Instagram shopping inzetten om jouw sales te boosten in 5 stappen!
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 juni 2020 

Instagram shopping inzetten om jouw sales te boosten? In 5 stappen je eigen Instagram shop maken!

Instagram is het grootste “foto-sharing” platform met een actieve userbase van meer dan 1 miljard mensen. Grote aantallen, zeker wanneer je meeweegt dat meer dan 500 miljoen mensen de app van Instagram op dagelijkse basis gebruiken. En hoewel dat al bijzonder hoge cijfers zijn, is de kans voor ondernemers misschien nog wel indrukwekkender.

Hoe we dat precies bedoelen? Simpel, meer dan 80 procent van de actieve gebruikers op Instagram volgt op zijn minst 1 business account.

En we praten over bijna 650 miljoen mensen die betrokkenheid tonen met bedrijven (klein en groot) via de Instagram app.

Je zou hiermee kunnen stellen dat Instagram een droomplatform is en enorme kansen te bieden heeft voor bedrijven.

Verder weet Instagram dat natuurlijk ook en proberen ze zoveel mogelijk handige functies in te bouwen die bedrijven en merken nog beter samenbrengen met de gebruikers van het platform. Instagram Shopping is daar een goed voorbeeld van en is bedoeld om ondernemers hun verkopen te laten maximaliseren via het Instagram platform. Waar ze zelf natuurlijk ook baat bij hebben.

In 5 stappen beginnen met een Instagram Shopping account

We gaan je hieronder in 5 stappen laten zien hoe je van start kan gaan met Instagram Shopping en je eerste Instagram post waarin je producten zal gaan taggen. Nadat je weet hoe alles werkt, laten we je verderop in dit artikel ook nog een paar handige tips zien, om je prestaties nog meer te optimaliseren.

Heb jij vragen over Instagram Shopping? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

1. Wat moet je weten voor Instagram shopping?

Instagram Shopping is speciaal ontwikkeld voor merken om ze een winkeletalage te bieden op het platform, waarbij potentiële klanten er simpelweg op kunnen klikken om de items te bekijken en kopen.

Met die functionaliteit kunnen bedrijven een Instagram post eruit laten springen en “taggen” met producten die ze willen aanprijzen.

Je vraag jezelf misschien af, waar zit de meerwaarde voor e-commerce brands (in plaats van gewoon de producten op foto’s te laten zien)?

Het zit in de manier waarop je producten veel makkelijker naar voren kan schuiven, en op een slimme manier kan presenteren in je Instagram content.

Om je het verschil nog duidelijker te maken, laten we je eerst zien hoe het promoten van producten zou gaan zonder Instagram Shopping:

• Een Instagram gebruiker volgt een merkaccount
• Laten we zeggen dat die Instagram gebruiker een post ziet met merkproducten, deze leuk vindt en een reactie of foto achterlaat waarbij er interesse in het product wordt getoond
• Vervolgens zal die Instagram gebruiker het product wellicht willen aanschaffen en gaat hiernaar zoeken op de website van de aanbieder

Afhankelijk van de navigatie op een website, het aantal producten of andere aspecten is het geen garantie dat die Instagram gebruiker het product gelijk (of snel) zal vinden op de website en kan het zijn dat deze snel afhaakt. Je wilt namelijk dat klanten die interesse hebben in producten, zonder al teveel tussenschakels direct bij jouw producten uitkomen.

Laten we nu eens kijken naar hoe dat met Instagram Shopping werkt:

• Een Instagram gebruiker volgt een merkaccount
• Laten we zeggen dat die Instagram gebruiker een product voorbij ziet komen op zijn of haar feed van deze merkaccount, en daar interesse in heeft, door er nu op te klikken kan hij of zij zien of het product getagged is of niet
• Indien dat zo is het een kwestie van nog een keer klikken (op het product zelf in de foto) om de productpagina van de merkwebsite te bezoeken, en het product te bekijken en aan te schaffen

Zoals je nu kan zien is het tweede voorbeeld een veel makkelijkere en kortere weg om Instagram gebruikers te laten converteren.

2. Een Instagram shopping account maken

Nu is de volgende stap Instagram Shopping activeren, zodat je kan starten met het plaatsen van je eerste Instagram Shopping post.

Over het algemeen is het een vrij simpel proces, waarbij je de onderstaande stappen zal moeten doornemen en uitvoeren:

• Checken of jouw land in aanmerking komt voor Instagram Shopping: het eerste wat je zal moeten doen is kijken of Instagram Shopping beschikbaar is in jouw land, en wanneer dat niet zo is moeten wachten tot er meer landen worden toegevoegd
• Instagram koppelen met je Facebook account: wanneer jouw land in aanmerking komt voor Instagram Shopping, koppel jij jouw Facebook account aan die van Instagram en ga je naar de volgende stap
• Ga nu een Instagram Business Account opzetten: je zal nu ook een zakelijke account moeten creëren voor jouw merk
• Installeer Instagram Sales Channel in Shopify: je zal Instagram Sales Channel moeten installeren wanneer je gebruikt maakt van Shopify, om makkelijk producten en links toe te kunnen voegen aan je store
• Een afbeelding uploaden: upload een afbeelding zoals je dat normaal doet op Instagram
• Je producten taggen: onder de nieuwe “Tag Products” optie tik je een specifieke locatie aan op de afbeelding, net zoals je dat normaal doet met het taggen van personen, en tag je jouw producten
• Je product selecteren: nadat je een product hebt aangetikt, verschijnt er een nieuwe zoekbalk waarin je de naam van je product zal moeten invoeren …precies zoals deze in je winkel (webshop) staat vermeldt

En dat is feitelijk alles, je hebt nu een Instagram Shopping post aangemaakt!

Bedenk hierbij wel dat er een limiet zit aan de hoeveelheid producten die je kan taggen in elke post, zorg er dus voor dat je een klein aantal (belangrijke) producten in de post toont.

3. Wat kan je van Instagram verwachten?

Het grote voordeel van Instagram Shopping is de gebruikerservaring van potentiële klanten vergroten, en ook de weg die naar je producten zal leiden aanzienlijk zal verkleinen. Je kan met Instagram Shopping per Instagram post maximaal 5 producten taggen die je wilt promoten, hierop aanvullend geldt er een maximaal aantal van 10 producten die je kan taggen per carousel.

Op Instagram zal na de goedkeuring van je account de functie voor Instagram Shopping automatisch beschikbaar worden. Verder krijg je ook inzicht in nog meer statistieken die je kunnen helpen jouw Instagram Shopping posts te optimaliseren. Hierbij kan je denken aan hoe vaak erop wordt geklikt, maar ook hoe vaak de betaallinks (van je producten) worden aangeklikt en bezocht om nog meer inzage te krijgen in de populariteit van je verkoopactiviteiten.

Je zal overigens, om in aanmerking te komen voor Instagram Shopping met een bedrijfsprofiel op Instagram, over een Facebook bedrijfsprofiel (die is goedgekeurd) moeten beschikken en die hieraan koppen zoals we al eerder hebben aangegeven. Op Facebook kan je zo heel makkelijk een productcatalogus aanmaken en gebruiken voor Instagram Shopping. Verder dien je natuurlijk een webshop te hebben (je verkoopt namelijk online producten) en die moet ook “mobile friendly” zijn …gezien veel van je potentiële klanten via hun telefoon shoppen.

4. Hoe kan je verkopen met Instagram Stories?

Instagram heeft ook de Instagram Shopping functie uitgerold voor Instagram Stories. Hiermee kunnen Instagram gebruikers (potentiële klanten) ook vanuit Stories hun favoriete producten aanschaffen van de merkaccounts die ze volgen.

En het is ook een hele logische stap Instagram Shopping mogelijk te maken voor Instagram Stories. Helemaal wanneer je nagaat dat meer dan 300 miljoen mensen op een dagelijkse basis gebruik maken van Instagram Stories. Tel hier het feit bij op dat veel Instagram gebruikers merken volgen, om up-to-date te blijven via Instagram Stories en je hebt de ideale cocktail om via Stories je producten te verkopen.

Maar hoe werk het dan precies?

Je hebt er dezelfde dingen voor nodig die er ook voor een normale Instagram post nodig zijn, namelijk de hieronder staande zaken:

• Instagram Shopping zal beschikbaar moeten zijn in jouw land
• Een Facebook account (zakelijk / bedrijfsprofiel), die gekoppeld kan worden aan je Shopify store / webshop
• Een Instagram account (zakelijk / bedrijfsprofiel)
• De Instagram Sales Channel installeren voor je Shopify Store
• Nadat je al het bovenstaande kan afvinken, zal je natuurlijk een nieuwe Instagram Story moeten gaan aanmaken
• Op het moment dat je nieuwe Instagram Story klaar is, ben je in staat hieraan tags toe te voegen om je producten te promoten om rendement uit je inspanningen te halen

Er zijn na verloop van tijd ook nieuwe functies ingebouwd, zoals het makkelijker opslaan van producten (zodat Instagram gebruikers productewn eenvoudig op een later tijdstip kunnen bekijken). Hierbij zijn er ook een aantal nieuwe tabs bijgekomen (ook in de Instagram app) zoals de shopping explore tab, new shop tab en is het mogelijk om te shoppen vanuit video’s.

5. Zo tag je producten op Instagram

Er zijn veel redenen om producten te taggen in je foto’s, maar je zal strategisch moeten zijn wanneer je het beste uit je Instagram Shopping activiteiten wilt halen. Zoals je nu weet kunnen er dus vrij simpel tags worden toegevoegd aan je foto’s, hieronder nog even in het kort hoe je dit doet:

1. Selecteer een foto en klik op de “tag product” optie
2. Tik de producten aan die je wilt taggen op de foto (kan er 1 of meerdere zijn)
3. Voer de juiste productnaam in zodat het correcte product is getagged
4. Klik vervolgens op “Done” en “Share” (klaar en delen)
5. Herhaal dit proces voor alle andere producten die je wilt taggen in foto’s

Hieronder wat extra tips, specifiek voor het taggen van producten in je foto’s:

• Upsell een ervaring (laat zien waarom het product een meerwaarde te bieden heeft in vergelijking met producten van concurrenten of iets wat ze al gekocht hebben), en toon niet enkel maar alleen het product …alles draait om het totaalplaatje
• Gebruik cleane foto’s waarbij je alle (beste) kanten van het product laat zien
• Tag alleen producten die op de foto staan, waarbij je dus ook moet letten op de correcte variaties …zo krijgt een klant precies wat hij of zij zoekt, nadat ze op het product klikken en naar de website gaan
• Creëer een carousel zodat je nog meer producten kan taggen in 1 post
• Je kan zo af en toe foto’s delen van klanten, om op die manier nog meer vertrouwen en reputatie op te bouwen voor je merkproducten
• Installeer de Instagram Shopping app op je telefoon, zodat je altijd en overal makkelijk kan “connecten” met je doelgroep
• Instagram Sales Channel installeren voor je Shopify Store, om er zeker van te zijn dat al je producten effectief kunnen worden getagged

Je bent nu helemaal klaar om te starten met Instagram Shopping, maar we hebben nog meer voor je in petto …namelijk een aantal tips die je activiteiten naar een hoger level kunnen brengen!

Instagram Shopping tips die je niet wilt missen

Je weet nu het reilen en zeilen van Instagram Shopping, en dat er niet veel voor nodig is om ermee te beginnen. Maar dan ben je er nog niet, want je wilt vervolgens zoveel mogelijk uit je inspanningen halen …met onderstaande tips ga je dat ook zeker doen, lees je al snel verder?

Meten van resultaten

Het maakt niet uit of je een succesvolle ondernemer bent, een online marketeer met expertise of een totale beginner …iets wat je altijd zal moeten doen is het meten van je resultaten, en dus ook het meten van je Instagram Shopping resultaten.

Immers, hoe ga je anders dingen aanpassen of erachter komen of Instagram Shopping je genoeg oplevert of niet?

Je zal misschien vragen hebben over hoe dit kan worden gedaan, maar gelukkig ligt het antwoord dichterbij dan je denkt.

Met Instagram Shopping krijg je namelijk inzicht door alle gegevens die Instagram voor je beschikbaar stelt zoals bv. hoe vaak er op een foto of betaallink wordt geklikt om te zien hoe populair je merkproducten zijn. Vervolgens kan je natuurlijk ook op andere manieren zien of je verkopen toenemen, nadat je bent gestart met verkopen op Instagram.

Wanneer je dit bij gaat houden, ben je ook in staat aanpassingen te verrichten en kan je zien hoe rendabel het is om via Instagram producten te verkopen.

Instagram campagnes optimaliseren

En hierop aanvullend is het dus altijd belangrijk je Instagram Shopping campagnes te optimaliseren, want zo haal je het beste uit activiteiten …we gaan je hieronder voorzien van een aantal tips die je hierbij gaan helpen!

Social proof is ook belangrijk

Waarschijnlijk ken je de term “social proof” en dat is ook zeker een echt ding …en iets waar je met Instagram Shopping ook mee te maken krijgt.

Het is zo dat veel mensen, tijdens de zoektocht naar producten, op de validatie van andere gebruikers afgaan of het in ieder geval meewegen.

En het speelt hierbij een belangrijk rol of iemand overgaat tot aanschaffing van het product of wellicht zijn of haar bedenkingen heeft. Vertaal het maar eens naar hoe je zelf online aankopen doet, waarschijnlijk (zeker bij het kopen van nieuwe producten of iets wat je niet eerder hebt gekocht) let je dan ook op de beoordelingen van anderen. Wanneer deze goed zijn wordt jouw vertrouwen in het product vergroot, bij slechte ervaringen ga je nog meer onderzoeken of kijk je misschien verder.

Om die en natuurlijk andere redenen is het belangrijk er goed mee om te gaan, en de “engagement” met je doelgroep (en) verder te optimaliseren.

Je zal zien dat het prestaties een boost kan geven!

Testen!

Zoals we al eerder in dit artikel hebben aangegeven is Instagram een gouden kans voor ondernemers, omdat je met Instagram Shopping het verkopen op Instagram een stuk makkelijker en laagdrempeliger maakt.

Maar dat betekent niet dat je succes nu opeens gegarandeerd is en dat alles helemaal vanzelf gaat.

De concurrentie is aanwezig en competitie kan soms behoorlijk hoog zijn, je zal dus creatief moeten zijn in het plaatsen van content en hoe je hier met Instagram Shopping producten in wilt taggen.

Weet je niet zeker of jouw post de gewenste uitkomst zal hebben, op jouw doelgroep? Test het dan gewoon eens! Het enige dat zou kunnen gebeuren is dat je Instagram post flopt, en je geen verkopen maakt. Maar dat is juist een leerproces en helpt je om het in de toekomst beter te doen.

Sta je dus op het punt om een Instagram post te plaatsen, waarvan je de uitkomst in twijfel trekt? Ga dan simpelweg over tot plaatsing …je hebt er hoe dan ook goed over nagedacht, en alleen door de Instagram post te publiceren kom je erachter of deze goed werkt of niet.

Experimenteren

Wees ook niet bang om nieuwe dingen te proberen en creatieve ideeën volop tot bloei te laten komen, want daar zijn ze voor!

Je zal bovenop bestaande concepten, al je creativiteit in de strijd moeten gooien om te kijken hoe deze uitpakken …en de beloning hiervoor kan heel zoet uitpakken.

Op het moment dat je een manier kan vinden, uit de standaardmolen weg te breken en dingen bedenkt die andere nog niet hebben gebruikt zit je al op de goede en vruchtbare weg naar succes. Je wilt jouw publiek immers verassen en nog meer hun attentie krijgen …en door nieuwe dingen te doen, krijg je die al heel snel.

En voor Instagram Shopping is dit ook een belangrijke factor.

Jij wilt namelijk de aandacht van jouw doelgroep krijgen, ze versteld laten staan met nieuwe concepten en ze een beleving geven …nog voordat je ze uiteindelijk kunt laten converteren en wint voor je merk.

Upselling en cross selling technieken

Het bedenken en uitvoeren van strategieën is de sleutel op Instagram, en dat is ook zeker zo bij Instagram Shopping.

We raden je dan ook aan gebruik te maken van upselling en cross selling technieken, om nog meer uit je Instagram Shopping activiteiten te halen.

Maar hoe ga je dat dan toepassen in de praktijk?

Stel je verkoopt een prachtig paar schoenen …je zou dan met upselling op de foto’s zichtbaar (en kenbaar) kunnen maken hoe goed deze schoenen wel niet zijn, en je een mooiere look geven en heerlijk lopen met allerlei impressies. Je kan de schoenen laten zien met een complete look en passende outfit bv. een broek, t-shirt en een leuke handtas. Zo kan je Instagram gebruikers ook interesseren voor andere items die er zo leuk uitzien samen met de schoenen, wat de kans vergroot dat ze die er ook bij willen kopen.

Je zal die producten dan natuurlijk wel moeten taggen op de foto, zodat ze er ook makkelijk toegang tot krijgen.

Gebruik essentiële hashtags

Bijna iedereen weet wel wat hashtags zijn, of heeft ze zelf weleens gebruikt. Ze worden op en door Instagram gebruikt om content te organiseren en categoriseren. Het doel is dat Instagram gebruikers hiermee sneller bij content uitkomen waar ze naar op zoek zijn en interesse in hebben.

Het gebruiken van de juiste hashtag voor je Instagram posts heeft veel voordelen. Instagram gebruikers die interesse hebben in jouw niche, komen zo makkelijker bij jouw Instagram bedrijfsprofiel uit, en zullen deze simpelweg sneller gaan volgen. En wanneer de content ze bevalt kan je ook veel likes verwachten.

Maar het is ook zeker een belangrijk onderdeel bij Instagram Shopping, want natuurlijk is het mooi om meer volgers en likes te krijgen (is ook goed voor je onderneming) maar een vertaling naar meer verkopen spant natuurlijk helemaal de kroon. Je kan bv. proberen te ontdekken welke hashtags speciaal voor jouw niche en producten worden gebruikt. Vervolgens is het zaak deze samen met andere belangrijke (essentiële) hashtags in de omschrijving te plaatsen …ze worden verder ook in de reacties veel gebruikt. Hiermee vergroot jij de kans dat Instagram gebruikers die in jouw doelgroep vallen, je producten nog sneller vinden en (bij overtuigende content en passende producten) ook tot het aankopen van die producten zullen overgaan.

Starten met je Instagram Shopping avonturen

Zo …je weet nu alles over Instagram Shopping om er mee te beginnen. Het opzetten van je account is niet heel ingewikkeld. En met de stappen in dit artikel loodsen we je er eenvoudig doorheen.

Maar dan begint de creatieve uitdaging, ga hiermee lekker experimenteren en neem ook onze tips mee op je avonturen. Op die manier zal je er nog meer uit halen en wellicht uitgroeien tot een van de populairste merken op Instagram.

Je doelgroep is meestal groot, en de stimulans om aankopen te doen is ook zeker aanwezig. Het is nu jouw taak om het publiek op de juiste manier te triggeren, zodat ze bij jouw producten uitkomen en die graag willen aanschaffen!

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies