Amazon CTR - Waarom is de Click Through Rate zo belangrijk?
Amazon CTR

Amazon CTR

Amazon CTR

Ga je verkopen op Amazon dan zijn je statistieke extreem belangrijk, omdat ze je inzicht geven over hoe klanten zich gedragen wanneer ze naar jouw producten zoeken. En daar is de Amazon CTR er 1 van …het staat namelijk voor de “Click Through Rate” ofwel klikfrequentie die (meestal) voortkomt uit Amazon advertenties die je hebt draaien.

Wat is een goede Amazon CTR?

Wanneer jij verkoopt op Amazon en advertenties hebt draaien, wil je natuurlijk zoveel mogelijk kwalitatieve kliks ontvangen op die advertenties. Het is dan ook belangrijk te weten hoeveel klanten er daadwerkelijk klikken op je advertentie na de vertoning ervan op een van de plaatsen waar ze opduiken. Over het algemeen is een Amazon CTR percentage van 0,5 procent en alles erboven redelijk tot goed. En alles onder de 0,3 procent is tamelijk slecht, waarbij directe aandacht voor dit gegeven dan ook bittere noodzaak wordt. Heb je een Amazon CTR van 2-3 procent dan ben je goed bezig met optimaliseren. Verder speelt het uiteindelijke conversieratio ook een belangrijke rol in dit geheel, want dat zijn de daadwerkelijke verkopen die je maakt uit de klanten die ook echt doorklikken naar je advertenties.

Wat zijn oorzaken van een lage of hoge Amazon CTR?

Er kunnen natuurlijk een aantal verschillende oorzaken zijn waarom jij een lage Amazon CTR of juist een hele hoge Amazon CTR krijgt. We gaan je er een aantal laten zien om je goed op weg te helpen.

Verschillende types advertenties op Amazon

Zoals je weet zijn er verschillende soorten advertenties op het Amazon platform zichtbaar. En die kunnen bovenaan, aan de zijkant of zelfs onderaan de pagina worden vertoond waardoor de Amazon CTR op basis van dit gegeven daarom ook flink kan verschillen. Zo worden de meeste advertenties van verkopers aan de zijkant vertoont (ongeveer 60 procent), bijna een kwart (25 procent) bovenaan en nog eens 15 procent onderaan de pagina’s waar ze verschijnen op Amazon. Maar het klikgedrag (Amazon CTR) ligt wat dat betreft heel anders, waarbij de meeste consumenten klikken op de advertenties die bovenaan de pagina worden vertoond (met 85 procent is dat een aanzienlijk hoog aandeel), zo’n 13 procent klikt op de advertenties aan de zijkant en slechts een 2 procent klikt ook echt op de advertenties die aan de onderkant van de Amazon pagina worden vertoond en staan dus onderaan de lijst. Het is dus belangrijk hierover na te denken bij het maken van een strategie voor je advertentie campagnes op Amazon. Je wilt namelijk een hogere Amazon CTR zien te krijgen, weliswaar van een relevant publiek die ook echt (hoogstwaarschijnlijk) je producten willen kopen.

Relevantie van jouw Amazon advertentie

Verder speelt ook relevantie van je advertentie een enorm grote rol bij het krijgen van een hogere of lagere Amazon CTR. Hoe relevanter jouw Amazon Advertentie is …des te meer bezoekers er ook op zullen klikken, na het zoeken op bepaalde specifieke zoekwoorden die perfect aansluiten op jouw advertentie. Zorg er dus voor dat jij zo relevant mogelijk bent, altijd eerlijk bent (zodat mensen krijgen wat ze verwachten na het klikken op jouw advertentie) en je mensen dus niet probeert te misleiden in de hoop dat ze je advertentie maar aanklikken …want het doel moet zijn klikken op de advertentie, maar ook overgaan tot aankoop en dat bereik je alleen maar door het beloofde verwachtingspatroon tegemoet te komen.
Reactie plaatsen