Hier vind je alle informatie die je nodig hebt over alle verschillende Amazon marketplaces wereldwijd! Iedere Amazon marketplace heeft natuurlijk gedeelde overeenkomsten, maar waarin verschillen de Amazon marketplaces daadwerkelijk van elkaar? Je gaat het allemaal lezen in deze artikelen, veel leesplezier!
Artikelen in Amazon marketplaces
Iedereen weet dat Amazon wereldwijd enorm groot en bekend is, verder boren ze ook steeds nieuwe markten aan …zodat externe verkopers kunnen verkopen op Amazon in het buitenland. En via deze marktplaatsen biedt Amazon meer dan honderden miljoenen producten aan die klanten via het platform kunnen bestellen en dat biedt natuurlijk enorme kansen voor derde partijen die met goede productideeën internationale marktplaatsen bestormen. Je hebt te maken met een al “winkelend” publiek en bezoekers staan al klaar om te kopen …echter, verkopen op Amazon kan dus op verschillende binnenlandse en buitenlandse marktplaatsen. Welke hiervan zijn voor jou interessant? Om die vraag te beantwoorden moet je eerste weten in welke landen je op Amazon kan verkopen, dat de ene Amazon Marketplace de andere niet is, welke voordelen en nadelen er zijn, welke producten je zal verkopen en ook algemene tips moeten ontdekken die je verkopen zullen boosten. In dit artikel gaan we die zaken behandelen. Laten we eerst kijken naar de (huidige) Amazon marktplaatsen die er zijn. Amazon's wereldwijde marktplaatsen:
• Verenigde Staten
• Canada
• Mexico
• Verenigd Koninkrijk
• Duitsland
• Frankrijk
• Italië
• Spanje
• Japan
• Singapore
• Verenigde Arabische Emiraten
• Brazilië
• Australië
• India
• Nederland
• Saoedi-Arabië
• Turkije
• Zweden
• Polen (nieuw in 2021)
Amazon had ook een marktplaats in China …sinds juli 2019 is het echter niet meer operationeel en de vraag blijft nog open wanneer en of dit weer zal plaatsvinden.
Hoe verkoop je op de internationale marktplaatsen van Amazon?
Met uitzondering van enkele van de marktplaatsen van Amazon, kunnen shoppers die bij een van hun online winkels aankomen, verschillende goederen vinden en kopen …van elektronische boeken tot keukengerei en overige apparaten. Zodra een aankoop is gedaan, verzendt Amazon het product naar de consument via hun fulfilmentnetwerk. Hoewel Amazon veel van hun eigen producten verkoopt (bijv. de Echo en Kindle), wordt het merendeel van wat op de site beschikbaar is, verkocht door eigen leveranciers of door externe leveranciers. Bij first-party sellers koopt Amazon de producten in de groothandel bij de leverancier en verkoopt deze door. Externe leveranciers hebben daarentegen twee verkoopmethoden om te verkopen op Amazon. Verkopers die Amazon FBA (Fulfillment By Amazon) gebruiken, slaan hun producten op in de fulfilmentcentra van Amazon en vermelden hun items op het Amazon-platform. Wanneer er een verkoop plaatsvindt zal Amazon het product (of anders een vol winkelmandje) verzamelen, verpakken en versturen naar de klant namens de verkoper. Verkopers die Amazon FBM (Fulfillment By Merchant) gebruiken, vermelden hun producten op Amazon, maar slaan hun eigen producten op en verzenden ze zelf wanneer er een verkoop plaatsvindt.
Wat hebben alle Amazon-marktplaatsen gemeen?
Uit een onderzoek onder duizenden Amazon verkopers blijkt dat hoewel veel van de wereldwijde markten enkele opvallende verschillen hebben, er ook enkele verrassende overeenkomsten zijn tussen de verschillende Amazon Marketplaces …laten we hieronder eens kijken naar wat uitkomsten.
De meeste Amazon verkopers zijn gloednieuw op hun respectieve marktplaats
Bijna 55% van alle ondervraagde verkopers heeft voor een periode van twee jaar of minder verkocht op Amazon. Vooral de Saoedi Arabische markt dat steeds meer internet ondernemers verkopen op Amazon: meer dan 90% van de respondenten verkoopt voor twee jaar of korter. Japan heeft daarentegen het hoogste percentage ervaren verkopers. bijna 18% zei dat ze al vijf jaar of langer verkopen.
Amazon FBA is de geprefereerde methode om wereldwijd te verkopen
Meer dan 90% van de respondenten, ongeacht de markt waarin ze verkopen, gebruikt Amazon FBA.
Private label is het meest populaire bedrijfsmodel
Bijna alle verkopers op alle markten (65% of hoger) geven de voorkeur aan het private label bedrijfsmodel boven alle andere. (Private label is een methode voor het vervaardigen en “re-branden” van bestaande producten voor verkoop op Amazon).
Home & Kitchen is de meest populaire Amazon-categorie om in te verkopen
Zo’n 39% van alle ondervraagde Amazon verkopers verkoopt producten in de categorie “Home & Kitchen” van Amazon, ongeacht op welke Amazon Marketplace ze in de wereld verkopen. Alleen Turkije speelt in op deze trend, aangezien schoonheid en persoonlijke verzorging een even populaire categorie is om te verkopen.
Verkopers op alle marktplaatsen richten zich op het vinden van producten en het optimaliseren van advertenties in 2021
Ongeveer 59% van de respondenten op alle marktplaatsen laten weten dat ze zich richten op het optimaliseren van hun productvermeldingen bij verkopen op Amazon in 2021. En bijna 70% van de respondenten geven daarbij aan dat ze zich richten op het vinden van (winstgevende) producten om te verkopen.
Het vinden van een product om te verkopen is de grootste uitdaging waarmee alle Amazon-verkopers worden geconfronteerd, ongeacht de markt
Op alle marktplaatsen zei meer dan 50% van de respondenten dat hun grootste uitdaging het vinden van die winnende producten is om op Amazon te verkopen. De op een na grootste uitdaging die verkopers meldden, was het krijgen van ondersteuning van Amazon of het omgaan met Amazon gerelateerde veranderingen.
Lijst van alle Amazon Marketplaces
En die lijst staat in op volgorde van populariteit onder verkopers …sommige zullen je wellicht verbazen en anderen kunnen vanzelfsprekend overkomen.
Amazon Noord-Amerika
Amazon VS (Noord-Amerika) is een “Amazon Unified Account” dat de Verenigde Staten, Canada en Mexico bestrijkt. Amazon Verenigde Staten (amazon.com) Verkeer: 3 miljard Taal: Engels De eerste Amazon Marketplace, ofwel Amazon in de Verenigde Staten, is het populairste Amazon domein in termen van zowel verkeer en populariteit onder verkopers. Van alle ondervraagde verkopers vertelt bijna 80% dat ze verkopen op de Amerikaanse marktplaats van Amazon. En meer dan 50% van de verkopers die op amazon.com verkopen, woont in de VS.
Amazon Canada (amazon.ca)
Verkeer: 230 miljoen Taal: Engels Canada is de op een na populairste marktplaats, na de VS. Het grootste deel van de verkopers van Amazon Canada komt uit de VS (ruim 39%), waarbij Canadezen slechts 30% van de amazon.ca verkopers vertegenwoordigen. Van degenen die begonnen met verkopen op Amazon middels de Canadese markt, begon 20% met minder dan 500 dollar. Canada heeft het op een na grootste percentage ervaren verkopers die 5 jaar of langer verkopen in vergelijking met andere markten.
Amazon Mexico (amazon.com.mx)
Verkeer: 90 miljoen Taal: Spaans Van alle ondervraagde verkopers verkoopt ongeveer 10% op de marktplaats Amazon Mexico. Verkopers op deze Amazon Marketplace zien gemiddeld een hogere maandelijkse omzet dan verkopers in de VS. In feite ziet een dikke 35% van de verkopers op amazon.com.mx elke maand een omzet van 10,000 dollar of meer. Omgekeerd ziet slechts 30% van de Amerikaanse verkopers een maandelijkse omzet van 10,000 dollar of meer.
Amazon Europa
Amazon Europe is wederom een Amazon Unified Account dat onder meer het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje omvat. Dit type account bedient 28 landen in Europa. Hoewel Amazon Nederland (ooit een platform voor alleen digitale e-boeken) geen deel uitmaakt van de Amazon Unified Account, is het wel een full-service Amazon Marketplace.
Amazon VK (amazon.co.uk)
Verkeer: 570 miljoen Taal: Engels Amazon Verenigd Koninkrijk is de derde meest populaire Amazon Marketplace om te verkopen, na de Verenigde Staten en Canada. Toch heeft het minder dan een kwart van de verkopers die amazon.com heeft en minder verkeer dan de Duitse markt. Ongeveer 39% van de verkopers op de Britse markt komt uit het VK. Amerikaanse verkopers zijn goed voor bijna 15% van de amazon.co.uk-verkopers, en 10% komt uit China.
Amazon Duitsland (amazon.de)
Verkeer: 599 miljoen Taal: Duits Wat het verkeer betreft, staat Duitsland op de tweede plaats na de VS in zin van de drukste marktplaats van Amazon. Britse verkopers vormen het grootste deel van de verkopers die op de Duitse markt verkopen (23%), gevolgd door Amerikanen (9%) en Chinese verkopers (bijna 20%). Duitsers vertegenwoordigen slechts 10% van de amazon.de verkopers.
Amazon Frankrijk (amazon.fr)
Verkeer: 270 miljoen Taal: Frans Net zoals in Duitsland komt de grootste groep verkopers op de Franse markt uit het VK (23%). Er zijn echter meer Chinese verkopers op de Franse markt (17%) dan Amerikaanse verkopers (9%). Slechts 10% van de verkopers op amazon.fr komt uit Frankrijk.
Amazon Italië (amazon.it)
Verkeer: 250 miljoen Taal: Italiaans Verkopers in het VK vertegenwoordigen bijna 25% van de verkopers op de Italiaanse markt, gevolgd door verkopers uit Spanje (9%).
Amazon Spanje (amazon.es)
Verkeer: 198 miljoen Taal: Spaans Vóór de introductie van Amazon Nederland had Amazon Spanje de minste hoeveelheid verkeer van alle Europese markten.
Amazon Nederland (amazon.nl)
Verkeer: 32,5 miljoen Taal: Nederlands Amazon Nederland werd op 10 maart 2020 een full-size Amazon Marketplace. Voorheen verkocht Amazon Nederland alleen e-boeken, en verkopen op Amazon is sindsdien enorm uitgebreid.
Amazon Zweden (amazon.se)
Verkeer: 10 miljoen Taal: Zweeds Vanaf 28 oktober 2020 is Amazon Zweden de nieuwste full-size Amazon Marketplace die door Amazon wordt aangeboden, en de zevende in Europa.
Amazon Polen (amazon.pl)
Verkeer: onbekend vanaf de lanceringsdatum van 2 maart 2021 Taal: Pools Amazon Polen werd gelanceerd op dinsdag 2 maart 2021 en is de grootste lancering tot nu toe van Amazon, met meer dan 70.000 verkopers uit landen over de hele wereld. Er is nu nog geen Amazon Prime lidmaatschap beschikbaar, maar je kunt van Amazon verwachten dat het mettertijd Prime en andere services introduceert om klanten aan te trekken.
