Amazon Japan: Feiten, tips, cijfers & verkopen op Amazon.co.jp
Amazon marketplaces

Amazon Japan: Feiten, tips, cijfers & verkopen op Amazon.co.jp

In dit artikel ga jij meer leren over Amazon Japan …wanneer jij van plan bent te gaan verkopen op Amazon.co.jp dan kan dit weleens heel goed van pas komen..

Amazon is het populairste e-commerceplatform in Japan en de derde grootste Amazon-markt, in termen van verkoopvolume, na de VS en Duitsland. Alleen al op basis van deze feiten biedt Amazon Japan een grote kans voor merken die internationaal willen uitbreiden. Bij het introduceren van jouw product aan Japanse consumenten is het echter natuurlijk wel uiterst belangrijk om de Japanse markt goed te snappen …want je kan er wel producten willen verkopen, maar wanneer daar geen vraag naar is op Amazon Japan zal je er weinig van verkopen.

Laten we eerst eens kijken naar een aantal aspecten omtrent Amazon.co.jp …en dan daarna kijken welke producten een grotere kans maken om te verkopen op Amazon Japan.

Voor veel merken, vooral die uit Noord-Amerika en Europa, biedt verkopen op Amazon Japan een welkom gevoel van vertrouwdheid terwijl ze proberen de zeer buitenlandse en even complexe Japanse e-commercemarkt te betreden.

Gezien zijn omvang en invloed is Amazon een van die zeldzame bedrijven die zich niet noodzakelijkerwijs hoeven te houden aan alle lokale regels rond webdesign, of zelfs zakelijke praktijken, in plaats daarvan hebben ze de neiging om de regels te bepalen en het tempo te dicteren, waar ze ook gaan. Niet veel bedrijven kunnen met deze aanpak wegkomen, zeker niet in Japan.

Wat dit betekent voor niet-Japanse merken die overwegen om op Amazon Japan te verkopen, is dat de algehele ervaring min of meer identiek moet zijn, ongeacht de landversie van Amazon die je gewend bent te gebruiken, waardoor Amazon een toegankelijke toegang tot de Japanse e-commercemarkt is.

Productlisting in het Japans

Afgezien van de overeenkomsten in het uiterlijk en het gevoel, ontkom je er nog steeds niet aan om je vermeldingen in het Japans te vertalen! Het is belangrijk dat alle content duidelijk is en vertaalt wordt naar Japans. En de kans is groot dat je hiervoor iemand zal moeten inhuren, gezien je waarschijnlijk niet bekend zal zijn met de Japanse taal.

Hoe kan je verkopen op Amazon.jp?

Amazon maakt het verkopers gemakkelijk accounts op verschillende markten te koppelen. Bovendien, wanneer je verkoopt op Amazon Japan, heb je geen rechtspersoon in Japan of een Japanse bankrekening nodig om aan de slag te gaan.

Door op Amazon Japan te verkopen, kan je problemen met de legitimiteit van jouw website of issues over jouw product in Japan onder het winkelende publiek wegnemen gezien ze bekend zullen zijn met het Amazon platform (en dat is een groot voordeel). Het genereuze retourbeleid van Amazon, dat nog steeds vrij ongebruikelijk is in Japan, is een andere reden waarom kopers misschien meer bereid zijn om een nieuw product op Amazon te kopen dan op jouw andere websites.

Verzending gaat veel sneller wanneer Fulfillment by Amazon (FBA) in Japan gebruikt in plaats van rechtstreeks vanuit het buitenland naar klanten te verzenden. Hoewel dit ook gepaard gaat met de nodige kosten en wellicht je marges kan beïnvloeden.

In tegenstelling tot wat je misschien hebt gezien of gehoord in de media …verwachten Japanse consumenten doorgaans niet dat producten de volgende dag worden geleverd. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je op voorraad zijnde producten, relatief “snel” verstuurd worden (zeker wanneer die zich ook in Japan bevinden) …anders zal het je betrouwbaarheid onder de Japanse consumenten niet ten goede komen. En krijg je natuurlijk ook te maken met de veranderingen in verkoop-metrics, waarvoor Amazon je niet zal belonen.

Verder is Japan natuurlijk een vrij grote afzetmarkt en concurrentie is intens op Amazon. De slogan "Alles van A tot Z" die ze gebruiken is volledig waar en deze hoeveelheid keuze kan overweldigend zijn voor consumenten in het licht van zoveel opties. Niet alleen dat, maar gezien de regels en normen van Amazon voor het presenteren van producten, kan het voor merken behoorlijk moeilijk zijn om zich te onderscheiden van de rest.

Wanneer je op Amazon Japan verkoopt, staan jouw producten altijd direct naast die van de concurrenten, en dat is precies wat Amazon wil, aangezien het haar missie is om "het meest klantgerichte bedrijf ter wereld te zijn". Met andere woorden, Amazon is er in de eerste plaats op uit om de klant tevreden te stellen, en wat is een betere manier dan online shoppers alles te laten zien wat er verkrijgbaar is en het hen gemakkelijk te maken om alternatieven op een gestandaardiseerde manier te vergelijken.

Aan het eind van de dag profiteert Amazon van elke verkoop, of het nu van jou is of van je concurrentie, dus het is een win-winsituatie voor Amazon en de consument …en voor jou wanneer alles op de correcte manier wordt uitgevoerd.

Mensen bezoeken Amazon niet alleen vanwege het vertrouwen of de waarde die ze krijgen van het Amazon Prime-lidmaatschap, mensen willen aankopen doen op Amazon omdat ze weten dat er deals te sluiten zijn.

Japanse consumenten verwachten over het algemeen dat de prijzen online goedkoper zullen zijn. Omdat de concurrentie zo hevig is, is het gemakkelijk om betrokken te raken bij prijzenoorlogen die uiteindelijk leiden tot een race naar de bodem tussen jou en andere “medeverkopers”. Vaker wel dan niet is de strijd om korting of uitverkoop aan te bieden op Amazon hoger dan wanneer je je product alleen via je eigen webshop zou aanbieden.

Verkopen op Amazon Japan brengt een aantal kosten met zich mee die in jouw marges kunnen snijden. Wanneer jij jouw product op Amazon’s marktplaats verkoopt, maar het zelf verzendt, betaal je een vergoeding aan Amazon voor elk verkocht item. Wanneer je er in plaats daarvan voor kiest om de eerder genoemde Fulfillment by Amazon (FBA) route te volgen, moet je ook de opslag- en verschillende verpakkingskosten van FBA toevoegen. Zorg er dus voor dat je alles goed uitrekent.

Wanneer je op Amazon Japan verkoopt, moet je niet alleen jouw productvermeldingen in het Japans vertalen, maar tevens optimaliseren. De Japanse taal is ongelooflijk contextueel, wat betekent dat machinevertalingen onbegrijpelijk gebrabbel zullen veroorzaken dat het vertrouwen van klanten in jouw merk tenietdoet. Daarom is het bij het omgaan met de Japanse taal belangrijk om iemand te hebben die de taal leest, schrijft en spreekt om deze taak uit te voeren (ga dus vooral niet zelf lopen rommelen, wanneer je de taal niet machtig bent).

Bovendien zorgt het simpelweg plaatsen van een vermelding op Amazon en het niet actief beheren en optimaliseren ervan naarmate de concurrentieomgeving verandert, voor mislukking. Net zoals bij elke zoekmachine, is SEO belangrijk om het meeste uit jouw Amazon-vermeldingen te halen. Zonder zowel de juiste vertalingen en optimalisatie is het hoogst onwaarschijnlijk dat jouw producten op Amazon Japan worden verkocht.

Het spreekt voor zich, maar elk land heeft zijn eigen regels en voorschriften die je moet volgen om jouw producten daar te verkopen. Bovendien zijn er in het geval van verkopen op Amazon in Japan specifieke categorieën van verboden producten die je ervan kunnen weerhouden jouw producten aan Japanse klanten te verkopen. Ondanks het belang van deze voorschriften voor niet-Japanse verkopers, zijn de Engelse vertalingen van de regels door Amazon Japan niet onfeilbaar en kan het nodig zijn om Japanssprekende specialisten te raadplegen om ervoor te zorgen dat alles duidelijk is.

Hoewel niet per se "verplicht", is Amazon in feite een zoekmachine. Dit betekent dat Amazon veel van dezelfde praktijken implementeert in vergelijking met andere zoekmachines, zoals Google, met betrekking tot hoe het zijn zoekresultaten weergeeft. Tegenwoordig zijn de eerste resultaten die gebruikers doorgaans boven de vouw zien, geen organische zoekresultaten, maar advertenties. Dit is een ongelooflijk belangrijk, maar vaak over het hoofd gezien aspect van succesvol verkopen op Amazon Japan, dat aanzienlijk kan bijdragen aan jouw kosten om zaken te doen op het platform.

In meer concurrerende categorieën zal je merken dat wat jij aanvankelijk dacht dat een kostenbesparende maatregel voor jouw merk zou zijn door te verkopen op Amazon Japan, in tegenstelling tot rechtstreekse verkoop aan Japanse consumenten via jouw eigen website, niet helemaal zo uitpakt omdat je nog steeds moet betalen voor Amazon-advertenties om verkoopdoelen te bereiken.

Qua cultuur is de Japanse natuurlijk wel anders dan die van anderen …en wat je bv. ziet is dat bepaalde producten er wel heel goed lopen. Met name bv. schoonmaakartikelen (wat je natuurlijk in alle culturen wel ziet) zijn producten die veel op Amazon Japan worden verkocht. Toch is het een aanrader, zeker voor de verkopen op Amazon Japan, te checken welke specifieke merken of producten er goed lopen op die website …want er zullen significant andere producten beter lopen dan bv. in Europa of de VS. Het is daarom zeker een aanrader hiervoor de juiste tools te gebruiken (zoals Jungle Scout) …om succesvol te verkopen via het Japanse platform.

Verkopen op Amazon Japan zal een groter uitdaging vormen op vele fronten …maar kan juist daardoor ook een voordeel zijn (omdat je wellicht een edge hebt die anderen niet hebben, maar ga er op een zorgvuldige wijze mee om en verdiep je zeker eerst in de markt voordat je in een opwelling begint met verkopen van niet te verkopen producten).

Reactie plaatsen