Amazon Brand Analytics voor
Amazon Brand Analytics

Amazon Brand Analytics

Wanneer jij verkoper op Amazon bent wil je natuurlijk zoveel mogelijk inzichten krijgen over hoe de zaken verlopen. En daarvoor kan je natuurlijk uitstekend bepaalde statistieken en cijfers aanspreken om daarachter te komen. Het is mogelijk dat je daar nu nog iets aan toe kan voegen, namelijk Amazon Brand Analytics welke nu beschikbaar is in het Amazon Seller Central. Hierin kan je bv. dingen opzoeken omtrent het gedrag van je klanten, over je concurrenten op het Amazon platform en inschattingen maken aangaande klik en conversies per zoekwoord …en dat klink natuurlijk veelbelovend. We laten je hieronder even zien hoe Amazon Brand Analytics werkt.

Hoe werkt Amazon Brand Analytics?

Sinds kort is het overigens ook beschikbaar voor verkopers die op Amazon in Europa hun merk geregistreerd hebben via het “Brand Registry” programma …en wordt de tool nu steeds verder uitgerold. In de eigen woorden van Amazon, leggen ze Amazon Brand Analytics uit in de vorm van een tool die merkeigenaren in staat stelt zeer uitgebreide en waardevolle inzichten te krijgen om vervolgens daar de gewenste acties op te ondernemen (zoals beslissingen omtrent bestaande en nieuwe producten, en natuurlijk ook de nodige marketingactiviteiten).

Wat kan je allemaal vinden in Amazon Brand Analytics?

We laten je hieronder even de belangrijkste dingen zien die je uit deze tool kan halen en om zo je verkoopactiviteiten te optimaliseren op Amazon.

Search Frequency Rank

Hiermee kan je zien wat de meeste aangeklikte ASIN’s (Amazon Standard Identification Numbers) zijn, nadat er een specifieke zoekterm wordt gebruikt. En dat is natuurlijk zeer handig, omdat je dan kan achterhalen waar mensen op klikken nadat ze een bepaald zoekwoord invoeren en door de Amazon zoekmachine halen. En met deze waardevolle info kan jij dan weer je voordeel doen en de concurrentie slimmer af zijn.

Click Share

Hierbij kijkt Amazon naar wel aandeel een product heeft in het totale aantal kliks dat voortkomt uit een zoekopdracht van klanten op haar platform. Om even een simpel voorbeeld te geven: Stel, er wordt door 10.000 klanten gezocht naar dames t-shirts en elke klant klikt vervolgens op 5 items uit de zoekresultaten die worden weergegeven …dat zijn totaal 50.000 kliks …en stel dat 1 specifiek dames t-shirt 5.000 kliks van deze klanten heeft ontvangen …dan is dat dus een Click Share van 5.000 / 50.000 = 0,1 ofwel 10 procent.

Conversion Share

Het draait hier om een percentage van de totale omzet die uit een opgegeven zoekwoord voortkomt. Om weer een voorbeeld te geven: Stel er worden 2000 topjes verkocht aan klanten die naar “dames t-shirts” zoeken, en 1 van die topjes wordt 500 keer verkocht en heeft hiermee de grootste Conversion Share …dan komt dat neer op 500 / 2000 = 0,25 ofwel 25 procent. Het wil overigens niet zeggen dat items met de meeste kliks (hoogste Click Share) ook de meer verkopen maken (hoogste Conversion Share).

Gebruik Amazon Brand Analytics om hogere conversies te krijgen

Je krijgt zo dus meer inzicht over hoe de zoekwoorden het doen, en welk marktaandeel concurrenten hebben. Op die manier kan je Amazon advertenties optimaliseren door te kijken welke ASIN’s het uitstekend doen en bv. die van je concurrenten analyseren om te kijken welke zoekwoorden hun gebruiken …zodat je jouw eigen advertentiecampagnes kan optimaliseren. En je kan natuurlijk nog meer met Amazon Brand Analytics. Wil je er meer over weten, kan je ons natuurlijk altijd even raadplegen …wij staan je namelijk graag te woord!
Reactie plaatsen