Amazon BTG - Wat is het precies en wat kan je ermee?
Amazon BTG

Amazon BTG

Amazon BTG

Wist je dat Amazon.com alleen al meer dan een (dikke) half miljard, ofwel 500.000.000, producten verkoopt? Het gaat om producten die Amazon zelf verkoopt of externe verkopers die het op de Amerikaanse Amazon Marketplace verkopen. En er zijn internationaal nog meer Amazon websites, waarmee het aantal producten samen met de continue groei alleen nog maar meer toeneemt. Amazon verkoopt jaarlijks meer dan 3 miljard producten, wat natuurlijk ongekend hoge cijfers zijn. En heb je jezelf dan ook weleens afgevraagd, waarom Amazon zo succesvol is en hoe ze dit allemaal kunnen handelen? Amazon Product Category Tree en Amazon BTG spelen hierin een grote rol …we laten je hieronder zien wat we hiermee bedoelen.

Om te snappen wat de Amazon BTG is (en waar het voor gebruikt wordt), zal je eerst moeten weten wat een Amazon Product Category Tree is.

Wat is een Amazon Product Category Tree?

In een notendop is Amazon natuurlijk opgedeeld in categorieën die een soort “Tree” (boom) vormen, met daaronder verschillende levels van subcategorieën waarmee alles gefixeerd kan worden.

En wanneer je goed kijkt zie je dat Amazon categorieën en subcategorieën gebruikt, waarbij er met vertakkingen producten heel specifiek worden ingedeeld.

Hierdoor kunnen klanten op Amazon heel specifiek zoeken en browsen naar producten …en weten ze makkelijk hun weg te vinden naar uiterst specifieke producten waarnaar ze op zoek zijn.

Je weet nu wat een Amazon Product Category Tree is, maar wat is dan Amazon BTG (Browse Tree Guide) …hoewel de naam het al een beetje verklapt laten we je ook even zien wat het precies betekent.

Verder vertellen we je ook waarom het een vereiste is.

Hoe gebruik je Amazon Product Category Tree om productvermeldingen te optimaliseren?

Wanneer je al een tijdje verkoper bent op Amazon, gebruik je Amazon Seller Central om al je producten op Amazon te plaatsen en een heleboel andere dingen te regelen. Je hebt dan ook vast weleens de term Amazon BTG voorbij zien komen, of ergens gehoord. Wellicht heb je er nog niks mee gedaan, maar ben je wel benieuwd wat jij er nu precies mee kan doen.

De definitie van Amazon BTG (Browse Tree Guide) is dat het een tree of boom is die een set van regels heeft, welke gebruikt worden om producten toe te wijzen aan categorieën. En een Amazon BTG tabel kan variëren, afhankelijk van de locatie waar je hem gebruikt.

Een Amazon BTG is 1 van de beste manieren om je productvermeldingen te optimaliseren in productcategorieën. Het woord “Browse” refereert hier naar Amazon’s “Department”. Je kan dit zien aan de linkerkant van de betreffende pagina, er kan op een productcategorie geklikt worden of een specifieke zoekterm gebruiken in de zoekbalk en op enter tikken.

Je gebruikt het Amazon BTG document ter assistentie om te ontcijferen in welke subcategorie (ofwel “node”) jouw item geplaatst moet worden.

Waarom is een Amazon BTG (Browse Tree Guide) vereist?

Een Amazon BTG is noodzakelijk om al jouw producten uit te stallen in specifieke branches, ofwel productcategorieën. De BTG heeft “recommended_browse_nodes” …dit zijn de ID’s van de Amazon Product Category Branch en dienen worden te gebruikt in de product feeds om je producten in specifieke categorieën te plaatsen.

Je moet het dus zo zien …de Amazon BTG is een tool om je producten effectiever op Amazon te plaatsen en indelen.

In een Browse Tree Guide zie je 3 standaard kolommen, en dat zijn:

Node ID
In deze kolom vind je het ID (identificatie) nummer gerelateerd aan een bepaald “browse” path.

Node Name
In deze kolom vind je een lijst van alle namen voor elke “browse node” …elk punt in de “browse” path wordt een browse node genoemd.

Terms of Use
 In deze kolom vind je de correcte namen en termen, welke een vereiste zijn om je producten te showen in een gerelateerde browse path.

