Slippertje 44: Ecommerce bedrijven opzetten met Stephan Spijker
Slippertje 44: Succesvolle Ecommerce ondernemingen opzetten met Stephan Spijkers
22 februari 2021 
in Podcast

Slippertje 44: Succesvolle Ecommerce ondernemingen opzetten met Stephan Spijkers

Apple podcast

YES! Het is weer tijd voor een gloednieuw Slippertje! Deze week is Stephan Spijkers mijn Ondernemer Op Slippers in de podcast! Stephan Spijkers studeerde psychologie en bedrijfskunde, was daarna verantwoordelijk voor de operatie van Westwing Benelux, dat is een outlet in home and living wat inmiddels 400 miljoen aan omzet doet wereldwijd, maar na 2 maanden werd hij al ontslagen..

Daarna werkte hij twee jaar lang freelance en ook nog eens twee jaar lang in dienst voor deze partij. Vervolgens is hij in dienst gegaan als consultant maar begon het te kriebelen en is hij weer voor zichzelf begonnen. Hij is onder andere begonnen met verkopen op bol.com. Hij heeft daarna verschillende bedrijven opgericht zoals Vinobox en pimvendors.com.

Daarnaast vertelt Stephan Spijkers in deze podcast over:

  • Zijn studietijd
  • Welke wijze lessen hij leerde bij Westwing
  • Logistieke uitdagingen binnen de Ecommerce
  • Rocket Internet
  • Cashflow binnen de Ecommerce
  • Zijn ondernemingen
  • Spiritualiteit, rust en doelen
  • Én waar zijn passie voor ondernemen vandaan komt

Laten we snel gaan luisteren naar de onwijs toffe verhalen van Stephan Spijkers, ik heb er weer heel veel zin in, let’s go!!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Stephan Spijkers. Stephan studeerde psychologie en bedrijfskunde, was daarna verantwoordelijk voor de operatie van Westwing Benelux, dat is een outlet in home and living wat inmiddels 400 miljoen aan omzet doet wereldwijd, maar na 2 maanden werd hij al ontslagen, maar daarna werkte hij twee jaar lang freelance en ook nog eens twee jaar lang in dienst voor deze partij. Daarna is hij in dienst gegaan als consultant maar begon het te kriebelen en is hij weer voor zichzelf begonnen. Hij is onder andere begonnen met verkopen op bol.com. Hij heeft daarna verschillende bedrijven opgericht zoals Vinobox en pimvendors.com. We gaan het hele verhaal eens even lekker door Stephan, welkom.

Stephan: Dank je wel.

Bas: Kun je hem al meezingen?

Stephan: Nee.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Ja, tof Stefan dat je hier bent, leuk dat ik je even aan de tand mag voelen.

Stephan: Ja.

Studietijd

Bas: Je hebt twee studies gedaan, psychologie en bedrijfskunde of is dat twee in een?

Stephan: Ik moet zeggen dat eerlijkheid bekent mij, het is een master en een bachelor. Dus ik heb een bachelor psychologie en een master bedrijfskunde.

Bas: Ik denk al, dit is niet een van die hyper nerds die twee opleidingen naast elkaar doet en ze ook nog allebei aftikt.

Stephan: Wel een hyper nerd, maar dat dan weer niet, nee.

Bas: We kwamen er net achter dat jij komt uit Vaals, bent daar geboren of bent daar opgegroeid of?

Stephan: Klopt, ja, geboren in Heerlen, maar dat is het ziekenhuis en opgegroeid in Vaals, ja.

Bas: Wow.

Stephan: 18 jaar gewoond.

Bas: Ik ben ook in Heerlen geboren. Daar heb je zo’n voedvrouwschoolachtig ding of zo, zijn we dan in hetzelfde gebouw geboren?

Stephan: Dat denk ik wel.

Bas: Het moet niet gekker worden.

Stephan: Zo gaat het, ja, het moet niet gekker worden.

Bas: Ja, maar goed, voor de mensen die Vaals niet kennen, dat is waar het drielandenpunt is zeg maar en het hoogste punt van Nederland geloof ik.

Stephan: De hoogste berg van Nederland, ja.

Bas: Was erg druk met de sneeuw.

Stephan: Superdruk, ja.

Bas: Ja, leuk man. Maar tot je hoeveelste heb je daar gewoond?

Stephan: Tot mijn 18e, dus toen ben ik gaan studeren in Nijmegen, psychologie gaan studeren en toen dacht ik van na 18 jaar is het wel even goed en toen verhuisd eigenlijk meteen. Dus psychologie is de, ja, de beste opleiding zat daar in Nijmegen dus dan ja, wil je ook wel even weg bij je ouders.

Bas: Is het lachen daar in Nijmegen studeren of?

Stephan: Nijmegen is een hele leuke stad. Ja, ik heb daar altijd met veel plezier gestudeerd. Misschien ooit nog wel een keertje terug naartoe willen maar ja, ik woon nou in Utrecht dat is ook een hele mooie stad en je kan overal naartoe dus dat is heel fijn.

Bas: Ja, in deze Coronatijden maakt het volgens mij niet zoveel uit waar je woont, maar.

Stephan: Ja, beter inderdaad ineens buiten de stad, ja, kun je een beetje wandelen en naar buiten, ja.

Bas: Ja, lachen man. Hé maar we gaan een heel business spektakel zoals ik dat altijd noem doorlopen wat jij allemaal hebt meegemaakt. We kwamen er ook achter dat we met elkaar concurreerden op onder andere bol.com dus we hebben een vergelijkbare ride misschien wel meegemaakt dus ik ben heel erg benieuwd hoe het verhaal gaat lopen, maar we gaan het meemaken.

Stephan: Ja.

Werken voor Westwing

Bas: Maar laten we een beetje bij het begin beginnen want je hebt psychologie en bedrijfskunde, of althans een combinatie daarvan heb je afgetikt en daarna ben je voor Westwing gaan werken.

Stephan: Ja, klopt, ja.

Bas: Dat is dus een grote outlet voor home & living, doen inmiddels 400 miljoen wereldwijd.

Stephan: Ja.

Bas: Is dit ook een beetje een spin-off van iBoot of een beetje die bedrijven zeg maar die, ja, het begon een beetje in de States hè met die dagdealsites en daarna zijn er heel veel niches gekomen en Westwing is denk ik een hele goede spin-off van het hele dagdeal spektakel of niet?

Stephan: Ja, ik denk dat klopt eigenlijk wel. Dat was op een gegeven moment heel hip natuurlijk dagdeals en Westwing is volgens mij in 2011 opgericht, dat was toen net, Groupon was net megagroot, in Europa kenden we dat als My City Deal, toen Groupon, het is ook uit de koker van Rocket Internet die zaten ook achter Groupon onder andere.

Bas: Ja, leg even uit wat Rocket Internet is voor de mensen die dat niet weten.

Stephan: Ja, Rocket Internet is eigenlijk een bedrijf van drie broers, de Samwer broers en die ja, wat zij deden hoe zij succesvol zijn geworden eigenlijk en daarom worden ze een beetje vuil aangekeken in het ondernemerswereldje, maar zij kopiëren concepten die succesvol zijn in andere markten, met name Amerika en dan kijken ze gewoon wat succesvol was daar en dat gingen ze dan hier in Europa lanceren in de hoop dat het werd overgekocht door die partijen. Dus dat hebben ze een aantal keer succesvol gedaan met My City Deal voor Groupon, een andere variant voor eBay, Zalando want natuurlijk een Samples kloon was, HelloFresh en ook Westwing wat een, ja, een kopie was van een concurrent in de Verenigde Staten.

Rocket Internet

Bas: Cool, had je een rol in dat hele Rocket Internet verhaal of was het meer dat je daar operationeel aan meedeed?

Stephan: Nee, ik ben daarbij gekomen na de oprichting eigenlijk, dus de eerste, er zat een team van 6 mensen op dat moment en dat is natuurlijk, ja, het typische van Rocket Internet was gewoon megagroei, dus een grote investering ophalen, een grote investering doen en dan megahard groeien en dat ging dus ook vanaf 2011, het is opgericht in München in Duitsland en daarna is het razendsnel over heel de wereld uitgerold in elk land in Europa, waaronder dus ook in Nederland waar ik erbij kwam.

Bas: Cool.

Stephan: Maar ook in Turkije, de UK, Brazilië, Rusland, India, Australië, daar zaten toen opeens overal Westwing.coms, ja.

Bas: Cool, en jij was verantwoordelijk voor die operatie, maar goed, vertel mij even die start want na twee maanden werd je ontslagen en daarna heb je nog twee jaar lang freelance gewerkt en twee jaar lang in dienst geweest.

Stephan: Ja, was een typische startup ride eigenlijk wel want als je kijkt naar hoe dat dan ging, je haalt geld op voor een bepaalde periode en als het niet goed gaat dan moet je soms drastische beslissingen nemen en ja, voor mij betekent dat dat ik na twee maanden weer een gesprek had over mijn proeftijd en dat het niet verlengd zou worden. Toen was ik net afgestudeerd dus ik dacht nou ja, ik kan nu natuurlijk een stage gaan zoeken of een andere baan, maar het idee was wel dat ze, ze waren bezig met een nieuwe ronde, nieuw geld aan het ophalen dus het idee was dat ik dan weer in dienst zou kunnen treden als dat geld er zou zijn. Nou, dat duurde iets langer dan gepland uiteindelijk, maar dat was eerst uit noodzaak dus dat freelancen en daarna, wat toch wel prettig was, ik wist ook gewoon dat het geen extra garantie bood een baan boven een freelance contract.

Bas: Nee, inderdaad, ik wilde al zeggen van verdiende je nou freelance veel meer dan dat je daar in dienst was of het is gewoon een andere, ja, een andere verbintenis zeg maar.

Stephan: Het was een andere verbintenis, ja, dus hoe je het eigenlijk moet zien, daar kun je vraagtekens bij zetten, maar je betaalde, Westwing betaalde niet 100%, zeg maar 80% van de markt zat je op qua salaris, maar je kreeg er wel een superleuk team voor terug en een super leerzame ervaring daar. Dus ja, daarom dat ik daar ook ben begonnen als ja, business analist en ben weggegaan als de COO.

Bas: Cool.

Stephan: Ja, dat was wel heel cool.

Westwing uitrollen

Bas: Cool, cool en toen, want je viel dan een beetje in de operatie, dat liep toen al in de States denk ik dat hele Westwing of is het in de Benelux begonnen?

Stephan: Het is in München begonnen in Europa.

Bas: Ok.

Stephan: En in de States zaten onze concurrenten, daar wil je dan een beetje van wegblijven.

Bas: Oh ja.

Stephan: En hier hadden we dan eigenlijk waren we een van de eersten die meubels online verkochten. Je had natuurlijk wel fonQ, je had VT Wonen toen of voorthuis.nl voor de mensen die het nog kennen en daar gingen wij eigenlijk tegen concurreren en dat betekende voor Westwing omdat het een dealsite was, dus we hadden een deal die dan elke dag weer een aantal nieuwe deals en die gingen dan een weeklang online, na die week moesten die producten worden verstuurd en ik was dan verantwoordelijk voor ja, dat die producten bij jou kwamen als klant.

Bas: Dat klinkt als hoofdpijn.

Stephan: Het was 5 jaar lang hoofdpijn, maar ook super uitdagend.

Bas: Een logistieke challenge was het.

Stephan: Het was een logistieke challenge ja, want op een gegeven moment ben je dus bankstellen aan het versturen van Zuid-Spanje naar Noord-Duitsland en ja, dan moet je er gewoon voor zorgen dat over al die schakels en al die warehouses waar zo’n bank terechtkomt, ja, kan er schade optreden of het kan zijn dat het hier wordt geleverd bij de klant en dat die zegt ja, het is niet de kleur die ik wilde en dan stuurt hij het weer terug.

Logistieke uitdagingen

Bas: En heb je op een gegeven moment een bepaalde formule gekraakt dat bepaalde providers, platformen, logistieke dienstverleners echt gewoon heel goed zijn in dit hele spektakel? Misschien heb je wel tips voor als mensen bankstellen van Zuid-Spanje naar Noorwegen willen sturen?

Stephan: Nou ja, kijk, dat blijft natuurlijk nog steeds wel echt een uitdaging in Europa echt grote producten versturen, maar zeker voor de kleine pakketjes, ik denk dat als je nu zou beginnen met een webshop of met een product, het is nog wel gewoon heel fijn om dat zelf te kunnen versturen en zelf aan te kunnen raken en zelf te kunnen zien van nou, wat krijgt de klant nou? Ik zou het ook altijd aanraden om gewoon zelf te gaan versturen ook al moet je dan elke dag met je autootje naar PostNL, maar op een gegeven moment dan ja, je kan dit niet beter dan de partijen die dit doen hè, zelfs bol.com outsourcet in principe bijna alles aan Ingram Micro zoals het nu heet, Docdata vroeger, dus ja, op een gegeven moment komt er weer een omslagpunt, bol.com zit daar ook misschien nu een beetje tegenaan maar ja, ik ben nog niet zo groot als bol.com.

Bas: Net niet hè.

Stephan: Net niet, weinig mensen zijn zo groot als bol.com dus ja, ik denk pas op dat soort niveaus heeft het weer zin om het zelf te gaan doen.

Bas: Ja, precies, maar er was niet een bepaalde logistieke provider waar je dacht van nou, daar heb ik echt de beste ervaring mee om dit soort grote spullen te sturen?

Stephan: We hebben er een aantal versleten moet ik zeggen. Wij groeiden zo snel dat veel van die partijen niet mee konden groeien dus we moesten eigenlijk elke anderhalf jaar weer op zoek naar een nieuwe provider om dit te kunnen gaan doen voor ons en inmiddels heb je er een paar die dit goed doen. Ik zou zo nu niet 1,2,3 weten welke ik aan iedereen hier zou aanraden, maar het is een lastige en zeker omdat we zo snel groeiden, ja, niet iets wat je in een keer crackt en dan los kon laten.

Bas: Maar het is niet dat je zegt als je in 18 landen meubilair wil versturen moet je bij DHL zijn of Mainfreight of weet ik veel wat hoe die clubs allemaal heten?

Stephan: Nee, nee, het stomme is er is een local hero voor elke regio. Dus zeker voor meubels. In Nederland zijn er twee, drie partijen die dat heel goed doen, in Duitsland zijn het weer andere partijen, in Polen zijn het weer andere partijen, in Spanje, in Frankrijk.

Bas: Dus het is een soort van aaneengesloten netwerk die je moet gaan gebruiken met hubs en weet ik het allemaal.

Stephan: Ja, en dat is ook de reden waarom Rocket Internet zei we starten met een landkantoor in elk land, hè, met een team van 10 mensen en uiteindelijk 100 mensen per land, die kennen die lokale markt, die kennen de lokale stijl, het ging ook wel een beetje om sluit je aan bij je klanten qua stijl, maar ook omdat je dan de logistieke challenges gewoon lokaal kon oplossen.

Bas: Ja, cool. Cool, en wat is nou in 5 jaar tijd bij die Westwing gezeten dus eigenlijk heb je een hele ride meegemaakt van een paar man die in het begin waarschijnlijk daar waren tot whatever hoe groot het team was toen je wegging.

Stephan: Ja, 120, ja.

Bas: 120 man zaten er toen? Ja, dus dat is een heel spektakel zeg maar.

Stephan: Ja, ja.

Bas: En ja, dus wat zijn je grootste learnings eigenlijk van dei hele ride waar je doorheen bent gegaan dat je denkt van ok, dit heb ik nu allemaal gezien en daarna ben je nog, ja, het verhaal gaat eigenlijk nog veel verder natuurlijk.

Stephan: Ja, ja.

Bedrijfscultuur

Bas: Maar wat zijn de grootste dingen die je daar al dacht en zag dat je dacht van holy schmeck, dit, ik ben blij dat ik dit leer bij een ander in plaats dat ik mijn eigen geld hier aan het verneuken ben?

Stephan: Nou, dat is een goede Bas. Nou, ik denk 1) is het is super leerzaam om bij een snelgroeiende club te gaan werken. Als je nou in je eerste baan of je eerste twee, drie jaar van je carrière zit, super leerzaam om bij een snelgroeiende club te gaan werken, kan een startup zijn, kan ook al iets verder zijn qua groei, maar zorg dat je bij iets gaat werken wat snel groeit en dan krijg je heel snel heel veel verantwoordelijkheden en ja, dat heeft mij geen windeieren gelegd. En het andere is kies voor een team dat heel erg leuk is. Want ik zei het net al, je krijgt er niet de hoofdprijs betaald en dat was nog steeds gewoon leuk en top omdat je, nou, zo snel groeide qua verantwoordelijkheden, maar ook omdat het gewoon een superleuk team was en een supersfeer daar hing.

Bas: Ja, de cultuur was gewoon nice.

Stephan: De cultuur was gewoon super nice, ja.

Bas: En hoe hebben ze die cultuur naar jouw idee gewoon goed neergezet?

Stephan: Veel alcohol.

Bas: Veel alcohol, dartbord, tafeltennis en een paar mooie vrouwtjes in het midden of?

Stephan: Dat helpt allemaal, maar als we nou zeg maar, ja, er is niet denk ik één magische formule, maar het was zeker niet de typische startup voetbaltafels, dartbords en dingen. Ik denk juist dat het, hè, je zat er dan om 7 uur ’s avonds nog de laatste campagnes voor de dagdeals van morgen met het team te fixen en dat samen doen elke dag, dag in, dag uit, dat is wel gewoon iets wat een teamband smeedt. Dus samen die challenges oplossen ik denk dat dat, ja, je moet het team gewoon goed uitdagen.

Snelle groei

Bas: Cool, cool. Dus uitdaging, verantwoordelijkheid, snel groeien, dynamische omgeving, hele spektakel en technologisch, weet je daar dingen van af hoe dat bij Westwing was? Zie je ook dat dit soort plays steeds meer een technology play worden en dat die technologie en automatisering aan de achterkant juist vaak de secret sauce zijn van zo’n business waarom zij winstgevender zijn dan de buurman en het sneller, beter en goedkoper kunnen dan de rest?

Stephan: Ja, dat is een goede, je vroeg net naar hè, wat zijn nou die takeaways, ik denk dat dat er ook eentje is, ik denk ook hè, je KPI’s, je Key Performance Indicators dat je daar gewoon goed inzicht in hebt. Ik denk dat veel ondernemers zeker als ze starten dat een beetje vergeten of op de lange baan schuiven of nou, misschien dat we het dadelijk ook nog even bespreken, maar je draait wel heel veel omzet, maar draai je ook uiteindelijk winst? Dat hadden ze heel goed in de gaten. Qua technologie, het begon aan de voorkant allemaal als een beetje als een kopie van de Amerikaanse variant en er werd eigenlijk wel heel goed gejat, maar aan de andere kant, beter goed gejat dan zelf slecht bedacht. Dus daar namen ze wat shortcuts. Aan de andere kant, ik denk dat juist daarin gaan investeren toen daar ruimte voor was uiteindelijk, want de eerste taak was altijd groeien qua omzet, groeien qua revenu en dan pas je positie stabiliseren en echt dat verschil maken en ja, dan kom je al heel snel aan die eigen technologie en dat hebben zij altijd wel heel sterk gedaan.

Bas: Ja, ja, dus een groot deel van het team waren programmeurs.

Stephan: We hadden inderdaad een heel groot team dat programmeurs was op het hoofdkantoor in München.

Bas: Ja.

Stephan: En ook op een aantal outsourced locaties. Hier in Nederland stiekem waren er heel veel mensen bezig met content, dus we zetten iets van 800 producten live per dag van 4, 5, 6 verschillende leveranciers uit heel Europa dus dan moesten al die deals worden vertaald, al die plaatjes moesten worden gecheckt, al die prijzen moesten goed staan natuurlijk. Dat kost ontzettend veel werk dus daar was een groot deel van het team gewoon dag in dag uit mee bezig.

Dagdealmoe..

Bas: Cool, en ik bedoel is Westwing dan nog steeds een van de bedrijven die, ik weet niet of ze nog steeds groeien, mar ik bedoel ik heb zelf ook heel veel in die dagdealhandel gezeten, Groupon is gestopt volgens mij met het verkopen van producten omdat ze daar, ja, blijkbaar niet genoeg waarde toevoegden en er te veel ellende was of zo. Ik heb daar echt bizarre aantallen ook weggezet in heel Europa, iBoot is natuurlijk een van de aanstichters die naar Europa was gekomen en daarna gevolgd door vele andere dagdealaanbieders groot en klein, omgevallen of niet. Maar deze Westwing spin-off dan die is nog steeds staande, doet nog steeds aanzienlijk veel omzet terwijl heel veel andere dagdealsites eigenlijk al het loodje hebben gelegd of in ieder geval niet meer floreren, laat ik het zo zeggen.

Stephan: Ja, is een goeie. Ik denk als je een ding moet noemen waar dat door komt is het wel door de benadering van inspiratie first. Ik denk dat het model van dagdeals gewoon heel makkelijk te kopiëren was, dat zeg je eigenlijk zelf al hè, van Groupon en toen iBoot en nou ja, op een gegeven moment had je 20 dagdeals, voor elke niche wel een dagdeal. Mensen werden ook gewoon een beetje dagdealmoe, ik denk dat ja, vroeger openden mensen nog elke e-mail die ze kregen bij wijze van en nu krijg je elke dag 20 van die mails. Ja, ik open ze niet meer.

Bas: Dan moet je kiezen welke je opent.

Stephan: Ja, of allemaal negeren en ja, dus dat, dan moet je gewoon iets extra’s bieden en ik denk dat Westwing dat wel goed heeft doorgehad dat home & living wordt op een andere manier geshopt dan bijvoorbeeld boeken of cd’s. Je gaat thuis op de bank kom je thuis, ga je een beetje shoppen, een beetje voor de televisie Netflixen en op de iPad of op de telefoon ga je dan gewoon een beetje shoppen en dan is het wel leuk als je gewoon ja, mooie producten ziet en mooi gepresenteerd en dan die mooie prijs is een beetje meegenomen en het feit dat het afloopt hè, maar beperkt beschikbaar is zowel qua voorraad als qua tijd is gewoon een extra trigger om mensen over te halen om te kopen.

Bas: Ja, en ook de Chinese concurrentie denk ik is ook denk ik wel een van de redenen dat het een dying model is want ja, de meeste spullen die je dan op die dagdealsites vond at waren gewoon AliExpress spullen met een beetje marge, laten we dat even zo letterlijk vertalen, maar ik bedoel ja, ik heb zelf het model ook gevoerd en ik weet precies hoe het werkt natuurlijk, maar dus ook door de internationalisatie, volgens mij is AliExpress vaker bezocht dan NU.nl. Ik weet het niet zeker, maar het is in ieder geval een van de meest bezochte sites van Nederland in ieder geval.

Stephan: Ja, wow.

Bas: Dus dat is echt bizar weet je en steeds meer mensen bestellen gewoon rechtstreeks en ja, het gaat toch uiteindelijk om waarde toevoegen in de keten en dat deed Westwing dus door vanuit inspiratie te verkopen, dat is dan de waardetoevoeging zeg maar. Maar als je maar gewoon spullen uit China verkoopt met een marge en je, dan voeg je relatief weinig waarde toe.

Stephan: Ja, ik denk dat dat waar is ja, je moet natuurlijk een beetje aansluiting zoeken bij je lokale markt. Dat kan met home & living wat iets meer design gedreven is natuurlijk wel gewoon beter met hele mooie spullen in een huis. Ik denk als je iets functioneels verkoopt zoals een aansteker of een zaklamp, ja, dan maakt het eigenlijk niet uit of dat uit China komt of hier bij Groupon of uit de winkel offline wordt gehaald. Je zoekt gewoon iets functioneels, het moet licht geven in het donker. Daar zie je wel steeds meer ruimte ook wel ontstaan om echt iets cools neer te zetten natuurlijk hè, om echt het merk voor zaklampen neer te gaan zetten bijvoorbeeld. Dus ik denk wel daar is wel meer ruimte om je af te zetten tegen het Chinese spul, maar de periode waarin je gewoon met een beetje korting en snel geleverd en een goedkoop product het kon maken is inderdaad wel weer voorbij.

Bas: Ja, ik heb lang in die handel gezeten en ik leverde bijvoorbeeld ook onder andere aan vrienden van Koop je Deal, dat is eigenlijk volgens mij nog steeds een van de grotere van Nederland weet je, maar ja, die zijn dus ook failliet gegaan, waar ik toch ook geld aan verloren heb zeg maar.

Stephan: Oh ja, wow.

Bas: Maar ja, ze zijn wel vrolijk doorgestart en nou ja, ik ken hem ook, Niels Verweij heeft het opgepakt van Dekbed Discounter en die heeft het nog steeds draaiende zeg maar. Dus dat is wel bijzonder dat zo’n, ja, dat het toch blijkbaar nog op een manier kan bestaan en je ziet ze tegenwoordig ook op de tv ook nog voorbij komen in die hele media buying markt waren ze vrij agressief.

Stephan: Ja, ik denk dat ze dat goed doen hè, kijk, het gaat ook een beetje van hoe vind je je klanten en hoe weten je klanten jou te vinden en nou ja, op zo’n marketplace als bol.com moet je je op een bepaalde manier onderscheiden en dan is prijs natuurlijk een hele makkelijke. Voor andere dingen moet je gewoon een destination worden en dan kun je mensen, hè, alsof we een brand opbouwen, dus Westwing kennen mensen gewoon, mensen gaan op Westwing shoppen als ze iets zoeken voor home & living, mensen gaan op Fonq shoppen, hè, dan ben je de destination, dat doet Koop je Deal ook bij wijze van en dan doen ze het ook nog een keer goed met de marketing, ja, super indrukwekkend.

Werken als consultant

Bas: Cool, cool. Ok, tof, je hebt veel geleerd bij dat Westwing ding en daarna ben je even in dienst geweest als consultant, is dat stropdassen saaie business of hoe moet ik het zien?

Stephan: Het zat wel een beetje in de startup ondernemershoek wel dus daar ging je dan gewoon, nou, webshops opzetten voor ondernemers die dan hun product ook online wilden verkopen.

Bas: Oh ja.

Stephan: Dus ik bleef wel een beetje in die hoek hangen.

Bas: Ja.

Stephan: Maar uiteindelijk werd je gewoon betaald voor je uren en dat is natuurlijk niet super schaalbaar.

Bas: Nee.

Stephan: Dat begon op een gegeven moment wel weer te kriebelen dus nou, ook wel weer super leuk en super interessant om mee te hebben gemaakt, al was het maar omdat ik dan gewoon wist wat ik niet wilde doen. Ja, het begon gewoon te jeuken bij de 4e, 5e opdracht die eigenlijk weer hetzelfde was als de eerste opdracht en dan ja, ik zag mijzelf dat gewoon nog niet 40 jaar doen.

Bas: Oh ja, maar het is wel mooi dat je het zegt dat je dan erachter komt wat je niet wil doen en dat je in verschillende keukens kan kijken. Ik zeg altijd ik vergelijk het altijd met een relatie zeg maar, je wil er eerst een paar hebben gehad en dan wil je weten wat je allemaal niet wil om daarna vervolgens te gaan vinden wat je dan wel wilt. Een perfecte business bestaat niet en ook de perfecte vrouw niet, maar.

Stephan: Nee, het is ook werken een relatie natuurlijk hè Bas, ja.

Starten met ondernemen

Bas: Ja, mooi man. Dus na die consultantfase dacht je dit is niet echt schaalbaar en ik moet weer voor mijzelf iets gaan doen en wat ben je toen gaan doen?

Stephan: Ja, wat ben ik toen gaan doen, nou, wat ik, het begon gewoon te kriebelen en ik wilde gewoon mijn eigen dingen weer opzetten en ik zag ook wat ondernemers deden, ja, snapte ik gewoon. Als je die kijkjes in de keuken hebt gehad dan denk je van ja, dit is niet iets wat ik niet zelf zou kunnen dus het leek me gewoon heel erg leuk en leerzaam ook om het zelf te gaan doen dus ik dacht nou ja, ik verkocht al iets op bol.com. Ik deed dan, nou, zoals ik zelf al zei gewoon één productje en dan ging ik elke dag even naar de brievenbus, het kon door de brievenbus, lekker makkelijk, kocht ik dan in in China op Alibaba en dan verstuurde ik het en dat was vrij seizoensgebonden dus op een gegeven moment zat dat best wel in een piek, ook wel rond de periode dat ik dacht van ik ben een beetje ongelukkig met dat consulten de hele tijd, laat ik dat gewoon eens uit gaan breiden en dan ga je eigenlijk het moeilijkste doen denk ik van het hele stukje, namelijk product research, echt ontzettend lastig om een goed product te vinden dat uit kan qua marge en qua sales, dat je ook nog een beetje volume draait. Nou ja, dat is moeilijk.

Product sourcing

Bas: Heb je daar nog tips voor? Je bent uiteindelijk eruit gekomen.

Stephan: Nou, het is vooral wat je misschien niet moet doen, want wat ik gewoon heb gedaan is gekeken op bol.com en gekeken wat het best verkocht was in elke categorie. Dan kom je producten van Disqounts tegen, volgens mij kennen we dat merk wel Bas.

Bas: Ja, inmiddels niet meer.

Stephan: Inmiddels niet meer, maar toen nog wel.

Bas: Ja, toen nog wel, ja, klopt.

Stephan: En dan ga je gewoon kijken van ja, dit ziet eruit als een product wat ik zelf ook kan sourcen, dat kan ik onder mijn eigen merk gaan verkopen en dat heb ik een tijd gedaan, plus je hebt ook een aantal merkloze producten, die scoren in sommige categorieën ook wel gewoon hoog.

Bas: Dat zijn gewoon de gasten, die AliExpress spullen op bol gooien en dat heet dan merkloos.

Stephan: Ja, ja.

Bas: Met als downside dat iedereen erop ging concurreren als het een beetje hoog in de ranking stond.

Stephan: Ja, zoals ik dus. Ja, dus dan–

Bas: Dus jij was die irritante concurrent die de reprizer aanzette en dan maar gewoon overal onder ging duiken.

Stephan: Nou, dat is wel een van de dingen geweest die ik heb gedaan ja en dan kom je er dus ook wel heel snel achter, ja, je lacht erbij Bas, maar dat dit ook natuurlijk niet echt een leuk spelletje is want A) iedereen kan het, iedereen kan op AliExpress of op AliBaba die producten gewoon vinden.

Bas: Ja.

Stephan: En dan is het een kwestie van of in megavolumes inkopen en met een boot containers laten komen en dat soort werk, grote risico’s, lange doorlooptijden, cashflow, al dat soort gedoe krijg je dan. OF je gaat, ja, je eigen merk bouwen en dat is ook eigenlijk wat ik heb gedaan. Ja, en dan ook nog een beetje gekeken naar kijk, op een gegeven moment was ik hiermee bezig, had ik 100 van die producten in mijn assortiment van plastic afwashandschoenen tot schroefjes en schroevendraaiersets en dat soort dingen en dan vertelde ik aan mijn vrienden op een feestje wat ik aan het doen was en dan werd ik een beetje zo uitgelachen van ok, je verkoopt troep op bol.com.

Bas: Ja, ze vertaalden mij altijd: dat is de online Action, dus dat was jij dus ook.

Product ontwikkeling

Stephan: Online Action dat vind ik eigenlijk best een goede, ja, en toen dacht ik van ja, wil ik dit? Wil ik dit gewoon doen? Voeg ik hier nou echt waarde toe? En dat, ja, ik denk het antwoord daarop was nee en had je dat uit kunnen bouwen? Kun je daar groot in worden? Ik denk het nog steeds wel.

Bas: Ja.

Stephan: Ook op de AliExpressachtige dingen want ik denk dat zeker als je een toppositie weet te bemachtigen op een marketplace dat je met een branded product of een kleine variant van iets wat in principe merkloos is toch nog wel echt een mooie business kan bouwen ook nu nog. Maar word je er blij van? Dat is een beetje.

Bas: Ja, ik ken het, ik voelde me in die tijd zeker ook precies hetzelfde. Ik, ja, het begint gewoon, het is wat dat betreft een beetje het klassieke verhaal je begint met het verkopen van van alles en nog wat, naar mijn idee heel goed voor de ervaring dat je weet hoe een platform werkt en allemaal dat soort dingen en daarna ga je denken voeg ik hier eigenlijk wel waarde toe? Totdat je erachter komt dat je alleen maar producten aan het verkopen bent tegen 50 cent of een eurootje marge of misschien maak je wel verlies.

Stephan: Ja.

Private label opzetten & Fulfillment

Bas: En dat zijn er ook genoeg dus ja, en dan ga je waarde toevoegen. Ok, maar dus toen ben jij echt je eigen merk gestart, heb je de shitzooi of whatever you name it uitverkocht of?

Stephan: Ja, en nu ben ik dus zelf met verlies gaan verkopen om gewoon die voorraad maar kwijt te raken.

Bas: Yes.

Stephan: En dan gewoon gekeken naar wat is wel een leuk product of wel een mooi product en dan, kijk, het systeem had ik dus op een gegeven moment ja, je kan fulfilment bij Amazon of LVB doen natuurlijk, logistiek via bol.com en dan heb je zelf in ieder geval die hassle van de logistiek niet. Dat ging goed totdat nou, volgens mij was het vorig jaar september dat bol.com zei nou, de piek komt eraan, alle LVB verkopers die nog voorraad bij ons hebben moeten dan afbouwen dus toen kreeg ik opeens een mailtje dat ik 2.000 producten of 3 pallets voor de deur kreeg. Nou, ik woon in Utrecht.

Bas: Paste net niet in je appartement.

Stephan: Paste net niet. Nee, dus ik zag die vrachtwagen al de straat in rijden bij wijze van en ja, dan zit je dus met je Action thuis en ik dacht van ja, dat nou ook weer niet. En toen ben ik eigenlijk gaan kijken van ja, kan ik dit systeem een soort van buiten bol.com trekken? En toen ben ik dus gaan zoeken naar een fulfilment partij die het dan voor mij deed en ja, het volume was dermate dat ik dus niet meer zelf in het autootje zou springen en elke dag naar PostNL wilde rijden en bij wijze van zo het systeem te bouwen waar je een product kan toevoegen, op voorraad kan leggen bij die fulfilment partij en het gewoon verstuurd kan worden.

Bas: Nou ja, in deze tijden krijg ik heel veel vagen over dit spektakel. Bol heeft al sinds de Corona of zo, eerst was er een wachtlijst voor LVB, inmiddels is er niet eens een wachtlijst meer maar ze hebben het gewoon dicht gegooid, je kan je gewoon niet meer aanmelden voor logistiek voor Bol op dit moment dus ik ben wel benieuwd, of zit je bij Monta Packing of zo?

Stephan: Ik zit bij Monta Packing, ja.

Bas: Je zit bij Monta Packing, en dat gaat goed? Ben je tevreden over, goede cut-off tijden, weinig gezeik? Of krijg je af en toe nog weleens een streepje erbij, je bol account.

Stephan: Nee, bol.com, ja, ik haal niet altijd mijn targets. Is ook omdat ik het zelf niet goed genoeg bijhoud hè. Dus bijvoorbeeld nu met die Coronapiek had je eigenlijk je levertijden allemaal een dag of 2 zelfs moeten vertragen, dat heb ik niet, ja, min focus ligt gewoon net ergens anders nu. Had ik eigenlijk moeten doen. Als je dan, maar als je dus nu inderdaad moet starten en je zoekt een goede fulfilment partij dan is Monta Packing wel gewoon een goede instappartij. Dus zeker aan te raden.

Bas: Ja, wat zij slim doen is dat ze een beetje een versplinterd netwerk van fulfilment warehouses hebben door heel Nederland zeg maar en volgens mij wel gewoon, ja, acceptabele tarieven. Softwarematig zijn ze ook met connectoren bezig en dat soort dingen? Heb jij rechtstreeks gekoppeld bij Monta Packing of zit er nog een stukje software tussen?

Ecommerce automatiseringen

Stephan: Ja, super goede vraag Bas, want dit is natuurlijk het hoofdpijnpunt hè, van je krijgt orders binnen op bol.com op het platform en dan zitten ze in dat systeem en dan moet je ze natuurlijk naar je eigen systeem krijgen en ja, dat kun je elke dag handmatig gaan kopiëren maar dat werkt natuurlijk ook maar tot bepaalde hoogte. Je kan koppelen met die API van bol.com dat je het allemaal, ja, dan moet je een developer inhuren of zelf developer zijn en zo’n hyper nerd ben ik nou ook weer niet zoals we het net zeiden. Dus dan ga je een beetje zoeken naar die standaard connectoren en standaard plug-ins en dan heb je eigenlijk twee of drie partijen nodig in die schakel om de producten op bol.com te krijgen en de orders terug te halen heb je dan partijen zoals Channel Engine.

Bas: Effect Connect.

Stephan: Effect Connect, Product Up, Product Flow, Squirrel, ja, dat is best een grote groep die die connectie voor jou leggen. Ik heb toen gezocht naar een partij die ook een goede koppeling had met een e-commerce systeem want dat is eigenlijk mijn administratiesysteem.

Bas: Dat is? WooCommerce? Lightspeeds, Shopify?

Stephan: WooCommerce, ja.

Bas: Ok, ja.

Stephan: Dus toen een WooCommerce shop vanwege de flexibiliteit. Ik heb ervaring met Shopify en Magento en WooCommerce en WooCommerce vond ik toen, vind ik nog steeds wel het meest flexibele, het is iets minder onderhoudsvriendelijk en startersvriendelijk dan Shopify bijvoorbeeld wat gewoon super instapvriendelijk is.

Bas: Het is geen SAAS WooCommerce, je moet gewoon eigen hosting–

Stephan: Zelf de hosting regelen.

Bas: Eigen hosting, als je een verkeerde plug-in installeert gaat je site offline en dat soort fratsen.

Stephan: Allemaal meegemaakt ja, dat je dan denkt van hé, 30 orders die te laat komen vandaag, hoe komt dat dan? En dan is het gewoon dat je hele site down is.

Bas: Ja, precies.

Stephan: Dus ja, nee, dat soort dingen allemaal meegemaakt. Dus van een agregagor in mijn geval Channel Engine naar WooCommerce en ik heb specifiek ook Monta Packing uitgekozen omdat zij een koppeling hadden met WooCommerce. Dus je moet die koppeling gewoon, ja, je moet die legoblokjes een beetje in elkaar zien te fietsen.

Bas: Ja.

Stephan: Dus dat, ja.

Bas: Ja, mooi, mooi.

Stephan: Ja.

Bas: En heeft, want ik weet kijk, Bol doet same day delivery, voor 12 uur besteld een dag later in huis. Krijg je diezelfde cut-off tijden bij Monta dan of niet echt?

Stephan: Nee, niet echt.

Bas: Dus dat is het nadeel eigenlijk weer.

Stephan: Je kan niet meeconcurreren met echt LVB. Maar ik denk als je niet in die merkloze bush zit van die AliExpressachtige productjes en dus echt een merk aan het bouwen bent dan–

Bas: Dan hoeft het niet.

Stephan: Dan hoeft dat eigenlijk niet, nee.

Bas: Dan hoeft het minder, laat ik het zo zeggen. Ze willen alsnog het snel in huis hebben, maar.

Stephan: Dan hoeft het minder.

Bas: Een uurtje maakt het verschil niet.

Stephan: Nee, dat, en ik denk wel er zijn twee dingen die meespelen natuurlijk want het bol.com algoritme plaatst je product natuurlijk ook hoger als je betere servicevoorwaarden hebt en Select, LVB wint het gewoon altijd denk ik van andere fulfilment opties, maar dan ook niet zo erg dat je ja, dat je dat niet zou kunnen winnen met een fulfilment partij. Een andere reden om het te doen is het geeft je veel flexibiliteit naar andere platformen. Je hebt ontzettend veel marketplaces tegenwoordig in alle niches van B2B tot home & living, fashion.

Bas: Nou ja, ik weet een hele tijd geleden heb ik een keer een questionnaire ingevuld, dat is echt al een of twee jaar geleden of zo omdat ik weet dat Bol ook aan het kijken is of je multi-channel fulfilment kan doen. Dat kan je bijvoorbeeld bij Amazon, dan kun je spullen bij Amazon op voorraad leggen, als ij een WooCommerce ordertje hebt, heb je een shop op jouw .de whatever site kun je Amazon het product naar jouw klant laten sturen van de order vanaf jouw eigen, het is eigenlijk een soort van third party fulfilment alleen je betaalt dan iets meer dan dat het op Amazon gekocht zou worden. Bol was hiermee bezig maar ik weet zeker dat ze, ze zijn nu zo hard gegroeid en ze hebben andere problemen dat ze dit zeker niet gaan toevoegen de komende tijd.

