9 tips die iedere Amazon verkoper moet weten tijdens het coronavirus
9 tips die iedere Amazon verkoper moet weten om business te blijven doen tijdens het coronavirus
21 mei 2020 

9 tips die iedere Amazon verkoper moet weten om business te blijven doen tijdens het coronavirus

De boel staat tijdelijk een beetje op zijn kop voor sommige bedrijven. En hoewel we gerust wel weer de goede kant op gaan, zal je hier wel even op moeten anticiperen.

We laten je daarom 9 dingen zien waar jij tijdelijk iets meer rekening mee zal moeten houden als ondernemer, zodat straks alles weer op rolletjes loopt.


1. Amazon stelt prioriteiten voor verzendingen

Het mag duidelijk zijn dat de vraag naar bepaalde essentiële producten is toegenomen (zoals eten, drinken, voedingssupplementen, wc-papier of medicatie). Amazon stelt daarom, gezien de enorme vraag, prioriteiten …en levert de essentiële boven de non-essentiële producten en geven hiervan natuurlijk wel netjes updates van aan alle verkopers op de Amazon marktplaats.

2. De globale leveringsketen is verstoord

Gezien China eigenlijk hoofdleverancier is voor een heleboel verkopers op Amazon, is deze keten dus even tijdelijk buiten bedrijf (of in ieder geval aanzienlijk minder). Tevens, voordat deze situatie begon …waren veel verkopers al aan het kijken naar mogelijkheden om hun inkopen uit de VS, India of Mexico te halen.

3. Consumenten kopen tijdelijk wat minder

Consumenten kopen tijdelijk wat minder

Met name in Amerika zie je dat enorm veel mensen, wat meer op hun uitgavenplaatje gaan letten …en dan met name waar het aan wordt gespendeerd. Zo is er een toename aan zoekopdrachten naar bv. rijst, flesjes water en toiletpapier en minder naar luxe artikelen …mensen kopen dus bewuster.


4. Er wordt momenteel meer thuis gewerkt

Gelukkig zijn er een hoop mensen die hun werk ook vanaf andere locaties of thuis kunnen doen. Hierbij zie je wel een toename in zoekopdrachten naar spullen die hiervoor nodig zijn …en ook dingen zoals een home-gym, entertainment en leermogelijkheden voor kinderen …en een toename in verkopen hierin o.a. via Amazon.


5. Je kan advertentiekosten verlagen of pauzeren

Het wordt zelfs door Amazon zelf aangeraden, maar je zal ook zelf wel tot deze conclusie zijn gekomen …verlaag je advertentiekosten tijdelijk of pauzeer ze desnoods helemaal even. Je bespaart op die manier een hoop onnodige kosten, afhankelijk van welke producten jij natuurlijk verkoopt …wellicht is het voor sommige producten juist slim ze aan te laten staan.

Je kan advertentiekosten verlagen of pauzeren

6. Overweeg nu Fulfillment by Merchant

Zoals we net al hebben aangegeven, kan Amazon tijdelijk prioriteit stellen boven producten die momenteel minder belangrijk zijn. Het kan betekenen dat jij producten verkoopt en ze pas later bij de consument aankomen. Er is een optie om de verzending naar klanten zelf te regelen met “Fulfillment by Merchant” wat erop neer komt dat jij zelf verantwoordelijk bent voor het versturen van je producten naar de klant … je kan dit tijdelijk overwegen.

7. Verander je bedrijfsmodel

Omdat private label, dropshipping en andere bedrijfsmodellen tijdelijk wellicht niet allemaal even rendabel zijn kan je ook andere verkoopmethodes overwegen …zoals bijvoorbeeld handgemaakte producten verkopen.

8. Focus op je eigen merk

Na een paar maanden zal de boel weer gauw aantrekken voor je onderneming, focus je in de tussentijd ook op je merk …en blijf hier aan werken!

9. Blijf geïnformeerd

De komende maanden zullen er veel updates zijn op Amazon en daarbuiten, blijf hiervan op de hoogte zodat je er vlot op kunt handelen.


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen