Wat is social selling? 12 tips voor meer verkopen via sociale media!
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 juni 2020 

Wat is social selling? 12 tips voor meer verkopen via sociale media!

Bij social selling moet je niet denken aan een vervanging van al jouw andere verkoopactiviteiten, want ook die zijn belangrijk. Het is een aanvulling op je bestaande inspanningen. Hierbij is het wel belangrijk te snappen dat klanten niet alleen meer afgaan op mooie verkooppraatjes, maar ook je betrokkenheid willen zien voor de producten die je verkoopt.

Het is dus zaak dat je een verhaal vertelt over je bedrijf, de producten die je verkoopt en deze deelt met je volgers en potentiële klanten. Je bouwt zo een waardevolle relatie op met je doelgroep en zal hier later de vruchten van plukken. In het geval je er nog niet mee bezig bent, raden we je aan dit artikel te lezen.

We gaan je namelijk aan de hand van 12 tips laten zien hoe je er alles uit kan halen, en dichterbij je klanten komt te staan …lees verder om meer verbinding te maken met je klanten en jouw bedrijf significant te laten groeien.

Wat is social selling nou eigenlijk precies?

In dit proces is het de kunst om de traditionele manier van verkopen om te draaien, en potentiële klanten warm te krijgen voor je producten. Je zet dus niet volop in op verkopen en de bijbehorende verkooppraatjes om zoveel mogelijk producten te verkopen, maar wekt de interesse op bij mensen zelf. Maak ze nieuwsgierig, geef nuttige informatie, help ze met je expertise (ook bij vragen), wissel dingen uit samen met je volgers en blijf waarde toevoegen.Social selling

Je kan natuurlijk ook zo af en toe “giveaways” houden of op andere manieren leuke acties bedenken. Het is belangrijk dat je een sterke band opbouwt met je volgers en prospects. Op die manier zal je steeds meer volgers krijgen die meer over jou en je product willen weten.

En social selling is hiervoor uitermate geschikt, waarbij het niet beperkt hoeft te blijven tot 1 platform. Je kan op verschillende social media kanalen (Facebook, Instagram, Pinterest etc.) dingen delen met je volgers, om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Heb jij vragen over social selling? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

12 tips voor social selling die je niet wilt missen!

Het klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, echter hoe ga je op de beste manier te werk? Welke strategie moet je gebruiken bij social selling? En aan welke dingen moet je nog meer aandacht schenken? Relax, blijf gewoon jezelf en doe wat je moet doen …dan komt alles helemaal goed, en samen met onze 12 tips ben je er altijd 100% klaar voor alles uit je inspanningen te halen!

1. Creëer nieuwe relaties, geen verkopen

Het is zeer belangrijk om eerst een goede relatie op te bouwen met je volgers, zonder gelijk de intentie producten aan ze te verkopen. Er zijn maar weinig mensen die echt op gladde verkooppraatjes zitten te wachten, echter heel veel die juist wel blij zijn met waardevolle informatie. Wees echt en oprecht naar je klanten toe, en deel de liefde voor je merk en producten met ze.

Social selling connectiesJe moet ook goed begrijpen dat ze al overladen worden met verkooppraatjes van andere producten en diensten die overal tentoon worden gespreid. Het is dus juist de taak met social selling onderscheidend te zijn. En de kans te benutten om op die wijze nog aantrekkelijker te worden.

 

Ga op een natuurlijke manier te werk, waarbij je echt passie toont in wat je doet. En de producten en diensten die daarbij horen. Je klanten zullen dit oppikken en ook steeds meer interesse krijgen in jou en jouw merk, producten en diensten …geef je klanten een beleving!

2. Zorg ervoor dat je goed overkomt

Het is belangrijk dat je een goede indruk maakt op mensen in het echt, maar ook via digitale platformen en daarbij is je profielfoto een belangrijk aspect. Je klanten zien deze namelijk het eerst en hiermee is het een zeer relevante factor. Zorg ervoor dat je een goede, mooie en professionele foto maakt die niet te volstaat met allerlei andere dingen …maar vriendelijk en geloofwaardig overkomt.

En de content die je in jouw “bio” gebruikt speelt ook een belangrijke rol. Het is namelijk de digitale groet, handschudding en elevator pitch in 1 die je maakt met potentiële klanten zoals je dat in het echt zou doen. Schrijf alles duidelijk en doe dit met je prospects die het later gaan lezen in je gedachten. Verder zet je het op papier vanuit jezelf (de eerste persoon) en niet vanuit bv. de derde persoon. Wees zo compleet, helder en specifiek mogelijk.

Websites zoals LinkedIn geven je nog meer ruimte om een verhaal te schrijven, maak hier gebruikt van en laat het niet een simpele opsomming van feiten worden. Leg uit wie je bent, waarom je doet wat je doet en hoe je kan helpen.

Geef je kennis en ervaring hierbij ook duidelijk aan, welke skills je hebt en laat deze ook onderschrijven door collega’s, cliënten en werknemers. Hiermee laat je zien dat anderen tevreden met je zijn op verschillende manieren. Je zal al deze zaken namelijk prominent in beeld zien op jouw profiel, waardoor mensen die jouw LinkedIn pagina bekijken dit ook allemaal netjes in een perfect overzicht gepresenteerd krijgen.

3. Geloofwaardigheid opbouwen

Je bedrijf heeft misschien goede reputatie bij klanten, maar heb jij dat zelf ook? Sociale netwerken kunnen je helpen met het creëren van een “personal brand”. Elke Tweet, LinkedIn reactie of Facebook post kan ervoor zorgen dat je reputatie groeit en zo een goede fundering opbouwt voor jou en jouw bedrijf.Social selling geloofwaardigheid

Het is een geweldige manier om te laten zien dat je betrokken bent, weet wat je doet en jouw klanten ook snapt. Je kan dit doen door bv. relevante artikelen te delen binnen jouw niche, jouw goed doordachte inzichten te delen in gesprekken en problemen op te lossen van (potentiële) klanten. Je moet hierbij altijd het sleutelwoord “vertrouwen” in gedachten houden, want hoe meer mensen jouw betrouwbaar achten …des te groter de kans dat ze vaker naar je terugkeren. Verder gaan zullen ze ook meer van je delen, vaker een post “taggen” en het gesprek met je aan.

Je kan via LinkedIn’s publisher platform ook artikelen delen …waar dan ook gretig gebruik van wordt gemaakt door veel ondernemingen.

Een andere manier om geloofwaardigheid en “social proof” op te bouwen op LinkedIn is om aanbevelingen te vragen, of andere te waarderen in de hoop dat ze hetzelfde naar jou toe zullen doen. Je kan daarbij natuurlijk ook iedereen aanmoedigen jouw content te delen of een reactie achterlaten, zodat de conversatie vanzelf op gang komt.

Maak hier dus zeker goed gebruik van bij jouw social selling activiteiten, om er alles uit te halen en meer onder de aandacht te komen.

4. Je huidige social selling resultaten analyseren

De allerbeste manier om je social selling beter te maken, is je huidige inspanningen te analyseren. Op die manier kan je namelijk zien welke dingen op rolletjes lopen, maar ook waar er nog plaats in voor verbeteringen. En met al deze data krijg je dus een veel beter inzicht en kan je jouw “gameplan” steeds beter aanpassen en finetunen.

Social selling resultatenOm een voorbeeld te geven, kan het zijn dat je de website traffic vanaf social media platformen naar je eigen website (of aparte pagina) bekijkt en ziet dat bezoekers na enkele seconden alweer vertrekken. In dat geval is de kans heel groot dat er iets mis is met je landingspagina (bezoekers vinden niet precies waar ze naar op zoek zijn, vinden de pagina te spammy / onaantrekkelijk of kunnen slecht navigeren). Het kan ook zijn dat je pagina’s niet snel genoeg laden, maar dat is eigenlijk een van de grondbeginselen die altijd op orde moeten zijn voor je website. Probeer in ieder geval grondig te achterhalen wat de reden is dat je bezoekers zo snel wegklikken!

Maar je bezoekers kunnen natuurlijk ook lang op je pagina’s vertoeven, alles waar ze naar op zoek waren op jouw pagina gevonden hebben en nog meer dingen interessant vinden. Nu is het zaak deze pagina, zonder verlies van de huidige waarde, te optimaliseren. Je kan dingen nog beter vertellen, indelen en vormgeven zodat de gebruikerservaring alleen nog maar groter wordt en klanten wellicht nog sneller overgaan tot acties (aankopen, inschrijvingen of andere acties).

Het kan soms best wel een lastig proces zijn, om alles goed te begrijpen en analyseren. Er zijn ook tools die je hierbij kunnen helpen, zoals “Leadfeeder”. Je kan op die manier zien welke pagina’s er worden bekeken vanaf social media kanalen, maar ook waar ze precies vandaan komen en wie ze zijn.

Zo kan je analyseren wat je beste (warmste) leads zijn voor meer verkopen, en welke content het meest in de smaak valt bij je bezoekers. En met die informatie kan je nog beter toespitsen op wat je publiek zoekt, wil en van je verwacht. Gebruik het dan ook in je voordeel!

5. Via relevante conversaties nieuwe prospects vinden

De meest effectieve manier om je klanten echt goed te begrijpen, is door naar ze te luisteren. Je kan vervolgens een gericht antwoord geven en die vertaling ook doorzetten naar alle andere facetten van je onderneming …met de kennis die je hiermee zal opdoen. Het enige wat je dus moet doen is luisteren naar nieuwe en bestaande klanten, om te ontdekken waar ze tevreden over zijn of waar er nog kansen liggen om je producten en diensten te verbeteren.

Hierbij is die laatste ook enorm belangrijk …want waar je klanten blij mee zijn hoef niet perse te veranderen (tenzij dit ten goede komt van je product of dienst), maar ontevredenheid op bepaalde punten zijn de pareltjes die je zoekt. Je kan zo namelijk jouw producten en diensten nog beter optimaliseren, zodat niet alleen de tevredenheid van je vaste klanten toeneemt…maar hoogstwaarschijnlijk de kans op nieuwe klanten ook flink toeneemt.Social selling gesprekken

Je kan hierbij denken aan specifieke zaken die je product of dienst aangaan, maar ook je klantenservice speelt hierin een belangrijke rol. Het doel is dan ook in alles zoveel mogelijk uit te blinken, waardoor klanten tevreden zijn en blijven.

Het laat zien dat je betrokken bent met jouw merken, producten en diensten …en klaar staat voor je klanten. En bedenk goed dat klanten dit ook heel snel oppikken, veel waarde hechten aan deze werkwijze en sneller terugkomen voor nieuwe aankopen.

Maar zet “social media monitoring” ook in buiten jouw eigen platform, door te kijken in jouw branche en bij de concurrentie. Waar praten ze over en welke mogelijke pijnpunten zijn er aanwezig? Gebruik het in je voordeel in jouw eigen marketingstrategie …en ter verbetering van je merken, producten en diensten en natuurlijk ook je klantenservice.

Je kan alle informatie gebruiken om specifieke dingen te verbeteren. Het kan zijn dat er in jouw branche of door een concurrent bepaalde informatie wordt gedeeld die jij interessant of leuk vindt en iets mee kan.

6. Je in relevante LinkedIn groepen mengen

Het interessante van LinkedIn groepen is dat ze een perfecte bron zijn van (nieuwe) prospects voor B2B bedrijven. En het enige wat je hiervoor hoeft te doen is op zoek gaan naar relevante groepen in jouw niche, je hiervoor aanmelden en het starten van nieuwe gesprekken nadat je geaccepteerd bent.

Je kan zo jouw expertise en waardevolle content delen, relevante vragen stellen en relaties opbouwen met alle leden van die groep.

En die relaties spelen een cruciale rol voor samenwerkingen. Je kan bv. nieuw gelanceerde producten delen, of diensten aanbevelen waar leden van die groep naar op zoek zijn of nodig hebben.

Op LinkedIn kan je heel simpel zoeken naar relevante groepen, door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden. Maak een lijst van relevante zoekwoorden voor je niche. Vul deze in en geef aan dat je alleen naar LinkedIn groepen wilt zoeken.

Wanneer je bv. startende ondernemingen ondersteunt met producten en diensten kan je “startups” gebruiken, om te zoeken naar relevante groepen en je hiervoor aanmelden.

7. Het vinden van nieuwe prospects op andere manieren

Sociale netwerken zijn een geweldige plek om meer te leren over je potentiële klanten, en het is dus ook belangrijk hier goed aandacht aan te besteden. Waar gaan je potentiële klanten op zoek naar informatie voor de problemen die ze hebben? Is dit een LinkedIn groep? Een Twittergesprek? Of gaan ze naar een Facebook groep? Zorg ervoor dat jij ook deelneemt aan die groepen, zodat je betrokkenheid toont en wellicht oplossingen kan bieden.

Hoewel LinkedIn het platform voor zakelijke connecties is, heeft Twitter een veel betere zoekfunctie en is het laagdrempelig om eraan deel te nemen. Je kan iedereen volgen die je wilt, van een CEO tot beroemdheden, en ze hoeven niet een voor een iedereen te accepteren (je kan ze altijd volgen) …zoals dat bij LinkedIn of Facebook het geval is. En misschien volgen ze je ook wel terug!

Je kan ook de “Twitter Chat Schedule” gebruiken voor Tweet Reports, om opkomende (trending) Twittergesprekken te ontdekken. En vervolgens deelnemen aan relevante gesprekken, waarna je ook de beste prospects kan gaan volgen.

Op Twitter kan je ook op zoek gaan naar hashtags die specifiek voor jouw branche, producten en diensten interessant kunnen zijn. Je kan zien over welke dingen je potentiële klanten praten en wat ze belangrijk vinden. En wanneer je er een aantal gevonden hebt, zullen ze je ook leiden naar andere interessante personen die je kan gaan volgen. Hierbij kijk je welke personen hun weer volgen, en volg je ook deze personen om nog meer interessante personen en gesprekken te ontdekken. Je zal merken dat er op LinkedIn zeer specifieke en branche gerichte gesprekken plaatsvinden die ook interessant voor jou kunnen zijn. Check profielen van je prospects en kijk in welke groepen ze actief zijn, om vervolgens zelf ook actief te worden in deze groepen.

Wanneer je een aantal prospects hebt gevonden, blijf dan georganiseerd! Je kan dit o.a. doen met Twitterlijsten, om gepersonaliseerd publiek of private feeds te creëren …waarmee je tijd zal besparen. Maak bv. een Twitterlijst met je top 25 prospects of extra lijsten voor concurrentie, influencers of je klanten. Elke keer wanneer je het platform nu bezoekt, krijg je een overzicht van die belangrijkste (relevante) groepen mensen en wat ze interessant vinden of met welke dingen ze zich bezighouden. En kan je op die manier eenvoudiger, maar ook sneller deelnemen aan die gespreken.

8. Op een consistente wijze genoeg waarde blijven bieden

Er zijn ook best wel wat mensen (sommige daarvan zijn bv. ook beroemdheden, met een Twitteraccount) die er bijna niks mee doen. Het is ook niet voor iedereen zo belangrijk, probeer je echter met social selling hier juist wel meer mee te doen dan zal je op consistente wijze ook waardevol moeten zijn en blijven.

Social selling expertSociale netwerken vereisen een bepaalde toewijding en tijd, wil je er ook echt alles uit halen voor je bedrijf. Op het moment dat je mensen gaat volgen, en deze jou ook gaan volgen, zal je continue waardevolle bijdrages moeten leveren. Want doe je dit niet, zal je publiek naar verloop van tijd afnemen.

Kies daarom slim voor bepaalde sociale netwerken, waarop je ook echt actief aanwezig bent en neem het niet te lichtzinnig (wanneer je echt van plan bent op die platformen juist meer tractie te krijgen, en interactie met je publiek probeert te realiseren). Elke tweet, reactie of post doet er toe …en je wil niet opeens weken of maanden niets meer van je laten horen via die platformen.

Er zijn genoeg manieren om actief te zijn en blijven op social media:

• Deel je expertises
• Je kan oplossingen bieden voor mensen
• Blijf verbonden met potentiële klanten
• Gebruik relevante hashtags om nog gerichter te werken
• Volg zelf ook influencers in je niche om relevant en up-to-date te blijven

Wanneer je al die dingen niet doet, is de kans groot dat dit consequenties heeft. Zo kunnen mensen je niet meer gaan volgen (unfollow), berichtgeving uitzetten of je zelfs een block toepassen …en dat is niet helemaal precies je doel bij social selling en het vergroten van je doelgroep en tevens potentiële klanten.

9. Ga goed om met prospects

Je hoeft niet perse eigen content te creëren of je feeds te vullen met een lading tips die voor iedereen aantrekkelijk zijn. Het meest cruciale aspect van social selling is dat je aandacht gaat besteden aan wat anderen delen en zeggen.

Wanneer je een gesprek gaat starten of deelneemt aan een bestaand gesprek op een social media platform (zoals je dat bv. in een Twittergesprek doet), houd dan in gedachten dat het een gesprek is. Waarin het dus ook belangrijk is te luisteren. Je zou elke dag reacties moeten achterlaten, of andere berichten moeten “liken”. En nog veel belangrijker zelfs, reageer op mensen die met jou in contact proberen te komen. Het is een eenvoudige manier om te laten zien dat je luistert, en kan ook je expertise of inzichten laten gelden …verder zal je op die wijze ook ontdekken wat je met elkaar in gemeen hebt.

Je kan ook iets “reposten” van andere mensen. Wanneer je dat doet, zorg er dan ook voor dat je een tag toevoegt en de maker van het originele bericht bedankt voor de waardevolle content die ze verspreiden.

10. Vertrouwen opbouwen met het delen van succesverhalen

Je bedrijf kan uitblinken in producten of diensten, door bv. specifieke kenmerken waar de concurrentie niet aan kan tippen …of wellicht is jouw klantenservice van uitzonderlijke klasse en wil je dit graag delen met je doelgroep. Maar een klant zal dit misschien niet altijd “zomaar” geloven. Wat je in dat geval kan doen is sociale netwerken inzetten om de tevredenheid van je bestaande klanten te delen met nieuwkomers.

Het meest ideale scenario hiervoor is succesverhalen en reviews te gebruiken, en je kan ook links delen naar deze pagina’s op je website. Een “testimonial” van klanten met een foto en klein verhaaltje doen het ook altijd goed. In uitgebreidere vorm zou je zelfs complete interviews kunnen maken, om nog meer in detail in te gaan op specifieke aspecten die de tevredenheid van je klanten bepalen.

Op het moment dat prospects (potentiële klanten) zien wat je voor andere betekent, zijn ze eerder geneigd ook zaken met je te willen doen. Je kan klanten ook aansporen een review achter te laten op Facebook. Ze worden prominent weergegeven en wanneer bezoekers hierop klikken krijgen ze alle reviews van je klanten te zien …en bij veel positieve reviews willen ze maar wat graag zaken met je doen!

11. Eventuele klachten snel en correct afhandelen

Je wilt natuurlijk graag jouw bedrijf, producten en diensten promoten via social media …maar doe dit wel goed en op een relaxte manier, niet te agressief. Het allerbelangrijkste is dat je een goede beurt maakt, waarbij ook je klantenservice centraal staat.Social selling klantenservice

Uit onderzoek blijkt dat klanten (gemiddeld) verwachten binnen een paar uur antwoord te krijgen op vragen. In de praktijk blijkt dat het meestal toch wel een dag duurt. Indien het lukt …geef dan zo snel mogelijk antwoorden op gestelde vragen van je (potentiële) klanten. En zorg er ook voor dat je problemen snel oplost, hiermee zal je bestaande tevreden houden en nieuwe klanten weten binnen te halen …omdat die ook zien dat je veel betrokkenheid toont.

Er zijn nog best wel wat bedrijven die een uitstekende klantenservice onderschatten, doe hier dus zeker je voordeel mee. Je goede reputatie zal namelijk snel verspreiden via o.a. social media kanalen …probeer dus zo snel mogelijk te reageren en handel vragen en mogelijke issues altijd op een correcte manier af (soms betekent dit ook dat je iets meer water bij de wijn doet in het voordeel van de klant …zonder daar moeilijk over te doen).

12. Ga ook offline zaken doen

Het is natuurlijk helemaal ideaal, wanneer je social media volgers kan converteren naar e-mailabonnees …wat feitelijk een eerste stap in het proces is. Je gaat natuurlijk voor de hoofdprijs, en dat is je “digitale” vrienden omzetten naar relaties in het echte leven.

Op het moment dat je heen en weer gesprekken met elkaar voert, is het eenvoudiger een telefoongesprek te voeren of uitnodiging te sturen voor koffie of een drankje. Het is ook logisch dat referenties naar Tweets via de mail, of een mailgesprek eerder worden geopend …waardoor je sneller met elkaar in contact komt omdat de drempel iets lager is. En wanneer je altijd jezelf bent, zal je ook in de praktijk een leuke tijd hebben samen …waarbij je wellicht tot nog meer samenwerkingen zal komen.

Start er vandaag nog mee!

Je doet er verstandig aan gelijk te beginnen met social selling en de 12 tips uit dit artikel hierbij mee te nemen. Het heeft zeker voordelen om via sociale netwerken de interactie te zoeken met je doelgroep.

En wanneer je dit op de juiste manier doet, zal alles ook snel opgepikt worden door anderen …waardoor alles nog sneller en beter zal verlopen, helemaal wanneer je verschillende platformen gebruikt (bv. Facebook, Instagram en meer). Je kan naast social selling (wat meer bedoelt is voor het warm maken van je publiek) ook eens nadenken over het creëren van een Facebook Shop, of verkopen op Instagram. Op die manier ben niet alleen een expert of influencer, maar kan je klanten ook gelijk doorsturen naar je producten en diensten die op het platform staan en kunnen worden gekocht.

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies