Amazon Mexico: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.mx
Verkopen op Amazon Mexico

Amazon Mexico: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.mx

Amazon.com.mx staat voor Amazon Mexico …en is de Zuid-Amerikaanse variant van Amazon waar we het in dit artikel over gaan hebben. Hoewel je misschien niet gelijk de behoefte hebt om te verkopen op Amazon Mexico zal het je misschien verassen dat er wel kansen liggen op die marktplaats. Laten we hieronder eens kijken naar wat feitjes.

Wanneer je succes hebt met verkopen op Amazon en je wilt uitbreiden naar nieuwe internationale marktplaatsen, dan is een over het hoofd geziene marktplaats die volgens ons bovenaan je lijst zou moeten staan, Amazon Mexico.

Amazon.com.mx (zoals Canada) is laaghangend fruit voor iedereen die al in de Verenigde Staten verkoopt en is eenvoudig op te zetten. Aangezien 12% van de bevolking Engels spreekt, is het een waardige investering om de diensten in te schakelen van iemand die jouw vermeldingen kan vertalen, wanneer dat alles is wat je in de weg staat om jouw merk uit te breiden om aanwezig te zijn in die regio.

Een van de belangrijkste redenen om via Amazon Mexico te willen verkopen, is de groei die het platform doormaakt.

Amazon.com.mx (of Amazon Mexico) is actief sinds 2015 en concurreert rechtstreeks in Mexico met andere eCommerce-platforms afkomstig uit Midden- en Zuid-Amerika, zoals Mercado Libre en Coppel, en andere Amerikaanse bedrijven zoals Walmart.Grote concurrentie betekent enorme kansen om marktaandeel te winnen in deze regio. In 2019 groeide de e-commerceverkoop in Mexico met 35%. Deze groei in online winkelen is nog een reden om jouw merk over de grens te schoppen.

Niet alleen dat, maar in 2017 introduceerde Amazon hun populaire Prime-programma dat, net zoals dat in andere landen, gratis verzending en verzending binnen één of twee dagen in geselecteerde markten, Prime Video en tal van andere lidmaatschapsvoordelen omvat. Dit geeft Amazon een concurrentievoordeel ten opzichte van andere online marktplaatsen die Mexico bedienen.

Wanneer het op fulfilment aankomt, heeft Amazon nu vijf fulfilmentcentra (maar dat kan natuurlijk veranderen naarmate Amazon Mexico blijft groeien, en meer Amazon Fulfillment Centers gewenst worden), twee ondersteunende gebouwen en twee sorteercentra in Mexico. Ze zijn strategisch geplaatst in de buurt van grote bevolkingscentra zoals Guadalajara en Monterrey, naast Mexico-Stad, waar ze zich voor het eerst vestigden.

Deze investering zorgt voor snelle levertijden voor Amazon-shoppers in Mexico. Voor een Amazon FBA-verkoper is het hebben van jouw voorraad dicht bij een groeiende markt een andere reden om de stap te zetten.

Je zal merken hoe alles in Mexico werkt, naarmate jij meer op de markt actief raakt. Sommige bedrijven worden gerund door Mexicaanse staatsburgers die de cultuur op een diep niveau begrijpen, wat helpt bij hun succes, maar het mooie van Amazon is dat je die culturele know-how niet hoeft te hebben om grip te krijgen en een bedrijf te laten groeien.

Want je kan namelijk ook dingen uitbesteden die specialisten beter voor jou kunnen opknappen …een andere optie is het zelf leren en ontdekken.

Verkopen op Amazon Mexico is dus wellicht een goede kans voor je, om jouw producten in een groeimarkt te laten floreren.

De belangrijkste redenen om te verkopen op Amazon Mexico zijn:

1. Mexico is qua bevolking het grootste Spaanssprekende land ter wereld, met een snel toenemend aantal online shoppers naarmate het land betere internet krijgt wat zich steeds verder uitbreidt en de culturele acceptatie rond online winkelen groeit.

2. Mexico is een van de snelst groeiende eCommerce-marktplaatsen ter wereld en is al de op één na grootste in LatAm, na Brazilië. Er is ook een grote en groeiende populatie Mexicanen en andere Latijns-Amerikaanse volkeren in de Verenigde Staten, dus het is een slimme zet om jouw merk beter bekend te maken in de demografische groep Spaans.

3. De advertentieconcurrentie is minimaal in vergelijking met andere Amazon-marktplaatsen. De gemiddelde Cost-Per-Click (aCPC) in Mexico is zeer betaalbaar. Het blijkt namelijk momenteel dat aCPC over een recent tijdsbestek van drie maanden slechts $ 0,07 USD of $ 1,40 MXN-pesos is (pin je hier niet op vast, want dit soort gegevens kunnen snel veranderen).

Dit is een fractie van de aCPC die we zien in zelfs matig concurrerende markten in de VS of de EU, die gemakkelijk 20 keer dat bedrag kan zijn en betekent dat adverteren een winstgevende propositie is, zelfs voor zoekwoorden met een hoog volume. Dit maakt het testen van zelfs gloednieuwe campagnetypes een winnende propositie.

We hebben ontdekt dat de kosten van adverteren in Mexico zeer betaalbaar zijn op dit moment en dat kan het interessant maken voor nieuwe verkopers.

En zodanig kan je profiteren van verkeer van zoekwoorden met een hoog volume die irrelevant zouden worden beschouwd in een markt met hogere aCPC's, omdat bij zulke lage biedingen simpele wiskunde een rol gaat spelen.

Let wel op …dat naarmate meer verkopers op Amazon Mexico gaan concurreren met elkaar, dit ook in de advertentiekosten zichtbaar zal worden.

Hieronder nog wat voordelen om via Amazon.com.mx te verkopen:

• verkeer: 65.000.000 tot 68.000.000 maandelijkse bezoekers;
• Amazon Prime wordt aangeboden op de Mexico Marketplace;
• er zijn nu 3 (van de 5) enorme Amazon-distributiecentra in Mexico, waarvan de grootste 100.000 meter is, wat overeenkomt met 18 voetbalvelden!
• op de elektronica- en mediamarkt in Mexico staat amazon.com.mx op nummer 1 met > 400 miljoen dollar in 2019;
• Amazon investeerde 100 miljoen dollar om marktaandeel te winnen ten zuiden van de grens;
• de op een na grootste e-commercemarkt in Latijns-Amerika;
• in 2020 zouden 51 miljoen Mexicanen op internet winkelen, een cijfer dat tegen 2024 met bijna 50% zal groeien.

Amazon Mexico is een markt waar je zowel Engelse en Spaanse klanten kan samenvoegen vanwege taalkundige en geografische voordelen. We kunnen zoekwoorden in beide talen gebruiken en zien welke beter presteren.

Maar …zijn er dan helemaal geen mogelijke nadelen aan verkopen op Amazon Mexico?

De fouten die we klanten vaak zien maken wanneer ze proberen op te schalen naar een Spaanstalige markt dat ze toch nog niet genoeg aandacht geven aan de productvermeldingen voor Amazon.com.mx (iets wat soms zelfs ook nog gebeurt op andere Amazon marktplaatsen).

Het is echter essentieel aanbiedingen voor te bereiden die de afbeeldingen, titel, beschrijving met de juiste vertalingen en de nodige aanpassingen van de winkel volgens de marktplaats bevatten.

Afgezien van “Retail Readiness”, is het van cruciaal belang om 4- tot 5-sterrenrecensies in het Spaans te hebben (het wekt namelijk snel vertrouwen onder je Spaanstalige publiek en zal leiden tot klanten die elkaar volgen op basis van die goede Amazon reviews).

Zo zie je nog weleens dat er bv. op Amazon Mexico alleen Engelstalige reviews bij een productvermelding staan …en dat is prima maar nog beter is ook van de lokale Spaansprekende bevolking reviews te krijgen, gezien dat nog meer vertrouwen zal opwekken.

Een andere uitdaging waarmee klanten geconfronteerd worden, zijn de beperkingen bij het afhandelen van de logistiek voor de verzending van de producten. Of het nu FBA of FBM is, het vinden van een effectieve manier om aan de behoeften van de klant, de productafhandeling en het algehele verzendproces te voldoen, is de sleutel tot het bieden van een geweldige klantervaring.

Voor merken die ´de wateren willen testen´ en hun merk willen opschalen naar deze regio, raden we het Amazon NARF-programma (Remote Fulfillment with FBA) aan. Afhandeling op afstand betekent dat je bestellingen kan uitvoeren zonder jouw voorraad naar deze markt te verplaatsen. Verdiep je daar wel eerst in om het succesvol te maken.

We raden dit programma alleen aan om jouw merk op de Amazon Mexico-marktplaats te valideren.

Analyseer de markt, de trend, de impact van de producten die worden gepromoot, de prijzen en jouw concurrenten (prijzen, vermeldingen, aanbiedingen) om basiskennis te krijgen. Op deze manier kan je een strategie hebben met een grotere kans op succes in de lanceringsfase via Amazon Mexico.

Sta ook een flexibelere ACOS toe, aangezien we vertrouwen op een zeer strakke ACOS om aan jouw doel-KPI´s te voldoen. We raden je aan extra budget toe te staan om de uitgaven aan producten te stimuleren tijdens de “overwegingsfase” voor klanten, zodat je concurrerend blijft met jouw advertentie-inspanningen.

Je zal merken dat de meest verkochte producten op Amazon Mexico kunnen verschillen …en dat het voor een deel ook met de Mexicaanse cultuur of wellicht klimaat te maken zal hebben waarop je natuurlijk handig kan inspelen. Zorg ervoor dat je hier altijd goed onderzoek naar doet en het beste uit je inspanningen haalt om die winnende producten te vinden op Amazon.com.mx te veroveren met jouw merk en productlijnen.

Sterke analyse tools zoals Jungle Scout kunnen hierbij helpen …omdat je hiermee kan inzien hoeveel er van welke items verkocht wordt op de Amazon marktplaatsen, en je dat een significant voordeel geeft op concurrerende verkopers op Amazon Mexico iets wat je altijd moet zien te bereiken.

Amazon Mexico bevindt zich dus nog steeds in een groeimarkt …en wanneer jij jouw kaarten goed speelt kan het interessant uitpakken voor jou. Nogmaals, doe goed onderzoek met de juiste tools voor het vinden van winnende producten. Want op die manier zal het ook werkelijk een succes worden en kan je er misschien zelfs ook nog heel lang van blijven profiteren!

Reactie plaatsen