Amazon Australië: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.com.au
Verkopen op Amazon Australie

Amazon Australië: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.com.au

Naast het succes van Amazon.com bestaat er ook sinds 2017 een Amazon Australië (Amazon.com.au), en wellicht zie je kansen om je producten te verplaatsen naar “down under” zodat je kan profiteren van die (relatief) nieuwe + opkomend markt aldaar. Laten we eens kijken naar deze Amazon Marketplace. En ontdek of jij wil gaan verkopen op Amazon Australië.

Over Amazon Australië

Want Amazon Australië is op dit moment een van de snelst groeiende markten van het miljardenbedrijf. De Australische afgezant van Amazon bestaat inmiddels een paar jaar en is serieus op weg om de concurrentie in het land af te troeven. Hierdoor ontstaan er natuurlijk ook weer kansen voor nieuwe verkopers …omdat de groeimarkt bestaat uit Engelsprekende consumenten (waardoor je makkelijker en sneller je productvermeldingen kan maken, en dus sneller kan acteren).

Amazon.com.au ging live op 4 december 2017, met meer dan 2.000 externe verkopers binnen 24 uur, blijkt uit verschillende bronnen hierover en dat is natuurlijk al best een prestatie voor een startend platform (zelfs van Amazon). Een maand later was dat aantal gegroeid tot meer dan 5.000, met gemiddeld 55 nieuwe verkopers per dag.

De groei van Amazon Australia nam het volgende jaar echt een vlucht, met een omzet van bijna 300 miljoen dollar in 2018 , een uitschieter vanaf ruim 17 miljoen dollar het jaar ervoor …dat is een significante stijging van 1500%!

Tegenwoordig hebben bijna 14.000 verkopers producten te koop, maar het lijkt erop dat Australische consumenten hun interesse in de online winkel verliezen.

Terwijl de site in december bijna 15 miljoen bezoekers trok, op basis van verschillende gegevens omtrent bezoekersaantallen, daalde het maandelijkse verkeer in april tot 10 miljoen. En ter vergelijking …eBay Australia, de marktleider in het land van de kangoeroes, had die maand ruim 75 miljoen bezoekers (en dat is natuurlijk vele malen meer dan Amazon).

Bovendien hebben, ondanks dat de gemiddelde verkoper acht producten te koop aanbiedt, slechts ruim 4.000 van hen ten minste één feedbackbeoordeling ontvangen sinds de lancering van de site, en slechts bijna 2.500 ontvingen er één per maand, wat een ruwe indicatie geeft van het aantal actieve verkopers.

In een poging om meer handelaren en kopers aan te trekken, introduceerde ze daarom ook het welbekende Fulfillment by Amazon (FBA) …zodat verkopers hierdoor gestimuleerd raken gebruik te maken van die Amazon dienst en een verbeterde klantervaring kunnen bieden aan consumenten die via het platform shoppen.

De service biedt handelaren de mogelijkheid om hun producten naar het fulfilmentcentrum van het bedrijf in Melbourne te verzenden en Amazon te betalen om de bestellingen van klanten rechtstreeks op te slaan, te verzamelen, in te pakken en af te leveren, en om retourzendingen af te handelen. Ondertussen kunnen kopers profiteren van snelle, gratis levering op door Amazon uitgevoerde bestellingen van meer dan AUD $ 49.

En je ziet inderdaad wel een stijging in het aantal verkopers die daarna daadwerkelijk ook Amazon FBA gebruiken om hun producten bij de klanten te krijgen.

Toen Amazon Australië plannen aankondigde om FBA in het land uit te rollen, onthulde het ook dat zijn Prime-abonnementsservice medio 2018 zou worden gelanceerd …waarschijnlijk op tijd voor het jaarlijkse Prime Day-evenement van de e-tailer, dat elk jaar rond juli plaatsvindt.

Amazon heeft wereldwijd meer dan 100 miljoen Prime-leden en de service omvat exclusieve kortingen en gratis versnelde verzending van miljoenen items, evenals onbeperkte muziek- en videostreaming.

Dat gezegd hebbende, heeft eBay Amazon tot op het bot verslagen en de aankondiging gemaakt eBay Plus medio juni in Australië te lanceren. Het programma, dat momenteel alleen in Duitsland beschikbaar is, biedt Australische shoppers gratis levering en retournering van miljoenen artikelen voor AUD $ 49 per jaar.

Hoewel het niet precies specificeert hoe snel de verzending zal zijn en geen enkele vorm van streamingdiensten zal bevatten, is het nog steeds een aanzienlijk goedkopere optie dan Prime. Er is nog geen woord gerept over hoeveel dit laatste Australische consumenten zal kosten, hoewel jaarlijkse abonnementen £ 79 in het VK en USD $ 119 in de VS zijn.

EBay Plus-leden krijgen ook toegang tot speciale aanbiedingen en kortingen, evenals dubbele Flybuy-punten (het grootste loyaliteitsprogramma van Australië) op alle eBay Plus-aankopen.

En verder is er nog een belangrijk punt om te weten, voor wanneer je al bv. verkoopt in Australië via eBay, want Australië-verkopers mogen dan niet Amazon FBA gebruiken.

EBay is heeft een hekel aan het opgeven van haar marktdominantie in het land aan Amazon Australië. Niet lang nadat Amazon.com.au FBA lanceerde, verbood eBay stilletjes zijn Australische verkopers om de service te gebruiken om bestellingen uit te voeren.

Volgens het onlangs herziene beleid van de marktplaats: "Je mag geen externe provider gebruiken om namens jou eBay-bestellingen uit te voeren, wanneer de derde partij een andere verkoper of marktplaats is, zoals Amazon. Dit omvat derden die direct of indirect eigendom zijn van een andere detailhandelaar of marktplaats; en de bestelling wordt uitgevoerd vanuit Australië.”

Het is belangrijk te vermelden dat soortgelijke beperkingen niet bestaan op de Amerikaanse of Britse sites van eBay.

Ondanks de trage start is Amazon Australia de afgelopen tijd dus wel enorm gegroeid en we denken dat die stijging alleen nog maar zal voortzetten …het biedt je dus kansen om er jouw geluk te beproeven, mits je het op de juiste manier aanpakt.

Om nog maar te zwijgen over dat het de snelst groeiende marktplaats van Amazon is in verhouding tot zijn omvang, met tot nu toe meer nieuwe verkopers dan Japan, Mexico, Brazilië en China (wat mogelijk ook met de lage drempel omtrent taal te maken heeft gezien de meesten natuurlijk de Engelse taal machtig zijn en hiermee een voordeel hebben).

En eBay laat Amazon’s matige debuut zeker niet toe om het een vals gevoel van veiligheid te geven, wat erop wijst dat het alleen maar een kwestie is van wanneer, niet of, de e-commercegigant het land zal kraken.

Aan het eind van de dag zal de Australische e-commercemarkt tussen 2021 en 2022 groeien naar zo’n 15 miljard dollar. Slimme verkopers doen er dus verstandig aan om nu de markt te betreden.

Door te verkopen op Amazon Australia kan je een vliegende start maken bij het opbouwen van je reputatie en ranking met een uitzonderlijke klantenservice en een intelligente feedbackstrategie voordat de markt onvermijdelijk drukker wordt.

Verkopen op Amazon.com.au

Amazon biedt zijn FBA-diensten sinds 2018 dus aan in Australië. Destijds had het slechts één fulfilmentcentrum in Dandenong South, Melbourne. Tegenwoordig exploiteert het zes centra om zijn snelgroeiende FBA-activiteiten in het hele land te ondersteunen.

Wat zijn nou de echt grote voordelen van verkopen op Amazon Australië?

De e-commerce-industrie is de afgelopen jaren enorm gegroeid in Australië. Meer dan 60.000 bedrijven verkopen nu online en dragen jaarlijks meer dan 30 miljard dollar bij aan de nationale economie. Maar hoe populair is Amazon in Australië?

Amazon genereert 3% van de totale online verkoop in Australië. Dat is een hele prestatie wanneer je bedenkt hoe het bedrijf slechts enkele jaren geleden aan zijn oceaan-reis begon. En uit verwachtingen blijkt dat Amazon Australië in 2023 weleens zou kunnen stijgen naar een omzet van ruim 4 miljard dollar.

Dit is het perfecte moment om lid te worden en deel uit te maken van de ontluikende Amazon AU-verkopersgemeenschap. Alle indicatoren lijken in de goede richting te wijzen. Ze hebben hun uitbreidingsplannen al geïntensiveerd, vooral in het kader van het FBA-programma, om van Amazon de leidende online marktplaats van het land te maken. Wanneer je vandaag een digitale etalage opzet, vergroot je jouw kansen om morgen een grote verkoper te worden.

Andere voordelen van verkopen op Amazon FBA in Australië zijn:

Lage concurrentiestrijd

 Vergeleken met andere Amazon-markten bevindt de Australische markt zich nog in de primitieve jaren. Je zult niet veel verkopers vinden die strijden om de topposities binnen een bepaalde niche. Het is veel gemakkelijker om jouw merk op te bouwen met minder concurrentie via Amazon Australië.

Productlanceringen met een laag budget

 Aangezien de concurrentie laag is, hoef je geen groot budget te hebben om een product in Australië te lanceren. Je kan beginnen met een relatief kleine investering …een luxe voor verkopers in de VS, Japan, het VK of andere gevestigde Amazon-marktplaatsen.

Een hogere ROI

 Hoewel het een goede 2-3 jaar kan duren voordat je jouw investering terugverdient wanneer jij verkoopt op Amazon US of UK, is de ROI veel hoger in het geval van Amazon AU. Jij kan jouw initiële investering in slechts 6-7 maanden terugverdienen met een goed uitgevoerde lancerings- en rankingstrategie.

Vrij Lenig beleid

 Amazon erkent dat het meer verkopers moet aantrekken wanneer het de grootste online marktplaats in Australië wil worden. Daarom heeft het een soepelere benadering aangenomen met verkopers, in die zin dat het niet noodzakelijkerwijs jouw account opschort of de vermelding bestraft, zelfs wanneer jij een aantal beleidspunten zal.

Dit betekent natuurlijk niet dat je vastgestelde grenzen kunt of moet overschrijden. Het betekent alleen dat Amazon niet zo streng is wanneer je het vergelijkt met de Amerikaanse of Britse markt.

Geen Amazon-dominantie

 Op de markten van de VS en het VK zijn er tal van productcategorieën met Amazon zelf die hierin de bestverkopende partij vormt. Dit maakt het bijna onmogelijk om te concurreren met Amazon op prijs. Gelukkig is Amazon Australia in de nabije toekomst vrij van dergelijke uitdagingen, en dat geeft meer kansen uitzonderlijk te scoren voor nieuwe externe verkopers die Amazon Australië willen bestormen met hun producten.

Conclusie

Doe goed onderzoek of jij winnende producten kan bieden voor je Australische klanten die op Amazon hun aankopen doen …het biedt zeker voldoende kansen, helemaal wanneer je Amazon Australië leert te veroveren met bestsellers en de harten van de “Aussies” weet te winnen!

Reactie plaatsen