De “browse nodes” zijn een soort tree of boom en elke subcategorie vertegenwoordigt een branche en zal ergens eindigen op een punt waarbij er je niet meer verder kan selecteren dan dat laatste punt (zeg maar de blaadjes van die boom).

En wanneer jij ervoor zorgt dat jouw product in de correcte “node” zit, helpt dat klanten die naar jouw producten zoeken op een uiterst simpele manier je product ook snel te vinden. Wat dus ook betekent dat je (praktisch) geen klanten zal mislopen, ook al gebruiken ze hiervoor een (licht) afwijkend ander zoekwoord.

Amazon Seller Central geeft ook de importantie van Amazon BTG gebruiken aan, en dat het een aanbevolen methode is …voordat je jouw producten ook echt live gaat zetten op de Amazon Marketplace.

De Amazon BTG helpt je niet alleen jouw producten beter te categoriseren en organiseren, maar geeft je ook een aantal unieke zoekwoorden die je handig kan gebruiken voor jouw productvermelding. En die vormen een diepe connectie met een bepaald “browse path” op Amazon.

En dat betekent dat je items dus veel beter geoptimaliseerd zullen worden, omdat ze perfect in specifieke “branche nodes” vallen.

Hoe gebruik je Amazon BTG?

• Om Amazon BTG te gebruiken ga je naar Amazon Seller Central en selecteer je “Inventory File Templates & BTG”.

• Download “BTG” via de in de tabel beschikbare link.

Volg de richtlijnen die worden aangegeven en noteer de zoekwoorden, nummers, categorieën en subcategorieën die gerelateerd zijn aan jouw product om het beste uit de Amazon Product Categorie Tree te halen.

Pre-launch: je items op de Amazon Marketplace zetten

En hoe kan je nou jouw productvermeldingen uploaden naar Amazon? Je kan hiervoor een CSV file gebruiken en hieronder laten we je zien hoe jij dat doet:

• De mogelijkheid om CSV bestanden te uploaden vind je in Amazon Seller Central, hiervoor kan je navigeren naar Inventory > Add products via upload.

• Nadat je deze stap hebt genomen, zal je een CSV file ontvangen …deze zal je moeten downloaden, volledig dienen te maken en wanneer je daarmee klaar bent zal je deze weer uploaden naar de Amazon Marketplace.

• Zorg ervoor dat je na het opvolgen van de Amazon BTG, ook de juiste browse node ID’s gebruikt bij het uploaden van de inventory template file.

• Wanneer je productvermeldingen op de Amazon Marketplace staan kan je ze bekijken, tweaken en bewerken om je productvermeldingen te optimaliseren …je kan dat doen door de CSV file opnieuw te laden of de productvermelding te bewerken door te navigeren naar Inventory > Manage Inventory.

Wijs pakkende en geoptimaliseerde titels toe aan je producten!

Een producttitel is een van de “core” elementen van ELKE productvermelding. Verder is het ook de eerste van alle elementen (samen met een kwalitatief goede productfoto) die je klanten zien in de zoekresultaten. Het is dus extreem belangrijk de beste producttitel te gebruiken die je maar kan bedenken. Je kan er jouw succes mee maken of kraken. Onderschat het creëren van een goede producttitel dan ook zeker niet!

Wanneer je de Amazon BTG hebt opgevolgd, zal je nu dus ook de correcte “items type keyword” hebben ontdekt. En dit is belangrijk om je producten te laten verschijnen in bepaalde categorieën in de Amazon Product Category Tree.

Even nog wat kanttekeningen hierbij:

• Je zal de “Items Type Keywords” exact moeten invullen, omdat ze gezien worden in de Amazon BTG.

• Zorg ervoor dat ze in lower-case (kleine letters) geschreven worden en gescheiden worden met de zogeheten “hyphens” (-).

• Het is belangrijk gedetailleerde zoekwoorden te gebruiken zodat je productvermelding de juiste verbinding legt met de betreffende node.

Nadat je het juiste zoekwoord hebt gevonden met de hulp van Amazon BTG, is de volgende stap zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Je moet niet zomaar zoekwoorden uit de hoge hoed trekken of willekeurig toevoegen …in plaats daarvan zal je aan de hand van een gedegen zoekwoordenonderzoek zoekwoorden moeten vinden en toevoegen die relevant zijn voor jouw product.

Op die manier zal je product bovenaan verschijnen, wanneer een klant hiernaar zoekt (afhankelijk van alle andere optimalisaties die jij natuurlijk doorvoert). En verder adviseert Amazon ook om jouw merknaam aan het begin van de producttitel te zetten, wat voor nog meer zogeheten “brand awareness” zal gaan zorgen. Nadat je de merknaam aan het begin van je producttitel hebt geplaatst, is het vervolgens ook zaak om de rest van je producttitel te optimaliseren met:

• Modelnummer
• Variaties
• Kleur
• Quantity (stuks)
• En daarna eventueel nog wat andere dingen

In deze volgorde je producttitels opmaken, zorgt ervoor dat deze geoptimaliseerd zijn …en zorg er verder voor dat je niet over de 200 karakters heen gaat met je producttitel.

Neem ook Amazon’s backend zoekwoorden mee

In dit geval zijn deze zoekwoorden niet zichtbaar voor je klanten, maar bevinden die zich in de backend. Ze kunnen wel tot meer bezoekers leiden, wanneer je hier op de juiste manier mee omgaat.

Zorg ervoor dat je hier relevantie zoekwoorden gebruikt die je niet in de producttitel of in je productomschrijving hebt gebruikt, maar wel waardevol kunnen zijn voor je productvermelding. Gebruik er bij voorkeur 1 tot 5 en hanteer een underscore (_) tussen elk woord om ze te onderscheiden.

Ze spelen een belangrijke rol in hoe de Amazon Product Category Tree werkt en zijn een aanvulling op de Amazon BTG …je kan er ook voor kiezen om zoekwoorden te gebruiken die voor een specifiek publiek van jouw doelgroep bedoelt zijn. Het worden ook wel de “Target Audience Keywords” genoemd.

Amazon verzamelt veel informatie van haar klanten, waarbij je kan denken aan bv. de onderstaande dingen zoals:

• Geslacht
• Leeftijd
• Inkomen
• Koopgewoontes
• Relatiestatus

Om met je product jouw doelgroep nog beter te benaderen kan jij een van de gerelateerde zoekwoorden die hierbij horen gebruiken, verkoop je bv. damesparfum zet dan ook (in het Engels, afhankelijk van welke Amazon Marketplace je gebruikt) “Women’s Perfume” in je producttitel om te focussen op vrouwen die interesse hebben in jouw parfum.

Zoekwoorden toevoegen in je productcontent

Wanneer je een productvermelding maakt, krijg jij ook de mogelijkheid om bulletpoints te gebruiken waarin je belangrijke kenmerken van jouw product kan uitlichten …je kan hier maximaal 5 bulletpoints voor gebruiken.

Je kan met bulletpoints uitweiden over jouw product, en klanten vertellen waarom het zo uniek is en klanten het zouden moeten kopen. En het is ook de ideale plek om nog meer van je relevante zoekwoorden te gebruiken.

Gebruik hiervoor de zoekwoorden die je hebt opgezocht en die niet meer in je producttitel passen.

Zorg ervoor dat je de zoekwoorden op een natuurlijk manier in je productcontent verwerkt, en plaats er ook niet teveel …er mogen gerust een stuk of wat in voorkomen, maar teveel wordt “overkill” en zal je content er alleen maar vreemd uit laten zien.

Met het op de juiste manier toepassen van de zoekwoorden in je productvermelding zorg je er niet alleen voor dat je product beter zichtbaar wordt, maar ook in de organische resultaten beter zal ranken.

Amazon BTG is dus heel belangrijk voor je productvermelding

Want je zal met de Amazon BTG de juiste richtlijnen gebruiken, en gaat er ook voor zorgen dat je door het gebruik van de juiste zoekwoorden in jouw productvermelding beter in de Amazon Product Category Tree zal belanden …waardoor klanten je beter zullen vinden en er meer bezoekers dus op jouw productvermelding terechtkomen. En je zal hierdoor geen klanten meer mislopen betreffende dit aspect van Amazon …wat hoogstwaarschijnlijk dus ook zal leiden tot meer conversies.
Reactie plaatsen