Stephan: Ja, ja.

Bas: Maar dat zou mooi zijn, maar dat is dus de flexibiliteit die jij dus hebt omdat je bij Monta zit dat je dus wel naar andere partijen kan sturen en multi-platformen en alles.

Stephan: Ja, maar eigenlijk dat Amazon ding klinkt wel als een topoplossing want het andere probleem wat je oplost is dat je meerdere stocklocaties hebt, meerdere voorraadlocaties. Ja, dan moet je ook meerdere locaties gaan bijhouden, heb ik nog wel genoeg voorraad voor de komende twee weken of drie weken of wat je leadtime ook is.

Bas: Nee, zeker en dan heb je weer een systeem nodig die alle voorraden uitleest als je het overzicht wil houden en allemaal dat soort dingen.

Stephan: Ja, dat is gewoon een recept voor fouten dus, ja.

Klantenservice

Bas: Ja, maar dan moet je wel dus zelf je klantenservice doen want dat is weer het nadeel, als je het zelf verstuurd moet je zelf de klantenservice doen. Maar goed, dat is te doen of?

Stephan: Nou ja, kijk, tot een bepaald volume kan dat natuurlijk en ik denk dat als je hè, daar helpt het ook wel als je je eigen product kiest en er goed over nadenkt dan ken je dat product, kun je ook alle vragen beantwoorden, sta je ook achter de kwaliteit van je product. Ik heb ook wel een periode gehad dat ik nou ja, dingen verkocht waar dan problemen mee waren, ja, dan krijg je die klantvragen dus zelf, nou, dan ervaar je wel meteen waarom je dus die producten niet wil verkopen.

Bas: Ik snap het, ja.

Stephan: Maar ik heb dat altijd vooralsnog nog altijd zelf gedaan. Ik ben ook wel benieuwd wanneer jij die overstap hebt gemaakt naar die tweede persoon erbij zeg maar.

Bas: Ja, sowieso een mooie vraag, over die kwaliteit gesproken weet je, in de early days dacht ik ook ik wilde gewoon verkopen en geld verdienen, dus toen zat ik in de iPhone laders, maar op een gegeven moment hadden we de grap dat we de zogenaamde plofladers in the house hadden, wat betekent dat als je hem in het stopcontact steekt dat hij simpelweg poef zegt en daarna doet hij niks meer.

Stephan: Ja, ja.

Kantoor & personeel

Bas: Maar wanneer heb ik die overstap gemaakt, nou, ik had het best wel slim aangepakt, op een gegeven moment zat ik aan de keukentafel, letterlijk met 300 euro begonnen, inkoopje AliExpress gedaan, paar niche webwinkels gemaakt en toen dacht ik, ik heb een kantoor nodig en ik wil mensen aannemen. Ja, toen heb ik een antikraak kantoor gehuurd. Voor 300 euro had ik een paar honderd vierkante meter, vacature op Stageplaza gezet en toen kreeg ik een stagiaire. Oh, ja, ik wil wel bij jou komen werken, top. Toen kreeg ik nog een aanvraag, ik denk oh, ik neem er geen twee aan. Uiteindelijk heb ik letterlijk out of the blue vanaf mijn keukentafel een antikraakkantoor met 6 stagiaires gehuurd echt gewoon uit het niks hè, uit het niks. Ik dacht van ja, nemen we gewoon aan en we gaan groeien en we zien wel waar het schip strandt. We hadden een tafeltennistafel en toen begonnen de deals te draaien, ik noem het de gouden tijden, dat was nog toen Groupon net producten ging doen, je kon idiote marges maken en bizarre volumes wegzetten. Dus dat waren gewoon hele mooie tijden. Maar zo ben ik begonnen en uiteindelijk een paar van die stagiaires doorgerold in dienst die het operationeel runden totdat het stabiel genoeg was en toen ben ik gaan reizen. Toen heb ik twee jaar lang gereisd en tijdens die reis zijn we ook nog eens, zijn we twee keer verhuisd van antikraaklocatie terwijl ik er niet was zeg maar. Dus die gasten werden helemaal gek en toen hadden we ook zelf een klein hok want ik zat toen in de accessoires dus we hadden niet veel ruimte nodig voor het magazijn zeg maar, maar gewoon alle hoesjes in kastjes en je kent het wel en dat hebben ze dus twee keer moeten verhuizen naar verschillende locaties terwijl ik op reis was, maar ja, dat waren wel mooie tijden ja.

Stephan: In het kader van verantwoordelijkheid natuurlijk wel veel verantwoordelijkheid voor iemand die startte bij jou.

Bas: 100%. Het was de stagiaire die als eerste bij mij begon die is uiteindelijk bij mij in dienst gekomen en die heeft toch bijna 10 jaar voor mij gewerkt, ja. En die, uiteindelijk nu ik heb mijn hele team getransformeerd naar een virtueel team en alleen maar virtuele mensen nu dus ik heb alles eruit, mijn kantoor, ik heb geen kantoor meer, dat voelt nog veel beter en lichter dan 30 man aansturen want daar krijg je echt hoofdpijn van, maar ja, dus dat is een beetje de ride. Maar dus het nadeel is van ik denk altijd wereldwijd operationeel schaalbaar, als ik dan mijn klantenservice wereldwijd zelf moet doen, ja, dan moet ik 25 talen spreken, het hele spektakel aannemen, al doe je het virtueel dan is het nog steeds een hele hassle, dus dat is de reden waarom ik denk van als je op Amazon internationaal wil schalen moet je sowieso via FBA gaan zeg maar want anders krijg je ook alweer hoofdpijn zeg maar.

Stephan: Ja, ja, krijg je dan, een oprechte vraag, krijg je dan helemaal geen vragen meer vanuit FBA?

Bas: Ja, je krijgt wel vragen, dus ik heb in mijn geval ik heb nu een paar mensen in de Filipijnen zitten die dat soort dingetjes beantwoorden eigenlijk, maar dat zijn er mondjesmaat. Dus het is niet dat je, hetzelfde bij Bol als je bij LVB doet zeg maar is het ook niet dat je helemaal geen vragen meer krijgt en je moet ook de telefoon opnemen binnen 24 uur.

Stephan: Ik weet het.

Bas: Ja, maar goed, daar heb ik dan weer een belservice tussen zitten die altijd opnemen. Dat heb jij waarschijnlijk ook.

Stephan: Precies, maar dat zijn de dingen wel die ja, die je een soort van gaandeweg leert.

Bas: Juist.

Goed personeel vinden

Stephan: Ok, cool. Maar dan misschien wel die stap van hè, van stagiair naar iemand vast in dienst nemen dat is natuurlijk ook wel best een commitment wat je wederzijds aangaat, wat was daar voor jou de, wat ging er dan door je hoofd?

Bas: Wat ging er door mijn hoofd. Weet je, ja, ik had altijd nog steeds in die fase had ik gewoon de droom om zelf de wereld rond te reizen terwijl mijn business zou doordraaien weet je. Dus ik heb de business daarvoor of ja, die was gestrand omdat ik met een compagnon in die business zat. Ik had dei droom, ja, als jij mijn compagnon bent en ik zeg ik ga reizen, ga jij de business runnen en stort me elke maand mijn salaris dan had je me op mijn neus geslagen. Dus het was alleen maar beter dat de business 100% van mijzelf was en dat ik mensen aannam die voor mij werkten in plaats van dat je een compagnon hebt die het niet eens is als jij op reis gaat. Dus dat was één en totdat ik het idee had dat die verantwoordelijkheid bij diegene die ik in dienst had gewoon, ja, dat die gewoon de tent operationeel kon runnen, ja, dat was de tijd om uiteindelijk weg te gaan. Maar ja, het is een heel spektakel. Ik ben ook benieuwd hoe jij dat ervaart als je dus mensen aanneemt, ja, ik vraag me ook gewoon af, weet je, ik bedoel uiteindelijk kan het ook heel stressvol zijn zeg maar om mensen aan te sturen en weet je, toch conflicten met mensen kosten altijd het meeste energie en dan is het wel leuk om iemand aan te nemen, maar uiteindelijk moet je ook op een manier of op een bepaald moment misschien weer uit elkaar en ja, ik ben gewoon benieuwd hoe stressvol jij die tijden ervaren hebt of misschien nog steeds ervaart zeg maar van wat het is om een e-commerce business te runnen met alles wat erbij komt kijken letterlijk.

Stephan: Ja, interessant. Ik denk wat helpt of wat niet helpt is dat mijn eigen arbeidsverleden zo interessant is verlopen hè, dus in mijn proeftijd ontslagen en daarna freelance gaan werken. Dus ik heb iets minder een soort van gevoel of veilig gevoel bij een vast contract. Dat hebben denk ik ja, toch nog wel mensen die aan een baan beginnen van nou ja, ik wil graag een vast contract want dat is echt iets waard. Dat valt in de praktijk gewoon heel erg tegen en dan benader je ook wel zeg maar misschien de mensen die bij jou een baan zoeken op die manier van nou ja, laten we gewoon iets moois ervan maken en als het schip strandt dan zijn we ook allemaal de pineut natuurlijk dus een beetje op die manier en ik denk dat de hoofdpijn, ja, natuurlijk krijg je hoofdpijn omdat je die verantwoordelijkheid hebt, maar ik geloof wel heel erg in ook wel het type mensen zoeken dat samen wil delen, dat die samen die verantwoordelijkheid deelt en ik weet niet, tot nu toe gaat alles gewoon goed, maar er komt op een gegeven moment gewoon een dip aan, ik heb dat bij Westwing een aantal keren meegemaakt, nog niet in mijn eigen business, ja, dan moet je gewoon mensen laten gaan. Dat is gewoon heel klote en klote voor de mensen die weggaan, maar ook klote voor de mensen die blijven. Het doet natuurlijk ook iets met het team dat blijft. Ja, dat moet je gewoon heel goed opvangen.

Bas: Ja, en dat vind ik dus ook mede een van de grootste voordelen van het hebben van een virtual team, mensen die hebben letterlijk een soort van freelance contract met je wereldwijd weet je en in de Filippijnen vind je mensen vanaf een paar dollar per uur die dingen voor je doen en morgen kan je ze inwisselen als je wil weet je. Ja, flexibeler wordt het niet en je neemt letterlijk nul risico. En iets anders wat natuurlijk een feit is, dat zijn gewoon statistieken, volgens mij zijn de mensen die in loondienst werken 40% of misschien minder effectief aan het werk en je betaalt voor 100. Dus eigenlijk zou iedereen maar 40% betaald moeten worden omdat ze de rest van de tijd op de wc zitten, een beetje aan het lullen zijn, aan het koffieapparaat hangen of whatever, you name it. Dus en ik denk dan ook als ondernemer moet je er toch gewoon voor passen om voor dei 60% te betalen? Dus dat vind ik een ander voordeel van het virtuele team, ja, mensen die drukken gewoon op start als ze bij mij beginnen met werken, ze doen hun werk, op stop, klaar, en daarna ga je maar weer onder de palmboom liggen of zwemmen. Het maakt mij niet uit wat je doet. Het is een stuk efficiënter.

Stephan: Ja, zeker. Het is in Nederland gewoon lastig en als je spulletjes verkoopt en verstuurd vanuit Nederland dan heb je natuurlijk wel gewoon mensen hier lokaal nodig, dat blijft. Ik denk wel dat er een grote beweging gaat ontstaan richting die gig-economy zoals het dan heeft, de jobs economy en kijk, aan de ene kant vind ik het ook wel prettig om iemand een soort van toekomst te geven hè en een pad. Ook al is het geen traditioneel carrièrepad waar je nu begint als junior en dan medior en dan senior, maar de business groeit gewoon heel hard dus als je nu instapt kun je gewoon heel veel zien en heel veel meemaken en heel veel leren en dat vind ik dan een fair deal. Ook dat zij dus doen waarvoor ze niet per se zijn aangenomen hè. Dus zoals jouw stagiaires die dan waarschijnlijk een opdracht moesten schrijven en ondertussen staan in te pakken gok ik. Nou ja, dat hoort er dan gewoon een beetje bij.

Bas: Ja.

Stephan: Ja, ik vind remote werkers super, ik heb er ook een aantal, ik denk dat je toch wel ook gewoon een ander voordeel of wat ik zelf een heel prettig idee vind is dat je, je betaalt hun relatief goed. Ik bedoel het is voor ons nog steeds een schijntje, maar je helpt wel iemand echt daar aan een fatsoenlijk salaris.

Bas: 100% ja.

Stephan: Dat zou ik zelf heel erg vinden dat we op een gegeven moment op een systeem terecht komen waarin iedereen, kijk naar de pakketbezorgers bijvoorbeeld hier in Nederland die dan ontzettend hard werken als schijn ZZP’er bij wijze van, ja, die kunnen niet 40% van de tijd op het strand gaan liggen.

Management stress

Bas: Nee, ik las artikelen dat die bezorgers dus ook op grote schaal belasting ontduiken en allemaal dat soort dingen zeg maar omdat ze anders gewoon al helemaal niet rond kunnen komen. Ja, het is echt verschrikkelijk eigenlijk, ja. Maar ja, dat is blijkbaar een manier. Maar ja, wat ik wel interessant vond is zeg maar dat je zegt van ok, dat je zelf niet alle lasten wil dragen en dat je met je team of een paar mensen zeg maar je verantwoordelijkheden splitst hè, dat je dus zelf niet alle gewicht op je eigen schouders krijgt. Dat vind ik wel interessant weet je want ik ben op een gegeven moment dus wel helemaal voor mijzelf begonnen, ook omdat ik dan kon reizen. Nou, het nadeel was toen ik terugkwam toen ik hard aan het groeien was en uiteindelijk de Crossborder Awards won in 2018, ja, dan ligt alle druk dus op mijn schouders hè. Op een gegeven moment heb je een hut met 30 man, 7 miljoen, weet ik veel wat, er gebeurt van alles, voorraden die boven de miljoen uitgingen. Ja, het is toch super, voor mij, ik heb het als megastressvol ervaren laat ik het zo zeggen. Ik weet niet, hoe zie jij dat?

Stephan: Dat hou je wel. Nee, dat is denk ik, ja, het ligt aan hoe je erin staat uiteindelijk denk ik, maar.

Bas: Ja, ik kan het nu meer aan nu ik dat overleefd heb tussen haakjes, maar ik ben benieuwd naar jouw verhaal zeg maar.

Stephan: Nee, eens, maar dus dat hou je wel hoor de stress rondom de business is jouw stress. Jij moet zorgen dat die business groeit, we hebben investeerders die moet je tevreden houden. Ja, je speelt wel gewoon een iets ander spel dan, ik vind dat als leidinggevende moet je je team daar ook voor beschermen voor een deel. Dus ja een gedeelde last als in gedeelde verantwoordelijkheden, samen maken we de business een succes, maar ook meer vanuit een we geven je veel verantwoordelijkheid en we waarderen die proactiviteit. Je gaat niet in een hokje zitten en dan doe je alleen maar klantenservice, nee, je bent verantwoordelijk voor dat, ja, eigenlijk voor klantgeluk. Daar valt meer bij, daar zit meer bij, maar nou ja, die stress rondom de business die hou je.

Cashflow in Ecommerce

Bas: Een van de dingen die mij veel rust heeft gegeven en daar ben ik echt pas een jaar of zo ben ik daar echt beter mee geworden weet je, kijk, als ondernemer is boekhouding het meest saaie wat er is en wat er kan gebeuren. Dus als ondernemer in mijn, dus als je kijkt naar Bas een paar jaar geleden en toen ik begon dacht ik ook ok, dit is saai, dit moet zo goedkoop mogelijk zijn maar moet wel op orde zijn. Dus dat is het. Maar ok, goedkoop en op orde was een hele slechte combinatie voor boekhouding en accounting. Wat is jouw boekhouding ride? Hoe heb je grip op de tent of heb je nog steeds, is het nog steeds ellende en ben je zoekende in het hele spektakel? Ik ben heel erg benieuwd want in e-commerce is dit hele liquiditeit- en cashflowspel misschien wel het belangrijkste om te kunnen sturen op je business.

Stephan: Ja, niet goed genoeg eerlijkheidshalve dus binnenkort zit ik weer met mijn accountant om dit te bespreken en te kijken hoe dat nou precies is gelopen de afgelopen tijd. Ik denk uiteindelijk ben ik toch wel iets meer handelgedreven en gaat het gewoon om ja, toch lekker verkopen. Is het ook niet iets waar ik me per se direct zorgen over maak en dat is natuurlijk ook wel heel fijn om dat gevoel te hebben en dat is niet, kijk, ik heb ooit een keer, je krijgt dan die financial independent retired early dingen, dat Fire verhaal dat je, nou ja, snel even geld verdienen en dan daarop eerder met pensioen, dat vond ik een super aanlokkelijk idee natuurlijk hè, geeft superveel rust, maar het bedrag waar je naartoe moet groeien dat is huge, althans in Nederland waar de vaste kostenbasis toch wel relatief hoog ligt. Ik zat wel een beetje in die rat race toch, ook als ondernemer van zo snel mogelijk groeien en superhoge omzetten draaien met merkloze producten waar je dan misschien niet zoveel op verdiend om maar groter, groter, groter te worden en ik denk uiteindelijk heb ik gewoon de beslissing genomen van het is goed zo als ik elke maand mijn vaste lasten kan betalen van wat ik doe, niet eens per se van wat ik op de bank heb staan of in investeringen hebt of wat dan ook dan is dat rust. Hè, dan is dat zeg maar goed.

Vrijheid als ondernemer

Bas: Ja, en ben je daar nu meer naar gaan leven dan of heb je zoiets van ik maak het niet gekker dan het is en ik kan mijn rekeningen betalen en een bepaalde mate van vrijheid ervaren?

Stephan: Ja, nee, ik denk dat het meer een keuze is want je legt de lat anders voor jezelf toch weer steeds hoger want als je dat miljoen op de bank hebt staan dan moet het 10 miljoen zijn en als het 10 miljoen hebt dan moet het 100 miljoen zijn en nou ja, voor je het weet, ja, dat groeit gewoon door. Ik denk dat het fijn is om op een gegeven moment gewoon te zeggen van nou ja, dit is, ik ben ok met dit uitgavepatroon en niet verder, ik hoef niet elke dag in een sterrenrestaurant te lunchen bij wijze van.

Bas: Zijn toch allemaal dicht.

Stephan: Bezorgen.

Bas: Precies.

Stephan: Ja, nee, dat is toch wel een iets andere ervaring, dus nee, dat hoeft niet. Ja, dan is wat ik nu binnen krijg en verdien met wat businesses dan is dat voldoende en dan hoef je niet, ja.

Bas: Ik vind het mooi dat je dat aanhaalt. Weet je, ik heb zelf ook voordat je gaat beginnen met ondernemen denk je oh, als ik een business heb die een miljoen omzet draait, ja, dan is mijn leven echt totaal anders en dan hoef ik me nergens meer druk om te maken. Maar goed, jij en ik hebben allebei ervaren dat het het compleet tegenovergestelde is want hoe groter je business wordt hoe groter je problemen zijn die erbij komen kijken en ook dan doe je die exit op een gegeven moment op wat voor manier dan ook en dan heb je whatever, een paar ton of een miljoen op je bankrekening staan of misschien wel meer en dan kom je er dan ook achter van hé, wacht even, ik voel me eigenlijk nog steeds niet anders dan gisteren dus wat is het dan wel? Dus ik vind het wel mooi dat je, ik denk dat tevreden zijn een heel groot toverwoord is in deze wereld en dat iedereen alleen maar tot waanzin gedreven wordt om meer, groter, duurder en we moeten allemaal grote huizen en Tesla’s en weet ik het allemaal hebben en helikopters. Nou, zover nog niet, maar in ieder geval dat is wel, het is vooral het spiegelen en het vergelijkingsspelletje is een levensgevaarlijk spel eigenlijk.

Stephan: Kijk, voor mijzelf is dat gewoon is dat niet een bepaald moment geweest waarop ik kan zeggen van nou, dat was het, maar hè, vanaf dat moment was ik tevreden, ik denk dat dat meer een soort van conclusie is die ik nu een beetje kan trekken, maar is dat voor jou, heb jij nog iets meegemaakt waarvan je dacht van nou, dit is het moment, nu ben ik tevreden?

Spiritualiteit & Rust

Bas: Nou ja, weet je, het stomme is ik ben de laatste tijd ben ik wat meer het spirituele pad naast mijn businesspad aan het verkennen zeg maar. Weet je, ik bedoel een goede vriend van me is Jesse van der Velde en daar heb ik nu laatst heb ik daar bijvoorbeeld een truffelceremonie gedaan en dan ga je wat meer naar binnen. Ik ben nog steeds, ik heb de intentie, ik heb hier in het dorp iemand zitten die dus ook een soort van Pashna retraite doet en dat is eigenlijk een meerdaagse meditatie retraite, dat is 10 uur per dag mediteren en dat wil ik dus, volgens mij is het 6 of 7 dagen achter elkaar gaan doen. Ja, en waarom doe ik dat, dat is niet meer zeg maar dat ik er heilig in geloof dat de uiteindelijke fulfilment of de voldoening van binnen zit en niet van buiten komt en ja, weet je, tot dit niveau of hoe je het dan ook noemt weet je dan ja, ik hoor jou ook zeggen van op een gegeven moment dan ga je merkloze spullen verkopen en wil je gewoon zoveel mogelijk omzet want dan kun je dat tegen je vrienden vertellen en dat is stoer, maar er komt een punt dat je dan denkt van nee, het is helemaal niet stoer want voor wie doe ik dit nu eigenlijk weet je en waarom? En voor wat? Weet je, ik bedoel ja. En toen uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat als ik genoeg geld heb om dagelijks te leven, de wereld rond te reizen en ik hoef me niet druk te maken oom geld zeg maar dat is voor mij dan het hoogst haalbare niveau geworden wat er dan ook maar bestaat want elke euro die je daarna verdient of uitgeeft aan allemaal andere onzin is gewoon ja, heeft gewoon geen waarde eigenlijk snap je? Dus ja, naar binnen gaan en tevreden zijn en voelen, veel meer genieten van de reis en dat heb ik wel meer geleerd en dat is enorm lastig. Want je zit continu in je kop zeg maar en dan heb je misschien een bepaald doel. Stel dat je een berg aan het beklimmen bent, je hebt in je kop van ik sta dadelijk bovenaan die berg, ja, dan sta je bovenaan die berg en dan kijk je een minuutje om je heen en denk je ja, zullen we weer naar beneden gaan?

Stephan: Waar is de volgende berg?

Bas: Ja, maar dat is in een business dus niet veel anders want je bent op de berg aan het lopen, je loopt naar een miljoen toe of whatever het getal is, dan heb je dat miljoen gehaald, misschien wel je business verkocht, dan trek je die fles champagne open en na 10 minuten heb je twee glazen champagne op en denk je ok, wat gaan we nu doen? Dat is exact dat gevoel zeg maar. Dus het genieten van die reis en dat leer je steeds meer beseffen naarmate je het spelletje vaker doet of zo dat dat vooral, de reis is het doel zeg maar. Ja, weet je, is misschien weer een cliché wat je wel vaker hoort, maar je voelt het steeds meer dat dat ook daadwerkelijk zo is. Ik weet niet hoe jij dat ervaart in je business ride?

Stephan: Ja, ik vind het wel een hele mooie metafoor wel van de reis is het doel en ik denk ook wel zeg maar dat je op een gegeven moment moet nadenken inderdaad van waar ben ik gelukkig mee? Right? Want wat jij zegt, je hoeft niet helemaal in een grote villa te wonen of een Tesla of twee Tesla’s voor de deur te hebben of helikopters te kunnen vliegen. Als je dat fucking leuk vindt dan moet je ook gewoon die helikopter natuurlijk als doel hebben maar ja, ik word daar niet gelukkiger van zeg maar, dus ja, dan als je dat afpelt eigenlijk die ui dan is dat heel weinig waar je echt gelukkig van wordt.

Bas: Heel weinig.

Stephan: En dan zitten we volgens mij nog allemaal in het stadium van ons leven waarin we nog gezond zijn en een beetje een gekke periode nu met Corona, maar ja, waarin je gezond bent en dan heb je dat in ieder geval al niet als soort van probleem, maar ja, nee, als dat gewoon, als die randvoorwaarden in ieder geval als daaraan voldaan is, ja, dan is het een keuze om tevreden te zijn.

Bas: Ja, maar doordat je dus spiegelt wil je groter worden en dat soort dingen. Je hebt een hele tiny house movement natuurlijk op dit moment weet je. Ik bedoel, toen ik 7 miljoen omzet deed en de Crossborder Awards won woonde ik op een voormalige camping. Ik woonde letterlijk in een klein chalet langs de Maarsseveense plas.

Stephan: Oh ja.

Bas: Maar dat maakte me helemaal niet uit weet je, ik dacht gewoon van ja, dit is perfect want ik woon aan het water, ik ging zomer en winter ging ik het water in zeg maar, een beetje Wim Hof-achtige praktijken en het boeide me niet zoveel, maar ik wilde alleen maar zeggen dat dus je kan een soort van afspiegeling maken. Jij bent dan degene die alleen maar groter, rijker en meer wil en je streeft je miljoenen na en je bent daar 60 tot 80 uur per week mee bezig, of je leeft dus relatief eenvoudig en laten we dat tussen haakjes zetten wat dat dan betekent en maar je kan veel meer tijd aan het leven spenderen. Dus dan de grote vraag is waar draait het uiteindelijk om.

Stephan: Ja, ook dat is denk ik een keuze want nou ja, goed, ik denk wel je wordt niet gelukkig van die ratrace en of je dat nou binnen een corporate job doet of als ondernemer waar de successen en de ladder misschien iets minder duidelijk is hè, je hebt wel heel duidelijk ik wil dit miljoen doen of ik wil zoveel duizend producten verkopen of op nummer 1 staan op Amazon whatever. Ja, het is niet heel anders. Het gaat inderdaad om de reis en niet om het doel want er is daarna weer een volgend doel en een volgende berg en een volgende.

Bas: Ja, en het is heel onrustig als je steeds, weet je, je haalt je doel en dan geniet je eigenlijk niet van het doel zeg maar. Dat is hetzelfde als je op reis gaat en je maakt duizenden foto’s maar je kijkt nooit naar de foto’s. Dat is de klassieke natuurlijk.

Stephan: Of naar de natuur zelf, ja, precies.

Bas: Ja, of je kijkt, je gaat op vakantie en je ziet eigenlijk alles door je iPhone zeg maar in plaats van dat je daadwerkelijk om je heen kijkt van hé, wow, wat is het hier mooi.

Stephan: Wat is het hier cool, ja. Maar ik denk ook wel het blijft natuurlijk wel een keuze hè, dus ik denk je blijft als ondernemer toch wel gewoon bezig en ik haal ook heel veel plezier uit het bezig zijn en shit voor elkaar krijgen en shit doen, maar ik denk dat zo’n, jij noemde dat tevreden, ik vind dat een heel goed woord, als je dat hebt, als je die tevreden basis hebt dan kun je daar gewoon altijd naartoe terugkeren, heb je dat gewoon als vaste ijkpunt.

Tevredenheid

Bas: En is het voor jou moeilijk om tevreden te zijn?

Stephan: Ja, dat is een goede vraag. Ik denk dat ik nog met heel veel dingen ontevreden ben, maar die basis is er gewoon, dat geeft gewoon wel heel veel rust en er is niks nu wat ik zou willen veranderen per se. Je hebt al die, die oefeningen die ik altijd, ik lees ontzettend veel van die managementboeken en dan lees je al die oefeningen, maar ik doe ze nooit, hè, van uit Covey van wat wil je dat je grafrede is bij wijze van. Ja, dat heb ik nooit gedaan, maar ik denk wel dat als dat nu zou gebeuren dan zou ik niet ontevreden zijn met wat er zou worden uitgesproken zeg maar, zo.

Bas: Ja, mooi, en heb je nog recentelijk een of ander boek gelezen dat je dacht holy schmeck, dit moet iedereen lezen? Buiten natuurlijk Nu of Nooit op Amazon.

Stephan: Nu of Nooit op Amazon, ja, zeker! Nee, interessant. Ik ben na heel veel non-fictie te hebben gelezen weer een beetje af gaan zwakken qua, het is toch altijd 20 pagina’s interessant en dan 80 pagina’s uitwerken. Dus je moet ook op een goede manier die boeken lezen natuurlijk en de concepten die zijn wel relatief hetzelfde. Ik denk, ja, ik heb geen concrete tip voor het lezen, maar ik denk juist de klassiekers, dus zo’n Stephen Covey.

Bas: Ja, “7 Eigenschappen van Effectief Leiderschap” is de Nederlandse versie.

Stephan: Precies “7 Habits of Effective Leadership”. Ja, dat zijn toch stiekem wel, die hebben gewoon de test der tijd doorstaan en daar zit dus wel echt iets in. Ik denk dat je ook helemaal gek kan worden door 20 boeken per week te lezen met de meest recente–

Bas: De hypes en noem het allemaal maar op.

Stephan: Precies, precies, dus ik denk dat de wijsheden zijn al een keer uitgesproken en uitgeschreven door iemand. Als je gewoon die 5 topboeken leest dan ben je er ook al.

Bas: En je er iets mee doet.

Stephan: En er iets mee doet, ja, precies, ja.

Bas: Ja, ik heb ook een tijd geleden, ja, is allemaal lang geleden, heb ik “Scaling Up” van Vern Harnish gelezen, daar vond ik ook best wel een aardige leidraad in zitten met de oefeningen hoe je je business neerzet en dat soort dingen. Je hoeft het allemaal niet exact volgens het boekje te doen tussen haakjes, maar er zitten wel veel dingen in die je gewoon heel erg kunnen helpen met een leidraad in je business en het creëren van een bepaald ritme in je team en meetings en het uitwerken van je doelen en allemaal dat soort dingen zeg maar.

Stephan: Ja, cool. “High Output Management” van Andy Growth is een top.

Bas: Nice, “High Output Management”.

Stephan: Ja.

Bas: Nice, wat heb je eruit gehaald?

Stephan: Nou, het is een oprichter van Intel die eigenlijk een soort van managementboek schrijft voor techneuten. Intel is natuurlijk een heel technisch bedrijf. Dat gaat dan eigenlijk over de structuur van meetings en wat voor soorten en structuur van processen en dat soort zaken, van hoe werkt dat nou eigenlijk en wat voor soort meetings heb je en ja, hoe moet je een bedrijf runnen, maar dan helemaal afgepeld en gewoon super condensed, dus ja.

Dromen & toekomstplannen

Bas: Cool, cool. En heb je nog bepaalde dromen, doelen, dingen?

Stephan: Nou, ik ben natuurlijk bezig met een aantal concepten.

Bas: Ja, inderdaad, je hebt Vinobox en pimvendors.com hebben we het nog niet over gehad.

Stephan: Nee, klopt, dus nou ja, ik denk dat de meeste tijd nu wel in vinobox.nl zit.

Bas: Een wijnabonnement.

Stephan: Precies, waar we eigenlijk met een algoritme zorgen dat elke doos jouw verwachtingen weer overtreft en steeds beter.

Bas: Dit klinkt heel sexy dit, elke doos overtreft je verwachtingen. Zo had je het nog niet bekeken hè?

Stephan: Nee, nee.

Bas: Maar dat is een mooie.

Stephan: Nu wel, krijg ik meteen beelden.

Bas: Mooi. Nee ok, maar dus je doet, aan de hand van het algoritme doe je–

Stephan: Juist. Dus jij ontvangt wijn van ons en die wijnen beoordeel je en dan wordt elke–

Bas: Wijn beter.

Stephan: Elke wijn wordt steeds beter, ja.

Bas: Cool, en je werkt samen met Europese wijnhuizen van Portugal, Spanje, Frankrijk, Zuid-Afrika, whatever en dan gaat dat in een box en die gaat dan naar de klant.

Stephan: Ja.

Bas: Het is dus niet zo dat elke klant elke week dan dezelfde box ontvangt.

Stephan: Nee, zeker, dat is juist het unieke eraan dat je echt elke maand iets nieuws ontvangt, dat het onafhankelijk is want we zijn dus inderdaad niet gelieerd aan de Gall & Gall of een groot inkoophuis.

Bas: Ja, niet te veel namen noemen. Nee, grapje.

Stephan: Precies, precies, maar nee, dus het is volledig onafhankelijk en daardoor hebben we gewoon de vrijheid om telkens ook de beste wijn te kiezen.

Bas: Cool.

Stephan: En ja, uit onze database wordt gewoon elke keer een unieke doos samengesteld voor jou.

Abonnementsvorm

Bas: Cool, mijn allereerste business was ook een wijn, dat is echt al 15 jaar geleden, echt early days. Alleen de HEMA hadden we als concurrent, kon je online een wijnetiket ontwerpen zeg maar, fotootje uploaden, dat soort dingen. Is nu best wel veelvuldig, maar toen waren wij, allereerst in Nederland hadden we alleen de HEMA in Nederland toentertijd maar dat is wel interessant die hele, en Vinobox, ik neem aan dat dat een subscriptie is dus elke maand en dat is wel interessant. Hoe lang ben je daar al mee bezig?

Stephan: Nu denk ik zo’n 2 jaar, 1,5 jaar, 2 jaar.

Bas: Ok, en kun je iets delen over nummers, cijfers, subscripties, abonnees of is het gewoon sterk groeiende of hoe wil je het noemen?

Stephan: Nou ja, het is sterk groeiende. Ja, Corona helpt natuurlijk enorm wat dat betreft voor alle e-commerce businesses maar ja, mensen kunnen niet meer hun geld uitgeven of hun ontspanning vinden in restaurants hè, we hadden het al over de sterrenrestaurants maar die zijn dicht. Dus doen ze het bij ons, dat helpt enorm en we hebben natuurlijk net het wijnseizoen gehad, de feestdagen. Ja, dat was ook gewoon veel dozen ingepakt, laten we het daarbij houden.

Bas: Mooi hoor, ga je ook nog een bierbox maken of?

Stephan: Het staat wel allemaal op de planning om daar iets mee te doen.

Bas: Is minder marge waarschijnlijk.

Stephan: Maar eerst de wijn maar eens goed doen en daar valt nog zo heel veel, ik bedoel je hebt er zelf een business in gehad, daar valt gewoon zoveel te doen.

Bas: Ja, zeker.

Stephan: En ik denk dat heel veel klanten gewoon niet weten hoe intransparant die markt is en dat je dus gewoon niet waar krijgt voor je geld.

Bas: Ja, dat is het bizarre want je kan letterlijk een flesje inkopen voor whatever, een eurootje, twee eurootjes, zou je kunnen verkopen voor 20 of zo. Het is gewoon niet transparant. Het is net als een horloge of een zonnebril, kan je heel goedkoop maken en heel duur verkopen.

Stephan: Ja, en ik denk dat het ook wel interessant is dat die business, hè, jij zei 15 jaar geleden was het de HEMA en jullie, er zijn gewoon nog niet zo heel veel partijen bij gekomen. We hebben de grote shops gehad zoals Wijnvoordeel en dat soort clubs die dan catalogus gedreven zijn dus daar kun je gewoon vinden wat je zoekt en dat kopen met een bepaald businessmodel. Namelijk we zij de voordeligste. Ik denk dat wij ons daar een beetje tegen afzetten en gewoon ja, voor die persoonlijke box gaan en dan ook gewoon de goede prijskwaliteitverhouding proberen te bieden.

Bas: Juist, cool. Heb je nog een kortingscode die je de lucht in kan schreeuwen of?

Stephan: We doen juist dus ook niet aan korting.

Bas: Geen kortingscode.

Stephan: Nee, ene, heel bewust, ja.

Bas: Ok, mooi.

Stephan: Ja.

PIM

Bas: Ja, dan wil ik voordat we afsluiten hebben we nog pimvendors.com. Leg even kort uit wat een PIM is. Ik heb me hier ook zwaar in verdiept maar jij bent er wat meer in verdiept denk ik.

Stephan: Ja, een PIM is een productinformatiemanagementsysteem.

Bas: Juist.

Stephan: En we hadden het net al even over die keten van bol.com of Amazon terug naar je eigen systemen dus je eigen e-commerce systeem. Eigenlijk kun je een PIM zien als een plaats om je productinformatie op te slaan, maar ook om het management daarvan gewoon goed te beheren dus je kan zien hoeveel producten je nog niet hebt vertaald in het Duits of hoeveel nog geen foto hebben of waar nog andere informatie ontbreekt en wie daarmee bezig is en wie daar dingen aan aanpast en dat nou, als je drie producten hebt dan doe je dat gewoon in Excel, ik denk als je 100 producten hebt dan kan het ook nog wel in Excel, maar op een gegeven moment dan kom je gewoon, ja, als je meerdere teams hebt, externe die foto’s maken, vertaalbureaus dat soort zaken dan wordt het heel moeilijk om dat te managen in een Google sheet of in een Excel en dan krijg je dus een dedicated tool hiervoor en dat zijn de productinformatiemanagementtools.

Bas: Cool.

Stephan: En die heb je in alle soorten en maten, van 300 euro per maand tot 30.000 euro per maand bij wijze van.

Bas: Ja, meer, ja.

Stephan: Dus daar de goede keuze in maken dat is eigenlijk waarbij wij je helpen.

Bas: Cool, cool, ja, en in elke fase zal wel weer een ander geschikt pakket zijn of zo of is er een bepaalde uitblinker dat je zegt deze gasten ze doen het echt heel goed of niet echt?

Stephan: Ja, nee, dat doen we dus heel bewust niet. Dus we zijn ook niet gelieerd aan een of twee partijen, we zitten gewoon, ja, er zijn 180 systemen in Europa beschikbaar, het is ook een heel drukke markt wat dat betreft, maar we hebben nu een database van 40, 50 systemen waarvan we denken van nou, dat covert de markt relatief goed. Daar zit inderdaad gewoon een goede match in voor elke partij en dat hangt gewoon heel erg af van je behoeftes, dus of jij met marketplaces connect of juist alleen maar een merk bent dat schroefjes bouwt voor de constructiemarkt, ja, daar zijn gewoon net andere eisen en andere systemen die beter zijn.

Bas: Ja, en jouw verdienmodel zit hem puur in affiliate dus jij stuurt mensen door naar de verschillende PIM-vendors.

Stephan: Ja, we zijn een broker, ja, precies.

Meer over Stephan Spijkers

Bas: Ja, cool, cool. Mooi man. Waar kunnen mensen meer over jou lezen, vinden, doen of is het gewoon Stephan Spijkers zoeken op LinkedIn of zo?

Stephan: Ik denk dat vind je me wel ja.

Bas: Ja.

Stephan: Nee, dus dat. Ik heb ook nog ergens een obscuur blog waar ik blog over dingen die ik interessant vind waar ik eigenlijk nog iets op moet plaatsen bedenk ik mij nu, en op vinobox.nl daar vind je waar ik mij het meeste mee bezig hou.

Bas: Cool, cool. Heb je nog iets wat je wil toevoegen aan het hele spektakel? Heb ik iets niet gevraagd wat ik had moeten vragen?

Stephan: Nee, nee, ik denk ik vond het superleuk om het gewoon heel breed in te steken, we hebben heel veel besproken, heel veel onderwerpen gehad en ik hoop dat meer mensen zich niet laten verleiden tot die ratrace eigenlijk en die keuze voor zichzelf maken van waar ben ik tevreden mee en zich bij die keuze niet te veel laten leiden door de externe wereld en de externe verwachtingen, gewoon die keuze zelf maken.

Bas: Mooi gezegd, mooi gezegd. Dus we gaan allemaal naar Bali verhuizen, chill, kokosnootje in de hand, laptopje op schoot.

Stephan: Ja, ik vind hitte dus helemaal niks dus mij vind je daar dan weer niet.

Bas: Dan ga jij naar IJsland.

Stephan: Ik ga naar IJsland, bergen beklimmen, ja.

Bas: Dank je wel man, leuk dat je hier was en ja, dank je wel voor je verhaal.

Stephan: Dank je.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Yes, super gaaf, dat was Stephan Spijkers, een heel verhaal in ieder geval van Westwing tot verkopen op Bol tot consultants tot Vinobox. Ik vond het een inspirerend verhaal in ieder geval en als jij dat ook vond, laat een reviewtje achter bij deze podcast, als dat überhaupt kan. En Stephan, bedankt nogmaals en tot snel. Ciao, ciao!

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen