Amazon Marketplace
Je zal bij Amazon Marketplace wellicht denken aan de Amazon.com website. En hoewel dit gedeeltelijk waar is, zijn de website en Amazon Marketplace 2 verschillende dingen …die weliswaar 1 entiteit vormen. Hoe dat precies zit laten we je hieronder zien.
Wat is de Amazon Marketplace?
Amazon.com is een enorm grote website, waarop bijna alles wordt verkocht van toiletpapier tot complete motorblokken voor je auto. Wanneer je op Amazon.com shopt, koop je direct van Amazon’s totale productvoorraad en individuele verkopers. Amazon Marketplace is de “third-party” retailmarkt die onderdeel uitmaakt en volledig geïntegreerd is met hetzelfde platform.
Het geeft klanten toegang tot een gigantisch aanbod producten van duizenden externe verkopers, waarbij ook de prijs hiervan kan worden vergeleken (zodat het een competitief platform blijft). En omdat de Amazon marktplaats zo goed geïntegreerd is op Amazon.com hebben klanten vaak niet eens door dat ze van een externe verkoper producten kopen.
In vergelijking met de Amazon Marketplace (waar externe verkopers nieuwe en gebruikte producten kunnen verkopen), valt alles wat door Amazon.com zelf wordt verkocht onder eigen beheer van Amazon en gaat het hier alleen om nieuwe producten. En wanneer er dus iets door Amazon.com wordt verkocht, gaat ook alle winst hiervan naar Amazon. Bij de verkoop door externe verkopers op Amazon delen verkopers en Amazon samen de winst.
Amazon is heel kieskeurig met welke verkopers ze op het platform toelaten. Zo zijn er restricties voor bepaalde landen (maar ook een heleboel landen waar wel volop zaken kan worden gedaan), en nog wat andere zaken die externe verkopers op orde moeten hebben.
En hoewel het verschil dus maar klein lijkt, zeker in de ogen van consumenten, werken ze dus op een heel andere manier. Maar beide dragen hun steentje bij aan de miljoenen die elk jaar verdient worden.
Waarom is de Amazon marketplace zo belangrijk?
De Amazon Marketplace is belangrijk voor zowel Amazon, maar natuurlijk ook alle externe verkopers. Het voordeel dat Amazon geniet, is dat hun platform een omvang krijgt, waar de meeste verkopers alleen maar van kunnen dromen. Verder boren ze ook nieuwe inkomstenbronnen aan, en doen ze veel productideeën op (Amazon kan er zo ook voor kiezen zelf die producten te gaan verkopen). En bedienen dus op die manier bijna iedere consument.
Wat het voor externe verkopers zo interessant maakt, is dat die nu de mogelijkheid hebben enorme “exposure” te krijgen voor hun merk en producten.
Elke maand weer komen er een paar honderd miljoen klanten naar het platform om naar producten te zoeken …en die bevinden zich vaak al een stuk verder in het aankoopproces.
Verder kunnen externe verkopers gebruik maken van verschillende diensten die Amazon te bieden heeft. Je kan hierbij denken aan bv. Amazon FBA dat in feite alle logistiek overneemt (opslag bij Amazon, verzamelen, verpakken, versturen en zelfs retourzendingen worden afgehandeld …je zal alleen de producten zelf naar Amazon moeten sturen).
De Amazon Marketplace biedt dus toegang tot een enorme (internationale) afzetmarkt en diensten die externe verkopers veel werk uit handen nemen (hiervoor betaal je dan natuurlijk wel iets aan Amazon).