Slippertje 52: Leadgeneratie & Conversie optimalisatie met Rick Zuidbroek
arrow_drop_up arrow_drop_down
Slippertje 52: Leadgeneratie & Conversie optimalisatie met Rick Zuidbroek
19 april 2021 
in Podcast

Slippertje 52: Leadgeneratie & Conversie optimalisatie met Rick Zuidbroek

Apple podcast

Dames en heren, welkom bij een gloednieuw Slippertje! Deze week is Rick Zuidbroek te gast in de podcast, Rick Zuidbroek is eigenaar van DoubleSmart, hij studeerde mbo accountmanagement maar hij werd jong gestimuleerd om zijn eigen geld te gaan verdienen.

Hij verdiende op zijn 14e onder andere geld door terrassen te reinigen met een hogedrukreiniger en hij startte snel daarna een online business en verdiende snel meer dan zijn salaris. Hij wist een site in korte tijd van 0 naar 75.000 bezoekers te trekken via SEO-traffic. Hij heet nu inmiddels 20 man in dienst en werkt onder andere voor Yamaha, Solvi en Ubisoft!

Verder vertelt Rick Zuidwijk onder andere over:

  • Hoe je online conversies kunt optimaliseren
  • De toekomst van Ecommerce
  • Impulsaankopen op social media
  • Organische & Betaalde leadgeneratie
  • Conversie optimalisatie voor Ecommerce
  • Én SEO en SEA

Laten we snel gaan luisteren naar de onwijs interessante inzichten van Rick Zuidbroek, Let's go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Rick Zuidbroek! Rick is eigenaar van DoubleSmart, hij studeerde mbo accountmanagement maar hij werd jong gestimuleerd om zijn eigen geld te gaan verdienen. Hij verdiende op zijn 14e onder andere geld door terrassen te reinigen met een hogedrukreiniger en hij startte snel daarna een online business en verdiende snel meer dan zijn salaris. Hij wist een site in korte tijd van 0 naar 75.000 bezoekers te trekken via SEO-traffic. Hij heet nu inmiddels 20 man in dienst en werkt onder andere voor Yamaha, Solvi en Ubisoft, welkom Rick!

Rick: Thanks! Wat een intro.

Bas: Ja, het moet niet gekker worden hè?

Rick: Nee, inderdaad.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Rick: Mooie jingle.

Bas: Ja ja, van de stress bevrijd.

Rick: Heb je zelf ingesproken of niet? Ingezongen?

Bas: Nee, nee, ik heb hem gewoon laten produceren.

Rick: Kijk, groot gelijk.

Bas: Je moet die dingen uitbesteden hè?

Rick: Zo is dat, zo is dat.

Bas: Je bent nog best wel jong of niet?

Rick: Ja, 27 jaartjes jong.

Wat zou Rick Zuidbroek doen als hij nog maar 3 maanden te leven had?

Bas: Mooi man. Ja, en oh ja, het is heel stom ik ben gestart met de podcast een hele tijd geleden, ik stel altijd één vraag in het begin en ik ben hem af en toe vergeten maar hij valt nu weer bij mij naar binnen, Rick, wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Rick: Oei. Heftige vraag. Ja, ik moet zeggen ik stel die vraag, nou, niet regelmatig, maar ik heb hem een aantal keer mijzelf afgevraagd van joh, zou ik dan nog steeds hetzelfde doen? Voor een heel groot gedeelte zou ik nog steeds hetzelfde doen. Ik heb een zoontje van twee ne ik denk dat als ik echt nog maar drie maanden te leven had dat ik had gezegd jongens, toedeledokie, ik ga lekker thuis tijd doorbrengen met die kleine en mijn vriendin.

Bas: Ja, dus je bent vrij jong vader geworden ook, op je 25e.

Rick: Ja, klopt, klopt inderdaad, ja.

Bas: En dat was gepland of niet gepland, wel gewenst of een combinatie?

Rick: Ja, wel gepland en ook gewenst.

Bas: Ok, mooi, en jullie hadden gewoon al een lange relatie?

Rick: Ja, en mijn vriendin die is wat ouder dus dan ja, komt het op ook.

Bas: Dan is de druk hoger.

Rick: Ja, dan word je onder druk gezet en dan, sorry schat.

Bas: Mooi, ooi. Ja, no, het is toch een hel spektakel weet je, ook als je dan de kinderen erbij krijgt, ja, dan heb je nog meer ballen in de lucht hoog te houden.

Rick: Klopt.

Bas: Ik bedoel, ik heb er zelf ook drie en dan weet je een beetje, maar zijn de nachten een beetje te doen met die kleine of?

Rick: Nou, inmiddels wel.

Bas: Ok.

Rick: Sowieso slaapt hij op zich best wel prima door, ook wel best wel snel, dus daar heb ik niet echt heel veel last van gehad en dat klopt hè, je leven wordt wel drukker, maar aan de andere kant ontstaat er ook wel, klinkt een beetje vaag misschien, maar wat meer balans dus als je jong gaat ondernemen dan is dat laat maar zeggen je enige ding en dan kan je soms 80 uur per week alleen maar achter dat schermpje zitten, maar je leert wel gewoon ook wat beter dat er ook nog een leven is naast je werk.

Bas: Ja, het gaf mij veel meer structuur want kinderen hebben zo een structuur nodig, ervaar jij dat ook zo?

Rick: Ja, ja, ja, ik denk het wel ja.

De jeugd van Rick Zuidbroek

Bas: Cool, maar waar ben je eigenlijk opgegroeid, geboren, getogen? Heb je alle gekke dinge uitgehaald.

Rick: Ook ja. Ik denk als je inderdaad uit een boerendorp komt zoals Stolwijk dan spook je altijd wel gekke dingen uit, dus.

Bas: Stolwijk?

Rick: Stolwijk, ligt naast Gouda inderdaad.

Bas: Mooi.

Rick: Gouda, dat is ook de locatie waar we met DoubleSmart zitten, maar en klein dorpje naast Gouda is Stolwijk waar we een hoop kattenkwaad uit hebben gehaald.

Accountmanagement studeren

Bas: Cool, cool. En op een gegeven moment dacht je ik moet iets gaan studeren en toen ben je accountmanagement gaan doen.

Rick: Ja.

Bas: Waar kwam die drive vandaan? Of had je gewoon zoiets van laat ik maar iets doen zodat ik niet niks te doen heb?

Rick: Nou ja, dat vooral inderdaad dat je niet weet wat je moet gaan studeren dan ga je, ja, een zo breed mogelijke opleiding doen en dat was dat op dat moment.

Bas: Ja.

Rick: En school is sowieso niet echt mijn–

Bas: Ding.

Rick: Mijn ding geweest. Ik ben altijd meer een praktijkmannetje en zet mij maar gewoon ergens neer en dan doe ik mijn ding wel, alleen school is niet mijn grootste hobby geweest.

Jong geleerd is oud gedaan

Bas: Nee, want we hadden het voordat we begonnen met opnemen hadden we het er al over je had op je 12e en je 14e allemaal ja, een soort van dingen waardoor je toch vrij snel redelijk zelfstandig bent geworden volgens mij. Vertel daar eens wat meer over?

Rick: Stimulatie van mijn ouders kwam altijd wel om gewoon vroeg lekker werk te gaan zoeken en geld te gaan verdienen. En mijn vader die is ook ondernemer en dat heeft hem gewoon in de zin van vrijheid in zijn hoofd vooral denk ik best wel veel gebracht en ik denk dat hij dat mijn broer en mij ook gewoon heeft gegund, dus hè, op ons 14e, tenminste, op mijn 14e kwam hij met het idee om gewoon een paar terrasreinigers te komen of zo, die hogedrukspuiten en dan een marktplaats advertentie online te gooien met ja, wij reinigen uw terras voor 12,50 per uur bij wijze van spreken.

Bas: Ja.

Rick: Nou ja, dat sloeg nergens op. Er kwamen 3, 4 reacties, bij de meest vreemde personen kwamen we over de vloer, maar ja, dat heeft wel natuurlijk ervoor gezorgd om weer die volgende stap te gaan maken.

Bas: Ja, en heb je ook als kleine jongen bij je pa in het bedrijf de nodige dingen gedaan dan? of viel dat wel mee?

Rick: Nee, dat viel wel mee. Af en toe eens inderdaad een klein klusje hier en daar, maar over het algemeen–

Bas: Je kreeg gewoon een hogedrukspuit in je hand en zegt gewoon ga maar zelf je geld verdienen.

Rick: Kijk maar wat je doet ja.

Bas: Dat is wel een mooie fase toch?

Rick: Ja, zeker, ja, ik denk wel dat dat ervoor heeft gezorgd dat we nu staan waar we nu staan ja.

Bas: Tof man en nou ja, daarna ben je dus, je bent in ieder geval goed gestimuleerd om geld te verdienen. Ik denk dat dat sowieso wel heel waardevol is en weet je, dat is ook zo'n mooie anekdote dat ze dan zeggen van ok, eigenlijk moet je je kinderen ook leren om niet dat ze, dat ze uren moeten maken om geld te verdienen zeg maar. Kijk, een werknemer die maakt de uren en die krijgt betaald en een ondernemer zeg maar die gaat zelf bedenken hoe die geld kan verdienen.

Rick: Ja.

Bas: Dus als je die creativiteit zeg maar aan de ander overlaat van hoe ga je nou geld verdienen, ja, dan kom je, dat zie je ook wel bij jou, dan kom je uiteindelijk het verst.

Rick: Ja, en nou ja, nu zitten wij natuurlijk nog steeds wel in de uren business voor wat betreft wat we nu doen, maar hè klopt wel dat uiteindelijk de businessmodellen die het succesvolst zijn die zijn natuurlijk super schaalbaar en dat is denk ik ook wat de laatste jaren toegankelijker is geworden voor iedereen om gewoon een schaalbaar product, een schaalbaar businessmodel te lanceren in plaats van altijd jezelf voor tijd te verkopen.

Stage lopen bij een reclamebureau

Bas: Ja, want je hebt ook wat dingetjes uitgesproken naar de e-commerce, kun je me een beetje in die beginfase ervan wat meer vertellen over wat je daar allemaal gedaan hebt om daar een beetje de feeling erbij te krijgen?

