Denk jij erover na om een eigen bedrijf te starten, maar weet je niet goed waar te beginnen? Een ondernemersplan schrijven is dé eerste stap! Dit plan geeft je een duidelijke routekaart waarin de essentiële elementen van jouw bedrijf worden toegelicht. Het zorgt ervoor dat jij toekomstig succes kunt behalen en risico's kunt beperken. In deze blog leggen we uit waarom het schrijven van een ondernemersplan belangrijk is en vertellen we hoe jij er zelf een kunt schrijven. Laten we van start gaan!
Wat is een ondernemersplan?
Bij een ondernemersplan schets je de doelen, strategieën en plannen voor je bedrijf. Een goed plan bevat informatie over je doelgroep, concurrentievoordeel, financiën, marketing en de doelen die je hebt. Vergeet niet om ook risico’s en valkuilen in kaart te brengen die je succes in de weg kunnen staan. Een ondernemersplan is de eerste stap naar succesvol ondernemerschap - het wijst je de weg naar de toekomst!
Waarom is het slim om een ondernemersplan te schrijven?
Een ondernemersplan is cruciaal voor de groei van je bedrijf. Het is een document waarin je alle belangrijke aspecten vastlegt, zoals je doel, strategieën, concurrentievoordeel, doelmarkt en het financiële plaatje. Door het opstellen van een gedegen plan, verminder je de risico’s en valkuilen alvorens ze werkelijkheid worden. Sta jij op het punt een eigen bedrijf te beginnen? Of wil je uitbreiden? Dan is het opstellen van een ondernemersplan een goede eerste stap!
Een ondernemersplan dient ook als een gps voor het slagen van je bedrijf. Het vertelt alles over je doelgroep, waarom jouw product uniek is, je voorsprong op de concurrentie, je financiële doelstellingen, de manier waarop je op de markt komt én je dagelijkse bedrijfsprocessen. Zonder een goed plan ben je letterlijk verdwaald, toch? Het is dus aan te raden om een ondernemersplan te schrijven.
Is het maken van een ondernemersplan verplicht als je een bedrijf start?
Nee, maar is wel slim om een ondernemersplan te maken, omdat je de levensvatbaarheid van je bedrijf zo in kaart kunt brengen en je al jouw doelen en strategieën in het ondernemersplan kunt opnemen. Dit geeft je een koers en duidelijke focus als ondernemer.
Hoe ziet een ondernemersplan eruit?
Een ondernemersplan bestaat uit verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld een financieel plan, een marketingplan, een markt- en doelgroep analyse en een Business Model Canvas. Daarnaast moet je ook de mogelijke risico's aangeven en hoe je deze van plan bent te beperken. Het is dus van groot belang om alle belangrijke aspecten van jouw bedrijf op een persoonlijke, succesvolle manier te presenteren. Een ondernemersplan is een veelomvattend document dat alle aspecten van je bedrijf omvat en een leidraad biedt voor het toekomstige succes. Het bevat veel tekst, maar kan ook grafieken, tabellen en afbeeldingen bevatten.
Hoe schrijf je een ondernemersplan?
Het schrijven van een ondernemersplan is een uitdagende taak, maar het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Om je op weg te helpen duiken we in elk onderdeel van een ondernemersplan en vertellen we je er per onderdeel in jouw ondernemersplan moet staan.
Een introductie van jezelf en je bedrijf
Allereerst moet je ondernemersplan een introductie van jouzelf en je bedrijf bevatten. In de introductie zet je ook de bedrijfsgegevens, je bedrijfsidee en de randzaken. Vragen die je in dit onderdeel kunt opnemen, zijn:
- Wat is de naam van je onderneming?
- Begin je het bedrijf alleen of met iemand anders?
- Wat is de rechtsvorm? (bijv. een eenmanszaak of VOF)
- Neem je mensen in dienst? Zo ja, voor welke functie(s)?
- Welke vergunningen zijn noodzakelijk?
- Waar ga jij het bedrijf vestigen?
- Hoe en wie gaat de boekhouding doen?
- Hoe regel jij je pensioen?
- Wat is het probleem van jouw doelgroep?
Vertel in dit onderdeel ook wat jouw bedrijf onderscheidend maakt.
De markt
Het tweede onderdeel van je ondernemersplan is een marktanalyse. In dit onderdeel benoem je bijvoorbeeld de trends en ontwikkelingen binnen de branche van je bedrijf, en je concurrenten. Vragen die je in dit onderdeel kunt beantwoorden, zijn:
- Welke trends en ontwikkelingen spelen er binnen mijn branche/sector?
- Waar liggen mogelijke kansen?
- Zijn er bedreigingen die relevant zijn (bijv. nieuwe wetgeving)?
- Wie zijn mijn concurrenten?
- Wie is mijn doelgroep?
Een concurrentieanalyse
Een concurrentieanalyse is natuurlijk ook onmisbaar in je ondernemersplan, want je wilt natuurlijk helder hebben wie je concurrenten zijn en, nog belangrijk, hoe je jezelf onderscheid van hen. Maak daarom een concurrentieanalyse, bijvoorbeeld door middel van een SWOT-analyse. Beschrijf de sterke en zwakke punten van elke concurrent, welke prijzen zij hanteren en wat hun onderscheidend vermogen is. Vervolgens doe je dit ook voor je eigen bedrijf.
Tip: zet bovenaan het hoofdstuk meteen de SWOT-analyse. Een lezer die weinig tijd heeft om heel je ondernemersplan te lezen, ziet dan door middel van de tabel in één opslag hoe jouw bedrijf zich positioneert ten opzichte van je concurrenten.
Een beschrijving van de doelgroep
De volgende stap is om je doelgroep helder te krijgen. Het is de bedoeling dat je doelgroep zo helder en specifiek mogelijk is. Dus 'Nederlandse vrouwen' is bijvoorbeeld geen goede doelgroep. 'Nederlandse vrouwen tussen de 35 en 50 jaar die een carrière-switch willen maken', bijvoorbeeld wel!
Kenmerken die je kunt gebruiken om jouw doelgroep te omschrijven, zijn:
- Demografie (leeftijd, geslacht, levensfase)
- Geografie (stad, provincie, land)
- Sociaal-economisch (inkomen, beroep)
- Psychografische (levensstijl)
- Gedrag (mate van gebruik, koopfrequentie)
Richt jouw bedrijf zich op B2B, dan moet je evengoed een doelgroep analyse maken. Vragen die je kunt beantwoorden zijn: In welke branche/sector zit jouw ideale klant? En wat is de bedrijfsgrootte? Richt je je op ZZP'ers of MKB-bedrijven, bijvoorbeeld?
Een marketingplan
Next up is het schrijven van het marketingplan. Dit is een belangrijk onderdeel, omdat dit laat zien hoe je jouw bedrijf in de markt zet. Je neemt hierin de wensen en behoeften van de doelgroep mee, evenals de resultaten uit de concurrentie-analyse, want je wilt je immers onderscheiden van wat je concurrenten doen. Een methode om je marketingstrategie vorm te geven is door de 4P’s in te vullen. Hierin komen de volgende facetten aan bod:
- Product (welke producten of diensten bied je aan?)
- Prijs (voor welke prijs bied jij je product of dienst aan?)
- Plaats (hoe komt jouw dienst of product bij de klant terecht? Waar ga jij je vestigen?)
- Promotie (hoe breng je jouw bedrijf onder de aandacht)?
Een financieel plan
In het laatste hoofdstuk van het plan ga je een financiële analyse maken. Dit is vooral belangrijk voor investeerders en banken. Door deze analyse laat je onder andere zien wat je verwachte omzet is voor de komende jaren. Het is wél belangrijk dat het financiële plan realistisch is. Het is belangrijk om een duidelijk overzicht te hebben van hoe jouw bedrijf gefinancierd gaat worden. Moet je eigen vermogen inbrengen of heb je externe financiering nodig? Met dit plan kun je het financiële plaatje overzichtelijk en helder presenteren. Dit zijn vragen die je zoal kunt beantwoorden in dit onderdeel:
- Investeringsbegroting (wat zijn de kosten van jouw investeringen?)
- Financieringsbegroting (hoe ga je de investeringen van je bedrijf financieren?)
- Exploitatiebegroting (hier zet je de verwachte kosten en omzet neer)
- Liquiditeitsbegroting (de verwachte inkomsten en uitgaven)
Tot slot!
Het schrijven van een compleet ondernemersplan vergt zeker wat tijd, maar het is het dubbel en dwars waard. Of je nou als zzp'er aan de slag gaat of van plan bent om een groot bedrijf op te zetten, het schrijven van een ondernemersplan is jouw eerste stap naar succes!
We hopen dat je met dit blog geïnspireerd bent om ook een ondernemersplan te schrijven en dat het dit blog iets makkelijker is om eraan te beginnen. We wensen je veel succes!