekopdrachten uit te voeren, waarbij potentiële klanten in dit geval speuren naar producten van een Netflix-show. Verder heeft Amazon natuurlijk een bijna oneindig aanbod …waardoor klanten praktisch altijd vinden wat ze zoeken en om die reden ook steeds vaker opnieuw zoeken en kopen via het platform. Amazon heeft inmiddels zo’n bekende naam dat klanten dus naast het zoeken in bv. Google en klikken op advertenties waarschijnlijk vaker rechtstreeks de website bezoeken om naar van alles en nog wat te speuren, vinden en kopen. 

Ontbrekend aanbod van Netflix

Op de tweede plaats ontbreekt de merchandise-selectie van Netflix, wat mensen dus andere opties geeft te zoeken naar de producten en dan is Amazon natuurlijk een van de snelste en bekendste wegen om zoekopdrachten uit te voeren voor dit soort gerelateerde producten …omdat het aanbod zo groot is, Amazon bekend is en je normaal gesproken binnen no-time de producten in huis zal hebben …hoe wil je klanten nog meer bedienen? Bovendien lanceerde Netflix de merchandise-website in juni 2021, maar het ontvangt weinig maandelijks verkeer en Netflix heeft het niet geïntegreerd in de Netflix-app. Het lijkt dus een experiment zonder prioriteit …terwijl de fan-base intussen vrolijk door blijft groeien en hele nieuwe markten worden aangeboord die Amazon prima opvult. 

Gefrustreerde Amazon klanten

Gefrustreerde Amazon klantOp de derde plaats reageert de Amazon Marketplace wel supersnel, maar heeft Amazon vaak moeite om de explosie in SKU’s te controleren …het heeft inmiddels al meer dan 10.000 vermeldingen met betrekking tot Squid Game. Verkopers die zich pas onlangs hebben aangemeld en anderen met honderden negatieve recensies, verkopen enkele van de beste zoekresultaten voor “Squid Game Costume”. Meestal resulteren dit soort rages in veel gefrustreerde shoppers. Bijvoorbeeld een jaar geleden, tijdens de grote vraag naar PBM-apparatuur.

Het is dus leuk om te zien welke manieren er zijn om klanten te winnen, in dit geval ontstaat er een rage op Netflix, wordt het via andere platformen geboost en vinden mensen hun weg naar Amazon (en sommige andere grote marktplaatsen) om merchandise te vinden omtrent die Netflix-show. Wanneer verkopers dus op tijd kunnen inspelen en doorhebben dat steeds meer zoekopdrachten worden gedaan naar bepaalde producten, kunnen ze daar mooi op inspringen en met de juiste lijntjes leuk aan verdienen. 

Mijn persoonlijke mening..

Je ziet dus feitelijk potentiële klanten sneller hun weg naar Amazon vinden, zeker op het moment dat anderen het nalaten (zoals eigen merch-shops) en dat baant de weg vrij voor de grote spelers (Amazon) en ook kleinere verkopers via de marktplaats om toch leuke winsten te maken op dit soort items. 

Volgende rages staan alweer klaar om verkocht te worden via het geliefde platform.

Maar.. ik zou je niet aanraden om dit business model te hanteren. Het is namelijk vaak lastig om je supply chain in orde te brengen zodat je snel kunt leveren. Het gaat immers vaak om custom made products, dit kost simpelweg tijd om te produceren. Daarnaast zijn er op het moment van het publiceren van deze blog, problemen ten aanzien van shipping. Normaal gesproken duurde de levering per zeevracht ongeveer 4 weken, nu heb je geluk als dit binnen 8 weken is..

Natuurlijk is dit businessmodel mogelijk, en het kan ook rendabel zijn.. maar weet wel waar je aan begint..

Over de schrijver
Hi Plazatalker, hopelijk vond je het blog artikel interessant en heb je er iets van op kunnen steken! Wil je met mij in contact komen? Mijn emailadres is: Marciano@plazatalk.nl
Reactie plaatsen