Rick: Ja, nou, misschien is het leuk als we helemaal bij het begin beginnen, dus.

Bas: Is ook goed.

Rick: Toen ik inderdaad accountmanagement deed toen ging ik als accountmanager stage lopen bij een reclamebureau waarbij ik letterlijk een leadformuliertje onder mijn neus geschoven kreeg met SEO en SEA. Nou j, ik zeg 10 jaar geleden maar ik denk dat dat zelfs al wel 11, 12 jaar geleden is dat je echt je vraagtekens erbij had van ja, wat is SEO en wat is SEA? Niemand in het bedrijf wist het dus op eigen houtje wat research gedaan en toen kwam ik een beetje in aanraking met de modellen die er waren, maar ook de mogelijkheden die er waren om zelf wat websites te lanceren en wat dingen uit te gaan spoken op Google.

Bas: Ja.

Rick: Nou ja, een aantal projecten gedraaid, een aantal key words daarin beetgepakt om websites op te lanceren en op een gegeven moment werd dat steeds succesvoller en tegelijkertijd dat ik daarmee bezig was, nou, kwam mijn vader dus aan met nog een aantal ideetjes van joh, koop eventjes bij BVA Auctions een veiling op en ga een paar lampen verkopen en ik werkte toen nog bij dat reclamebureau dat ook websites ontwikkelde, dus ik weet nog dat ik onderaan de trap riep naar mijn broer, ik stond op het punt om weg te gaan, ik weet niet eens meer waar naartoe, dat opeens het idee door mijn hoofd schoot van joh, wat nou als we die lampen gewoon op een webwinkel gaan zetten die we gewoon zelf laten maken en dan gaat het allemaal wel vanzelf. Dat was een beetje het idee.

Bas: Die je inkocht op BVA Auction.

Rick: Ja, nou, zo werkt het natuurlijk niet helemaal zijn we inmiddels achter.

Bas: Het inkopen is niet zo'n probleem denk ik maar het verkopen.

Rick: Het verkopen dat was de uitdaging. Uiteindelijk is dat geen webwinkel geworden waar we lampen in verkochten, maar we gingen gewoon ja, kleding accessoires, super breed, een heel breed assortiment, niet diep maar gewoon heel breed. Dus eigenlijk ook een van de fouten die eigenlijk heel veel bedrijven maken die starten met e-commerce gewoon een heel breed assortiment in plaats van diep.

Bas: Ja, breek me de bek niet open.

Rick: Precies, ja, nee, ik denk dat als je überhaupt kans wil maken online moet je zo min mogelijk producten maar wel heel veel variatie op dat product.

Bas: Ja.

Rick: Dat gingen we doen en heel wat geld in voorraad gestoken, mooie shop laten maken maar een echt succes is dat nooit geworden. Maar dat is wel het begin geweest dat we zagen van hé, dat is wel een product waar heel veel marge op zit. Inmiddels er dus ook achter gekomen dat we gewoon een diep assortiment moeten hebben en misschien ook wat dichter bij de bron moeten zitten. Producten ingekocht vanuit China, houten zonnebrillen was toen helemaal een hype.

Bas: Ja, ja.

Rick: Dus een leverancier gezocht, van die brillen ingekocht en dat ging op een gegeven moment best wel lekker lopen, dus dat is ook het project wat ik samen met mijn broer waar ik nu ook DoubleSmart mee run heb gedraaid.

Bas: Cool.

Affiliate website

Rick: Maar ja, in de avonduurtjes was ik ook nog bezig met een andere, een affiliate website waarbij ik ook gewoon wat proefballonnetjes opliet en inmiddels, ja, dat is laat maar het project waar je het net over had, die website van 0 naar 75.000 bezoekers heb gebracht.

Bas: Ja, organische bezoekers.

Rick: Organische bezoekers, ja.

Bas: Ja, en wat voor producten verkocht je daarin of hoe werkte dat met die affiliates dan? en hoe heb je dat dan op die manier in zo'n korte tijd zo weten op te schalen?

Rick: Ja, SEO was echt hetgeen waar ik me primair op richtte dus gewoon zorgen dat we bezoekers naar die website kregen. Dus op een gegeven moment, ja, stond ik op nummer 1 op het zoekwoord afvallen en was ook actief op een aantal forums.

Bas: En ongeveer de helft van Nederland Googelt dat.

Rick: Afvallen, ja, inderdaad, ja, dat is een aardig keyword inderdaad.

Bas: Ja.

Rick: Ja, er kwamen wel bezoekers op die website en ik had wel wat producten weet je wel van het mentale dieetplan en weet ik veel allemaal van die informatieproducten stonden er wel op, maar ik dacht ja, ik ga het niet zo schreeuwerig doen als iedereen want dat werkt vast niet. Die sales pagina's met die rode knoppen en die oranjeknoppen zo groot en knipperend wat toen best wel gangbaar was, ja, ik denk daar trapt niemand in dus ik ga het gewoon op een vriendelijke manier proberen te verkopen. Nou ja, je raad het al, dat verkocht natuurlijk voor geen meter. Dus ik een post op dat forum gezet van joh, ik heb superveel bezoekers uit SEO, maar ja, conversie dat blijft een beetje achter. Toen ben ik in contact gekomen met de affiliate manager van een afslankproduct, een fysiek afslankproduct en toen heb ik eigenlijk met hem gewoon alle stappen doorgenomen om die website te optimaliseren voor conversie en toen ging het ineens heel hard want die bezoekers die waren er al en het waren eigenlijk een paar tweaks doen en toen ben ik echt in een periode lang heel veel gaan splittesten, e-mailmarketing gaan toepassen, echt ook heel goed gaan kijken naar de customer journey en hoe we ervoor konden zorgen dat de gebruikers in de juiste fase van de customer journey binnenkwamen. Een concreet voorbeeld, met de website waarmee ik rankte daarvan was de domeinnaam zonderdieet-afvallen.net. Dat was de domeinnaam. Volgens mij bestaat het niet eens meer, het wordt volgens mij nu doorverwezen naar een andere site maar ik stond daarmee op 1 maar ja, als je zonder dieet wil afvallen dan wil je blijkbaar ook geen geld uitgeven. Tenminste, dat is eigenlijk hetgeen wat je letterlijk intypt alleen in andere woorden.

Bas: Ja.

Rick: Ik wil goedkoop afvallen of eigenlijk geen geld uitgeven om af te vallen.

Bas: Precies, dan moet je gewoon gaan hardlopen.

Rick: Ja, precies, dus domeinnamen omgegooid en dus ervoor gezorgd dat er een salespage voor beschikbaar was die wel producten verkocht. En eigenlijk alle, daar zijn nog heel veel anders tappen gezet waardoor dat project gewoon op een gegeven moment best wel hard liep en dat was ook het moment dat ik eigenlijk zei van ja, dit is gewoon het project waar ik veel meer ruimte in heb om mijzelf te ontwikkelen dan op dat moment de werkgever en dat was ook het moment dat ik de stap heb gemaakt om helemaal los te gaan en natuurlijk dit is een traject geweest van 6 jaar of zo en dat zeg ik nu in 10 minuutjes, maar dit is dan eventjes de, ja.

Bas: Nou ja, je zit nu met DoubleSmart doe je ook veel dingen met traffic en conversie en dat soort dingen zeg maar. Heb je dan de concrete tips en veel dingen die je fout ziet gaan bij mensen die hetzelfde probleem hebben die jij in de beginfase had, veel traffic weinig conversie, wat zijn vaak die stappend ie je dan gaat nemen bij een site of wat je dus ook bij jezelf hebt gedaan om uiteindelijk wel die traffic te krijgen en de conversie te krijgen want ik denk dat dat wel heel waardevol is voor de mensen die dit luisteren.

Rick: Klopt. Ik denk dat de belangrijkste highlights, die fouten die ik zelf heb gemaakt die zien we gewoon heel vaak dat die gemaakt worden dus een product hebben wat niet voldoende afgekaderd is of waarvan wel een bepaalde zoekvraag is. Bijvoorbeeld pak eens slippers, dat iemand niet alleen op de slippers laat maar zeggen een shop lanceert, maar eigenlijk alles wat je aan je voeten kan doen, sokken, schoenen, slippers, pantoffels en eigenlijk alles maar niet voldoende geld hebt om van al die verschillende producten een diepe voorraad aan te leggen waardoor je eigenlijk niet op het moment dat mensen zoeken naar je product slippers en je hebt daar een landing page voor maar je hebt niet het juiste aanbod. Nou, dan is het logisch dan gaan mensen weg en dat is eigenlijk op dit moment nog steeds wat er heel vaak gebeurt, maar ook gewoon targetten op bezoekers die niet letterlijk naar jouw product zoeken, dus mensen, even het voorbeeld wat we net hadden met afvallen, mensen naar je website krijgen die niet bereid zijn om een bedrag te betalen voor jouw oplossing voor het probleem dat je hebt.

Best practices voor conversie optimalisatie

Bas: Ja. Ja, precies. Je zegt daarmee het is een combinatie van het juiste specifieke product met de juiste specifieke zoekvolume. Daar komt het in eerste instantie op neer en dan wat zijn je best practices of je tips om die conversie op die pagina zo hoog mogelijk te krijgen?

Rick: Nou, nog even één ding inhakend op wat je net zei. Ik heb toevallig had ik letterlijk vorige week vrijdag had ik een gesprek met een, met iemand uit mijn netwerk en die wil een shop lanceren. Die heeft nog geen product ingekocht, helemaal niks. Die heeft wel een onderwerp waar die het graag over wil doen, weet je, hij gaat nog lanceren dus daar ga ik eventjes niet specifiek op in, maar hij voelt letterlijk wat moet ik op dit moment doen? En wij gaan eigenlijk voordat hij de producten inkoopt gaan wij al een heel zoekwoordenonderzoek uitwerken zodat wij exact weten waar de marktvraag het hoogst op is, maar ook waar het meeste geld op te verdienen is want dat kunnen we letterlijk aflezen uit een zoekwoordenonderzoek. Dus dat klopt inderdaad, eigenlijk is het de match vinden tussen marktvraag en een goed product en op het moment dat je een goed product hebt of de beschikbaarheid hebt over een leverancier die verschillende producten kan inkopen waar je verschillende producten kan inkopen, ja, dan is het handig om in eerste instantie even te kijken van waar wordt er specifiek op gezocht in Google.

Bas: Ja, ja, waar ik meer naar probeer te kijken welke elementen bevat een goed converterende pagina eigenlijk, snap je?

Rick: Ah, ja.

Bas: Dus ok, dan heb je het product heb je gespecificeerd, je hebt de zoekwoorden gespecificeerd, je hebt specifieke traffic en dan wil je elementen op die pagina hebben waardoor je de hoogst mogelijke conversie in de markt hebt.

Rick: Ja, uiteraard.

Bas: Hoe krijg je dat voor elkaar en wat staat er op die pagina.

Rick: Nou ja, wat denk ik ook het belangrijkste is, is dat je goed weet waar je verkeer vandaan komt, als je verkeer vanuit een Facebookpagina vanuit je Facebook advertenties naar je website stuurt dan heb je andere elementen nodig dan vanuit Google, vanuit Google is gewoon eigenlijk belangrijk dat je heel goed kijkt nar de zoekintentie en daar de inhoud van je pagina op afstemt en in sommige gevallen is dat door middel van een blog, maar op het moment dat ik zoek op rode slippers dan is het belangrijk dat er op die pagina niet blauwe, gele, groene slippers staan, maar gewoon de rode slipper zelf.

Bas: Ja.

Rick: En vervolgens breng je gewoon goed je voordelen naar voren en wees ook daadwerkelijk onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Ik denk dat ook heel veel bedrijven die lopen te strooien met USP's die geen USP's meer zijn want ja, iedereen die levert tegenwoordig morgen in huis en gratis vanaf een bepaald bedrag. Dus dat, ja, is niet meer onderscheidend op dat moment.

Bas: Nee, nee, het gaat vaak toch op vertrouwen die je wil wekken op zo'n site, van nou, je kan ze bellen, mailen, faxen, er staan goede reviews bij en allemaal dat soort elementen.

Rick: Ja.

Webshop optimaliseren

Bas: Hoe kijk je een beetje nar de standaard webshops dan? Doe je ook, je doet ook webshops optimaliseren of niet?

Rick: Ja, vooral webshops. Ja, tenminste, we doen eigenlijk op het moment dat er een concrete zoekvraag is doen wij de marketing, dus dat is bij ons eigenlijk altijd het hartje van de campagne, de concrete zoekvraag afvangen en daar zorgen dat het juiste antwoord ook beschikbaar is en funnelen naar een verkoop. Maar daar, ja, een heel groot gedeelte is natuurlijk e-commerce daarvan.

Bas: Ja, hoe kijk jij naar zo'n standaard webwinkel? Zo noem ik het dan meer even weet je, ik bedoel ik denk ook vaak wat mijn ervaring een beetje is en wat eigenlijk vaak de nummer één methode is om direct je omzet te gaan verhogen is je pakt je best verkochte artikelen en daar maak je niet een standaard webpaginaproduct van want vaak is het alleen maar plaatje, een omschrijving, koop hier. Maar maak daar gewoon een sperlange salespage van met voordelen, video's waarom je het moet kopen, al dat soort dingen, vergelijkingen, is dat ook hoe jullie het aanpakken of niet echt?

Rick: Het ligt ook een beetje aan het product. Kijk, laten we bij het voorbeeld slippers blijven op het moment dat je daar een echte long copy salespage van maakt vraag ik me af of dat beter gaat converteren dan een snel overzichtelijke pagina waar mensen heel snel kunnen vergelijken en filteren.

Bas: Ja.

Rick: Dus ik denk dat het heel erg afhankelijk is van je product, maar op het moment, ja, dat je een wat complexer product en echt een onderscheidend product hebt, ja, dan werkt het waarschijnlijk veel beter op het moment dat je met goede uitleg, video's, vergelijkingen, tabellen wellicht weet je, als het echt bijvoorbeeld een dieet is zet het maar weg tegen de drie grootste partijen waarom jou product op bepaalde punten beter presteert. Dan zal dat inderdaad effectiever zijn.

Het ontstaan van een onderneming

Bas: Juist, ja. Ja, interessant man. Maar ik bedoel op een gegeven moment verdiende je dus veel meer dan ja, dan met je online business dan dat je in loondienst verdiende en toen heb je die hele SEO-code gekraakt, heb je die site opgezet, verdiende je meer geld en wat was er daarna allemaal gebeurd?

Rick: Nou, grappig genoeg, kijk, affiliate marketing is een leuk businessmodel, maar je bent altijd afhankelijk van een andere partij, namelijk je leverancier.

Bas: En Google.

Rick: Ja, en Google, ja.

Bas: Vaak.

Rick: Ja, inderdaad, inderdaad, maar iedereen is afhankelijk van Google tegenwoordig. Dus nou, het heeft het springplankje gegeven voor DoubleSmart want we hebben gewoon het voordeel gehad dat we daardoor de mogelijkheden hadden om gelijk te starten full focus op het bouwen van een agency en dat is eigenlijk ook hetgeen waar ik meer energie uithaalde dan uit dat ene project. Het is toch redelijk kortzichtig en afslanken is niet echt een hobby en dat zal het ook nooit worden. Dus ik vond het toffer om bezig te zijn met het opbouwen van een agency en samen met mijn broer te kijken hoe we echt een onderscheidende propositie konden neerzetten met DoubleSmart dus eigenlijk is het project niet verder doorgegroeid toen we voor onszelf zijn begonnen, maar eigenlijk de meeste energie is eigenlijk gestoken in DoubleSmart.

Bas: Ja, precies, toen dacht je ok, ik heb nu succesvol voor mijzelf bewezen dat ik veel SEO-traffic kan binnenhalen, nu ga ik het voor anderen doen.

Rick: Ja, daar komt het op neer ja.

Ondernemen met familie

Bas: Ja, cool, en hoe is dat dan want je zit er met je broer in zeg je, hoe is het om met je broer überhaupt een business te hebben? Ik zei vroeger altijd begin vooral geen business met familie of vrienden.

Rick: Ja, heel veel mensen zeggen dat, maar grappig genoeg gaat het eigenlijk heel goed. Mijn broer en ik zijn ook echt tegenpolen van elkaar dus alles wat ik niet kan, kan hij heel goed en andersom. Dus ja, dat werkt gewoon heel lekker. Ik denk inderdaad dat als je heel veel op je broer lijkt of heel veel op je zus of heel veel op een ander familielid waarmee je aan het ondernemen bent dan ja, denk ik inderdaad dat het niet altijd een goede match is, maar ik denk dat het juist sterk is om met hem te ondernemen omdat hij gewoon echt aanvult wat ik niet heb en andersom.

Bas: Ja, ja, precies, interessant man. Ja, ja, en welke rol heeft je broer?

Rick: Nou, ik ben bezig met de operatie en marketing, de sales delen we. Dus bepaalde, ja, gewoon die doen we 50-50 eigenlijk en hij is bezig met HR en finance.

Bas: Oh ja, een mooie verdeling.

Rick: Ja, zeker.

Veranderende Ecommerce markt

Bas: Ja, nice, cool man. Ja, je zit ook veel in e-commerce en veel klanten heb je in de e-commerce, hoe zie jij die markt veranderen en wat zie je in ieder geval wat er voorheen misschien wel werkte en steeds minder werkt of zo?

Rick: Goede vraag.

Bas: Ja.

Rick: Ik denk sowieso die markt wordt steeds competitiever. Dus ik zei net al je moet wel echt eventjes een goed verhaal hebben om jezelf te onderscheiden en dingen goed schaalbaar te krijgen dus ik denk dat het ook steeds lastiger wordt om echt vanuit de e-commerce gedachte een goed product te lanceren wat iedereen al inkoopt. We hadden het er inderdaad voordat de opname startte ook al eventjes over dat tegenwoordig start iedereen op basis van dropshipping of op basis van inkoop-verkoop. Een webshop is tegenwoordig niet meer zo heel lastig. Dus als je serieus wil gaan schalen en echt een betrouwbare, goede business op wil zetten is het ook wel echt belangrijk om daar goed bij stil te staan, hoe makkelijk is jouw business te kopiëren door iemand anders? Want verkoopkanalen zijn op dit moment ook het probleem niet meer.

Bas: Nee.

Rick: Bol.com, Amazon, dat hoef ik jou niet uit te leggen maar Google Shopping, SEO en SEA dat spelletje dat dat is een proces wat ook heel veel mensen goed snappen en waarmee je gewoon kan schalen. Dus je, een goed onderscheidend businessmodel hebben, maar het is ook de vraag inderdaad wat de klant gaat doen, waar gaat de klant op navigeren. Ik denk dat het nog steeds 93% van de gebruikers oriënteert nog steeds via Google voordat ze iets kopen. Hoe is dat over 5 jaar? Wt is de rol van Amazon in Nederland?

Bas: Juist.

Rick: Jij gaf net aan van joh, Amazon heft Google al verslagen voor wat betreft e-commerce searches, dus.

Bas: Ja, in Amerika zeker, ja, en je ziet dezelfde trend ook in Duitsland en in Engeland ontstaan. Dus de vraag is hoe lang het duurt voordat dat, we hebben natuurlijk in Nederland ook bol waar veel product searches plaats zullen vinden, maar ja, nu Amazon er ook is wordt dat een hete strijd denk ik.

Rick: Klopt, en wat gaat Google daaraan doen om daarop te reageren? Ze doen natuurlijk al met die CSS partnerships nemen ze daar al stappen in en met die organische shopping resultaten dus dat je gratis je producten op Google kan toevoegen dat zijn allemaal reacties van Google op dat hele verhaal van Amazon

Bas: Ja, ja.

Rick: Dus ja, weet je, wie gaat het winnen en ik denk dat het altijd een beetje stuivertje wisselen zal zijn tussen de grote jongens.

Bas: Ja, ja, goed, ik zie op Amazon dat daar vaak de prijzen veel lager zijn dan in ieder geval op bol. Amazon is heel erg klant georiënteerd. Ik denk dat dat heel slim is weet je, Jeff Bezos die zat letterlijk aan een omgedraaide deur met een paar poten eronder omdat hij investeerde niks in dingen die geen toegevoegde waarde voor de klant waren, dus zijn bureau deed er totaal niet toe. Ja, en dat soort dingen weet je, ik denk dat dat wel de manier is om uiteindelijk je business te groeien en het is een kwestie van de langste adem hebben en weet je, hij heeft altijd ook in zijn letters naar zijn aandeelhouders geschreven: we zullen voorlopig geen winst maken, dit is ons doel, we willen gewoon uiteindelijk de grootste speler ter wereld worden, punt.

Rick: Ja.

Bas: Nou ja, en dat, ze zijn nu gewoon de grootste e-commerce speler van de wereld, dat is echt bizar. Als je ziet wat voor infrastructuur die hebben liggen, hoe je–

Rick: Ja, het is echt, ja.

Bas: Het is ook nog nooit zo makkelijk geweest om wereldwijd een merk te verkopen hè want je hoeft letterlijk maar op 11 key points in de wereld je producten te leggen en je kan in 180 landen klanten maken. Ja, ik bedoel bedenk dit 20 jaar geleden zeg maar en je moet dit optuigen, ja. De cycles gaan zo bizar snel ook van unicorn bedrijven en dingen die gewoon uit de grond schieten, het is echt idioot.

Je merk positioneren

Rick: Ja, dat is ook wel weer ik ben ook wel benieuwd wat het gewoon met de hele retail gaat doen hè. Want nu waar wij heel veel energie van krijgen als bedrijf zijnde is een merk neerzetten en schalen met een eigen brand en Amazon is laat maar zeggen het labeltje wat er altijd overheen gaat en dat wordt dus steeds groter, zeer als die trend die in Amerika en Duitsland op dit moment al plaatsvindt dat dit zich door gaat kopiëren naar Nederland. Ja, hoe kan je als ondernemer jezelf nog als echt merk zijnde gaan positioneren?

Bas: Ja, dat is een goede vraag. kijk, wat ik zie, ik zeg altijd kijk naar de landen die al ver vooruit liggen hè, dus kijk gewoon naar Amerika want dar zijn ze al 5, 6, misschien wel 10 jaar verder met e-commerce en in China wat daar nu ook gebeurd is ook echt idioot weet je. Dus als je naar dat soort landen heel goed gaat kijken dan weet je eigenlijk ook wat er een beetje gaat komen in Nederland. Dus daarmee kun je eigenlijk voor een groot deel de toekomst voorspellen en daar kun je dus heel slim op inspelen weet je, dus op een gegeven moment heb ik niet voor niets zeg maar alle mainstream, ik had 2000 verschillende producten, allemaal uitverkocht, één merk, 3 tot 5 producten aan dezelfde klant verkopen, succesvol op de marketplaces. Uiteindelijk is het gevecht om data weet je, dus Amazon, bol, al die klanten die bezitten alle data van de klant en die hebben alle datapoints en je moet, als je als merk opereert in die markt moet je gewoon kijken van hoe kan ik zelf ook slim de data verzamelen of uit welke kanalen kan ik die trekken om zelf ook een heel groot deel die intelligentie eruit te halen waardoor je bij wijze van spreken de klant weer opnieuw kan benaderen en meer kan verkopen en allemaal dat soort dingen. Ik denk dat dat uiteindelijk het verschil maakt tussen de merken die wel en niet succesvol zijn op de long term door die customer lifetime value gewoon hoger te maken en ja, bol en Amazon hebben natuurlijk een simpel model, die willen dat er zoveel mogelijk op dat platform wordt aangekocht en als merkhouder zijnde is het echt een soort van highway om je merk relatief snel van niks naar een x-aantal miljoen te brengen.

Rick: Het is een hele makkelijke springplank, ja.

Bas: Ja, en ik zie dan daarna is het wel slim om je eigen shop, je eigen kanalen, je eigen data en al dat soort dingen te gaan verzamelen om je customer lifetime value zo hoog mogelijk te maken.

Rick: Klopt. Ja, en inderdaad om echt een merk te gaan bouwen.

Bas: Juist.

Rick: Want op het moment dat mensen niet jou zien als merk maar gewoon als product dan is het ook makkelijk om die switch te maken naar een ander product op Amazon, zeker op het moment dat je op zo'n platform, als dat je enige verkoopkanaal is.

Bas: Ja, nou, wat je ook ziet bij Amazon is gewoon een stuk geprofessionaliseerder in het aanbod ook hè. Dus als je kijkt naar wat er op bol.com staat, er zijn heel veel nou ja, ik noem ze maar even zolderkamerpiloten die gewoon een logootje op een Ali-Express product drukken zeg maar en denken dat ze een eigen merk hebben. Ja, weet je, dat heeft ook weinig toegevoegde waarde en dus echte merken hebben ook toch geïnnoveerde producten vaak hè.

Rick: Ja.

Bas: De meeste goede merken zijn innovaties van bestaande producten en zo heb ik mijn eigen merk ook gelanceerd die ik op dit moment aan het verkopen ben. Dus ja, ik denk dat dat slim is om op die manier naar de markt te kijken van uiteindelijk draait het om waarde toevoegen. Het maakt niet uit welk bedrijf je hebt, of je nou een agency bent of een merk, je moet kijekn waar kan ik warde toevoegen en als je dan kijkt naar de landen zoals Amerika en China en dat soort landen van ok, hoe gaat die keten er over op de middellange tot korte tot middellange termijn uitzien en daar moet je gewoon zo goed mogelijk op inspelen.

Rick: En dat is ook eigenlijk die unieke propositie waar ik het net over had dat het belangrijk is als je gewoon een kloppend businessmodel wil hebben dat je gewoon inderdaad als bedrijf zijnde waarde toevoegt en niet hetzelfde doet als die 20 anderen voor je.

Bas: Ja.

Rick: Want dan is het uiteindelijk, Pieter de Zwart zei dat volgens mij dat dat het meest–

Bas: Beroemde businessmodel is.

Rick: Is e-commerce, ja, en dat is ook zo. Want je kan naast prijs kan je bijna geen unieke propositie neerzetten en dat doet Coolblue natuurlijk op een hele goede manier, maar er zijn maar weinig mensen die dat echt kunnen kopiëren. Ja, dat is natuurlijk ook de kracht van een unieke propositie dat het gewoon eigenlijk niet te kopiëren valt.

Dropshipping als businessmodel

Bas: Ja, ja, je had het net ook al over dropshipping hè, ik bedoel laten we ook eerlijk zijn, dropshipping is een hot model en iedereen denkt oh,, ik kan op mijn zolderkamer beginnen, ik hoef niks in te kopen, ik kan wel iets verkopen en ik kan marge maken en geld verdienen. Hoe kijk jij naar dat hele businessmodel?

Rick: Kijk, het businessmodel is natuurlijk supertof, zeker voor de korte termijn en voor de mensen die gewoon starten met het opdoen van kennis, het inkopen, verkopen. Kijk, ik denk wel dat er een hele grote, een heel groot verschil is tussen de, ja, hoe zeg ik dat netjes, die, de mensen die laat maar zeggen drie keer in het uur op je tijdlijn verschijnen en voor de YouTube video's verschijnen. Het is natuurlijk de hele sfeer die hier omheen gecreëerd wordt is snel geld verdienen. Ik denk dat dat gewoon een illusie is die opgehouden wordt, maar echt het businessmodel zelf is natuurlijk superleuk, alleen wat ik zei, het is vooral voor de korte termijn denk ik geschikt.

Bas: Ja, precies, ja. Ja, zo zie ik het zelf ook. ik zie dat het goed is om ervaring op te doen en totdat je op een bepaald punt staat en dan is het eigenlijk tijd om dus wel je eigen merk, innovaties en dat soort dingen in de markt te gaan zetten. Dus het is absoluut een goede manier om kennis op te doen. Allen ja, het moeilijke is gewoon ja, hoef ik jou niet uit te leggen, maar al die zolderkamertjes kunnen theoretisch hetzelfde dropshippen waardoor dan heb je nog maar één differentiatior en dat zei je zelf net ook en dat is prijs.

Rick: Ja.

Bas: En als je het daarop moet gaan winnen dan verlies je het op de long term want ja, ik zie ook wat er op bol is gebeurd en allemaal dat soort dingen, vroeger kon je nog gewoon een paar duizend producten op Ali-Express inkopen, instant geld verdienen, ja, die tijden zijn ook voorbij zeg maar.

Rick: Maar op zich die marges maken voor bepaalde, als je net start met ondernemen dan is het een super mooi businessmodel om gewoon te kijken ok, nou, hoe werkt de markt, welke producten slaan aan, wat moet ik doen op mijn salespage om het werkend te krijgen en blablabla. Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat ik heb gedaan met die afslankwebsite en je maakt van één euro gewoon meerdere euro's dus je krijgt ook budget om gewoon iets serieus, ja, weet je, jij bent ook niet gelijk begonnen met zo'n studio.

Bas: Nee.

Rick: En zo is het waarschijnlijk ook bij jou in de business gegaan, je bent ook niet in één keer begonnen met een miljoenenbedrijf, dat begint altijd ergens en door die kennis ontstaan wel weer mooie bedrijven. Dus ja, nou, eigenlijk waar we het net over hadden op korte termijn is het top om gewoon jezelf te ontwikkelen, maar voor de lange termijn–

Bas: Moet je waarde gaan toevoegen.

Rick: Ja, maar dat kan ook, je kan ook dropshipping gebruiken als springplank hè, je kan ook een brand bouwen om dropshipping heen, daar eigen producten aan toevoegen en vervolgens afscheid nemen van je producten die je dopshipt en ja.

Bas: Ja, dat kan een goede marktvalidator ook zijn, wat werkt wel goed, wat werkt niet goed en dan datgene wat wel goed werkt daar je eigen merkproducten van maken.

Rick: Ja, en dat innoveren bijvoorbeeld.

Bas: Ja, dat innoveren, ja, ja. Want heb je zelf ook weleens producten geïnnoveerd en verkocht? Of was het voor jou qua e-commerce veel inkoop-verkoop?

Rick: Veel inkoop-verkoop.

Bas: Ja, ja, en nu is het volledig gefocust op het helpen van ja, wat grotere, ja, MKB en grotere bedrijven met hun SEO, SEA en social.

Rick: Klopt.

Bas: Ads.

Rick: Dat is eigenlijk ook waar we het meeste energie van krijgen.

Social media

Bas: Ja, nee, maar dat hele social hè, dat is ook, ik bedoel, sowieso heel online beweegt idioot snel hè. Ik bedoel als je kijkt naar wat er nu allemaal opkomt hè, dan hebben we het overeen TikTok maar we hebben ook een Clubhouse en LinkedIn en Facebook en Instagram beginnen eigenlijk misschien wel een beetje naar de achtergrond te verdwijnen. Nou, trouwens, ik denk dat LinkedIn ook een goede opmars maakt in Nederland. Hoe kijk jij naar dat hele sociale landschap zeg maar en wat zie jij allemaal in die markt gebeuren en hoe help je klanten?

Rick: Ja, social media is ons dienstenpalet is een van de, we zijn nu ongeveer drie jaar bezig met social media en daarbij zie je dat gewoon nog steeds de traditionele kanalen, Facebook en Instagram nog steeds gewoon voor de verkoop, gewoon de laatste fase van het aankoopproces gewoon lekker werken want mensen die zijn gewend aan de ads. Zeker op Facebook zijn mensen gewoon gewend aan de ads en die zien het meer als advertentiefolder dan als social media kanaal. Dus voor het deel adverteren waar wij gewoon eigenlijk het sterkst in zijn, organisch doen we helemaal niets mee op social media dus wij zorgen eigenlijk dat de bezoekers ja, geïnformeerd worden over de producten van onze klanten en vervolgens overgaan tot een aankoop.

Ervaring met ads op social media

Bas: Is er een bepaald type ads of bedrijf of product die je goed ziet werken of slechter ziet werken op die sociale kanalen?

Rick: Goede vraag. Je hebt denk ik twee type producten. Kijk, die impulsaankopen en vooral de impulsaankopen waarbij mensen direct weten dat ze het probleem dat ze ervaren kunnen oplossen die werken gewoon het lekkerst.

Bas: Juist.

Rick: Want dan ja, weet je, als jij een glasje ziet voor je telefoonscherm en denkt ah, dat is een handige, die koop je even snel voor 20, 30 euro.

Bas: Ja.

Rick: Maar ook gewoon de retargeting advertenties werken natuurlijk ook nog steeds gewoon als een trein. Dingen die wat ingewikkelder zijn omdat er een wat langere customer journey aan vooraf gaat die werken over het algemeen ook wat minder goed op social media zonder een ja, funnel die erachter zit. Dus heb jij echt dure producten of zit je in de B2B bijvoorbeeld via LinkedIn en dan moet je er wel heel goed over nadenken van hé, ok, ik gooi een steen in de vijver, ik lat mijn boodschap zien aan mijn doelgroep maar wat is de fase die erna komt.

Bas: Ja, ik zeg altijd het geld wordt gemaakt aan de achterkant en dat is bij dat soort high ticket dingen is dat 100% zo.

Rick: Ja, en wat de traditionele markt is, de traditionele marketing van 30 jaar geleden laat maar zeggen, degenen die het hardst riepen die hadden de grootste merken gebouwd, maar ik denk dat tegenwoordig het heel makkelijk is om gewoon te kijken van ok, nou, waar zijn de mensen al concreet op zoek naar het product en om daarmee te beginnen en de marketplaces zijn natuurlijk een perfecte plaats want op het moment dat mensen op marketplaces actief zijn dan zijn mensen aan het kopen.

Bas: Juist.

Rick: Hetzelfde geldt voor Google Shopping, op het moment dat mensen product specifieke zoekwoorden combineren met kopen, bestellen of andere termen dan zijn mensen aan het kopen en op het moment dat mensen over hun Facebook tijdlijn scrollen dan moet je je realiseren dat mensen daar niet zitten om iets te kopen, maar zitten om gewoon omdat ze zichzelf aan het, ja, vermaken zijn, ze zijn gewoon tijd aan het doden, ze zitten ergens te wachten of weet je, ze hebben een dopamineverslaving die ze aan het vervullen zijn.

Bas: Ja, ja.

Customer journey op social media

Rick: Dus ze zijn op dat moment niet nog in de koopmodus en dat is niet erg, maar je moet wel goed nadenken over ok, welke stap is nou eigenlijk de stap die erna komt. En misschien is die er niet hoor, bij die impulsaankopen zit er vaak geen stap na, dan is gewoon de hele customer journey doorloop je in één sessie.

Bas: Ja.

Rick: Maar hoe duurder je product over het algemeen hoe langer je customer journey is.

Ecommerce strategie

Bas: Ja, en als we kijken naar e-commerce bedrijven hè, dus gewoon nou ja, traditionele handel, laat ik het zo zeggen, heb je daar een soort van best practice in op social media van ok, of is het gewoon heel plat ad, goede landingspagina, aankoop, eventueel upsell proces erachter of waar, wat zijn echte succesvolle campagnes die jij ziet langskomen in ieder geval binnen DoubleSmart voor e-commercebedrijven?

Rick: Nou, ook dat is weer product specifiek. Wat, kijk, als ik zelf ooit nog een e-commercebedrijf zou opstarten dan zou ik sowieso de wat duurdere producten gaan inkopen, dus 100 euro gemiddelde orderwaarde plus, misschien zelfs nog iets–

Bas: Ja, verkoopwaarde of inkoopwaarde?

Rick: Verkoopwaarde.

Bas: Ja, precies, ja.

Rick: Misschien zelfs nog iets hoger.

Bas: Met als grootste reden dat je genoeg marge maakt om advertenties te kunnen kopen.

Rick: Ja, omdat je inderdaad goed de hele customer journey kan afdichten.

Bas: Juist.

Rick: Ja, die best practices, ik ga nog even inhaken op wat ik eigenlijk net zei, dat is je moet gewoon goed kijken naar jouw klantreis, eigenlijk wij werken altijd met het sea, think, do, care model van Google, teken die gewoon, teken een funnel, een trechter en zet daar drie lijntjes in dus dan heb je vier vlakken met see, think, do en care en ga gewoon kijken hoe de gebruikers, in welke fase mensen actief zijn en op het moment dat je je Facebook advertenties of je Instagram advertenties of je LinkedIn advertenties en hetzelfde geldt eigenlijk voor alle andere marketingkanalen goed laat aansluiten op die customer journey, als je goed begrijpt wat de rol is van welk kanaal in jouw marketingboodschap en werk van beneden naar boven. Dus begin niet eerst met een hele brede Facebookcampagne met kijk, als je op het strand loopt misschien moet je eens een keer slippers aantrekken maar kijk gewoon eens wat mensen doen op het moment dat mensen slippers aan het kopen zijn en dan zal je zien dat ze daar bol.com voor gebruiken tegenwoordig met de kleding of Google shopping.

Bas: Ja, nou, de vraag op het gebied van social media kwam er ook een beetje vandaan van ok, kijk, ook als consument laat je je vaak helemaal gek maken door de meest nieuwe social media kanalen en dan moet je in een keer weer op TikTok en op Clubhouse en dan ben je in een keer in plaats van een uur ben je zes uur per dag op je socials aan het kloten. Ik vraag mij ook meer af hoe je er als bedrijf mee om gaat en voel je je dan ook een soort van FOMO dat je denkt van oh, fuck, nu moet ik ook iets met TikTok gaan doen, nou moet ik mijn klanten een Clubhouse sessie kunnen aanbieden of wat dan ook, vertel daar eens wat over.

Rick: Ja, dat is wel het gevaar. Nee, we hebben eigenlijk de grens getrokken bij social media dat we sowieso geen organisch bereik doen.

Bas: Nee, precies, dus alleen maar paid traffic.

Rick: Ja, dus dat, ja, dat maakt sowieso dit verhaal wat makkelijker en we zijn ook een bedrijf dat gewoon heel erg gelooft in specialisme. Dus we zijn gewoon in een paar dingen zijn we goed en met social media gaat het over LinkedIn, Instagram en Facebook. En we zeggen ook eerlijk tegen klanten als ze bijvoorbeeld een Pinterest advertentie bij ons willen draaien dan is dat natuurlijk goed en dan willen we ze daar vaak bij helpen, maar dan is dat vanuit service, dat betekent niet dat we daarin de beste zijn.

Bas: Dus gewoon ik doe het wel voor je.

Rick: Ja, en dat is ook een beetje met die nieuwe kanalen, als een klant graag een nieuw kanaal wil inzetten dan zijn we er gewoon eerlijk in en vaak werken we vanuit de vraag dus ik denk dat op het moment dat we ons gewoon zoveel mogelijk bezighouden met de dingen waar we nu goed in zijn dat dat ook de manier is om onze meerwaarde te blijven kunnen bieden aan onze klanten. Dus die FOMO daar hebben wij niet echt last van. Sterker nog, ik heb een Android die kan niet eens op Clubhouse.

Bas: Nice, mooi, ja, nee, dat is ook nog zo'n dingetje dat je dan zo die iPhone apps only krijgt.

Rick: Ja, ja.

Bas: Dan heb je geen last van die FOMO want dan kan het niet eens.

Rick: Nee, dan kan het niet eens.

Bas: Ja, tenzij je dan denkt van fuck, nu moet ik echt een iPhone kopen.

Rick: Ja.

Bas: Zo is het niet.

Rick: Nee, helaas.

Bas: Nee, ik was een van de eersten die uiteindelijk dacht van ik probeer alles of ik probeer zoveel mogelijk kanalen uit en toen er net geadverteerd kon worden op TikTok in Nederland toen dacht ik ah, weet je, ik doe gewoon eens even een paar duizend erin, kijken wat er gebeurt. Nou, wat gebeurde er, de traffic ging door het dak, echt bizar. Maar de conversies, de activiteiten, echt gewoon close to zero.

Rick: Echt gewoon nul, ja.

Bas: Dus echt, ik noem het allemaal goudvissenpubliek daar op TikTok, dat is echt een spanningsboog van helemaal niks. Natuurlijk heel veel jong publiek in het begin en volgens mij wordt het steeds ouder, maar voordat je het weet word je zo'n kanaal ingezogen en ben je alleen maar naar, ja, eigenlijk een soort van Dumpert filmpjes aan het kijken de hele dag die je–

Rick: Ja, kattenfilmpjes, grappige kattenfilmpjes, ja.

Professioneel gebruik

Bas: Ja, doe je zelf dat soort fratsen?

Rick: Nee, ik heb–

Bas: Je kijkt er meer vanuit een professioneel oogpunt naar.

Rick: Ja, dat sowieso en ja, al mijn alerts op Facebook, LinkedIn, de dingen die ik gebruik die staan allemaal uit, dus alleen bepaalde tijdstippen dat ik ernaar kijk, maar verder alleen vanuit professioneel oogpunt.

Opdrachten van grote partijen

Bas: Ja, ja, precies, ja, tof. Maar jullie werken voor niet de kleinste bedrijven. Ik noemde het net in de introductie ook al, Yamaha, Solvi, Ubisoft, voor dat soort grotere partijen wat, voor waar maak je daar nog echt het verschil met dienstverlening van DoubleSmart?

Rick: Nou ja, dat specialisme dus. Kijk, als wij een bedrijf zouden zijn wat alles een beetje doet dan kan je nooit voor dat soort partijen werken want die hebben gewoon goede mensen zitten die ja, veel dingen snappen en die daar ook goed op kunnen reageren dus wij proberen onze meerwaarde te leveren aan bedrijven door gewoon een team te hebben met specialisten en geen generalisten. Dus ja, als wij een team hebben van ja, nu zes SEO-specialisten die alleen maar bezig zijn met SEO en dan ook nog subonderdelen van SEO waar die specialisten zich in specialiseren, ja, zijn dat aardig wat uurtjes ervaring die het team op wekelijkse basis opdoet dus het kan, ja, hoe groot je bedrijf ook is, is dat gewoon heel lastig om die kennis allemaal in huis te halen.

Bas: Ja.

Rick: Je blijft als je bijvoorbeeld voor een corporate werkt altijd bezig met één project en wij zien gewoon veel meer wat er gebeurt in de markt, hoe Google de updates uitbrengt, hoe de markt zich ontwikkeld daar zijn wij veel meer mee bezig dus op die manier proberen we onze meerwaarde te blijven leveren aan dat soort partijen.

Bas: Ja, en zijn dat projecten waar je denkt van komen zij heel specifiek binnen, ze zeggen whatever, laten we even zeggen we willen op deze drie key words willen we op nummer 1 staan of zo, hier heb je wat budget en doe het maar of? Ja, en zijn dat een beetje de opdrachten die je dan krijgt of hoe moe tik het zien?

Rick: Ja, nou, over het algemeen je hebt altijd dat soort vragen maar over het algemeen heeft, hebben de meeste mensen en dit zijn de corporates waarvoor we werken, of tenminste, een aantal daarvan en we werken ook veel voor MKB-bedrijven en vaak of het nou een corporate is of een MKB-bedrijf, mensen stappen bij ons binnen met de vraag wij willen meer business, wij willen meer klanten.

Bas: Ja.

Rick: En dat is natuurlijk goed om daar jezelf van bewust te zijn en ok als, ik moet wel zeggen dat de laatste tijd krijgen we de vraag minder van wij willen op die key words hoog scoren in Google omdat het ook eigenlijk is het niet interessant en vaak zijn het de short tail key words waar mensen dan op willen ranken, dus bijvoorbeeld het woord slippers.

Bas: Juist.

Rick: Terwijl je hebt heel veel bedrijven hebben gewoon nog een stap daarvoor te maken, gewoon eerst zorgen dat ze op de wat langere key words, rode slippers kopen of paarse slippers kopen.

Bas: Ja, beginnen met de long tail.

Rick: Ja, en dan wordt het ook veel makkelijker en zal je vanzelf zien dat je op die slippers ook boven komt drijven.

Toekomstvisie op leadgeneratie

Bas: Ja, ja, precies, ja, interessant. En ja, hoe ontvouwt het hele spektakel zich zeg maar online in de toekomst naar jouw idee als je kijkt naar stel inderdaad je zei net zelf als ik nu opnieuw in de e-commerce zou beginnen dan zou je duurdere producten gaan verkopen, kleiner assortiment, maar ja, als je kijkt naar ok, stel, een andere vraag, ik heb een e-commerce business en een informatie business. Hè, dus welke twee dingen in die beide businesses zeg maar maken uiteindelijk het grootste verschil volgens jou om meer klanten binnen te krijgen? Dat is een goede vraag hè?

Rick: Dat is een goede vraag, moet ik ook even over nadenken.

Bas: Nou ja, goed, kijk, ik bedoel, je zit natuurlijk in de paid ads, eigenlijk is het niet één ding waarschijnlijk, maar je ziet soms dat een van die kanalen soms vaak een heel groot verschil maakt. Ik bedoel uiteindelijk adverteer ik op ja, bijna of in ieder geval zoveel mogelijk kanalen en probeer dat steeds meer uit te breiden.

Rick: Ik ga even wat vertellen, misschien dat je vraag–

Bas: Toe maar.

Rick: Kijk, ik geloof, er zijn laat maar zeggen drie knoppen waar je aan kan draaien, namelijk je hebt je schaalbare kanalen en je schaalbare kanalen zijn laat maar zeggen de kanalen waar je laat maar zeggen morgen gelijk sales uit kan halen, dus over het algemeen advertising, betalen per klik, betalen per bezoeker. Je hebt je stabiele kanalen dus dat zijn je organische kanalen, dus als je dat vandaag gaat activeren dan mag je blij zijn dat je daar over een half jaar of een jaar–

Bas: Een paar bezoekers op krijgt.

Rick: Ja, een paar ordertjes inderdaad. Dus dat is je mond-op-mond, je SEO, maar ook gewoon je eigen organische Facebookbereik, Instagrambereik, LinkedInbereik, waar je maar ook op actief bent en je hebt je sale, dus je conversieratio is dat bij e-commerce, bij leadgeneratie is dat of je marketing automation funnel of je sales team die je hebt zitten en ik geloof erin als je dus start met een bedrijf en of dat nou leadgeneratie of e-commerce is dat je het makkelijkst je euro's meer waard kan maken, je hebt waarschijnlijk een bepaald marketingbudget in gedachten. Als je start zonder die budgettering dan raad ik aan om dat in ieder geval eerst in orde te maken en je wil dat marketingbudget zo, je wil dat je bereik op je marketingbudget zo hoog mogelijk is toch? Dus–

Bas: Ja, en vooral met name wat eruit komt. Dus ik kan wel net zoals bij TikTok veel bereiken, maar als ik vervolgens geen–

Rick: Ja, sorry, ja, inderdaad, iedere euro moet zoveel mogelijk euro's gaan opleveren en het liefst zo snel mogelijk.

Bas: Juist, juist.

Rick: Nou, wat we net ook al zeiden, dat stabiele kanaal valt al af en voor je sale heb ik gewoon bezoekers nodig. Dus we moeten gaan investeren in die schaalbare kanalen, die schaalbare kanalen in onze beleving op het moment dat je Google Ads draait kan je heel makkelijk prognoses maken.

Bas: Ja.

Rick: Namelijk–

Bas: Dit key word wordt 1.000 keer gezocht per maand, 2% klikt, nou–

Rick: Ja, aannemelijk dat dit is het percentage wat er uiteindelijk van gaat converteren dus je kan er hele makkelijke prognoses op maken. Dus de makkelijkste manier om je marketingbudget te begroten is te starten met Google Ads als er zoekvraag is natuurlijk.

Bas: Juist.

Rick: En als er geen zoekvraag is, Facebook, Instagram, LinkedIn.

Bas: Ja.

Rick: Vervolgens creëer je daarmee marketingbudget, schaal dat zoveel mogelijk op binnen een kanaal, ga niet verspreiden maar het is een korte termijnstrategie dus schaal zoveel mogelijk op.

Bas: Ja.

Rick: Pak daarna je vervolgkanaal. Als je nog meer wil schalen pak dan je social kanalen of probeer je Google Ads en met dat budget wat je daarmee creëert kan je ervoor zorgen dat je intern kan groeien, intern kan professionaliseren, maar ook kan gaan investeren in die stabiele kanalen en dat is over het algemeen SEO.

Bas: Juist.

Rick: En door SEO in te zetten zal je zien dat je marketingbudget op korte termijn flink gaat toenemen, het gaat je geen reet opleveren tot 9 maanden en na 9 maanden is een beetje het punt aangekomen dat SEO meer gaat opleveren dan dat het gaat kosten en bij sommige bedrijven is dat eerder en bij sommige bedrijven iets later, maar 9 maanden is over het algemeen een beetje het omslagpunt. En dan gaat SEO meer opleveren dan dat het gaat kosten en op het moment dat het mee rop gaat leveren dan gaat kosten dan zal je zien dat het rendement op je hele marketingbudget flink gaat toenemen en alle data die je natuurlijk in het verleden verzameld hebt met schaalbare kanalen, ja, die kan je natuurlijk inzetten om je stabiele kanalen te voeden.

Bas: Ja, ja, goede combinatie van goede, combinatie van kanalen en dat soort dingen. Nee, je zegt na 9 dagen gaat je SEO ja, ga je oogsten eigenlijk van je SEO, hoe noem je dat, werkzaamheden of wat je erin hebt geïnvesteerd.

Rick: Ik noem nu 9 maanden, maar dat kunnen er net zo goed–

Bas: Ja, dat kunnen er ook 5 zijn of kunnen er ook 12 zijn, whatever wat, maakt in principe niet uit. Dat is de combinatie ook van traffic en conversie.

Rick: Klopt, ja, exact.

SEO optimaliseren

Bas: Maar wat is, hoe pak je dat SEO aan zeg maar en in de basis gaat het ook om veel teksten, om de juiste teksten, de juiste key words, de juiste dingen, de juiste on page techniek en allemaal dat soort dingen, wat zijn de stappen die jullie dan doorlopen als je, dus ik kom met mijn site bij jou en je zegt van nou, Bas, wow, je hebt hier echt zoveel teksten geschreven, maar ja, er zit zoveel potentie, hoe pakken jullie dat aan?

Rick: Het liefst komen inderdaad bedrijven bij ons terecht die de eerste stapjes al zelf gezet hebben.

Bas: Juist.

Rick: Want creëren is altijd duurder dan optimaliseren en creëren, kijk, wij kunnen gaan creëren, we hebben een copywriter zitten die schrijft super goede teksten, maar wij kunnen nooit informatie hebben over alle producten, diensten, alles wat er aanwezig is. Wij raden sowieso iedere ondernemer aan om gewoon een goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren en daar content voor te gaan creëren.

Bas: Juist.

Rick: En wij kunnen dat helemaal uit handen nemen, maar ja, het is ook mogelijk om dat zelf te doen. Uiteindelijk combineer je altijd twee werelden van elkaar, dat stukje SEO en de kennis van de ondernemer.

Bas: Ja.

Rick: En door dat met elkaar te combineren creëer je ook een lange termijn SEO-strategie want als wij alleen maar SEO copy gaan schrijven dan ben je over 5 jaar ook af.

Bas: Ja, ja.

Rick: Dus het antwoord op je vraag, we starten altijd met een zoekwoordenonderzoek, dus een zoekwoordenonderzoek geeft eigenlijk antwoord op de vraag welke content moet er nog gecreëerd worden om de hele markt te voorzien van informatie over jouw producten en/of diensten. En dat zoekwoordenonderzoek delen we ook op in dat see, think, do, care model. Dus op het moment dat mensen bijvoorbeeld zoeken op ik heb rioolvliegjes in huis wat moet ik doen? Of dan is het een see-fase, zoekwoord, mensen zijn nog niet commercieel op zoek naar een product, die hebben wel een probleem dus mensen zitten in je doelgroep als je ongediertebestrijdingsmiddel gebruikt. Maar als mensen denken van ja, dat ga ik niet met heet water en een beetje soda, ik weet het toevallig heel goed omdat ik het heb gister heb uitgezocht. Maar als je weet dat het niet gaat lukken met warm water en een beetje soda er doorheen dan ga je waarschijnlijk zoeken op rioolvliegjes bestrijdingsmiddel of ja.

Bas: Whatever, ja.

Rick: Ja, bijvoorbeeld. Dat bestrijdingsmiddel heeft ook een naampje en op het moment dat je dat aan het zoeken bent dan ben je waarschijnlijk echt, je weet je kent het merkt, je kent de productnaam en je bent gewoon op zoek naar een aanbieder die jou van dat product kan voorzien.

Bas: Juist.

Rick: Wij creëren altijd bottom-up content. Dus wij beginnen altijd eerst om te kijken van ok, waar is de kans op conversie, daar heb je die conversie het hoogst, daar gaan we in eerste instantie content voor ontwikkelen, voor optimaliseren en dan gaan we langzaam met content marketing de website voorzien van alle vormen van content.

Bas: Ja, en schrijf je dan blogs of is het blogs, categoriepagina's, overzichtspagina's, video's, is het een combinatie van alles? Of is het, de rode draad is neem ik aan gewoon tekst, of hoe moet ik het zien?

Rick: Nou ja, dat zoekwoordenonderzoek geeft daar voor een groot gedeelte antwoord op want de doe-fase zoekwoorden, dus de zoekwaarden waar de conversies op plaatsvinden daar wil je niet dat een blog op gaat ranken want als ik specifiek op zoek ben naar een product dan wil ik gewoon die productpagina zien, de prijs weten en op die bestelknop drukken, terwijl als ik producten zie op het moment dat ik nog aan het oriënteren ben, ja, dan is de kans groot dat ik daar ook, dat laat ik gewoon links liggen want dat heeft geen effect. Dus het hele geheim van Google is gewoon kijk goed naar de intentie van de gebruiker en hoe weet je wat de intentie is van de gebruiker, dat is gewoon door simpelweg het zoekwoord in te typen en te kijken welke bedrijven er op 1, 2 en 3 staan.

Bas: Ja, en doe dat hedan beter.

Rick: Ja, dat is eigenlijk–

Bas: Ja, kom je in de top 3 en dan–

Rick: Ja, ons geheim, wij kijken gewoon wat het beste werkt en dat combineren we met elkaar en dat is wat je qua content wat je moet doen.

Bas: Ja.

Rick: En natuurlijk moet daar nog een SEO-sausje overheen want er wordt altijd heel goed geroepen van Google die weet het allemaal zo goed en je hoeft niet meer op SEO te letten en dit werkt niet meer en dat werkt niet meer en zus werkt niet meer, maar ja, heel veel is geroepen door selfmade goeroes die niet voldoende praktijkervaring hebben. Heel veel van die trucjes werken nog, alleen je moet het, je moet kijken waar wil Google naartoe, wat is de langetermijnvisie van Google en combineer die langetermijnvisie van Google met het algoritme zoals het nu werkt.

Bas: Juist.

Rick: Want als je je met de content en de inhoud focust op de gebruiker, uiteindelijk is dat wat Google wil, die wil gewoon altijd de best mogelijke antwoorden laten zien voor de gebruiker in Google. Als dat is wat je levert maar je houdt vervolgens wel rekening met hoe het algoritme nu werkt, dus met de techniek, met de backlinks, maar ook met het juiste zoekwoordgebruik want zoekwoorden zijn nog steeds gewoon superbelangrijk in SEO copy, dan zal je zien dat je nu gaat ranken maar bij iedere update die je voor je kiezen krijgt dat het vaak effectief is omdat jouw teksten gewoon beter zijn dan die van de concurrent.

Bas: Ja, ja, en ik neem aan dat voor de meeste klanten waarvoor je werkt dat je dan op regelmatige basis content creëert?

Rick: Ja.

Bas: Of ik neem aan dat dat regelmatig ook belangrijk is zodat Google ziet van hé, deze gasten zijn in ieder geval actief.

Rick: Ja, nou ja, we doen eigenlijk drie dingen inderdaad dus on-page optimalisatie, technische optimalisatie en autoriteit, content, techniek, autoriteit inderdaad en die drie dingen die doen we inderdaad op regelmatige basis.

Bas: Ja.

Rick: Met SEO.

Content creatie

Bas: Want dan heb je het nog over de lengte van een artikel hè. Weet je op een gegeven moment had ik de filosofie van ok, als ik maar gewoon artikelen schrijf van 3.000 tot 6.000 woorden zeg maar dan heb ik lekker veel woorden en als ik daar de juiste key words in gebruik dan ben ik sowieso relevant.

Rick: Ja.

Bas: Hoe kijk jij daarnaar?

Rick: Ik ga een vraag aan jou stellen. Als jij 6.000 woorden moet schrijven over het koken van een ei, hoe ga jij 6.000 woorden schrijven die waardevol zijn voor een gebruiker?

Bas: Ja, exact, ok, dan is de belangrijkste parameter is nog dat je wel relevant blijft en dat je niet heel veel opvulwoorden moet gaan gebruiken om op die 6.000 woorden te komen dat het een bijzonder, enthousiast, groot, geel kleurend ei is, maar het is gewoon een fucking ei.

Rick: Ja, nee, ja, precies. Maar de randvoorwaarden die wij ook–

Bas: Het koen van een ei kan natuurlijk omelet sunny side up, ik weet zeker dat ik wel een artikel kan schrijven van 6.000 woorden over het koken en het bakken van een ei.

Rick: Nou, hierbij de belofte. Nou, misschien dat het kan, maar uiteindelijk–

Bas: Nee, ik snap wat je bedoelt.

Rick: Als jij wil weten, dan moet ik hem misschien anders zeggen, maar als jij wil weten hoe je een ei moet koken, wil je dan een lijstje met de 7 stappen die je moet nemen–

Bas: Om een ei te koken.

Rick: Van doe water in een pan, doe er een beetje zout in en laat het koken en gooi het ei erbij en doe hem vervolgens, weet ik veel, 8 minuten is volgens mij als je hem een beetje normaal wil koken, doe dat ei in die pan en haal hem er vervolgens uit en hou hem onder koud water, dan weet jij eigenlijk in één oogopslag oh, zo moet ik dus een ei koken.

Bas: Juist.

Rick: En daar ben jij waarschijnlijk veel beter mee geholpen dan–

Bas: Dan een lap van 6.000 woorden.

Rick: Ja, exact, en kijk, je hebt, over het algemeen werkt het wel lekker om gewoon veel woorden te hebben. Dat is dus precies een van die dingen waar weet je, long copy werkt niet meer. Pas is er een onderzoek uitgekomen van Sam Rush waarin volgens mij de best presterende teksten hebben 7.000 woorden of meer en die moet je me niet op vastpinnen, maar iets in die trant. Dus veel woorden. Dat zijn de woorden waar de meeste backlinks naartoe gaan.

Bas: Artikelen.

Rick: Ja, ja. Dat is ook logisch want de mensen die bereid zijn om 7.000 woorden te schrijven over één onderwerp dat zijn mensen die snappen het spelletje dus die gaan er ook backlinks naartoe plaatsen. Het is logisch dat die wat meer links krijgen.

Bas: Ja.

Rick: Maar het werkt nog steeds goed om 3.000 tot 6.000 woorden te creëren, alleen ja, kijk wel goed naar wat je gebruiker–

Bas: Blijf relevant.

Rick: Ja, blijf relevant en kijk ook gewoon goed wat de concurrentie doet. Dus ga weer naar die top 3 concurrenten kijken en kijk welke onderwerpen hun aanhalen en kijk of het waardevol is om daar nieuwe informatie aan toe te voegen. Dus het hangt ook weer af van de omvang van je artikel. Als daar dus nog nieuwe woorden aan toegevoegd kunnen worden of nieuwe vragen beantwoord kunnen worden die wel bij de doelgroep spelen ja, dan creëer je dus betere contant op een andere manier.

Bas: Cool, tof man, veel topics aangekaart. Oh ja, ik wilde het nog hebben over meetbaarheid hè, dus je kan dan alle kanalen inzetten, Google, dan heb je Instagram ads, YouTube ads, LinkedIn ads, whatever ads.

Rick: Ja.

Investeringen meetbaar maken

Bas: Dan wil je nog weten ok, welk kanaal doet het nou het beste? Ik stop hier een euro in facebook, hoeveel komt eruit? Ik stop een euro in Google ads hoeveel komt eruit. Hoe meten jullie dat voor jullie klanten of meten jullie het überhaupt?

Rick: Nee, we meten helemaal niks.

Bas: En hoe zou je daarmee omgaan?

Rick: Nou, in de meest ideale wereld is er natuurlijk een tool waarbij je alle effecten van alle kanalen tegen elkaar kan wegtesten. Bijvoorbeeld dat op het moment dat je een display campagne of een Facebook campagne draait dat je door middel van één attributiemodel gewoon verschillende customer journeys met elkaar kan vergelijken. Dus wat gebeurt er op het moment dat iemand via Google op je website komt, vervolgens via Facebook en vervolgens je product koopt. Wat gebeurt erbij diezelfde mensen op het moment dat we daar ook nog een YouTube video in YouTube in laten zien, zien we dan een meetbaar verschil in conversieratio of niet? Dat zou natuurlijk de ideale wereld zijn. Dus als iemand daar een oplossing voor heeft hou ik j aanbevolen, maar je kan het ook kunstmatig creëren. Dus op het moment dat we ja, een periode gaan testen met Facebook ads en zonder Facebook ads, wat uiteindelijk de, de niet-meetbare effecten zijn van een campagne dat kan je op die manier gewoon met elkaar, ja, wegtesten, wegstrepen.

Bas: Ja.

Rick: Uiteindelijk, kijk, op het moment dat je gewoon goed de attributiemodellen snapt kan je vaak ook wel met terugwerkende kracht dat soort dingen goed meetbaar krijgen.

Bas: Maar als jij via drie verschillende ad-kanalen ads draait kun jij dan de customer lifetime value per kanaal uitrekenen voor je klanten of niet?

Rick: Dat ligt er een beetje, zit er een klik op al die–

Bas: Ja, dus je draait ads.

Rick: Ja, dan kan je ze gewoon, ja, op het moment dat er een klik aanwezig is, is er natuurlijk nergens een probleem want als je gewoon goed je data op orde hebt en je weet gewoon je hebt gewoon alles ook goed getagd hè, dus niet dat mensen die via een app komen dan niet in Analytics te zien zijn omdat ze niet een http-verwijzing hebben bijvoorbeeld. Als je gewoon weet dat alle klikken die zijn geweest op al die betaalde kanalen dat die in je Google analytics staan dan kan je exact inderdaad de waarde berekenen per kanaal.

Bas: Ja, ja, precies.

Rick: En wat vind je dan belangrijk? Vind je het belangrijk dat die waarde gelijkmatig over alle kanalen verdeeld wordt? Of vind je het belangrijk dat de laatste klik alleen alle waarde krijgt?

Bas: Ja, ja, ja.

Rick: Dus die ja, die meetbaarheid die is er wel. Ik denk dat de uitdaging vooral zit in de niet meetbare dingen. Dus de advertenties die wel getoond worden, maar waar niet op geklikt wordt want die komen er natuurlijk steeds meer. Ook die zero click impressions van Google, wat zijn daar straks de meetbare invloeden van bijvoorbeeld.

Moeilijke fase als ondernemer

Bas: Ja, ja. Cool man. Dan nog twee vagen eigenlijk want ik ben eigenlijk nog wel benieuwd en ik weet niet je bent vrij jong, maar wat was je moeilijkste fase tot nu toe? Heb je die überhaupt gehad?

Rick: Ik bedenk me regelmatig dat qua, nou, we hebben gewoon echt een supergoed team om ons heen verzameld die–

Bas: Weten wat ze moeten doen.

Rick: Ja, ja. Heb ik echt een moeilijke fase gehad, misschien inderdaad de fase dat je echt ngo denkt dat je alles zelf moet doen.

Bas: Oh ja, stressvol.

Rick: Ja, super stressvol en ook omdat je als je jong bent dan neem je ook gewoon alles aan.

Bas: Leren delegeren dus.

Rick: Ja, ja, dat is nog steeds lastig. Bij ieder dingetje wat je nieuw gaat delegeren is dat altijd nog–

Bas: Denk je dat je het zelf beter kan en dan laat mij maar even.

Rick: Ja, maar dat is gewoon echt, ja, vaak een verhaal wat je jezelf wijs aan het maken bent.

Bas: Een cocktail voor burn-out is dat.

Rick: Ja. Ja, en inderdaad blijf bij je kern. Een van de dingen die we ook wel hebben gemerkt is kijk, we bouwden eerst ook websites en dat deden we met echt een super goede gast die we toen inhuurden, maar ja, die wil ook een bepaalde service kunnen bieden en je kan niet alles doen. Dus we hebben eigenlijk destijds besloten om die goede gast, ja, om daarmee om tafel te gaan en om het developmentbedrijf naast DoubleSmart op te richten, DoubleWeb, waarbij we gewoon ons specialisme bewaren. Dat bedrijf heeft gewoon een eigen focus, WordPress development waarbij je gewoon, ja, specifiek blijft bij je kern en dan kunnen we met DoubleSmart gewoon focussen op de marketing, met DoubleWeb op de development. Dus blijf ook bij je specialisme. En een van de dingen waar we op dit moment middenin zitten is dat het ook goed is om je marketing niet alleen voor je klanten goed te regelen, maar ook voor nieuw personeel. Ja, op dit moment is de arbeidsmarkt gewoon krap en we zijn gillend op zoek naar nieuwe mensen.

Werken met een virtueel team

Bas: Ja, het is niet makkelijk om, en werk je al met een schaal virtuele mensen ook die in andere, ja, de meeste klanten zijn denk ik in Nederland?

Rick: Ja, klopt.

Bas: Dus dan moet je al aan Suriname denken of zo waar ze ook Nederlands praten.

Rick: Wellicht, goed idee.

Bas: Ja, deze podcast wordt getranscribeerd in Suriname bijvoorbeeld [correctie: in Curaçao, alwaar deze wordt uitgetypt door een Haagse onderneemster die daadwerkelijk 7 dagen per week op slippers loopt 😉] Dus ik stuur deze file dadelijk naar Suriname [Curaçao], die wordt gewoon woord voor woord uitgetikt en de audio gaat naar de Filippijnen, die wordt helemaal daar strakgetrokken dus ik werk heel slim met virtuele mensen. Maar het is inderdaad moeilijk om goede specialisten te vinden en zeker in deze tijd nu met Corona gaat iedereen die zoekt online specialisten en of het nou een marketplace manager is of een SEO-SEA manager, whatever, omdat alles online gebeurt.

Rick: Ja.

Bas: Dus ik kan mij wel voorstellen dat je daar je moet echt een slimme manier hebben of een of andere rare PR-stunt of zo om gewoon goed talent binnen te trekken en ze dan ook nog een goede omgeving geven waar ze kunnen tafeltennissen, darten en bier drinken en kunnen werken.

Rick: Ja. Nou ja, dat klopt precies wat je zegt. En je hecht er natuurlijk ook waarde aan dat je een team creëert die onderling met elkaar kennis uitwisselen en waar je als klant op kan vertrouwen en kijk, mensen, klanten schakelen een bureau in omdat ze zekerheid zoeken, ze willen gewoon één vast aanspreekpunt die niet iedere drie weken switcht en die zekerheid die vind je over het algemeen wel beter gewoon in ja, in vast personeel.

Fan van Lego

Bas: Ja, cool. Ik zag ook, laatste vraag wordt dit, dat jij ontzettend fan bent van lego?

Rick: Oei, waar heb je dat, oh, op de website.

Bas: Ja, dat staat op de website.

Rick: Ja, inderdaad.

Bas: Ik loop je huis binnen, wat vind ik dan allemaal? Heb je dan van die technische dingen waar je kan besturen en rijden en dat soort dingen? Of is het vooral heel grote dingen bouwen?

Rick: Vooral hele grote dingen bouwen inderdaad, technische lego vind ik ook wel leuk, maar dat is vooral dan grappig omdat het bestuurbaar is en dan met dei kleine wordt dat natuurlijk één groot feest.

Bas: Oh ja.

Rick: Maar echt dingen bouwen dat vind ik het leukst.

Bas: Wat is het vetste wat je ooit gemaakt hebt van lego?

Rick: Ja, goede vraag, een pretpark.

Bas: Een heel pretpark?

Rick: Een heel pretpark.

Bas: Ja, en ben je al in Legoland geweest of?

Rick: Nee, niet, niet eens.

Bas: Ok.

Rick: Het is meer ook iets, ja, weet je, op een gegeven moment dan heb je je hobby een beetje in de kast gezet en dan denk je daar ben ik te oud voor en dan op een gegeven moment haal je hem weer uit de kast en dan denk je van oh, eigenlijk is het toch wel leuk en dan pak je het weer op.

Bas: Ja, lachen.

Rick: Dus dat is ook de periode geweest dat dat tekstje op de website gekomen is.

Bas: Precies, mooi, mooi.

Rick: Ja.

Bas: Mooi man. Heb ik nog iets niet gevraagd wat ik had moeten vragen? Wil je nog iets toevoegen, zeggen, delen, whatever?

Rick: Ja, ik denk het niet. Ik denk dat we er aardig doorheen zijn. Ik weet niet hoe lang we bezig zijn?

Bas: Ja, inmiddels al meer dan een uur, ja.

Rick: Een uur, oei. Nee, dan is het wel goed geweest.

Bas: Ja, mooi man. Dank je wel voor je komst. Waar kunnen mensen meer over jou vinden of over je bedrijf?

Rick: DoubleSmart.nl, DoubleWeb.nl en ons YouTubekanaal, LinkedIn kanaal, Facebook kanaal.

Bas: Gewoon Rick Zuidbroek zoeken op LinkedIn?

Rick: Kan ook, ja, connecten dan blijf je vanzelf op de hoogte.

Bas: Top man.

Rick: Top.

Bas: Bedankt voor je komst.

Rick: Ook bedankt.

Bas: En ciao.

Rick: Yes.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Cool, cool, cool, dat was Rick Zuidbroek die ons even helemaal door zijn verhaal heeft heen gehaald en met name ook veel online en social tips and tricks heeft gegeven. Nogmaals dank Rick en tot de volgende keer allemaal. Ciao-ciao!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies