Amazon Singapore: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.com.sg
Verkopen op Amazon Singapore

Amazon Singapore: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.com.sg

Amazon is 2019 officieel gelanceerd in Singapore en daarmee het eerste land in Zuidoost-Azië dat een eigen Marketplace krijgt van ‘s werelds grootste online retailer. Terwijl shoppers in de regio voorheen toegang hadden tot Amazon.com, waren de verzendkosten exorbitant hoog (en begrijpelijk, aangezien distributie naar het buitenland duur is). Nu Amazon.sg operationeel is, is het voor bedrijven beter mogelijk om producten in Zuidoost-Azië te verkopen …ook via het Amazon FBA programma en belangrijker nog, het zal het voor consumenten veel betaalbaarder maken.

Er zijn inmiddels al enorm veel producten verkrijgbaar op Amazon Singapore en het aanbod blijft stijgen en zal nieuwe kansen bieden voor externe Amazon verkopers.

Laten we eens verder kijken naar Amazon.sg en ontdekken welke kansen er liggen voor verkopers.

Verschillende studies tonen aan dat meer dan een hele ruime 50% van de Singaporezen toegeeft veel te winkelen en overigens ook online. Het komt voort uit de liefde voor het shoppen in winkelstraten en er gezellig weekenden op uitgaan en winkels te bezoeken in drukke winkelstraten. En hoewel Singapore naar verluidt toegewijd is aan winkelen in zijn fysieke vorm, lijkt het erop dat zelfs dit eiland niet kan ontsnappen aan de steeds groter wordende trend van e-commerce.

Er zijn verschillende redenen om te overwegen jouw bedrijf uit te breiden naar Amazon Singapore. Een van de belangrijkste redenen is een toename van de inkomsten uit e-commerce in de economie van Singapore. De verwachte jaarlijkse groei van Singapore in e-commerce is 15%. Het marktvolume zal naar verwachting in 2023 bijna 9 miljard dollar bereiken. Het is geen geheim dat Amazon’s Marketplaces miljoenen klanten aantrekken en de Singaporese markt zal waarschijnlijk een enorme bijdrage leveren aan deze inkomsten. Ook ondersteunt de regering van Singapore actief consumentgerichte innovatie, wat betekent dat er geen tegenslag is zal zijn wanneer het gaat om een conglomeraat dat gericht is op het zogenaamde stoppen van de groei die e-commerce teweeg brengt.

Het is geen geheim dat online winkelen vooral populair is bij jonge volwassenen. Dat feit, vermengd met het idee dat Singaporezen dol zijn op winkelen, is genoeg om een groot, nieuw klantenbestand voor jouw bedrijf op te bouwen. Verder zijn 25- tot 45-jarigen de groep consumenten die het vaakst online winkelen in Singapore.

Het grootste deel van het online winkelen wordt gedaan door millennials …en concurreert met andere landen om de eerste plaats qua winkelend online publiek. Er wordt overigens vaak in het buitenland geshopt via digitale marktplaatsen. Het is ook goed om op te merken dat er een groeiende trend is naar winkelen op mobiele apparaten. Dit geeft aan dat shoppers op zoek zijn naar een gemakkelijkere manier om te winkelen.

Singaporezen worden verwend met keuze wanneer het gaat om online winkelsites …Amazon, Shopee, Qoo10, Lazada, Taobao Global, Alibaba, Tokopedia en etc. noem maar op.

We kijken natuurlijk in dit artikel specifiek naar Amazon in Singapore. Want nu Singapore het 16e land ter wereld werd en het eerste in Zuidoost-Azië dat Amazon Prime lanceerde, zorgt dat natuurlijk voor veel hype.

Toch lijkt het er (nog) op dat consumenten in Singapore niet helemaal tevreden zijn, gezien de buitenlandse Amazon markplaatsen momenteel meer aan diensten te bieden hebben en ze dat ook graag op Amazon Singapore zien.

Amazon Prime is een betaalde abonnementsservice die gebruikers toegang geeft tot services en voordelen die anders niet beschikbaar zouden zijn of extra zouden kosten voor de typische Amazon-klant. Dit omvat gratis internationale bezorging, twee uur lokale bezorging (Prime Now), videostreamingservice (Amazon Prime Video) en toegang tot games (Twitch Prime).

Maar wat zijn dan precies de verschillen op dit moment, in vergelijking met de Amerikaanse variant van Amazon namelijk amazon.com.

Lidmaatschap

Wanneer je grootste issue is of jouw US Prime-lidmaatschap kan worden omgezet in een Singapore-lidmaatschap, is het antwoord helaas nee. Wat de tevredenheid van de consument betreft, opereren de vestigingen in Singapore en de VS als twee afzonderlijke entiteiten.

Voor degenen die zich eerder hebben aangemeld voor een US Prime-lidmaatschap, moeten die zich abonneren op het Singapore Prime-lidmaatschap om van lokale voordelen te genieten, gezien het lidmaatschap land-specifiek en niet-overdraagbaar is.

Het Prime-lidmaatschap kost slechts 2.99 dollar per maand (de oorspronkelijke prijs was vastgesteld op 8.99 dollar per maand), wat veel goedkoper is in vergelijking met de Amerikaanse site waar ze 12.99 per maand in rekening brengen. Evenzo kunnen nieuwe leden gebruikmaken van de gratis proefperiode van 30 dagen om geld te besparen.

Verzending

Amazon Prime-lidmaatschapsvoordeel, waardoor online shoppers zich moeten aanmelden voor het loyaliteitsprogramma van het bedrijf (Amazon Prime-lidmaatschap) om te profiteren van de gratis onbeperkte internationale verzending.

Wat meer in de vorm van de gratis internationale verzendservice alleen van toepassing is op internationale bestellingen van meer dan 60 dollar van Amazon US-winkels, waarvan die producten alleen beschikbaar zijn in de Prime Now mobiele app …wat veel Amazon Singapore consumenten lastig vinden.

Waarschijnlijk de meest aantrekkelijke functie die wordt aangeboden, is de 2-uurs lokale snelle bezorgservice van Prime Now. De service biedt gratis bezorging van 2 uur vanuit het lokale Amazon-magazijn met een minimale bestelling van 40 dollar, die ook exclusief is voor Prime-leden.

De snelle bezorgservice is vooral aantrekkelijk voor degenen die winkelen voor bederfelijke waren en boodschappen, evenals voor dringende bestellingen die je binnen een bepaald tijdsbestek moet ontvangen.

Voor lokale bestellingen van minder dan 40 dollar kosten de bezorgkosten voor Prime Now 5.99 dollar om de bestellingen binnen twee uur te bezorgen (alle gebieden), of 9.99 dollar voor een snellere levering van 1 uur (specifieke postcodes).

Producten

Amazon US is de go-to online shopping-site voor Amerikaanse of internationale producten …vooral bekend om zijn brede selectie van producten op de site die alles heeft van boeken, dvd’s, muziek, games, elektronica, huishoudartikelen, schoonheidsproducten, boodschappen, sport uitrusting, speelgoed, kleding, sieraden... noem maar op.

En in die vergelijking ziet de website van Amazon Singapore er (momenteel) minder spannend uit met vooral elektronische gadgets, digitale accessoires, keukenartikelen en producten voor persoonlijke verzorging. Wat je op de Amazon Singapore-site kan kopen, is ook beschikbaar op andere winkelsites, sommige met betere kortingen en meer keuzemogelijkheden.

Sommige trouwe klanten gaven ook feedback en zeiden dat Amazon Singapore zeer beperkte producten heeft om te winkelen voor zoveel producten die ze ooit gratis naar Singapore hebben verzonden, niet zijn opgenomen in de Prime Now-app. Een gameconsole die bijvoorbeeld wordt vermeldt op de Amerikaanse Amazon-site, komt niet langer in aanmerking voor gratis verzending naar Singapore wanneer deze in de Amerikaanse winkel wordt gekocht, tenzij deze wordt vermeld in de Prime Now-app, hoewel de meeste van hen in feite nog niet beschikbaar worden gesteld in de app.

Laten we eens kijken naar wat voor- en nadelen van Amazon Singapore, zodat je kan checken of het (momenteel) interessant is om via Amazon.sg te gaan verkopen.

Een paar interessante voordelen omtrent Amazon Singapore:

• Amazon Prime Now maakt snelle levering van 1 uur en 2 uur mogelijk, wat handig is voor kopers die snel hun producten willen ontvangen;
• gratis lokale verzending van 2 uur met een minimale besteding van 40 dollar op Amazon Singapore;
• gratis internationale verzending bij een minimale besteding van 60 dollar op Amazon US (amazon.com);
• Prime-leden kunnen genieten van andere services die onder de Prime-vlag vallen, waaronder de videostreamingservice en online gaming-faciliteiten.
• gemakkelijke toegang tot online producten, vooral uit de VS
• Prime-leden kunnen genieten van Amazon Prime Day kortingen;
• Prime-lidmaatschapskosten van 2.99 dollar per maand zijn laag gezien de verzendvoordelen en andere streamingdiensten die in de bundel zitten.

Enkele nadelen van Amazon Singapore:

• shoppers in Singapore zijn gedwongen een Prime-lidmaatschap te nemen wanneer ze willen genieten van gratis internationale verzending;
• producten die worden aangeboden op Amazon Singapore zijn een beetje teleurstellend in vergelijking met andere vergelijkbare online winkelsites in het land, zoals Lazada, Shopee en Qoo10;
• producten die worden aangeboden op Amazon US komen niet in aanmerking voor internationale verzending, tenzij het product beschikbaar is in de Amazon Prime Now-app;
• producten die op de website worden aangeboden, zijn niet volledig beschikbaar in de Amazon Prime Now-app, waardoor het minder aantrekkelijk is om te winkelen op Amazon.sg;
• in tegenstelling tot winkelen desktop waar je verschillende tabbladen kan openen om items te vergelijken, is de Amazon Prime Now app-interface niet gebruiksvriendelijk in termen van vergelijkend winkelen;
• er is onzekerheid over de prijsverhoging van het lidmaatschapsgeld, waarbij werd gezegd dat het lidmaatschapsgeld zou stijgen tot 8.99 dollar, maar zonder dat de datum werd bevestigd.

Is het hiermee waard om producten bij Amazon Singapore te hebben?

Hierover zijn de meningen verdeelt. Over het algemeen vinden Singaporezen dat Amazon Prime Singapore teleurstellend is in vergelijking met zijn Amerikaanse tegenhanger. Ook lijken de bestaande online retail-spelers in Singapore (en er komen er nog meer) concurrerende diensten aan te bieden, wat resulteert in een felle concurrentie op de markt.

Desalniettemin zou Amazon Prime Singapore de tafel kunnen omdraaien door concurrerende prijzen, aantrekkelijke productassortimenten en uitstekende klantenservice te bieden. Momenteel heeft de online internetgigant klanten over de hele wereld die geabonneerd zijn op de Prime-service.

Er kunnen dus zeker kansen liggen voor nieuwe verkopers die op Amazon Singapore hun slag willen slaan. Want op het moment dat alles wel begint te draaien (en Amazon maakt hier altijd werk van, in elk land dat ze betreden) zal je hier doordat je een “early-bird” bent natuurlijk uitstekend van kunnen profiteren mits je de juiste producten weet verkopen die jou winst opleveren.

Amazon Singapore is een opkomende marktplaats, met de juiste productresearch liggen er kansen voor nieuwe verkopers …wellicht kan het succes wel langer duren in vergelijking met andere platformen.

Reactie plaatsen