Amazon PPC
Wanneer consumenten opzoek gaan naar nieuwe producten, zal tegen de 70% hun zoektocht starten op het Amazon platform (volgens Feedvisor). En op het moment dat ze al een specifiek product in gedachten hebben, zal bijna 75% zich tot Amazon richten.
Wat is Amazon PPC?
Bijna alle verkopen ontstaan vanuit de zoekresultaten op Amazon, maar de getoonde resultaten zijn voornamelijk gebaseerd op historische verkopen. En dat kan het enorm lastig maken voor (nieuwe) verkopers die niet op pagina 1 staan, zichtbaar te worden in de organische zoekresultaten met alleen SEO methodes. Om die zichtbaarheid wel te realiseren kunnen verkopers verschillende Amazon Pay Per Click advertenties inzetten om toch “exposure” te krijgen voor hun productvermeldingen en meer verkopen te maken.
Amazon PPC is een adverteer- en marketingplatform dat verkopers in staat stelt advertenties in te kopen en optimaliseren. Je kan via het platform bieden op welke zoekwoorden je wordt gevonden, advertentiestrategieën creëren en een variatie aan Amazon PPC campagne types lanceren. Verder zijn biedingen en advertentie prestaties gekoppeld aan je ASIN (Amazon Standard Identification Number), en kan je dus simpel achterhalen uit welke campagnes je het meest voordeel haalt.
Sinds de lancering van Amazon PPC in 2012 hebben verkopers hun Amazon PPC geoptimaliseerd om hiermee specifieke doelen te behartigen. Hierbij kan je denken aan het consistenter maken van verkoopcyclussen, of om een specifiek merk of product hoger te laten ranken. Amazon PPC draait allemaal om het vaststellen van je doelen, en de middelen die je beschikbaar hebt hiervoor in te zetten.
En wat kan je er precies met Amazon PPC?
Je kan met Amazon PPC verschillende advertenties draaien om verkopen te boosten. Iedere verkoper doet er verstandig aan te overwegen advertenties te draaien voor zijn of haar producten.
En met de miljoenen producten op het Amazon platform wil je niet in de ruis belanden, maar floreren door op pagina 1 volop zaken te doen. Verder zijn de organische resultaten natuurlijk ook belangrijk, maar door het inzetten van Amazon PPC advertenties zal je over het algemeen nog sneller verkopen maken. Verder helpt het je niet alleen verkopen te boosten …het zal ook goed zijn voor je verkoopmetrics en een betere vindbaarheid van je organische resultaten.
Er zijn 3 verschillende type advertenties:
Je vindt ze terug in de Amazon zoekresultaten en productpagina’s en is de meest voorkomende Amazon PPC advertentie. Verder kan je hierbij ook nog kiezen uit automatische of handmatige ads.
2. Sponsored Brand Ads
Ze worden ook weleens “Headline Search Ads” genoemd, en worden bovenaan de zoekresultaten getoond. In dit soort advertenties kan een logo, headline en drie of meer producten worden vermeldt. Hiervoor dient een verkoper wel minimaal 3 merk-geregistreerde producten te hebben.
3. Sponsored Display Ads
Met deze advertenties kunnen verkopers potentiële klanten targetten die hun al bezocht hebben, om zo nog gerichter te adverteren. En ook hierbij is merkregistratie een vereiste.
Het creëren van Amazon PPC campagnes kan er ook voor zorgen dat je na de productlancering een flitsende start kan maakt. En snel die eerste verkopen maakt, reviews binnenhaalt en verkoopmetrics op zal bouwen die belangrijk zijn voor je verkoop activiteiten op Amazon.