Amazon Brazilië: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.com.br
Verkopen op Amazon Brazilie

Amazon Brazilië: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.com.br

Het mag er natuurlijk ook niet aan ontbreken een Amazon marktplaats in Zuid-Amerika te hebben, namelijk Amazon Brazilië. De “Latin” Amazon Marketplace is 2012 gelanceerd en proberen met veel voeten in de aarde succes te schrijven in het land van de zon en samba. Laten we eens kijken naar wat feiten en hoe jij ook kan starten met het beproeven van je geluk via Amazon.com.br!

Over Amazon Brazilië

De in Seattle gevestigde e-commerce gigant, verreweg de grootste in de VS, verbleekt in omvang voor de grootste Latijns-Amerikaanse spelers, aangezien Argentinië, Brazilië en Mexico het voortouw nemen in wereldwijd digitaal winkelen in 2020. 

Weinig industrieën in Latijns-Amerika groeiden in 2020 zo snel in vergelijking met e-commerce …de regio kende maar liefst bijna 39% toename in e-commerce in de detailhandel en claimde voor het eerst de nummer één plek wereldwijd, waardoor de “APAC” regio van de toppositie in afgelopen 10 jaar werd geslagen. Uit een ander recent onderzoek blijkt dat Latijns-Amerika de grootste groei liet zien in online verkochte goederen, met een stijging van 60% in 2020 …en ook in 2021 (en de toekomst) zal dat waarschijnlijk door blijven zetten. 

Waar past Amazon, verreweg de leidende e-commerce speler in de VS, tegen deze achtergrond van enorme Latijns-Amerikaanse groei in digitaal winkelen? Je zou verwachten dat de e-commerce-gigant met bijna de helft van het Amerikaanse marktaandeel in 2020 een aanzienlijk deel van de markt zou claimen, met name in Brazilië en meer in het algemeen heel Latijns-Amerika. Het verhaal is echter niet zo eenvoudig. 

Amazon heeft te maken met stevige concurrentie van grote en diepgewortelde regionale spelers zoals Mercado Libre (de grootste e-commerce site in Latijns-Amerika), Magazine Luiza (het grootste multi-channel retailplatform van Brazilië), Americanas / B2W , OLX en anderen. 

Een recent onderzoek over grensoverschrijdende e-commerce in Latijns-Amerika meldt alleen al de volgende maandelijkse bezoeken in Brazilië … 

Mercado Livre: bijna 270 miljoen
Americana's: bijna 120 miljoen
OLX: bijna 105 miljoen
Amazone: bijna 75 miljoen
Magazine Luiza: bijna 70 miljoen 

Wat betreft het totale marktaandeel in Latijns-Amerika is het zo dat Mercado Livre in 2020 bijna een kwart van alle e-commerce activiteiten opeiste met letterlijk om en nabij de 25%, Magazine Luiza behaalde bijna 7% …voor de eerste keer beter dan B2W net onder de 7% claimde, terwijl het bedrijf vorig jaar acquisities opvoerde. 

In 2019 veroverde Amazon tussen de 3 en 3,5% van het marktaandeel in Latijns-Amerika. 

Waarom zo'n relatief klein aantal? Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat Amazon een beetje laat is om zich te concentreren op de grootste Latijns-Amerikaanse economieën en om te navigeren door de uitdagende zakelijke omgeving van Brazilië. 

De cijfers zijn belangrijk, maar ze geven geen volledig beeld. Denk eens aan de grote operationele uitdagingen waarmee alle e-commerce spelers in Brazilië worden geconfronteerd …een enorme op contanten gebaseerde economie, beperkte internettoegang, de noodzaak om verschillende betalingsopties te implementeren, leveringslogistiek in een enorme geografische locatie met de grootste stad van Amerika ( São Paulo ) en mobiele e-commerce om er maar een paar te noemen. 

Amazon heeft zeker aanzienlijke vooruitgang geboekt op deze gebieden sinds het in 2012 de Braziliaanse markt betrad, maar laten we eens kijken naar slechts één voorbeeld van hoe een gevestigde lokale speler een strategisch voordeel in logistiek benut. 

Magazine Luiza (Magalu) , opgericht in 1957, begon met een kleine winkelketen. Fast-forward naar 2020, en zijn fysieke aanwezigheid in heel Brazilië speelt een grote rol in zijn vermogen om de goederen letterlijk te leveren. 

Magalu heeft een mix van online en fysieke aanwezigheid. Dankzij meer dan 1.300 winkels hebben ze gemakkelijk toegang tot alle uithoeken van het land …dus, in Brazilië, met weinig infrastructuur en met zeer moeilijke toegangspunten, hebben ze een zeer geavanceerde logistiek die essentieel is om een goede online verkoopservice te bieden (en hiermee dus een redelijk sterke marktpositie in het land wat een voordeel biedt om serieus te concurreren). 

Het is niet wijs of juist om aan te nemen dat Amazon op zijn e-commerce lauweren rust terwijl het zijn aanwezigheid in Brazilië blijft uitbouwen. 

Brazilië is namelijk uiterst divers en dynamisch …en de prestaties van Amazon Brazilië gaan de goede kant op, verder moet je ook snappen dat Amazon niet van vandaag op morgen de markt hoeft te veroveren (ze hebben namelijk op alle fronten een lange termijnvisie en breiden steeds verder uit, soms snel soms wat minder snel). 

Laten we eens kijken naar een paar feitjes na de lancering van Amazon Brazilië: 

• 2012 - Amazon Brazil lanceert met eBooks en Amazon Kindle e-readers;
• 2017 - Amazon lanceert winkels met verkooppartners in meerdere categorieën waaronder boeken, elektronica, huishoudelijke artikelen en keukenartikelen, apparaten, kantoorbenodigdheden, mode en sport;
• 2019 - Amazon opent fulfilmentcentra in Cajamar-SP en Cabo de Santo Agostinho-PE, introductie van Prime (het snelst groeiende Prime-programma om klanten in alle regio's in Brazilië te bedienen);
• 2020 - Amazon voegt vier nieuwe fulfilmentcentra toe in Cajamar-SP, District Federal, Nova Santa Rita-RS en Betim-MG, verhoogt het aantal steden met levering binnen twee dagen voor Prime-leden van 120 naar meer dan 600 en groeit, lanceert Amazon FBA (Fulfillment by Amazon), lanceert Amazon Delivery Service Partners, introduceert zeven nieuwe Amazon-apparaten, produceert “Alles of Niets” …het eerste Braziliaanse Prime Video-original, voegt 10 miljoen nummers toe aan Amazon Music voor een totaal van 70 miljoen beschikbare titels …kortom, er gebeurt dus wel degelijk een heleboel met Amazon Brazilië;
• En ook in 2021 en daarna staat er nog veel op de planning.

Verkopen op Amazon.com.br

Maar hoe kan je er nou van profiteren, wanneer je wil gaan verkopen op Amazon Brazilië? En waar moet je op letten? Wat wil je gaan verkopen op de Braziliaanse Amazon Marketplace

Het zijn vragen die je met nauwkeurigheid moet beantwoorden, voordat je ook echt daadwerkelijk van plan bent te gaan verkopen op de marktplaats. 

Om te beginnen zal je natuurlijk over een geldige Amazon account moeten beschikken, en dan met name een Amazon Unified Account …zodat je naast bv. op de Amerikaanse Amazon Marketplace ook via Amazon Brazilië kan verkopen omdat die met elkaar gekoppeld zullen zijn en je zodoende gebruik maakt van de verschillende marktplaatsen die Amazon te bieden heeft. 

Verder moet je natuurlijk ook goed weten dat Amazon Brazilië wellicht een anders consumentengedrag laat zien dan andere marktplaatsen. Uiteraard zijn er veel producten die overeenkomstig op alle Amazon marktplaatsen goed lopen …maar er bestaan natuurlijk ook cultuurverschillen, klimaat en andere wensen (eisen) die een rol kunnen spelen in hoe klanten aankopen doen (en wat ze bv. wel of niet via Amazon Brazilië kopen). 

Hiervoor moet je gedegen onderzoek doen …giswerk zit er helaas niet bij. Want je kan natuurlijk een schatting maken, of wellicht denken dat je geweldig idee hebt maar de enige manier om het echt te valideren is te kijken of jouw producten ook echt rendabel op de Braziliaanse markt kan worden gezet …en dat kan je het beste doen door winnende producten te vinden (hot items), waarvoor je onder meer tools zoals die van Jungle Scout kan gebruiken. 

We raden je aan dit zeker te doen …ga je namelijk in een Zuid-Amerikaans land producten verkopen zal het aankoopgedrag mogelijk nog groter verschillen dan bv. wanneer je begint via Amazon Nederland en dan gaat uitbreiden in Europa (of zelfs Amerika) …hoewel daar natuurlijk ook al grote verschillen kunnen zitten in de populariteit van bepaalde producten. 

Zorg er dan ook voor dat je dit proces van productresearch niet overslaat, want hier gaan met name veel nieuwe verkopers mee de boot in. En wij willen jou daar graag van behoeden door je eigenlijk te vertellen dat “winnende” producten (en helemaal bij internationaal gaan via Amazon) uiterst belangrijk is …we leggen dat bv. ook helemaal uit in onze Amazon Cursus, en praten er ook veel over omdat we je liever zien slagen (zonder dat je hierbij de beginnersfouten hoeft te maken en dus een flitsende start zal hebben met je productlanceringen). 

En vergis je dus niet, want Brazilië heeft een hele dikke 200 miljoen inwoners waarvan een groot deel van fysiek winkelen houdt …maar daarbij zeker online producten aanschaft wat het een geweldige kans maakt voor nieuwe verkopers met goede productideeën. Hoewel Amazon veel concurrentie kent in met Amazon.com.br is het wel zo dat er alles aan wordt gedaan de internetgigant ook daar een succes te laten worden. Wanneer jij gewapend met die prognose voldoende onderzoek doet naar winnende producten, en die vervolgens lanceert, zal je dus concurrenten voor zijn en een sterkere marktpositie weten te winnen en waarschijnlijk ook meer verkopen. Nogmaals, doe wel altijd goed onderzoek om flaters te voorkomen.

Conclusie

Amazon Brazilië biedt zeker kansen voor externe verkopers die er hun geluk willen beproeven ondanks dat er een gevestigde orde in het land aanwezig is die een sterk marktaandeel heeft en niet zomaar zal wijken voor de internetreus. Toch zal groei (ook al is het mondjesmaat op dit moment) naarmate de tijd vordert wel stijgen …en kan jij daar dus nog redelijk vroegtijdig van profiteren. Met een gigantische afzetmarkt liggen er dus meer dan genoeg kansen om winst te maken …succes!

Reactie plaatsen