Amazon ASIN
Amazon gebruikt ASIN’s om hun continue groeiende productcatalogus te managen. En deze unieke productidentificatie-codes zijn tevens een belangrijk onderdeel van Amazon’s voorwaarden die voor verkopers gelden, verder helpen ze ook klanten de juiste producten te vinden. Wanneer ze niet op de juiste manier worden toegepast door verkopers, is dat een schending van Amazon’s beleid en kan dat zelfs leiden tot waarschuwingen en mogelijk zelfs opschortingen van accounts.
We gaan hieronder uitleggen wat een Amazon ASIN precies is en waarom ze zo’n belangrijk onderdeel zijn van je verkoopactiviteiten op Amazon.
Het is namelijk essentieel ze op de juiste manier te gebruiken!
Wat is een Amazon ASIN?
Amazon’s ASIN staat voor “Amazon Standard Identification Number” …het is een code die uit 10 karakters bestaat, en dit unieke nummer wordt toegewezen door Amazon zelf of partners. Het wordt voornamelijk gebruikt om producten mee te identificeren, voor boeken zijn ASIN’s feitelijk de ISBN-nummers. Het is belangrijk te weten dat een Amazon ASIN alleen uniek is binnen een bepaalde Amazon Marketplace, en er zijn dus op verschillende Amazon marktplaatsen mogelijk andere ASIN’s voor hetzelfde product te vinden.
Een Amazon ASIN is belangrijk voor Amazon en de externe verkopers van het platform, omdat een ASIN gebruikt wordt om te refereren aan productcatalogus data, tracken van voorraad en het indexeren van pagina’s in de zoekresultaten.
Het “ASIN” nummer vormt een fundament van de productcatalogus structuur, en geeft klanten geavanceerde zoekopties, bv. verfijning tijdens specifieke zoekopdrachten. En klanten kunnen ook zoeken op deze ASIN’s …of een stukje van de productbeschrijving waarmee ze exact bepaalde producten kunnen vinden. Wanneer klanten direct het ASIN nummer gebruiken tijdens de zoekopdracht, zullen altijd de correcte items worden getoont.
Gebruik dus de correcte ASIN’s voor je producten, want anders zal Amazon je producten vanzelfsprekend niet kunnen vinden op het moment dat klanten ernaar speuren op het platform.
Zorg er dus voor dat wanneer je een productvermelding maakt (of op een bestaande je product gaat plaatsen) …je product en ASIN een match zijn.
Staat je product nog niet op Amazon vermeldt …dan kan er een nieuwe productvermelding worden aangemaakt inclusief de ASIN die daarbij hoort.
En wat kan je precies met een Amazon ASIN?
Je kan de ASIN van je producten op verschillende manieren achterhalen namelijk via de URL van een productpagina, in de productdetails of software gebruiken waarmee je ASIN’s kan opzoeken.
De makkelijkste manier om de ASIN te achterhalen is in de URL van een productpagina te kijken, na de naam van het product en “dp/” en anders kan je altijd nog even bij de specificaties kijken op een productpagina.
Er bestaat ook software zoals “Synccentric” waarmee je een ASIN kan invoeren om te kijken welke producten hieraan gekoppeld zijn.
Het belangrijkste doel van een ASIN is dat je productcatalogus structuur krijgt en ook aan de voorwaarden van Amazon wordt voldaan. Je klanten zullen producten nu ook beter kunnen vinden. En je loopt niet het risico van Amazon gekinkeld te worden, omdat je verkeerde nummers gebruikt voor de producten die op het Amazon platform staan.