Amazon Zweden: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.se
Amazon Zweden

Amazon Zweden: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.se

Amazon Zweden is ook een van de nieuwe websites die het platform heeft gelanceerd, en hoewel ze grote plannen hebben …lijkt het Scandinavische land toch ook plannen te hebben tegengewicht te bieden aan de inval van de e-commerce gigant. Het is maar de vraag op welke manier bedrijven in Zweden van plan zijn om te gaan met de komst van Amazon. Van 1 ding kan je wel altijd op aan en dat is: Amazon zal er alles aan doen om van Amazon.se ook een succes te maken (net zoals ze dat in andere landen proberen te doen), laten we eens kijken naar wat feiten omtrent de het Zweedse platform.

Want klanten kunnen al vanaf 8 oktober 2020 winkelen op Amazon.se, met lage prijzen voor meer dan 150 miljoen producten in meer dan 30 categorieën en betrouwbare, gratis levering voor in aanmerking komende bestellingen boven SEK 229 die door Amazon worden afgehandeld (tijdens de flitsende start van de Amazon.se). Klanten kunnen winkelen bij duizenden Europese en lokale Zweedse bedrijven op Amazon.se.

Amazon staat erom bekend nieuwe marktplaatsen vanaf begin goed van start te laten gaan en de lancering zelf een succes te maken. En het trekt natuurlijk altijd de nodige aandacht gezien veel mensen al bekend zijn met kopen via andere Amazon marktplaatsen zoals Amazon.com (VS) of andere omringende landen die een eigen Amazon Marketplace hebben. En nu is het dus ook voor de Zweedse bevolking zover die nu lekker kunnen shoppen, genieten van lage prijzen en ultrasnelle levering via de marktplaats …tevens biedt het ook voor verkopers veel mogelijkheden, want bij dit soort groeimarkten kan het met goede productideeën zeer rendabel zijn om je producten te lanceren (mits je weet hierbij komt kijken dat op de correcte wijze uitvoert).

Ze zijn verheugd om Amazon.se te lanceren en Zweedse klanten een selectie van meer dan 150 miljoen producten te kunnen aanbieden, waaronder tienduizenden producten van lokale Zweedse bedrijven …en het natuurlijk nog maar het begin van Amazon.se. Amazon zal hard blijven werken om het vertrouwen van Zweedse klanten te winnen door hun productassortiment uit te breiden, lage prijzen te garanderen en een gemakkelijke en vertrouwde winkelervaring te bieden.

Zweedse klanten kunnen gemakkelijk overal en altijd winkelen zonder gedoe met retourneren en Zweedse klantenservice via de Amazon Shopping-app en desktop- en mobiele browsers. Alle klanten die winkelen op Amazon.se genieten van gratis levering voor miljoenen artikelen bij in aanmerking komende bestellingen van meer dan SEK 229. Verder kunnen consumenten gemakkelijk door de groeiende selectie bladeren, Amazon reviews lezen, gepersonaliseerde aanbevelingen bekijken, verlanglijstjes maken en hun bestellingen volgen.

Amazon biedt een breed scala aan producten van lokale Zweedse merken, evenals grote merkfavorieten. Shoppers kunnen geweldige prijzen vinden voor producten die worden aangeboden door Zweedse merken zoals Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Electrolux, Bonnierförlagen en Ifö, evenals internationale merken zoals ASUS, Mattel, Hasbro, LEGO en Bosch.

Met de lancering van Amazon.se wordt het voor Zweedse bedrijven gemakkelijker om hun producten op Amazon te verkopen, meer klanten te bereiken en uit te breiden. Amazon heeft miljarden dollars geïnvesteerd in infrastructuur en technische diensten die kleine en middelgrote bedrijven helpen nieuwe klanten te bereiken in heel Zweden en de rest van de wereld, incl. eenvoudige “listtools” die alle Europese Amazon-winkels ondersteunen, waardoor gemakkelijke uitbreiding binnen Europa mogelijk is, evenals 24 / 7 online Selling Partner-ondersteuning, open en transparante verkoopvoorwaarden en prijzen, en rapporten en analysetools om hen te helpen groeien. Het gevolg van deze investering is dat er nu bijna 2 miljoen kleine en middelgrote bedrijven zijn over de hele wereld die in Amazon´s winkels verkopen, met meer dan 200.000 ondernemers wereldwijd die in 2019 meer dan 100.000 dollar aan verkopen op Amazon hebben gemaakt.

Vandaag de dag bieden duizenden Europese en lokale verkooppartners hun producten aan op Amazon.se en in de andere Amazon-winkels in de EU en in de VS. Amazon is verheugd dat hun internationale klanten deze Zweedse selectie kunnen ervaren en kunnen genieten en deze bedrijven helpen groeien bij elke aankoop die ze doen. Want kleine en middelgrote bedrijven die in Amazon-winkels verkopen, hebben wereldwijd naar schatting 1,7 miljoen banen gecreëerd en ze hopen dat Zweedse bedrijven op dezelfde manier floreren.

De kansen op Amazon Zweden zijn enorm. Amazon is uitgegroeid tot een belangrijkste exportkanaal en in de eerste maanden van de samenwerking met Amazon was de cashflow bij veel bedrijven positief.

Amazon is een belangrijk kanaal voor expansie in Europa en de VS, en veel bedrijven kijken er nu naar uit om via de Amazon.se te verkopen. Er zijn meerdere bedrijven die hun verkopen met meer dan de helft heeft zien groeien met de komst van Amazon Zweden, omdat die lokale bedrijven nu veel makkelijker hun producten kunnen verkopen en ook in het buitenland kunnen opereren onder dezelfde voorwaarden en met dezelfde voordelen. Zo hebben veel lokale merken met hun productlijnen furore gemaakt in andere landen, daar het voorheen lastiger was om de logistiek op te zetten in die landen en ook verkeer te krijgen naar hun website …Amazon trekt altijd veel bezoekers en biedt ondernemers (verkopers) veel mogelijkheden om hun producten makkelijk en snel in de digitale schappen voor hun klanten aan te bieden.

De lancering van Amazon.se kwam weken nadat Amazon zijn grootste investering in hernieuwbare energie buiten de VS aankondigde, met de lancering (10/15) van het 91 megawatt Bäckhammar-project in West-Zweden. Het zal datacenters van Amazon Web Services (AWS) in het land ondersteunen, evenals de groeiende Amazon-retail activiteiten, en zal naar verwachting jaarlijks 290.000 megawattuur schone energie aan het Zweedse elektriciteitsnet leveren …het equivalent van bijna 30.000 gemiddelde huishoudens in Zweden. Het Bäckhammar-project is de eerste van twee Amazon-projecten voor hernieuwbare energie die online komen in Zweden. Het tweede, een onshore windmolenpark van 122 megawatt in Västernorrland, dat momenteel in aanbouw is, zal naar verwachting in 2022 in gebruik worden genomen. In totaal zullen deze projecten 215 megawatt nieuwe schone energie aan het Zweedse net toevoegen.

Deze lanceringen brengen Amazon een stap dichter bij het voldoen aan zijn Climate Pledge-verplichtingen om tegen 2040 een netto nul-koolstofuitstoot te bereiken, tien jaar voor de Overeenkomst van Parijs. Dit zal worden bereikt door zijn activiteiten tegen 2025 te voorzien van 100% hernieuwbare energie, waardoor alle Amazon-zendingen netto nul CO2-uitstoot via Shipment Zero, met 50% van alle zendingen netto nul CO2-uitstoot in 2030, bestellen van meer dan 100.000 elektrische bestelwagens, en het investeren van 2 miljard dollar ter ondersteuning van de ontwikkeling van technologieën en diensten die de CO2-uitstoot verminderen en de natuurlijke wereld helpen behouden.

Je ziet dus dat ze naast het veroveren van markten in andere landen, ook milieubewuste doelen voor ogen hebben en daar plannen voor maken.

Nu Amazon steeds meer geld steekt in de infrastructuur in Europa, kan worden verwacht dat het bouwen van Amazon-magazijnen in Zweden (en bv. ook Nederland) slechts een kwestie van tijd is. In Eskilstuna (nabij Stockholm) begint eigenlijk al het eerste Zweedse Amazon-magazijn.

Zoals veel mensen al hebben gemerkt, was de start in Zweden een beetje hobbelig, voornamelijk door slechte en ontbrekende vertalingen. Helaas zijn nogal wat items verkeerd vertaald, vooral in de categorieën Videogames, Speelgoed, Keukengerei en Ondergoed.

Verder, bij het selecteren van de regio in de Amazon Seller Central, werd Zweden vermeld naast de vlag van Argentinië. Zoiets zou natuurlijk niet mogen gebeuren met een van de grootste bedrijven ter wereld, maar uiteindelijk zal dit het succes van Amazon.se niet schaden. Eens kijken wat de nieuwe markt zal brengen.

We raden aan dat Amazon FBA-verkopers de ontwikkelingen volgen, vooral wanneer en waar nieuwe magazijnen worden gebouwd. Op het moment dat dit het geval is, zijn er extra btw-nummers nodig en wordt waarschijnlijk het hele Amazon FBA-programma aangepast. We houden je hier zoveel mogelijk op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent Amazon Zweden.

Wil je gaan verkopen op Amazon Zweden, dan moet je wel de markt goed kennen. Die zal namelijk anders zijn dan Nederland en wellicht een hoop andere EU landen. Er zijn mogelijk specifieke producten die er gretig aftrek hebben, waarbij je daarop natuurlijk kan inspelen met jouw assortiment.

Verder zijn er natuurlijk altijd wel universele producten die het overal goed doen, maar ook hiervoor moet je wel gedegen productonderzoek doen. Want het laatste dat je wil is producten lanceren die niet verkopen. En daar kom je het beste achter met professionele tools die je kunnen helpen de markt te analyseren.

Het zal ook helpen wanneer je helemaal bekend bent met de Zweedse markt, en wellicht de taal vloeiend spreekt en schrijft …zo niet laat het dan door iemand vertalen zodat je productvermeldingen tot hun recht komen (samen met natuurlijk het optimaliseren ervan, wat je ook altijd op correcte wijze moet uitvoeren om de grootste successen te behalen).

Er liggen kansen, maar je moet wel de markt kennen …Amazon Zweden is een vrij nieuwe marktplaats en wanneer je er op tijd inspringt met de juiste strategie kan je concurrenten voor zijn en je slag slaan, wees altijd wel goed voorbereid zodat je ook werkelijk zal floreren op Amazon.se!

Reactie plaatsen