Overige marktplaatsen
En dan zijn er nog de overige Amazon marktplaatsen die zich over de rest van de wereld bevinden …je kan ze hieronder checken.
Amazon Japan (amazon.co.jp)
Verkeer: 650 miljoen Taal: Japans Chinese verkopers domineren in Japan en vertegenwoordigen 39% van de verkopers daar. Dat wordt gevolgd door Amerikaanse verkopers, die goed zijn voor 20%.
Amazon Singapore (amazon.sg)
Verkeer: 7 miljoen Taal: Engels Van de verkopers op de marktplaats in Singapore, komt 10% uit de Verenigde Staten die verkopen op Amazon. 18% van de verkopers op amazon.sg komt uit China.
Amazon Verenigde Arabische Emiraten (amazon.ae)
Verkeer: 21 miljoen Taal: Engels De marktplaats in de VAE begon in 2019 na de aankoop van de Arabische online marktplaats “Souq” door Amazon. Het grootste deel van de verkopers in de VAE komt uit de VAE (30%). 18% komt uit China.
Amazon Brazilië (amazon.com.br)
Verkeer: 115 miljoen Taal: Portugees 9% van de Braziliaanse verkopers komt uit Brazilië. In tegenstelling tot de andere marktplaatsen die de voorkeur geven aan het private label bedrijfsmodel, geven verkopers op de Braziliaanse markt de voorkeur aan groothandel en handgemaakt.
Amazon Australië (amazon.com.au)
Verkeer: 39 miljoen Taal: Engels Amazon Australia werd volledig gelanceerd in 2017 en heeft een brede mix van verkopers uit verschillende landen. En je kan hier de opsplitsing zien hiervan: 17% van de verkopers van Amazon Australia is Amerikaans, bijna 30% is Chinees en 20% is Australisch.
Amazon India (amazon.in)
Verkeer: 295 miljoen Taal: Engels Wat het verkeer betreft, is India de vierde grootste wereldmarktplaats. Het heeft echter een van de laagste verkopersaantallen van alle marktplaatsen: slechts 5% van de verkopers zegt dat ze verkopen op de Indiase markt. 79% van de verkopers op deze markt bevindt zich ook in India.
Amazon Saoedi-Arabië (amazon.sa)
Verkeer: 5 miljoen Taal: Arabisch De Amazon Marketplace van Saudi-Arabië is gelanceerd op 17 juni 2020. Het is moeilijk om te weten hoeveel impact de aanwezigheid van Amazon zal hebben op e-commerce in Saudi-Arabië …maar er is zeker een trend op te merken, zoals dat ook in veel andere landen het geval blijkt.
Hoe je kan beginnen met verkopen op andere marktplaatsen
Gelukkig biedt Amazon een uitgebreide “Global Selling Guide” die zowel ervaren en nieuwe verkopers kan helpen om te beginnen met verkopen op buitenlandse markten. De wereldwijde verkoopgids van Amazon omvat:
• Alle marktplaatsen waar externe verkopers hun producten kunnen verkopen
• Product overwegingen
• Overwegingen voor taalondersteuning
• Strategieën voor toegang tot de markt
• Belastingen en regelgeving
• Hoe je een Amazon-account instelt in een ander land
• Betalingen en hoe ze werken
• Productvermeldingen maken
Wanneer moet je beginnen met verkopen op andere marktplaatsen?
Op basis van het land waarin je jezelf bevindt en waar jij al verkoopt, zijn dit de strategieën die we aanbevelen bij verkopen op Amazon:
• Blijf bij de VS wanneer je al in de VS verkoopt.
• Indien je in de EU verkoopt, probeer dan in de VS te verkopen.
• Wanneer je in een ander land verkoopt, breidt dan uit naar de VS of de EU.
Welke verschillen zijn er tussen de belangrijkste Amazon Marketplaces?
Vraag een Amazon verkoper naar hun lange-termijndoelen, en 9 van de 10 keer vertellen ze je over alle plannen om hun merk internationaal te maken. Voor veel verkopers blijft dit doel echter vaker een droom dan dat het werkelijkheid wordt gezien er steeds meer een-dag-verkopers bijkomen die eventjes snel willen scoren en degenen die wel iets willen opbouwen voor de langere termijn vaak de kennis en kunde niet hebben ….of niet bereid zijn dit te leren en ontdekken om uiteindelijk echt die langere termijn resultaten neer te zetten met hun eigen Amazon business, terwijl het natuurlijk wel goed mogelijk is zolang je maar weet hoe alles werkt omtrent verkopen op Amazon want dat is echt het geheim achter succes! We vinden het even snel scoren ook vaak jammer, want het harde werk en het geld dat je hebt gestoken in product sourcing en promoten van je product voor één marktplaats, vertegenwoordigt een waardevol bezit dat nauwelijks of niet wordt gebruikt om nu ook echt internationaal door te breken. Indien je serieus overweegt een andere wereldwijde Amazon Marketplace te willen veroveren, is de eerste stap om er een te kiezen. Dit is wat je moet weten over de meest voorkomende internationale Amazon-marktplaatsen, zodat je kan ontdekken welke voor jou het beste is om jouw tanden in te zetten en de lucratieve wereld van grensoverschrijdende handel te betreden.
Amazon.com (Verenigde Staten)
De kans is groot dat wanneer je dit leest, je al verkoopt via de Amerikaanse versie van Amazon. Het is de originele Amazon Marketplace, en nog steeds de meest lucratieve manier om te verkopen op Amazon. En de grootte qua markt is enorm met meer dan 300 miljoen actieve gebruikers, en nu Amazon FBA de behoefte aan je eigen logistieke opzet wegneemt, is er nooit minder een belemmering geweest voor gewone mensen om een voet tussen de deur te krijgen van 's werelds grootste online winkeleconomie. Het valt niet te ontkennen dat .com de meest concurrerende markt is, maar het is ook verreweg de grootste, dus zelfs een klein stukje van zo'n enorme taart zal die moeite waard zijn om te verkopen om Amazon in de VS.
Voordelen:
• Je hebt een enorme afzetmarkt van kopers (consumenten)
• Amazon FBA maakt het gemakkelijk om een “nationale” verkoper te worden.
• Gratis verzending bij bestellingen vanaf 35 dollar.
Nadelen:
• Zeer concurrerend in de meeste categorieën.
• Maak een “Auto Campaign” aan met een laag CPC-bod en een laag dag-budget om met het platform te experimenteren.
• Testen met meer zoektypen en verbeterde functies naarmate je meer zelfvertrouwen krijgt.
Welke verkopers zouden hierop moeten verkopen? Amazon.com is een geweldig startpunt voor iedereen die nieuw is bij Amazon of voor verkopers die succes hebben gehad met hun merk in andere landen en marktplaatsen willen gebruiken om een groter publiek te bereiken.
Amazon.co.uk (Verenigd Koninkrijk)
De tweede keus van de meeste .com verkopers voor marktplaatsen is het goede oude Verenigd Koninkrijk. Natuurlijk, hoewel de markt aanzienlijk kleiner is dan die van haar oudere zus aan de overkant van de oceaan, is haar jaarlijkse omzet van 12 miljard weliswaar behoorlijk groot te noemen. Een vergelijkbare culturele basis, vergelijkbaar winkelgedrag en een Engels sprekende bevolking maken verkopen aan de Britten een aantrekkelijk voorstel voor verkopers die hun internationale aanwezigheid willen vergroten. Het goede nieuws hier is dat je geen technische SEO-expert hoeft te zijn om jouw producten een voorsprong te geven op Amazon, er zijn tal van eenvoudige stappen die je kan nemen om ervoor te zorgen dat jouw productvermeldingen zijn geoptimaliseerd voor het A9-algoritme van Amazon. om jouw producten te vinden en aan te bieden voor zoekopdrachten van klanten.
Voordelen:
• Indien het werkt op .com, zal het waarschijnlijk ook werken op .co.uk
• Goed instappunt voor Europese verkoop
• Engels sprekende bevolking
• Iets minder concurrerend dan .com
Nadelen:
• Toch nog redelijk wat concurrerend, veel gevestigde verkopers
Welke verkopers zouden hierop moeten verkopen? Amerikaanse verkopers die op zoek zijn naar een andere marktplaats of iedereen die op zoek is naar een lanceerplatform naar Europa, zou amazon.co.uk moeten overwegen.
Amazon.de (Duitsland)
Wanneer er iets is waard Duitsers meer van houden dan pretzels ter grootte van je gezicht, dan is het geld uitgeven via Amazon. In feite is Duitsland de op een na grootste Amazon Marketplace na de VS met maar liefst 15,9 miljard aan jaarlijkse inkomsten. Ondanks dat amazon.de een markt heeft die een dikke 31% groter is dan het VK, zijn de ongeveer 50.000 verkopers 18% minder dan de 59.000 verkopers die momenteel op amazon.co.uk staan. Meer verkopen, minder concurrentie, het is een goed idee …dus waarom kiezen zoveel meer verkopers ervoor om in het VK te verkopen? We kunnen het waarschijnlijk toewijzen aan een bezorgdheid over de taalbarrière, en misschien zijn er 9.000 verkopers die niet weten dat je op amazon.de in het Engels productvermeldingen kan maken hoewel in de Duitste taal producten vermelden natuurlijk ook pluspunten heeft, of hoe gemakkelijk en betaalbaar het is om jouw vermeldingen voor bv. voor laatstgenoemde optie te laten vertalen. Met de verhouding tussen publiekgrootte en het aantal verkopers, plus de aanhoudende omzetgroei in amazon.de, zouden verkopers hun lippen moeten likken meer dan alleen voor liefhebbers van Duitse lekkernijen …en ook een moeten kijken hoe ze lucratievere winsten kunnen maken door te verkopen op Amazon in het land van onze oosterburen.
Voordelen:
• Grootste Europese markt
• Veel Engelssprekenden
• Minder concurrentie
• Gunstige fiscale voorwaarden
Nadelen:
• Je zal misschien wat hulp nodig hebben van Duitse sprekers
Welke verkopers zouden hierop moeten verkopen? Verkopers in concurrerende categorieën, verkopers die voet aan de grond willen krijgen in Europa of verkopers die wat meer tijd kunnen investeren in het optimaliseren van vermeldingen voor een vreemde taal.
Amazon.cn (China)
Een van de meest voorkomende fouten die verkopers maken bij het afwegen van hun opties om wereldwijd te gaan, is het overdrijven van de mogelijkheid om op Amazon in China te verkopen: veel te vaak kloppen de perceptie en de realiteit gewoon niet. Verkopen in China is moeilijk, en zelfs enkele van 's werelds meest succesvolle merken hebben het geprobeerd en vervolgens gefaald. Westerse merken onderschatten hoe weinig ze begrijpen van de Chinese cultuur en hoeveel deze per regio verschilt, en om succes te verwachten waar zoveel anderen hebben gefaald, is wishful thinking. Ten eerste gaat de hoeveelheid inspanning die nodig is om op Amazon in China te verkopen veel verder dan elke andere Amazon Marketplace. Je moet je bedrijf registreren in China, amazon.cn is niet gekoppeld aan verkoperscentra van andere landen en in tegenstelling tot bv. Duitsland heb je veel moeite om je weg te vinden naar Amazon China zonder de taal te spreken. Ten tweede zijn de Chinese consumenten opgesplitst in twee kampen: de groeiende middenklasse en welvarend met een besteedbaar inkomen die graag populaire buitenlandse merken kopen en bereid zijn daar een hogere “dollar” voor te betalen, of de huishoudens met een laag inkomen (die de overgrote meerderheid zijn van de bevolking) die een minimaal besteedbaar inkomen hebben en winkelen op basis van prijs. Om in China te kunnen concurreren, moet je daarom ofwel producten verkopen op Amazon die dezelfde fabrikanten onderbieden waar je ze vandaan haalt (wat feitelijk praktisch onmogelijk is) of je merk zo opbouwen dat het net zo herkenbaar is vergelijkbaar met bv. Nike of een andere bekend merk (dat is nog minder waarschijnlijk) om de rijken aan te spreken.
Voordelen:
• Opkomende markt
• Betaalt premium voor luxe merkartikelen
Nadelen:
• Niet goed voor “reguliere” producten
• Strenge wettelijke voorwaarden
• Moeilijk om succesvol te zijn
Welke verkopers zouden hierop moeten verkopen? Voornamelijk bekende merken of verkopers met de mogelijkheid om die concurrerend te leveren aan de Chinese markt met reeds bestaande merkherkenning en vraag naar het merk.
Amazon.com.au (Australië)
In het jaar 1999 opende eBay voor het eerst haar virtuele deuren met ook gelijk enorm succes in het land van de kangoeroes. Een 18 jaar later werd het de tijd voor Amazon …ook in Australië werd het al vrij rap een succes en begon het platform te groeien, tot de grootte die Amazon vandaag heeft in het e-commerce landschap. Internationale verkopers met weinig tot geen blootstelling aan het land waar strings aan je voeten worden gedragen en toiletwater op de verkeerde manier ronddraait, vragen zich misschien af “zou ik wel op Amazon Australië moeten gaan verkopen?”. Laten we je kansen daarom evalueren. Australië is een relatief klein land met slechts 24 miljoen inwoners, maar wat het bijzonder uniek maakt voor e-commerce, is de schaarse geografie. Met een relatief kleine populatie verspreid over een landmassa van meer dan 30 keer die van het VK, zal Amazon zeker voor een unieke reeks uitdagingen komen te staan die zijn het Amazon FBA bedrijfsmodel te repliceren wanneer de gemiddelde afstand tussen hoofdsteden meer dan 1.000 km (620 mijl) is. Aan de positieve kant wordt het retail-landschap van Australië traditioneel gekenmerkt door hoge verkoopmarges, bijna ondoordringbare toetredingsdrempels en lage concurrentieniveaus dankzij een systeem van “duopolies” en “grote” spelers in bijna elk consumentensegment. Voeg dit toe aan een online winkelervaring die het meest vergelijkbaar is met die in Noord-Amerika in het begin van de jaren 2000, en het is veilig om te zeggen dat e-commerce in Australië rijp is voor een grote opschudding. Hoe onvoorspelbaar een Amazon-lancering ook kan zijn, er zijn veel van de juiste ingrediënten om amazon.com.au jouw aandacht waard te maken, vooral gezien het voordeel van de “first mover” om jouw producten vroeg op de lijst te krijgen.
Voordelen:
• Nieuwe marktplaats, kans om binnen te komen via lage drempels
• Engels sprekende bevolking
• Een bevolking die gewend is hoge “winstmarges” te betalen op goederen
• Nabijheid van Aziatische aanvoerregio's
Nadelen:
• Kleine populatie
• Moeilijke geografie voor logistiek
Welke verkopers zouden hierop moeten verkopen? Verkopers die in Australië zijn gevestigd, strategische verkopers die het meeste uit de gelegenheid kunnen halen om het eerste binnen te komen met product-rangschikkingen, verkopers die op zoek zijn naar een andere Engels sprekende marktplaats.
Amazon.ca (Canada)
Het kan zijn dat de Canadezen te beleefd zijn om te stoppen met kopen bij hun lokale fysieke winkels, maar om welke reden dan ook heeft e-commerce iets langer nodig gehad om op te stijgen dan hun buren in het zuiden. Ondanks dat ze dus nog een flinke inhaalslag te maken hebben, zijn er eindelijk tekenen van leven voor online verkoop en amazon.ca biedt nog steeds een eerlijke kans, vooral voor verkopers die al actief zijn in de VS. Het meest aantrekkelijke aan naar het noorden gaan wanneer je al een .com-verkopersaccount hebt, is het gemak. Je kan het vanzelfspreken testen door .ca in te schakelen middels jouw centrale verkopersaccount en kan jouw Amazon FBA producten laten verkopen op Amazon Canada, maar verzenden vanuit de VS. Wanneer alles vervolgens goed gaat, kan je jouw bestellingen verdubbelen en producten naar Canadese fulfilmentcentra gaan verzenden of jouw eigen logistieke basis in het land opzetten. Ondanks dat het een kleinere markt is, is het ook een minder concurrerende markt, dus voor de strategische Amazon verkoper zal je het een stuk gemakkelijker vinden om producten met succes te rangschikken en op de markt te brengen.
Voordelen:
• Gemakkelijk om te beginnen met verkopen vanaf een .com-account
• Engels sprekende bevolking
• Weinig concurrentie
Nadelen:
• E-commerce moet wellicht nog een beetje meer op gang komen
• Je klanten zullen doorgaans minder uitgeven dan op andere marktplaatsen
Welke verkopers zouden hierop moeten verkopen? Verkopers op .com die de wateren van internationale verkoop willen testen zonder meer te investeren in logistiek, strategische verkopers die producten met succes kunnen optimaliseren en vermarkten.
Amazon.com.mx (Mexico)
Net zoals Canada is amazon.com.mx een vrije trap voor iedereen die al in de Verenigde Staten verkoopt en het is eenvoudig in te stellen. Aangezien slechts eek kleine 15% van de bevolking Engels spreekt, is het een waardevolle investering om iemand in te schakelen die jouw vermeldingen kan vertalen, wanneer dat alles in de weg staat om jouw merk uit te breiden naar de hele Noord-Amerikaanse regio.
Voordelen:
• Gemakkelijk om te beginnen met verkopen vanaf een .com-account
• Weinig concurrentie
Nadelen:
• Niet-Engelssprekende bevolking
• Verschillende winkelgedragingen
Welke verkopers zouden hierop moeten verkopen? Verkopers die aanwezig willen zijn in de hele Noord-Amerikaanse regio en die al verkopen in de VS en Canada.
Amazon.jp (Japan)
Voor de meeste verkopers is het waarschijnlijk het beste om deze in de hand te houden totdat je de Engelstalige regio's onder de knie hebt, maar de kans die amazon.jp biedt, valt zeker niet te ontkennen. Indien je hart erop zit om de Aziatische markt te betreden, zouden we Japan zeker vóór China adviseren. Er is iets minder administratieve rompslomp en ondanks de taalbarrière verschilt de consumentencultuur niet zo veel van de VS of het VK om te voorkomen dat je een succesvol product repliceert.
Voordelen:
• Japanse klanten zullen meer betalen voor producten van hoge kwaliteit
• Minder “kaping” van private label vermeldingen
• Minder concurrentie, groot publiek
Nadelen:
• Wederom niet Engels sprekende bevolking
• Verschillende winkelgedragingen
Welke verkopers zouden hierop moeten verkopen? Doorgewinterde verkopers die de tijd en de bewezen strategie hebben die nodig zijn om succesvol te zijn in deze regio. Ok …we hebben je nu laten zien welke verschillende Amazon marktplaatsen er zijn gepaard met wat kenmerken …hun voordelen en nadelen en kan daaruit opmaken welke wellicht interessant genoeg voor je zijn om producten via te verkopen …laten we nu ook eens kijken naar wat universele tips voor verkopen op Amazon die je doorgaans op alle Amazon Marketplaces kan toepassen zodat je nog meer succes kan realiseren.
Verkopen op Amazon: 10 tips voor alle marktplaatsen!
We gaan je hieronder ook universele tips geven voor verkopen op Amazon in 2021 en natuurlijk ook “beyond”. Amazon blijft de meest dominante markt die er is. Met een paar honderd miljoenen gebruikers en een hele dikke 100 miljoen Amazon Prime leden, zijn er tal van mogelijkheden om te ontdekken of je een verkoper bent die daar slim gebruik van wil maken en cijfers te zien stijgen. Met een paar verbeteringen of kleine wijzigingen binnen jouw bedrijf, is het gemakkelijker dan ooit om te profiteren van het Amazon-klantenbestand. Hieronder vind je 10 bewezen tips die je helpen bij verkopen op Amazon nog meer winst te kunnen maken.
1. Verbeter je productafbeeldingen
Het insluiten van lifestyle-afbeeldingen op de witte achtergrond is een must wanneer je jouw producten met succes op Amazon wilt verkopen. We weten allemaal hoe groot de impact van afbeeldingen is op de koopbeslissingen van mensen en hoe cruciaal hun rol is bij het behalen van succes op Amazon. Het is technisch gezien de “haak” die mensen naar jouw producten trekt. Een productafbeelding van hoge kwaliteit kan jouw conversies uit de zoekresultaten maken of kraken. Houd er rekening mee dat Amazon bepaalde afbeeldingsvereisten heeft waaraan je jezelf moet houden. De manier waarop jij jouw product binnen die vereisten presenteert, maakt echter het verschil. Potentiële kopers zijn op zoek naar duidelijk zichtbare foto's in hoge resolutie, dus dat is stap één. Wil je echter dat je product en je foto's opvallen, dan heb je voldoende diversiteit nodig. Het product tegen een effen witte achtergrond is vereist voor jouw hoofdafbeelding. Om op te vallen, moet je meer doen voor jouw resterende afbeeldingsvakken. Voorbeeld: volgens de richtlijnen van Amazon voor productfotografie, mag de primaire afbeelding van je artikel enkel op een witte achtergrond geplaatst worden. Geen afbeeldingen, illustraties, promostickers of gerelateerde goederen. Hoewel lifestyle-foto's een realistischer beeld van het product geven en mensen inspireren om actie te ondernemen, is het technisch gezien een overtreding. Probeer ten minste drie lifestyle-foto's te maken die verschillende functies en toepassingen van jouw product laten zien. Mensen willen zich graag kunnen voorstellen dat ze jouw product gebruiken, maar hebben soms een beetje creativiteit nodig. Bovendien is het een geweldige kans om een minder bekend gebruik van jouw product te laten zien, en wil je ook alle hoeken van een product laten zien. Met opties voor het stimuleren van productvermeldingen, zoals 360-graden afbeeldingen , is het eenvoudiger dan ooit. Indien jouw budget het toelaat, huur dan een productfotograaf in die gespecialiseerd is in het soort producten dat jij verkoopt, zodat je er nog meer uit kan halen om de kansen op hogere conversies te doen laten toenemen voor je productvermeldingen op de gekozen Amazon Marketplace. Onthoud dat deze afbeeldingen in feite een soort van “etalage” zijn en dat dit jouw eerste kans is om een potentiële koper binnen te halen.
2. Vertel een verhaal met jouw productbeschrijvingen
Leg uit hoe jouw potentiële kopers hun leven kunnen verbeteren met jouw product. Wanneer jij productvermeldingen op Amazon bekijkt, zie je ook gemakkelijk overeenkomsten, vooral in de manier waarop productbeschrijvingen worden gepresenteerd. Ze zijn meestal geschreven om iemand te overtuigen om te kopen en ervoor te kiezen om de beste functies en specificaties van het product op te sommen, allemaal in één lange alinea. Indien jij je wilt onderscheiden van de concurrentie, moet je een nieuwe aanpak kiezen. Maak jouw productdetailpagina op een manier die kopers meer urgente en bepalende redenen geeft om jouw product te kopen dan die van jouw concurrent. Geef duidelijke voorbeelden van hoe het product kan worden gebruikt om hun leven te verbeteren of een probleem op te lossen. Concentreer je op de voordelen en niet op de functies. Voorbeeld: het personaliseren van jouw productbeschrijvingen zou je ook moeten helpen de aandacht van de koper te trekken voor de producten die je op Amazon verkoopt. Een geweldige manier om dit verhaal te kunnen vertellen, is via “Amazon A+ Content”. Hoewel dit alleen beschikbaar is voor merk-geregistreerde (check ook eens wat “Amazon Brand Registry” betekent) verkopers, is het een geweldige kans om het verhaal van jouw product te vertellen.
3. Gebruik jouw backend-zoektermen correct
Het toevoegen van backend-zoekwoorden is een andere effectieve manier om jouw zichtbaarheid op Amazon te verbeteren en verkopen op Amazon wellicht nog net weer even iets rendabeler te maken. Jouw producttitel, opsommingstekens en beschrijving moeten jouw belangrijkste zoekwoorden voor jouw product bevatten. Je kan echter meer zoekwoorden toevoegen aan de “backend search terms”. Vermijd “fillers” zoals "a", "by" of "for", aangezien ze je niet zullen helpen. Herhaal bovendien geen woorden, ook niet wanneer het een “key phrase” is. Voorbeeld: in plaats van “blue shirt, yellow shirt, red shirt” kan je beter “blue shirt yellow red” gebruiken in dit aangegeven voorbeeld. Vermijd ook komma's! Ze tellen mee voor jouw limiet van 250 tekens. Je kan natuurlijk ook verschillende handige tools gebruiken die kunnen helpen bij het creëren van die zoekwoorden.
4. Implementeer een flexibele prijsstrategie
Prijsstelling is een van de belangrijkste factoren om zowel de verkoop en de zichtbaarheid te vergroten, waardoor een flexibele prijsstrategie een must-have is. Het lijdt geen twijfel dat prijsstelling een belangrijke factor is om concurrerend te worden en te blijven op de Amazon Marketplace. Het soort Amazon-verkooptechniek dat je kiest, zal zeker afhangen van de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt. Je kan kiezen voor een handmatige, op regels gebaseerde of algoritmische strategie. Handmatige prijs-herzieningsstrategieën spreken voor zich. Je zal de prijs handmatig wijzigen via Amazon Seller Central tijdens het verkopen op Amazon. Dit soort prijsbepaling is het meest effectief voor verkopers die een paar producten te verkopen hebben, gezien de tijd die het kost om elk product handmatig opnieuw te prijzen en dus vrij makkelijk het overzicht kan houden. Op “regels” gebaseerd her-prijzen verandert de prijs na reactie op de concurrenten van een verkoper. Er zijn een aantal vooraf gedefinieerde regels die kunnen worden toegepast, allemaal met het uiteindelijk doel de laagste prijs te hebben. Deze prijs-herzieningsmethode wordt door velen beschouwd in de zin van een methode waarmee je de meest concurrerende prijs zal krijgen. Algoritmische prijs-herzieningen stellen verkopers in staat een ideale prijs vast te stellen door computeralgoritmen toe te passen op basis van alle bekende marktomstandigheden. Bij dit type prijs-herziening wordt een verscheidenheid aan statistieken onderzocht die van invloed zijn op de kansen van de verkoper om de “Amazon Buy Box” te winnen. Een van de belangrijkste voordelen van algoritmische prijsstelling is dat deze niet bevooroordeeld is zoals mensen, en feitelijk gebaseerd is op real-time gegevens. Het punt van een flexibele prijsstrategie toepassen, is dat je jezelf snel kan aanpassen om op de langere termijn concurrerend te blijven.
5. De kracht van 99 centen
Je kan ook eens experimenteren met prijzen die niet eindigen op “.99” centen. Er zijn talloze onderzoeken naar de invloed van cijfers en prijzen op de beslissingen van consumenten een product te kopen. Het is niet uniek om producten te zien die worden vermeld voor $ 39,99 of $ 19,99. Hoewel er niets mis is met dergelijke prijzen, is het een oude truc die klanten natuurlijk al lang en breed herkennen. En brengt hen ertoe te denken dat de prijs een dollar lager is dan hij in werkelijkheid is. Het gebruik van deze versleten strategie kan klanten de indruk geven dat je hen voor de gek probeert te houden. Heb je ooit een autocommercial gezien die zegt: "Je kan nu deze geweldige auto kopen voor minder dan $ 80,000,- dollar" met een verkoopprijs van $ 79.999 dollar? En diezelfde logica is hierop feitelijk ook van toepassing. Het loont om anders te zijn wanneer jij op Amazon verkoopt. Probeer, om je van het peloton te scheiden, en dus ook te experimenteren met aantrekkelijke prijzen die niet eindigen op ".99" maar iets heel anders wat klanten niet verwachten. Het is een wonder wat een kleine wijziging zal doen.
6. Genereer meer verkeer met geweldige inhoud
Door jouw producten op meerdere verkoopkanalen te presenteren of door gebruik te maken van de kracht van sociale media, kan je meer bezoekers naar jouw prachtige Amazon productvermelding leiden. Ik weet zeker dat je de zin “Content is king” weleens gezien of gehoord hebt. Geweldige inhoud kan enorme hoeveelheden verkeer naar jouw productpagina leiden. Wanneer je dat nog niet hebt gedaan, kan je het beste beginnen met het opbouwen van een eigen (commerciële) website of het samenstellen van sociale mediakanalen, want beide kunnen je helpen meer verkeer te genereren naar jouw Amazon productvermelding en dus ook verkopen te boosten. Van daaruit heb je eindeloze creatieve mogelijkheden om je producten te presenteren. En die kanalen zijn ook geweldige manieren om een publiek van loyale klanten op te bouwen. Het doel van deze inhoud zou moeten zijn om ze door de “marketingtrechter” (ook wel de zogeheten verkooptrechter) te leiden. Je begint met enig besef en aandacht. Pas anneerw ze klaar zijn om te kopen, moet jij een klant naar jouw Amazon productvermelding zien te leiden. Terwijl je dit verkeer verfijnt en klanten die klaar zijn voor aankoop naar je Amazon productvermelding stuurt, zal het helpen om je producten voor meer ogen te positioneren, aangezien een boost in de verkoop ook je organische positie op Amazon zal verbeteren.
7. Maak gebruik van de kracht van Instagram
Spring op de Instagram-kar en gebruik stories, videoadvertenties, wat dan ook …dit is weer een geweldige manier om in 2021 succesvol te zijn op Amazon. Hoewel velen Facebook beschouwen het beste sociale mediakanaal te zijn is er toch ook een duidelijke shift op te merken. In de loop der jaren is dit platform voor het delen van afbeeldingen de perfecte plek geworden voor e-commercebedrijven om de aandacht van hun ideale klanten te trekken. Het gebruik van je Instagram-feed en de functie Instagram Story is een goede manier om je producten onder de aandacht te brengen bij de klantsegmenten die ze waarschijnlijk zullen kopen. Wanneer je een Amazon FBA verkopersaccount hebt, kan je een promotiecode voor sociale media maken die je kunt gebruiken om verkeer dat klaar is voor aankopen naar een Amazon-bestemmingspagina te leiden. Ga gewoon naar het gedeelte “Promoties” waar je het correct kunt instellen. Op deze bestemmingspagina worden alleen jouw artikelen weergegeven, waardoor jij een grotere kans hebt om een verkoop binnen te halen. Ten slotte zijn Instagram-advertenties een geweldige optie. Je kan verhaal-advertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties maken ... de lijst is behoorlijk lang. Aangezien jij jouw advertenties target op samengestelde doelgroepen op basis van interesses en gedragsanalyses, hebben ze een hoger conversiepercentage wanneer de advertentie tot klikken leidt.
8. Profiteer van influencer-marketing
Je kan ook eens andere innovatieve manieren vinden bv. influencers je producten laten aanprijzen via hun “following”. Influencer-marketing is in opkomst sinds het bewezen is dat het bedrijven een enorme boost geeft met onmiddellijke blootstelling aan een betrokken publiek. Het ontwikkelen van een loyale aanhang is lastig en zal meestal via goede content, en nog een aantal sterke marketingstrategieën groeien …en het is allicht het proberen waard ook eens naar influencers te kijken voor groei. Stel je voor wat sociaal bewijs en positieve recensies (hetzelfde geldt voor Amazon reviews) voor jouw bedrijf kunnen betekenen, wanneer de persoon die een recensie achterlaat iemand is die veel mensen al vertrouwen. Jij hoeft slechts één persoon te vragen om zich in te kopen voor jouw product en merk, waarna er meerdere klanten mogelijk volgen. Neem contact op met influencers in jouw niche en vraag hen of ze bereid zijn om bv. een demo of een video-unboxing te doen en dit te promoten bij hun volgers. Het is een tactiek die een beetje prijzig kan worden, afhankelijk van de snelheid en het bereik van de influencer. Sommigen zijn misschien bereid om kostenloos reclame te maken, zolang ze het product maar gratis krijgen.
9. Vraag Amazon-experts om je verder te helpen
Het is geen geheim dat het runnen van een e-commercebedrijf veel werk vereist. Verschillende aspecten van het bedrijf vereisen bepaalde expertise die je niet bij één persoon zult vinden. Het goede nieuws is dat freelancemarkten vol zitten met groot talent …ga wel met de juiste Amazon expert in zee die je kan vertrouwen en ook betrouwbaar is en waarmee je een vruchtbare samenwerking kan aangaan voor de langere termijn en ook goed is in zijn of haar vak aangaande de Amazon Marketplace.
10. Je kan ook een Amazon cursus volgen ….
Indien je er voldoende tijd voor hebt, kan je ook zelf een Amazon cursus volgen (“give a man a fish and you feed him for a day, teach a man to fish and you feed him for a lifetime”) …het geldt natuurlijk ook voor alle dames.
Welke Amazon marktplaatsen ga jij veroveren?
Je ziet dat er aardig wat bij verkopen op Amazon komt kijken en nog veel meer bij het kijken naar andere (buitenlandse) marktplaatsen …en kan dus maar beter uitstekend voorbereid aan de slag gaan om je kansen te vergroten op Amazon Marketplaces.