Amazon 3P - Verkopen op Amazon en verkopen aan de eindconsument
Amazon 3P

Amazon 3p

Wellicht is dit iets wat je nog niet eerder hebt gehoord …dat kan! Maar het is eigenlijk vrij simpel uit te leggen. Amazon 3p staat namelijk voor het feit dat jij externe verkoper bent op het Amazon platform en rechtsreeks aan klanten verkoopt (in tegenstelling tot Amazon 1p waarbij jij een groothandel en leverancier bent voor Amazon die dan de producten zelf doorverkoopt).

Externe verkopers kunnen zich aanmelden voor Amazon 3p door een “Individual” of “Professional” account aan te maken op Amazon.com (of een van de andere marktplaatsen afhankelijk van waar je wilt gaan verkopen).

Hieraan zitten wel kosten verbonden namelijk (respectievelijk) 99 dollarcent per verkocht item of een maandabonnement van 39,99 dollar …en daarbij komen ook nog de nodige Amazon fees. Verder kan je ook nog Amazon FBA gebruiken via Amazon, waardoor de Amazon fees nog verder kunnen oplopen.

In de meeste gevallen zijn de voordelen die je ervan hebt wel groter dan de Amazon fees die je betaalt, maar dat moet je altijd goed doorberekenen voordat je met verkopen op Amazon begint.

Met Amazon 3p kan je vervolgens jouw producten etaleren in de Amazon Store, productpagina’s aanmaken, orderstatus checken van bestellingen die worden gedaan, voorraden beheren en nog veel meer.

Je hebt de keuze uit verschillende manieren om je logistieke processen te regelen, en kan die ook instellen vanuit je Amazon Seller Central account. Zo heb je de keuze tussen Fulfillment by Amazon (FBA), Fulfillment by Merchant (FBM) en Seller Fulfilled Prime (SFP) …waarbij je dus met Amazon FBA al het werk uit handen laat nemen door Amazon, waardoor je (normaal gesproken) kosten zal besparen en veel vrije tijd over zal houden voor andere belangrijke taken of meer tijd met je familie en vrienden.

Wat zijn de voordelen van Amazon 3p?

We laten je hieronder ook nog wat voordelen van Amazon 3p zien, samen met de mogelijke minpunten (al zal dit per situatie iets verschillen).

Voordelen

- Controle over je eigen verkoopprijzen: je kan op die manier zelf bepalen wat je voor jouw producten vraagt, en ze ook in real-time aanpassen om scherp te concurreren met de competitie wanneer ze hun verkoopprijzen verhogen of verlagen.
- Controle over je eigen merk: met Amazon 3p heb je ook meer controle over je eigen merk, zo kan je vrij simpel je eigen merk starten (private label) en eigen productlijnen aanbieden aan je klanten.
- Het aanpassen van je productvermeldingen is een pluspunt
- Met Amazon 3p kan je ook eenvoudig productpagina’s updaten en er nieuwe content op plaatsen, terwijl groothandelaren hiervoor eerst goedkeuring moeten krijgen van het Amazon platform
- Je kan zelf marges bepalen, in tegenstelling tot de lagere groothandelprijzen die je zal krijgen bij bv. Amazon 1p

Nadelen

- Je krijgt te maken met Amazon fees: hoewel je de nodige Amazon fees betaalt, krijg je daar meestal veel meer voor terug …het is echter belangrijk op voorhand een berekening te maken, zodat je niet voor verassingen komt te staan (en het wellicht voor bepaalde verkopers wel een nadeel is)
- Met Amazon 3p beschik je niet over Amazon’s 100% rating zoals dat bij Vendor Central het geval is …en ben je dus zelf verantwoordelijk voor de reputatie van je merk op Amazon.

Met Amazon 3p geniet je van veel voordelen en het is een uitstekende manier voor verkopers om hun producten te verkopen aan een miljoenenpubliek. Met Amazon FBA wordt het voor veel verkopers nog makkelijker en sneller producten te leveren aan hun klanten over de hele wereld …en het is in de meeste gevallen dan ook zeker een aanrader (echter zal dit natuurlijk wel per verkoper verschillen).
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down