Klaar om ondernemer te worden en je droomkledingwinkel van de grond te krijgen? Geweldig! Denk je erover na om je eigen kleding webshop te beginnen? Dan ben je hier aan het juiste adres. Het is geen sinecure, maar met wat toewijding kun je het voor elkaar krijgen. Hier vind je alles wat je moet weten om een succesvolle online kledingwinkel te beginnen. Of het nu gaat om het inslaan van must-haves of het perfectioneren van de lay-out van je website. Welke kledingstijl je ook het meest aanspreekt (of misschien verschillende soorten), onthoud gewoon: jij bent het gezicht van deze zakelijke onderneming - dus ga voor iets dat het luidst spreekt over wie jij bent als persoon!
Wie ben jij?
Door dicht bij jezelf te blijven behaal jij gegarandeerd succes! Maar wie ben jij en waar sta je voor? En het allerbelangrijkste, hoe maak jij van jouw kleding webshop een unieke winkel? Het begint allemaal bij jouw doelgroep. Doe hier goed onderzoek naar. Bied je alleen plus size kleding aan? Of een hele specifieke stijl? Zoek een niche waar jij je op wil richten. Je gaat het niet meer redden om random producten in een webshop aan te bieden. Met meer dan 18.000 kleding webshops in Nederland moet je wel uniek zijn om bij de menigte in de smaak te vallen. Bedenk een leuke naam die jouw doelgroep aanspreekt. Vergeet niet, eenmaal als je een naam hebt gekozen ga je niet zomaar terug. Denk er dus even goed over na. Ready? Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel. Op naar het echte werk!
Collectie
Misschien wel het allerleukste, het ontwikkelen van je collectie! Maak een collectie die jouw doelgroep aanspreekt. Jouw webshop kan het gesprek van de dag worden met een killer collectie bestaand uit producten waar jij en nog belangrijker, je doelgroep van houdt. Blijf vooroplopen in deze branche door de trends te volgen en unieke artikelen te hebben die je concurrentie niet heeft! Het hebben van unieke items, of items die door jou zijn gemaakt, is een geweldige manier om je te onderscheiden van andere kleding webshops. Sluit een aantal top deals met betrouwbare leveranciers. Wees creatief! Alleen dan kan je in de spotlights staan.
Er zijn een aantal manieren om je collectie samen te stellen:
Bekende merken inkopen
Wil je een kledingwinkel beginnen met de beste modemerken? Begin met onderzoeken welke merken populair en gewild zijn bij je doelgroep. Welke kledinglijnen hebben de meeste zichtbaarheid en vraag in je doelmarkt? Het voordeel hiervan is dat deze merken al naamsbekendheid hebben onder je doelgroep. Met een goede SEO-optimalisatie voor jouw kleding webshop sta je binnen no time bovenaan in de zoekresultaten. Niemand die jou over het hoofd ziet!
Klaar om je online winkel een stap verder te brengen? Ga op zoek naar leveranciers die de merken voeren die je wilt, en controleer vervolgens of ze echt zijn en aan alle wettelijke vereisten voldoen. Een beetje moeite zal zich dubbel en dwars terugbetalen!
Merkloze kleding
Geen eigen collectie ontwerpen? Geen punt. Je kan nu ook een merkloze collectie inkopen en dit onder je eigen naam verkopen! Deze groothandelaren bieden vaak pakketten aan van één item in verschillende maten. Het voordeel hiervan is dat je klein kan inkopen. Eerst even aftasten hoe het loopt? Met merkloze kleding is dit prima te doen.
Eigen merk
Helemaal je eigen plan trekken? Met het opzetten van je eigen merk kan dit. Je kan zelf kleding ontwerpen en vervolgens de kleding ergens laten bedrukken. Houd er wel rekening mee dat hier veel meer tijd in zit dan het inkopen van bestaande kleding. Het voordeel is wel dat je echt een unieke collectie hebt. De keuze is aan jou!
Combinatie
Geen keuze willen maken tussen een eigen merk of merkloze kleding? Je kan ook een combinatie van beide doen.
Prijs
Klaar met inkopen? Dan wordt het tijd om de prijs van jouw artikelen te bepalen. Ga je merkproducten verkopen? Dan zit je vaak vast aan een prijs die je moet hanteren. Ga je merkloze producten verkopen of producten van je eigen merk? Dan kan je de prijs zelf bepalen. Het is gebruikelijk om uit te gaan van een marge van 2,5% per product.
Eigen webshop bouwen
Door naar het visitekaartje van jouw bedrijf, de webshop! Benieuwd hoe dit moet? Op Plazatalk zijn meerde blogs gewijd aan dit onderwerp. Kies voor een software die aansluit op jouw wensen en behoeften.
Productfoto's
Je kunt zelf productfoto's maken of dit laten doen. Goede productfoto's leiden tot verkopen. Houd er rekening mee dat de foto's er professioneel uit moeten zien. Geen ster in fotograferen en bewerken? Dan kan je het beter uitbesteden. Plaats per product meerdere foto's om zo een goed mogelijk beeld te geven van wat klanten van jouw items kunnen verwachten. Dit kan ook bijdragen aan het verminderen van retourzendingen.
Productomschrijvingen
Net zoals productfoto's kan je ook productomschrijvingen van je leverancier overnemen. Dit is echter geen goed idee! Voor je eigen vindbaarheid is het beter om je eigen productomschrijvingen te gebruiken. Probeer je product zo uitgebreid mogelijk te omschrijven. Valt iets groot of klein uit? Geef dit aan! Ook dit kan retouren voorkomen.
Logistiek
Als modeondernemer is het belangrijk om na te denken over de kleinste details om je winkel van de grond te krijgen. Waar bewaar je de voorraad? Welke betaalmethoden moet je accepteren? Welk beleid heb je voor retourzendingen en omruiling? Dit zijn allemaal essentiële vragen waarover nagedacht moet worden voordat je van start gaat!
Voorraadbeheer en betalingen zijn twee belangrijke elementen van het runnen van een succesvolle kledingwebwinkel. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je genoeg voorraad hebt om aan de vraag van de klant te voldoen, maar het kan lastig zijn om dit in evenwicht te brengen met niet te veel overtollige producten die ruimte innemen. Onderzoek de verschillende beschikbare opslagmogelijkheden, zodat je het meeste waar voor jouw geld krijgt, en bekijk ook de beste verzendbedrijven die concurrerende prijzen hanteren. Wat de betaling betreft - vergeet de fraudepreventiemaatregelen niet! Je moet je winkel zo inrichten dat klanten zonder zorgen kunnen betalen met de belangrijkste creditcards en andere diensten zoals PayPal of Apple Pay.
Ervoor zorgen dat jouw klanten tevreden zijn met hun aankoop is essentieel voor elke succesvolle webwinkel. Denk na over hoe je wilt omgaan met retourzendingen en ruilingen, of het nu gaat om een volledige terugbetaling of een ruil voor iets anders! Bedenk welk type retourbeleid het beste werkt voor zowel jezelf als de klant - als je dit goed aanpakt, kun je in de toekomst extra omzet maken.
Dit zijn slechts enkele van de logistieke overwegingen die komen kijken bij het opzetten van een online kledingwinkel. Ga lekker aan de slag en ervaar wat voor jou het beste werkt!