Helium 10: Dit is waarom deze tool onmisbaar is voor Amazon verkopers!
Helium 10: Dit is waarom deze tool onmisbaar is voor iedere Amazon verkoper
02 juli 2020 

Helium 10: Dit is waarom deze tool onmisbaar is voor iedere Amazon verkoper

Je wilt als Amazon verkoper niet alleen een hogere omzet draaien, maar ook meer winst realiseren. Hierbij zal je ook de nodige tools inzetten, die je ondersteuning bieden dit te bereiken. En Helium 10 is zo´n tool die je helpt essentiële hordes te nemen om meer uit je inspanningen te halen.

Deze tool is onmisbaar voor elke serieuze verkoper op Amazon, we praten dan over verkopers die streven naar minimaal 1 miljoen aan omzet. Het betekent overigens niet dat Helium 10 voor iedereen met een lagere omzet niet belangrijk is, maar bedoelen hiermee dat de “grote” jongens deze tool allemaal gebruiken. Helium 10 is niet voor iedereen, alleen voor de mensen die serieus zaken willen doen.

Je kan er o.a. productideeën met lage competitie en hoge scoringskans mee vinden, simpel mee opschalen en ook laaghangend fruit detecteren. Verder helpt Helium 10 ook bij het ranken op pagina 1 van Amazon (en daar blijven) en bij retourzendingen / terugbetalingen. Het is een veelzijdige tool en we laten je in dit artikel zien waarom jij er ook gebruik van wilt maken!


Wat is Helium 10 precies?

Helium 10 is de enige all-in-one suite van de Amazon FBA, tools voor SEO, product-research, retourzendingen en terugbetalingen, fraudebeveiliging en voorraadbeheer.

Je hebt bij de 1 maand abonnementsvorm de beschikking over 13 tools, namelijk:

• Niche selectie
• Onderzoeken van producttrends
• Het bespioneren van je concurrentie
• Zoekwoordenonderzoek
• Optimaliseren van productvermeldingen
• Retourzendingen / terugbetalingen beheer
• Voorraadbeheer en bescherming
• Amazon Index Monitoring
• Fraudebeveiliging

Wat is Helium 10 precies

Wanneer je alle feiten over deze tool bij elkaar optelt, is Helium 10 de ultieme Amazon FBA tool om producten te selecteren, schalen en ideaal voor het optimaal beheren van je Amazon business …en dan me name prestatiegericht werken.

En waarom gebruiken serieuze verkopers op Amazon bijna allemaal Helium 10? Het doet al het werk voor je en dat resulteert in een efficiëntere workflow …het geeft je alle inzichten die nodig zijn om je bedrijf succesvol te maken (en te streven naar die omzet van een miljoen of meer).

Wil je het onderste uit de kan halen …dan is Helium 10 DE tool die je wilt installeren!

Je elimineert met Helium 10 de moeilijkste uitdagingen

Er is werkelijk geen beter moment om te gaan verkopen op Amazon dan nu, waarbij je er slim aan doet FBA te gebruiken. Nu Amazon Nederland onlangs haar deuren heeft geopend, worden die kansen voor jou als ondernemer alleen maar groter (zeker wanneer je er vroeg bij bent). Amazon neemt stukje voor stukje het e-commerce landschap over en jij kan daar ook van profiteren, wanneer je gaat verkopen op Amazon.

Hierbij krijg je natuurlijk wel te maken met de nodige uitdagingen.

We gaan je hieronder laten zien welke obstakels jij samen met Helium 10 snel kan elimineren.

Winnende producten vinden

Het wordt steeds moeilijker om lucratieve producten met een lage competitie en hoge scoringskans te vinden. In Amazon FBA kringen noemen we ze “winnende” producten. Er zijn al zoveel niches verzadigd, hoe pik je hier nou juist die absolute winnaars tussenuit?

Neem maar eens een kijkje bij het eerste product dat je te binnen schiet, en zie hoeveel verkopers er zijn voor dat product. Je zal merken dat dit al gauw in de honderden of zelfs duizenden loopt, en probeer er dan nog maar eens (eenvoudig) tussen te komen met jouw gelijksoortige product. Het is niet voor niks dat er steeds meer aangepaste, ingenieuze of speciale producten op de Amazon marktplaats verschijnen …ze zijn namelijk onderscheidend op de massa.

En de enige manier om dit soort producten (of mogelijkheden) te ontdekken is door nauwkeurig onderzoek te doen naar niches, vraag, zoekwoorden en hoe hoog de concurrentiestrijd zal zijn voor het product. Of …zorg ervoor dat je Helium 10 gaat gebruiken die al het werk voor je doet, het kan je echt dagen tot weken besparen qua tijd en weet ik niet hoeveel werk bij je uit handen nemen.

Succesvolle productlanceringen

Amazon probeert het steeds moeilijker te maken voor verkopers om “incentivized” reviews in te zetten tijdens en na de productlancering. En hiermee is de nummer 1 strategie van veel verkopers op Amazon plotsklaps (gedeeltelijk) onbruikbaar geworden en moet er op zoek worden gegaan naar nieuwe strategieën. Het stimuleren van klanten om een positieve review achter te laten aan de hand van “giveaways” loopt namelijk de spuigaten uit.

Verkopers moeten nu dus een stuk creatiever worden tijdens de productlancering om hun items van de grond te krijgen …en vele zullen hiermee dan ook de mist in gaan.

Helemaal wanneer je niet weet hoe er toch met een bepaalde hoeveelheid giveaways succesvol producten kunnen worden gelanceerd, zal je hoogstwaarschijnlijk niet gaan ranken of meer verkopen gaan draaien. Het kan ook zijn dat je op heterdaad wordt betrapt, wat kan leiden tot het “opschonen” van je voorraden …iets waar je natuurlijk ook niet op zit te wachten.

Op pagina 1 van Amazon komen

Je zal merken dat een van de grootste uitdagingen van verkopen op Amazon (al dan niet de grootste uitdaging) het optimaliseren van SEO is. Helemaal in het begin wordt je soms simpel aan de kant geschoven door de grote spelers, en lijkt op pagina 1 van Amazon belanden alleen nog maar een droom. Wederom heeft dit te maken met hoge aantallen verkopers in de zoekresultaten, je ziet dat er voor de meeste producten al enorm veel aanbieders zijn die scoren met een ruime hoeveelheid zoekwoorden in die resultaten …en daarbij heb je ook nog een paar absolute topspelers die je zal moeten verslaan om op 1 te komen.

Wil je ook maar een kans op succes hebben, is het dus noodzaak alles goed (tot in de puntjes aan toe) te doen op het gebied van SEO. Hierbij kan je denken aan de juiste zoekwoorden, de perfecte titel en natuurlijk de manier waarop je zoekwoorden gaat plaatsen. Je zal dan ook het beste moeten laten zien om echt succesvol te worden en hoog in de zoekresultaten te belanden.

En met Helium 10 kan je die status bereiken …het kan je namelijk helpen bij de overname van concurrentie. Het laat je in een oogopslag de beste zoekwoorden zien, alles wat eraan gerelateerd is (incl. duizenden lucratieve en actiegerichte zoektermen die je kan gebruiken) en ook precies hoe je titels, bulletpoints en productomschrijvingen zal moeten creëren.

Om die reden alleen is Helium 10 zijn geld al dubbel en dik waard!

Laten we eens kijken wat die kosten van Helium 10 dan zijn …

Helium 10 abonnementen

Helium 10 heeft 5 verschillende plannen vanaf de gratis mogelijkheid, tot maandabonnementen en jaarlijkse betalingen (met korting). Je kan natuurlijk eerst de gratis optie gebruiken, echter is die wel beperkt qua mogelijkheden. Er bestaat ook nog een a-la-carte optie waarmee je bepaalde functionaliteiten kan kopen die je ook echt gebruikt (en je dus alleen betaalt voor wat nodig is).

We laten je hieronder alle 5 de plannen even zien:

• Gratis
• A-la-carte (betaal alleen wat je gebruikt, 17 – 97 dollar per maand)
• Platinum (97 dollar per maand)
• Diamond (197 dollar per maand)
• Elite (397 dollar per maand)

Om je een beeld te geven van de verschillende varianten, en wat de meeste verkopers zullen gebruiken …hieronder wat toelichting:

• Gratis: laat je bekend maken met Helium 10 en minimaal gebruik maken van de meeste tools. Je kan bv. 2 keer per dag Magnet gebruiken, 20 zoekwoorden analyseren en 20 keer Blackbox gebruiken (we gaan straks verder in op Magnet en Blackbox).

• Platinum: ideaal voor de meeste beginners, met minimale wensen en eisen om meer verkopen te draaien. Je krijgt ongelimiteerd toegang tot Blackbox, Magnet en Trendster plus 5000 e-mails per maand + alerts voor 300 ASINS.

• Diamond: het begint nu echt serieus te worden …en je zet koers naar de sterren. Je kan met dit plan namelijk nog meer, wat je met de andere abonnementen net niet kan. Zo kan je 5000 zoekwoorden vinden en analyseren + 300 indexen, heb je alerts voor 600 ASINS en 15000 geautomatiseerde e-mails per maand.

We raden je aan klein te beginnen, en vanuit die positie op te schalen naar behoefte in abonnementsvorm. En dan te streven naar het Diamond plan, omdat die voor de meeste verkopers perfect is voor het opschalen van activiteiten.

Maar …wat is het Elite plan dan?

In feite doet Elite er nog net weer een schepje bovenop, maar de vraag is of iedereen dit echt nodig zal hebben. Wil je het onderste uit de kan halen en een plan dat op anabole steroïden draait? Dan is het Elite plan wel voor jou!

Je hebt nu met deze tool (praktisch) geen beperkingen meer met 1000 alerts voor ASINS, 50.000 mails en geniet van 3 andere voordelen van het plan, namelijk:

• Maandelijkse trainingen
• Persoonlijke workshops
• Toegang tot de Facebook groep

Het is de crème de la crème van alle abonnementsvormen, en 100% waard op het moment dat je al op volle toeren verkopen maakt. Maar wanneer je schaalt op basis van budget, raden we je aan hier nog een beetje afstand van te houden en (mogelijk) op een later moment voor deze abonnementsvorm te kiezen.

Hoe gebruik je Helium 10?

Het is nu al een stuk duidelijker voor je …Helium 10 is de tool om je onderneming mee naar het volgende level te boosten. Je kan er alle belangrijke zaken mee aanpakken en deze tool mag dus niet ontbreken in de uitrusting van iedereen die voor de volle winst gaat.

Zijn er eigenlijk wel mindere punten aan deze tool? Wellicht dat je veel moet leren, omdat er zoveel mogelijk is. Hiermee bedoelen we niet de moeilijkheidsgraad, want je kan er met een paar dagen mee aan de slag! Maar het is gewoon heel veel wat je ermee kan doen!

We gaan hieronder verder in op de belangrijkste functies van Helium 10, omdat ze voor het grootste deel bepalend zijn voor het realiseren van meer verkopen, omzet en winst.

Helium Cerebro

Cerebro is een tool waarmee je omgekeerd ASINS kan opzoeken, en het laat je zien hoe levensvatbaar producten zijn op Amazon. Je kan een product URL kopiëren en hier plakken om resultaten met duizenden zoekwoordensuggesties op te vragen, waar je ook de zoekwoorden tussen zal vinden waar het product nu op rankt.

Het geeft je dus een plaatje waar concurrenten momenteel op ranken en welke competitie er heerst voor bepaalde producten. Je elimineert op die manier al het giswerk, bespaart tijd en geld door zoekwoorden te gebruiken die al werken.

We raden je aan bij het opzoeken van ASINS te kiezen voor producten met grote aantallen reviews, ook al staan ze niet helemaal bovenaan. Het geeft namelijk (meestal) aan dat het om producten gaat die al langer op Amazon staan. Waardoor ze logischerwijs ook op veel meer zoekwoorden ranken dan nieuwere producten die op de marktplaats staan.

Na het opvragen zie je allerlei gegevens en denk je misschien …wat betekent dit eigenlijk allemaal?

Laten we de belangrijkste factoren er even uitpikken!

Cerebro IQ Score:

Deze score is gebaseerd op het algoritme van Helium 10, om te bepalen of het product echt kans heeft. En hoe hoger het getal, des te beter ook de kans op succes. Het is o.a. het verband tussen zoekvolume en concurrerende producten van andere verkopers.

Een hoge score betekent dus simpel gezegd een hoog zoekvolume en lage competitie (en heeft dus een goede kans van slagen). Maar andersom kan het dus ook, met een laag zoekvolume en hoge competitiestrijd (hier kan je dus beter bij uit de buurt blijven).

Je zal nog steeds handmatig door alle date moeten gaan, omdat er meestal geen merknamen / termen van anderen kunnen worden gebruikt.

CPR 8-Day Giveaways:

En ook dit is een geweldig onderdeel, hier kan je namelijk een schatting zien van hoeveel items je weg moet geven over een periode van 8 dagen om op pagina 1 te ranken voor deze zoekterm.

Met andere woorden, hoeveel je er moet verkopen tegen een flinke korting om dit product in de topresultaten te krijgen. Stel het gaat om 16 totaal …dan zal je dus 16 / 8 dagen = 2 items per dag met flinke korting moeten verkopen. Er kan natuurlijk verschil zitten tussen producten.

Hoe kan je dit in jouw voordeel gebruiken?

We kijken dan eerst naar het aantal giveaways en de kosten hiervan. Stel je maakt 0 euro winst …in het begin heb je geen enkel idee van hoeveel items je een giveaway zal moeten maken. En dan sta je duizenden euro’s later nog steeds op pagina 3 van Amazon.

Maak deze fout niet en gebruik de giveaway functie (data) om uiteindelijk echt te floreren met je product.

Het kan best lastig zijn pagina 1 te bereiken, maar vanaf daar zal je merken dat het voor een groot deel automatische verkopen en reviews oplevert.

Competing products:

Het is natuurlijk vrij logisch dat met duizenden concurrenten voor een product je kansen niet echt toenemen. Maar alleen dit feit betekent niet dat je geen winnend product te pakken hebt. En hiermee is dit ook pas de derde factor die we benoemen in deze opsomming.

Natuurlijk is een lager aantal beter, maar veel verkopers nemen alleen dit gegeven mee in hun analyse ..terwijl aanvullende informatie juist heel belangrijs is in deze kwestie.

Trap dus niet in deze valkuil. Wanneer de IQ score / Giveaways wel snor zitten, samen met een goed gevoel over het product …kan je toch een winnend product in handen hebben en moet die kans niet worden overgeslagen.

Zorg er ook voor dat je niet bij het eerste geschikte zoekwoord stopt, en al je pijlen alleen hierop gaat richten. Maar bouw juist een grote lijst met zoekwoorden op door minimaal 3 – 5 ASINS op te zoeken en alle kansen eruit te pikken die succes kunnen hebben. Je doet er ook verstandig aan meerdere zoekwoorden toe te voegen aan je (wellicht aardig concurrerende) zoekwoord …zo zal je namelijk veel van de competitie voor dat zoekwoord eruit filteren en sneller scoren op die zoektermen.

Magnet

Magnet is een tool waarmee je zoekwoordanalyse kunt uitvoeren, en heeft de grootste en meest actiegerichte Amazon zoekwoorden voor je in petto. Voer een zoekwoord in en je krijg gelijk een hele lading gerelateerde zoektermen, waarmee je nog meer organische zoekwoordkansen kan benutten …waar je concurrenten wellicht nog niet eens van gehoord hebben.

Je krijgt van Magnet in 1 zoekopdracht de volgende gegevens voorgeschoteld:

• Alle gerelateerde zoekwoorden
• Zoekwoorden met een hoog volume
• Actiegerichte zoekwoorden (bv. met kopen of bestellen erin)
• Concurrerende producten
• Topproducten
• Woordfrequentie

En het grote voordeel van deze tool, in vergelijk met de meeste andere tools, is dat de data rechtstreeks van Amazon komt. Je krijgt dus niet te maken met allerlei onnodige (of zelfs onbruikbare) data …maar richt je echt op data van het Amazon platform zelf waar je ook zaken op doet.

Gebruik ook de zoekwoordenlijst die je met Cerebro hebt gemaakt, waarbij je filtert op zeer relevante en relevante zoekwoorden (de zeer relevante zoekwoorden moeten namelijk in de titel worden geplaatst, en de andere relevante zoekwoorden in de productomschrijving en bv. bulletpoints).

Frankenstein

Op pagina 1 en zelfs de eerste positie komen van Amazon, is een spelletje van zoekwoorden. Hoe relevanter jouw zoekwoorden zijn in een productvermelding, des te groter de kans dat je hoog zal ranken. Met Frankenstein wordt dit verhaal een stukje makkelijker.

Het filter namelijk alle onnodige woorden eruit en geeft je alleen de belangrijkste zoekwoorden terug die je dient te gebruiken.

Voer je zoekwoordenlijst in en vink de parameters aan die wenselijk zijn. Je kan bv. kiezen voor spaties tussen de woorden en alles “lowercase” maken (dus zonder dat er hoofdletters worden gebruikt).

Helium 10 Blackbox

Blackbox is de tool voor het onderzoeken van niches binnen Helium 10. Het geeft je een gedetailleerd overzicht op basis van bv. competitie, maandelijkse verkopen en zoekvolumes. Je kan op die manier specifiek gaan zoeken naar producten met een hoog zoekvolume, redelijke prijs en met veel reviews. En dat alles in een klik, zonder dat je er handmatig voor naar opzoek hoeft te gaan.

Helium 10 Scribbles

Met Scribbles ga je productvermelding nog beter optimaliseren, en kan je ook makkelijker bijhouden welke zoekwoorden je waar hebt gebruikt. Je kan op die manier zoekwoorden die al zijn gebruikt op bepaalde plaatsen traceren, en op andere plaatsen nieuwe gebruiken (om nieuwe zoekwoorden te gebruiken en dus niet te vaak dezelfde).

Wat doet Helium 10 nog meer?

Naast deze tools, zijn er nog veel meer tools die je kan gebruiken in Helium 10 …hieronder laten we je de belangrijkste zien.

Wat doet Helium 10 nog meer

• Keyword Rank Tracker: doet precies wat het zegt. Het monitoren van zoekwoorden en hoe ze er vandaag en voor de toekomst voorstaan, maar natuurlijk ook historisch gezien. Zo blijf je altijd gericht bezig.
• Refund Genie: in sommige gevallen krijg je te maken met retourzendingen of refunds. In dat geval zal je klanten het aankoopbedrag terug moeten gaan betalen. Met Refund Genie, wordt je op de hoogte gesteld van hoe aannemelijk de kans is dat klanten iets terugsturen. Je kan hiermee dus geld besparen, wat afhankelijk van je verkoopvolume flink kan oplopen.
• Inventory Protector: je kan de tools van Helium 10 inzetten om pagina 1 te bereiken op Amazon en meer verkopen te draaien. Maar wat is hierbij nog meer een zeer belangrijke factor? Voorraad! Stel …je runt een sale voor een bepaald product, wat zal iemand ervan weerhouden al je voorraad te kopen …zodat je plotsklaps door je voorraden heen bent? Met Inventory Protector bescherm je jouw voorraden door een limiet in te stellen.
• Hijacker Alert: wanneer “scammers” op je productvermelding springen en producten verkopen van mindere kwaliteit, zal Hijacker Alert je hiervan op de hoogte stellen. Je kan zo snel ingrijpen en contact opnemen met Amazon, om dit soort malavide verkopers van het platform te verwijderen. Het laatste waar je op zit te wachten zijn verkopers die slechte producten verkopen, en vervolgens bij jouw negatieve reviews achterlaten.

Is Helium 10 echt onmisbaar?

Je kan natuurlijk alles zelf doen …maar daar gaat uren, dagen, weken tijd in zitten. Helium 10 kan veel werk uit handen nemen en is gespecialiseerd op het gebied van optimalisatie wanneer het gaat om verkopen op Amazon. Helium 10 is dus onmisbaar voor iedereen die serieus, efficiënt zaken wil doen en ook aan opschalen denkt in de toekomst …en hiermee het dus zeker een aanrader voor iedere verkoper die alles uit zijn of haar business wil halen, succes!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen