Is Amazon FBA nog steeds de moeite waard?
Is Amazon FBA nog steeds de moeite waard?
21 november 2022 

Is Amazon FBA nog steeds de moeite waard?

Nu het jaar ten einde loopt, vragen veel mensen zich af of Amazon FBA in 2023 en daarna nog steeds de moeite waard is. In één woord: ja. Maar laten we eerst uitleggen waarom.

De inkomsten van Amazon waren in 2021 $469 miljard,  tegen $386 miljard in 2020 - en bijna een kwart (22%) van die inkomsten zal worden aangedreven door handelaren van derden! 89% van die derde-partij handelaren maakt gebruik van Fulfillment by Amazon (FBA) om hun Amazon bedrijf te exploiteren.

Terwijl de concurrentie op Amazon en andere e-commerce platforms is toegenomen, is ook de vraag naar online kopen toegenomen - 63% van de klanten begint hun zoektocht naar producten op Amazon.

In dit artikel laten we zien waarom verkopen op Amazon FBA in 2023 nog steeds de moeite waard is.

Hoeveel verdienen Amazon-verkopers?

Elke nieuwe verkoper vraagt zich af: "Hoeveel kan ik verdienen met verkopen op Amazon?" Laten we eens kijken naar enkele statistieken over hoeveel de huidige Amazon FBA-handelaren verdienen.

Laten we eens kijken naar enkele maandelijkse verkoopcijfers:

50% van de Amazon verkopers verdient maandelijks tussen de $1.000 en $25.000.

13% van de Amazon-verkopers verdient tussen de $25.000-$250.000 per maand.

22% van de verkopers verdient elke maand minder dan $500.

Veel detailhandelaren zijn de laatste tijd begonnen met het aanbieden van artikelen op Amazon, en met de kracht van Amazons toeleveringsketen en enorme klantenbestand vinden ze de eerste tekenen van succes.

Zeker, de omzetcijfers zijn indrukwekkend, maar hoe zit het met de winst?

Ik ben me ervan bewust. Omzet alleen geeft niet het complete beeld van een bedrijf weer. Je kunt 1 miljoen dollar omzet hebben en toch geld verliezen als je uitgaven dat bedrag overschrijden.

Amazon-verkopers hebben betere winstmarges dan andere traditionele bedrijven zoals stenen winkels.

Meer dan 10% winstmarges worden behaald door 65% van de Amazon handelaren.

32% van de Amazon-verkopers heeft een winstmarge van minstens 20%.

14% van de Amazon verkopers heeft meer dan $100.000 aan levenslange winst verdiend.

Niet slecht, als je bedenkt dat veel nieuwe verkopers hun bedrijf beginnen als bijverdienste!

Deze cijfers zijn positief, maar het is belangrijk op te merken dat 8% nog niet winstgevend is, en nog eens 8% weet niet zeker of ze ooit lucratief zullen zijn. 

De voor- en nadelen van verkopen op Amazon

FBA is een uitstekende bedrijfsstrategie waarmee iedereen, ongeacht e-commerce expertise, een online winkel kan beginnen en artikelen kan aanbieden aan miljoenen potentiële kopers. Maar zoals met alles zijn er ook bepaalde nadelen. Laten we kort enkele van de voor- en nadelen van verkopen op Amazon doornemen.

de-voor-en-nadelen-van-verkopen-op-amazon-2
Voordelen

  • Toegang tot het toegewijde klantenbestand van Amazon: Amazon.com ontvangt elke maand ongeveer 3 miljard bezoekers en heeft wereldwijd meer dan 300 miljoen Prime-leden. Je kunt als bescheiden eenmansbedrijfje dingen aanbieden op een website die dagelijks miljoenen views krijgt.
  • Als je FBA gebruikt, zorgt Amazon voor de logistiek: Als je het FBA-programma van Amazon gebruikt, verzend je je product naar de fulfillment centers van Amazon, waar ze de opslag, de orderverwerking en zelfs de klantenservice voor je afhandelen.
  • Prime verzending: Als verkopers FBA gebruiken om hun bestellingen te vervullen, verdienen hun artikelen de Prime badge en hebben ze toegang tot het enorme Prime klantenbestand van Amazon, dat uitsluitend bij Prime verkopers bestelt.

Nadelen

  • Opslagkosten: Als je FBA gebruikt, moet je opslagkosten betalen omdat je producten worden opgeslagen in een Amazon fulfillment center. Er zijn twee soorten opslagkosten: maandelijks en langdurig. Door te leren hoe je je voorraad goed beheert, kun je prijzige opslagkosten vermijden.
  • FBA vergoedingen: Amazon moet je een vergoeding in rekening brengen om je artikelen op te slaan, te selecteren, te verpakken en te verzenden. FBA-kosten worden bepaald door de grootte en het gewicht van je goederen. FBA-vergoedingen en verwijzingskosten zijn meestal 30-40% van je productprijs.
  • Klanten kunnen artikelen gemakkelijk retourneren: Vanwege het liberale retourbeleid van Amazon kunnen bepaalde verkopers last hebben van hoge retourpercentages op hun producten. Hoewel dat handig is voor kopers, is het lastig voor verkopers.

Is het te moeilijk om op Amazon te verkopen?

Hoewel de concurrentie de laatste jaren is toegenomen, kan verkopen op Amazon nog steeds gunstig zijn voor nieuwe verkopers. In feite wordt verkopen op de Amerikaanse Amazon marktplaats beschouwd als de minst concurrerende.

Er zal altijd concurrentie zijn in elke bedrijfstak die je kiest - en concurrentie is goed omdat het impliceert dat er vraag is naar je artikelen.

Dit jaar zullen meer dan 600.000 nieuwe handelaren zich hebben aangesloten om op Amazon te verkopen. Ja, dat is een groot aantal verkopers, maar bedenk dat het marktaandeel van Amazon elke maand, elk kwartaal en elk jaar groeit - hoe je het ook wilt bekijken.

Dus, hoewel meer verkopers het misschien moeilijker maken voor bestaande verkopers, steel je geen omzet van elkaar, maar deel je een veel groter en toenemend klantenbestand.

Als je een nieuwe verkoper bent, duik dan niet meteen in een product zonder je huiswerk af te maken of omdat het "populair" is. Neem je tijd en doe het nodige productonderzoek om succesvol te zijn in de e-commerce en op Amazon.

Hoe kan ik beginnen met verkopen op Amazon?

Om efficiënt door Seller Central te bladeren is er ongetwijfeld een leercurve. Het is geen verrassing dat 35% van de Amazon-verkopers denkt meer training nodig te hebben, en 24% weet niet zeker hoe de site werkt.

Ondanks al het potentieel dat voor ondernemers toegankelijk is, kan het vooruitzicht van online verkopen intimiderend zijn: 26% is bang voor concurrentie, en 33% schrikt van de internetverkoopprocedure.

Hulpmiddelen voor de verkoper

Gelukkig hebben talloze Amazon-verkopers op eigen kracht succes gevonden, dankzij de schat aan gratis instructieve informatie die online toegankelijk is. Er is een verscheidenheid aan kwaliteitsinformatie beschikbaar, waaronder blogs, rapporten en cursussen.

Wat is er nodig om op Amazon te verkopen?

Je weet al hoeveel geld je kunt verdienen, maar hoeveel kost het om een Amazon business te beginnen? Er is niet alleen een eerste geldelijke uitgave voor nodig, maar ook een investering van je tijd.

Geld

Een van de meest gestelde vragen is: "Met hoeveel geld moet ik beginnen?". Terwijl de meerderheid van de Amazon-verkopers (69%) begon met ongeveer $5.000, begon 32% met minder dan $1.000, en 16% met minder dan $500!

Ja, je zult met meer geld moeten beginnen als je je eigen private label business wilt ontwikkelen. Maar als je zo snel mogelijk geld wilt gaan genereren, zijn detailhandelsarbitrage of groothandels uitstekende mogelijkheden voor wie weinig geld heeft.

Hoe kwamen de verkopers aan hun geld?

Als het ging om het starten van een Amazon bedrijf, gaf 82% van de verkopers de voorkeur aan bootstrap of het gebruik van persoonlijke fondsen. Als je niet veel hebt om mee te beginnen, pleit ik voor bootstrapping (beginnen met een klein bedrag en na verloop van tijd herinvesteren) of persoonlijk spaargeld.

Het gebruik van creditcards of leningen als nieuwe verkoper is gevaarlijk, omdat het moeilijk zal zijn om terug te betalen wat je verschuldigd bent als je ondermaatse koopwaar aanschaft. Maar 9% van de verkopers leende geld van een familielid, 18% gebruikte een creditcard, en ongeveer 14% verwierf een bedrijfslening om te beginnen.

Hoe lang duurde het voordat ze break-even draaiden?

In vergelijking met een normaal bescheiden brick-and-mortar bedrijf profiteren Amazon-verkopers veel sneller. Terwijl het 2+ jaar kan duren voordat de laatste winst maakt, meldde 20% van de Amazon-verkopers dat ze in minder dan 3 maanden winst maakten. Nee, Amazon is geen "word snel rijk" plan, maar het is haalbaar om snel te beginnen met profiteren.

Dit geldt niet voor alle verkopers. Het kan wat langer duren voor nieuwe verkopers om winst te realiseren. 22% van de verkopers zei dat het 3-6 maanden duurde, terwijl 10% zei dat het 1-2 jaar duurde. Dit is typisch voor een huismerkproduct, vooral tijdens de debuutperiode.

Verkopers investeren geld in marketing en reclame om hun aanbiedingen een goede start te geven.

Tijd

Om goed te verkopen op Amazon moet je er de nodige tijd in steken. Als je volhardend bent, kun je je eerste product al in drie maanden lanceren, zoals 55% van andere Amazon-verkopers heeft gedaan. 29% van de projecten werd in minder dan zes weken afgerond!

Maar voel je niet gehaast om te beginnen. 14% van de Amazon-verkopers had 6 maanden tot een jaar nodig om te beginnen.

Volg je instincten en ga op je eigen tempo.

Hoeveel tijd besteden verkopers wekelijks aan hun bedrijf?

Als je bedrijf eenmaal van start is gegaan, moet je tijd besteden aan het beheer ervan. Als je FBA gebruikt om alle orderlogistiek te beheren, besteed je misschien maar 10 uur per week aan je bedrijf, zoals 43% van de verkopers doet.

Waarschijnlijk besteed je in de beginfase meer tijd aan je onderneming. 13% van de verkopers werkt 21-30 uur per week aan het bedrijf, terwijl 19% ongeveer 40 uur of meer werkt.

De hoeveelheid tijd die je aan je bedrijf besteedt wordt bepaald door je doelstellingen.

Is het dan de moeite waard om te investeren in Amazon FBA?

Is het dan de moeite waard om te investeren in Amazon FBA?

Ja, Amazon is competitief. Het kost wat tijd en geld om te beginnen, en het is geen set-it-and-forget-it soort bedrijf. Leren, toewijding en hard werken zijn allemaal vereist bij het runnen van een Amazon FBA bedrijf. Is het echter de moeite waard? Die beslissing is uiteindelijk aan jou, maar wij zeggen ja.

Verkopen op Amazon heeft in ons perspectief aanzienlijk meer voordelen dan nadelen. Zal elke Amazon verkoper die een product debuteert een succes worden? Onwaarschijnlijk, maar als je er moeite voor doet, je consequent verbetert, en leert van je mislukkingen, zul je succesvol zijn met verkopen op Amazon.

Het is voor iedereen te doen. Waarom zou het jou niet lukken?

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen