14 mogelijkheden om het meeste uit je Amazon Seller Tools te halen
Amazon Seller Tools

Amazon Seller Tools

Amazon Seller Tools helpen Amazon verkopers wanneer zij staan voor een hele reeks uitdagingen zoals andere verkopers op de markt. Bijvoorbeeld Amazon private labels, proberen Amazon Prime bij te houden …ze creëren allemaal genoeg te overwinnen bij het verkopen op de grootste marktplaats van het internet. Velen maken gebruik van Amazon Seller Tools om te concurreren, maar waar begint een online handelaar onderzoek naar dit soort handige hulpmiddelen? Om je een beetje met deze zoektocht te helpen, laten we je zien welke soorten Amazon Seller Tools er allemaal zijn (in grote lijnen en de meeste belangrijkste), zodat je een beeld krijgt van waar je precies naar kan gaan zoeken om jouw Amazon inspanningen te optimaliseren …ze staan hieronder in categorieën onderverdeelt.

Amazon Seller Tools - Welke mogelijkheden heb je?

Het lijkt er tegenwoordig bijna op dat er net zoveel Amazon Seller Tools zijn, in verhouding tot het aantal verkopers op Amazon. De reden dat er zoveel Amazon tools zijn, is dat Amazon een van de belangrijkste verkoopkanalen voor allerlei soorten bedrijven is geworden. En aangezien de interne software van Amazon vaak niet voldoende is om producten, budgetten en campagnes op de best mogelijke manier te beheren, hebben externe bedrijven het tot hun taak gemaakt om verkopers het leven gemakkelijker te maken.

All-in-one tools

De naam spreekt voor zich: alles-in-één softwaresuites combineren alle belangrijke functies die een verkoper nodig heeft in één enkele tool. Ze laten je alles bedienen vanuit één enkel contactpunt.

E-mailmarketingtools

Amazon verleent verkopers geen toegang tot klantgegevens. "Uw" klanten lijken eigenlijk meer op de klanten van Amazon. Desalniettemin zijn er enkele manieren om hun contactgegevens te verkrijgen. Je kan bijvoorbeeld een landingspagina bouwen waar je de klant organisch of met behulp van een advertentie naartoe kan lokken. Op de landingspagina kan je hen vervolgens een gratis productmonster, een loterij of een gratis e-book aanbieden. Het enige wat ze hoeven te doen is hun naam en e-mailadres invoeren. En zo krijg je de gegevens van die klanten. Met een e-mailmarketingtool organiseer je vervolgens eenvoudig je klantinformatie en bied je hen precies het juiste product voor hun huidige situatie.

Feedback-tools

Met feedbacktools kan je na aankopen een geautomatiseerde e-mail naar de klant sturen en hen aanmoedigen om een recensie achter te laten. Je kan de software ook gebruiken om jouw beoordelingen bij te houden. Je kan bijvoorbeeld een melding krijgen wanneer iemand een productrecensie heeft gepubliceerd. Hierdoor kan je snel en efficiënt reageren op (negatieve) feedback en de klanttevredenheid verhogen.

Vrachtbeheer

Tools voor vrachtbeheer kan je eigenlijk ook een beetje digitale expediteurs noemen. Dit is software waarmee je alle verzendactiviteiten vanuit één bron kunt beheren. Je krijgt real-time offertes, de beste en snelste vrachtroutes en kan de voortgang van jouw zending volgen.

Voorraadbeheer

Een van de ergste dingen die een verkoper kan overkomen, is dat de voorraad opraakt. Aan de andere kant moet je nooit te veel overtollige voorraad bij Amazon hebben opgeslagen, omdat de opslagkosten jouw marge aanzienlijk verlagen. Om op de hoogte te blijven van jouw inventarisatie-situatie, kan je een tool voor voorraadbeheer gebruiken. Ze berekenen precies hoeveel eenheden er nog op voorraad zijn en kunnen jou en / of jouw fulfilmentcentrum automatisch vragen om de voorraad aan te vullen. Toch wel handig die Amazon Seller Tools!

Zoekwoordentools

Hulpprogramma's voor zoekwoorden zijn een van de belangrijkste Amazon Seller Tools voor het optimaliseren van jouw productvermeldingen. Met een zoekwoordtool kan je zoekwoorden vinden die door jouw klanten worden gebruikt. De meeste tools evalueren ook de concurrentie voor individuele zoekwoorden. Op deze manier kan je ontdekken hoe jij jouw vermelding zo kunt ontwerpen dat producten het beste gevonden zullen worden.

Amazon Seller Tools voor bestemmingspagina’s

Hulpmiddelen voor bestemmingspagina's helpen je sterk converterende - verrassende - bestemmingspagina's te maken. Je kan bezoekers naar deze landingspagina's trekken om bijvoorbeeld leads en klantgegevens te verzamelen.

Multichannel management tools

Tools voor beheer van meerdere kanalen zijn een nuttige investering voor verkopers die op meerdere marktplaatsen verkopen. Deze tools integreren gegevens uit al jouw verkoopkanalen en geven je een uitgebreid overzicht.

PPC tools

PPC-tools behoren tot de basistools die elke Amazon verkoper nodig heeft. Met behulp van PPC-software kan je eenvoudig jouw PPC-campagnes opzetten, beheren en optimaliseren.

Productresearch tools

Voordat je een product kiest om op Amazon te verkopen, moet jij het verkooppotentieel ervan analyseren. Hulpmiddelen voor productonderzoek helpen je daarbij. De software analyseert belangrijke statistieken, zoals het aantal concurrenten, de gemiddelde prijs, het gemiddelde aantal beoordelingen enzovoort.

Winstanalyse tools

Zoals bij elk ander verkoopkanaal, is het ook belangrijk om je cijfers op Amazon te kennen. Tools voor winstanalyse geven je een overzicht van jouw verkopen, kosten, opslagkosten, winstmarges, enzovoort.

Reimbursement tools (vergoedingen)

Amazon verwerkt miljoenen producten, fouten met betrekking tot verloren voorraad of beschadigde goederen (vernietigde items) komen vaak voor. Dit is waar “reimbursement” tools in het spel komen. Ze zullen je helpen honderden of duizenden dollars te besparen door automatisch al jouw transacties te analyseren, factureringsfouten te detecteren die Amazon heeft gemaakt en precies te berekenen hoeveel geld je van Amazon kan terugvorderen.

Repricing tools

“Repricing-tools” passen automatisch jouw prijzen aan, zodat je de beste kans maakt om de “koopbox” te winnen. Je kan minimum- en maximumprijzen voor jouw producten instellen, de tool zal dan de beste prijs vinden om de koopbox te winnen en toch winstgevend blijven.

Tax tools (fiscaal)

Belastingtools verzamelen jouw belastinggegevens en maken nauwkeurige rapporten voor je. Hiermee kan je dan al jouw fiscale verplichtingen bijhouden.

Welke Amazon Seller Tools ga jij inzetten?

Je zal snappen dat er veel Amazon Seller Tools beschikbaar zijn die verkopers op Amazon helpen processen sneller, makkelijker en veiliger te maken. Er zijn meestal wel een aantal bekende Amazon tools die meerdere verkopers gebruiken, omdat ze een goede reputatie hebben en verder ook die op persoonlijke situaties van verkopers worden afgestemd …welke Amazon Seller Tools ga jij allemaal inzetten om jouw Amazon business te optimaliseren?
Reactie plaatsen