Amazon India: Feiten, tips, cijfers & verkopen op Amazon.in
Verkopen op Amazon India

Amazon India: Feiten, tips, cijfers & verkopen op Amazon.in

Amazon India is in juni 2013 van start gegaan. Het bedrijf lanceerde zijn website Amazon.in en biedt klanten een breed scala aan keuzes in boeken, films en televisieprogramma’s. Op de eerste dag van zijn activiteiten had Amazon India meer dan 10.000 bestellingen ontvangen.

Amazon India is een volledige dochteronderneming van de in de VS gevestigde e-commercegigant Amazon, Inc. Het moederbedrijf Amazon werd in 1994 opgericht door Jeff Bezos. En het bedrijf vond een groot potentieel in India en startte zijn activiteiten.

Amazon India biedt momenteel miljoenen producten op zijn platform en heeft miljoenen geregistreerde gebruikers. Amazon India biedt ook producten aan in verschillende categorieën, zoals mobiele telefoons, computers en accessoires, heren- en damesmode, boeken, sport en fitness, elektrische en elektronische artikelen, films, muziek, auto's, motorfietsen, babyproducten, speelgoed en kruidenierswaren. Amazon India heeft ook een Global Store, waar klanten rechtstreeks kunnen kopen bij verkopers in de Verenigde Staten. Amazon Prime is ook in India beschikbaar, dat gebruikers toegang geeft tot verschillende diensten, zoals streaming video, muziek, e-books en nieuwste aanbiedingen.

Over Amazon India

Met meer dan 300 miljoen actieve gebruikers is Amazon een toonaangevende online retailer over de hele wereld. Amazon staat aan de top in de VS wanneer het aankomt op apps voor mobiel winkelen.

Een ander interessant punt is dat sinds september 2018 meer dan 63 miljoen gebruikers Amazon-sites bezoeken via een mobiel apparaat en dat aantal blijft stijgen, wat Amazon razend populair maakt onder mobiele bezoekers.

Wanneer het op India aankomt, heeft Amazon meer dan 100 miljoen geregistreerde gebruikers. Dit aantal gebruikers in India zal naar verwachting groeien, dankzij Amazon’s investeringen in infrastructuur en het aangaan van partners met lokale handelaren, voor betere leveringen. Dit is de reden waarom Amazon de grootste concurrent is van de inlandse Indiase Flipkart, die meer dan 200 miljoen geregistreerde gebruikers heeft.

Amazon heeft een goede positie op de Indiase e-commercemarkt, maar is niet de enige. Het gaat nek aan nek met Flipkart, eigendom van Walmart.

Hoewel beide bedrijven vrijwel dezelfde ontdekkingsreis doormaken en beiden probeerden een groter deel van het Indiase marktaandeel te krijgen doet Flipkart het ook nog steeds uitstekend.

Aan de andere kant behaalt Amazon wel vaker een groter groeipercentage, wat aangeeft dat de trend in hun voordeel is.

Gemiddeld verkopen MKB’s (kleine en middelgrote bedrijven) in de VS meer dan 4.000 producten per minuut.

Meer dan de helft van de producten die wereldwijd in de Amazon-winkels worden verkocht, is afkomstig van het MKB. Dit toont het succes aan dat deze bedrijven behalen door met Amazon samen te werken.

Aan de andere kant verkoopt Amazon in India 150.000 bestellingen per dag via zijn supermarktkanaal Amazon Pantry.

Amazon heeft enorme concurrentie op de Indiase e-commercemarkt. Zijn concurrent JioMArt verkoopt dagelijks meer dan 250.000 producten, een andere concurrent van Amazon is BigBasket met meer dan 220.000 bestellingen per dag.

Maar hoe populair is Amazon in India dan?

Op dit moment levert Amazon India misschien een kleine bijdrage aan de totale omzet van Amazon, maar verwacht wordt dat het een belangrijke groeimotor zal worden voor de Amerikaanse e-commercegigant.

Amazon.in zou wel eens in de komende jaren mogelijk 15% tot 20% kunnen bijdragen aan de groei van Amazon.

Amazon pompt miljarden in Amazon India en probeert ook kleinere bedrijven te helpen en voor het Amazon platform te winnen om meer samenwerkingen aan te moedigen.

Amazon is een populaire bestemming voor research in India, maar ook wereldwijd.

 Indiase online shoppers geven er de voorkeur aan om het product te onderzoeken voordat ze een aankoop doen. Amazon is een populaire bestemming voor productontdekking.

En dat blijkt ook wel uit onderstaande cijfers:

• bijna 70% van de Indiase stedelijke actieve gebruikers heeft online onderzoek gedaan voordat ze producten kochten;
• meer dan 50% van de online onderzoekers heeft Amazon bezocht voor hun onderzoek;
• meer dan 80% van de nieuwe Amazon-shoppers geeft aan dat ze waarschijnlijk op lange termijn op Amazon zullen blijven winkelen;
• voorkeurscategorieën die deze kopers in de komende 6-8 maanden waarschijnlijk zullen kopen: kleding en mode, mobiel en accessoires, persoonlijke verzorging en schoonheid, huishouden en kruidenierswaren, huishoudelijke apparaten en decoratie en consumentenelektronica;
• 98% van de klanten koopt bijna elke dag op Amazon.
• 99% van de klanten koopt een paar keer per week op Amazon.

Amazon zet zich in om consumenten een consistent betrouwbare online winkelervaring te bieden. In zekere zin weten klanten precies waar ze aan beginnen.

Het vertrouwen dat Amazon bij zijn klanten heeft opgebouwd, is gebaseerd op consistente en transparante productervaringen.

Amazon Prime laat ook groeiende cijfers zien …en dat is ook niet zo gek, omdat het ook in andere landen vaak populair is en universeel voordelen biedt voor klanten die hier interesse in hebben.

Momenteel heeft Amazon Prime in India zo’n 10 miljoen+ gebruikers.

Verder blijven de inkomsten van Amazon India ook verder stijgen en krijgt het daarom meer dominantie.

Terwijl de wereldwijde e-commerce blijft groeien, stijgt de omzet van Amazon in een vergelijkbaar tempo.

De inkomsten van Amazon voor bv. het boekjaar 2020 stegen met 42%, terwijl de verliezen licht waren toegenomen en de uitgaven met 25% toenamen.

Volgens NASDAQ: AMZN bedroeg de omzet van het bedrijf in het vierde kwartaal van 2020 125,6 miljard dollar, een stijging van 44% op jaarbasis. Van de omzet van Amazon in het vierde kwartaal van 2020 bedraagt de nettowinst 7,2 miljard dollar, meer dan het dubbele van de cijfers van het voorgaande jaar.

En de kansen voor Amazon op nog meer groei, ook in India voor de komende jaren en toekomst zien er gunstig uit.

Amazon India is het grootste online smartphonekanaal met een marktaandeel van bijna 50%.

In 2020, met een marktaandeel van bijna 50%, kwam Amazon India naar voren in de vorm van het grootste online smartphonekanaal en ging het voor op zijn grootste rivaal Flipkart.

Van de top tien smartphonemodellen op Amazon waren er negen van Samsung en Xiaomi.

Samsung, Xiaomi en OnePus hebben de verzending voor Amazon verhoogd.

Amazon India laat dus veel potentie zien, er wordt daarom ook flink ingezet om die markt te veroveren en dat biedt ook kansen voor verkopers …wil jij verkopen op Amazon India? Dan is het zaak om je goed te verdiepen in de markt voor het identificeren van kansen. En zorg er dan ook voor dat je alles goed vertaalt en optimaliseert om er alles uit te halen.

Verkopen op Amazon.in

Want verkopen op Amazon kan in vergelijking met andere landen (waar bv. de Engelse taal kan worden gebruikt voor productvermeldingen) een grotere uitdaging vormen gezien je de taal waarschijnlijk niet spreekt …om nog maar niet eens over uitschrijven van content te praten wat je ook zal moeten doen voor het aanmaken van je productvermeldingen.

Het is dan ook verstandig om te zoeken naar mensen die de taal spreken en alle content voor jouw productvermeldingen op Amazon India perfect kunnen vertalen. Want zo is de kans vele malen groter dat je klanten in India bij je zullen kopen en ook begrijpen waar je product om draait.

Verder moet je natuurlijk ook kijken of jouw product wel goed zal aanslaan op Amazon India gezien er anders inkopen gedaan zal worden (naast alle universele producten vanzelfsprekend die normaal gesproken prima lopen), want wil je echt mooie aantallen weten te verkopen …dan zal je op de hoogte moeten zijn van de meest populaire (hot) items.

Wat je bv. ziet is dat insectensprays en bepaalde dingen om insecten te bestrijden veel worden verkocht op Amazon India, maar ook boeken en films van lokale helden …verder doen ook andere producten het goed zoals verschillende sport-gerelateerde producten.

Overigens wil het niet zeggen dat jouw private label producten daarom niet aan zullen slaan en kan je het beste hiervoor onderzoek doen met analyse-tools waarmee je verkoopvolumes kan zien van bepaalde producten. Want op die manier krijg je het inzicht dat nodig is om te bepalen of jouw product een winnend product zal zijn op Amazon India, of dat de kans op slagen minimaal zal worden en je dus beter een ander product kan targetten.

Verder moet je ook snappen dat het altijd extreem belangrijk is uitmuntend onderzoek te doen naar je producten, om ervoor te zorgen dat je een voldoende afzetmarkt hebt voor jouw producten en niet met voorraden blijft zitten …en helemaal wanneer je op redelijk vreemde markten (voor verschillende verkopers) gaat handelen, zal dit nog belangrijker zijn omdat er nog meer factoren komen kijken bij het succes ervan en jij natuurlijk geen flater wil slaan tijdens je verkopen op Amazon India.

Conclusie

Het kan dus interessant zijn om in een groeimarkt te verkopen. Want zo krijg je mogelijk kansen die op andere platformen al wat meer verzadigd zijn …en verkopen op India kan dus rendabel worden, waarbij het dan wel belangrijk is te weten hoe je dit gaat aanpakken. Verkopen op Amazon India is namelijk wel een veel grotere uitdaging dan andere platformen …en verkopers moeten hier dus absoluut rekening mee houden om er het allerbeste uit te halen, check daarom eerst eens hoe de markt in elkaar steekt om daarna te gaan starten.

Reactie plaatsen